Soms zijn er dagen waarvan je niet erg geniet, maar die je sterker maken. De dagen dat ik onderweg was van Nepal naar India, voelde ik een soort wijsheid groeien, die niet te vatten is in woorden. Alsof je lijflijk leert. En daardoor intenser, alsof het diepere wortels legt, een dieper begrijpen. Of misschien voelde ik het doordat het een tijd had gerijpt en de kans kreeg tot uiting te komen.
Toen ik wou vertrekken vanaf de grens, kwam ik net op tijd te weten dat de bus naar Gorakpur er vijf uur over zou doen in plaats van twee (wat ik in gedachten had, of wat me verteld werd in het reisbureau). Van Lumbini zou ik het dus absoluut niet gehaald hebben. Ik nam een (gedeelde) taxi en had een interessant gesprek met een man van de US over onze vreemde ervaringen in Nepal.
Ik weet niet waarom, maar het voelde goed terug in India te zijn. De treinreis van Gorakpur naar Kolkata was vuil en lang, maar ik had gezelschap van een lieve moeder en zoon. Ze hadden zeer lekkere zelfgemaakte snacks meegebracht die ik mocht proeven, hmm.. En onderweg was er veel te zien: aan de kant van de spoorweg lagen verroeste, omgekeerde, ingedeukte treinwagons (die me deden beseffen dat ik leefde en dat Belgie alles steeds snel opruimt), beenderige koeien, wassende mensen, plassende mensen, slapende mensen, werkende mensen, in de velden als aan de spoorweg zelf (met velen tegelijk en wat vanuit de trein zwaar (hand)werk leek), bomen in alle maten en vormen, een groot circus, koeienvlaaien in plakjes om de grond te beschermen. Ik probeerde enkele fotos te maken van de soms interessante gebeurtenissen naast de spoorweg, maar het was niet eenvoudig door de snelheid van de trein (ja, soms rijden ze ook snel, ondanks hun vertragingen (deze trein had 7,5 uur vertraging, record!). Een man van Cyprus met een Griekse vader en een Ierse moeder die ik in de Himalaya ontmoette, vertelde me dat in het Grieks het werkwoord haasten hetzelfde word is als geweld. Niet onlogisch, en ik denk dat Indiers vaak in deze denkwijze leven.
In de trein kwamen verschillende soorten mensen (als je mensen al in vakjes kan verdelen) dingen verkopen of om geld vragen. Een travestiet kwam geld vragen voor zijn zus, de reden was me niet duidelijk, maar ik vond het wel een orginele manier. Het was ook de eerste keer dat ik tchai kreeg in een klei potje (goed tegen de plastiekproductie en eindeloze afvalbergen naast de spoorwegen hier).
Starende mannen op de trein zijn over het algemeen erg onschuldig, alleen is het moeilijk te verdragen in de nacht. Je probeert te slapen, doet je ogen af en toe open en je kijkt recht in starende ogen, is niet echt rustgevend.
Het station van Howrah (Kolkata) was groot en het duurde even voor ik de weg vond om mijn volgend treinticket te boeken. Maar de mensen aan de loketten waren erg behulpzaam. Ik mocht zelfs binnenkomen in het loket (omdat ik westers ben?).
Indiers kennen absoluut het concept van een wachtrij niet (dat merkte ik in Tiruvanamalai ook al). Vooral de vrouwen zijn er erg goed in om voor te kruipen en te doen alsof er niets aan de hand is.
Aan het reservatieloket dat ik dan uiteindelijk gevonden had kwam een man naar me toe met twee formulieren (dat je moet invullen om een ticket te kunnen reserveren), een leeg en een ingevuld, een een pen. Hij wees naar de papieren en toen besefte ik dat hij niet kon schrijven. Toen ik hem dat zei, straalde zijn ogen. Ik was ontroerd door zijn reactie. Hij leek niet beschaamd om zijn niet kunnen schrijven (westerse mensen lijken snel verlegen en beschaamd als ze iets niet kunnen) en was heel gelukkig dat ik hem hielp wat een kleine moeite was. Ik moest het formulier herschrijven, omdat er een fout was op het eerste. En uit de gegevens bleek dat hij een ticket kwam reserveren voor een oudere vrouw waarschijnlijk zijn moeder. Ik maakte dus twee mensen blij.
Aan het loket was een apart loket voor disabled people, women who are traveling only (geestige vertaling), vips and freedom fighters. Ik rekende me tot elk van deze groepen (verduidelijking voor de eerste: iedereen heft beperkingen). Dus ik moest niet in een lange rij aanschuiven.
In de taxi kreeg ik een eerste indruk van Kolkata. Anders dan ik had verwacht. Ik genoot van de drukte (eerste keer denk ik) en het leek een uitgespreidenere stad dan Bangalore of Mumbai (en dus minder overweldigend, maar misschien is dat omdat ik er gewend aan geraak). s Avonds kwam ik aan in de ashram waar ik zou verblijven en de volgende morgen ontmoette ik enkele van de mensen die ik in de Himalayas had ontmoet. De eerste avond werd mijn avond gevuld met (valse) westerse kinderliedjes van festiviteiten wat verderop. Zeer gek in deze context.
De volgende dag trok ik de stad in met deze mensen die ik had ontmoet. Kolkata doet me wat aan Londen denken (het was dan ook de hoofdstad van India toen de engelsen hier binnenvielen). Enkel iets drukker en vuiler waarschijnlijk. Er rijden zelfs trams hier.
We bezochten een museum. Grote zalen met eindeloos veel stenen, mineralen, fossielen,.. Sommigen van honderden miljoenen jaren terug (hoer ze dat kunnen weten blijft me nog steeds een vraag) en van de tijd van Gondwana-land toen de wereld nog uit een landgedeelte bestond (lijkt als een begin van een sprookje..). Maar het was best indrukwekkend, zeker de fossiele skeletten van (Indische) olifanten met reusachtige tanden en van iets wat leek op een reuzenschildpad met een staart als een knuppel (zoals men die gebruikte in de middeleeuwen).
Ik had trouwens een erg oer-gevoel wanneer ik er rondwandelde. Dinakar (iemand van het gezelschap) had het gevoel herinnerd te worden (een verbinding doorheen de zoveel jaren evolutie). We ontdekten ook een steensoort waarvan er in de Himalayas veel aanwezig was. Het bestaat uit fijne lagen, je kan het eenvoudig breken en het produceert zo glinsterend stof.
Een zaal bestond uit (zeer fijne) schilderijen en kalligrafieen en een zaal had vele stenen sculpturen. Het is fascinerend hoe fijn men uit grote massieve steenmassa reliefs beeldhoudt. Didi (een Indische non) gaf wat uitleg bij de schilderijen (die allen een verhaal hebben), maar de Indische godenwereld blijft nog steeds wat vaag voor me. Een mooi beeld vond ik hoe Saraswati (god van de wijsheid) in een lotusbloem staat. Dat is omdat de lotus met haar wortels in de modder groeit en toch haar potentiele schoonheid tot uiting laat komen.
Ook was er een schilderij van een biddende vrouw. Didi vertelde ons dat in de tiende eeuw de vrouw levend mee verbrand werd wanneer haar man stierf. Ze zei ons dat de tijden veranderen, maar dat onderhuids (al dan niet subtiel) ideeen blijven voortleven (zoals het kastensysteem).
Enkele zalen waren gevuld met opgezette dieren van over heel de wereld en ik ontdekte dat de slang die ik in Auroville ontmoette, dat zij een (Idische) python was.
Na het museum drunken we can-juice. Het is fascinerend hoe stokken, gelijkend op bamboo, worden geperst en tien keer worden dubbel geplooid, met als resultaat een heerlijk drankje (vergelijkbaar met milkshake, maar minder zwaar en lekkerder).
Maetreya (nog iemand van het gezelschap) wou kleren kopen en het viel ons op hoe men hier als maffiosi te werk gaat. Enkele mannen scharrelen toeristen op, nemen hen naar hun winkels, proberen hun product voor tien keer de prijs te verkopen, om dan een betere prijs voor te stellen (only for you). Hilarisch soms. Het is steeds een spel dat je lijkt te moeten spelen.
Zoals een jongen die me water wou verkopen op de trein. Toen ik hem de prijs vroeg zag ik waarschijnlijk door zijn jonge, ondeugende ogen dat hij me meer wou vragen dan de echte prijs. Ik zei hem de echte prijs en hij voelde zich betrapt. Maar we konden er beiden om lachen.
Het lijkt alsof ik de tijd anders lijk te ervaren hier. De tijd wordt steeds meer hier en nu.
Het voelt goed je haren af te scheren. Het brengt me dichter bij mijn mannelijke kanten, en zo ook dichter bij mijn vrouwelijkheid. Net zoals hard werken dit effect kan hebben. En het relativeert een (te sterk) identiteitsgevoel.
Vanavond vertrek ik richting Bokaro, om te werken in een kliniek waar allophatie en homeophatie, accupunctuur, kruidengeneeskunde en preventieve educatie gecombineerd worden.
Na de zeer mooie trek in Annapurna verbleef ik - vergezeld door de mensen die ik onderweg ontmoet had - nog enkele dagen in Pokhara. Om plannen te maken, te filosoferen over 't leven, wat onrustig te zijn en uiteindelijk ziek te worden.
Ik wou een sociaal project in Kathmandu bezoeken, omdat ik er niet kon werken als vrijwilliger (door reeds teveel aan vrijwilligers). We moesten de nachtbus nemen, omdat er overdag stakingen waren en omdat ik de volgende dag een afspraak had. Met een zieke maag en verteringsstelsel was dat niet echt aangenaam.
Na enkele zieke dagen in Kathmandu en een nieuwe afspraak, kon ik het project bezoeken. De organisatie - Shanti Sewa Griha - is vrij groot en bestaat uit verschillende projecten. In Gaushala - in de stad Kathmandu - bezocht ik een kindertuin, verblijf voor leprapatienten, mensen met beperkingen, wezen, een klasje, plaatsen voor workshops, een kliniek (die men momenteel op een andere plaats uitbreidt), een mogelijkheid om kleren te wassen en een plaats waar daklozen kunnen overnachten. Deze ruimten zijn georganiseerd in een groot huis (een vroeger hotel) vlakbij de sloppenwijken. De workshops bestaan uit weverij, papiermakerij, kleermakerij, houtbewerking (vooral om huizen te bouwen),.. Men probeert mensen van de straat te halen, maar vaak is dat nog niet genoeg. Veel van de mensen hebben bijzondere hulp nodig. Ook probeert men hen zinnig werk te geven en geen bezigheidstherapie. Zoals naast het maken van dingen om in de kerstboom te hangen, bijvoorbeeld de productie van stoffen zakken die men probeert te verkopen aan winkels om de plastiekproductie tegen te gaan. Ook maakt men speciale ringen van papier en zaagsel die gebruikt kunnen worden om te koken, om het gasgebruik te verminderen.
Naast deze plek, maakt men elke dag 1000 maaltijden klaar voor mensen uit de sloppenwijk. Verder weg van de stad, iets rustiger gelegen, startte men een (waldorf)school. Op deze plek bouwden men ook huizen voor mensen met lepra en hun familie. Ze hebben hun eige groententuin zodat ze op zo'n onafhankelijk mogelijke manier kunnen leven. En ook op deze plek heeft men een kliniek voor mensen uit de buurt.
Toen de oprichtster van het project de grond voor de school kocht, en de volgende dag er toekwam, waren alle bomen gekapt. Men zei haar dat ze de grond had gekocht, maar niet de bomen. Verschillende mensen doneerden om fruitbomen aan te planten en nu is het er een erg mooie en rustgevende plek.
Voor de geinteresseerden die meer willen lezen: www.shanti-leprahilfe.de
Het was een zeer boeiend project om te bezoeken, met veel potentie (de ideeen blijven komen), maar door de grootte ervan wordt het soms wat onoverzichtelijk. En naast vele donaties blijft geld een drempel (wat met meeste projecten het geval is).
Ik heb het gevoel dat Nepal meer bewust leeft. Men maakt meer gebruik van alternatieve energiebronnen als zonnepanelen en tuc-tucs op electriciteit, men maakt naar mijn gevoel meer kwaliteit, zoals kleren, er zijn verschillende organische eetplaatsen te vinden,.. Maar misschien is dat mijn idee, omdat Nepal kleiner is en dus geconcentreerder (waardoor je een beter zicht hebt op wat er wel/niet is) en door de een grote westerse invloed in Nepal (waardoor het bekender aanvoelt).
Enkele dagen geleden stelde de eigenaar van mijn guest house voor om een dokter te laten komen, aangezien er geen einde leek te komen aan mijn ziek zijn. Een klein brillend Nepalees meneerke kwam en vroeg me tot in detail wat ik mankeerde. Hij onderzocht me wat en beschreef dan wat er vanbinnen in mij gaande was, hij maakte zeer mooie tekeningen van de bacterieen die aanval op me pleegden. Hij kwam me niet erg professioneel over, maar ik was blij dat ik iets kreeg om beter te worden.
Gisteren nam ik de bus richting Lumbini - Buddha's geboorteplaats - omdat de eerste treinen naar India volgeboekt waren. Onderweg hadden we een panne, rookwolken kwamen van achter uit de bus. Hierdoor moesten we een hele tijd wachten en was het niet mogelijk Lumbini te bereiken. Ik overnachtte dus halverwege. Ondertussen kwam ik te weten dat de doktor me bedroog en na enkele andere frustrerende ervaringen besloot ik deze morgen om rechtstreeks naar de grens te gaan (in plaats van Lumbini te bezoeken). Ook om morgenvroeg stakingen (en dus het missen van mijn trein) te vermijden.
Reizen kan verrijkend en helend zijn, maar op momenten ook teleustellend en frustrerend. Het test je geduld, voor mensen met andere gewoonten en intenties, maar ook voor jezelf. Zoals elke eigenschap zowel je sterkte als zwakte is, was mijn naiviteit de laatste dagen niet erg helpvol. Ik kreeg het gevoel dat men gebruik maakte van mijn zwakte (ik was niet gezond en daardoor niet in staat alles te onderzoeken). Het is niet erg opbouwend voor mijn vertrouwen voor mensen van hier, dat de laatste weken erg laag is, waarvan ik me bewust ben en wat niet goed aanvoelt.
Misschien moet ik opnieuw leren wat meer omgekeerd te denken.
Na een wat vreemde, toerist voelende week in Kahmandu, reide ik door naar Pokhara. Dit is de tweede grootste stad in Nepal, maar rustiger doordat het gelegen is naast een meer. Het is enkel jammer dat Nepal zijn steden organiseert naar de toeristen. Iemand maakte enklele dagen geleden het grapje: er zijn drie religies in Nepal; hindoeisme, boeddhisme en toerisme.
Een van de laatste dagen in Kathmandu ontdekte ik het ViaViaCafe en de laatste dag volgden we er een Nepalese kookles in een gezellige, lage keuken en ongelofelijk lieve mensen. We mochten alles zelf uitproberen en daarna alles zelf opeten.
De weg van Kathmandu naar Pokhara was heel mooi, en dat was nog maar een glimp van meer. De eerste avond in Pokhara ontmoette ik enkele Koreaanse mensen en gingen we Koreaans eten. Het is interessant hoe ze hun leeftijd voorstellen. Ze beginnen te tellen vanaf de bevruchting en dus negen maanden ouder dan hoe wij onze leeftijd zien.
De volgende dag ontmoette ik iemand die dezelfde trek wou maken die ik in gedachten had.Maar na enkele dagen werd het me duidelijk dat ik me niet echt op mijn gemak voelde bij hem. Ik besloot dus de trek alleen te doen.
De eerste dag werd ik vergezeld door verschillende mensen onderweg, zoals Koreaanse mensen, een zingende man die (Everest)bier transporteerde (en er dus zo te zien zelf al wat van had gedronken), bezorgde mensen die me wilden beschermen. Ik ben vaak verrast hoe angstig mensen zijn. De weg was zeer stevig (klimmen en dalen), maar de natuur was ongelofelijk mooi. De trek was een leren aanvoelen van mijn grenzen, watdus ook respect inoudt. Na twee dagen wandelen, ontmoette ik enkele interessante mensen op de weg. En even later ontdekte ik dat ze een groep vormden (die van overal kwamen: Engeland, Zweden, Cyprus, Malta, Nederland, US, Colombia, Mexico, Taiwan). Mijn plan was om naar de Annapurna Base Camp te wandelen, maar ik besliste om mijn route te veranderen en hen te vergezellen. We mediteerden en zongen met de Himlayas als achtergrond en deden yoga in de wolken (na een zware beklimming). En ik ervaarde zeer veel liefde in deze groep, wat me erg deugd deed. Het is goed soms om je plannen te wijzigen, en niet zoveel mogelijk ervaringen achterna te lopen.
Ik merk dat ik steeds voor keuzes word gesteld. Of ik merk ze op omdat ik er moeite mee heb. Maar ik merkte ook dat verschillende wegen steeds moeilijk en goed zijn. Dus elke keuze is verrijkend. Ik denk dat ik vaak een halve keuze maak, alsof de andere helft in de andere keuzehelft blijft steken (hoewel beseffend dat beide keuzes goed zijn). De eerste dag van de trek ontmoette ik een man die gras ging snijden voor zijn buffalo's. Hij was zelf gids enkele jaren geleden en toen ik hij een weg koos bij een splitsing, vroeg ik hem hoe hij wist welke weg hij moest nemen. Natuurlijk wist hij dat, omdat hij zelf gids was. Maar hij vertelde me dat splitsende wegen vaak later weer samenkomen. Je komt dus steeds terecht waar je moet terecht komen.
De natuur onderweg was vaak onbeschrijfelijk mooi. Bergen (in alle maten en vormen), zeer fascinerende bomen, van jungle met een blauwe rivier en watervallen, tot sprookjesbossen, over stoffige paden en eindeloze stenen trappen, tot in en boven de wolken en met een zeer mooi uitzicht over de Himalayas (die soms erg dichtbij waren). Het is zeer indrukwekkend hoe wolken op je kunnen afkomen. En het is een speciale ervaring om in de wolken te zijn. Iemand van de groep vertelde me dat ze als kind de wens had om in de wolken te zijn, en dat die eindelijk was uitgekomen.
Sommige avonden waren erg koud, maar met een open haard in een kleine hut en veel mensen, warme soep, wat muziek, geen electriciteit, werd het erg gezellig en winters.
Aangekomen bij Poonhill (het hoogste punt dat we bereikten), stonden we vroeg in de ochtend op, beklommen we de top en kregen we een zeer mooie zonsopgang te zien. Er waren teveel wolken om de Himalayarange te zien, maar het was toch zeer mooi. Het was ook erg koud, met de wind die door je heen blies, maar met een warme thee werden we wat opgewarmd.
Op dit punt wou ik terugkeren en mijn geplande route weer opnemen (aangezien ik tijd had), maar door de weersomstandigheden (veel bewolking, regen en een reeele kans op sneeuw) besloot ik mee af te dalen. Het zou te risicovol zijn om alleen te gaan, en met de zware bewolking zou het zicht op het Base Camp niet open zijn. Ik liet mijn moed geen overmoed worden en we begonnen de afdaling (die best zwaar was). Enkele mensen van de groep deden de pas in een dag, maar door vermoeide benen, knieeen en voeten, werd ik verplicht te stoppen. Deze laatste nacht in de bergen werd ik wakker gehouden door een gevechtsfilm en technomuziek (wat absurd leek in de bergen) en door het orginele gesnurk van mijn trekgezelschap op dat moment, maar de volgende ochtend hadden we nog een zeer mooie wandeling.
Het was aangenaam en niet aangenaam om terug in Pokhara te zijn. Ik werd warm verwelkomt door de mensen van mijn guest house waar ik vorige week was, maar ik miste de bergen en werd ergens agressief door het geniepige gedrag van de businessmensen. Ze verkleinen mijn vertrouwen.
Het is een interessante ervaring om jezelf op vele verschillende manieren te ervaren.
When we dare to see things diffently, life opens up to our eyes.
Mijn tijd hier in Nepal is erg bijzonder. Alsof ik me hier duidelijker voel groeien. Ik denk dat het belangrijk is naiviteit te leren toelaten. Het is een soort liefde. En liefde is zoveel sterker dan angst. En het brengt mensen bij elkaar.
Ik merk nu, na enkele maanden op reis te zijn, dat het goed is om een tijd op zo'n grote afstand van het 'bekende' te zijn. Op momenten word je op jezelf terug geworpen en word je verplicht je eigen wijheid en kracht aan te spreken (wat niet altijd eenvoudig is).
Enkele uren geleden heb ik mijn haar laten afscheren (na eerst enkele hippe kapsels uitgeprobeerd te hebben). Het was een heerlijke ervaring. Alsof ik iets achterlaat. En ik hoef geen energie meer te besteden aan hoe mijn haar erbij ligt. En de wind speelt anders door mijn haren.
Het is een vreemde ervaring om vier dagen in treinen en bussen door te brengen. Gelukkig had ik gezelschap (enkele vrijwilligers van Camphill). In de eerste (slaap)trein had ik geen plaats (omdat ik te laat mijn ticket geboekt had), en moest ik dus een bed (van ongeveer een meter breed) delen. Zeer comfortabel met ijzeren stangen in mijn rug en geen ruimte om me om te draaien. s Morgends werden we vroeg gewekt doorverkopers van ontbijt en chai (in grote theepotten). Het was heerlijk om in de deur uit de trein te hangen en de wind je haren te laten kammen. De eerste trein had zes uur vertraging zodat we onze tweede trein op tien minuten na misten. We hadden de keuze om een week in New Delhi te verblijven (de meeste treinen waren volgeboekt) of een ordinaire trein te nemen. Onze keuze was vlug gemaakt, maar het was een hele ervaring. Het Indische systeem voor ordinaire treinen is dat je op het perron in een rij aanschuift. Als westerlingen werd er voor ons gezorgd tegen betaling natuurlijk en kregen we als eerste een zitplaats. Ik voelde me er wat ongemakelijk bij, maar we waren vermoeid en onwetend dat we het lieten gebeuren. Achteraf was ik blij, want we zagen een groots gevecht voorzitplaatsen, zelfs de bagagerekken zaten vol. We overleefden de nacht op houten banken, als sardienen in blik en op orginele manieren om toch wat slaap te vatten. Daniel (iemand van mijn gezelschap) had een lachwekkend ophangsyseem gemaakt voor zijn hoofd. Jammer dat ik er geen foto van heb getrokken, maar het was niet erg gepast om je fototoestel boven te halen in deze trein.
Naar de wc gaan was ook niet eenvoudig met een gang vol slapende mensen, waardoor je reis rond de wereld moest spelen om er te geraken. s Morgends kregen we enkele live-optredens van zangers. Ik ben steeds weer verrast hoe muziek zoveel liefde in me kan wakker schudden. Alsof het iets in beweging brengt.
Aangekomen in Gorakpur ervaarden we een erg ander soort licht en energie. Alsof we ons niet volledig in realiteit begaven. Dit ervaarde ik ook wanneer we de berg in Tiruvanamalai rondliepen. Het is te beschrijven als de realiteit (wat relatief is) die vervaagt.
Vanaf het moment dat we de grens met Nepal overstaken, voelde ik me erg anders. Ik voelde me rustiger, meer geconcentreerd. We reisden verder naar Kathmandu (hoofdstad van Nepal), omdat mijn gezelschap hun visa voor India moest regelen. Het is opnieuw een drukke stad, maar toch anders dan India. We verblijven in Thamel, de meer toeristische buurt van Kathmandu, met honderden winkels met dezelfde kleren, souvenirs,.. We hebben een primitief, maar gezellig verblijf met een dakterras. In de straten word je steeds aangsproken door verkopers van vannalles en nog wat (vooral tijgerbalsem). Op een ochtend nam ik een opname van sarangi (Nepalees instrument te vergelijken met een viool) spelers en kreeg ik een prive-les.
We bezochten Durbar Square, een plaats vol temples. We ervaarden het fotograferen van deze plek als bevreemdend. Alsof we zo enkel de picture van alles konden meenemen en dat we voor de rest geen verbindingen hadden met de betekenis, met wat er achter leeft. Dat voel ik wel meer als ik fotos maak, dat ik mezelf op afstand zet, en me minder verbonden voel met wat er gebeurt. We kregen een korte rondleiding, maar omdat ik nooit erg geconcentreerd ben voor gidsen en omdat het veel informatie was en Nepalees engels, is er weinig blijven hangen.
De overgang naar het nieuwe jaar wilden we op een ander moment vieren, om de verplichtingen te ontvluchten. We wilden iets gaan drinken, maar alles was zeer vol (inderdaad, oudejaar) zodat we toch in de overgang verzeild geraakten. Het was een leuk, internationaal feestje.
Er is veel te zien hier, soms wat veel tegelijk, en gisteren ontvluchtten we de stad en gingen we richting natuur. Op het dak van een bus met ondergaande zon en een ongelofelijk uitzicht reden we de bergen in. Het was wel spannend bij de afgronden en wanneer de bus wat scheef ging hangen.
Het eerste hotel in Kathmandu (dat we in het midden van de nacht moesten zoeken) heette magnificant view en we keken uit op een muur en een trap. Het verblijf dat we hadden in Nagarkot (klein dorpje in de bergen), had een balkon met een ongelofelijk uitzicht (subtiel verschil). De nacht in dit dorp was trouwens de eerste stille nacht sinds maanden. Ook nam ik een eerste warme douche (in kaarslicht, omdat de electriciteit het niet deed) sinds maanden. Dat deed veel deugd in deze kou. De nachten zijn om te bevriezen, maar overdag verwamt de zon ons nog tegen 20 graden. s Morgends hadden we ons ontbijt in de ochtendzon en wandelden we tussen bergen en rijstvelden tot Sakhu. Onderweg vonden we een rivier waar we een (koud) bad namen en s avonds namen we de bus terug richting stad. Wat voor mij wat te snel was, maar ik plan om binnenkort een langere trek in de bergen te maken.
Het is momenteel niet eenvoudig mijn gevoel te beschrijven. Ik heb moeilijke weken, hoewel dat niet negatief hoeft te zijn. Ik denk dat groepen een hele uitdaging voor me zijn. Maar ik probeer er niet van te vluchten, want dat is zo eenvoudig als je reist.
De laatste week in Auroville was nog erg boeiend. Ik kreeg een zeer goede massage in een kleine, open hut met matras in het midden, een zingende man en regen buiten. Vergeleken met de Ayurvedische massage (ik weet niet meer precies hoe lang geleden, ik begin uit de tijd te leven, en meer in de ruimte) die ik kreeg, was het een wereld van verschil. Het stimuleerde de groei van mijn lichaamsbewustzijn. Ik vond het heerlijk om te fietsen in Auroville, zeker met een Zuid-Indische, winterse zon. Na een intense periode van veel mensen, ontmoetingen en activiteit, ervaarde ik tien dagen stilte. Hoewel de stilte te relativeren was, omdat we vlakbij de vlieghaven en werken verbleven. En Indische mensen zijn ook zeer goed in scheten laten, boeren, snurken, gorgelen, rochelen,.. Respect wordt toch wel erg anders ingevuld in verschillende culturen. Tien dagen zonder (non-)verbale communicatie en activiteit was een zeer grote uitdaging. De meditatie was mentaal, maar vooral fysiek lastig in het begin. Maar het brengt iets in beweging, dat was duidelijk. Het maakte me ook bewust dat alles steeds in beweging is, kmt en weer verdwijnt. En dat het dus geen zin heeft iets te willen vasthouden. Zoals je nooit twee keer enzelfde rivier kan doorkruisen, zo kan je geen twee keer dezelfde persoon ontmoeten. Ik ervaarde mediteren te vergelijken met intens studeren. De concentratie wordt itgedaagd door eindeloze gedachten en fantasieen (ik wordt trouwens steeds weer verrast door de snelheid waarmee associaties gaan). Enkel hebben ze een verschillende doel: meditatie heeft als doel de geest leeg te maken en het lichaam meer bewust te worden, studeren daarentegen vult de geest en laat het lichaam meestal verwaarlozen (hoewel dit je eigen keuze is). Beiden streven ze naar meer duidelijkheid. Bij het doorbreken van de stilte op het einde voelde ik me als ontwaken uit een diepe slaap. Mijn verjaardag viel op een van de laatste dagen, en ik moet zeggen dat het wat vreemde verjaardag was die ik niet snel zal vergeten. Als avondeten kreeg ik popcorn, een klein feestje dus (of vreemde Indische gewoonten). Ik denk dat ik ervan hou ouder te worden. Het is alsof ik steeds meer van de wereld kan zien (letterlijk en figuurlijk). Moeke en vake, ik vond een citaat op jullie kaartje : 'He who looks outward sleeps, he who looks within is awaked.' (Jung). Ik weet niet of ik er volledig akkoord mee ga, maar de laatste weken ervaarde ik dat er veel waarheid in zit. Ondertussen ben ik aangekomen in Tiruvanamalai, een drukke, maar interessante plek met een 'heilige' berg (volgens mij zijn alle bergen heilig) aan de ene kant en een grote tempel in het midden. Ik reisde samen met een Noors meisje vanuit Sadhana Forest. We moesten in het donker de boerderij zoeken waar we de laatste week verbleven en de mensen wakker moeten maken (hoewel het nog vroeg was). 's Morgens kregen we thee aan ons bed. Het is een traditionele boerderij in opbouw met een gezin van vier generaties. Onze ervaringen van de laatste week zijn op het eerste zicht verwenning, daarna verwarring, en we voelen een groot cultuurverschil, of eerder dat we hier meer voor ons geld zijn dan voor onze hulp in werk, wat erg teleurstellend is. Hoewel men ons werk niet erg apprecieerde, hebben we bonen gepeld, dosa leren maken, een gevaarlijke trap veiliger gemaakt, en rijst geplant (met voeten in de modder en in het begin misselijkheid door de ongewone houding). We moeten erg duidelijk maken dat we hier zijn om te werken. Soms ben ik wat gefrustreerd over hoe men 'ons' (westerlingen) behandelt als porseleinen beeldjes. Momenteel vier ik een ongewone, maar zeer bijzondere kerst. Zondag was het vollemaanfestival en liepen we met een eindeloze massa mensen (ook ontmoetten we andere vrijwilligers van Sadhana Forest) in dezelfde richting rond de berg onder de volle maan. Onderweg was er vanalles te zien, te ruiken, te horen,.. eindeloze etensstanden en de meest absurde dingen probeerden men te verkopen. Gisteren hebben we gewerkt, hoewel op 't gemak, 's avonds aten we rijst met bloemen van de bananenplant en we maakten een kerstboom van de waterfilter. Vandaag (kerstmis) beklommen we de berg met zonsopgang en de dag is nog lang..
Iemand die meer zeer nauw aan het hart ligt, schreef me: 'hoe minder je van iets verwacht, hoe meer je kan terugkijken.' Is iets om mee te nemen onderweg. Morgen vertrek ik richting Nepal om nieuwjaar te vieren en toch wat winter te ervaren..
Besteed aandacht aan de onderkant van je voeten. Voeten geven informatie over de plek waar we zijn, over onszelf, ons leven en de richting die we inslaan.
Ik krijg kleur, armspieren en een buikje (van al dat lekkere eten). SadhanaForest de plaats waar ik verblijf is letterlijk te vertalen als het zoeken naar de/je waarheid. Het is een bijzondere plek, hoewel ik bedenkingen heb bij enkele levende ideeen hier.
Door het verhuizen van plaats tot plaats ervaar ik dat het niet zozeer de plek is die zichzelf karakter geeft, het zijn de mensen die de ziel vormen van een plaats. Het is hier een plek van komen en gaan en dus met een ziel in beweging. En ik ontmoet steeds meer en meer schone mensen. We werken hier s morgens en na de middag nemen we rust of onderzoeken de omgeving. Vorige week bezochten we Pondycherry (de meest rustige stad in India die ik al ben tegengekomen) en Auroville. Met drie rosse mensen reden we met de motto richting zee. Ondertussen ben ik het gewoon geworden om achterop de motto te zitten (wat heerlijk is trouwens) en het is een ervaring met drie (Indian style). De zee zelf was vol met blanke mensen, waardoor ik niet het gevoel had in India te zijn. Auroville is trouwens een plaats waar Indische mensen op de tweede plaats lijken te komen. Het visitor centre is te vergelijken met een westers shoppingcenter en een stuk strand is enkel voor Auroville.
Ook zijn we de matrimandir gaan bekijken, een constructie en tegelijk meditatieplaats die de ziel vormt van Auroville. Het staat symbool voor het bereiken van het goddelijke bewustzijn. Het was een vreemde, wat absurde ervaring. De constructie komt futuristisch over zowel vanbinnen als vanbuiten. Wanneer je binnenkomt moet je witte sokken aandoen en je broekspijpen oprollen. Over een spiraalvormige helling loop je omhoog en komt in een ronde ruimte terecht met een kristallen bol in het midden waarop het zonlicht valt. We kregen even de tijd om te mediteren. Heel de ervaring kwam me over al seen hypermodern museum zonder kunst. En het was een volledige tegenstelling van wat ik tot hiertoe in India ervaren heb: stilte en properheid.
De boom naast de constructie, een banyan, het eigenlijke middelpunt van Auroville, had meer inpact op me. Het is een boom met verschillende stamen die tegelijk de taken zijn van de boom. Zeer fascinerend.
Vorige week warden we uitgenodigd op een menstruatiefeest wanneer een meisje haar eerste menstruatie krijgt, wordt dat hier openlijk en uitgebreid gevierd. Opvallend was dat het georganiseerd werd door de mannen, terwijl het eigenlijk een vrouwelijke aangelegenheid is. Ook werden mannen aan ons voorgesteld, steeds vermeld met hun beroep (aanzien). Na de ceremonie kregen we heerlijk Zuid-Indiaas eten.
Enkele dagen geleden zeg ik een slang van minstend twee meter. Ik heb nog nooit een slang van deze afmetingen gezien in de natuur. Ze kwam onverwachts vlak voor mijn fiets in alle snelheid om de weg over te steken. Ik verschoot, maar was gefascineerd op hetzelfde moment.
Vorige week kreeg ik een Thaise massage als uitwissling met shiatsu. Ik gaf in India ondertussen al enkele massages, die me een stimulans gaven om ermee door te gaan.
Binnen enkele dagen reis ik terug richting Chennai om een vipassana (10-daagse meditatie) te volgen. Voor meer informatie: www.setu.dhamma.org.
Ik maakte net eten voor 20 mensen, wat steeds weer een uitdaging is. Na enkele keren was het de eerste keer zonder stress. En met veel liefde, waardoor het vrij geslaagd was.
Ik maak veel plannen hier, maar probeer tegelijk los te laten, want alles wat komt is goed. Zeker als je niet van de ene naar de andere plaats koerst.
Het is bijzonder om te ervaren hoe je lichaam, je geur, je bewegen verandert hier. Ondertussen is de Monsoon hier aangekomen en hebben we - naast een zeer warme zon - veel regen. Al de aandacht gaat nu naar het planten van bomen (omdat we het einde van Mousson voor willen zijn zodat de bomen een goede groeistart maken). Maar we maakten ook al een constructie om planten in de hoogte te laten groeien, waardoor er plaats wordt vrijgemaakt om andere groeten tegen de grond te laten groeien. Ook maakten we bedden om groenten te planten. Door de regen ben ik nog niet op andere plaatsen in Auroville geraakt. We deeden een poging met de fiets, maar besloten terug te keren nadat we verzopen waren en na een stop voor chai. Het idee dat ik nu heb van Auroville is dat men poogt/poogde met verschillende nationaliteiten, ideeen, leeftijden,.. samen te leven. Men is hier bezig met verschillende activiteiten als op een zo natuurlijk mogelijke wijze leven, organisch boeren, natuurlijke geneeskunde (shiastu, tai chi, yoga,pranic healing,..), levenswetenschappen,... Lijkt interessant, maar vele initiatieven blijken niet meer dan ideeen. Ook lijkt Auroville opgebouwd door de armere bevolking, komen rijkere mensen zich hier nestelen (geld houdt hen niet tegen hun ideeen te realiseren) en blijft de armere bevolking dus een buitenstaander (naast dat men ze kan `gebruiken` als werkkracht). Vandaag doen we opnieuw een poging richting Auroville en in het verlengde ervan de zee.. warme kussen met af en toe een frisse wind.
Camphill was een plek waar een uitwisseling was tussen oost
en west. Ik heb nog mee Divali gevierd en ben dan vertrokken. Divali
(Deepavali), vertaald in het sanskriet, betekent `veel licht`. Met het feest
probeert men leven, licht en liefde onder de aandacht te brengen. De morgend na
het koken van het water kregen we een oliebad, wat mensen doen voor de
verandering in seizoenen (de huid reageert hierop). De dag van Divali zelf
maakte we `s morgends olielampen, bloemenhouders in koeienstront, rangoli`s
(grondtekeningen), slingers boven de deuropeningen van bladeren en bloemen.
Daarna hadden we een `koepuja`, waarbij een koe van de melkboer gewassen werd,
versierd met bloemen en bellen aan de horens, kleurstof op de poten en rug. Een
van de redenen waarom koeien hier als heilig worden gezien is dat ze
gemakkelijker kosmische krachten kunnen ontvangen via hun horens. Dan werd de
koe binnengeloodsd in huis waar ze eten kreeg. Ze had niet veel interesse in
het eten (niet moeilijk als ze aan gras gewend was), wel had de omgeving het
nodige effect,want ze plaste en kakte het huis onder.
Daarna kregen we zelf een overheerlijke feestmaaltijd (ik
denk dat ik goed rond zal terugkomen). Tegen de schemering zetten we onze
huizen en tuin vol lichtjes en schoten we vuurwerk af. Beiden hadden een
tegengesteld effect. De kaarsen en olielampen gaven een intens en inkerend
gevoel (wat de betekenis het verlichten van de innerlijke wijsheid
voorstelde). Het vuurwerk was daarentegen grootser, `spectaculairder`, maar
meer oppervlakkig.
De laatste avond van mijn verblijf in het project ging ik
samen met de andere vrijwilligers naar de Bannerghattaheuevel (een heuvel met
een tempel bovenop). Het dorp van lichtjes en geluiden ( en wat verder de stad)
lag onder ons en de wind (die leek op een zeewind) maakte ons tot zwijgen. Het
was een zeer bijzonder einde van mijn verblijf. Op de terugweg was er enkel een
stilgelegd dorp, straathonden (die zich erg bedreigd voelden), enkele geiten en
koeien, een eenzame bus, en wij in stilte.
Met een warm hart en en een mooie zonsopgang vertrok ik
vroeg richting Chennai. In de trein was ik verbaasd hoe weinig bewustzijn er
hier is in vervuiling. Men consumeert en gooit het afval door het treinraam
weg.
Ik was blij dat ik Mamallapuram in een dag kon bereiken (ik
had geen zin in opnieuw grote stad). Gelukkig had ik hulp in Chennai bij het
zoeken van de juiste bus en daarbij een interessante conversatie. In
Mamallapuram aangekomen, voelde ik meteen dat men er erg `toeristvriendelijk`
was, waar ik probeerde door te kijken om me wat meer te kunnen openstellen.
De volgende ochtend had ik een ontmoeting met de Indische
ocean, wat heerlijk was, want in tegenstelling tot Belgie is het hier aan de
kustgebieden warmer van temperatuur dan in het binnenland. Een man op het
strand verkocht erg rote schelpen en ik leered er schelp spelen (wat een geluid
geeft als bij het vertrekken van de boten). Omdat ik toch in toeristisch gebied
was, kocht ik enkele dingen. In een van de winkels mocht ik later komen
betalen, terwijl ik toch de dingen meekreeg die ik ging kopen (wat in het
westen ondenkbaar is). Sinds lange tijd vond ik ook een supermarket (de eerste
die ik zag in India).
`s Avonds was er een heerlijke avondzon en een heel bijzondere sfeer op het
strand. Iedereen kwam naar de zee kijken alsof zij vele verhalen te vertellen
heeft. Ik blijf steeds onder de indruk van de zee, vooral omdat dit een wildere
zee is.
Mamallapuram is een plaats waar veel sculputuren worden
verkocht (zeer groot tot zeer fijn). Richting strand zijn er kraampjes met vis,
fruit, sieraden, op het strand was het favoriete spel ballonschieten.
Verrassend was dat na vaak in de krant het tegengestelde
te lezen er geen regen te zien was aan de kust. Ik zocht dus informatie over
de weg naar Auroville en de mogelijkheid om ergens te overnachten. Met iets
meer informatie (waardoor ik geen volledig naieve keuze moest maken) kocht ik
een fiets. Dezelfde dag al reed er een moto recht op me in. Mijn remmen waren
gebroken, maar gelukkig kreeg ik hulp bij de reparatie (hoewel niet van de
motorijder, die reed gewoon door).
De volgende ochtend vertrok ik om 6u richting zuiden.
Verrassend bereikte ik Auroville in een dag. De laatste 50km waren er wel
teveel aan en ik heb mijn knieen wat geforceerd, maar toch was het een
ervaring. Alles gaat trager aan je voorbij, je hoort, ziet, ruikt meer dan
wanneer je de weg met de bus aflegt. Dorpen, scholen, rieten hutten, koeien,
geiten, herders, zingende vrouwen, (luide) Indisch muziek, mannen die daken
vlechten van palmbladeren, Een heel stuk heb ik doorgefietst, maar vanaf 11u
moest ik af en toe schaduw opzoeken. Tegen 14u hield ik halt bij een herder. We
hadden een conversatie in gebarentaal. Hij zei me even rust te nemen. Een
andere man kwam naar ons toe en nodigde me uit voor eten (voor hem was het
etensuur). Ik probeerde duidelijk te maken dat ik al gegeten had, maar hij
drong erop aan. Ik kwam bij twee vrouwen (ik veronderstel zijn moeder en zus)
en kreeg water, bananen, rijst en dhal. Daarna deed ik een dutje en zette mijn
reis voort.
Onderweg viel de ketting van mijn fiets er maar een keer af
(gelukkig was het een oude fiets zodat ik het zelf kon repareren) en tegen het
einde blokkeerde een van de pedalen. Het laatste stuk geraakte ik moeilijker
vooruit en het was een stuk verder dan ik dacht. Ik kwam dus aan in het donker,
maar met enige hulp vond ik mijn eindbestemming.
Alles is hier gemaakt van natuurlijke naterialen. Er is niet
echt een binnenplaats, alles alles is buiten, maar dat is heel aangenaam
in de temperatuur. Alles ruikt hier ook erg natuurlijk en intens, zeker het
eten dat overheelijk is.
Gisteren heb ik al wat gewerkt, bomen geplant in het bos.
Daarne namen we een verfrissing in het zwembad (kleiput). Ondertussen kreeg ik
ook al wonderlijke olie van iemand waardoor mijn knieen weer functioneren (wat
nodig is om naar de wc te kunnen gaan). Op de wc moeten we hier trouwens de
kleine en grote boodschap splitsen (voor compost), wat wel een aanpassing is.
Een goed overzicht van Auroville heb ik nog niet, ondat het
hier vrij groot is, maar ik heb alle tijd. Voor wie wil weten waar ik me
bevind:
SadhanaForest,
Yorin & Aviram Rozin, Auroville 605101, Tamil Nadu.