Foto
Inhoud blog
  • Persmededeling zwembad Itegem
  • TOEGEVOEGDE AGENDAPUNTEN MAART 2013
  • Bijgevoegd agendapunt gemeenteraad februari 2013
  • Wat deden de andere partijen?
    ETA links
  • FACEBOOK
  • Deidre Van Looy-Arblaster
  • Geert Du Pont
  • Zoeken in blog

    Archief per week
  • 14/10-20/10 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 29/11-05/12 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 30/11-06/12 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 12/11-18/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 04/12-10/12 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 16/02-22/02 2004
    EenTegenAllen - Heist-op-den-Berg
    Plaatselijk, onafhankelijk en geloofwaardig
    11-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag OCMW raad - LOI woning

    Aan de voorzitter van de OCMW-raad Heist-op-den-Berg

    Aan de secretaris

     

     

    Betreft: Bijkomend agendapunt voor de OCMW-raad van 26 mei 2011.

     

     

     

     

    Na aankoop van de nieuwe LOI woning, gelegen Lostraat 144 werd gesteld dat er enige aanpassingswerken nodig waren om te voldoen aan de voorwaarden van Fedasil voor LOI- bewoning .

    Gelet op het feit dat de verkoopprijs 355000,00 euro bedroeg,

    Gelet op het feit dat het schattingsadvies uitkwam op slechts 3500000, 00 euro,

    Gelet op het feit dat men stelde dat men de meerprijs als een wederbeleggingsvergoeding mocht beschouwen,

    Stel ik vast dat naast aanpassingswerken er nog heel wat zware en ingrijpende renovatiewerken dienen te gebeuren om tot een veilige en leefbare huisvesting te komen,

     

    Zo moeten o.a. benedenvloeren gestut worden met houten balken vanuit de kelder, hangen plafonds naar beneden, zijn de platte daken niet voorzien van noodzakelijke muurplaten, zijn er tal van muurscheuren en is de afwerking –zowel buiten als binnen- uitermate slecht of niet uitgevoerd, ook blijkt er opstijgend muurvochtaanwezig te zijn alsook heel wat camouflagewerk werd verricht om gebreken weg te werken.

     

    Het is me, om hierboven opgesomde redenen, niet echt duidelijk waarom hier een positief schattingsadvies van zo een hoog bedrag werd voorgesteld en waarom bij overeenkomst dit bedrag nog zelfs werd overschreden.

     

    Kortom, hier werd duidelijk dat men ongeoorloofde, al of niet, onbezonnen uitgaven doet aan een pand waarbij men er mag vanuit gaan dat men nog heel wat extra kosten zal moeten doen om aan de voorwaarden te voldoen

     

    Daarom:

     

     

     

    vraag ik

     

    WELKE KOSTEN WERDEN REEDS GEMAAKT VOOR DE AANGEKOCHTE LOI –WONING EN WELK ZIJN DE NOG TE VERWACHTEN KOSTEN

     

     

    Met vriendelijke groeten

     

    Marc Baestaens, ETA fractie

     

     

     

    Heist-op-den-Berg, 11-5-2011

    11-05-2011 om 00:00 geschreven door ETA  


    20-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijkomende agendapunten gemeenteraad

    E.T.A.-afdeling Heist-op-den-Berg

    Aan het college van burgemeester en schepenen, graag willen we volgende punten bijkomend behandeld zien op volgende gemeenteraad:

     

    1. Sporthal ten zuiden N10

    Gezien op 30 november 2010 bij punt 20, het college de stand van zaken betreffende de locatiekeuze sporthal zuid besprak; vragen wij naar de stand van zaken betreffende deze zaak. 

     

    2. Pijpelheide: geen reden tot feesten 

    Gezien: op 22 mei eerstkomende Supervlieg en de Hei(be)leeft plaatsvindt te Pijpelheide.

    het inwonersaantal van Pijpelheide van 2663 in 2002 explodeerde tot 2977 in 2010

    de eerdere vraag van E.T.A. tot het fiets-verkeersveiliger maken van Pijpelheide-dorp en inzonder de schoolomgeving

    het college reeds eerder een nieuwe locatie zoekt voor de bibliotheek en de kinderopvang

    vorig jaar vrijwilligers de speelplaats van de basisschool fatsoeneerden 

    door de bevolkingsexplosie directeur Rita Bogaerts van de Gemeentelijke Basisschool De Hei zich genoodzaakt zag volgende vraag te richten aan het college:

    Gelet op de algemene conclusie in verband met de capaciteitsproblemen: indien de stijging van het aantal leerlingen zich verderzet is er nood aan:

    - een extra kleuterklas (om een klas op te splitsen)

    - nog 1 à 2 klassen voor de lagere school (om daar klassen te splitsen)

    - meer speelruimte voor de kleuters (openlucht en overdekt)

    - extra ruimte voor kleutereetzaal

    - extra ruimte voor eetzaal voor lagere school

    - extra lokaal voor zedenleerles

    - extra bergruimte

    Gelet op de vraag van directeur Rita Bogaerts om te onderzoeken of:

    - een verdieping kan geplaatst worden op het dak vermits het dak nog moet vervangen worden

    - de meisjestoiletten samen met de jongenstoiletten en het berghok kunnen afgebroken worden vermits de meisjestoiletten nog moeten gerenoveerd worden

    - of er een verdieping kan op geplaatst worden om te gebruiken als speelzaal voor de kleuters (als het regent), voor een eetzaal en voor een bureel (directie en secretariaat)

    - er een verdieping op de eetzalen kan

    - de zolder van de voorbouw kan geïsoleerd en afgewerkt worden zodat deze ruimte kan benut worden voor lessen met kleinere groepjes leerlingen en voor bergruimte

    - er andere uitbreidingsmogelijkheden zijn

    Enig artikel: hier te stemmen dat aan de vraag van de schooldirectrice wordt voldaan.

     

    3. Papierophaling om de 3 weken

    Gezien op woensdag 30 november 2010 de informatievergadering over de jaarverslagen IOK en IOK afvalbeheer 2010 plaatsvond, waarop Guy Van Tornhout meedeelde dat reeds 3 gemeenten als pilootproject het papier en karton om de 3 weken ophalen wegens ergonomische redenen; en hij voorstelde dat nog andere gemeentes dit voorbeeld zouden volgen. 

     

    Enig artikel: hier te stemmen dat de papierophaling in onze gemeente om de 3 weken zal gebeuren

     

     

     

     

    Baestaens Jan E.T.A.-raadslid 

    Heist-op-den-Berg 20/04/2011

    20-04-2011 om 00:00 geschreven door ETA  


    17-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Agent X
      Aan het college v burgemeester en schepenen v de gemeente,
     
      Graag stellen wij vlgd.vraag,bijkomend,op e.v.gemeenteraad:
     
     
        .Op 26 juli 2O1O vond een gemeenteraadszitting plaats over-een niet nader te noemen-politieagent.( bij deze X genoemd)
     
     
        .Staat X nu ,22/3/2011,op de loonlijst v het Heists politiekorps?
     
        .Zo ja;in welke funktie?
     
       
        Baestaens Jan
     
        E.T.A.-fractie
     
        17/03/2011

    17-03-2011 om 00:00 geschreven door ETA  


    02-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ARPES belangenvermenging



    E.T.A.- fractie Heist o/d Berg


    Aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente
     
     
    Gezien volgens de voorzitter van de gemeenteraad ons programmapunt van vorige gemeenteraad te flou en te suggestief (sic) was en dus diende behandeld te worden als vraag, ben ik zo vrij dit bijkomend programmapunt terug in te dienen, maar dan zo dat het niet als te flou en te suggestief (sic) kan betitteld worden en wel degelijk als bijkomend programmapunt dient behandeld.

     

    Graag willen wij ingevolge artikel 22 van het gemeentedecreet volgend punt toevoegen aan de agenda van de eerstkomende gemeenteraad.


    Is de relatie van schepen Cannaerts en CD&V Heist-op-den-Berg t.a.v. Architect Peter Spiessens oorzaak van belangenvermenging en verjaring aansprakelijkheid?
     
    Overwegende dat:


    - Op 21/01/2007 in de cultuurkapel een vergadering en receptie,georganiseerd door CD&V, plaatsvond,waarvan bij nazicht van de rekeningen blijkt dat de huur betaald werd van een rekening, gekoppeld aan het adres, Liersesteenweg 268 Heist-op-den-Berg, waar architect Peter Spiessens gevestigd is (overschrijving vindt u in bijlage 1).

    - Architect Peter Spiessens of het vroegere A.R.P.E.S. of AR.P.E.S. opdracht kreeg tot maken van het  ontwerp van de sporthal Wiekevorst - samen met architect P. Feyaerts (Schepencollegebeslissing vindt u in bijlage 2) -, centrale bibliotheek, gemeenteschool Pijpelheide, herinrichting politiepaleis, bouw tribunes kleedkamers KSK Heist, pastorie Heist- centrum, verbouwing pastorie Heist- station, renovatie Lodewijk Liekenswijk, sociale huisvesting 'Oude Molen' en RVT Berkenhof. 


    - De centrale bibliotheek van bij de oplevering tot op heden belangrijke gebreken vertoond; door de verjaring van de tienjarige aansprakelijkheid van Spiessens het herstellen van deze gebreken de gemeenschap minstens 250.000 euro zullen kosten.


    -De gemeenteschool van Pijpelheide bij de oplevering ernstige gebreken vertoonde in verband met de waterdichtheid waarbij volgens een vonnis 23/06/2008 architect Spiessens veroordeeld werd tot het betalen van een som van 7054,67 euro;


    - Eugene Spiessens eertijds zetelde in raad voor ruimtelijke ordening voor toenmalige CVP.

    - Dries Cannaerts van Cannaerts Accountants werkt in opdracht van Peter Spiessens (oprichtingsakte architectenbureau Peter Spiessens, waaruit voorgaande blijkt, vindt u in bijlage 3).

    - Schepen Cannaerts o.a. aanwezig bleef in directiecomité AGB 22/04/2010 waar Peter Spiessens de opdracht kreeg een projectvoorstel uit te werken voor de bouw van een kleedkamercomplex, omvattende een zestal kleedkamers en bergruimte, met mogelijkheid tot oprichten van ene bovenbouw en van een zittribune


    - Uit dit alles blijkt dat: Spiessens de huur voor een CD&V- bijeenkomst betaalt; Spiessens zelf opdrachten krijgt toegewezen van CD&V; CD&V schepen Cannaerts' accountantsbureau werkt voor diezelfde architect Spiessens.
     

    Wij vragen :

     

    - Hier te stemmen een onafhankelijke audit te laten uitvoeren aangaande werken die zijn toegekend aan architect Spiessens (A.R.P.E.S. of AR.P.E.S).



     
    E.T.A- fractie Heist o/d Berg
    Jan Baestaens
     
    Pijpelheide, 02 december 2010
     
     

    Bijlagen:
    BIJLAGE 1 ARPES.pdf (18.5 KB)   
    BIJLAGE 2 ARPES.pdf (635.3 KB)   
    BIJLAGE 3 ARPES.pdf (258.7 KB)   

    02-12-2010 om 00:00 geschreven door ETA  


    29-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Diftar wordt duurder

    29/11/2010 PERSMEDELING ETA

    ” BESTUUR MISBRUIKT PRINCIPE ‘DE VERVUILER BETAALT’ OM BELASTINGVERHOGING DOOR  TE VOEREN.”

     

    DIFTAR WORDT FLINK DUURDER IN HEIST-OP-DEN-BERG

     

    Het  College wil de contantbelasting  per aangeboden kg restafval en GFT met 33% verhogen. De prijzen zouden worden opgetrokken van respectievelijk 0,15 euro/kg restafval en 0,075 euro/kg GFT naar 0,20 euro/kg voor restafval en 0,10 eur/kg voor GFT. Om een en ander verteerbaar voor te stellen daalt het vast recht van van 42 naar 39 euro, een daling van slechts 7,2 %. 

    In zijn argumentatie om deze maatregel door te voeren stelt het College dat het principe “de vervuiler betaalt” beter kan worden gerealiseerd door een daling van het vaste belastingbedrag en een stijging van de contantbelasting.  Dat mag dan misschien wel zo zijn, maar deze stelling wordt nu misbruikt om tersluiks een belastingverhoging door te voeren.  De daling van het vast recht staat immers  in een wanverhouding t.o.v. de stijging van de contantbelastig (kg/kost).

    Het is bovendien potsierlijk  te stellen dat het huidige tarief niet meer kostendekkend zou zijn voor verwerking.  ETA heeft herhaaldelijk de slechte werking van de Geelse afvalfabriek aangekaart.

    IOK leed grote verliezen omdat het voor de afzet van zijn tot “secundaire brandstof” verwerkt afval contracteerde met firma’s die nog niet of slechts op papier bestonden.

     Afval dat reeds was verwerkt tot secundaire brandstof werd bijgevolg  jarenlang  tegen de veel hogere tarieven voor gewoon afval naar de SLECO-installatie in Doel gebracht.  Voor deze installatie was dat goed nieuws want ze werd gebouwd om slib te verwerken dat  later niet werd aangevoerd met een overcapaciteit en gebrek aan afval tot gevolg.

     

    ETA

    29-11-2010 om 22:52 geschreven door ETA  


    12-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TRANSIT WONING bijkomend punt OCMW-raad nov 2010

    Aan de voorzitter van de OCMW-raad

    Aan de secretaris

     

     

    Betreft: Bijkomend agendapunt voor de OCMW-raad van februari 2010.

     

     

     

     

    Gezien de organieke wet art. 1 stelt dat elke persoon recht heeft op maatschappelijke dienstverlening en als dusdanig het de taak van het OCMW is eenieder in de mogelijkheid te stellen een leven te leiden dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid.

     

    Gezien in onze gemeente het OCMW momenteel 3 transitwoningen ter beschikking stelt aan mensen die wegens omstandigheden “ in nood “ verkeren betreffende woongelegenheid.

     

    Gezien deze quasi steeds (soms langdurig) bezet zijn.

     

    Gezien dat bij acute nood, het meestal onmogelijk is een transitwoning aan te bieden.

     

    Gezien er momenteel geen afgesproken tijdslimitering bestaat qua bewoning.

     

    Gezien het probleem van noodhuisvesting niet alleen zich voordoet in onze gemeente en het OCMW bij acute nood steeds minder en minder een beroep kan doen op crisisinterventiecentra uit de omliggende steden alsook op de centra van algemeen welzijn.

     

    Gezien het Kempisch Woonplatform, bij het bespreken van het tekort aan crisisopvang in onze regio, stelt dat dit zeker een aandachtspunt dient te zijn in het woonplan. Concreet werd hier voorgesteld om OCMW-woningen te gebruiken als transitwoning zodra de bestaande huurcontracten aflopen.

     

    vraag ik

     

    1. EEN OPMAAK VAN EEN PROTOCOL ROND TRANSITWONINGEN

     

     

    Met vriendelijke groeten

     

    Marc Baestaens, ETA fractie

     

     

     

    Heist-op-den-Berg, 9 november ’10

     

     

     

     

    12-11-2010 om 21:21 geschreven door ETA  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STIL ALARM OCMW-raad agendapunt nov 2010

    Aan de voorzitter van de OCMW-raad

    Aan de secretaris

     

     

    Betreft: Bijkomend agendapunt voor de OCMW-raad van november 2010.

     

     

     

    Gezien onze sociale werkers/sters vaak in contact komen met mensen met ernstige problemen.

     

    Gezien onder deze mensen er zich soms ook personen bevinden welke zich in een labiele toestand bevinden en/of onder invloed van bepaalde genotsmiddelen verkeren.

     

    Gezien er ook soms mensen komen met een agressief en onvoorspelbaar karakter.

     

    Gezien deze mensen steeds een potentieel gevaar betekenen voor onze sociale werkers/sters.

     

    Gezien in het verleden er al een aantal zware gevallen van fysieke agressie zijn gepleegd in ons land op medewerkers van het OCMW tijdens het uitoefenen van hun taak.

     

    Gezien het toenemend cliënteel van onze sociale werkers/sters kunnen we er van uitgaan dat de kans op agressie in de toekomst zal toenemen.

     

    Gezien er momenteel geen afdoende bescherming is tegen fysieke agressie.

     

    Gezien er bij (aanvoelen van) dreigende agressie op dit moment geen discrete hulp kan ingeroepen worden.

     

    Gezien we niet moeten wachten tot er zich iets ernstig voordoet.

     

    Gezien het onze plicht is onze medewerkers zo veel mogelijk bescherming te bieden.

     

    Gezien de aanpak van deze problematiek een beleidskeuze inhoud met financiële consequenties en dit als dusdanig dient besproken te worden in de raadszitting,

     

     

    vraag ik

     

    1. EEN NODIG AANTAL“ STILLE ALARMEN” TE LATEN INSTALLEREN BIJ  ONZE  SOCIALE WERKERS/STERS

     

     

    Met vriendelijke groeten

     

    Marc Baestaens, ETA fractie

     

     

    Heist-op-den-Berg, 9 november ’10

    12-11-2010 om 21:20 geschreven door ETA  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijkomend punt belangenvermenging nov 2010

    ETA-fractie Heist-op-den-Berg

     

    Aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente:

    Graag willen wij volgend punt toevoegen aan de agenda van eerstkomende gemeenteraad:

     

    Belangenvermenging oorzaak van verjaring aansprakelijkheid?

      

    Overwegende dat:

    -         Op 21/1/2007 in de cultuurkapel een vergadering en receptie georganiseerd door CD&V plaatsvond.

    -        Bij nazicht van de rekeningen blijkt dat de huur betaald werd van een rekening gekoppeld aan een adres waarop een persoon/vennootschap gehuisvest is die al meermaals werken uitvoerde voor de gemeente.

    -        Van deze werken een aantal slecht werden uitgevoerd en ze de gemeenschap nog veel geld zullen kosten omdat de tienjarige aansprakelijkheid verstreken is.

    -        Een vennootschap gelieerd aan een schepen van onze gemeente werkte in opdracht van eerder ”niet” genoemde vennootschap.

    -        Het niet denkbeeldig is dat hier mogelijks sprake zou kunnen zijn van belangenvermenging.

    Vragen wij:

    -        Of de meerderheid deze gang van zaken normaal vindt?

    -        Hier te stemmen een onafhankelijke audit te laten uitvoeren aangaande werken die zijn toegekend aan eerder “niet” genoemde vennootschap.



     

    Jan Baestaens,

     

     

     

    Heist-op-den-Berg,  4 november  2010

    12-11-2010 om 21:19 geschreven door ETA  


    17-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toegevoegd agendapunt kostprijsopvolging projecten oktober 2010

    E.T.A.- Heist o/d Berg

    Aan het college van Burgemeester en Schepenen van de gemeente, graag willen wij volgend punt toevoegen aan het programma van de eerstkomende gemeenteraad.

    Nieuwe Culturele Tempel

    Gezien

    _ dat als men de pers en speciale gemeentekrant mag geloven, de

    burger dol enthousiast is over de nakende opening van de nieuwe

    Culturele Tempel;

    _ over de kostprijs nergens iets terug te vinden is;

    _ Uit de cijfers van de budgetopvolging van het AGB op 20 mei 2010 blijkt

    dat de totale kost tot dan geraamd wordt op 11 564 885 Euro;

    _ daarbovenop nog de vernieuwing van de voetpaden in de omliggende

    straten moet gerekend worden:

    _ men nog steeds in het ongewisse is over een al dan niet ondergrondse

    parking;

    _ de bevolking in de loop van het totale project compleet in het ongewisse

    is gelaten over de totale kostprijs en de evolutie van de kostprijs;

    Vragen wij

    _ in de toekomst enkel voorrang te geven aan écht noodzakelijke

    projecten;

    _ in de toekomst enkel projecten te realiseren, welke een voldoende

    draagvlak hebben van de Heistse bevolking en daarom voor dure

    projecten boven een bepaald bedrag een referendum te houden;

    _ hier te stemmen dat gemeenteraad en bevolking in verband met nieuwe

    centrale sporthal, nieuw zwembad en nieuwe academie minutieus op

    de hoogte gehouden worden van kostprijs en evolutie van de kostprijs

    zodat de kostprijs van deze projecten niet -of slechts binnen de perkenzou

    kunnen ontsporen;

    _ hier te stemmen dat het te verwachten verlies van de nieuwe Culturele

    Tempel binnen een bepaald budget moet blijven;

    _ hier te stemmen dat er een sporthal -genre Wiekevorst- zal gebouwd

    worden ten zuiden van N10.

    Pijpelheide, 7 oktober 2010

    Jan Baestaens

    E.T.A.- fractie

     

    17-10-2010 om 10:34 geschreven door ETA  


    08-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prestigieuze behoefte of behoefte aan prestige?
    Prestigieuze behoefte of behoefte aan prestige?
    Op dinsdag 7 januari 2006, tijdens de voorstelling van het “voorlopig ontwerp van de uitbreiding van het cultuurcentrum en de inrichting van het cultuurplein” vroeg iemand uit het publiek “of zulk een prestigieus project in Heist wel op zijn plaats was.” Hij kreeg als antwoord: “Prestigieus?... Daar houden wij niet van, dat is zo’n lelijk woord. Met dit project word tegemoetgekomen aan een duidelijke behoefte, op een zo bescheiden mogelijke manier, met zo’n klein mogelijk budget”(sic.)
    Een antwoord dat in schril contrast staat met verklaringen van Vlaams Bouwmeester en artikels verschenen in vakliteratuur voor architecten.
    We citeren:
    “Zo ver reikt de ambitie van Heist-op-den-Berg dat het naast zijn huidige twintig jaar oude cultuurcentrum en voor zijn
    vijftien jaar oude bibliotheek een nieuw cultuurcentrum bouwt. Niet een polyvalente zaal ten dienste van het verenigingsleven, maar een zaal die haar bestaansrecht moet ontlenen aan een uitstekende akoestiek en aan uitgebreide theatertechnieken. „Wij willen de meest dankbare speelomstandigheden creëren zodat we artiesten, gezelschappen en orkesten met naam en reputatie kunnen ontvangen,‟ zegt burgemeester Luc Vleugels (cd&v). Alleen al de akoestiek en zaaltechniek kosten anderhalf miljoen –…”(bron: Dossier gemeenschapcentra /Vlaams Bouwmeester p.38/39)
    “Dit nieuwe centrum is er niet ten dienste van het verenigingsleven, maar moet het hebben van zijn uitstekende akoestiek en uitgebreide theatertechnieken”… (bron: vlaamsearchitectuur.be 29/6/2010 Dossier gemeenschapscentra: cultuurcentrum Heist-op-den-Berg)
    Noot : Deze passages worden door Jan Bourgeois, directeur van het cultuurcentrum als volgt selectief geciteerd: “Volgens de bouwmeester ging de gemeente voor een echt regionaal cultuurcentrum voor zevenhonderd bezoekers, naast het twintig jaar oude cultuurcentrum en de vijftien jaar oude bibliotheek. 'Het centrum moet het hebben van zijn uitstekende akoestiek en uitgebreide theatertechnieken.'” (bron:Het Nieuwsblad 06 juli 2010)
    “Sommige gemeenten, zoals Heist-op-den-Berg, gaan ronduit voor “een nieuwe beeltenis”, een prestigieus project. “Hiervoor zullen ze naar Heist-op-den-Berg komen,” wordt dan een belangrijk argument tijdens de wedstrijd van de Open Oproep. De architectuur wordt een bron van trots, de architect komt lezingen geven en wordt ontvangen als een ster.” (bron: Dossier gemeenschapcentra /Vlaams Bouwmeester p.4)
    “Voor de meest ambitieuze gemeenten, genre Heist-op-den-Berg, Bornem of Turnhout, ten slotte, is een nieuw cultuurcentrum of een extra zaal een prestigeproject. “(bron: Dossier gemeenschapcentra /Vlaams Bouwmeester p.24)
    “Geen sussende eufemismen in Heist-op-den-Berg over „cultuur‟. „Als je 40.000 inwoners hebt, ben je geen kleine homogene gemeenschap meer die genoeg heeft aan een voetbalploeg en een fanfare. In Heist-op-den-Berg is men erg artistiek en cultuurminnend. Altijd geweest. We hebben alles wat je op artistiek vlak kan bedenken.‟Geen zorgen over „elitarisme‟. „Als je cultuur en kunst wil bedrijven op hoog niveau, ben je misschien wel wat elitair bezig. Kunstenaars zijn geen doorsnee mensen.‟”(Luc Vleugels in: Dossier gemeenschapcentra /Vlaams Bouwmeester p.40/41)
    Het is duidelijk dat de Heistse cultuurtempel een prestigeproject is dat niet tot stand kwam ten dienste van het verenigingsleven. Bovendien worden een aantal andere projecten met flauwe excuses op de lange baan geschoven. Wanneer de taart verdeeld is en het grootste stuk is weggegeven, dan blijven voor de rest de kruimels over.
    In de gemeentelijke communicatie wordt de bevolking warm gemaakt om te komen kennisnemen met het vernieuwde cultuurcentrum, en worden alle technische details toegelicht. We vermoeden dat heel wat Heistenaren ook graag zouden weten wat dit fraais hen kost…
    ETA zal over dit onderwerp een bijkomende vraag stellen tijdens de eerstkomende gemeenteraad.

    08-10-2010 om 07:45 geschreven door ETA  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorlopige kostprijs cultuurcentrum
    Voorlopige kostprijs uitbreiding cultuurcentrum € 11.564.885 exclusief BTW of bijna 14 miljoen euro inclusief btw.(stand van zaken 20/05/2010, de rekening blijft lopen...)
    April 2005 keurde de gemeenteraad de projectdefinitie goed voor de “inrichting van het cultuurplein en de uitbreiding van het cultuurcentrum.”

    In het programma van eisen stond:
    “Binnen de grenzen van het terrein en budget willen we een zo groot mogelijke zaalcapaciteit realiseren.” …
    Het beschikbare budget bedroeg € 5 mio (excl. btw)
    Februari 2007 wees ETA er al op dat het budget aan het ontsporen was. De geraamde kostprijs lag volgens Jan Baestaens ruim 130 % boven het oorspronkelijk voorziene budget, wat o.a. in het Nieuwsblad door Luc Vleugels werd ontkend: “ volgens de burgervader bedraagt de meerprijs geen 130 maar 40 procent”…( 15 februari 2007 Nieuwsblad)

    Omwille van de budgettaire ontsporing stelde Baestaens de samenwerking met Planners in vraag, maar het bestuur behield het vertrouwen en Schepen Feyaerts wees er op dat het ereloon voor Planners matig was en 7,5% bedroeg(bron: verslag gemeenteraad 13 feb.2007 p. 104), een leugen zo zal blijken.

    Maart 2008 vroeg Jan Baestaens (ETA) de uitbreiding van het cultuurcentrum voorlopig op te schorten en het dossier te herbekijken waarbij een grondige kosten-batenanalyse en de budgettaire mogelijkheden van de gemeente als leidraad zouden moeten dienen. Hij meende dat er andere prioriteiten in de gemeente zijn. Hij werd hierin gevolgd door leden van Gemeentebelang die het jammer vonden dat de sportinfrastructuur met sporthal en zwembad voor het cultuurcentrum heeft moeten wijken. Ook andere raadsleden hadden het gevoel dat een aantal andere projecten voor de uitbreiding van het cultuurcentrum moesten wijken.

    Schepen Patrick Feyaerts (Open Vld) reageerde hier fel op. ”Het is niet waar dat de sportinfrastructuur is moeten wijken voor het cultuurcentrum. Het is zelfs goed mogelijk dat de bouw van het sportcentrum nog dit jaar start en vroeger klaar zal zijn dan het cultuurcentrum.”(citaat P.Feyaerts Gazet van Antwerpen 13/03/08)

    Huidige stand van zaken:
    Uit de budgetopvolging van het AGB blijkt (situatie 20/05/2010) dat de totale kostprijs is opgelopen tot 11.564.885 Euro exclusief btw (131% boven de grens van het budget (zie hoger)) of 13.993.511 inclusief btw . Bovendien blijkt ook uit de budgetopvolging dat het ereloon van Planners (inbegrepen in de totale kostprijs) 11,75% bedraagt, en niet de “matige” 7,5 % zoals in februari 2007 door Schepen Feyaerts werd beweerd.

    Het cultuurcentrum opent zijn deuren op 15 oktober, de bouw van het sportcentrum lijkt verder af dan ooit….. Blijkbaar wegen sommige leden van het schepencollege lichter of zijn ze minder goed geïnformeerd …

    08-10-2010 om 07:43 geschreven door ETA  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gemeenteraad Cultuurtempel
    E.T.A.- Heist o/d Berg
    Aan het college van Burgemeester en Schepenen van de gemeente, graag willen wij
    volgend punt toevoegen aan het programma van de eerstkomende gemeenteraad.
    Nieuwe Culturele Tempel
    Gezien
     dat als men de pers en speciale gemeentekrant mag geloven, de
    burger dol enthousiast is over de nakende opening van de nieuwe
    Culturele Tempel;
     over de kostprijs nergens iets terug te vinden is;
     Uit de cijfers van de budgetopvolging van het AGB op 20 mei 2010 blijkt
    dat de totale kost tot dan geraamd wordt op 11 564 885 Euro;
     daarbovenop nog de vernieuwing van de voetpaden in de omliggende
    straten moet gerekend worden:
     men nog steeds in het ongewisse is over een al dan niet ondergrondse
    parking;
     de bevolking in de loop van het totale project compleet in het ongewisse
    is gelaten over de totale kostprijs en de evolutie van de kostprijs;
    Vragen wij
     in de toekomst enkel voorrang te geven aan écht noodzakelijke
    projecten;
     in de toekomst enkel projecten te realiseren, welke een voldoende
    draagvlak hebben van de Heistse bevolking en daarom voor dure
    projecten boven een bepaald bedrag een referendum te houden;
     hier te stemmen dat gemeenteraad en bevolking in verband met nieuwe
    centrale sporthal, nieuw zwembad en nieuwe academie minutieus op
    de hoogte gehouden worden van kostprijs en evolutie van de kostprijs
    zodat de kostprijs van deze projecten niet -of slechts binnen de perkenzou
    kunnen ontsporen;
     hier te stemmen dat het te verwachten verlies van de nieuwe Culturele
    Tempel binnen een bepaald budget moet blijven;
     hier te stemmen dat er een sporthal -genre Wiekevorst- zal gebouwd
    worden ten zuiden van N10.
    Pijpelheide, 7 oktober 2010
    Jan Baestaens
    E.T.A.- fractie

    08-10-2010 om 00:00 geschreven door ETA  


    09-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toegevoegde punten september 2010
    ETA-fractie Heist-op-den-Berg
    Aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente:
    Graag willen wij volgende punten toevoegen aan de agenda van eerstkomende gemeenteraad:
    1. Fietspad Pijpelheide-dorp.
    Gezien:
    - Het bestuur -schijnbaar- bezorgd is om de veiligheid van fietsers.
    Vragen wij:
    - Is het bestuur zinnens een fietspad aan te leggen in Pijpelheide-dorp vanaf de Goorweg tot aan de gemeenteschool en haar omgeving?
    2. Hof ter Laken
    Gezien:
    - Vele besprekingen in het College i.v.m. Hof ter Laken –Booischot.
    Vragen wij:
    - Wat is de bedoeling van het College en Kempens Landschap, betreffende het openbaarstellen van het park HtL?
    - Naar de huidige stand van zaken in de besprekingen met de eigenaar?
    3. Info gemeentekrant: obstakels op rooilijn.
    Gezien:
    - Het verschijnen in de gemeentekrant van een artikel over spiegels en verplichtingen van de burger i.v.m. haagsnoeien.
    - Her en der obstakels geplaatst worden op -en voorbij- de rooilijn.
    Vragen wij:
    - De reglementering inzake ‘obstakels nabij de rooilijn’ te laten verschijnen in de gemeentekrant.
    - Toe te zien op de naleving van deze reglementering.
    Jan Baestaens,
    Kanegem, 9 september 2010

    09-09-2010 om 00:00 geschreven door ETA  


    02-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.E.T.A. klaagt werking I.O.K.- afvalbeheer aan: verwerking DIFTAR-afval loopt mank en I.O.K. negeert verplichting tot openbaarheid bestuur.

    Zoals geweten houdt Heists E.T.A.- gemeenteraadslid Baestaens Jan de precaire situatie van I.O.K.- afvalbeheer met argusogen in de gaten.

    In september e.k. is de DIFTAR- ophaling 3 jaar in voege voor de Heistse burger.  Dit zou volgens I.O.K.- afvalbeheer en Heists schepencollege het principe van ‘de vervuiler betaalt’ hanteren, hetgeen door E.T.A.- gemeenteraadslid Baestaens reeds eerder ontkracht werd daar hij aantoonde dat de forfaitaire kost een te groot aandeel in de totale kostprijs vertegenwoordigt.   Ook beweert schepen van milieu Verelst steeds dat sluikstorten –zoals door oppositie voorspeld- niet zou gestegen zijn.  In het activiteitenverslag van politiezone Heist 2009 lezen wij echter :
    “
    De sluikstortproblematiek vormt een grote uitdaging.  Er is dit jaar een stijging met 44 meldingen inzake sluikstorten.  Sommige mensen trachten zich van een deel van hun afval te ontdoen door het weg te gooien op de openbare weg.  Het verbranden van afval – vuurtje stook is dit jaar ook gestegen t.o.v. vorig jaar.” . 

    Afval meegegeven door de Heistse burger met DIFTAR, gaat naar de mechanisch- biologische scheidingsinstallatie (MBS) , de zogenaamde afvalfabriek te Geel, eigendom van I.O.K.- afvalbeheer en IVAREM (De afvalintercommunale van de regio Mechelen).  Daar blijft na verschillende bewerkingen nog een restfractie over: SRF- solid recovered fuel- een secundaire brandstof.  Deze zou normaliter geleverd worden aan de cementindustrie en electriciteitssector.  Niet dus bij I.O.K.- afvalbeheer want zijn SRF is door zijn slechte kwaliteit niet welkom bij de normale afnemers. I.O.K.- afvalbeheer heeft eind 2006 contracten gesloten met 2 partijen, MINDEST in Oostende en BIO-OIL in Tessenderlo die vanaf 1 mei 2007 en vanaf najaar 2007 in zouden staat voor de verwerking van het merendeel van de restfractie uit de installatie.  Ze zouden dit doen aan abnormaal scherpe tarieven.  De beide afnemers beschikten op dat moment nog niet over de nodige vergunningen en installaties om dit afval te kunnen verwerken.  Toch contracteerde I.O.K. met deze partijen.  I.O.K.- directeur Van Tornout zei daarover in het Nieuwsblad van 3/5/08 : “Tot op heden moeten we met ons restproduct dus naar een verwerkingsinstallatie in Beveren (red. SLECO) waar we een té dure monopolie- prijs betalen.” Deze te dure monopoliepositie betekent volgens onze bron dat de prijs van de afvalverbrander in Doel (SLECO) circa 80 euro per ton boven de prijs van beide afnemers lag. Het gaat om 50.000 ton restfractie per jaar, die in 2007 en 2008 veel duurder dan contractueel overeengekomen, zijn verwerkt. Het is duidelijk dat deze prijsverschillen vermenigvuldigt met het tonnage, in zeer grote bedragen resulteren en dat die voor een aanzienlijk deel ook de verliezen verklaren.

     

      Halverwege 2008 is één van de afvalnemers begonnen met afname.  Deze afname geschiedde en geschiedt niet tegen de contractueel overeengekomen condities.  I.O.K. bleef veel meer betalen dan waartoe zij contractueel verplicht was.  De andere afvalafnemer is tot eind 2008 niet eens door I.O.K. in gebreke gesteld.  Tot en met 2008 bedroeg het totaal aan opgelopen verliezen van de Maatschappij MBS ca. 15 miljoen Euro.  Hiervan komt 60% voor rekening van I.O.K.- afvalbeheer, en dus ook voor een deel voor rekening van de gemeentes. 

    Wat concludeert E.T.A.- raadslid Baestaens Jan uit dit alles?

    -        Wat de Heistse belastingbetaler ten goede zou moeten komen, kost hem  integendeel door slecht management veel geld; begrijpe wie kan.

    Reeds in mei vorig jaar vroeg hij Heistse meerderheid niet in te gaan op vraag van I.O.K. tot bijdrage van 2 Euro per inwoner.  Volgens Baestaens was deze vraag het gevolg van de slechte werking van de MBS, van I.O.K. te Geel, gepaard gaande met de problemen in verband met afzet van de restfractie bij 2 firma’s.
    Het college besliste toch 2 Euro per inwoner te geven aan I.O.K. “uit algemene middelen van de gemeente”; alsof die niet van de belastingsbetaler komen?
    I.O.K. repliceerde:
    “Juridische stappen voor te bereiden tegen ‘afvalverwerker’ BIO- OIL, wegens contractbreuk.  ‘De andere afvalverwerker’, MINDEST, laten we ongemoeid omdat ze sinds de zomer van 2008 onze restfractie afnemen.” 
    Dat I.O.K. open gecommuniceerd heeft over de financiële resultaten volgens perswoordvoerster Katleen Mertens van I.O.K., vond Baestaens volledig naast de kwestie.

    In een persmededeling mei vorig jaar legde raadslid Baestaens (over)duidelijk de constructie bloot hoe de slechte werking van de MBS en zijn afnemers ten goede kwam van SLECO (de wervelbedinstallatie te Doel), eigendom voor 50% van SITA (SUEZ) en 50% van INDAVER.  Dit alles kostte de inwoners van het I.O.K.- afvalgebied wel 1 633 567,15 Euro in boekjaar 2008 of 3,35 Euro voor elke Heiste inwoner.
    Terloops wees Baestaens naar algemeen vergadering I.O.K. en I.O.K.- afvalbeheer op 28 april 2009 te Kasterlee, waarop de pers niet was uitgenodigd, hetgeen een bewuste en strategische keuze van I.O.K. was. 

    N.a.v. een toegevoegd programmapunt op gemeenteraad van 9 juni 2009 over het management van I.O.K.-afvalbeheer antwoordde schepen Cannaerts “dat hierover een volledige uiteenzetting gegeven werd in Kasterlee alsook een persconferentie op 19 mei 2009. Er is geen enkele geheimdoenerij mee gemoeid zoals raadslid Baestaens wil doen uitschijnen.  Het college heeft het volste vertrouwen in IOK en IOK Afvalbeheer waar de raad van bestuur wordt ingelicht van elk hangend dossier.  De schepen drukt zijn verontwaardiging uit en kan helemaal niet akkoord gaan met de insinuaties van raadslid Baestaens zoals geformuleerd in zijn schriftelijke vraagstelling, waar hij het heeft over “...malversaties allerhande”. Alles is volgens de schepen reglementair verlopen en het uiteindelijk resultaat is goed.” Begrijpe wie kan. 

    Daarop wilde E.T.A.- raadslid Baestaens wel eens weten of de woorden van Cannaerts waarheid bevatten en of I.O.K.- afvalbeheer zijn plicht tot openbaarheid van bestuur ter gelegenheid van de jaarlijkse infovergadering voor gemeenteraadsleden, terdege vervult. 
    Het raadslid was samen met Burgemeester Luc Vleugels als enige Heistse gemeenteraadslid aanwezig op de infovergadering op 21 april l.l. .

    -        Deze kende een schandalig verloop; er duidelijk op gericht zo weinig mogelijk vragen gesteld te krijgen.  Buiten Baestaens zelf waren slechts 2 persnen in de mogelijkheid vragen te stellen, ook zij werden afgesnauwd.  Op een vraag van het E.T.A.- raadslid i.v.m. de 2 Euro werd nog iets of wat serieus geantwoord: ook in 2010 -mag- ‘elke’ Heistse inwoner, zoals elke inwoner van I.O.K.- grondgebied 2 Euro extra betalen.  Op zijn vraag i.v.m. de hangende geschillen antwoordde I.O.K.- afvalbeheer onderdirecteur Paul Macken zeer geagiteerd en duidelijk tegen zijn zin: “Dat is een vraag uit de boeken, daar antwoord ik niet op, vraag dat na de vergadering!”. 

    -        Daarop stuurde Baestaens op 1 mei l.l. een mail (zie bijlage), waarop hij aan Van Tornhout vroeg om alsnog binnen een redelijke termijn te antwoorden.  Welnu, momenteel 1 augustus 2010  -of een goeie 90 dagen later-, heeft hij nog steeds geen antwoord gekregen.

    Wat concludeert E.T.A.- raadslid Baestaens uit dit alles?

    Ø  I.O.K.- afvalbeheer zit opgescheept met een slecht werkende afvalfabriek én slechte afnemers van zijn secundaire brandstof; dit alles kostte de Heistse belastingbetaler in 2008 3,35 Euro per persoon.

    Ø  Intussen moet elke Heistse inwoner in 2009 en 2010 telkens 2 euro betalen om de begroting van I.O.K.-afvalbeheer op te smukken.

    Ø  Bovendien vervult I.O.K.- afvalbeheer zijn opdracht tot openbaarheid van bestuur uitermate ondermaats: zijn infovergaderingen zijn gewoon een aanfluiting van wat ze zouden moeten te zijn; men vertikt of weigert gewoon op vragen te antwoorden. 
    “Welke potjes moeten hier bedekt blijven?” vraagt raadslid Baestaens zich af.

    Ø  Terzake is ook de evolutie van INDAVER hoogst opmerkelijk.
    - Terwijl iedereen verwachtte en het meest logische, door allerlei constructies, een verkoop aan SUEZ was; ging dit niet door.
    - INDAVER is momenteel voor 9% van een groep industriële aandeelhouders, voor 16% van de Vlaamse milieuholding.  75% van de aandelen zijn in het bezit van de Zeeuws- Vlaamse nuts-milieuholding Delta nv. .  Dit gewoon als compensatie voor het akkoord voor de uitdieping van de Schelde.

    Ø  Een mens zou zich voor minder afvragen wat in dit dossier nog allemaal gaat bovenkomen.  Of wat te denken van schepen Cannaerts’ reactie op 1 van de vele vragen van Baestaens in de Heistse gemeenteraad “Als ge denkt iets ontdekt te hebben, laat het dan weten aan de pers.”
    Wat ik bij deze dan ook doe.

    Misschien vindt I.O.K.- afvalbeheer het vanwege deze persmededeling uiteindelijk toch nog opportuun te antwoorden op de vragen haar gesteld per e-mail op 1 mei l.l.  .

     

     

     

    Alhoewel: als men informatie via I.O.K.- afvalbeheer tracht te achterhalen, blijkt overduidelijk dat men geduld moet uitoefenen. Op de vraag van Baestaens aan het secretariaat van de gemeente om hem de verslagen van de raad van bestuur en het directiecomité van de laatste 6 jaar te bezorgen, kreeg hij als antwoord volgende mail:

    Beste,

    We hebben IOK Afvalbeheer verzocht om ons alle verslagen van de bestuursorganen te bezorgen van de afgelopen zes jaar die we momenteel niet in ons bezit hebben. Ondanks aandringen van onze kant verwachten zij deze pas tegen september te kunnen bezorgen omwille van de verlofperiode. We verwittigen u zodra we de verslagen toekrijgen.

    Mvg,

    Annick Van Woensel

    Beleidsmedewerker secretariaat

    Gemeente Heist-op-den-Berg (27/07/2010)

     

    Baestaens Jan
    E.T.A.- fractie Heist- op- den- Berg
    01 augustus 2010

     

     

    02-08-2010 om 16:16 geschreven door ETA  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brief aan Guy Van Tornhout, directeur IOK afvalbeheer
    Beste,
    bij deze kom ik terug op de jaarlijkse infovergadering van woensdag 21 april ll. :gezin het verloop v deze vergadering kregen wij geen afdoend of -zelfs helemaal geen-antwoord op onze vragen. Hopende op duidelijke en volledige antwoorden - binnen een redelijke termijn -stuur ik u hierbij onze vragen:
    -Vanwaar komt omzetting van verlies in winst? Dit gezien metaal en papierprijzen in 2009 niet gestegen zijn,loonkosten niet gedaald zijn en energieprijzen nog vrij hoog zijn.Op welke gegevens zijn die cijfers gebaseerd?
    -Op blz.26/34 staat "Melding wordt gemaakt v enkele hangende geschillen. De nodige provisies werden aangelegd";over welke geschillen en om welke bedragen gaat het?
    -i.v.m. S.R.F.:
    .Is de kwaliteit van S.R.F. in 2009 verbeterd?
    .Hoe zit het met de afvoer v S.R.F. naar respectievelijk Bio-Oil,Mindest SA Electrawinds en SLECO???
    .Welk is de evolutie in de prijszetting v de S.R.F.?
    .Heeft de M.B.S -installatie nu een hogere capaciteit dan 65 %?
    -i.v.m. 2 euro:
    .Volgens Van Tomout, verleden jaar, zouden de problemen met de M.B.S.niet tot een prijsverhoging v Diftar leiden; maar hij liet wel elke inwoner v IOK grondgebied via de gemeente 2 euro extra betalen!!
    .Wat is de invloed v die 2 euro per inw.op resultaat LO.K.-afvalbeheer 2009?
    .Voar 2010 zou men die2 euro per inw. nog evalueren. Hoe zit het daarmee?

    Mvg,Baestaens Jan
    E.T.A.-fractie
    Heist Op Den Berg
    1 mei 2010

    02-08-2010 om 16:14 geschreven door ETA  


    23-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijeenroeping gemeenteraad nav zedenfeiten politie Heist
    Naar aanleiding van de recent verschenen persartikels in zowel lokale als nationale media omtrent de zedenfeiten in het Heists politiekorps en overeenkomstig artikel 20, 2de alinea van het gemeentedecreet wensen ondergetekende gemeenteraadsleden van de fractie Gemeentebelang en de fractie SP.a-GROEN en de fractie E.T.A. gebruik te maken van hun bevoegdheid om de gemeenteraad bijeen te roepen op maandag 26 juli 2010 te 20.00 uur in de gemeenteraadszaal, gemeentehuis, Kerkplein 15 te 2220 Heist-op-den-Berg.

    AGENDA
    ZITTING MET GESLOTEN DEUREN
    1. Informering van de gemeenteraad door de burgemeester over de wijze waarop deze de bevoegdheden uitoefent die hem zijn verleend krachtens artikel 133, 2de en 3de lid van de nieuwe gemeentewet en artikel 45 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.

    23-07-2010 om 21:02 geschreven door ETA  


    09-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Persmededeling 3/7/2010 Proefopstelling Wiekevorst

                                                                                                                E.T.A. afdeling Heist-op-den-Berg

     

     

     

    Persmededeling i.v.m. proefopstelling Wiekevorst

     

     

    E.T.A. vindt volksvergadering proefopstelling te Wiekevorst “ volksverlakkerij “

     

    Afgelopen week vond een informatie- en consultatie avond plaats te Wiekevorst. Deze kwam er naar aanleiding van de proefopstelling die een kleine maand geleden plots in het straatbeeld verscheen , dit zonder inspraak van adviesraad van verkeer of gemeenteraadsbeslissing.

    Deze proefopstelling zorgde voor heel wat commotie en beroering in Wiekevorstse dorpsgemeenschap en dus organiseerde het  College een info avond zodat , ik citeer “ de bewoners vanuit hun ervaring kunnen spreken.”

     

    E.T.A. gemeenteraadslid Baestaens was dan ook geschokt toen  hij zag en hoorde hoe de info avond werd gemanipuleerd , hoe er onwaarheden werden verteld en studiebureau Grontmij over de herinrichting van de dorpskern begon.

     

    Ook Burgemeester Luc Vleugels sprak  plots over de herinrichting van Wiekevorst , die ten vroegste in 2013 zou aanvatten. Deze herinrichting noemde hij levensnoodzakelijk voor schoolgaande jeugd , het tegengaan van achteruitgang handelszaken – in contradictie met HOB 2020 dat nadruk legt op Heist-centrum , en voor de integratie van rusthuis in dorpskern – hetgeen toch een wel prominente actor bleek te zijn.

    Terloops vermeldde Vleugels nog dat “Heist-Goor en Grootlo vermoord zijn door ’t drukke verkeer “ maar in Wiekevorst is er een alternatief voor vrachtverkeer. Welnu : er is al 40 jaar een plan om de Goorse dorpskern te ontsluiten.

     

    Daarop lichtte schepen van mobiliteit Verelst  de timing van de herinrichting toe : “ College heeft getracht subsidie te verkrijgen maar heeft het godzijdank zover kunnen krijgen dat aquafin alles van de riolering betaalt. Men moet er dan wel bijnemen dat aquafin de timing bepaalt.  Maar dat levert het voordeel op dat men proefopstelling kan testen.

     

    Goed werk van’t College, denkt U ?

    Schokkend en leugenachtig vindt raadslid Baestaens.

    1)     Leugens : Aquafin betaalt  niet alles , de burger betaalt via zijn bijdrage op de waterfactuur sinds de gemeente het contract met HidroRio afsloot.

    2)     Schokkend : Volgens  de burgemeester is herinrichting levensnoodzakelijk , maar wat blijkt : college zoekt subsidies (een argument dat vaak misbruikt wordt om projecten uit te stellen hoewel er op jaarbasis haast geen subsidies ontvangen  worden), zegt leugenachtig dat aquafin alles betaalt. De reden : het geld van de Wiekevorste belastingbetaler dient eerst gebruikt te worden voor prestigeprojecten in Heist- centrum . “Levensnoodzakelijke” zaken voor Wiekevorst kunnen wachten. Van prioriteiten gesproken.

     

    Verelst legde ook nog de nadruk op overleg met buurgemeentes i.v.m. vrachtroutes : daar is men al jaren mee bezig , alles is vastgelegd en toch besliste het college onlangs nog eens in contact te treden met buurgemeentes . Waarom ?

     

    Werd de vergadering gemanipuleerd?

    Het was overduidelijk dat studiebureau Grontmij er bij gesleurd was om kritiek op proefopstelling af te leiden naar een herinrichting  die gepland is ten vroegste in 2013. Onze ervaring leert dat het eerder 2014 of 2015 zal worden.

     

    E.T.A.-raadslid Baestaens vond het pijnlijk te zien hoe Luc Vleugels signalen gaf aan mobiliteitsambtenaar wie van de vraagstellers aan’t woord mocht komen.

     

    E.T.A.-raadslid Baestaens vindt  het pijnlijk voor Carl Verelst hoe een CD&V-raadslid uit Wiekevorst lachend gefotografeerd wordt bij de ontevredenen over de herinrichting , welk spelletje wordt hier gespeeld ??

     

    Baestaens Jan

    Heist-Goor

    3/7/’10

    09-07-2010 om 22:21 geschreven door ETA  


    02-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijkomend punt juni 2010: Einde werken Schriek centrum
     
                                                                                E.T.A.-afd. Heist-op-den-Berg
     
         Aan het college v. burgemeester en schepenen v. de gemeente ,
     
         graag voegen wij vlgd. pt. toe aan programma v. e.k. gemeenteraad
     
         Betreft:
    einde v. werken te Schriek
     
          Gezien: -De werken te Schriek,vlgs. de planning der werken, zouden
                     begonnen zijn op 14 april 2009.
                   -De Leo Kempenaersstr.,Hoogstr. en omgeving kerk zouden
                    opengesteld worden rond 8 juli e.k.
                   -De eindafwerking v. de verschillende zijstraten gepland is
                     rond half september e.k.
         Vragen wij-Is het gemeentebestuur,bij 1 v. deze 2 slotfases der
                        werken, zinnens enerlei feestelijke activiteit te organiseren?
                       -Dit al of niet in samenwerking met de Schriekse bevolking,
                        verenigingen en middenstand?
     
     
         Baestaens Jan   E.T.A.-fractie  Wiekevorst  3/06/2010
     

    02-07-2010 om 21:48 geschreven door ETA  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijkomend punt juni 2010: HOB2020, IOK, OpenMonumentenDag

    ETA-fractie Heist-op-den-Berg

     

    Aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente:

    Graag willen wij volgende punten toevoegen aan de agenda van eerstkomende gemeenteraad:

     

    1.      Kostenplaatje HOB 2020.
    Wat heeft HOB 2020, tot nu toe, in alle stadia gekost?
    Met name :

    -        De studie en het eindrapport van juni 2008, uitgevoerd en opgemaakt door Nelson Inspires, Idea Consult en Uninzo.

    -        De implementatie van de conclusies van het onderzoek.

    -        De verdere begeleiding en uitwerking d.m.v. speerpuntgroepen.

    -        De presentatie van de resultaten op 27 mei 2010.

    -        Alle andere werkzaamheden van het studiebureau die door onze gemeente werden betaald.



    2.      I.O.K.-afvalbeheer.
    In de gemeenteraad van 20 april werd hier een gemeenteraadslid aangesteld als volmachtdrager van de gemeente in de algemene vergadering van I.O.K.-afvalbeheer op 18 mei 2010.
    Was verkozen persoon aanwezig op desbetreffende vergadering?


    3.      Open monumentendag.
    Op zondag 12 september heeft in Vlaanderen de 22ste Open Monumentendag plaats, dit jaar in het teken van de 4 elementen, water, vuur, aarde, lucht.
    Gezien de vele toeristische troeven, de culturele en sportieve uitstraling en het rijke verenigingsleven van Heist-op-den-Berg vragen wij:

    -        Welke activiteiten zullen door het gemeentebestuur georganiseerd worden?

     

     

     

    Jan Baestaens,

     

     

     

    Pijpelheide, 1  juni  2010

    02-07-2010 om 20:33 geschreven door ETA  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Persmededeling mei 2010: Heistse Pijl

      Heistse belastingsbetaler draait op voor v.i.p.-behandeling college op Heistse Pijl
     
     
    Het Heistse schepencollege krijgt v.i.p.-behandeling, kostprijs 1.750 euro, maar bevolking sponsort wel voor 5.OOO euro

     
    Zaterdag ll.vond de 3de Heistse Pijl-GP Kerkstoel plaats. Voorwaar een hoogdag voor de wielerfanaten.  Mede door het mooie weer en deelnemersveld stond het publiek talrijk langs de omloop. 

    Het schepencollege daarentegen was nog beter af,ontdekte E.T.A.-gemeenteraadslid Jan Baestaens.
    Zij konden genieten v een v.i.p.-arrangement,dit v 13h tot 2Oh.Wat bevat zo n v.i.p.-arrangement: v.i.p.-parking met shuttle dienst;om 12h ontvangst met champagne in v.i.p.-dorp;om 14h 15  culinair
    diner;aansluitend op huldiging v de winnaar een receptie. Kostprijs:175 euro per persoon.
             
    Hoe is dit mogelijk? De Heistse Pijl is een organisatie v b.v.b.a. S.A.P.-Sport and People-,geleid door
    Jef Van den Bosch. S.A.P. werkt natuurlijk samen met sponsors en het-gemeentebestuur-.
     
    Volgens raadslid Baestaens besliste het college in februari 2010 een contract met S.A.P. te tekenen, aangepast in:

    -artikel 3,zesde gedachtestreepje: Een financiële ondersteuning ten belopen v 5.000 euro.
    De naam v de wedstrijd blijft Heistse Pijl,als eerste benaming. De wedstrijd zal dan ook onder de naam Heistse Pijl gepromoot worden.

    -artikel 9:Er zal voor het schepencollege 1 v.i.p.-tafel voorzien worden voor 10 personen
     
    Nog volgens raadslid Baestaens werd het contract met S.A.P. in maart 2010 heraangepast:De zinsnede over de financiële ondersteuning vervalt; die over de v.i.p.-tafel voor 10 personen blijft.  Verklaring van ‘t college hiervoor:Overwegende dat het gemeentebestuur reeds op verschillende manieren ondersteuning biedt aan de organisatie v de Heistse Pijl. Wat houdt die ondersteuning, op financieel vlak, nu in? Het Autonoom Gemeentebedrijf is -Silver Sponsor- v de organisatie. Kostprijs voor de gemeente:5.000 euro.

     

    Wat doet het college dus: ze schrapt in een beslissing steun v 5.000 euro,behoudt wel 1 v.i.p.-tafel voor
    10 personen aan totale kostprijs v 1.750 euro en dit wetende dat het Autonoom Gemeentebedrijf de organisatie sponsort tbv 5.000 euro.

     

    E.T.A. vindt het logisch dat het gemeentebestuur evenementen, die de bevolking aanbelangen, sponsort.
    Maar E.T.A.-raadslid Baestaens vindt het niet kunnen dat het college zich te goed doet aan champagne, culinair diner en receptie,dit aan 175 euro per persoon,gewoon op kosten v de belastingsbetaler.  Of, is dit hun manier v netwerken?  Of,is dit het uitdragen v citymarketing tgv HOB 2020? Of, hoort dit bij de -Imagosetting-v HOB 2020: de bevolking moet fier zijn op zijn gemeente en een positieve attitude uit- stralen{t.t.z. ze betaald} en het college viert!!!!

     

    Raadslid Baestaens stelt voor dat het college een positieve attitude uitstraald in deze zaak: Om een blijk v goede wil te tonen schenkt het college 175 euro per lid,maar wel uit eigen zak!!,aan v.z.w.-Den Draai-of een      andere vereniging die strijdt tegen kansarmoede.

     

     

    Baestaens Jan     23 mei 2010   Pijpelheide

    02-07-2010 om 20:29 geschreven door ETA  




    LINKS
  • Facebook
  • Geert Du Pont
  • Wikipedia
  • Heist-op-den-Berg

  • E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs