Het was een aangenaam contact met de Indische medewerkers in de kliniek. De eerste keer ook dat ik een aansluiting vond in humor (die vaak op een heel ander niveau ligt dan de 'westerse' humor). Hoewel ik veel respect kreeg, voelde ik af en toe ook een soort onderdanigheid (wat voorbij respect gaat). Ook wordt er op zondag met alle medewerkers samen gegeten, maar toch eten de assistenten apart van de dokters. Dat is omdat er te weinig plaats is, maar waarom deze verdeling? Het voelt soms als een onderhuids kastensysteem; wat niet enkel in het 'Indische' denken ingebakken zit. Mijn gezondheid is heel wat beter ondertussen. Ik heb voor de eerste keer in India een normale stoelgang (na constipatie, diarre en vergrootte konijnenstrontjes). Ik begin me dan toch nog aan te passen (nu al..). En ik begin van de Indische wc te houden (vergelijkbaar met de Franse). Je bent je bewuster van je houding en je kan de gezondheid van je uitwerpselen en plassen observeren. Met een warm hart verliet ik de kliniek in Bokaro (ik voelde me erg op mijn gemak), en reisde door naar Varanasi, 'the city of learning and burning'. Ik maakte hier een stop van 24 uur, omdat ik geen directe aansluiting had naar mijn volgende (eind)bestemming. Bij de aankomst daar werd ik meteen aangeklampt -zoals op de meeste plaatsen- maar ik ging deze keer in op hun aanbod (wat ik anders niet zo snel zou doen), omdat ik geen orientatie had. Men zei me dat in de vroege ochtend de toerist koning is. Ik was duidelijk op een zeer toeristische plek, met veel verkooptrucs en waar alles draait om geld. Zo ga ik me een object voelen. Hoewel ik 'geluk' had, en een van de eigenaars van mijn verblijfplaats me naar verschillende plaatsen bracht; zoals enkele tempels en de moslimbuurt waar ik de zijdeproductie van dichtbij kon zien. Ik kon zelfs het weven van de zijde zelf uitproberen. 's Avonds had ik een tablales, hoewel ik me hierin ook een toerist voelde (hoewel dat ook mijn vooroordeel kan zijn). Ik kreeg oefeningen, maar werd voor de rest alleen gelaten. Zo kon ik zelf oefenen, wat een trance-effect gaf, maar natuurlijk is het gemakkelijk om zo je geld te verdienen. De tablales die ik kreeg van een de van de vrijwilligers in camphill -hoewel hij zelf tablastudent was-, was dan van veel meer kwaliteit. Maar na de les kreeg ik een (prive)concert / jamsessie sitar en tabla, zeer fascinerend. In de vroege ochtend ging in naar de ghats, waar alle 'toeristen' een boottochtje komen maken. Langs de ene kant van de Ganges liggen tempels, ghats, bevolkt met mensen; de andere kant lijkt een woestijnachtig landschap. Mensen komen er baden, hun kleren wassen en doden worden er verbrand en verstrooid over de rivier. Koeien zie je in hun geheel in het water drijven, omdat men deze niet wil verbranden, uit respect voor hun heiligheid.
Op de trein wachtend op vertrek richting Jhansi, kwam er een jongen bedelen. Ik was brood aan het eten en gaf hem een stuk van mijn brood. In eerste instantie was hij blij, maar hij gooide het onmiddellijk weg. Toen vroeg hij een ander stuk. Ik zei nee, en dan vroeg hij om geld. Hij bleef aandringen en gooide een pen naar me. Ik gaf hem deze terug, maar hij gooide opnieuw. Ik zei hem dit niet te doen, waarna hij op de zetels begon te schrijven en gaten erin begon te boren. Ik zei hem opnieuw dit niet te doen - ik voelde me als een schooljuffrouw - waarna hij met stukken van kleipotjes begin te gooien. Ik stuurde hem weg - hij was ook een beetje bang van me. Van buitenuit door het raam toonde hij sorry, wat gemeend leek en mijn hart verwarmde. Maar meteen erna vroeg hij opnieuw om geld en gooide hij opnieuw. Geld, geld, geld, voor sommige blijkbaar toch het belangrijkste in het leven. Natuurlijk is het een bron om te kunnen overleven. Maar het geloof in andere wegen is zelden te vinden In de krant in Varanasi was een nieuws over een Duits koppel die gedrogeerd werden. Ze werden bewusteloos gevonden aan het busstation nadat ze tchai gedronken hadden. Toch maar oppassen dus met wat ik eet en drink. Op de trein naar Varanasi was er een sadu. Hij voelde meer vertrouwd aan dan de doorsnee 'Indier' (als je daar al van kan spreken). Hij zocht een plaats (hij had geen reservatie) en hoewel hij geen engels sprak, hield ik ondertussen zijn 'attributen' bij. Grappig. En op de bus richting Khajuraho viel er een Indische vrouw in slaap op mijn schouder. Aangekomen in Khajuraho, voelde het wat verward aan om opnieuw toerist te zijn. Ik ben er niet voor gemaakt denk ik. Je bent natuurlijk altijd toerist op plaatsen waar je nooit eerder bent geweest, maar er zijn verschillende niveaus van betrokkenheid. Khajuraho is een kleine plaats met verschillende (erotische - hoewel dat opgeblazen wordt voor de toeristen) tempels, en momenteel een dansfestival. Ik ben hier in - humoristisch - gezelschap (iemand die ik leerde kennen in zuid-India en enkele vrienden van haar). Het is opmerkelijk dat je als 'toerist' meer seksueel geintimideerd wordt. Zowel in Nepal als nu valt me dat op. Mijn gezelschap vertelde me ook er moe van te zijn. Het is alsof Indische mannen onze signalen niet begrijpen. Er is soms zo weinig respect, alsof je wordt behandeld als een object. Hoewel ik tegelijk ook ervaar dat ik veel respect krijg doordat ik alleen reis. Sommige mensen menen het goed (of misschien meer dan je denkt). Maar angst (voor het onbekende/vreemde) overheerst vaak. Of is het het stereotiep idee van de westerse rijkeling (en dus een potentiele sponsor van eigen inkomen), of het idee van een 'western candy', zoals iemand me eens beschreef hoe ze zich erbij voelde. Maar ik merk dat, als je meer open bent en niet te vijandig of snel geirriteerd, dat je minder 'bekeken' wordt. Het is soms alsof ik een zoo-attractie ben zonder tralies. Ik zou een bordje moeten plaatsen: 'zeldzame blanke, kortharige, roste westerling. Vrouwelijk. Afkomstig uit Centraal-Europa. Gelieve niet te voederen (of enkel lekkere samosa's)'. Terwijl het ginder lente wordt, wordt het hier weer zomer. Na wollen sokken in Nepal en herfst in Bokaro, is het hier weer volle zon en stoffige wegen. Dus gedesorienteerd ben ik al voor ik weer naar Belgie kom..
|