Aan de voorzitter van de OCMW-raad
Heist-op-den-Berg
Aan de secretaris
Betreft: Bijkomend agendapunt voor de
OCMW-raad van 26 mei 2011.
Na aankoop van de nieuwe LOI woning,
gelegen Lostraat 144 werd gesteld dat er enige aanpassingswerken nodig waren om
te voldoen aan de voorwaarden van Fedasil voor LOI- bewoning .
Gelet op het feit dat de verkoopprijs
355000,00 euro bedroeg,
Gelet op het feit dat het schattingsadvies
uitkwam op slechts 3500000, 00 euro,
Gelet op het feit dat men stelde dat men de
meerprijs als een wederbeleggingsvergoeding mocht beschouwen,
Stel ik vast dat naast aanpassingswerken er
nog heel wat zware en ingrijpende renovatiewerken dienen te gebeuren om tot een
veilige en leefbare huisvesting te komen,
Zo moeten o.a. benedenvloeren gestut worden
met houten balken vanuit de kelder, hangen plafonds naar beneden, zijn de
platte daken niet voorzien van noodzakelijke muurplaten, zijn er tal van
muurscheuren en is de afwerking zowel buiten als binnen- uitermate slecht of
niet uitgevoerd, ook blijkt er opstijgend muurvochtaanwezig te zijn alsook heel
wat camouflagewerk werd verricht om gebreken weg te werken.
Het is me, om hierboven opgesomde redenen,
niet echt duidelijk waarom hier een positief schattingsadvies van zo een hoog
bedrag werd voorgesteld en waarom bij overeenkomst dit bedrag nog zelfs werd
overschreden.
Kortom, hier werd duidelijk dat men
ongeoorloofde, al of niet, onbezonnen uitgaven doet aan een pand waarbij men er
mag vanuit gaan dat men nog heel wat extra kosten zal moeten doen om aan de
voorwaarden te voldoen
Daarom:
vraag ik
WELKE KOSTEN WERDEN REEDS GEMAAKT VOOR DE
AANGEKOCHTE LOI WONING EN WELK ZIJN DE NOG TE VERWACHTEN KOSTEN
Aan het college van burgemeester en
schepenen, graag willen we volgende punten bijkomend behandeld zien op volgende
gemeenteraad:
1. Sporthal ten zuiden N10
Gezien op 30 november 2010 bij punt
20, het college de stand van zaken betreffende de locatiekeuze sporthal zuid
besprak; vragen wij naar de stand van zaken betreffende deze zaak.
2. Pijpelheide: geen reden tot
feesten
Gezien: op 22 mei eerstkomende
Supervlieg en de Hei(be)leeft plaatsvindt te Pijpelheide.
het inwonersaantal van Pijpelheide
van 2663 in 2002 explodeerde tot 2977 in 2010
de eerdere vraag van E.T.A. tot het
fiets-verkeersveiliger maken van Pijpelheide-dorp en inzonder de schoolomgeving
het college reeds eerder een nieuwe
locatie zoekt voor de bibliotheek en de kinderopvang
vorig jaar vrijwilligers de
speelplaats van de basisschool fatsoeneerden
door de bevolkingsexplosie directeur
Rita Bogaerts van de Gemeentelijke Basisschool De Hei zich genoodzaakt zag
volgende vraag te richten aan het college:
Gelet op de algemene conclusie in
verband met de capaciteitsproblemen: indien de stijging van het aantal
leerlingen zich verderzet is er nood aan:
- een extra kleuterklas (om een klas
op te splitsen)
- nog 1 à 2 klassen voor de lagere
school (om daar klassen te splitsen)
- meer speelruimte voor de kleuters
(openlucht en overdekt)
- extra ruimte voor kleutereetzaal
- extra ruimte voor eetzaal voor
lagere school
- extra lokaal voor zedenleerles
- extra bergruimte
Gelet op de vraag van directeur Rita
Bogaerts om te onderzoeken of:
- een verdieping kan geplaatst
worden op het dak vermits het dak nog moet vervangen worden
- de meisjestoiletten samen met de
jongenstoiletten en het berghok kunnen afgebroken worden vermits de
meisjestoiletten nog moeten gerenoveerd worden
- of er een verdieping kan op
geplaatst worden om te gebruiken als speelzaal voor de kleuters (als het
regent), voor een eetzaal en voor een bureel (directie en secretariaat)
- er een verdieping op de
eetzalen kan
- de zolder van de voorbouw kan
geïsoleerd en afgewerkt worden zodat deze ruimte kan benut worden voor lessen
met kleinere groepjes leerlingen en voor bergruimte
- er andere
uitbreidingsmogelijkheden zijn
Enig artikel: hier te stemmen dat
aan de vraag van de schooldirectrice wordt voldaan.
3. Papierophaling om de 3 weken
Gezien op woensdag 30 november 2010
de informatievergadering over de jaarverslagen IOK en IOK afvalbeheer 2010
plaatsvond, waarop Guy Van Tornhout meedeelde dat reeds 3 gemeenten als
pilootproject het papier en karton om de 3 weken ophalen wegens ergonomische
redenen; en hij voorstelde dat nog andere gemeentes dit voorbeeld zouden
volgen.
Enig artikel: hier te stemmen dat de
papierophaling in onze gemeente om de 3 weken zal gebeuren
Aan het college van
burgemeester en schepenen van de gemeente
Gezien volgens de
voorzitter van de gemeenteraad ons programmapunt van vorige gemeenteraad te
flou en te suggestief (sic) was en dus diende behandeld te worden als vraag,
ben ik zo vrij dit bijkomend programmapunt terug in te dienen, maar dan zo dat
het niet als te flou en te suggestief (sic) kan betitteld worden en wel
degelijk als bijkomend programmapunt dient behandeld.
Graag willen wij ingevolge artikel
22 van het gemeentedecreet volgend punt toevoegen aan de agenda van de
eerstkomende gemeenteraad.
Is de relatie van schepen Cannaerts
en CD&V Heist-op-den-Berg t.a.v. Architect Peter Spiessens oorzaak van
belangenvermenging en verjaring aansprakelijkheid? Overwegende dat:
- Op 21/01/2007 in de cultuurkapel
een vergadering en receptie,georganiseerd door CD&V, plaatsvond,waarvan bij
nazicht van de rekeningen blijkt dat de huur betaald werd van een rekening,
gekoppeld aan het adres, Liersesteenweg 268 Heist-op-den-Berg, waar
architect Peter Spiessens gevestigd is (overschrijving vindt u in bijlage 1).
- Architect Peter Spiessens of het vroegere A.R.P.E.S. of AR.P.E.S. opdracht
kreeg tot maken van het ontwerp van de sporthal Wiekevorst - samen
met architect P. Feyaerts (Schepencollegebeslissing vindt u in bijlage
2) -, centrale bibliotheek, gemeenteschool Pijpelheide, herinrichting
politiepaleis, bouw tribunes kleedkamers KSK Heist, pastorie Heist- centrum,
verbouwing pastorie Heist- station, renovatie Lodewijk Liekenswijk, sociale
huisvesting 'Oude Molen' en RVT Berkenhof.
- De centrale bibliotheek van bij de oplevering tot op heden belangrijke
gebreken vertoond; door de verjaring van de tienjarige aansprakelijkheid van
Spiessens het herstellen van deze gebreken de gemeenschap minstens 250.000 euro
zullen kosten.
-De gemeenteschool van Pijpelheide
bij de oplevering ernstige gebreken vertoonde in verband met de waterdichtheid
waarbij volgens een vonnis 23/06/2008 architect Spiessens veroordeeld werd tot
het betalen van een som van 7054,67 euro;
- Eugene Spiessens eertijds zetelde in raad voor ruimtelijke ordening voor
toenmalige CVP.
- Dries Cannaerts van Cannaerts Accountants werkt in opdracht van Peter
Spiessens (oprichtingsakte architectenbureau Peter Spiessens, waaruit
voorgaande blijkt, vindt u in bijlage 3).
- Schepen Cannaerts o.a. aanwezig bleef in directiecomité AGB 22/04/2010 waar
Peter Spiessens de opdracht kreeg een projectvoorstel uit te werken voor de
bouw van een kleedkamercomplex, omvattende een zestal kleedkamers en
bergruimte, met mogelijkheid tot oprichten van ene bovenbouw en van een
zittribune
- Uit dit alles blijkt dat: Spiessens de huur voor een CD&V- bijeenkomst
betaalt; Spiessens zelf opdrachten krijgt toegewezen van CD&V; CD&V
schepen Cannaerts' accountantsbureau werkt voor diezelfde architect
Spiessens.
Wij vragen :
- Hier te stemmen een onafhankelijke
audit te laten uitvoeren aangaande werken die zijn toegekend aan architect
Spiessens (A.R.P.E.S. of AR.P.E.S).
HetCollege wil de contantbelastingper aangeboden kg restafval en GFT met 33% verhogen. De prijzen zouden
worden opgetrokken van respectievelijk 0,15 euro/kg restafval en 0,075 euro/kg
GFT naar 0,20 euro/kg voor restafval en 0,10 eur/kg voor GFT. Om een en ander
verteerbaar voor te stellen daalt het vast
recht van van 42 naar 39 euro, een daling
van slechts 7,2 %.
In zijn argumentatie om deze maatregel door
te voeren stelt het College dat het principe de vervuiler betaalt beter kan
worden gerealiseerd door een daling van het vaste belastingbedrag en een
stijging van de contantbelasting.Dat
mag dan misschien wel zo zijn, maar deze stelling wordt nu misbruikt om
tersluiks een belastingverhoging
door te voeren.De daling van het vast recht staat immers in een wanverhouding t.o.v. de stijging van de
contantbelastig (kg/kost).
Het is bovendien potsierlijkte stellen dat het huidige tarief niet meer
kostendekkend zou zijn voor verwerking.ETA heeft herhaaldelijk de slechte werking van de Geelse afvalfabriek aangekaart.
IOK leed grote verliezen omdat het voor de afzet
van zijn tot secundaire brandstof verwerkt afval contracteerde met firmas
die nog niet of slechts op papier bestonden.
Afval dat reeds was verwerkt tot
secundaire brandstof werd bijgevolg jarenlangtegen de veel hogere tarieven voor gewoon afval naar de SLECO-installatie
in Doel gebracht.Voor deze
installatie was dat goed nieuws want ze werd gebouwd om slib te verwerken dat later niet werd aangevoerd met een
overcapaciteit en gebrek aan afval tot gevolg.
Betreft: Bijkomend agendapunt voor de
OCMW-raad van februari 2010.
Gezien de organieke wet art. 1 stelt dat elke
persoon recht heeft op maatschappelijke dienstverlening en als dusdanig het de
taak van het OCMW is eenieder in de mogelijkheid te stellen een leven te leiden
dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid.
Gezien in onze gemeente het OCMW momenteel
3 transitwoningen ter beschikking stelt aan mensen die wegens omstandigheden
in nood verkeren betreffende woongelegenheid.
Gezien deze quasi steeds (soms langdurig)
bezet zijn.
Gezien dat bij acute nood, het meestal
onmogelijk is een transitwoning aan te bieden.
Gezien er momenteel geen afgesproken
tijdslimitering bestaat qua bewoning.
Gezien het probleem van noodhuisvesting niet
alleen zich voordoet in onze gemeente en het OCMW bij acute nood steeds minder
en minder een beroep kan doen op crisisinterventiecentra uit de omliggende
steden alsook op de centra van algemeen welzijn.
Gezien het Kempisch Woonplatform, bij het
bespreken van het tekort aan crisisopvang in onze regio, stelt dat dit zeker
een aandachtspunt dient te zijn in het woonplan. Concreet werd hier voorgesteld
om OCMW-woningen te gebruiken als transitwoning zodra de bestaande
huurcontracten aflopen.
vraag ik
1. EEN OPMAAK VAN EEN PROTOCOL ROND
TRANSITWONINGEN
Betreft: Bijkomend agendapunt voor de
OCMW-raad van november 2010.
Gezien onze sociale werkers/sters vaak in
contact komen met mensen met ernstige problemen.
Gezien onder deze mensen er zich soms ook
personen bevinden welke zich in een labiele toestand bevinden en/of onder
invloed van bepaalde genotsmiddelen verkeren.
Gezien er ook soms mensen komen met een
agressief en onvoorspelbaar karakter.
Gezien deze mensen steeds een potentieel
gevaar betekenen voor onze sociale werkers/sters.
Gezien in het verleden er al een aantal
zware gevallen van fysieke agressie zijn gepleegd in ons land op medewerkers
van het OCMW tijdens het uitoefenen van hun taak.
Gezien het toenemend cliënteel van onze sociale
werkers/sters kunnen we er van uitgaan dat de kans op agressie in de toekomst
zal toenemen.
Gezien er momenteel geen afdoende
bescherming is tegen fysieke agressie.
Gezien er bij (aanvoelen van) dreigende
agressie op dit moment geen discrete hulp kan ingeroepen worden.
Gezien we niet moeten wachten tot er zich
iets ernstig voordoet.
Gezien het onze plicht is onze medewerkers
zo veel mogelijk bescherming te bieden.
Gezien de aanpak van deze problematiek een
beleidskeuze inhoud met financiële consequenties en dit als dusdanig dient
besproken te worden in de raadszitting,
vraag ik
1. EEN NODIG AANTAL STILLE ALARMEN TE
LATEN INSTALLEREN BIJONZESOCIALE WERKERS/STERS
Aan het college van burgemeester en schepenen van de
gemeente:
Graag willen wij volgend punt toevoegen aan de agenda
van eerstkomende gemeenteraad:
Belangenvermenging oorzaak van verjaring
aansprakelijkheid?
Overwegende dat:
-Op 21/1/2007 in de cultuurkapel een
vergadering en receptie georganiseerd door CD&V plaatsvond.
-Bij nazicht van de rekeningen
blijkt dat de huur betaald werd van een rekening gekoppeld aan een adres waarop
een persoon/vennootschap gehuisvest is die al meermaals werken uitvoerde voor
de gemeente.
-Van deze werken een aantal
slecht werden uitgevoerd en ze de gemeenschap nog veel geld zullen kosten omdat
de tienjarige aansprakelijkheid verstreken is.
-Een vennootschap gelieerd aan
een schepen van onze gemeente werkte in opdracht van eerder niet genoemde vennootschap.
-Het niet denkbeeldig is dat
hier mogelijks sprake zou kunnen zijn van belangenvermenging.
Vragen wij:
-Of de meerderheid deze gang van
zaken normaal vindt?
-Hier te stemmen een onafhankelijke audit te laten uitvoeren
aangaande werken die zijn toegekend aan eerder niet genoemde vennootschap.
Toegevoegd agendapunt kostprijsopvolging projecten oktober 2010
E.T.A.- Heist o/d Berg
Aan het college van Burgemeester en Schepenen van de gemeente, graag willen
wij volgend punt toevoegen aan het programma van de eerstkomende gemeenteraad.
Nieuwe Culturele Tempel
Gezien
_ dat als men de pers en speciale gemeentekrant mag geloven, de
burger dol enthousiast is over de nakende opening van de nieuwe
Culturele Tempel;
_ over de kostprijs nergens iets terug te vinden is;
_ Uit de cijfers van de budgetopvolging van het AGB op 20 mei 2010 blijkt
dat de totale kost tot dan geraamd wordt op 11 564 885 Euro;
_ daarbovenop nog de vernieuwing van de voetpaden in de omliggende
straten moet gerekend worden:
_ men nog steeds in het ongewisse is over een al dan niet ondergrondse
parking;
_ de bevolking in de loop van het totale project compleet in het ongewisse
is gelaten over de totale kostprijs en de evolutie van de kostprijs;
Vragen wij
_ in de toekomst enkel voorrang te geven aan écht noodzakelijke
projecten;
_ in de toekomst enkel projecten te realiseren, welke een voldoende
draagvlak hebben van de Heistse bevolking en daarom voor dure
projecten boven een bepaald bedrag een referendum te houden;
_ hier te stemmen dat gemeenteraad en bevolking in verband met nieuwe
centrale sporthal, nieuw zwembad en nieuwe academie minutieus op
de hoogte gehouden worden van kostprijs en evolutie van de kostprijs
zodat de kostprijs van deze projecten niet -of slechts binnen de perkenzou
kunnen ontsporen;
_ hier te stemmen dat het te verwachten verlies van de nieuwe Culturele
Tempel binnen een bepaald budget moet blijven;
_ hier te stemmen dat er een sporthal -genre Wiekevorst- zal gebouwd
Prestigieuze behoefte of behoefte aan prestige? Op dinsdag 7 januari 2006, tijdens de voorstelling van het voorlopig ontwerp van de uitbreiding van het cultuurcentrum en de inrichting van het cultuurplein vroeg iemand uit het publiek of zulk een prestigieus project in Heist wel op zijn plaats was. Hij kreeg als antwoord: Prestigieus?... Daar houden wij niet van, dat is zon lelijk woord. Met dit project word tegemoetgekomen aan een duidelijke behoefte, op een zo bescheiden mogelijke manier, met zon klein mogelijk budget(sic.) Een antwoord dat in schril contrast staat met verklaringen van Vlaams Bouwmeester en artikels verschenen in vakliteratuur voor architecten. We citeren: Zo ver reikt de ambitie van Heist-op-den-Berg dat het naast zijn huidige twintig jaar oude cultuurcentrum en voor zijn vijftien jaar oude bibliotheek een nieuw cultuurcentrum bouwt. Niet een polyvalente zaal ten dienste van het verenigingsleven, maar een zaal die haar bestaansrecht moet ontlenen aan een uitstekende akoestiek en aan uitgebreide theatertechnieken. Wij willen de meest dankbare speelomstandigheden creëren zodat we artiesten, gezelschappen en orkesten met naam en reputatie kunnen ontvangen,‟ zegt burgemeester Luc Vleugels (cd&v). Alleen al de akoestiek en zaaltechniek kosten anderhalf miljoen (bron: Dossier gemeenschapcentra /Vlaams Bouwmeester p.38/39) Dit nieuwe centrum is er niet ten dienste van het verenigingsleven, maar moet het hebben van zijn uitstekende akoestiek en uitgebreide theatertechnieken (bron: vlaamsearchitectuur.be 29/6/2010 Dossier gemeenschapscentra: cultuurcentrum Heist-op-den-Berg) Noot : Deze passages worden door Jan Bourgeois, directeur van het cultuurcentrum als volgt selectief geciteerd: Volgens de bouwmeester ging de gemeente voor een echt regionaal cultuurcentrum voor zevenhonderd bezoekers, naast het twintig jaar oude cultuurcentrum en de vijftien jaar oude bibliotheek. 'Het centrum moet het hebben van zijn uitstekende akoestiek en uitgebreide theatertechnieken.' (bron:Het Nieuwsblad 06 juli 2010) Sommige gemeenten, zoals Heist-op-den-Berg, gaan ronduit voor een nieuwe beeltenis, een prestigieus project. Hiervoor zullen ze naar Heist-op-den-Berg komen, wordt dan een belangrijk argument tijdens de wedstrijd van de Open Oproep. De architectuur wordt een bron van trots, de architect komt lezingen geven en wordt ontvangen als een ster. (bron: Dossier gemeenschapcentra /Vlaams Bouwmeester p.4) Voor de meest ambitieuze gemeenten, genre Heist-op-den-Berg, Bornem of Turnhout, ten slotte, is een nieuw cultuurcentrum of een extra zaal een prestigeproject. (bron: Dossier gemeenschapcentra /Vlaams Bouwmeester p.24) Geen sussende eufemismen in Heist-op-den-Berg over cultuur‟. Als je 40.000 inwoners hebt, ben je geen kleine homogene gemeenschap meer die genoeg heeft aan een voetbalploeg en een fanfare. In Heist-op-den-Berg is men erg artistiek en cultuurminnend. Altijd geweest. We hebben alles wat je op artistiek vlak kan bedenken.‟Geen zorgen over elitarisme‟. Als je cultuur en kunst wil bedrijven op hoog niveau, ben je misschien wel wat elitair bezig. Kunstenaars zijn geen doorsnee mensen.‟(Luc Vleugels in: Dossier gemeenschapcentra /Vlaams Bouwmeester p.40/41) Het is duidelijk dat de Heistse cultuurtempel een prestigeproject is dat niet tot stand kwam ten dienste van het verenigingsleven. Bovendien worden een aantal andere projecten met flauwe excuses op de lange baan geschoven. Wanneer de taart verdeeld is en het grootste stuk is weggegeven, dan blijven voor de rest de kruimels over. In de gemeentelijke communicatie wordt de bevolking warm gemaakt om te komen kennisnemen met het vernieuwde cultuurcentrum, en worden alle technische details toegelicht. We vermoeden dat heel wat Heistenaren ook graag zouden weten wat dit fraais hen kost ETA zal over dit onderwerp een bijkomende vraag stellen tijdens de eerstkomende gemeenteraad.
Voorlopige kostprijs uitbreiding cultuurcentrum 11.564.885 exclusief BTW of bijna 14 miljoen euro inclusief btw.(stand van zaken 20/05/2010, de rekening blijft lopen...) April 2005 keurde de gemeenteraad de projectdefinitie goed voor de inrichting van het cultuurplein en de uitbreiding van het cultuurcentrum.
In het programma van eisen stond: Binnen de grenzen van het terrein en budget willen we een zo groot mogelijke zaalcapaciteit realiseren. Het beschikbare budget bedroeg 5 mio (excl. btw) Februari 2007 wees ETA er al op dat het budget aan het ontsporen was. De geraamde kostprijs lag volgens Jan Baestaens ruim 130 % boven het oorspronkelijk voorziene budget, wat o.a. in het Nieuwsblad door Luc Vleugels werd ontkend: volgens de burgervader bedraagt de meerprijs geen 130 maar 40 procent ( 15 februari 2007 Nieuwsblad)
Omwille van de budgettaire ontsporing stelde Baestaens de samenwerking met Planners in vraag, maar het bestuur behield het vertrouwen en Schepen Feyaerts wees er op dat het ereloon voor Planners matig was en 7,5% bedroeg(bron: verslag gemeenteraad 13 feb.2007 p. 104), een leugen zo zal blijken.
Maart 2008 vroeg Jan Baestaens (ETA) de uitbreiding van het cultuurcentrum voorlopig op te schorten en het dossier te herbekijken waarbij een grondige kosten-batenanalyse en de budgettaire mogelijkheden van de gemeente als leidraad zouden moeten dienen. Hij meende dat er andere prioriteiten in de gemeente zijn. Hij werd hierin gevolgd door leden van Gemeentebelang die het jammer vonden dat de sportinfrastructuur met sporthal en zwembad voor het cultuurcentrum heeft moeten wijken. Ook andere raadsleden hadden het gevoel dat een aantal andere projecten voor de uitbreiding van het cultuurcentrum moesten wijken.
Schepen Patrick Feyaerts (Open Vld) reageerde hier fel op. Het is niet waar dat de sportinfrastructuur is moeten wijken voor het cultuurcentrum. Het is zelfs goed mogelijk dat de bouw van het sportcentrum nog dit jaar start en vroeger klaar zal zijn dan het cultuurcentrum.(citaat P.Feyaerts Gazet van Antwerpen 13/03/08)
Huidige stand van zaken: Uit de budgetopvolging van het AGB blijkt (situatie 20/05/2010) dat de totale kostprijs is opgelopen tot 11.564.885 Euro exclusief btw (131% boven de grens van het budget (zie hoger)) of 13.993.511 inclusief btw . Bovendien blijkt ook uit de budgetopvolging dat het ereloon van Planners (inbegrepen in de totale kostprijs) 11,75% bedraagt, en niet de matige 7,5 % zoals in februari 2007 door Schepen Feyaerts werd beweerd.
Het cultuurcentrum opent zijn deuren op 15 oktober, de bouw van het sportcentrum lijkt verder af dan ooit .. Blijkbaar wegen sommige leden van het schepencollege lichter of zijn ze minder goed geïnformeerd
E.T.A.- Heist o/d Berg Aan het college van Burgemeester en Schepenen van de gemeente, graag willen wij volgend punt toevoegen aan het programma van de eerstkomende gemeenteraad. Nieuwe Culturele Tempel Gezien dat als men de pers en speciale gemeentekrant mag geloven, de burger dol enthousiast is over de nakende opening van de nieuwe Culturele Tempel; over de kostprijs nergens iets terug te vinden is; Uit de cijfers van de budgetopvolging van het AGB op 20 mei 2010 blijkt dat de totale kost tot dan geraamd wordt op 11 564 885 Euro; daarbovenop nog de vernieuwing van de voetpaden in de omliggende straten moet gerekend worden: men nog steeds in het ongewisse is over een al dan niet ondergrondse parking; de bevolking in de loop van het totale project compleet in het ongewisse is gelaten over de totale kostprijs en de evolutie van de kostprijs; Vragen wij in de toekomst enkel voorrang te geven aan écht noodzakelijke projecten; in de toekomst enkel projecten te realiseren, welke een voldoende draagvlak hebben van de Heistse bevolking en daarom voor dure projecten boven een bepaald bedrag een referendum te houden; hier te stemmen dat gemeenteraad en bevolking in verband met nieuwe centrale sporthal, nieuw zwembad en nieuwe academie minutieus op de hoogte gehouden worden van kostprijs en evolutie van de kostprijs zodat de kostprijs van deze projecten niet -of slechts binnen de perkenzou kunnen ontsporen; hier te stemmen dat het te verwachten verlies van de nieuwe Culturele Tempel binnen een bepaald budget moet blijven; hier te stemmen dat er een sporthal -genre Wiekevorst- zal gebouwd worden ten zuiden van N10. Pijpelheide, 7 oktober 2010 Jan Baestaens E.T.A.- fractie
ETA-fractie Heist-op-den-Berg Aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente: Graag willen wij volgende punten toevoegen aan de agenda van eerstkomende gemeenteraad: 1. Fietspad Pijpelheide-dorp. Gezien: - Het bestuur -schijnbaar- bezorgd is om de veiligheid van fietsers. Vragen wij: - Is het bestuur zinnens een fietspad aan te leggen in Pijpelheide-dorp vanaf de Goorweg tot aan de gemeenteschool en haar omgeving? 2. Hof ter Laken Gezien: - Vele besprekingen in het College i.v.m. Hof ter Laken Booischot. Vragen wij: - Wat is de bedoeling van het College en Kempens Landschap, betreffende het openbaarstellen van het park HtL? - Naar de huidige stand van zaken in de besprekingen met de eigenaar? 3. Info gemeentekrant: obstakels op rooilijn. Gezien: - Het verschijnen in de gemeentekrant van een artikel over spiegels en verplichtingen van de burger i.v.m. haagsnoeien. - Her en der obstakels geplaatst worden op -en voorbij- de rooilijn. Vragen wij: - De reglementering inzake obstakels nabij de rooilijn te laten verschijnen in de gemeentekrant. - Toe te zien op de naleving van deze reglementering. Jan Baestaens, Kanegem, 9 september 2010
E.T.A. klaagt werking I.O.K.- afvalbeheer aan: verwerking DIFTAR-afval loopt mank en I.O.K. negeert verplichting tot openbaarheid bestuur.
Zoals
geweten houdt Heists E.T.A.- gemeenteraadslid Baestaens Jan de precaire
situatie van I.O.K.- afvalbeheer met argusogen in de gaten.
In
september e.k. is de DIFTAR- ophaling 3 jaar in voege voor de Heistse
burger.Dit zou volgens I.O.K.-
afvalbeheer en Heists schepencollege het principe van de vervuiler betaalt
hanteren, hetgeen door E.T.A.- gemeenteraadslid Baestaens reeds eerder
ontkracht werd daar hij aantoonde dat de
forfaitaire kost een te groot aandeel in de totale kostprijs vertegenwoordigt.Ook beweert schepen van milieu Verelst
steeds dat sluikstorten zoals door oppositie voorspeld- niet zou gestegen zijn.In het activiteitenverslag van politiezone
Heist 2009 lezen wij echter :
De
sluikstortproblematiek vormt een grote uitdaging.Er is dit jaar een stijging met 44 meldingen
inzake sluikstorten.Sommige mensen
trachten zich van een deel van hun afval te ontdoen door het weg te gooien op
de openbare weg.Het verbranden van
afval vuurtje stook is dit jaar ook gestegen t.o.v. vorig jaar. .
Afval
meegegeven door de Heistse burger met DIFTAR, gaat naar de mechanisch-
biologische scheidingsinstallatie (MBS) , de zogenaamde afvalfabriek te Geel,
eigendom van I.O.K.- afvalbeheer en IVAREM (De afvalintercommunale van de regio
Mechelen).Daar blijft na verschillende
bewerkingen nog een restfractie over: SRF- solid recovered fuel- een secundaire
brandstof.Deze zou normaliter geleverd
worden aan de cementindustrie en electriciteitssector.Niet dus bij I.O.K.- afvalbeheer want zijn
SRF is door zijn slechte kwaliteit niet welkom bij de normale afnemers. I.O.K.-
afvalbeheer heeft eind 2006 contracten gesloten met 2 partijen, MINDEST in
Oostende en BIO-OIL in Tessenderlo die vanaf 1 mei 2007 en vanaf najaar 2007 in
zouden staat voor de verwerking van het merendeel van de restfractie uit de
installatie.Ze zouden dit doen aan
abnormaal scherpe tarieven.De beide
afnemers beschikten op dat moment nog niet over de nodige vergunningen en
installaties om dit afval te kunnen verwerken.Toch contracteerde I.O.K. met deze partijen. I.O.K.- directeur Van Tornout zei daarover in
het Nieuwsblad van 3/5/08 : Tot op heden moeten we met
ons restproduct dus naar een verwerkingsinstallatie in Beveren (red. SLECO) waar
we een té dure monopolie- prijs betalen. Deze te dure monopoliepositie betekent volgens onze bron
dat de prijs van de afvalverbrander in Doel (SLECO) circa 80 euro per ton boven
de prijs van beide afnemers lag. Het gaat om 50.000 ton restfractie per jaar,
die in 2007 en 2008 veel duurder dan contractueel overeengekomen, zijn
verwerkt. Het is duidelijk dat deze prijsverschillen vermenigvuldigt met het
tonnage, in zeer grote bedragen resulteren en dat die voor een aanzienlijk deel
ook de verliezen verklaren.
Halverwege 2008 is één van de afvalnemers
begonnen met afname.Deze afname
geschiedde en geschiedt niet tegen de contractueel overeengekomen condities.I.O.K. bleef veel meer betalen dan waartoe
zij contractueel verplicht was.De
andere afvalafnemer is tot eind 2008 niet eens door I.O.K. in gebreke gesteld.Tot en met 2008 bedroeg het totaal aan
opgelopen verliezen van de Maatschappij MBS ca. 15 miljoen Euro.Hiervan komt 60% voor rekening van I.O.K.-
afvalbeheer, en dus ook voor een deel voor rekening van de gemeentes.
Wat
concludeert E.T.A.- raadslid Baestaens Jan uit dit alles?
-Wat
de Heistse belastingbetaler ten goede zou moeten komen, kost hem integendeel door slecht management veel geld;
begrijpe wie kan.
Reeds in mei vorig jaar vroeg hij
Heistse meerderheid niet in te gaan op vraag van I.O.K. tot bijdrage van 2 Euro
per inwoner.Volgens Baestaens was deze
vraag het gevolg van de slechte werking van de MBS, van I.O.K. te Geel, gepaard
gaande met de problemen in verband met afzet van de restfractie bij 2 firmas.
Het college besliste toch 2 Euro per inwoner te geven aan I.O.K. uit algemene
middelen van de gemeente; alsof die niet van de belastingsbetaler komen?
I.O.K. repliceerde: Juridische stappen voor te bereiden
tegen afvalverwerker BIO- OIL, wegens contractbreuk.De andere afvalverwerker, MINDEST, laten we
ongemoeid omdat ze sinds de zomer van 2008 onze restfractie afnemen.
Dat I.O.K. open gecommuniceerd heeft over de financiële resultaten volgens
perswoordvoerster Katleen Mertens van I.O.K., vond Baestaens volledig naast de
kwestie.
In een persmededeling mei vorig jaar legde
raadslid Baestaens (over)duidelijk de constructie bloot hoe de slechte werking
van de MBS en zijn afnemers ten goede kwam van SLECO (de wervelbedinstallatie
te Doel), eigendom voor 50% van SITA (SUEZ) en 50% van INDAVER.Dit alles kostte de inwoners van het I.O.K.-
afvalgebied wel 1 633 567,15 Euro in boekjaar 2008 of 3,35 Euro voor elke Heiste inwoner. Terloops wees Baestaens naar algemeen vergadering I.O.K. en I.O.K.-
afvalbeheer op 28 april 2009 te Kasterlee, waarop de pers niet was uitgenodigd,
hetgeen een bewuste en strategische keuze van I.O.K. was.
N.a.v. een toegevoegd programmapunt op
gemeenteraad van 9 juni 2009 over het management van I.O.K.-afvalbeheer
antwoordde schepen Cannaerts dat hierover een volledige
uiteenzetting gegeven werd in Kasterlee alsook een persconferentie op 19 mei
2009. Er is geen enkele geheimdoenerij mee gemoeid zoals raadslid Baestaens wil
doen uitschijnen.Het college heeft het
volste vertrouwen in IOK en IOK Afvalbeheer waar de raad van bestuur wordt
ingelicht van elk hangend dossier.De
schepen drukt zijn verontwaardiging uit en kan helemaal niet akkoord gaan met
de insinuaties van raadslid Baestaens zoals geformuleerd in zijn schriftelijke
vraagstelling, waar hij het heeft over ...malversaties allerhande. Alles is
volgens de schepen reglementair verlopen en het uiteindelijk resultaat is
goed. Begrijpe wie kan.
Daarop
wilde E.T.A.- raadslid Baestaens wel eens
weten of de woorden van Cannaerts waarheid bevatten en of I.O.K.- afvalbeheer
zijn plicht tot openbaarheid van bestuur ter gelegenheid van de jaarlijkse
infovergadering voor gemeenteraadsleden, terdege vervult.
Het raadslid was samen met Burgemeester Luc Vleugels als enige Heistse
gemeenteraadslid aanwezig op de infovergadering op 21 april l.l. .
-Deze kende een schandalig
verloop; er duidelijk op gericht zo weinig mogelijk vragen gesteld te
krijgen.Buiten Baestaens zelf waren
slechts 2 persnen in de mogelijkheid vragen te stellen, ook zij werden
afgesnauwd.Op een vraag van het E.T.A.-
raadslid i.v.m. de 2 Euro werd nog iets of wat serieus geantwoord: ook in 2010
-mag- elke Heistse inwoner, zoals elke inwoner van I.O.K.- grondgebied 2 Euro
extra betalen.Op zijn vraag i.v.m. de
hangende geschillen antwoordde I.O.K.- afvalbeheer onderdirecteur Paul Macken
zeer geagiteerd en duidelijk tegen zijn zin: Dat is een vraag uit de boeken,
daar antwoord ik niet op, vraag dat na de vergadering!.
-Daarop stuurde Baestaens op
1 mei l.l. een mail (zie bijlage),
waarop hij aan Van Tornhout vroeg om alsnog binnen een redelijke termijn te
antwoorden.Welnu, momenteel 1 augustus 2010-of een goeie 90 dagen later-, heeft hij nog steeds geen antwoord
gekregen.
Wat concludeert E.T.A.- raadslid Baestaens
uit dit alles?
ØI.O.K.-
afvalbeheer zit opgescheept met een slecht werkende afvalfabriek én slechte
afnemers van zijn secundaire brandstof; dit alles kostte de Heistse
belastingbetaler in 2008 3,35 Euro per persoon.
ØIntussen
moet elke Heistse inwoner in 2009 en 2010 telkens 2 euro betalen om de
begroting van I.O.K.-afvalbeheer op te smukken.
ØBovendien
vervult I.O.K.- afvalbeheer zijn opdracht tot openbaarheid van bestuur
uitermate ondermaats: zijn infovergaderingen zijn gewoon een aanfluiting van
wat ze zouden moeten te zijn; men vertikt of
weigert gewoon op vragen te antwoorden. Welke potjes moeten hier bedekt
blijven? vraagt raadslid Baestaens zich af.
ØTerzake
is ook de evolutie van INDAVER hoogst opmerkelijk.
- Terwijl iedereen verwachtte en het meest logische, door allerlei
constructies, een verkoop aan SUEZ was; ging dit niet door.
- INDAVER is momenteel voor 9% van een groep industriële aandeelhouders, voor
16% van de Vlaamse milieuholding.75% van de aandelen zijn in het bezit van
de Zeeuws- Vlaamse nuts-milieuholding Delta nv. .Dit gewoon als compensatie voor het akkoord
voor de uitdieping van de Schelde.
ØEen
mens zou zich voor minder afvragen wat in dit dossier nog allemaal gaat
bovenkomen.Of wat te denken van schepen
Cannaerts reactie op 1 van de vele vragen van Baestaens in de Heistse
gemeenteraad Als ge denkt iets ontdekt te hebben, laat het dan weten aan de pers.
Wat ik bij deze dan ook doe.
Misschien vindt I.O.K.- afvalbeheer het
vanwege deze persmededeling uiteindelijk toch nog opportuun te antwoorden op de
vragen haar gesteld per e-mail op 1 mei l.l..
Alhoewel: als men informatie via I.O.K.-
afvalbeheer tracht te achterhalen, blijkt overduidelijk dat men geduld moet
uitoefenen. Op de vraag van Baestaens aan het secretariaat van de gemeente om
hem de verslagen van de raad van bestuur en het directiecomité van de laatste 6
jaar te bezorgen, kreeg hij als antwoord volgende mail:
Beste,
We
hebben IOK Afvalbeheer verzocht om ons alle verslagen van de bestuursorganen te
bezorgen van de afgelopen zes jaar die we momenteel niet in ons bezit hebben.
Ondanks aandringen van onze kant verwachten zij deze pas tegen september te
kunnen bezorgen omwille van de verlofperiode. We verwittigen u zodra we de
verslagen toekrijgen.
Mvg,
Annick
Van Woensel
Beleidsmedewerker
secretariaat
Gemeente
Heist-op-den-Berg (27/07/2010)
Baestaens Jan
E.T.A.- fractie Heist- op- den- Berg
01 augustus 2010
Brief aan Guy Van Tornhout, directeur IOK afvalbeheer
Beste, bij deze kom ik terug op de jaarlijkse infovergadering van woensdag 21 april ll. :gezin het verloop v deze vergadering kregen wij geen afdoend of -zelfs helemaal geen-antwoord op onze vragen. Hopende op duidelijke en volledige antwoorden - binnen een redelijke termijn -stuur ik u hierbij onze vragen: -Vanwaar komt omzetting van verlies in winst? Dit gezien metaal en papierprijzen in 2009 niet gestegen zijn,loonkosten niet gedaald zijn en energieprijzen nog vrij hoog zijn.Op welke gegevens zijn die cijfers gebaseerd? -Op blz.26/34 staat "Melding wordt gemaakt v enkele hangende geschillen. De nodige provisies werden aangelegd";over welke geschillen en om welke bedragen gaat het? -i.v.m. S.R.F.: .Is de kwaliteit van S.R.F. in 2009 verbeterd? .Hoe zit het met de afvoer v S.R.F. naar respectievelijk Bio-Oil,Mindest SA Electrawinds en SLECO??? .Welk is de evolutie in de prijszetting v de S.R.F.? .Heeft de M.B.S -installatie nu een hogere capaciteit dan 65 %? -i.v.m. 2 euro: .Volgens Van Tomout, verleden jaar, zouden de problemen met de M.B.S.niet tot een prijsverhoging v Diftar leiden; maar hij liet wel elke inwoner v IOK grondgebied via de gemeente 2 euro extra betalen!! .Wat is de invloed v die 2 euro per inw.op resultaat LO.K.-afvalbeheer 2009? .Voar 2010 zou men die2 euro per inw. nog evalueren. Hoe zit het daarmee?
Mvg,Baestaens Jan E.T.A.-fractie Heist Op Den Berg 1 mei 2010
Bijeenroeping gemeenteraad nav zedenfeiten politie Heist
Naar aanleiding van de recent verschenen persartikels in zowel lokale als nationale media omtrent de zedenfeiten in het Heists politiekorps en overeenkomstig artikel 20, 2de alinea van het gemeentedecreet wensen ondergetekende gemeenteraadsleden van de fractie Gemeentebelang en de fractie SP.a-GROEN en de fractie E.T.A. gebruik te maken van hun bevoegdheid om de gemeenteraad bijeen te roepen op maandag 26 juli 2010 te 20.00 uur in de gemeenteraadszaal, gemeentehuis, Kerkplein 15 te 2220 Heist-op-den-Berg.
AGENDA ZITTING MET GESLOTEN DEUREN 1. Informering van de gemeenteraad door de burgemeester over de wijze waarop deze de bevoegdheden uitoefent die hem zijn verleend krachtens artikel 133, 2de en 3de lid van de nieuwe gemeentewet en artikel 45 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
E.T.A. vindt volksvergadering proefopstelling te
Wiekevorst volksverlakkerij
Afgelopen
week vond een informatie- en consultatie avond plaats te Wiekevorst. Deze kwam
er naar aanleiding van de proefopstelling die een kleine maand geleden plots in
het straatbeeld verscheen , dit zonder inspraak van adviesraad van verkeer of
gemeenteraadsbeslissing.
Deze
proefopstelling zorgde voor heel wat commotie en beroering in Wiekevorstse
dorpsgemeenschap en dus organiseerde hetCollege een info avond zodat , ik citeer de bewoners vanuit hun
ervaring kunnen spreken.
E.T.A.
gemeenteraadslid Baestaens was dan ook geschokt toenhij zag en hoorde hoe de info avond werd
gemanipuleerd , hoe er onwaarheden werden verteld en studiebureau Grontmij over
de herinrichting van de dorpskern begon.
Ook
Burgemeester Luc Vleugels sprakplots
over de herinrichting van Wiekevorst , die ten vroegste in 2013 zou aanvatten.
Deze herinrichting noemde hij levensnoodzakelijk voor schoolgaande jeugd , het
tegengaan van achteruitgang handelszaken in contradictie met HOB 2020 dat
nadruk legt op Heist-centrum , en voor de integratie van rusthuis in dorpskern
hetgeen toch een wel prominente actor bleek te zijn.
Terloops
vermeldde Vleugels nog dat Heist-Goor en Grootlo vermoord zijn door t drukke
verkeer maar in Wiekevorst is er een alternatief voor vrachtverkeer. Welnu :
er is al 40 jaar een plan om de Goorse dorpskern te ontsluiten.
Daarop
lichtte schepen van mobiliteit Verelstde timing van de herinrichting toe : College heeft getracht subsidie
te verkrijgen maar heeft het godzijdank zover kunnen krijgen dat aquafin alles
van de riolering betaalt. Men moet er dan wel bijnemen dat aquafin de timing
bepaalt. Maar dat levert het voordeel op
dat men proefopstelling kan testen.
Goed werk
vant College, denkt U ?
Schokkend
en leugenachtig vindt raadslid Baestaens.
1)Leugens
: Aquafin betaalt niet alles , de burger
betaalt via zijn bijdrage op de waterfactuur sinds de gemeente het contract
met HidroRio afsloot.
2)Schokkend
: Volgensde burgemeester is
herinrichting levensnoodzakelijk , maar wat blijkt : college zoekt subsidies
(een argument dat vaak misbruikt wordt om projecten uit te stellen hoewel er op
jaarbasis haast geen subsidies ontvangenworden), zegt leugenachtig dat aquafin alles betaalt. De reden : het
geld van de Wiekevorste belastingbetaler dient eerst gebruikt te worden voor
prestigeprojecten in Heist- centrum . Levensnoodzakelijke zaken voor
Wiekevorst kunnen wachten. Van prioriteiten gesproken.
Verelst
legde ook nog de nadruk op overleg met buurgemeentes i.v.m. vrachtroutes : daar
is men al jaren mee bezig , alles is vastgelegd en toch besliste het college
onlangs nog eens in contact te treden met buurgemeentes . Waarom ?
Werd de vergadering
gemanipuleerd?
Het was
overduidelijk dat studiebureau Grontmij er bij gesleurd was om kritiek op
proefopstelling af te leiden naar een herinrichtingdie gepland is ten vroegste in 2013. Onze
ervaring leert dat het eerder 2014 of 2015 zal worden.
E.T.A.-raadslid
Baestaens vond het pijnlijk te zien hoe Luc Vleugels signalen gaf aan mobiliteitsambtenaar
wie van de vraagstellers aant woord mocht komen.
E.T.A.-raadslid
Baestaens vindthet pijnlijk voor Carl
Verelst hoe een CD&V-raadslid uit Wiekevorst lachend gefotografeerd wordt
bij de ontevredenen over de herinrichting , welk spelletje wordt hier gespeeld
??
Bijkomend punt juni 2010: Einde werken Schriek centrum
E.T.A.-afd.
Heist-op-den-Berg
Aan het college v. burgemeester en schepenen v. de
gemeente ,
graag voegen wij vlgd. pt. toe aan programma v.
e.k. gemeenteraad
Betreft: einde
v. werken te Schriek
Gezien: -De werken te Schriek,vlgs. de planning der
werken, zouden
begonnen zijn op 14 april 2009.
-De Leo Kempenaersstr.,Hoogstr. en omgeving kerk zouden
opengesteld worden rond 8 juli e.k.
-De eindafwerking v. de verschillende zijstraten gepland is
rond half september e.k.
Vragen wij-Is het gemeentebestuur,bij 1 v. deze 2
slotfases der
werken, zinnens enerlei feestelijke activiteit te organiseren?
-Dit al of niet in samenwerking met de Schriekse bevolking, verenigingen en middenstand?
Bijkomend punt juni 2010: HOB2020, IOK, OpenMonumentenDag
ETA-fractie
Heist-op-den-Berg
Aan het college van burgemeester en schepenen van de
gemeente:
Graag willen wij volgende punten toevoegen aan de
agenda van eerstkomende gemeenteraad:
1.Kostenplaatje HOB 2020.
Wat heeft HOB 2020, tot nu toe, in alle stadia gekost?
Met name :
-De studie en het eindrapport
van juni 2008, uitgevoerd en opgemaakt door Nelson Inspires, Idea Consult en
Uninzo.
-De implementatie van de
conclusies van het onderzoek.
-De verdere begeleiding en
uitwerking d.m.v. speerpuntgroepen.
-De presentatie van de
resultaten op 27 mei 2010.
-Alle andere werkzaamheden van
het studiebureau die door onze gemeente werden betaald.
2.I.O.K.-afvalbeheer. In de gemeenteraad van 20 april werd hier een
gemeenteraadslid aangesteld als volmachtdrager
van de gemeente in de algemene vergadering van I.O.K.-afvalbeheer op 18 mei
2010. Was verkozen persoon aanwezig op
desbetreffende vergadering?
3.Open monumentendag. Op zondag 12 september heeft in Vlaanderen de 22ste
Open Monumentendag plaats, dit jaar in het teken van de 4 elementen,
water, vuur, aarde, lucht.
Gezien de vele toeristische troeven, de culturele en sportieve uitstraling en
het rijke verenigingsleven van Heist-op-den-Berg vragen wij:
-Welke activiteiten zullen door het gemeentebestuur georganiseerd
worden?
Heistse
belastingsbetaler draait op voor v.i.p.-behandeling college op Heistse Pijl
Het Heistse schepencollege krijgt v.i.p.-behandeling, kostprijs 1.750 euro,
maar bevolking sponsort wel voor 5.OOO euro
Zaterdag ll.vond de 3de Heistse Pijl-GP Kerkstoel plaats. Voorwaar een hoogdag
voor de wielerfanaten. Mede door het mooie weer en deelnemersveld stond
het publiek talrijk langs de omloop.
Het schepencollege daarentegen
was nog beter af,ontdekte E.T.A.-gemeenteraadslid Jan Baestaens.
Zij konden genieten v een v.i.p.-arrangement,dit v 13h tot 2Oh.Wat bevat zo n
v.i.p.-arrangement: v.i.p.-parking met shuttle dienst;om 12h ontvangst met
champagne in v.i.p.-dorp;om 14h 15 culinair
diner;aansluitend op huldiging v de winnaar een receptie. Kostprijs:175 euro
per persoon.
Hoe is dit mogelijk? De Heistse Pijl is een organisatie v b.v.b.a. S.A.P.-Sport
and People-,geleid door
Jef Van den Bosch. S.A.P. werkt natuurlijk samen met sponsors en
het-gemeentebestuur-.
Volgens raadslid Baestaens besliste het college in februari 2010 een contract
met S.A.P. te tekenen, aangepast in:
-artikel 3,zesde
gedachtestreepje: Een financiële ondersteuning ten belopen v 5.000 euro.
De naam v de wedstrijd blijft Heistse Pijl,als eerste benaming. De wedstrijd
zal dan ook onder de naam Heistse Pijl gepromoot worden.
-artikel
9:Er zal voor het schepencollege 1 v.i.p.-tafel voorzien worden voor 10
personen
Nog volgens raadslid Baestaens werd het contract met S.A.P. in maart 2010
heraangepast:De zinsnede over de financiële ondersteuning vervalt; die over de
v.i.p.-tafel voor 10 personen blijft. Verklaring van t college
hiervoor:Overwegende dat het gemeentebestuur reeds op verschillende manieren
ondersteuning biedt aan de organisatie v de Heistse Pijl. Wat houdt die
ondersteuning, op financieel vlak, nu in? Het Autonoom Gemeentebedrijf is
-Silver Sponsor- v de organisatie. Kostprijs voor de gemeente:5.000 euro.
Wat doet het college dus: ze
schrapt in een beslissing steun v 5.000 euro,behoudt wel 1 v.i.p.-tafel voor
10 personen aan totale kostprijs v 1.750 euro en dit wetende dat het Autonoom
Gemeentebedrijf de organisatie sponsort tbv 5.000 euro.
E.T.A. vindt het logisch dat
het gemeentebestuur evenementen, die de bevolking aanbelangen, sponsort.
Maar E.T.A.-raadslid Baestaens vindt het niet kunnen dat het college zich te
goed doet aan champagne, culinair diner en receptie,dit aan 175 euro per
persoon,gewoon op kosten v de belastingsbetaler. Of, is dit hun manier v
netwerken? Of,is dit het uitdragen v citymarketing tgv HOB 2020? Of,
hoort dit bij de -Imagosetting-v HOB 2020: de bevolking moet fier zijn op zijn
gemeente en een positieve attitude uit- stralen{t.t.z. ze betaald} en het
college viert!!!!
Raadslid Baestaens stelt voor
dat het college een positieve attitude uitstraald in deze zaak: Om een blijk v
goede wil te tonen schenkt het college 175 euro per lid,maar wel uit eigen
zak!!,aan v.z.w.-Den Draai-of een andere
vereniging die strijdt tegen kansarmoede.