Enkele weken verder, terug op bekende bodem. ’t Voelt aan alsof ik ontwaak uit een winterslaap. Aangekomen in een andere, uit een herinnering bekende omgeving en na enige tijd door de aanpassing twijfelend aan de echtheid van de ervaring. Tijdens mijn reis waren er af en toe momenten dat het leek alsof ik me in een droom begaf, dat ik weinig ijkpunten leek te hebben om mijn realiteitsgevoel aan te spiegelen. Nu dat ik me verder en verder begeef – zowel in tijd als in ruimte – van de ervaring, lijkt het nog meer ongrijpbaar. Hoewel ik af entoe ook onderhuids ervaringen lijk door te voelen. Zoals er in de winter veel activiteit ondergronds (en dus onzichtbaar) aanwezig is, die wortels vormt voor latere tijden.
Tegelijkertijd voel ik me ook meer verbonden met oude bekenden die ik ondertussen weer tegen het lijf ben gelopen. Alsof een winterslaap ruimte geeft voor rijping.
Iemand die me nauw aan het hart ligt, schreef me vorige week dat ik maar mijn tijd moet nemen zodat alles duidelijker kan worden door alle contrast hier. Hoewel tijd relatief is, kan ik er niet onderuit in deze samenleving en neem ik dus de tijd..
Het optreden in de hare krishna tempel was erg boeiend. Misschien een samenvatting van mijn reis in geluid. Het was een samenvoeging van westerse en Indische klassieke en folkmuziek. Tijdens mijn reis werd ik geconfronteerd met de Indische traditie en leefgewoonten, zag ik de invloed van het westen in de grootsteden en draaide ik mee in projecten die een mix waren van Indische en westerse mensen en invloeden. Na het optreden aten we in het restaurant van krishna (zeer veel en zeer lekker).
Een van de laatste dagen in Mumbai doorkruisten we de stad op de motto, wat niet aan te raden is. Het verkeer lijkt een ongeorganiseerde mierenhoop en de pollutie doet uw voorhoofd fronsen. Onderweg kwamen we reclame tegen voor huidcrème die de huid gezond houdt; de pollutie zou er zelfs niets tegen kunnen beginnen. Het is alsof men steeds nieuwe dingen moet uitvinden tegen de bijeffecten van vorige menselijke uitvindingen. Een beeld onderweg bleef me ook bij, omdat het zo sprekend was. Op de muur naast de weg stond er om de meter call ambulance 0126 geschilderd, ongeveer een kilometer lang. Ik voelde me erg kwetsbaar door.
Mijn laatste week in Mumbai was nog vrij intens. Ik heb er vooral moeten leren losaten. Alsof ik werd voorbereid op mijn terugkeren. Maar loslaten is een belangrijke beweging denk ik. En loskomen moet je om jezelf niet te verliezen.
Ondertussen ben ik weer in Belgie aangestrand. Hoewel het hier bezig is lente te worden,heb ik een wintergevoel en een beetje friskes. Maar wel het voelt vertrouwd om bekende geluiden te horen, bekende geuren te ruiken.. En de warme kachel verwarmt me, zoals het me ook weer thuis doet voelen.
Alles voelt hier wat sneller aan, hoewel de buitenomgeving erg rustig. Autos gaan hier zelfs vanzelf voor je opzij. Mijn binnenkant lijkt een beetje in de war, maar ik hoop toch wat rust te vinden in deze snelle wereld. Echte rust komt trouwens van binnenuit, niet vanuit de omgeving, hoewel deze wel een invloed heeft.
De mens is niet gemaakt als een feit dat bestaat, maar als een intentie te bestaan: even onzeker als zeker.
Vaak voelt het einde van iets aan als een begin. Het is een
stimulans verder te gaan, een potentie die gerealiseerd kan worden. Het is vaak
tegen het einde van iets dat men met informatie begint te gooien en je
uitnodigt om andere wegen uit te proberen. Alsof je ogen worden geopend en je
meer mogelijkheden kan zien.
Ik kom nu terug naar een meer bekend (wat ook relatief is)
leven, leg de andere mogelijkheden naast me neer, wetende dat ik nog
een heel
leven voor me heb. Gulzigheid doet trouwens de intensiteit van iets
verkleinen. En het is goed om keuzes te maken, dewelke nooit verkeerd
hoeven te zijn. Vorige week las ik een citaat: If it is a mistake, at
least
you learn something, in wich its no longer a mistake. (Eckart Tolle).
De buurvrouw van de plaats waar ik verblijf is een
professionele violiste. Zelf geeft ze geen les; haar moeder wel, die ik
net
gemist heb. Maar ik kreeg gisteren een prive-concert (repetitie) van
haar en een Amerikaanse violist. Wat me nog meer verheugde om Indische
muziek te leren.
Vandaag ga ik luisteren naar de Amerikaanse violist en mijn laatste
avond hier
geven ze samen een optreden, een combinatie van (westerse) folk en
Indiase
(klassieke/folk) muziek.
Van de fotograaf, waarbij ik verblijf, leer ik mijn fotos
bewerken. Ik kreeg hierin ook les in mijn laatste jaren middelbaar, waarvan er
weinig is blijven hangen doordat ik niet erg gemotiveerd was. Door een
collectieve luiheid of momenteel een sterkere motivatie omdat het mijn eigen
fotos en intrinsieke ervaringen zijn?
Enkele dagen geleden stonden we vroeg op en gingen we
fotograferen bij een meer in de buurt (in de ochtendmist), wat achteraf een
illegale praktijk bleek, omdat we werden tegengehouden. Blijkbaar was er een
bord aanwezig met onzichtbare letters, verroest, enkel in Hindi en op een niet
erg zichtbare plaats waarop stond dat het niet toegelaten was fotos te maken.
Maar de agressiviteit in de man maakte duidelijk dat hij geld van ons wou. Het
is blijkbaar toch iets wat voor veel mensen een stressfactor is.
Soms heb ik het gevoel niet meer in India te zijn. Alsof ik
in een tussenfase zit. Gisteren reisde ik naar het zuiden van Mumbai om toch
nog even de Indische sferen op te snuiven. Mumbai heeft trouwens ook iets weg van Londen, enkel is het
minder primitief dan Koltata. Ik bezocht enkele markten, de toeristische en
minder toeristische. Deze laatste vind ik meer interessant, en je word er iets
minder bedrogen. Je kan er conversaties voeren hoewel er soms een
communicatiebarriere is zonder dat men iets van je verwacht. En ik hou van de
locale treinen. Men hangt bijna letterlijk uit de trein, waardoor je een frisse
wind kan voelen in de hitte. En ik ben op mn gemak tussen de vrouwen, zonder
de aanwezigheid van starende blikken (toch niet met seksuele intenties).
Gisteren zat ik tussen een groep vrouwen die gierden van het lachen, wat erg
aanstekelijk was.
Wat ik vooral zal missen van India is het straatleven. Alles
uitgezonderd het fysieke contact tussen mannen en vrouwen - lijkt hier op
straat te gebeuren, tot en met het scheren van baarden.
Na een tijd tussen de mannen, was het aangenaam nog eens
vrouwelijk gezelschap te hebben en lange (nachtelijke) conversaties te voeren.
Het uitwisselen van perspectieven relativeert en verrijkt je eigen wereldbeeld
en maakt dingen duidelijk.
Het laatste dansoptreden dat we zagen, was erg professioneel
en expressief, alsook de live muziek.
Onderweg van Khajuraho naar Satna (waar ik de trein zou
nemen), was een weids landschap te zien, af en toe een berg (gek verschijnsel
in India), plotseling uit het niets een prachtige rivier met rotsblokken,
enkelegeraamtes van buffalos en vele
(oude) bomen in verschillende vormen; bomen die zichzelf vlechten en roteren,
met gaten if soms zonder binnenkant (ik blijf er door gefascineerd). In
Khajuraho was er een restaurant in een boom, erg inspirerend.
Ik bracht enkele uren door in het station van Satna, omdat
ik een klop had van de zon en omdat Satna zelf niet erg interessant was. Men
noemt het the cement city.
Soms voel ik me egoistisch geen geld te geven aan mensen die
komen bedelen. Ik doe dat ergens prinicpieel, om bedelen niet te stimuleren. Ik
wil eerder mensen helpen zichzelf te helpen. Net zoals klassieke geneeskunde
zich focust op de genezing van (acute) ziekte, en niet op de genezing van de
mens als geheel, is volgens mij het geven van geld een oplossing voor het
moment, maar verandert het de levenssituatie van de persoon niet. Sara vertelde
me het omgekeede. Ze zei me dat ze zich egoistisch voelt geld te geven. Zo kan
ze zich beter voelen (op dat moment), haar schuldgevoel verkleinen, hoewel ze
niet echt helpt.
Tegelijkertijd voel ik me er ongemakkelijk bij geen geld te
geven, terwijl je het kan. En in ontwikkelingslanden als India is het niet
vanzelfsprekend om voor een alternatieve inkomstbron te kiezen, sociale
zekerheid is hier onbestaande.
Mijn trein was enkele uren te laat (waardoor ik in totaal 8
uur moest wachten), wat me wat bezorgd maakte over mijn aankomstuur (ik wou
niet in de nacht arriveren). Maar verrassend genoeg arriveerde mijn trein maar
met maar een uur vertraging. De trein zelf was overvol en warm, wat een erg
onhygienisch gevoel gaf, naast mijn zwarte voeten van het stof. Een grote
familie deelden de bedden naast me en het gangpad was ook bezaaid met mensen.
We reden af en toe door tunnels, waardoor de trein plotseling pikkedonker werd.
Vlakbij Mumbai zag ik groetenveldjes aangelegd tussen de
sporen en ook de was die op een Indische wijze, dus op de grond met stenen
erop gedroogd werd tussen de sporen. Om van plaatsbesparing te spreken..
Aangekomen in het station, een sterke visgeur ruikend, kon
ik gelukkig snel de persoon waar ik zou verblijven bereiken. Ik nam een locale
trein voor de eerste keer tussen enkel vrouwen en arriveerde bij een
Indische fotograaf, die me nu verwend met cornflakes; hij heeft momenteel een
collectie verschillende soorten cornflakes door zijn vorige foto-opdracht,
naast lekker Indisch eten.
In India is oranje de kleur van heligheid. Nu begrijp ik
waarom ik soms werd aangesproken als heilig, terwijl men naar mijn haar
verwees. Het is niet om de lengte (wat ik eerst dacht), maar om de kleur. Op 22
maart is het holy day, een nationale feestdag in India waar men met oranje
kleurstof naar elkaar smijt. Jammer dat ik dat mis.
Hoewel ik nog hier probeer te zijn, is het een vreemde
gedachte dat ik binnenkort weer naar huis kom. Ik denk dat terugkomen evenveel
moed vraagt dan vertrekken. Vertragen was een grote uitdaging voor me, alsook
het niet eenvoudig zal zijn om me terug in versnelling te zetten en terug in de
wereld van de deadlines te vertoeven. Doordat ik steeds de neiging heb om naar balans te zoeken,
zijn extremen een uitdaging. Maar dat is nog geen reden om ze te vermijden. Bij
genoeg immuniteit maken ze je flexiebeler en rijker.
De gedachte aan terugkeren geeft me een dubbel gevoel, zoals
verschillende ervaringen onderweg. Vele ervaringen en plaatsen waren zowel
aangenaam als een uitdaging. Ik voel dat het tijd wordt enkele mensen terug te
zien, en tegelijkertijd zijn er hier nog vele interessante plaatsen die me
aantrekken. Zoals het idee om mijn plannen te wijzigen, hier nog even te
blijven en dan met iemand die ik in zuiden leerde kennen samen naar huis te
fietsen. Maar teveel wijziging brengt meer onrust en dus bewaar ik enkele
ideeen voor een volgende reis.
Ik ben jullie trouwens erg dankbaar me een blog te laten
starten. Het zijn maar woorden, en ze kunnen misschien niet mijn volledige
ervaring vatten, maar ze geven een suggestie. En het deed me goed woorden te
geven aan mijn ervaringen. Het is als een soort ordenen van wat er binnenkomt.
Life is like a circle, and someday if we travel in opposite
directions on the circle, we will meet again.
Na een dansoptreden van het festival reden Sara (gezelschap) en ik samen op een fiets terug naar onze verblijfplaats. Maar omdat de Indische wegen niet erg plat zijn en het erg donker was, reden we van de weg en viel ik mijn knie open. Na enkele dagen ben ik nog steeds wat invalide, maar ik kan me gelukkig verplaatsen. Vorige dagen bezochten we enkele van de tempels. Deze worden omgeven door mooi aangelegde grasperkjes. Zo worden ze nog meer een attractie. Binnen de omheinig is het gras groen en erbuiten is het geel of afwezig. Het is een gek idee als je weet dat men hier al drie jaar geen moussonregens meer gehad heeft en er een groot tekort aan water is. Alles lijkt hier voor toerisme te gebeuren. Gisteren las ik een passage over het verschil tussen toerisme en pelgrimage: "Tourism is like a secularized or unconscious form of pilgrimage. The primary factor of pilgrimage is intention. Than we go in the hope of being inspired or blessed, or to give thanks. The journey itself is as mush a part of the pilgrimage as arriving, and by remembering that we are not going for the sake of comfort, we are better able to respond positively to any difficulties we may encounter." (Rupert Sheldrake). Ik voel me er ongemakkelijk bij 'toerist' te zijn, rondgeleid te worden. Vandaag bezochten we enkele tempels, maar liepen niet van de ene naar de andere, we probeerden te vertragen. We wilden ervaren, stil worden, schrijven, gewaarworden, opmerken, filosoferen, lezen,.. We hadden een gesprek over de eigenschappen van steen. Het geeft rust, houdt de eigenschap van de omgeving (warmte, kou, geur,..) een lange tijd vast. Soms blijven betekenissen van handelingen, gebruiken, gewoonten vaag voor me, maar soms lijken de Indische mensen zelf ook het 'waarom' van iets niet te weten. Sara (ex-atropologiestudent) vertelde me dat ze tijdens haar studie het grapje hadden dat antropologen betekenis achter alles zoeken. Wanneer iemand vandaag een bananenschil op de grond gooit, zal deze enkele eeuwen later onderzocht worden op zijn betekenis. Alsof 'de mens van vandaag' een ritueel zou hebben met bananen, of dat het een heilig object zou zijn (als de schil ondertussen nog niet vergaan is natuurlijk..). Hoe verder je van iets afstaat, hoe meer verwondert je bent. De kunst van het bewustzijn is misschien de verwondering in de eigen - 'bekende' - omgeving. Gisteren liepen we over de lokale markt om groenten en kruiden te kopen en dat was een heerlijke ervaring. Mensen waren (gezond) nieuwsgierig en vroegen zelf om foto's van hen te maken. Men was niet opdringerig, en (non-verbale) communicatie voelde gemeend aan.
Het was een aangenaam contact met de Indische medewerkers in de kliniek. De eerste keer ook dat ik een aansluiting vond in humor (die vaak op een heel ander niveau ligt dan de 'westerse' humor). Hoewel ik veel respect kreeg, voelde ik af en toe ook een soort onderdanigheid (wat voorbij respect gaat). Ook wordt er op zondag met alle medewerkers samen gegeten, maar toch eten de assistenten apart van de dokters. Dat is omdat er te weinig plaats is, maar waarom deze verdeling? Het voelt soms als een onderhuids kastensysteem; wat niet enkel in het 'Indische' denken ingebakken zit. Mijn gezondheid is heel wat beter ondertussen. Ik heb voor de eerste keer in India een normale stoelgang (na constipatie, diarre en vergrootte konijnenstrontjes). Ik begin me dan toch nog aan te passen (nu al..). En ik begin van de Indische wc te houden (vergelijkbaar met de Franse). Je bent je bewuster van je houding en je kan de gezondheid van je uitwerpselen en plassen observeren. Met een warm hart verliet ik de kliniek in Bokaro (ik voelde me erg op mijn gemak), en reisde door naar Varanasi, 'the city of learning and burning'. Ik maakte hier een stop van 24 uur, omdat ik geen directe aansluiting had naar mijn volgende (eind)bestemming. Bij de aankomst daar werd ik meteen aangeklampt -zoals op de meeste plaatsen- maar ik ging deze keer in op hun aanbod (wat ik anders niet zo snel zou doen), omdat ik geen orientatie had. Men zei me dat in de vroege ochtend de toerist koning is. Ik was duidelijk op een zeer toeristische plek, met veel verkooptrucs en waar alles draait om geld. Zo ga ik me een object voelen. Hoewel ik 'geluk' had, en een van de eigenaars van mijn verblijfplaats me naar verschillende plaatsen bracht; zoals enkele tempels en de moslimbuurt waar ik de zijdeproductie van dichtbij kon zien. Ik kon zelfs het weven van de zijde zelf uitproberen. 's Avonds had ik een tablales, hoewel ik me hierin ook een toerist voelde (hoewel dat ook mijn vooroordeel kan zijn). Ik kreeg oefeningen, maar werd voor de rest alleen gelaten. Zo kon ik zelf oefenen, wat een trance-effect gaf, maar natuurlijk is het gemakkelijk om zo je geld te verdienen. De tablales die ik kreeg van een de van de vrijwilligers in camphill -hoewel hij zelf tablastudent was-, was dan van veel meer kwaliteit. Maar na de les kreeg ik een (prive)concert / jamsessie sitar en tabla, zeer fascinerend. In de vroege ochtend ging in naar de ghats, waar alle 'toeristen' een boottochtje komen maken. Langs de ene kant van de Ganges liggen tempels, ghats, bevolkt met mensen; de andere kant lijkt een woestijnachtig landschap. Mensen komen er baden, hun kleren wassen en doden worden er verbrand en verstrooid over de rivier. Koeien zie je in hun geheel in het water drijven, omdat men deze niet wil verbranden, uit respect voor hun heiligheid.
Op de trein wachtend op vertrek richting Jhansi, kwam er een jongen bedelen. Ik was brood aan het eten en gaf hem een stuk van mijn brood. In eerste instantie was hij blij, maar hij gooide het onmiddellijk weg. Toen vroeg hij een ander stuk. Ik zei nee, en dan vroeg hij om geld. Hij bleef aandringen en gooide een pen naar me. Ik gaf hem deze terug, maar hij gooide opnieuw. Ik zei hem dit niet te doen, waarna hij op de zetels begon te schrijven en gaten erin begon te boren. Ik zei hem opnieuw dit niet te doen - ik voelde me als een schooljuffrouw - waarna hij met stukken van kleipotjes begin te gooien. Ik stuurde hem weg - hij was ook een beetje bang van me. Van buitenuit door het raam toonde hij sorry, wat gemeend leek en mijn hart verwarmde. Maar meteen erna vroeg hij opnieuw om geld en gooide hij opnieuw. Geld, geld, geld, voor sommige blijkbaar toch het belangrijkste in het leven. Natuurlijk is het een bron om te kunnen overleven. Maar het geloof in andere wegen is zelden te vinden In de krant in Varanasi was een nieuws over een Duits koppel die gedrogeerd werden. Ze werden bewusteloos gevonden aan het busstation nadat ze tchai gedronken hadden. Toch maar oppassen dus met wat ik eet en drink. Op de trein naar Varanasi was er een sadu. Hij voelde meer vertrouwd aan dan de doorsnee 'Indier' (als je daar al van kan spreken). Hij zocht een plaats (hij had geen reservatie) en hoewel hij geen engels sprak, hield ik ondertussen zijn 'attributen' bij. Grappig. En op de bus richting Khajuraho viel er een Indische vrouw in slaap op mijn schouder. Aangekomen in Khajuraho, voelde het wat verward aan om opnieuw toerist te zijn. Ik ben er niet voor gemaakt denk ik. Je bent natuurlijk altijd toerist op plaatsen waar je nooit eerder bent geweest, maar er zijn verschillende niveaus van betrokkenheid. Khajuraho is een kleine plaats met verschillende (erotische - hoewel dat opgeblazen wordt voor de toeristen) tempels, en momenteel een dansfestival. Ik ben hier in - humoristisch - gezelschap (iemand die ik leerde kennen in zuid-India en enkele vrienden van haar). Het is opmerkelijk dat je als 'toerist' meer seksueel geintimideerd wordt. Zowel in Nepal als nu valt me dat op. Mijn gezelschap vertelde me ook er moe van te zijn. Het is alsof Indische mannen onze signalen niet begrijpen. Er is soms zo weinig respect, alsof je wordt behandeld als een object. Hoewel ik tegelijk ook ervaar dat ik veel respect krijg doordat ik alleen reis. Sommige mensen menen het goed (of misschien meer dan je denkt). Maar angst (voor het onbekende/vreemde) overheerst vaak. Of is het het stereotiep idee van de westerse rijkeling (en dus een potentiele sponsor van eigen inkomen), of het idee van een 'western candy', zoals iemand me eens beschreef hoe ze zich erbij voelde. Maar ik merk dat, als je meer open bent en niet te vijandig of snel geirriteerd, dat je minder 'bekeken' wordt. Het is soms alsof ik een zoo-attractie ben zonder tralies. Ik zou een bordje moeten plaatsen: 'zeldzame blanke, kortharige, roste westerling. Vrouwelijk. Afkomstig uit Centraal-Europa. Gelieve niet te voederen (of enkel lekkere samosa's)'. Terwijl het ginder lente wordt, wordt het hier weer zomer. Na wollen sokken in Nepal en herfst in Bokaro, is het hier weer volle zon en stoffige wegen. Dus gedesorienteerd ben ik al voor ik weer naar Belgie kom..
Zoals jullie van mijn verhalen genieten, geniet ik van die van jullie. Je hebt alleen maar je ogen te openen om dingen te zien groeien. Momenteel voelt het hier aan als herfst. Bladeren vallen van de bomen (die we geregeld bij elkaar moeten vegen), het regent af en toe en s avonds is er steeds een rode zon (wat misschien typisch Indisch is). Vorig weekend werkte ik als assistent bij de accupunctuur. Ik deed vooral infraroodbestraling en moxa. Dit zijn techtnieken om blokkages in de meridianen op te heffen. (voor wie nog geen shiatsu kreeg van me, meridianen zijn energiebanen over het lichaam waardoor de levensenergie of ki stroomt, die een connectie hebben met bepaalde organen). Moxa is een soort dikke brandende wierookstok die over de dysfunctionele delen van het lichaam wordt bewogen. Een andere techniek was dat men een soort koepel op het lichaam plaatste waarin de huid wordt omhoog gezogen, ook om de meridanen te stimuleren. Zondag was een drukke dag en dus stroomt het hier vol met vele (schone) mensen. Enkele patienten vroegen me om hen te genezen (alsof ik een soort bovenmenselijke krachten zou bevatten..). Een vrouw kloeg dat ze geen engels sprak, anders zou ze haar verhaal (over haar magnetische pijn) aan mij kunnen vertellen. Maandag waren er veel kinderen in de kliniek, en (dus) veel gehuil. De meeste kinderen die hier komen, hebben cerebral palsy, kunnen moeilijk lopen door een te snel groeien van het lichaam. Een bijkomend symptoom bij een jongen was dat hij enkel zijn familieleden kon herkennen. Ook was er een jongen die net het omgekeerde had. Hij was 14 jaar, maar zag er uit als een 8-jarige.
Door het schrijven van de kruidengids kom ik vreemde planten en (voor mij) vreemde ziektes tegen. Na verschillende verduidelijkingen van de dokters, kreeg ik er iets meer zicht op. Vandaag ontdekte ik dat ik een van deze ziektes Dysentry heb opgelopen. Ik lijk van de ene ziekte in de andere te lopen. Van constipatie met een opgeblazen gevoel en misselijkheid, naar diarree met hevige hoofdpijn, naar Dysentry. Maar gelukkig voel ik me niet zo ziek dat ik mijn tijd in bed moet doorbrengen. Dilip (een van de medewerkers) maakte voor mij een afspraak bij de homeopaat hier, zo probeer ik alle diensten van de kliniek eens uit. Hij zei me ook dat ik nog een maand langer moet blijven, zo leer ik elke (typisch Indische) ziekte beter kennen en hoef ik niet meer om uitleg te vragen. Maar dat ben ik dus niet van plan.
Ik merkte de laatste weken dat hoe meer respect je krijgt, hoe meer verantwoordelijkheden je neemt. En dankbaarheid en appreciatie (voor zeer kleine dingen) geven je warmte en voeden deze verantwoordelijkheid-energie. Maar tegelijkertijd heeft men in India de filosofie dat wanneer je iets doet, just do it, and thats it. Geef er geen waarde aan, verwacht geen applaus of tomaten. Doe het met de kracht die je hebt op dat moment en denk er niet teveel over na.
Ik denk dat dit een goede plek voor me is om mijn vertrouwen voor Indische mensen (opnieuw) op te bouwen. Het is een aangenaam contact met de Indische medewerkers hier en mijn aanwezigheid en werk wordt geapprecieerd (in tegenstelling tot de laatste boerderij waar ik werkte). Ondertussen ben ik wat verzwakt van het ziek zijn, maar nog steeds in leven. Zijt dus maar niet ongerust, ik kom er weer bovenop. Slowly, slowly... (wat een typisch Indische uitspraak is). Vorig jaar had ik een gesprek met iemand over ziek zijn. Hij zag het proces van ziek zijn niet als ziek, maar als beter worden. Alsof alle vuiligheid uit u komt, maar dat ge vanbinnen reinigt. Net zoals ge een periode kunt hebben van stilte, van rusteloosheid, verwerking,.. is het geen stop in uw groeien, maar net een opladen, wat essentieel is voor energie en de expressie van je potentie. Het is ook als kind dat je tijdens ziekteperiodes duidelijk(er) fysiek groeit. En net zoals in de winter er veel activiteit onder de grond aanwezig is, wat enkele maanden later tot uiting komt. En het is boeiend om de tijd te nemen om ziek te zijn. Allopatische remedies liggen hier voor me te grijpen, maar ik krijg de suggestie om via een langer proces te genezen. Wat wil zeggen, met veel geduld mijn lichaam observeren en zien wat het wel en niet kan verdragen, het de nodige rust geven en stillaan opbouwen. Dus mijn verlangen naar lekker (en ongezonde) Indische voeding wordt op de proef gesteld.
Het is een goed begin van uitwisseling met de omgeving hier. Mensen komen bladeren verzamelen om thuis the gebruiken voor kookvuur (omdat er niet altijd hout ter beschikking is). En dit is tegelijkertijd voordelig voor deze plek, omdat slangen zo minder kans krijgen zich te nestelen in de hopen bladeren. Enkele dagen geleden fietste ik een eindje naar de nabij gelegen dorpen. Het was gek hoe alle kinderen (en dat waren er veel, omdat men een festival aan het vieren was) kwamen aangelopen en hoe volwassen mensen opkeken, alsof er iets mysterieus gebeurde. Enkele nachten had ik vuurvliegjes in mijn kamer (naast alle andere dieren). Zeer mooi. Ik kreeg wat boeken van Dada, vooral over Ananda Marga dit is een spirituele stroming die de groep volgde die ik in Himalayas ontmoette. Men heeft een interessante filosofie, levensvisie en streefdoelen (zoals PROUT, een sociale filosofie over een ideale(re) samenleving, te situeren tussen kapitalisme enerzijds en communisme anderzijds). Ik laat me verrijken, maar ik ga er niet volledig in mee, ik denk bijvoorbeeld niet dat ik een margi (iemand die deze filosofie volgt en de praktijk van tantra yoga meditatie beoefent) zal worden. Ik denk dat vele filosofieen, spirituele stromingen, religies,.. gelijklopende ideeen volgen in essentie en wil dus niet discrimineren. Eerder wil ik me op de rand zetten van deze verschillende filosofieen, zodat ik kan proeven, maar toch ook genoeg afstand houd om positief kritisch te kunnen zijn. Zoals in vele filosofieen, religies,.. zijn er voorbeelden van mensen die de essentie goed konden verwoorden en integreren in hun leven(sstijl). Maar het volgen van woorden hiermee bedoel ik: hen als inspiratie gebruiken voor je eigen leven en het volgen van een persoon en dus hem bijna belangrijker achten dan jezelf is een verschil. En ik denk trouwens dat je vele verschillende gurus (iemand die je bevrijdt van je negatie, onbewustzijn) in je leven nodig hebt (inclusief jezelf) voor verschillende dingen en verschillende tijden. Ik denk dat een filosofie nooit goed of slecht is op zichzelf (net zoals een ervaring). Het is maar wat je ermee doet dat je een richting geeft. Ananda Marga heeft een mooie, holistische filosofie, maar wordt kritisch bekeken vanuit de buitenwereld, doordat ze corruptie aanvecht (of een alternatief kiest). Politiek leidende groepen voelen zich hierdoor bedreigd en verspreidden negatieve propaganda. Maar wat onderhuids, verborgen (en vaak verboden) aanwezig is, is een boeiend gegeven.
Vandaag voelde ik me meer energiek en gaf ik de training die ze me vroegen te geven. Hoewel ik het eerder als een uitwissling zag van ervaringen. Uiteindelijk hadden we een boeiend gesprek over composteren en organisch bemesten. Naar t schijnt bestaat er een techniek waarbij je koestront in een koehoorn prest, 6 maanden onder de grond bewaart, vermengt met water, en over de velden strooit. Een van de vorige vrijwilligers had dit uitgeprobeerd in zijn thuisbasis en het had blijkbaar bijzondere resultaten opgeleverd. Ook hebben we vandaag een eekhoorn gered. Hij was binnengelopen afgaande op de broodgeur van versgebakken brood. Een van de medewerkers had hem doen schrikken en hij was in de wc gelopen, recht in een emmer water. Hij had water opgeslokt en was volledig doorweekt. We drukten het water uit zijn longen en probeerden hem te drogen in de (ondergaande) zon, die al niet meer zo sterk was. Na een tijdje was hij erg aan het rillen en had hij zijn ogen half dicht. Afgaande op vorige ervaringen, leken dit me niet erg positieve verschijnselen. Ik droogde hem af met een handdoek, zodat hij volledig droog was, en wikkelde hem in (nog steeds rillend). Een uur later, wanneer ik ging kijken hoe het met hem ging, schrok hij op en begon vol energie toerkes te lopen in mijn kamer. En ik was blij dat ik voor hem de deur kon openzetten.
Wanneer ik plannen maak voor mijn laatste weken hier, besef ik dat ik niet zoveel tijd meer heb voor ik weer terugvlieg (voor de geinteresseerden, dit is 12 maart). Misschien ontmoet ik volgende week mensen die ik in Auroville ontmoette, die over land van Engeland naar India reisden. Maar dat hangt van mijn conditie en de complexiteit van treinen af. Anders ga ik enkele dagen naar Varanasi, een plek waar de Indische cultuur het meest geconcentreerd is, zo werd me verteld. En dan reis ik weer naar Mumbai, waar mijn startpunt was. Dat merk ik vaak bij het einde van dingen, dat je arriveert waar je begon, maar dat je de plek beter kunt ziet.
Mijn indruk van Kolkata was dat van een futuristisch middeleeuwse stad. Londen van enkele decennia geleden met grote gebouwen, bruggen, oude engelse, maar ook hedendaagse autos. In combinatie hiermee massas mensen op straat, slapende, verkopende meestal op de grond mensen, alle soorten verkeer, tot en met trekkarren (gebruikt naast de motorische en fietstaxis). De pollutie in Kolkata was moeilijk te verdragen, zeker in een taxi tenmidden van het spitsuur. India bij nacht spitsuren zijn hier later lijkt je zintuigen nog meer dan overdag aan te wakkeren. Dat valt me nu pas (bewust) op. Alsof je waakzamer bent bij minder llicht. In het station reis richting Bokaro moest ik enkele uren wachten en werd ik geentertaind door de vele verschillende mensen die me passeerden. De verscheidenheid hier doet me minder vragen stellen bij mezelf. En geeft meer ruimte gewoon aanwezig te zijn. Ik zat naast grote paketten die vervoert zouden worden. Porters brachten deze met grote houten karren wat me ook een middeleeuws gevoel gaf naar de trein. Aangekomen in Bokaro (bij de accupuncturist van de kliniek) kreeg ik rust en heerlijk eten. Enkele uren later kwam Dada (een monnik van Duitsland die hier woont en werkt) me ophalen en reden we naar de kliniek enkele kilometers verderop. De kliniek bestaat uit een homeopathische praktijk, een allopatische (klassieke westerse geneeskunde) praktijk (een keer in de week) en een accupunctuurpraktijk (drie keer in de week). Daarnaast heeft men hier een kruidentuin met voedzame planten en medicinale planten. Ze funcioneert vooral als voorbeeld om mensen uit de nabije dorpen plantensoorten te tonen, die als natuurlijk medicijn te gebruiken zijn of als voedingssuplement tegen ondervoeding. Mensen hier gebruiken deze laatste planten vaak niet in hun voeding, omdat men denkt dat men er diarree van krijgt. Hoewel dit eerder te maken heeft met het al dan niet goed wassen ervan. Ook is ondervoeding een gevolg van het tekort aan groenten dat men hier eet, door armoede of de Indische eetgewoonte. Enkele dagen geleden kwam er een vrouw vragen voor black flower (naar mijn weten onbestaande). We moesten haar deze geven, anders zou ze sterven. Wanneer ze de Indische medewerkers niet geloofde, kwam ze naar mij toe. Alsof ik als westerling het beter zou weten? Ze dacht dat we het haar niet wilden geven en bleef aandringen. Gekke Indiers.. Naast deze activiteiten in en rond de kliniek probeert men ook wekelijks naar de dorpen zelf te gaan en educatie aan te bieden. Een programma bestaat uit een video een opgenomen theaterspel over hoe ziektes veroorzaakt worden en geeft men uitleg over hoe men planten hiervoor kan gebruiken. Een ander programma bestaat uit het duidelijk maken hoe water te zuiveren. Dit wordt vooral in en na het regenseizoen gedaan, doordat er in deze periode meer ziektes voorkomen door het minder hygienische water. Hoewel alles vrij goed werkt, is het project nog in zijn kinderschoenen en moet het nog iets meer systematisch uitgewerkt worden; zoals de informatieoverdracht naar de mensen toe. Momenteel ben ik al enkele dagen aan het werk en ik voel me erg op mn gemak hier, ondanks dat ik vaak moeite heb met erg geisoleerde plaatsen. Het werk dat ik doe bestaat uit het verzorgen van de kruidentuin: proper maken, wieden, de planten water geven. Het voelt aan als een belangrijke job. Je geeft aandacht en stimuleert het groeiproces. Daarnaast kook ik af en toe, maak ik een kruidengids, in samenwerking van de Indische medewerkers. De accupuncturist vroeg me ook om hem te assisteren in zijn praktijk, maar omdat ik de laatste dagen opnieuw ziek werd, is dat er nog niet van gekomen. Vanmorgen zei ik hem dat hij me mocht roepen als hij mijn hulp nodig zou hebben, omdat ik me wat verveelt voelde dat ik niets deed. Maar hij zei me dat hij mijn lichaam niet wou opstressen, en dat ik dus eerst rust moest nemen. Er wordt hier tijd gemaakt om te genezen. Gisteren werd mijn ziektesituatie voorgelegd aan alle dokters, best grappig. Ik kreeg homeopathische medicatie om de giffen uit mijn lichaam te verdrijven en een accupunctuursessie voor mijn hoofdpijn. De Indische medewerkers vroegen me enkele dagen geleden of ik hen een training in organic farming wou geven. Maar mijn kennis is ook niet zo groot. Het spreekt me wel aan om mijn kennis die ik heb niet te verstoppen (wat ik meestal doe). Ondertussen doe ik ook wat kennis op, kreeg ik een stapel boeken van Dada. Hij onderwijst me trouwens ook door zijn soms eindeloos gepraat. Leen in Bengali betekent slank, hoewel dat niet letterlijk te nemen valt als ik me vergelijk met de meeste Indische mensen. En het meest shokerende wat ik te weten kwam de laatste week is dat het eten van vlees een van de grootste bijdragen is tot hongersnood en de opwarming van de aarde. Door deze opwarming van de aarde is het weer ook hier in verwarring. De laatste dagen was het kouder en meer bewolkt dan men hier gewend is. Hoewel voor mij erg aangenaam. Er waren minder patienten en alsof men angst heeft voor dit weer, blijven mensen binnen. Zeer gek. Na enkele dagen ziek te zijn, werd de diarree heviger. En men zegt hier dat het een tijdje kan duren. Een leuk vooruitzicht dus... En een goede reiniging