Bijkomend punt juni 2010: Einde werken Schriek centrum
E.T.A.-afd.
Heist-op-den-Berg
Aan het college v. burgemeester en schepenen v. de
gemeente ,
graag voegen wij vlgd. pt. toe aan programma v.
e.k. gemeenteraad
Betreft: einde
v. werken te Schriek
Gezien: -De werken te Schriek,vlgs. de planning der
werken, zouden
begonnen zijn op 14 april 2009.
-De Leo Kempenaersstr.,Hoogstr. en omgeving kerk zouden
opengesteld worden rond 8 juli e.k.
-De eindafwerking v. de verschillende zijstraten gepland is
rond half september e.k.
Vragen wij-Is het gemeentebestuur,bij 1 v. deze 2
slotfases der
werken, zinnens enerlei feestelijke activiteit te organiseren?
-Dit al of niet in samenwerking met de Schriekse bevolking, verenigingen en middenstand?
Bijkomend punt juni 2010: HOB2020, IOK, OpenMonumentenDag
ETA-fractie
Heist-op-den-Berg
Aan het college van burgemeester en schepenen van de
gemeente:
Graag willen wij volgende punten toevoegen aan de
agenda van eerstkomende gemeenteraad:
1.Kostenplaatje HOB 2020.
Wat heeft HOB 2020, tot nu toe, in alle stadia gekost?
Met name :
-De studie en het eindrapport
van juni 2008, uitgevoerd en opgemaakt door Nelson Inspires, Idea Consult en
Uninzo.
-De implementatie van de
conclusies van het onderzoek.
-De verdere begeleiding en
uitwerking d.m.v. speerpuntgroepen.
-De presentatie van de
resultaten op 27 mei 2010.
-Alle andere werkzaamheden van
het studiebureau die door onze gemeente werden betaald.
2.I.O.K.-afvalbeheer. In de gemeenteraad van 20 april werd hier een
gemeenteraadslid aangesteld als volmachtdrager
van de gemeente in de algemene vergadering van I.O.K.-afvalbeheer op 18 mei
2010. Was verkozen persoon aanwezig op
desbetreffende vergadering?
3.Open monumentendag. Op zondag 12 september heeft in Vlaanderen de 22ste
Open Monumentendag plaats, dit jaar in het teken van de 4 elementen,
water, vuur, aarde, lucht.
Gezien de vele toeristische troeven, de culturele en sportieve uitstraling en
het rijke verenigingsleven van Heist-op-den-Berg vragen wij:
-Welke activiteiten zullen door het gemeentebestuur georganiseerd
worden?
Heistse
belastingsbetaler draait op voor v.i.p.-behandeling college op Heistse Pijl
Het Heistse schepencollege krijgt v.i.p.-behandeling, kostprijs 1.750 euro,
maar bevolking sponsort wel voor 5.OOO euro
Zaterdag ll.vond de 3de Heistse Pijl-GP Kerkstoel plaats. Voorwaar een hoogdag
voor de wielerfanaten. Mede door het mooie weer en deelnemersveld stond
het publiek talrijk langs de omloop.
Het schepencollege daarentegen
was nog beter af,ontdekte E.T.A.-gemeenteraadslid Jan Baestaens.
Zij konden genieten v een v.i.p.-arrangement,dit v 13h tot 2Oh.Wat bevat zo n
v.i.p.-arrangement: v.i.p.-parking met shuttle dienst;om 12h ontvangst met
champagne in v.i.p.-dorp;om 14h 15 culinair
diner;aansluitend op huldiging v de winnaar een receptie. Kostprijs:175 euro
per persoon.
Hoe is dit mogelijk? De Heistse Pijl is een organisatie v b.v.b.a. S.A.P.-Sport
and People-,geleid door
Jef Van den Bosch. S.A.P. werkt natuurlijk samen met sponsors en
het-gemeentebestuur-.
Volgens raadslid Baestaens besliste het college in februari 2010 een contract
met S.A.P. te tekenen, aangepast in:
-artikel 3,zesde
gedachtestreepje: Een financiële ondersteuning ten belopen v 5.000 euro.
De naam v de wedstrijd blijft Heistse Pijl,als eerste benaming. De wedstrijd
zal dan ook onder de naam Heistse Pijl gepromoot worden.
-artikel
9:Er zal voor het schepencollege 1 v.i.p.-tafel voorzien worden voor 10
personen
Nog volgens raadslid Baestaens werd het contract met S.A.P. in maart 2010
heraangepast:De zinsnede over de financiële ondersteuning vervalt; die over de
v.i.p.-tafel voor 10 personen blijft. Verklaring van t college
hiervoor:Overwegende dat het gemeentebestuur reeds op verschillende manieren
ondersteuning biedt aan de organisatie v de Heistse Pijl. Wat houdt die
ondersteuning, op financieel vlak, nu in? Het Autonoom Gemeentebedrijf is
-Silver Sponsor- v de organisatie. Kostprijs voor de gemeente:5.000 euro.
Wat doet het college dus: ze
schrapt in een beslissing steun v 5.000 euro,behoudt wel 1 v.i.p.-tafel voor
10 personen aan totale kostprijs v 1.750 euro en dit wetende dat het Autonoom
Gemeentebedrijf de organisatie sponsort tbv 5.000 euro.
E.T.A. vindt het logisch dat
het gemeentebestuur evenementen, die de bevolking aanbelangen, sponsort.
Maar E.T.A.-raadslid Baestaens vindt het niet kunnen dat het college zich te
goed doet aan champagne, culinair diner en receptie,dit aan 175 euro per
persoon,gewoon op kosten v de belastingsbetaler. Of, is dit hun manier v
netwerken? Of,is dit het uitdragen v citymarketing tgv HOB 2020? Of,
hoort dit bij de -Imagosetting-v HOB 2020: de bevolking moet fier zijn op zijn
gemeente en een positieve attitude uit- stralen{t.t.z. ze betaald} en het
college viert!!!!
Raadslid Baestaens stelt voor
dat het college een positieve attitude uitstraald in deze zaak: Om een blijk v
goede wil te tonen schenkt het college 175 euro per lid,maar wel uit eigen
zak!!,aan v.z.w.-Den Draai-of een andere
vereniging die strijdt tegen kansarmoede.
De
lijn laat Booischotse inwoners in de kou staan.
Ten
gevolge van werkzaamheden aan de Netestraat in Westmeerbeek schaft De
lijn een reeks haltes op lijn 510 af. Booischotse busreizigers zijn hier niet
over te spreken.
Normaal
is er een vlotte verbinding tussen het centrum Booischot en
Heist-op-den-Berg. Aan de halte Booischot kerk stopt er ieder uur een
bus die reizigers via Hulshout een Hallaar tot in het Centrum van Heist brengt
in een klein half uurtje. Vanaf 15 maart tot medio mei wordt deze halte
echter niet meer bediend door De lijn. Een aantal nietsvermoedende
reizigers die toch opdaagden kwamen van een kale reis thuis. Toen
er uiteindelijk toch bus kwam opdagen meldde de chauffeur dat hij
hen niet rechtstreeks naar Heist kon brengen, maar dat ze zouden moeten
meereizen naar Herentals om vandaar terug te keren naar
Heist-op-den-Berg. Om van Heist terug te keren naar Booischot zelfde
scenario!
Navraag
bij De lijn bevestigde dit. Er is enkel nog een verbinding
tussen Booischot centrum en Heist via lijn 161, bij de aanvang en het einde van
de schooltijd en s middags.
ETA
vindt het onaanvaardbaar dat minder mobiele mensen niet op een vlotte manier
het centrum van Heist kunnen bereiken vanuit een deelgemeente. We dringen er
dan ook bij het College van Burgemeester en Schepenen op aan om A.S.A.P. in
overleg met de lijn een oplossing te zoeken voor deze situatie. Het is toch te
gek dat klanten binnen onze gemeente het centrum niet meer kunnen bereiken
omwille van werkzaamheden in een andere gemeente!
Bijkomend punt maart 2010: Aanleg parking spoorwegstraat
E.T.A.-
afdeling Heist o/d Berg
Aan het
college van burgemeester en schepenen van de gemeente,
Graag
willen wij volgend punt toevoegen aan het programma van eerstvolgende
gemeenteraad.
Betreft: Oplossing voor
zowel parkeerproblematiek als de te verwachten overlast voor buurtbewoners ten
gevolge van de uitbreiding van het Cultuurcentrum.
Overwegende
dat het cultuurcentrum uitgebreid wordt met een podiumzaal met 700 plaatsen;
Gelet op
de te verwachten overlast als gevolg van deze uitbreiding voor de naburige
Lodewijk Liekenswijk en de straten in de onmiddellijke omgeving van het
cultuurcentrum;
Gelet op het gemeentelijk mobiliteitsplan dat stelt: de woonstraten in het centrum die momenteel
belast worden door de parkeerhinder, ingevolge de centrumactiviteiten, zullen
op termijn daarvan worden ontlast door het invoeren van
belanghebbendenparkeren, terwijl de centrumbezoekers / langparkeerders worden
verwezen naar de randparkings.
Gelet op de studie HOB2020 van Nelson Inspires, die
pleit voor belanghebbendenparkeren
(o.a. in de woonstraten rond het Centrum)
Gelet op de toelichting vanSchepen Carl Verlest bij de
Parkeerbeleidsstudiewaarin
hij stelt dat de parkeerstudie kadert
binnen het duurzaam mobiliteitsbeleid van de gemeente en het zogenaamde
STOP-principe.
Gelet op
het feit dat de parkeerproblematiek van het centrum niet mag afgewend worden op
een buurt die voornamelijk voor wonen bestemd is (analogie RUP Centrum III);
Gelet op de uitgevoerde
parkeerstudie van Mint, waaruit
blijkt dat het aangewezen
is om de beschikbare parkeerruimte voor de bezoekers van het
cultuurcentrum te
verhogen;
Overwegende dat er jaarlijks een aantal manifestaties plaatsvinden
in de gemeente
(bv. braderie, lenteshopping, rommelmarkt, ) waarbij de parkeerdruk
verhoogd
wordt;
Overwegende dat het aangewezen is dat voorzien wordt in extra
parkeergelegenheid
bij de bijkomende podiumzaal en deze parkeergelegenheid ook
bruikbaar kan
zijn bij extra manifestaties in het centrum
van de gemeente;
Overwegende dat de uitbreiding van de parking
aan de Kattestraat met 50 plaatsen niet voldoende is om de bijkomende
parkeerbehoefte t.g.v. de uitbreiding van het Cultuurcentrum met 700 plaatsen
op te vangen;
Gezien de bijkomende parking in de Neerweg te
ver van het cultuurcentrum gelegen is en studies uitwijzen dat parkings die te
ver van een voorziening liggen niet worden benut (deze argumentatie werd o.a. gebruikt door ontwerper van de uitbreiding
academie);
Gelet
dat in diverse adviesraden werd gesteld dat extra kwalitatieve ondergrondse
parkeercapaciteit gratis aanbieden financieel niet haalbaar is voor de
gemeente;
Overwegende dat op wandelafstand van het
cultuurcentrum, langs de Spoorwegstraat drie onbebouwde, aaneensluitende
percelen liggen met een gezamenlijke oppervlakte van 1 hectare (resp.: sectie
1- 432A (50 a), sectie- 1 433B (46 a 10 ca), sectie 1- 433 c (4 a 10 ca);
Overwegende dat deze gronden op ongeveer
dezelfde afstand van de ingang van het cultuurcentrum liggen als de uitbreiding
van de parking aan de Kattestraat;
Gezien de opening van de Cultuurtempel
gepland is tegen oktober 2010 zodat een snelle oplossing zich opdringt;
Vragen wij
Te onderhandelen met eigenaar van percelen 433B
en 432A(samen ongeveer 96 are), gelegen
tussen spoorwegstraat en zaal "De Zwaan", om deze 'tijdelijk' in
te richten als parking en eventueel de eigenaar van perceel 433C
(4a10ca) bij deze onderhandeling te betrekken;
Indien
dit stedenbouwkundig problemen zou geven stellen we voor een plaatselijk
RUP op te maken naar analogie van de parking in het RUP Academie waar een
parking (ondergronds of bovengronds) wordt toegelaten en bouwen mogelijk
blijft.
Werk te maken van het
belanghebbendenparkeren in de wijken en de straten in de onmiddellijke
omgeving van het cultuurcentrum.
Bijkomend punt maart 2010: Verwerven grond Schriek-centrum
E.T.A.-
afdeling Heist o/d Berg
Aan het
college van burgemeester en schepenen van de gemeente Heist-op-den-Berg
Graag
willen we volgend punt bijkomend toevoegen aan de agenda van de eerstkomende
gemeenteraad.
Kennisname: betreft verwerven grond voor openbaar
nut te Schriek.
Blijkbaar
leest en aanhoort schepen Carl Verelst de bijkomende programmapunten van E.T.A.
met gepaste interesse, en wordt in zodanige mate aangegrepen en voelt zich
zodanig betrokken door het voorstel van E.T.A. - de dato gemeenteraad
08/09/2009- dat hij zijn potlood scherpt om aan het college te suggereren
- college 12/01/2010, punt 22- in te gaan op vraag van E.T.A. (sic) tot het
verwerven van grond naast PCC Schriek.
De vraag
van E.T.A. destijds werd onder andere gemotiveerd door de grondaankoop door de
gemeente te Wiekevorst en Pijpelheide, dit ten behoeve van openbaar nut.
Het
college suggereert nu aan de kerkfabriek van Schriek andere percelen die zij in
eigendom bezit, ten gelden te maken en de opbrengst te herbeleggen in het
perceel naast de parochiezaal.
Deze constructie, om via de
kerkfabriek grond te verwerven voor openbaar nut, is totaal ongepast. Blijkbaar
is de scheiding tussen kerk en staat niet van toepassing in Heist-op-den-Berg.
Bijkomend punt OCMW raad februari 2010: dringende gevallen rusthuisopname
Aan de voorzitter van de OCMW-raad
Aan de secretaris
Betreft: Bijkomend agendapunt voor de
OCMW-raad van februari 2010.
Gezien de organieke wet art. 1 stelt dat elke
persoon recht heeft op maatschappelijke dienstverlening en als dusdanig het de
taak van het OCMW is eenieder in de mogelijkheid te stellen een leven te leiden
dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid.
Gezien in onze gemeente het rust-en
verzorgingstehuis Berkenhof de taak toeeigent om valide en zorgbehoevende
bejaarden op te nemen.
Gezien er hiervoor een wachtlijst bestaat
zowel voor de inwoners van Heist-op-den-Berg alsook voor personen buiten onze
gemeente.
Gezien dat er op zich goede regels bestaan bij
het beheer van de wachtlijst, welke cronologisch gevolgd wordt, op uitzondering
vanwege een verwantschap in de eerste graad alsook voor een bewoner van een
bejaardenwoning van het RVT.
Gezien op de wachtlijst de dringende
gevallen (reeds) worden aangeduid.
Gezien deze dringende gevallen op dit
moment geen enkel recht van voorrang hebben en vaak meer dan een jaar moeten
wachten wat meermaals resulteert in schrijnende toestanden.
Gezien het klein aandeel op de wachtlijst
van de dringende gevallen, men kan en mag veronderstellen dat men niet
lichtzinnig omgaat met de aanduiding dringend.
vraag ik
EEN AANPASSING VAN HET BEHEER VAN DE
WACHTLIJST VOOR HET RUST-EN VERZORGINGSTEHUIS BERKENHOF WAARIN DRINGENDE
GEVALLEN ALSNOG VOORRANG KRIJGEN
Graag willen wij volgend punt op de agenda van
volgende gemeenteraad plaatsen.
Betreft: Nieuwjaarsdrink
Gezien:
§Vlg. coll. Besl. 7 april 2009, het
slotevenement van 1000 jaar Heist samen met een gratis nieuwjaarsdrink voor de bevolking 27.149,99 kostte.
§Bij coll. Besl. 28 december 2009,
de kosten voor de gratis
nieuwsjaarsdrink geraamd werden op +/- 25.515
§Deze gratis
nieuwjaarsdrink dit jaar op 3 januari, met de nodige vriestemperaturen,
moeilijk berijdbare wegen en een gebrekkige logistiek, plaatsvond.
Vragen wij:
-Geen gratis nieuwjaarsdrink meer
-Ofwel een gratis nieuwjaarsdrink te geven in de verschillende kerkdorpen.
-Ofwel dit in de zomer te
organiseren
Kortom: iedereen moet
kunnen aanwezig zijn in goede omstandigheden
Graag willen wij volgend punt op de agenda van
volgende gemeenteraad plaatsen.
Betreft:
Bestrijden leegstand woongelegenheden en vernieuwde regelgeving rond inventarisatie
en heffing op leegstaand, verwaarlozing en verkrotting.
Gezien:
Sinds 1/01/2010 de Vlaamse leegstandsheffing werd afgeschaft.
Tegelijkertijd, op
basis van art; 2.2.6-2.2.9 van het Decreet grond- en pandenbeleid (DGP), de
gemeenten verplicht werden een inventaris van leegstand op te maken.
Het vervolgens
invoeren van een heffing op leegstaand echter slechts facultatief is.
De praktijk leert dat langdurig leegstaande panden leiden tot
verwaarlozing en verkrotting.
In tijden van hoge woning-en grondprijzen het onverantwoord is dat woningen in de gemeenten
leegstaan, waardoor krapte op de woningmarkt blijft en zo de huur- en
verkoopprijzen hoog blijven.
Er
een groep eigenaars is die woningen en gebouwen laat leegstaan om te
speculeren.
Vragen wij:
I.Hoe werd, voor 1/01/2010, de inventarisatie van leegstand in onze
gemeente geregeld. Werden op basis van deze inventaris belastingen of
opcentiemen geïnd.
II.Is het bestuur zinnens ambtenaren aan te stellen die onderzoekscontrole
en
vaststellingsbevoegdheid hebben.
Is
het bestuur zinnens, primo, een gemeentelijk reglement aan te nemen dat de
indicaties van leegstand vastlegt, secundo, een administratieve akte uit te
werken, dat bestaat uit een beschrijvend verslag en fotos, tertio, werk te
maken van een databeheersysteem.
Is
het bestuur zinnens lid te worden van een intergemeentelijk
samenwerkingsverband ifv databeheerssystemen.
III.Gaat het bestuur belastingen heffen op leegstaande woningen of
prefereert het bestuur een belonend beleid boven een sanctionerend.
Aan
het college van burgemeester en het college van schepenen van de gemeente,
Hierbij
sturen wij u toegevoegd programmapunt voor de eerstvolgende gemeenteraad:
Betreft: Het totaal buitenspel zetten van de gemeenteraad
ivm HOB 2020
Ik citeer de gemeenteraad van 18/11/08;
toegevoegd punt 6 van ETA fractie:
De
burgemeester antwoordt dat deze studie de bedoeling had een beweging
met
een zeker draagvlak op gang te brengen. De studie werd daarom overlegd
met
een aantal groepen om als basis te kunnen dienen voor een strategische
aanpak
van de kleinhandel, citymarketingplan enz
Er
zijn tot op heden al verschillende stappen gezet.
In
juni werd de studie voor het eerst publiek gemaakt nadat
-
er overleg was geweest met het personeel
-
met de gemeenteraadsleden, OCMW-raadsleden en verschillende
adviesraden,
o.a. met de raad voor lokale economie.
Er
volgen nog 3 overlegmomenten met de adviesraden, nl. de cultuurraad, de
GECORO
en de sportraad.
Vervolgens
zal de studie ter beraadslaging voor de gemeenteraad komen.
Bedoeling
daarbij is dat dit het sluitstuk vormt van de bespreking in een
commissie
of werkgroep met de fractieleiders.
De
gemeenteraadsbeslissing vormt enerzijds het sluitstuk van de inforonde en
anderzijds
het begin van een beweging.
Ik citeer de gemeenteraad van 23/06/09;
toegevoegd punt 2 van ETA fractie:
Zopas
besliste het college in 4 werkgroepen te gaan samenwerken bestaande
uit
politici, ambtenaren en vrijwilligers. Iedere werkgroep behandelt één
thema
onder voorzitterschap van een lid van het college en met een ambtenaar
als
secretaris. Ook de raadsleden (één van elke fractie) kunnen deel uitmaken
van
de werkgroepen. Deze zullen begeleid worden door een extern consultantbureau
dat
tot taak heeft de speerpunten te bewaken en actiepunten voor te
bereiden.
Het is de bedoeling de werkgroepen te vormen in de periode juliaugustus.
In
de gemeenteraad van september kan dan over de thema's gedebatteerd
worden.
De raadsleden worden vooraf uitgenodigd het rapport in te
kijken.
Dit kan desgevallend op cd-rom aangeleverd worden.
Om
te antwoorden op de vraag van raadslid Baestaens stelt de schepen: hic: ja;
nunc:
nog een paar maanden wachten. Het begeleidend bureau zal aangeduid
worden
in de komende weken.
Ik citeer de collegebeslissing punt 19 van
23/06/09:
ART.8.-
De gemeenteraad van oktober 2009 zal het plan en de verdere actie
voorgesteld
en besproken worden.
Blijkbaar
vertellen betrokken personen en college leugens en onwaarheden, daar HOB
2020, tot nu toe, nog altijd niet besproken is in de gemeenteraad; in tegenstelling
hiervan vond de 1ste vergadering van de speerpuntgroepen plaats
op 28 oktober ll.
Wij
vragen:- Waarom is HOB 2020 hier
nog niet besproken?
Bijkomend punt november 2009: Bal van de burgemeester
ETA-fractie Heist-op-den-Berg
Aan het college
van burgemeester en schepenen van de gemeente:
Graag willen wij
volgend punt toevoegen aan de agenda van eerstkomende gemeenteraad:
Betreft: Bedanking bal van de burgemeester
15 oktober ll. verscheen
in het Reklameklokje een Bedanking bal van de burgemeester.
Hierin werden al de sponsors met naam genoemd.
Tevens werd vermeld dat men zich voor winnende nummers van de hoofdtombola
diende te wenden - per telefoon of e-mail - tot een personeelslid van het secretariaat
van de gemeente.
Dit alles
verscheen bovendien op paginas die door het gemeentebestuur betaald worden.
Gezien het bal van
de burgemeester een louter privé-initiatief is van het Comité Bal
Burgemeester vinden we de financiering van het bovenstaande met
gemeenschapsgeld niet kunnen.
Aan het college van burgemeester en schepenen van de
gemeente:
Graag
willen wij volgend punt toevoegen aan de agenda van eerstkomende gemeenteraad:
Wij
vragen dat de gemeenteraad een motie ondertekent gericht aan de voorzitter en
de raad van bestuur van Dexia Bank
om alle leningen voor de uitbouw van nederzettingen in de bezette gebieden van
Palestina langs Dexia Finance Israel te stoppen conform de UNO resoluties van
de Veiligheidsraad (446,452,465) en verwijzingen naar de schendingen van de
Conventie van Genève.
Op
26 juni waren er 31 gemeenten en 1 provincie die een motie tekenden.
Ons
voorstel van motie is:
De gemeente
Heist-op-den-bergeist van Dexia NV dat
het de financiering stopzet van de illegale Israëlische kolonisatie van de
Bezette Palestijnse Gebieden (cf. UNO
resoluties van de Veiligheidsraad 446,452,465). Daarnaast eisen we dat de aandeelhouders van
Dexia NV, waaronder de Belgische autoriteiten, de nodige maatregelen treffen om
een einde te maken aan deze illegale situatie.
Wij vragen een stemming om deze motie te
richten aan de voorzitter en de raad van bestuur van Dexia Bank
Aan het college
van burgemeester en schepenen van de gemeente:
Graag willen wij
volgend punt toevoegen aan de agenda van eerstkomende gemeenteraad:
Betreft: Dienst sociale voordelen.
Gezien: De integratie van de twee gemeentelijke
personeelsleden van de gemeentelijke sociale dienst en de realisatie van
hetnieuwe infopunt /onthaalbij het O.C.M.W. en dit met ingang van
02/06/2009.
De vele klachten
over de werking van het onthaal die ons bereiken.
Vragen wij:
Heeft er al een evaluatie plaatsgevonden van deze integratie?
Is men zinnens de
werking van het onthaal te verbeteren?
Hierbij stuur ik nog een bijkomend programmapunt voor de eerstvolgende
gemeenteraad.
Betreft: IBA's
Gezien:
- Wij in de pers lezen dat Lier, Putte en Duffel tot 700 IBA's realiseren op
privéterrein, waarbij deze gemeentes samenwerken met IGEMO en na plaatsing
de installaties onderhouden en beheerd worden door gemeentes
- De vele IBA's die in Heist gepland dienen te worden, en dit uiterlijk tegen
eind 2015
Vragen wij:
- Hoe is de stand van zaken in onze gemeente?
- Hoe worden de zaken verder afgewikkeld?
Betreft:
verkeersdrempels
Gezien:
de vele opmerkingen en/of klachten van omwonenden en chauffeurs hierover, zeker
over die in de Kapelstraat en Zonderschotsesteenweg
Vragen wij:
- Bestaat er een lijst van aantal, soorten en plaats van drempels
- Is men van plan alle drempels te laten zoals ze zijn?
- Welke aangepast worden of verdwijnen?
E.T.A. fractie
Jan Baestaens
08-08-09, Zonderschot
Bijkomend punt 8/8/2009: Verwerving grond Schriek-centrum
E.T.A. afdeling Heist op den Berg
Aan het college van burgemeester en schepenen,
Hierbij stuur ik u bijkomend programmapunt voor eerstkomende
gemeenteraad.
Betreft: verwerven grond voor openbaar nut te Schriek
Gezien:
- gemeenteraadbesluit 06/09/05 punt 28, waarbij onteigeningsplan voor een
perceel te Wiekevorst, kadastraal 5de afdeling sectie A nr 533 g met een
oppervlakte van 9 are25ca goedgekeurd werd voor het realiseren van een openbaar
plein met parking. De waarde van de grond werd geschat op 90.000
euro.
- In de huidige legislatuur verschillende grondaankopen, rond sporthal
Wiekevorst, werden goedgekeurd.
- In het verleden grond te Pijpelheide voor openbaar nut werd aangekocht
Overwegende:
- Naast het Parochieel Cultureel Centrum en oud KLJ lokaal te Schriek een
strook grond gelegen is in privé-eigendom, kadaster 7de afdeling, sectie B nr
259 n met een oppervlakte van 3are26ca;
-Deze grond veelvuldig gebruikt wordt door Schriekse vereningingen: Landelijke
Gilde, KLJ, KWB, Volleybal Schriek, e.a., en dit bij allerhande activiteiten
Vragen wij:
- dat de gemeente Heist op den Berg voornoemde grond verwerft
- hierover een hoofdelijke stemming
E.T.A. fractie
Jan Baestaens
08-08-09, Zonderschot
Persmededeling
speelbossen: Heistse grond voor speelbossen gezocht
Stellen dat de jeugd nood heeft aan speelgelegenheid in open lucht is een open
deur intrappen.
Heist op den Berg scoort op dit punt goed:
"De gemeente telt 15 buurtspeelpleintjes. Voor het onderhoud van
deze buurtspeelpleintjes is er een technische medewerker aangesteld die zich
voornamelijk bezig houdt met het herstellen van de toestellen en de controles
van deze speeltoestellen. Daarnaast werken we samen met het IOK (Intercommunale
Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen) die de jaarlijkse controle van de
speeltoestellen voor hun rekening nemen. De buurtspeelpleintjes hebben
elk een meter of peter die toezicht houdt. Zij rapporteren aan de
jeugddienst als er toestellen stuk zijn of wanneer er sprake is van
sluikstorten. Jaarlijks wordt bekeken welke speeltoestellen aan
vernieuwing toe zijn en welke buurtspeelpleintjes een uitbreiding kunnen
gebruiken. In samenspraak met de kinderen en jongeren uit de buurt worden
nieuwe speeltoestellen geplaatst. De gemeente heeft naast de
buurtspeelpleintjes ook twee skateterreinen, namelijk in Wiekevorst en
Hallaar. Deze skateterreinen zijn onlangs volledig vernieuwd."
Uit de inspraakronde t.g.v. jeugdbeleidsplan 2008-2010 kwam nog naar boven
"dat er bijna geen speelbossen zijn in Heist op den Berg."
Daarop stelde men in actiepunt 4 in deze planperiode uit te kijken naar
mogelijke uitbreiding van het ene bestaande speelbos, nl. de Averegten.
Reeds in zijn programma voor de gemeenteraadsverkiezingen 2006 vroeg E.T.A.
'het aanplanten van een speelbos, met ook fruit- en notenbomen, in elke
deelgemeente zodat toekomstige generaties nog kunnen ervaren hoe leuk het kan
zijn kampen te bouwen en in bossen te spelen.
Ook de jeugd zelf treedt dit standpunt van E.T.A. bij want in het verslag van
jeugdraad van 13/12/2008 staat onder punt 8 varia, "In Wiekevorst is er
een bos aangekocht door de gemeente, de jeugdraad adviseert om hier een (deel)
speelbos van te maken".
"Voor de Averegten is er een nieuw beleidsplan voor de komende 20 jaar,
hier adviseert de jeugdraad ook om een stuk bos toegankelijk te houden om te
spelen."
Ingaande op dit alles diende E.T.A. een bijkomend programmapunt in bij de
gemeenteraad van mei laatsleden en vroeg:
- dat het bestuur ingaat op bovenstaande vraag van jeugdraad en ook de pistes
voor andere deelgemeentes onderzoekt.
Schepen van jeugd, Carl Verelst, beaamde de vraag vanuit de jeugdraad en
bekommernis gesteld in jeugdbeleidsplan. Hij stelde ook dat alle deelgemeentes
een speelbos verdienen, zoals E.T.A. vroeg. Onverhoopt voor ons deed de
schepen van jeugd zelfs een oproep aan de voltallige gemeenteraad hem te melden
waar eventueel een speelbos kan worden ingericht, dit in de verschillende
deelgemeentes.
Allemaal positief blijkbaar, maar E.T.A. zal de schepen wel aan zijn woord
dienen te houden, want in de verantwoordingsnota 2008 over het
jeugdwerkbeleidsplan, toch 34 pagina's dik, valt geen woord over een
speelbos.
Gezien de intentieverklaring van de gemeente om op zoek te gaan naar
speelbossen in alle deelgemeenten doet E.T.A. een oproep aan gans de
bevolking van Heist: 'Heb je grond of weet je grond waar speelbos kan worden
gerealiseerd of bezit je bos en je bent bereid dit te verkopen aan de gemeente,
meld dit dan aan gemeentebestuur of E.T.A.: janbaestaens@hotmail.com
E.T.A. fractie
Jan Baestaens
08-08-09, Zonderschot
Aan
het college van de burgemeester en schepenen van de gemeente Heist-op-den-Berg.
Hierbij zenden wij u onze bijgevoegde punten voor eerstvolgende gemeenteraad.
HOB 2020
Gelet op onze vraag op gemeenteraad 18 november 2008 over HOB 2020 en antwoord
hierop, stellen wij dat het "nu tijd is om te oogsten" en hic et
nunc de studie HOB 2020 te bespreken.
Trage wegen
Gelet op onze vraag van 14 oktober 2008 vragen wij naar de stand van zaken
inventaris en/of bestuur er in slaagt de geplande openstellingen van trage
wegen te verwezenlijken.
HEIST-OP-DEN-BERG - De Walenbossenloop, op de grens
van Begijnendijk en Booischot, is sinds de heraanleg van de Kleine Steenweg
ernstig vervuild. Dat zegt gemeenteraadslid Jan Baestaens (ETA). Volgens
Baestaens is de kwaliteit van het water, ondanks de aanleg van een collector in
de Schavotstraat en Pijpelstraat, achteruit gegaan omdat het vervuilde
regenwater van de opgeknapte Kleine Steenweg afgevoerd wordt naar de beek.
'Sinds de heraanleg van de Steenweg is de kwaliteit van het water in de
Walenbossenloop zienderogen achteruit gegaan. De beek is soms een open riool
omdat het vervuilde regenwater van de Steenweg erin geloosd wordt', zegt hij.