E.T.A.- afdeling Heist o/d Berg Aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Ingevolge artikel 12 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vragen wij een schriftelijk antwoord op volgende schriftelijke vragen. - In de lokale burgerkrant uitgave van Open VLD Heist o/d Berg editie 3/2011 staat een foto, hier bijgevoegd, waaruit op te maken valt dat een persconferentie van de Open VLD plaatsvond in een schepenlokaal. - Vindt het college dit normaal? - Zo ja; onze fractie wil op een donderdag in januari 2012 ook gebruik maken van deze infrastructuur. Wij preferen de 3de donderdag van januari in de late namiddag. Gelieve de locatie vrij te houden vanaf 17u. Onze excuses voor de eventuele vrijpostigheid, doch de dotatie van onze fractie bleek ontoereikend om te vergaderen in De Pastorie. E.T.A.- fractie Heist o/d Berg Baestaens Jan Baal, 26 november 2011
Graag leggen wij volgend punt voor ter
stemming op de eerstvolgende gemeenteraad.
Gezien punt 1.1.1 van pagina 1 van
beleidsnota 2012
De verschillende dorpskernen zijn mooi, gezellig, veilig ingericht en goed
onderhouden.
Gezien de vetustijd en de schandalige toestand van de gebouwen van de oude
gemeenteschool, nu muziekacademie en bibliotheek, te Heist- Goor;
Gezien deze gebouwen allerminst voldoen aan
de voorwaarden die gesteld worden aan openbare gebouwen, dit qua
toegankelijkheid, veiligheid, e.p.c. en dergelijke;
Gezien de gebouwen zelfs een negatief
advies kregen van de inspectie met betrekking tot de brandveiligheid;
Gezien de buitenverlichting zijde kerk te wensen
overlaat;
Gezien de vele inbraken die reeds gebeurd
zijn;
Vragen wij hier te stemmen:
·Of de activiteiten die in de
oude schoolgebouwen plaatsvinden een andere locatie te geven;
·Ofwel het geheel tegen de grond
te slaan en een nieuwbouw te voorzien al of niet in combinatie met andere
functies
Deze zaak te plaatsen in een ruimere
context van opwaardering van Heist- Goor!
Hooggeachte
Grootmeester van de Ridders van de Orde van de Zwaan.
Daar wij de mailadressen van de ROZ niet
hebben, willen wij U in de hoedanigheid van Grootmeester en hoofd van de Orde
vragen - verwijzend naar het huishoudelijk reglement Orde van de Zwaan - om
Pierre Anthonissen als kandidaat-Ridder voor te stellen op eerstvolgende
vergadering van de ROZ.
Wij
zijn van mening dat gezien zijn indrukwekkende staat van dienst hij het meer
dan welke Heistenaar ook verdient om geridderd te worden.
Lid
van het organisatiecomité dat met twee treinen vol Heistenaren naar Saint
Hubert trok waar de Heistenaren uitpakten met tentoonstellingen, een concert,
optredens...
Inleidervan
vele tientallen tentoonstellingenvanallerhandekunstenaarsgespreidoverheelVlaanderenenNederlando.a. vankunstenaarsalsPieterNombluez,PeterPraet,WillyRoothooft, zoon Permeke,DriesVandenBroeck,LaurentReypens,RikWegge,FilVanBel,MilAntonis,FransVerbist,EdwigGoyvaerts,kunstkringHnita...
Baestaens
Jan
E.T.A.-fractie
Heist-op-den-Berg
P.S.
Zou
U ons mogelijkerwijs de eerstvolgende vergaderdatum van de ROZ kunnen
mededelen?
Indien
enigszins mogelijk zouden wij graag op de hoogte gehouden worden omtrent de evaluatie
en verdere evolutie van dit voorstel.
E.T.A.- fractie Heist o/d Berg Aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Ingevolge Art. 12. van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vragen wij een schriftelijk antwoord op volgende schriftelijke vragen. 1. Gezien wij in ons bijkomend programmapunt voor de gemeenteraad van 21 juni ll. duidelijk volgende vragen stelden: Bestaat van hogergenoemde vergadering (De Pastorie Lichtaart dd.16/04/09) een verslag en/of aanwezigheidslijst? en Welk budget is voorzien voor de jaarlijkse vergaderingen en nog te verwachten inauguraties? Omdat de voorzitter van de gemeenteraad, Luc Vleugels, deskundig en welbespraakt zijnde, rond deze vragen fietste stellen wij bovenstaande vragen hier opnieuw. 2. Gezien Casimir Goossens in de pers beweert: Ikzelf heb als enige tegemoetkoming de terugbetaling van reiskosten voor de verplaatsingen gekregen. Vragen wij: naar waar gingen die verplaatsingen en tegen welk tarief werden ze vergoed? Graag hadden wij bewijsstukken voor volgende betalingen- zowel rekeninguittreksels als verantwoordingsstukken: 28/08/08 830 Cas Goossens Persoonlijke kosten (Verplaatsing, tel ) 30/12/08 815 Cas Goossens Itegem (Onkostennota) 06/03/08 690 Onkostenvergoeding denkgroep Goossens Casimir 3. Tot slot vragen wij de boekhouding 1000 jaar Heist en het bedrag qua sponsoring dat elke ridder heeft aangebracht. E.T.A- fractie Heist o/d Berg Jan Baestaens Lichtaart, 13 juli 2011
Aan het college van burgemeester en schepenen van
de gemeente
Graag willen wij volgend
punt toevoegen aan de agenda van de eerstkomende gemeenteraad.
Afschaffing Ridders van de Orde
van de Zwaan (verder ROZ genoemd)
Gezien:
·Vorige gemeenteraad Huishoudelijk reglement Orde
van de Zwaan en Orde van de Zwaan: Standregelen werden gestemd, waarbij onze
fractie zich om gegronde redenen onthield.
·Uit bijgevoegde documenten blijkt dat deze Orde
sinds haar oprichting -23 december 2008- tot 5 augustus 2009 reeds 18492 aan
de gemeenschap heeft gekost.
·De kosten voor kleding van de 4 ridders 10864
bedroegen wat overeenstemt met 2761
per persoon.
·Gezien deze ridders zich lieten vergoeden voor het
doen van hun voorstellen voor 1000 jaar Heist
·Gezien een vergadering met diner (16/4/09) in De
Pastorie te Lichtaart 1967 kostte voor 14 personen, ttz. 140 per persoon.
·Het Genootschap van de ROZ jaarlijks minimaal 3
maal per jaar vergadert.
Vragen wij:
Bestaat van hoger genoemde
vergadering een verslag en/of aanwezigheidslijst?
Welk budget is voorzien voor de
jaarlijkse vergaderingen en nog te verwachten inauguraties?
Leggen wij ter stemming voor:
De afschaffing van de ROZ en de
overdracht van hun taak aan de schepen van feestelijkheden.
E.T.A- fractie Heist o/d Berg
Jan Baestaens
Grootlo, 15/06/ 2011
E.T.A. PERSMEDEDELING 26/05/2011 WAAROM LIEGEN OVER SCHULDEN ? WIJ ZIJN GOED BEZIG, DE SCHULDGRAAD IS VERDER AFGEBOUWD. Bij de voorstelling van de jaarrekening van 2010 in de gemeenteraad bestond er bij het bestuur enige verwarring omtrent de schuldgraad van de gemeente. De getoonde projectie vermeldde dat de schuldgraad laag bleef. In zijn betoog preciseerde schepen van financiën Hans Welters dat de schuldgraad was gedaald. Hij herhaalde hiermee de stelling van voormalig schepen van financiën Leo Cannaerts die een paar dagen eerder op een persvoorstelling zei : De schuldgraad is verder afgebouwd en die hierin het bewijs zag dat het ambitieuze programma van de voorbije jaren, realistisch en financieel haalbaar uitgevoerd werd (citaat :Leo Cannaerts 20/05/11 GvA). UIT DE JAARREKENING BLIJKT NOCHTANS DAT DE SCHULDGRAAD IN 2010 MET BIJNA EEN KWART (23,7%) IS GESTEGEN. (noot: ETA beweert dit niet, dit is een verifieerbaar feit alle gegevens zijn terug te vinden in de jaarrekening 31/12/2010 pagina 5: in bijlage) De schuldgraad is niet voor interpretatie vatbaar, dat zijn de schulden op meer dan één jaar t.o.v. het eigen vermogen. De schulden op meer dan één jaar stegen in 2010 met 3.795.792 (van 28.598.564 (31/12/09)naar 32.394.356 (31/12/10) een stijging met 13,2 % Het eigen vermogen daalde met 13.750.027 (van 162.275.641 (31/12/09) naar 148.525.614 (31/12/10)) Dus uit de jaarrekening blijkt duidelijk dat zowel de schuldgraad (+23,7%), als de schuld in absolute cijfers (+13.2%), in 2010 aanzienlijk zijn gestegen, in tegenstelling tot wat zowel Cannaerts als Welters beweren. Dit hoeft geen interpretatie, iedereen die een balans kan lezen ziet dit en elke andere uitleg is gewoon fout of gelogen! De uitspraken van Hans Welters kunnen voortvloeien uit onwetendheid. De beweringen van Leo Cannaerts -die van beroep accountant is- zijn ronduit perfide, en getuigen van een soort demagogie die men eerder in verkiezingspropaganda in bananenrepublieken verwacht. TOT SLOT Wij weten het ook wel: Koken kost geld. Het probleem is dat in het ambitieuze programma van de voorbije jaren dat volgens Cannaerts realistisch en financieel haalbaar uitgevoerd werd van alle grote projecten die men zou aanvatten (cultuurcentrum / academie / zwembad / sporthal /doortocht Itegem, Pijpelheide , Wiekevorst en Schriek) alleen het Cultuurcentrum en de doortocht van Schriek werden gekookt. De rest bestaat enkel op papier en daar is nog niets voor geleend. Hoewel men altijd beweerde dat men voor de uitbreiding van het cultuurcentrum een spaarpot had, zijn de schulden in 3 jaar tijd met meer dan 10 miljoen euro gestegen en moet men voor andere projecten op zoek naar alternatieve financieringsmethoden of schuift men de financiering door naar een volgende legislatuur, omdat ze anders niet kunnen worden gerealiseerd. Als het cultuurcentrum dan met eigen middelen werd gerealiseerd, dan vragen wij ons af waarom dit bestuur jaar na jaar moest bijlenen, want ook aan de geplande bouw van de sporthal is nog geen euro uitgegeven. Het enige dat min of meer op schema lijkt te liggen is de evolutie van de schulden zoals die in 2008 werden gebudgetteerd en tussen de plooien van de lay-out werden weggemoffeld. Jammer genoeg zonder dat daar de voorziene investeringen tegenover stonden. En van een afbouw van de schuldgraad is er voorlopig al helemaal geen sprake. Als deze situatie zo gezond is, waarom liegt men daar dan over? E.T.A.-fractie Jan Baestaens & Geert Du Pont Bijlage: Citaat P.Feyaerts (Gazet van Antwerpen 13/03/08) Schepen Patrick Feyaerts (Open Vld) reageerde hier fel op. Het is niet waar dat de sportinfrastructuur is moeten wijken voor het cultuurcentrum. Het is zelfs goed mogelijk dat de bouw van het sportcentrum nog dit jaar start en vroeger klaar zal zijn dan het cultuurcentrum. Citaat Nand Blauwens (Nieuwsblad 03/10/08) 'In Heist zal de bouw van de nieuwe zaal van het cultuurcentrum en de bouw van de nieuwe sporthal aan de Lostraat al veel geld kosten. Dat zijn beide beslissingen uit de vorige legislatuur', vervolgt de schepen. 'Met eigen middelen kan de gemeente geen zwembad bouwen.' Een denkspoor is de bouw van een sporthal met zwembad, in een publiek-private samenwerking. 'Dat is de enige manier om de bouw van een zwembad financieel haalbaar te maken', weet Blauwens. Opmerking: bij de sporthal was voorlopig geen parking voorzien als dat maar niet op verzet stoot van Ruimtelijke Ordening oeps alweer een wit konijn uit de hoge hoed en zo zijn we nog een tijdje zoet.
Aan de voorzitter van de OCMW-raad
Heist-op-den-Berg
Aan de secretaris
Betreft: Bijkomend agendapunt voor de
OCMW-raad van 26 mei 2011.
Na aankoop van de nieuwe LOI woning,
gelegen Lostraat 144 werd gesteld dat er enige aanpassingswerken nodig waren om
te voldoen aan de voorwaarden van Fedasil voor LOI- bewoning .
Gelet op het feit dat de verkoopprijs
355000,00 euro bedroeg,
Gelet op het feit dat het schattingsadvies
uitkwam op slechts 3500000, 00 euro,
Gelet op het feit dat men stelde dat men de
meerprijs als een wederbeleggingsvergoeding mocht beschouwen,
Stel ik vast dat naast aanpassingswerken er
nog heel wat zware en ingrijpende renovatiewerken dienen te gebeuren om tot een
veilige en leefbare huisvesting te komen,
Zo moeten o.a. benedenvloeren gestut worden
met houten balken vanuit de kelder, hangen plafonds naar beneden, zijn de
platte daken niet voorzien van noodzakelijke muurplaten, zijn er tal van
muurscheuren en is de afwerking zowel buiten als binnen- uitermate slecht of
niet uitgevoerd, ook blijkt er opstijgend muurvochtaanwezig te zijn alsook heel
wat camouflagewerk werd verricht om gebreken weg te werken.
Het is me, om hierboven opgesomde redenen,
niet echt duidelijk waarom hier een positief schattingsadvies van zo een hoog
bedrag werd voorgesteld en waarom bij overeenkomst dit bedrag nog zelfs werd
overschreden.
Kortom, hier werd duidelijk dat men
ongeoorloofde, al of niet, onbezonnen uitgaven doet aan een pand waarbij men er
mag vanuit gaan dat men nog heel wat extra kosten zal moeten doen om aan de
voorwaarden te voldoen
Daarom:
vraag ik
WELKE KOSTEN WERDEN REEDS GEMAAKT VOOR DE
AANGEKOCHTE LOI WONING EN WELK ZIJN DE NOG TE VERWACHTEN KOSTEN
Aan het college van burgemeester en
schepenen, graag willen we volgende punten bijkomend behandeld zien op volgende
gemeenteraad:
1. Sporthal ten zuiden N10
Gezien op 30 november 2010 bij punt
20, het college de stand van zaken betreffende de locatiekeuze sporthal zuid
besprak; vragen wij naar de stand van zaken betreffende deze zaak.
2. Pijpelheide: geen reden tot
feesten
Gezien: op 22 mei eerstkomende
Supervlieg en de Hei(be)leeft plaatsvindt te Pijpelheide.
het inwonersaantal van Pijpelheide
van 2663 in 2002 explodeerde tot 2977 in 2010
de eerdere vraag van E.T.A. tot het
fiets-verkeersveiliger maken van Pijpelheide-dorp en inzonder de schoolomgeving
het college reeds eerder een nieuwe
locatie zoekt voor de bibliotheek en de kinderopvang
vorig jaar vrijwilligers de
speelplaats van de basisschool fatsoeneerden
door de bevolkingsexplosie directeur
Rita Bogaerts van de Gemeentelijke Basisschool De Hei zich genoodzaakt zag
volgende vraag te richten aan het college:
Gelet op de algemene conclusie in
verband met de capaciteitsproblemen: indien de stijging van het aantal
leerlingen zich verderzet is er nood aan:
- een extra kleuterklas (om een klas
op te splitsen)
- nog 1 à 2 klassen voor de lagere
school (om daar klassen te splitsen)
- meer speelruimte voor de kleuters
(openlucht en overdekt)
- extra ruimte voor kleutereetzaal
- extra ruimte voor eetzaal voor
lagere school
- extra lokaal voor zedenleerles
- extra bergruimte
Gelet op de vraag van directeur Rita
Bogaerts om te onderzoeken of:
- een verdieping kan geplaatst
worden op het dak vermits het dak nog moet vervangen worden
- de meisjestoiletten samen met de
jongenstoiletten en het berghok kunnen afgebroken worden vermits de
meisjestoiletten nog moeten gerenoveerd worden
- of er een verdieping kan op
geplaatst worden om te gebruiken als speelzaal voor de kleuters (als het
regent), voor een eetzaal en voor een bureel (directie en secretariaat)
- er een verdieping op de
eetzalen kan
- de zolder van de voorbouw kan
geïsoleerd en afgewerkt worden zodat deze ruimte kan benut worden voor lessen
met kleinere groepjes leerlingen en voor bergruimte
- er andere
uitbreidingsmogelijkheden zijn
Enig artikel: hier te stemmen dat
aan de vraag van de schooldirectrice wordt voldaan.
3. Papierophaling om de 3 weken
Gezien op woensdag 30 november 2010
de informatievergadering over de jaarverslagen IOK en IOK afvalbeheer 2010
plaatsvond, waarop Guy Van Tornhout meedeelde dat reeds 3 gemeenten als
pilootproject het papier en karton om de 3 weken ophalen wegens ergonomische
redenen; en hij voorstelde dat nog andere gemeentes dit voorbeeld zouden
volgen.
Enig artikel: hier te stemmen dat de
papierophaling in onze gemeente om de 3 weken zal gebeuren
Aan het college van
burgemeester en schepenen van de gemeente
Gezien volgens de
voorzitter van de gemeenteraad ons programmapunt van vorige gemeenteraad te
flou en te suggestief (sic) was en dus diende behandeld te worden als vraag,
ben ik zo vrij dit bijkomend programmapunt terug in te dienen, maar dan zo dat
het niet als te flou en te suggestief (sic) kan betitteld worden en wel
degelijk als bijkomend programmapunt dient behandeld.
Graag willen wij ingevolge artikel
22 van het gemeentedecreet volgend punt toevoegen aan de agenda van de
eerstkomende gemeenteraad.
Is de relatie van schepen Cannaerts
en CD&V Heist-op-den-Berg t.a.v. Architect Peter Spiessens oorzaak van
belangenvermenging en verjaring aansprakelijkheid? Overwegende dat:
- Op 21/01/2007 in de cultuurkapel
een vergadering en receptie,georganiseerd door CD&V, plaatsvond,waarvan bij
nazicht van de rekeningen blijkt dat de huur betaald werd van een rekening,
gekoppeld aan het adres, Liersesteenweg 268 Heist-op-den-Berg, waar
architect Peter Spiessens gevestigd is (overschrijving vindt u in bijlage 1).
- Architect Peter Spiessens of het vroegere A.R.P.E.S. of AR.P.E.S. opdracht
kreeg tot maken van het ontwerp van de sporthal Wiekevorst - samen
met architect P. Feyaerts (Schepencollegebeslissing vindt u in bijlage
2) -, centrale bibliotheek, gemeenteschool Pijpelheide, herinrichting
politiepaleis, bouw tribunes kleedkamers KSK Heist, pastorie Heist- centrum,
verbouwing pastorie Heist- station, renovatie Lodewijk Liekenswijk, sociale
huisvesting 'Oude Molen' en RVT Berkenhof.
- De centrale bibliotheek van bij de oplevering tot op heden belangrijke
gebreken vertoond; door de verjaring van de tienjarige aansprakelijkheid van
Spiessens het herstellen van deze gebreken de gemeenschap minstens 250.000 euro
zullen kosten.
-De gemeenteschool van Pijpelheide
bij de oplevering ernstige gebreken vertoonde in verband met de waterdichtheid
waarbij volgens een vonnis 23/06/2008 architect Spiessens veroordeeld werd tot
het betalen van een som van 7054,67 euro;
- Eugene Spiessens eertijds zetelde in raad voor ruimtelijke ordening voor
toenmalige CVP.
- Dries Cannaerts van Cannaerts Accountants werkt in opdracht van Peter
Spiessens (oprichtingsakte architectenbureau Peter Spiessens, waaruit
voorgaande blijkt, vindt u in bijlage 3).
- Schepen Cannaerts o.a. aanwezig bleef in directiecomité AGB 22/04/2010 waar
Peter Spiessens de opdracht kreeg een projectvoorstel uit te werken voor de
bouw van een kleedkamercomplex, omvattende een zestal kleedkamers en
bergruimte, met mogelijkheid tot oprichten van ene bovenbouw en van een
zittribune
- Uit dit alles blijkt dat: Spiessens de huur voor een CD&V- bijeenkomst
betaalt; Spiessens zelf opdrachten krijgt toegewezen van CD&V; CD&V
schepen Cannaerts' accountantsbureau werkt voor diezelfde architect
Spiessens.
Wij vragen :
- Hier te stemmen een onafhankelijke
audit te laten uitvoeren aangaande werken die zijn toegekend aan architect
Spiessens (A.R.P.E.S. of AR.P.E.S).
HetCollege wil de contantbelastingper aangeboden kg restafval en GFT met 33% verhogen. De prijzen zouden
worden opgetrokken van respectievelijk 0,15 euro/kg restafval en 0,075 euro/kg
GFT naar 0,20 euro/kg voor restafval en 0,10 eur/kg voor GFT. Om een en ander
verteerbaar voor te stellen daalt het vast
recht van van 42 naar 39 euro, een daling
van slechts 7,2 %.
In zijn argumentatie om deze maatregel door
te voeren stelt het College dat het principe de vervuiler betaalt beter kan
worden gerealiseerd door een daling van het vaste belastingbedrag en een
stijging van de contantbelasting.Dat
mag dan misschien wel zo zijn, maar deze stelling wordt nu misbruikt om
tersluiks een belastingverhoging
door te voeren.De daling van het vast recht staat immers in een wanverhouding t.o.v. de stijging van de
contantbelastig (kg/kost).
Het is bovendien potsierlijkte stellen dat het huidige tarief niet meer
kostendekkend zou zijn voor verwerking.ETA heeft herhaaldelijk de slechte werking van de Geelse afvalfabriek aangekaart.
IOK leed grote verliezen omdat het voor de afzet
van zijn tot secundaire brandstof verwerkt afval contracteerde met firmas
die nog niet of slechts op papier bestonden.
Afval dat reeds was verwerkt tot
secundaire brandstof werd bijgevolg jarenlangtegen de veel hogere tarieven voor gewoon afval naar de SLECO-installatie
in Doel gebracht.Voor deze
installatie was dat goed nieuws want ze werd gebouwd om slib te verwerken dat later niet werd aangevoerd met een
overcapaciteit en gebrek aan afval tot gevolg.
Betreft: Bijkomend agendapunt voor de
OCMW-raad van februari 2010.
Gezien de organieke wet art. 1 stelt dat elke
persoon recht heeft op maatschappelijke dienstverlening en als dusdanig het de
taak van het OCMW is eenieder in de mogelijkheid te stellen een leven te leiden
dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid.
Gezien in onze gemeente het OCMW momenteel
3 transitwoningen ter beschikking stelt aan mensen die wegens omstandigheden
in nood verkeren betreffende woongelegenheid.
Gezien deze quasi steeds (soms langdurig)
bezet zijn.
Gezien dat bij acute nood, het meestal
onmogelijk is een transitwoning aan te bieden.
Gezien er momenteel geen afgesproken
tijdslimitering bestaat qua bewoning.
Gezien het probleem van noodhuisvesting niet
alleen zich voordoet in onze gemeente en het OCMW bij acute nood steeds minder
en minder een beroep kan doen op crisisinterventiecentra uit de omliggende
steden alsook op de centra van algemeen welzijn.
Gezien het Kempisch Woonplatform, bij het
bespreken van het tekort aan crisisopvang in onze regio, stelt dat dit zeker
een aandachtspunt dient te zijn in het woonplan. Concreet werd hier voorgesteld
om OCMW-woningen te gebruiken als transitwoning zodra de bestaande
huurcontracten aflopen.
vraag ik
1. EEN OPMAAK VAN EEN PROTOCOL ROND
TRANSITWONINGEN