Freelance.nl
deze blog is de marktplaats van Nederland! Met meer dan 235.000
gebruikers en 17.000 (en groeiend aantal) bezoeken per dag de
grootste website voor zelfstandige ZZP-ers/ondernemers en
werkzoekenden.. Plaats Uw Profiel /bedrijf>>
Freelance.nl deze blog is de marktplaats van Nederland! Met meer dan 235.000 gebruikers en 17.000 (en groeiend aantal) bezoeken per dag de grootste website voor zelfstandige ZZP-ers/ondernemers en werkzoekenden.. Plaats Uw Profiel /bedrijf>>
Het is een veel gestelde vraag op de helpdesk: is jullie netwerk, zijn jullie servers wel dubbel (redundant) uitgevoerd? Wat is de kans op downtime, hebben jullie een SLA? In dit artikel krijgt u een kijkje in de keuken van Mijndomein, en vertellen wij wat we doen om te zorgen dat de websites van onze klanten altijd in de lucht blijven.
De websites van de klanten stonden op een cluster van drie webservers, en die stonden natuurlijk wel in een datacentrum met een dikke verbinding naar het internet. Maar op dat moment waren de machines al besteld voor een flinke uitbreiding van het netwerk, en enkele maanden laten draaiden de verschillende websites over 11 verschillende machines, wat weer flink wat ruimte gaf voor groei.
De afgelopen jaren is er niet alleen een enorme groei geweest, maar ook flink geïnvesteerd in het netwerk en de webservers van Mijndomein. Hieronder staat een sterk vereenvoudigd schema van hoe ons netwerk op dit moment in elkaar zit.
De webservers van Mijndomein zijn verdeeld over twee aparte hostinglocaties, die kilometers uit elkaar liggen. Tussen deze twee plekken ligt een snelle glasvezelverbinding. Elk van de beide plekken heeft zijn eigen verbinding met het internet, die beide via een andere internetprovider lopen. Valt een van de verbindingen uit, dan kunnen we via de glasvezel en de andere internetprovider de hostinglocatie toch in de lucht houden.
De servers op elke locatie zijn verbonden met externe schijven, waarop de bestanden van onze klanten staan. Deze schijven maken elke nacht automatisch een backup, die we twee weken bewaren.
Daarnaast synchroniseren deze schijven elke uur hun gegevens met de andere locatie. Elk bestand van onze klanten staat dus minimaal op 2 plaatsen, fysiek van elkaar gescheiden. Dus al zou één van beide hostinglocaties tot aan de grond toe afbranden, dan zijn hoogstens het laatste uur aan bestanden kwijt. We kunnen dan via de tweede locatie nog alle bestanden benaderen, en de websites van onze klanten binnen enkele uren weer helemaal in de lucht hebben.
Op beide locaties staat genoeg server- en harddiskcapaciteit om alle websites van al onze klanten tegelijkertijd kunnen draaien. Natuurlijk is elk van beide locaties voorzien van dubbele stroomtoevoer, en elke server voorzien van dubbele verbindingen naar het internet. Zodat wanneer een onderdeel kapot gaat, wij dat kunnen vervangen zonder dat u daar ook maar iets van merkt.
Stel je hebt je eigen website of weblog. Natuurlijk is het dan ook leuk om hier afbeeldingen op te plaatsen. Je kunt dan zelf foto’s maken en die zijn dan jouw eigendom. Maar het komt ook vaak voor dat je een afbeelding zoekt bij een bepaald onderwerp waar je zelf geen foto van hebt. Hoe verleidelijk is het om eens rond te neuzen op het internet? Tik een woord in bij Google afbeeldingen en er verschijnt een scala aan hits. Mag dit zomaar?
Nee. Op vrijwel alle foto’s en plaatjes op internet rust namelijk auteursrecht. Het is verboden om zelf, zonder toestemming van de maker, afbeeldingen van een ander te gebruiken.
Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht in Amsterdam, waar hij zich veel bezighoudt met auteursrecht en licenties. Ook is hij secretaris van de stichting Copyright en Nieuwe Media, die zich inzet voor liberalisering van het auteursrecht.
,,Je moet uitkijken met het gebruik van afbeeldingen op internet, het is nou eenmaal een feit dat je toestemming nodig hebt van de maker. Ik weet dat het in de praktijk veel gebeurt dat mensen zonder toestemming foto’s van anderen gebruiken, maar zo zit de auteurswet niet in elkaar.”
Wat kan er gebeuren als je dit toch doet?
,,Als een fotograaf erachter komt dat je zijn foto toch hebt gebruikt dan kan hij een schadeclaim indienen. Normaal gesproken had hij je die foto misschien verkocht voor driehonderd euro. Hij kan dit dan alsnog in rekening brengen inclusief bijvoorbeeld een compensatie van nog eens hetzelfde bedrag. Hij kan dat via de rechter proberen af te dwingen, maar het bedrag moet wel redelijk blijven.”
Gebeurt dit vaak?
,,Het is vooral een kwestie van een oplettende fotograaf. Met tekst is zoiets veel makkelijker op te sporen.”
Hoe komen internetgebruikers die zelf geen foto’s maken aan rechtenvrije afbeeldingen?
,,Op Flickr.com is er een afdeling die Creative Commons heet. Deze foto’s mogen wel worden gebruikt. Vaak moet je wel de naam van de fotograaf vermelden. Een deel van deze foto’s mogen niet voor commerciële doeleinden worden gebruikt, maar wel als je bijvoorbeeld persoonlijke weblog hebt.”
En als ik foto’s zoek voor een commerciële website?
,,Op Istockphoto.com kun je foto’s kopen voor lage bedragen als een euro of vijftig cent. Dat kan erg nuttig zijn. Het zijn alleen geen nieuwsfoto’s, dat ligt een stuk moeilijker. Associated Press en bijvoorbeeld Getty Images leveren veel nieuwsfoto’s aan. Daar moet alleen veel geld voor worden betaald.
Thuiskopie
Wat wel mag omtrent afbeeldingen die te vinden zijn op internet is het maken van een thuiskopie. Wil je bijvoorbeeld een foto van Getty Images gebruiken als bureaubladachtergrond, dan mag dat. Deze mag vervolgens niet ter beschikking worden gesteld aan derden. Dus het opnemen van de afbeelding in bijvoorbeeld een scriptie die vervolgens in de universiteitsbibliotheek belandt, is verboden. Hiervoor is toestemming nodig van de maker.
Binnenkort publiceren we meer over zaken die betrekking hebben tot internet en recht.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:juridisch Tags:plaatjes van anderen uploaden
merkenrecht
Het merkenrecht schenden met je domeinnaam
Tjibbo Wind dacht een vriend te helpen door een domeinnaam vast te leggen voor zijn boerenbedrijf. Niet veel later ontving hij een brief met daarin het verzoek de domeinnaam over te dragen. Wind zou namelijk het merkenrecht schenden met de betreffende naam boerenlandzuivel.nl.
,,Een vriend van me heeft een boerenbedrijf, hij verkoopt zijn eigen zuivelproducten. We wilden voor hem een website maken en zagen dat de domeinnaam www.boerenlandzuivel.nl nog vrij was”, vertelt Wind, die de naam wel passend vond bij het bedrijf van zijn vriend.
Na een week of twee ontving Wind echter een brief van een Zweeds bedrijf in ‘Online Brand Management’, dat de belangen behartigt van Ecomel BV, de handelsnaam van Friesland Campina voor biologische zuivel. ,,Mij werd vriendelijk verzocht de naam over te dragen aan Ecomel aangezien zij een zuivellijn hebben met de naam Boerenland.” De ondergetekende van de brief stelt dat Wind onrechtmatig gebruik maakt van de merknaam, die in handen is van Ecomel.
,,In de brief, die zowel per post als per mail is verstuurd, werd mij verzocht de naam binnen zeven dagen over te dragen. Zou ik dit niet doen, dan zouden er verdere stappen worden ondernomen, met kans op een rechtszaak.”
Wind zag een eventuele rechtszaak niet zitten en droeg de naam over. Hij zegt het aan de ene kant ook wel te snappen. ,,We gebruiken de twee woorden boerenland en zuivel. Aan de domeinnaam zou een site worden gekoppeld met als doel ambachtelijke zuivel te verkopen. Dit raakt elkaar, Campina heeft namelijk hetzelfde doel. Volgens mij is het zo dat het langst geregistreerde merk voorrang heeft. Aan de andere kant heb ik ook gehoord dat wat betreft internet de regel geldt: wie het eerst komt, het eerst maalt. Maar zeker weten doe ik het niet. Ik ben wel benieuwd of ik enige kans had gemaakt.”
Arnoud Engelfriet, ICT-jurist, vertelt dat Wind de juiste stap heeft genomen door de domeinnaam over te dragen:
Bij domeinnamen geldt “wie het eerst komt, die het eerst maalt”, maar het merken- en handelsnaamrecht is daar een belangrijke uitzondering op. Als een domeinnaam het merk of de handelsnaam van iemand anders bevat, dan kan die iemand daar vaak tegen optreden.
Merkenrecht geldt namelijk ongeacht het medium, of je de naam nu op papier gebruikt, op je winkelruit schildert of als domeinnaam inzet maakt niet uit. Wel moet de domeinnaam -en de site erachter- verwarring veroorzaken voor de merkhouder. Dat is altijd het geval als een concurrent er zijn producten mee gaat verkopen, maar als het geen concurrent is dan wordt dat moeilijker. De brandblusserfabrikant Ajax of de bedrijfskledingzaak KLM kunnen ajax.nl en klm.nl niet opeisen ondanks dat dat letterlijk hun merknaam in zit. Er kan geen verwarring ontstaan tussen hun merken en die domeinnamen, omdat de huidige houders daarvan in heel andere branches zitten.
“Boerenland” is inderdaad een merk van Campina, en een ander zuivelbedrijf mag die kreet dan ook niet gebruiken om haar eigen zuivelproducten te verkopen.
Het feit dat “boerenland” een bestaand woord is, maakt niet uit. Ook bestaande woorden kunnen een merk zijn. Denk aan bijvoorbeeld Randstad, Diesel of Gazelle. Allemaal doodnormale Nederlandse woorden die toch echt als merk beschermd zijn. Een uitzendbureau mag dan in de randstad gevestigd zijn, ze mag zich niet “Randstad” noemen. Zolang het woord maar niet wordt geclaimd voor de normale betekenis daarvan, is er merkenrechtelijk niets aan de hand. Een merk op “zuivel” zou niet kunnen, die producten ‘heten’ nu eenmaal zuivel en dat kan Campina -of wie dan ook- niet monopoliseren. Maar uit de brief van het merkenbureau blijkt dat zij geen bezwaar maken tegen het woord “zuivel”, alleen tegen het gebruik samen met “Boerenland”.
De vriend van Wind heeft inmiddels een andere domeinnaam vastgelegd: www.ambachtelijkezuivel.nl.
Onlangs maakte iemand via Punt.nl een weblog aan waarbij de naam van een bedrijf werd gebruikt. De persoon die verantwoordelijk was voor deze weblog had echter geen connecties met het betreffende bedrijf en plaatste lasterlijke informatie op de site.
Punt.nl kreeg dit te horen via een intimiderende mail (gestuurd door een medewerker van het bedrijf) met daarin het onvriendelijke verzoek de weblog van Punt.nl te verwijderen. Als reden werd niet de lasterlijke informatie aangevoerd, maar het feit dat Punt.nl onrechtmatig gebruik zou maken van de merknaam. Er werd direct gedreigd met een rechtszaak:
,,(…) het gebruik van de naam xxxxxxx op uw website is onrechtmatig (…) Wij sommeren u dan ook per omgaande te stoppen met het gebruik (…) mocht blijken dat u aan deze sommatie geen gehoor geeft, zullen wij overgaan tot het nemen van gerechtelijke stappen, waarbij wij u aansprakelijk zullen stellen voor alle (in)directe schade die wij lijden door dit onrechtmatig gebruik. Wij hopen dat het zover niet hoeft te komen (…).”
Er wordt dus voorbijgegaan aan het feit dat Punt.nl (medewerkers, eigenaren) niet zelf deze informatie plaatsen en er dus inhoudelijk niet verantwoordelijk voor zijn. Met deze toon wordt ten eerste direct geïmpliceerd dat dit wel zo is. Ten tweede: deze mail betrof het éérste contact met Punt.nl. Het verzoek om de weblog te sluiten begon dus al meteen intimiderend en dreigend met gerechtelijke stappen.
Beleid van Mijndomein Het beleid van Punt.nl en Mijndomein is als volgt: een Nederlandse rechter doet uitspraak, wij verwijderen niet meteen informatie of afbeeldingen (zie Nijntje-zaak) van een weblog of website na een intimiderende mail. Ook sluiten wij niet meteen een weblog af, zoals hier werd geëist. Laat de rechter er maar aan te pas komen.
Echter, een constructieve benadering hoeft niet te eindigen in de rechtszaal. Niet veel later nam een andere medewerker van het bedrijf de moeite om even te bellen en het een en ander uit te leggen. Op een normale manier welteverstaan, zonder intimiderende woorden en dreigementen. Naar aanleiding van dit telefoongesprek kon vervolgens worden geconstateerd dat de eigenaar van de weblog lasterlijke informatie had geplaatst. Punt.nl heeft daarom de site afgesloten, inclusief andere weblogs die door dezelfde persoon waren aangemaakt en soortgelijke informatie bevatten.
Hieruit kun je concluderen: een normaal verzoek leidt sneller tot een normale reactie. Met een constructieve benadering is de kans dat het uiteindelijke doel wordt bereikt veel groter. Voor het bedrijf is deze uitkomst alleen maar positief: de weblog is verwijderd en er zijn kosten bespaard omdat een rechtzaak niet nodig is. Intimidatie werkt dus niet.
Mijndomein bied haar klanten de zoekmachine-upgrade aan. Met deze upgrade wordt uw website goed bekend gemaakt bij de belangrijkste zoekmachines op het internet. Toch blijken veel klanten nog met vragen te zitten: als deze upgrade eenmaal is aangevraagd, en u kijkt de volgende dag bij google: geen website. Hoe kan dat nou? Hier vindt u informatie over deze upgrade en wat u moet doen voordat u deze upgrade bestelt.
Allereerst wil ik graag een misverstand uit de weg helpen: Aanvragen van de upgrade “aanmelden zoekmachines” houdt niet in dat uw website op nummer één komt te staan bij Google. Helaas. Deze upgrade zorgt er alleen voor dat uw website bekend wordt gemaakt bij de zoekmachines en dat u dus gevonden kunt worden. Dus als uw website al gevonden wordt door Google, hoeft u deze upgrade niet aan te vragen. Om op nummer één in de zoekmachines te komen moet u ook gaan kijken naar de inhoud van uw website, de opbouw moet zoekmachine-vriendelijk zijn en moet bestaan uit een 100% goede code, ook heeft de gekozen domeinnaam hier veel invloed op. Lees bijvoorbeeld het artikel van Onne hierover.
Voorbereiding
Voordat u de zoekmachine upgrade bij Mijndomein aanvraagt, moet u eerst uw website klaar maken voor het bezoek van de zoekmachines. Dat betekent dat u er teksten in moet zetten die alleen door de zoekmachines worden gelezen.Deze teksten heten metatags en worden door deze zoekmachines gebruikt om jouw website op te nemen in hun database. Gebruikt u een CMS, dan kunt u in de instellingen van het CMS deze tags aangeven. De software van het CMS zal deze tag dan goed op uw site zetten – op elke pagina. Beter is zelfs nog aparte tags per pagina, maar niet elk CMS ondersteunt dat.
Gebruikt u geen CMS, dan moet u deze tags zelf in de HTML code van uw website plaatsen. Een metatag bestaat uit verschillende onderdelen, hieronder een aantal tags die u helpen om informatie aan de zoekmachines te geven.
De title tag:
Deze tag toont de titel van uw website in de titelbalk van de browser, maar wordt ook door zoekmachines gelezen om te bepalen of de titel wel overeenkomt met de inhoud van de website. De tag ziet er zo uit: Hier plaats je de titel van je website
Probeer de titel altijd af te stemmen op de domeinnaam de inhoud van uw website. Heeft u bijvoorbeeld www.autohuiskees.nl neem dan niet als titel “Kees maakt je auto” maar bijvoorbeeld “Autohuis Kees voor onderhoud en verkoop van tweedehands auto’s”.
De omschrijving:
Bij de omschrijving zet u een duidelijke omschrijving van wat mensen kunnen vinden op uw website. Deze omschrijving wordt door de zoekmachine getoond wanneer uw website is gevonden. De omschrijving die u hier maakt is niet zozeer relevant voor de zoekresultaten, maar is wel belangrijk voor diegenen die uw website tussen de zoekresultaten zien. Het is dus een reclametekst voor uw eigen website. Voorbeeld:
Keywords tag: Veel mensen denken dat het belangrijk is om de ‘keywords’ tag aan de website toe te voegen. Zodat je bij de zoekmachine kan aangeven welke keywords belangrijk zijn voor jouw site. In de praktijk is er echter zo ontzettend veel misbruik gemaakt van deze tag, dat de zoekmachines er niet meer naar kijken. U kunt hem gerust weglaten.
Waar plaatst u deze metatags: Deze metatag zet u de broncode van uw website, liefst op elke pagina die uw website bevat. De broncode van uw site begint meestal met de tags en en ergens tussen deze tags kunt u de bovenstaande metatags neerzetten. De zoekmachines zullen ze dan automatisch vinden. Zoals al gezegd, maakt u gebruik van een CMS, zoals Joomla, Wordpress of anderen, dan kunt u in de instellingen van het pakket deze tags opgeven.
De upgrade aanvragen
Als bovenstaande metatags in uw website staan dan heeft u het belangrijkste eigenlijk al gedaan voor deze upgrade. Wat er nu moet gebeuren is dat de zoekmachines op de hoogte worden gebracht dat uw website op het internet staat, en dat is precies wat de upgrade aanmelden zoekmachines inhoudt. Als u de upgrade aanvraagt, zorgen wij ervoor dat een link naar uw site terechtkomt op een website die al heel goed door zoekmachines wordt bezocht. Deze zoekmachines nemen dan uw website in het vervolg mee en doorzoeken deze op inhoud.
En dan?
Na aanmelding door ons kan het tot 3 wel maanden duren voordat de website zichtbaar is in al deze zoekmachines, dit komt omdat veel zoekmachines een flinke lijst met websites hebben die ze moeten bezoeken. Deze lijst moet worden doorgewerkt, en de lijst is te lang om elke dag te bezoeken. Dat niet alleen, sommige websites worden door de zoekmachine als ‘belangrijk’ gezien, en krijgen dus meerdere keren per dag bezoek. Uw website staat onderaan deze lijst. Neem daarbij het misbruik dat mensen proberen te maken van de zoekmachine aanmelding, en dus de controles die de eigenaren van de zoekmachines moeten uitvoeren, en het kan dus even duren voordat uw site er ook echt in staat.
We komen het helaas elke dag meerdere keren tegen op de helpdesk van Mijndomein: klanten wiens website door anderen is overgenomen of gewijzigd. Hoe komt dit en wat kan je hiertegen doen?
Als een website is opengebroken door hackers, gebeurt dat over het algemeen op drie verschillende manieren:
1. Scripts op de site
De hackers hebben een script op de website misbruikt om hun eigen bestanden te uploaden naar de site. Dat kan een eigen-geschreven script van de eigenaar zijn, maar ook CMS systemen hebben zwakheden die bekend zijn bij de hackers, en die worden misbruikt om de inhoud van een website te wijzigen.
2. Via de computer van de eigenaar
Een virus dat zich heeft geïnstalleerd op jouw eigen computer heeft de wachtwoorden die je gebruikt om op FTP te komen ‘afgeluisterd’ en deze wachtwoorden doorgemaild aan de kwaadwillenden. 3. Via een andere website
Als je meerdere websites hebt onder één account kunnen de hackers via de ene website ook de andere website aanpassen. Slechts een van de websites op het account hoeft dus maar een zwakheid te vertonen, en alle andere sites onder dat account zijn in gevaar.
Wat valt hier nu tegen te doen?
Hoewel we het vaak zien gebeuren, is het helemaal niet zo moeilijk om jouw eigen site vrij te houden van hackers. Hieronder wat tips:
1. Let op je scripts!
Schrijf je zelf scripts op je site, zorg er dan voor dat anderen via het upload script niets anders dan plaatjes kunnen uploaden. Zorg er ook voor dat wanneer een plaatje is geupload, de site-gebruikers dat bestand geen andere naam kunnen geven. Het is eenvoudig om filemanager.jpg te hernoemen naar filemanager.php en opeens is het zojuist geuploade bestand een uitvoerbaar script dat de hele site openlegt. 2. Update je software
Maak je gebruik van een CMS, zorg er dan altijd voor dat je de meest recente versie van het CMS op je website hebt staan. Vooral populaire CMS systemen als Joomla, Wordpress, Drupal en Typo3 zijn favoriet bij de hackers. Er zijn veel systemen met deze CMSsen geïnstalleerd, en dus ook veel kans op een oudere versie die niet goed is beschermd tegen hackers aanvallen. Update je site! Altijd!
3. Bescherm je PC
Houd je PC vrij van virussen met een goed antivirusprogramma. Gebruik bijvoorbeeld ook een firewall als Zonealarm, die jou op de hoogte stelt wanneer er stiekeme internet-activiteit plaatsvindt op jouw PC.
En dan het laatste lijstje: wat moet je doen als je site is gehackt?
1. Pas al je wachtwoorden aan
Pas direct je wachtwoorden bij Mijndomein aan. Als je jouw wachtwoord om op de supportpagina’s in te loggen wijzigt, gaat je FTP wachtwoord direct mee. Heb je een virus op je PC gevonden, pas dan ook je wachtwoorden van jouw eigen bank of van andere belangrijke websites aan. Je weet maar nooit wat er allemaal is gestolen. 2. Haal je hele site leeg!
Dit lijkt overdreven, maar de hackers zetten hun bestanden in de meest onmogelijke gaatjes en hoekjes, en de kans is groot dat je in alle directory structuren iets over het hoofd ziet of overslaat wat zij op jouw site hebben geplaatst. En als ze jouw site eenmaal kennen, dan proberen ze dagelijks of hun hacks het nog doen. 3. Update jouw software
Wijzig jouw scripts of upload de nieuwste en meest veilige versie van jouw CMS. Stap desnoods over op een minder bekend CMS, dan is ook de kans dat jouw site wordt gehackt een stuk kleiner.
Mijndomein zal er alles aan doen om de wachtwoorden van haar klanten zo veilig mogelijk op te slaan, en een zo groot mogelijke scheiding aan te brengen tussen de publiek toegankelijke webservers en de database servers waarop gevoelige informatie staat. Wij hopen dat ook onze klanten ons helpen om het internet een veiligere plek te maken.
U heeft een leuke website op het internet. Deze website wordt goed gevonden door Google, en alles gaat prima. Tot u op een dag uw eigen website bezoekt, en u ziet de melding hier aan de rechterkant. Wat is er aan de hand, en wat kunt u er aan doen?
De internet zoekmachine van Google bezoekt elke dag miljoenen websites. Aan de hand van de inhoud van die site bepaalt Google op welke sleutelwoorden deze website gevonden kan worden.
Maar de robots van Google doen meer! Zij controleren de inhoud van uw website ook op bekende malware, en wanneer op de site verkeerde zaken worden gevonden, dan zetten zij deze website in een blokkade database. De browsers Chrome van Google en Firefox controleren deze blokkade database voordat zij een website openen, en vinden zij uw website in de blokkadelijst, dan tonen zij de onderstaande meldingen:
Firefox:
Google Chrome:
Hoe krijgt u deze meldingen weg?
Zoals al gezegd, uw website staat in een bestand van Google wat gebruikers waarschuwt voor het bezoeken van websites met malware, dus het is zaak om uw site daar uit te krijgen.
Allereerst moet u natuurlijk de malware van uw website af halen. Wij hebben daar een apart artikel over geschreven, dat u hier kunt vinden. Is de malware verwijderd, en uw site is schoon, dan kunt u de robots van Google vragen om uw site nogmaals te bezoeken, en deze weer ’schoon’ te verklaren. En dat doet u op deze manier:
Stap 1: meld uw site aan bij de Google hulpprogramma’s voor webmasters
Klik op de knop ‘Een site toevoegen’ om uw website bekend te maken bij de hulpprogramma’s
U kunt uw domeinnaam invoeren met of zonder http://, dat maakt niet uit.
Stap 2: Bewijs dat u werkelijk de beheerder bent van deze website
Nadat uw site hier is ingevoerd, moet u bij Google bewijzen dat u echt de beheerder bent van de site. Dat kan op twee manieren.
U kunt een bepaalde ‘metatag’ opnemen op uw site – dan moet u de index.html van uw website bewerken, en de tag die Google hier opgeeft invoegen in het bestand. Voegt u deze metatag toe in het gedeelte van uw website.
U kunt ook een nieuw HTML bestand maken op uw site – gebruikt u daarvoor de naam die Google u hier geeft. Maak een bestand met de naam googlexxxxxxxxxxxxxxxx.html (Google geeft u aan wat u op de plaats van xxxxxxxxxxxxxxx moet zetten) en uploadt u dat bestand met FTP naar uw website. Daarna kunt u op de knop ‘Controleren’ klikken om uw website te verifieren.
Stap 3: Verzoek Google om uw website nogmaals te bezoeken.
Is het verifieren gelukt, dan ziet u het Dashboard van de Google webmaster hulpprogramma’s. Dit kunt u voor allerlei leuke dingen gebruiken, maar wij concentreren ons nu even op het weghalen van de melding voor uw site:
Bovenaan het dashboard krijgt u een rode balk te zien: deze site verspreidt mogelijk schadelijke software. Klik op ‘Meer informatie’ om het volgende scherm te krijgen.
Ah, nu komen we ergens! Op dit scherm kunt u een controleverzoek versturen naar Google, zodat zij opnieuw gaan kijken of uw website malware bevat. Klik op “Een controleverzoek verzenden”
En nu hebben we dan eindelijk de laatste stap: Vergeet niet het vinkje aan te vinden, waarmee u verklaart dat u de malware van uw website heeft verwijderd. Druk op de knop “Een controleverzoek verzenden”, en u bent klaar. Hoe lang duurt het voordat de melding weg is van uw website? Dat kan ik u niet zo 1-2-3 vertellen, maar het kan gerust een dag duren voordat Google uw site als ‘veilig’ heeft aangemerkt.
De webmaster hulpprogramma’s bevatten nog een heleboel meer moois voor iemand die een website op het internet bijhoudt. Klik gerust eens rond om te zien wat Google allemaal voor uw website kan betekenen.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:malware wat te doen? Tags:malware wat te doen
Voor en nadelen htacces bestand
De voor- en nadelen van een .htaccess bestand
Er wordt veel geschreven over het .htaccess bestand, maar was is het en wat kan ik er mee? Om dit te begrijpen leggen wij eerst uit waarvoor we het kunnen gebruiken. Een .htaccess (HyperText Access) bestand is een simpel stukje tekst met daarin server-specifieke mogelijkheden om een aantal opties voor uw website te kunnen regelen door een webserver. De voordelen zijn groter dan de nadelen en scheelt behoorlijk wat programmeercode wanneer je website dagelijks wordt gebruikt . Dode verwijzingen, hoe een browser omgaat met bepaalde foutmeldingen, veranderen van domeinnamen of URLs en het blokkeren van onnodige gasten op de website is iets wat iedereen wel eens is overkomen. Later zullen wij hier dieper op ingaan met een paar eenvoudige voorbeelden.
De nadelen
Helaas kleven er ook een paar nadelen aan. Een klein typefoutje geeft namelijk een algemene fout (500 Internal Server Error). Het kan dus erg lastig zijn om een gemaakte fout te vinden of te herstellen. Ook worden .htaccess files door hackers gebruikt om websites te verwijzen naar bijvoorbeeld phishing of malware websites zelfs voordat uw eigen indexpagina zal worden geladen. Deze code staat dus niet in de HTML/PHP indexpagina maar in de .htaccess op uw ftp.
Bij mijndomein zijn (helaas) niet alle mogelijkheden van de webserver beschikbaar. Zo is het niet mogelijk om php_values of php_flags te gebruiken. Deze kunnen gebruikt worden om domein-specifieke instellingen op de server te kunnen maken. Bijvoorbeeld om meer geheugen op een website toe te kennen, of een andere bestandsgrootte te kiezen voor het uploaden van bestanden vanaf een website. Mijndomein heeft deze standaard instellingen al (in de php.ini) op de server ingesteld en kan om die reden dus niet worden overschreven door het in de .htaccess op te geven.
Ook de regel Options +FollowSymLinks is niet bij mijndomein mogelijk, maar mocht u deze regel tegenkomen in uw .htaccess kunt u door middel van het hekje (#) er voor te plaatsen de betreffende regel uitschakelen.
Een .htaccess bestand is dus een configuratie bestand. Deze is standaard door de webserver onzichtbaar op uw ftp omdat het geen bestandsnaam heeft (en direct begint met een punt). Mocht u problemen hebben met het terugvinden van uw .htaccess bestand die u op uw ftp heeft geupload, raden wij u aan om eerst deze handleiding te lezen. Hierin wordt uitgelegd hoe u onzichtbare bestanden op uw ftp weer zichtbaar kan maken.
De voordelen
Wat is er dan wel mogelijk? We geven een aantal voorbeelden. Uiteraard zijn er nog veel meer dingen mogelijk en kunt u het zo uitgebreid maken als u wenst.
Verder is de .htaccess map specifiek, en geldt voor de map waarin het zich bevindt maar ook voor alle submappen die er in die map staan. Als een .htaccess bestand dus in uw /public/sites/ folder staat zal het dus gelden voor ALLE domeinnamen die u op uw account heeft. Staat hij in /public/sites/www.uwdomeinnaam.ext/ dan geldt hij alleen voor de complete domeinnaam en in /public/sites/www.uwdomeinnaam.ext/test/ op de domeinnaam alleen in de map ‘test’ etc.
We gaan er in alle voorbeelden vanuit dat de .htaccess in de map /public/sites/www.uwdomeinnaam.ext/ wordt geplaatst tenzij anders aangegeven.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:htacces bestand Tags:Voor en nadelen htacces bestand
Joomla en SEO Friendly urls
Joomla en de Search Engine Friendly URL’s
door Maikel op 18 feb 2010, in Helpdesk, Hosting, Nieuws, Tips & trucs
De internetpagina’s zoals wij die nu kennen zijn voornamelijk database en dynamisch gestuurde websites. Content Management Systemen zijn daar een goed voorbeeld van. Helaas kleeft hier ook een nadeel aan, omdat gegevens die verstuurd worden van en naar de database altijd met een tekst gebaseerde query moet worden uitgevoerd. Voor diegene die niet weten wat een tekst gebaseerde query is, het is de informatie die achter de domeinnaam wordt geplakt na het vraagteken.
U vraagt zich misschien af : Wat is daar mis mee?
Het antwoord is simpel, namelijk de zoekmachines. De meeste zoekmachines (behalve een aantal, waaronder Google) indexeren geen pagina’s waar een vraagteken of ander teken achter staat. Dit betekent kortweg dat pagina’s niet kunnen worden gevonden. Maar wat heb je aan inhoud op een pagina als bijna niemand het kan vinden. Maar is gelukkig is er een oplossing voor. De Search Engine Friendly URL’s – ook wel Zoekmachnine Vriendlijke URL’s of SEF’s genoemd-. Standaard staat deze funcionaliteit uit bij Joomla, maar in een aantal gemakkelijke stappen kan dit wel worden ingesteld. De vraag komt wel vaker op de helpdesk binnen.
Hierboven zie je een voorbeeld van een zoekmachine onvriendelijke URL. Er staat een hoop informatie welke niet makkelijk te onthouden is als je rechtstreeks naar die pagina toe wilt gaan. Om deze in te stellen ga je naar het administratie gedeelte van de Joomla site.
Stap 1 : Kies uit het menu ‘Website’ , ‘Algemene instellingen’.
In de pagina die nu volgt, zoek naar het kopje ‘SEO’ instellingen.
Stap 2 : Klik ‘Ja’ bij de ‘Zoekmachine vriendelijke URLs’ aan ,zo ook bij ‘Gebruik Apache mod_rewrite‘. Deze laatste wordt door mijndomein ondersteund en kan dus ook op ‘Ja’ worden gezet. Het gele driehoekje met het uitroepteken kunt u daarom negeren.
Stap 3: Klik daarna op ‘Opslaan’. Uw werk binnen het administratie gedeelte van Joomla is nu gereed.
Stap4 : Open nu met een FTP-programma (bijvoorbeeld FileZilla) het bestand htaccess.txt
Hierin dient u 2 dingen aan te passen :
Bij de regel waarin ‘Options +FollowSymLinks’ staat, dient een hekje voor gezet te worden. Het hekje wordt door onze server gezien als commentaar, en zal dan worden overgeslagen als uitvoerbaar commando. Wordt het hekje niet geplaatst dan zal er een foutmelding optreden.
In het hetzelfde bestand bij de regel ‘# RewriteBase /’, dient het hekje juist te worden verwijderd.
Stap 5 : Sla het htaccess.txt bestand op , en upload deze naar de ftp map waar ook uw Joomla website in zit.
Stap 6 : Verander de bestandsnaam van ‘htaccess.txt’ naar ‘.htaccess’ (zonder aanhalingstekens en met een punt voor de bestandsnaam).
In uw Joomla map op de FTP, staat ook een bestand dat heet ‘configuration.php’ open dit bestand. Zoek naar de regel var $live_site=”;
Stap 7 : Vul het complete pad in naar uw Joomla installatie inclusief http://
Wij hebben de installatie geupload in de map /public/sites/www.mijndomeintje.com/ dus vult u daar tussen de aanhalingstekens ‘http://www.mijndomeintje.com’ in. Sla het bestand vervolgens op, en upload het naar de FTP.
Update: Na een aantal vragen over bovenstaande een kleine aanvulling. Hoewel de tekst van bovenstaande correct is dient u, als u de Joomla installatie niet in de root map hebt gezet maar bijvoorbeeld in www.mijndomeintje.com/joomla , in var $live_site=’http://www.mijndomeintje.com/joomla’; neer te zetten.
Wanneer u nu uw website bezoekt zullen de SEFs (Search Engine Friendly URL’s) correct zichtbaar worden. Wij wensen u veel success met het zoekmachine vriendelijk maken van uw Joomla website.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:Joomla SEO friendly Tags:Joomla en SEO Friendly urls
verhuizen van domeinnamen?
Je domeinnaam verhuizen, hoe doe je dat?
Stel u wilt uw website of domeinnaam verhuizen naar Mijndomein, hoe werkt dat? Uit vragen van onze klanten blijkt dat hier veel vragen over zijn, dus daarom hier een uitleg.
De prijzen voor domeinregistratie en hosting lopen enorm uiteen. Dan kan het voorkomen dat iemand domeinnamen wil onderbrengen bij een andere partij. Dit noemen wij het verhuizen van een domeinnaam naar een andere deelnemer of registrar.
De verhuizing van een domeinnaam begint bij de aanvraag van de verhuizing. Door deze aanvraag komen uw gegevens in onze administratie terecht, en weten wij dat u de verhuizing graag wilt. En ook wat uw gegevens zijn voor het factureren.
Let op dat u niet zomaar een aanvraag doet voor een domeinnaam die niet van u is! Voordat een domeinnaam verhuisd kan worden, moet altijd worden bewezen dat u echt de eigenaar bent van deze domeinnaam, zodat u niet een domeinnaam verhuist waar u eigenlijk geen recht op hebt. U kunt controleren of u eigenaar bent van een domeinnaam via deze website: www.who.is.
U vraagt de verhuizing van uw domeinnaam aan door hierboven op de knop ‘verhuizen’ te klikken. Daarna voert u de gewenste domeinnaam in, en ons systeem controleert of deze domeinnaam echt wel bij een andere partij is ondergebracht. Is de domeinnaam nog vrij, of is deze al bij Mijndomein ondergebracht, dan geeft onze website daar een foutmelding van.
Na het invoeren van uw gegevens en betaalinformatie staat de verhuisaanvraag in onze administratie, en dan begint het spel pas. Want dan moet bewezen worden dat u wel de rechthebbende bent op deze domeinnaam, en dat u de domeinnaam mag verhuizen. En hoe dat bewijzen gaat, dat verschilt per domeinextensie.
.NL domeinnamen: Hiervoor moet u een getekend formulier opsturen, waarin u laat zien dat u de eigenaar bent.
.COM, .NET, .ORG domeinnamen:
(en nog een aantal andere) Hiervoor is een autorisatiecode nodig. Deze vraagt u op bij de partij waar de domeinnaam op dit moment is ondergebracht. Zij mogen de autorisatiecode alleen geven aan de eigenaar van de domeinnaam.
.EU, .BE domeinnamen: Als u een verhuizing hiervoor aanvraagt, krijgt de eigenaar van de domeinnaam een email toegestuurd, waarin de verhuizing moet worden bevestigd. Na bevestiging van deze email is de verhuizing in maximaal 3 dagen rond.
Heeft u de verhuizing aangevraagd via de website, dan stuurt ons systeem u een email waarin automatisch om de goede gegevens wordt gevraagd. Dus per extensie zal ons systeem om andere gegevens vragen. Bijvoorbeeld voor .NL domeinnamen heeft het systeem van Mijndomein een formulier alvast voor u ingevuld, dat u alleen nog maar hoeft te ondertekenen en terug te sturen. Voor een andere extensie zal in de email het verzoek staan om de autorisatiecode op te vragen.
Hebben wij deze gegevens eenmaal binnen, dan is het verder eenvoudig. Het team van Mijndomein regelt de verhuizing voor u. Betekent dit dat u kunt afwachten tot de verhuizing rond is? Nee!
U heeft namelijk bij uw huidige provider een website staan. Of u heeft daar emailadressen vastgelegd. Of een database voor uw site. Deze website of emailadressen of database moeten ook bekend worden bij Mijndomein, maar wij kunnen deze niet voor u ophalen, zover reikt de samenwerking tussen providers niet.
Daarom ontvangt u direct na de verhuisaanvraag, nog voordat u de andere gegevens naar ons heeft teruggestuurd, een email met inlog gegevens voor onze website. U kunt dan namelijk alvast alles klaarzetten wat nodig is om uw email en website goed te laten werken. Ook eventuele bestanden voor de website kunt u alvast via FTP uploaden, zodat alles klaar staat, en uw website zowel voor als na de verhuizing helemaal goed werkt.
Zoals u ziet is het proces van verhuizen van een domeinnaam niet ingewikkeld. Alleen het bewijzen dat de domeinnaam van u is kan wat voeten in de aarde hebben. Gelukkig echter zijn er steeds meer registries die overgaan op de autorisatiecode als bewijsstuk, waardoor we ook dit gedeelte op termijn steeds eenvoudiger kunnen maken.
Affiliate worden van mijndomein.nl? Als je ingelogd bent zie je links in het menu de optie ‘Affiliates’ staan. Moeilijk te vertalen engels woord voor deze activiteit:
Plaats een speciale link op je website die klanten doorstuurt naar mijndomein.nl.
Als je op die advertentie klikt en een domeinnaam zou vastleggen wordt dat gemeten. De persoon die de speciale link heeft gebruikt voor deze banner ontvangt 10 euro per nieuw vastgelegde domeinnaam! Zo ziet het overzicht eruit als je een aantal domeinnamen hebt laten vastleggen via de speciale link: (We betalen uit bij een minimum van 50 euro.)
UPDATE: Dit geldt voor ieder nieuw pakket boven de 10 euro wat door jouw link wordt aangebracht.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen) Categorie:Geld verdienen Tags:geld verdienen met mijn domein,affiliates-mijndomein,Affiliates mijndomein,geld verdienen met doorverwijzen domeinen, verdien een extra inkomen met de verkoop van domeinen,
anti spam en hacking
Al eerder schreven wij een artikel over wat te doen als je website is gehackt.
Dit artikel richtte zich voornamelijk op het beveiligen van de website om ervoor te zorgen dat de software op de site niet verouderd zou zijn.
De afgelopen maanden echter merken we dat er nieuwe methoden zijn om accounts van onze klanten te kraken: virussen en malware die op de computer van de klant zelf terecht zijn gekomen.
Deze malware installeert zich op uw computer, en luistert mee met al het FTP en emailverkeer dat plaatsvindt vanaf uw pc. Zo komt deze software achter de inlogcodes die daarvoor worden gebruikt. Deze inlogcodes worden dan weer verstuurd naar de makers van de malware, die vervolgens daar gebruik van maken om bestanden op uw site te zetten of mails te versturen uit uw naam.
Wat kunt u hieraan doen?
Allereerst: houd uw eigen computer vrij van virussen en van malware. De meeste mensen hebben intussen wel een virusscanner, maar software om malware te detecteren wordt veel minder gebruikt. Aan het eind van dit artikel vindt u een paar links naar goede anti-virus en anti-malware programma’s.
Mocht u ontdekken dat uw FTP of email wachtwoorden zijn misbruikt, zorgt u er dan allereerst voor dat u nieuwe wachtwoorden instelt bij Mijndomein. Daarna direct uw pc schonen van alle onrechtmatige software die daar een plaats op heeft gevonden. En als dat is gelukt wijzigt u dan opnieuw uw wachtwoorden, zodat de virusmakers niet op de hoogte zijn van uw nieuwste wachtwoorden.
En wat gaat Mijndomein hieraan doen?
Wij hebben natuurlijk helemaal niets te zeggen over uw eigen computer. Wat dat betreft zijn onze handen gebonden, en zijn wij helemaal afhankelijk van hoe goed u op uw eigen spullen past. Wel willen we door middel van dit soort artikelen mensen bewust maken van het probleem, en alert maken op wat er mis kan gaan.
Maar zelf kunnen wij ook iets doen. Onze programmeurs gaan een extra stukje software maken, waarmee u bij Mijndomein de IP adressen kunt instellen waarmee contact gemaakt mag worden met onze mail of FTP servers. Deze beveiligingsoptie komt binnenkort beschikbaar voor onze klanten, en als u deze inschakelt, kan alleen nog maar vanaf bepaalde IP adressen worden gemaild of FTP verbinding worden gemaakt. Deze adressen kunt u helemaal zelf instellen of wijzigen.
Zo werken wij samen aan een beter beveiligd internet.
Links
Avast is een prettige anti-virus scanner die op de achtergrond zijn werk doet zonder dat de pc merkbaar vertraagt.
internationalized domain name (IDN) is an Internet domain name that (potentially) contains non-ASCII characters. Such domain names could contain letters with diacritics, as required by many European languages, or characters from non-Latin scripts such as Arabic or Chinese. However, the standard for domain names does not allow such characters, and much work has gone into finding a way around this, either by changing the standard, or by agreeing on a way to convert internationalized domain names into standard ASCII domain names while preserving the stability of the domain name system.
IDN has by the standards of the Internet, a long history; it was originally proposed in 1996 (by M. Duerst) and implemented in 1998 (by T.W.Tan et al). After much debate and many competing proposals, a system called Internationalizing Domain Names in Applications (IDNA) was adopted as the chosen standard, and is currently, as of 2005, in the process of being rolled out.
In IDNA the internationalized domain name standard means specifically any domain name consisting only of labels to which the IDNA ToASCII algorithm can be successfully applied. (For the meaning of 'label' and 'ToASCII', see the section ToASCII and ToUnicode below.)
Internationalizing domain names in applications
Internationalizing Domain Names in Applications (IDNA) is a mechanism defined in 2003 for handling internationalized domain names containing non-ASCII characters.Such domain names could not be handled by the existing DNS and name resolver infrastructure. Rather than redesigning the existing DNS infrastructure, it was decided that non-ASCII domain names should be converted to a suitable ASCII-based form by web browsers and other user applications; IDNA specifies how this conversion is to be done.
IDNA was designed for maximum backward compatibility with the existing DNS system, which was designed for use with names using only a subset of the ASCII character set.
An IDNA-enabled application is able to convert between the restricted-ASCII and non-ASCII representations of a domain, using the ASCII form in cases where it is needed (such as for DNS lookup), but being able to present the more readable non-ASCII form to users. Applications that do not support IDNA will not be able to handle domain names with non-ASCII characters, but will still be able to access such domains if given the (usually rather cryptic) ASCII equivalent.
ICANN issued guidelines for the use of IDNA in June 2003,and it was already possible to register .jp domains using this system in July 2003. Several other top-level domain registries started accepting registrations in March 2004.
Mozilla 1.4, Netscape 7.1, Opera 7.11 and Safari are among the first applications to support IDNA. A browser plugin is available for Internet Explorer 6 to provide IDN support. Internet Explorer 7.0 and Windows Vista's URL APIs provide native support for IDN.
ToASCII and ToUnicode
The conversions between ASCII and non-ASCII forms of a domain name are accomplished by algorithms called ToASCII and ToUnicode. These algorithms are not applied to the domain name as a whole, but rather to individual labels. For example, if the domain name is www.example.com, then the labels are www, example and com, and ToASCII or ToUnicode would be applied to each of these three separately.
The details of these two algorithms are complex, and are specified in the RFC linked at the end of this article. The following gives an overview of their behaviour.
ToASCII leaves unchanged any ASCII label, but will fail if the label is unsuitable for DNS.If given a label containing at least one non-ASCII character, ToASCII will apply the Nameprep algorithm (which converts the label to lowercase and performs other normalization) and will then translate the result to ASCII using Punycode before prepending the 4-character string "xn--". This 4-character string is called the ACE prefix, where ACE means ASCII Compatible Encoding, and is used to distinguish Punycode-encoded labels from ordinary ASCII labels.Note that the ToASCII algorithm can fail in a number of ways; for example, the final string could exceed the 63-character limit for the DNS. A label on which ToASCII fails cannot be used in an internationalized domain name.
ToUnicode reverses the action of ToASCII, stripping off the ACE prefix and applying the Punycode decode algorithm. It does not reverse the Nameprep processing, since that is merely a normalization and is by nature irreversible.Unlike ToASCII, ToUnicode always succeeds, because it simply returns the original string if decoding would fail. In particular, this means that ToUnicode has no effect on a string that does not begin with the ACE prefix.
Example of IDNA encoding
As an example of how IDNA works, suppose the domain to be encoded is Bücher.ch (“Bücher” is German for “books”, and .ch is the country domain for Switzerland). This has two labels, Bücher and ch. The second label is pure ASCII, and so is left unchanged. The first label is processed by Nameprep to give bücher, and then by Punycode to give bcher-kva, and then has xn-- prepended to give xn--bcher-kva. The final domain suitable for use with the DNS is therefore xn--bcher-kva.ch.
ASCII Spoofing and squatting concerns
Because IDN allows websites to use full Unicode names, it also makes it much easier to create a spoofed web site that looks exactly like another, including domain name and security certificate, but in fact is controlled by someone attempting to steal private information. These spoofing attacks potentially open users up to phishing attacks.
These attacks are not due to technical deficiencies in either the Unicode or IDNA specifications, but due to the fact that different characters in different languages can look the same, depending on the font used. For example, Unicode character U+0430, Cyrillic small letter a ("?"), can look identical to Unicode character U+0061, Latin small letter a, ("a") which is the lowercase "a" used in English. Characters that look alike in this way may be termed homonyms, homographs, or (less ambiguously) homoglyphs,the best kooooo.
Although a computer may display visually identical or very similar glyphs for two different characters, these differences are still significant to the computer when locating web sites or validating certificates. The user assumes a one-to-one correspondence between the visual appearance of a name and the named entity, but when two names appear identical, this correspondence breaks down.
By contrast, with the old set of a to z, 0 to 9, and the hyphen, there is little in the way of homographs. l and 1 and 0 and o are the closest, and the combination "rn" looks similar to "m" in some fonts; however, most fonts make a noticeable visible distinction between them. Still, this means even in the worst case a site like Google would still only need to register 8 names to protect against the homograph attacks.
On December 2001, two Israeli researchers, Evgeniy Gabrilovich and Alex Gontmakher, published a paper titled "The Homograph Attack", an attack that used Unicode URLs to spoof a website URL. To prove the feasibility of this kind of attack, the researchers successfully registered a variant of the domain name "Microsoft.com" which incorporated Russian language characters.
In general, this kind of attack is known as a homograph spoofing attack. This problem was anticipated before IDN was introduced, and guidelines were issued to registries to try and avoid or reduce the problem -- for example, recommending that registries only accept the Latin alphabet and that of their own country, not all of Unicode. Unfortunately this advice was not followed by those in control of a number of major TLDs.
On February 7 2005, Slashdot reported that this exploit was disclosed at the hacker conference Shmoocon with an example available at http://www.shmoo.com/idn/. On browsers supporting IDNA, the URL "http://www.p?ypal.com/" (where the first a is replaced by a Cyrillic ?) appears to lead to paypal.com but instead lead to a spoofed PayPal web site that said "Meeow."
Internet Explorer 7 imposes restrictions on displaying non-ASCII domain names based on a user-defined list of allowed languages and provide an anti-phishing filter that checks suspicious Web sites against a remote database of known phishing sites.
Since Internet Explorer prior to version 7 does not support IDNs, it is not vulnerable to this kind of attack. However, older versions of Internet Explorer can be made IDN-compatible by browser plug-ins some of which are vulnerable to the spoofing attacks. On July 9 2005, the IDN-enabling plug-in Quero Toolbar 2.1.0 was released that implemented several anti-spoofing techniques like mixed-script detection and highlighting of characters belonging to different scripts.
On February 17, 2005, Mozilla developers announced that they would ship their next versions of their software with IDN support still enabled, but showing the punycode URLs instead, thus thwarting any attacks exploiting similarities between ASCII and non-ASCII letters (but not necessarily, for example, between Cyrillic and Greek letters, unless the user knows which Punycode URL corresponds to their chosen IDN URL) while still allowing people to access websites on an IDN domain. This is a change from the earlier plans to disable IDN entirely for the time being. [2]
Since then, both Mozilla and Opera have now announced that they will be using per-domain whitelists to selectively switch on IDN display for domain run by registries which are taking appropriate anti-spoofing precautions[3]. (See the article on homograph spoofing attacks for more details). As of September 9, 2005, the most recent version of Mozilla Firefox as well as the most recent Internet Explorer displays the spoofed Paypal URL as "http://www.xn--pypal-4ve.com/", unsightly but clearly different from the actual paypal.com. By contrast, the (non-existent) "http://www.xn--pypal-4ve.org" will display in the Firefox address bar as http://www.p?ypal.org, as this form of domain is prohibited from registration at the Afilias registry level and therefore does not pose the same risk.
Safari's approach is to render problematic character sets as punycode. This can be changed by altering the settings in Safari's system preference files.
History of IDN
12/96: Martin Duerst's original Internet Draft proposing UTF5 (the first incarnation of what is known today as ACE) - UTF-5 was first defined by Martin Duerst at the University of Zürich in [4][5][6]
03/98: Early Research on IDN at National University of Singapore (NUS), Center for Internet Research (formerly Internet Research and Development Unit - IRDU) led by Prof. Tan Tin Wee (IDN Project team - Lim Juay Kwang and Leong Kok Yong) and subsequently continued under a team at Bioinformatrix Pte. Ltd. (BIX Pte. Ltd.) - a NUS spin-off company led by Prof. S. Subbiah.
July 98: Geneva INET'98 conference with a BoF discussion on iDNS and APNG General Meeting and Working Group meeting.
07/98: Asia Pacific Networking Group (APNG, now still in existence [7] and distinct from a gathering known as APSTAR [8]) iDNS Working Group formed. [9]
10/98: James Seng was recruited to lead further IDN development at BIX Pte. Ltd. by Prof. S. Subbiah.
02/99: iDNS Testbed launched by BIX Pte. Ltd. under the auspicies of APNG with participation from CNNIC, JPNIC, KRNIC, TWNIC, THNIC, HKNIC and SGNIC led by James Seng [10]
02/99: Presentation of Report on IDN at Joint APNG-APTLD meeting, at APRICOT'99
03/99: Endorsement of the IDN Report at APNG General Meeting 1 March 1999.
06/99: Grant application by APNG jointly with the Centre for Internet Research (CIR), National University of Singapore, to the International Development Research Center (IDRC), a Canadian Government funded international organisation to work on IDN for IPv6. This APNG Project was funded under the Pan Asia R&D Grant administered on behalf of IDRC by the Canadian Committee on Occupational Health and Safety (CCOHS). Principal Investigator: Tan Tin Wee of National University of Singapore. [11]
07/99 Tout, Walid R. (WALID Inc.) Filed IDNA patent application number US1999000358043 Method and system for internationalizing domain names. Published 2001-01-30 [12]
07/99: [13]; Renewed 2000 [14] Internet Draft on UTF5 by James Seng, Martin Duerst and Tan Tin Wee.
08/99: APTLD and APNG forms a working group to look into IDN issues chaired by Kilnam Chon. [15]
10/99: BIX Pte. Ltd. and National University of Singapore together with New York Venture Capital investors, General Atlantic Partners, spun-off the IDN effort into 2 new Singapore companies - i-DNS.net International Inc. and i-Email.net Pte. Ltd. that created the first commercial implementation of an IDN Solution for both domain names and IDN email addresses respectively.
11/99: IETF IDN Birds-of-Feather in Washington was initiated by i-DNS.net at the request of IETF officials.
12/99: i-DNS.net InternationalPte. Ltd. launched the first commercial IDN. It was in Taiwan and in Chinese characters under the top-level IDN TLD ".gongsi" (meaning loosely ".com") with endorsement by the Minister of Communications of Taiwan and some major Taiwanese ISPs with reports of over 200 000 names sold in a week in Taiwan, Hong Kong, Singapore, Malaysia, China, Australia and USA. Requires use of either plug-in or special DNS hacks.
Late 1999: Kilnam Chon initiates Task Force on IDNS which led to formation of MINC, the Multilingual Internet Names Consortium. [16]
01/2000: IETF IDN Working Group formed chaired by James Seng and Marc Blanchet
01/2000: The second ever commercial IDN launch was IDN TLDs in the Tamil Language, corresponding to .com, .net, .org, and .edu. These were launched in India with IT Ministry support by i-DNS.net International. Requires use of either plug-in or special DNS hacks.
02/2000: Multilingual Internet Names Consortium(MINC) Proposal BoF at IETF Adelaide. [17]
03/2000: APRICOT 2000 Multilingual DNS session [18]
04/2000: WALID Inc. (with IDNA patent pending application 6182148) started Registration & Resolving Multilingual Domain Names.
05/2000: Interoperability Testing WG, MINC meeting. San Francisco, chaired by Bill Manning and Y.Yoneya 12 May 2000. [19]
06/2000: Inaugural Launch of the Multilingual Internet Names Consortium (MINC) in Seoul [20] to drive the collaborative roll-out of IDN starting from the Asia Pacific. [21]
07/2000: Joint Engineering TaskForce (JET) initiated in Yokohama to study technical issues led by JPNIC (K.Konishi)
07/2000: Official Formation of CDNC Chinese Domain Name Consortium to resolve issues related to and to deploy Han Character domain names, founded by CNNIC, TWNIC, HKNIC and MONIC in May 2000. [22][23]
03/01: ICANN Board IDN Working Group formed
07/01: Japanese Domain Name Association : JDNA Lauch Ceremony (July 13, 2001) in Tokyo, Japan.
07/01: Urdu Internet Names System (July 28, 2001) in Islamabad, Pakistan, Organised Jointly by SDNP and MINC. [24]
07/01: Presentation on IDN to the Committee Meeting of the Computer Science and Telecommunications Board, National Academies USA (JULY 11-13, 2001) at University of California School of Information Management and Systems, Berkeley, CA. [25]
08/01: MINC presentation and outreach at the Asia Pacific Advanced Network annual conference, Penang, Malaysia 20th August 2001
10/01: Joint MINC-CDNC Meeting in Beijing 18-20 October 2001
11/01: ICANN IDN Committee formed
12/01: Joint ITU-WIPO Symposium on Multilingual Domain Names organised in association with MINC, 6-7 Dec 2001, International Conference Center, Geneva.
01/03: Free implementation of StringPrep, Punycode, and IDNA release in GNU Libidn.
03/03: Publication of RFC 3454, RFC 3490, RFC 3491 and RFC 3492
05/04: Publication of RFC 3743, Joint Engineering Team (JET) Guidelines for Internationalized Domain Names (IDN) Registration and Administration for Chinese, Japanese, and Korean
03/05: First Study Group 17 of ITU-T meeting on Internationalized Domain Names [26]
05/05: .IN ccTLD (India) creates expert IDN Working Group to create solutions for 22 official languages
04/06: ITU Study Group 17 meeting in Korea gave final approval to the Question on Internationalized Domain Names [27]
06/06: Workshop on IDN at ICANN meeting at Marrakech, Morocco
11/06: ICANN GNSO IDN Working Group created to discuss policy implications of IDN TLDs. Ram Mohan elected Chair of the IDN Working Group.
12/06: ICANN meeting at Sao Paulo discusses status of lab tests of IDNs within the root.
01/07: Tamil and Malayalam variant table work completed by India's C-DAC and Afilias
03/07: ICANN GNSO IDN Working Group completes work, Ram Mohan presents report at ICANN Lisboa meeting. [28]
Non-IDNA or non-ICANN registries that support non-ASCII domain names
There are other registries that support non-ASCII domain names; a Singapore company called I-DNS, also proposes via an own registrar network generic domain name registrations in various languages, but the country codes at the end of the domain names are also transcripted into the same characters as the domain names. The company ThaiURL.com in Thailand supports .com registrations via its own modified DNS, ThaiURL.
Because these companies, and other organizations that offer modified DNS systems, do not subject themselves to ICANN's control, they must be regarded as alternate DNS roots. Domains registered with them will therefore not be supported by most Internet Service Providers, and as a result most users will not be able to look up such domains without manually configuring their computers to use the alternate DNS.
At ICANN's December meeting at Sao Paulo, IDNs were discussed in depth. ICANN has continued lab tests of IDNs within the root to implement the true IDN top level domains (IDN.IDN).
Want to improve the current description for "Internationalized Domain Name" or add a new hosting term? Use the contact form to let us know! For full list of terms, check out the hosting glossary list!
Top Web Hosting offers impartial webmaster & customer web hosting reviews of web hosters, webhosting ratings, best php web hosting, web hosting ranking, web hosting news, coupon codes, newsletters and a lot more!
News or Articles
Internationalized Domain Name Program Adds Two Languages -
MARINA DEL REY, Calif.: Thai and Urdu are the newest languages available on the Internet Corporation for Assigned Names and Numbers wikipages set up for the global testing of Internationalized Domain Names (IDNs). "Each new language made available means more users from around the world will be more naturally able to share their experiences as we test the technical impact of IDNs," said Tina Dam, Director of ICANN's IDN Program. "The wikipages are ...
Internationalized Domain Names -
Workshop atICANN Annual Meeting (13 November)For several months, a workinggroup of the Internet Engineering Task Force (IETF) has beenworking to develop a standard specifying the requirements forinternationalized access to domain names. This standard, whenit is completed, will extend the ...
Internationalized Domain Names Working Group Requests Additional Information -
Marina del Rey, California, USA (21 June 2001) At the ICANN Stockholm meeting, the Internationalized Domain Names Internal Working Group of the Board of Directors announced that it was continuing its fact-finding efforts in accordance with the following schedule:1. The Working ...
BlueHost has been providing hosting solutions to thousands of business and personal web sites since 1996. Our internet hosting package helps businesses and individuals get high-powered service at a fraction of the cost.
Highest customer service Quality equipment Maximum guaranteed uptime Highly functional tools for administration The leading feature set available Secure and reliable backups Solid and honest business
BlueHost is here to secure your business. We are confident we can provide you with the highest level of support with our friendly and patient support staff waiting to address your needs. Our veteran hosting team knows what it takes to be the best and how we can help make your site a success.
Other hosting companies are happy to be chosen in the top 10 or top 20 in their respective hosting categories, but bluehost is only satisfied if we are the best of the best.
Below are hosting awards that we have recently won that show we are the #1 host in the world. We want to earn your business every step of the way! Watch as this awards page grows and grows!
Other hosting companies are happy to be chosen in the top 10 or top 20 in their respective hosting categories, but bluehost is only satisfied if we are the best of the best. Below are hosting awards that we have recently won that show we are the #1 host in the world. We want to earn your business every step of the way! Watch as this awards page grows and grows!
Thanks, Matt Heaton / President Bluehost
Best Web Hosting
Best Ruby on Rails Hosting
Check out some of our award archive to see more awards we've been honored with in past years.
This is the most comprehensive review about BlueHost that has been written. The Author, me, has been monitoring BlueHost as a real customer for more than 4 years. I've seen how BlueHost came from no where to become one of the most successful web hosting company out there. In this review, you will understand the advantages of hosting with them and you will also learn new ways to evaluate a hosting company.
I have been following and using BlueHost for more than 4 years now. The reason why I love them so much is because they are always the leader in the industry. They always lead the industry with the higher and better offer. Other players merely follow their footsteps.
For example, they are always the first to increase disk space and bandwidth while other players follow suit. But what make them the leader is that they are the first host that offer multiple domain hosting to the customers. While this might be an old topic now as most web hosts is offering it right now, one must not forget it is BlueHost that light up the first fire few years back.
You might not believe it but less than a year ago, multiple domain hosting is uncommon. Most hosting accounts come with incredible amounts of disk space and bandwidth but only allow you to host 1 domain per account! That makes the offered disk space and bandwidth totally useless because I need to pay for a second account if I need to host another website even I have only used 10% of the disk space and bandwidth of my first account.
BlueHost is the first genuine web host where the large disk space and bandwidth offered is not a mere marketing gimmick. They are making sure that you have the ability to exhaust the allocated resources by allowing you to host UNLIMITED websites under the same hosting account!
I used to predict in this review that in the future, most other web hosts will have to follow BlueHost's lead by offering multiple domain hosting accounts. And the future has already arrived, almost all other web hosts have follow suit and are offering multiple domain hosting.
Unlimited Disk Space and Bandwidth
We are now in the 'unlimited' era of hosting where we no longer need to bother about disk space and bandwidth. When I started a picture site a decade ago, I was given only 1GB of bandwidth and I had to pay $24.90/month for it! Today, you can get unlimited bandwidth from BlueHost and other web hosts for under $10/month. There's no more limit.
However, don't focus too much on bandwidth and disk space when picking your host. Focus on customer support and server reliability. Bandwidth and disk space mean nothing if you web host is consistently slow or even down! And you don't want a web host that can't solve a technical problem in a week.
Important Highlights of BlueHost
Host Unlimited Websites with 1 Hosting Account (along with Unlimited Storage and Bandwidth)
I've already taken the time to explain this in the previous section. I also want to add that you can fully control your add-on domains directly yourself. You do not need to send in any request to BlueHost support. You manage your add-on domains directly in your web hosting control panel. Some web host require you to email support every time you need to add or remove an add-on domain, making simple task complicated.
Also, the add-on domains are absolutely free. No setup fee or monthly fee is required. The reason I need to mention this is that I have noticed some other hosts are also advertising the ability to host multiple domains in 1 account. However, they never tell you that they cost extra! What they offer is the 'ability' to host multiple domains but for each extra domain you want to host with them, you need to pay extra, says $2.50/month per add-on domain. Becareful!
They are also using our favorite CPanel control panel which we have introduced in our LunarPages review. CPanel beats the other control panels in terms of speed, features, and user friendliness. My advice to you is to always make the CPanel control panel your first choice (e.g. BlueHost, LunarPages, midPhase, etc). Try not to use Plesk and H-Sphere as they are extremely slow based on my experience.
Fantastico & SimpleScripts Library
Fantastico is an add-on to the powerful CPanel control panel. It allows you to install 48 popular scripts with just a few clicks. These scripts include blogs, content management tools, forums, polls, guestbook, shopping-carts, picture galleries, mailing lists, Wikis, etc. With Fantastico, you no longer need to manually install each script yourself, which by the way, could be a nightmare for non-savvy users.
To install a script the traditional way, you will usually need to download the script from the source website, unzip the files, edit the configuration file with a text editor, create a new directory in your site and upload all your files to it. You also need to set some permissions for the files and directories, create new databases and add user privileges to the databases for the scripts to be able to connect to the database... If you don't understand what I am saying, then Fantastico will be your best friend. It does all of this with just a few clicks of your mouse.
While Fantastico is already very 'fantastic', there is still a downside to it. Fantastico has a big scripts library but it is slow is releasing new updates to their scripts. That means you may have WordPress 2.8 out for a few weeks but you can only install version 2.7 with it.
So what does BlueHost do? They developed SimpleScripts and you can have new versions available almost immediately after they are released! If WordPress 2.8 comes out today, you can install/upgrade it within 24 hours using SimpleScripts! Not only that you can install the newest version, they are even making a few versions available for you to choose from if you decided to use an older version. Fantastico only provides 1 version for each script.
A leader is always a leader and BlueHost will always the leader in the web hosting industry.
69 Video Tutorials!
BlueHost provides you with 69 high quality video tutorials that you can watch online! The video tutorials will teach you how to use CPanel, how to setup your email account, how to configure your email program, how to setup spam protection, how to FTP your files to them, how to use Fantastico, how to install Wordpress, etc. This will be very useful to you. You can watch the tutorials at tutorials.bluehost.com.
100 MySQL Databases Included
You can create up to 100 MySQL databases! Even if you do not have an idea what is a MySQL database or you do not plan to use it, it is still very important that you have as many of them as possible. This is because most free scripts, including most of them in Fantastico, require a MySQL database to function properly!
By having 100 MySQL databases, you can install as many scripts as you want through Fantastico! Since Fantastico currently has only 48 scripts, you will still have plenty of MySQL databases left after installing and trying out all of them!
Free Domain Name For Life
You will get a free domain name if you sign-up as a user for at least a 12 month plan. And this domain will be FREE FOR LIFE as long as you continue to host your website with them! If you choose to sign-up for 3 or 6 months only, you will need to pay $10 for a 1 year registration of your domain. If you have already registered your domain name somewhere else, transfer your domain name to BlueHost and get 1 year renewal for free. All you need to do is sign-up under 'Transfer Clients' and they will assist you in transferring your domain name. No coupon code or promo code is needed for this offer.
Even if you do not wish to transfer your domain name, you are still entitled to the FREE domain. Instead of signing up for your hosting account with the existing domain name, sign-up with a brand new domain name. Since you can host unlimited websites with the hosting account, you can then add your existing domain by utilizing one of the add-on domains. :)
Free Private Whois Service for Your Domain Name
Every domain that is registered requires for some contact information to be made available to the public. This is called the domain 'whois' information. This information allows others to contact the domain owner easily. However, marketing companies and spammers have abused the whois information by harvesting email addresses and making use of them. Although this is illegal, it still happens as it is hard to control.
One way to fight this is to have the information of a third party shown up in the whois information, like a 'trust'. So, in order to reach the real domain owner, they have to go through the 'trust' and if it is a legitimate contact, the 'trust' will then forward the message to the real owner. It protects your email address from SPAM.
Currently, BlueHost is waiving the fee on private whois service which usually cost $8.95/year! Now you can get that for free. You will still own the full rights of your domain name and have full control over it. If at any time you wish to change the whois information or the DNS settings, you can do it via the domain control panel.
Excellent Customer Support
Personally, customer support is always my first criteria for picking a web host, it comes before price, size and everything else. This is because I have had very bad experiences with some hosts that offer a lot in terms of price and size but were unable to solve simple issues.
The first thing I always do to test a web host is actually to mass-mail them with a lot of questions even before I buy! The host which deserves my money would be the host that will patiently reply to all my questions in a prompt and detailed manner. The most disgusting hosts are those which are unable to resolve simple issues for days, or are unable to keep track of the client's history and repeatedly request you to describe the same issue. Some even keep bouncing your requests between different departments.
So far, I have never been disappointed by BlueHost customer support. They are simple fast, effective and reliable. Please bear in mind many web hosts are outsourcing their customers support to a third party company or even outsource it offshore! This is where the nightmare comes from when you host with such host. These third party companies compete for businesses and charge a low fee to provide customer support service to the web host. You can imagine host good the customers service are when they are outsourced.
BlueHost first business priority is to provide the best customer support their clients. That's why they never outsource their customer support. All their customer support staff work directly inside their BlueHost office in Utah.
PHP 4 And PHP 5 Ready
If you are a PHP developer, you should already know that PHP has 2 major versions now, that's PHP 4 and the new PHP 5. PHP 5 is a big upgrade from PHP 4 with significant changes. Both versions cannot co-exist together in the same server. Thus many web host are still sticking to PHP 4 because they worry that upgrading to PHP 5 might affect some PHP 4 scripts. Although PHP 5 are made to be backward compatible with PHP 4, but the risk of pissing off customers that their scripts suddenly stop working doesn't justify the upgrade. This is a BIG challenge for all the web host and PHP developer.
The good news is that BlueHost has both PHP 4 servers and PHP 5 servers! Depending on the customer request, they can choose to host on a PHP 4 server or a PHP 5 server. Initially when you sign up, you will be place to a PHP 5 server. However, for any reason you need a PHP 4 server instead, you can email them and have you entire site moved to a PHP 4 server.
BlueHost's Promise to Our Visitors
I have been communicating with BlueHost's President Matt Heaton for a very long time now and I know he is very committed in giving the best to his customers. If there are any issues arising from our visitors, he has promised to give first priority to resolving them. So far, I have zero complaint that needs me to rectify on their behalf.
30 Day Money Back Guarantee and Prorated Refund after that!
Because they are so confident with their business, they are the ONLY web host that will give you a prorated refund if you choose to stop anytime! If you choose to cancel within 30 days for any reason, they will give you a FULL refund, if you cancel after the 30 days, you will get prorated refund depending on how many months left in your contract.
For example if you sign up for 24 months to lock in the discount price of $3.95 per month. You pay a total of $94.80. And you choose to cancel after using it for 6 months, you will get back 18 month of hosting fee, that is $71.10! They do really give a refund as I have tested it myself.
Because of this, hosting with BlueHost is risk free! I fully respect their way of doing business and I believe this will win the hearts of many customers.
Signup Process & Instant Account Activation
The one experience that I will never forget is BlueHost's signup process. I have signed up with more than 20 web hosts and all of them take the manual verification approach. What that means is that I will have to select a domain name, enter my billing information and click the 'submit' button. Then I will have to wait a few hours and even at times up to a few days before I can start using my account. This is because their billing team needs to verify and process my payment manually.
But with Blue Host, the experience is both refreshing and enlightening! As usual, I will have to pick a domain name, enter my billing info and click 'submit'. The next page contains a thank you note along with the 'Login to the Control Panel' button. This means my account is created instantly and I can start using it immediately! You can watch the sign up video I made to know what I am talking about!
You will get what you pay for instantly. You won't need to repeatedly check your inbox and wonder when your account will be created. You will also receive your 'welcome email' immediately. It contains a lot of precious information about your hosting account. However, my welcome email was delivered to my JUNK mail folder. So you might want to check that folder too if it doesn't show up in your inbox. :)
So finally, the most important question, how do you magically turn $6.95 into $3.95 when you are still seeing $6.95 at their website? The secret is not a 'coupon code', it is a special link given to us that will activate the offer. Every link that you use to visit BlueHost from my website will activate the discount. You will notice immediately from the screen that the price is slashed to $3.95 from $6.95!
Order Type
Normal Price
OFF BY
You Pay!
12 Month
$95.40
$36
$59.40
24 Month
$166.80
$72
$94.80
36 Month
$250.20
$108
$142.20
The promotion is temporary given to a small group of webmasters (including me) for them to test the market respond before they decide what to roll up in larger scale! Don't miss the opportunity! If you don't know how long to sign up for, I suggest 24 months because the discounted price of $94.80 is almost the same as the non discounted 12 month price ($95.40). So you are like getting an extra 12 months free.
Discussies over alle aspecten van shared web hosting zoals ervaringen (zowel negatief als positief mits onderbouwd op een volwassen manier), kiezen van een shared hosting provider, vragen, antwoorden en andere gerelateerde onderwerpen.
Discussies over (unmanaged) dedicated server hosting en VPS's (Virtual Private Servers). Onderwerpen kunnen gaan over ervaringen, bandbreedte, performance gerelateerde onderwerpen en huidige aanbevelingen.
Discussies over managed hosting (dedicated servers en VPS). Onderwerpen kunnen gaan over ervaringen, aanbevelingen, service levels (SLA) en gerelateerde consultancy.
Discussies over unmanaged en managed colocation. Discussies kunnen gaan over bandbreedte, electriciteit, infrastructuur, datacenters en overige gerelateerde zaken.
Discussies over het hosting van Microsoft Producten zoals Windows (2003 en 2008), SQL, IIS en aanverwante topics zoals ASP.NET, PHP on Windows deployment en provisioning van Windows en andere Microsoft producten.
Praat hier over van alles, deel interesses, maak grappen en discussieer over dingen die niets te maken hebben met een van de boven of onderstaande forums.
Problemen met toegang tot je server(s) en/of netwerk? Plaats ze hier en houdt iedereen op de hoogte. (Bedoeld voor zowel providers als afnemers). LET OP: het is verplicht om alvorens hier te posten, eerst contact op te nemen met je leverancier. Bovendien is het gebruik van de Site Check verplicht
Wanneer je zoekt naar prijsvoorstellen voor hosting, colocatie, domeinnamen, hardware... zet dan je vraag in dit forum. Aanbieders kunnen reageren met een voorstel op maat.
Aanbieders kunnen hier specifieke promoties neerzetten of hun waren en diensten aanbieden. Het aanbod valt onder de normale, dagelijkse handelsactiviteit van de aanbieder.
Hier kunnen leden zoeken naar banen in oa de hosting industrie door het plaatsen van eigen kwalificaties en specialisaties en kunnen oa hosting bedrijven openstaande vacatures plaatsen.
Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een tweedehands server of switch, of heb je nog wat hardware over en wil je dat verkopen dan kun je dat hier plaatsen. Zelfs je overtollige perforator kan je hier kwijt.
Bedenk goed of de domein op langere termijn bij je blijft passen.
Bijvoorbeeld:
- Als je 20 bent is “joepiedepoepie.nl” misschien leuk, maar als je 30 bent, schaam je je er misschien voor. - Als je heel specifieke naam kiest. “Pietje_is_10jaar.nl” Ja… Pietje blijft niet eeuwig 10 jaar. Of “debestewinkelal10jaar” of iets dergelijks. - “Appelwinkel.nl” is wel leuk. Als je appels verkoopt. Als je na 5 jaar besluit ook peren te verkopen, dan is de naam niet zo handig/logisch meer…
Hou het simpel en Nederlands.
Als jij een naam bedenkt die kort, duidelijk en sterk is heb je meteen al een stap voor op de concurrentie.
Enkele voorbeelden van klanten die dit soort domeinnamen hebben zijn:
Deze namen spreken voor zichzelf en zijn daarom krachtig. Daarnaast zijn ze kort en makkelijk te onthouden.
Check eerst even bij de KvK of de naam nog niet bestaat.
Misschien heeft iemand al wel zo’n bedrijfsnaam, maar nog geen website.
Bij het bedenken van een goede domeinnaam zal je vaker stuiten op het feit dat iemand de naam die je in gedachte had al in gebruik heeft.
Ben je met grote zaken bezig dan zou ik ten eerste gaan voor een .com of .eu domein
Richt je je puur op de Nederlandse markt dan zou ik een .nl nemen.
01 Kies een domeinnaam die kort en krachtig is (maximaal 4 lettergrepen voor de extensie, is makkelijker te onthouden)
02 Kies een naam die past bij wie je bent, bedrijf, persoon.
03 Schrijf een aantal steekwoorden op die van toepassing zijn op wat je doet en kijk of je daar iets van kunt gebruiken.
04 Kies een domeinnaam uit VOOR je een bedrijfsnaam vast laat leggen bij de KvK.
Soms kom je er achter dat je bedrijfsnaam al als domeinnaam vastgelegd is en dan is het balen en lastig je KvK aan te passen als het om de hoofdnaam gaat van je bedrijf.(geldt niet voor handelsnamen, daar kan je er zoveel van hebben als je wil)
05 Kijk naar de namen van je concurrentie en neem geen naam die op een ander lijkt.
06 Neem een naam gerelateerd aan een zoekwoord voor je doelgroep zodat je sneller te vinden bent en je hoger in de google search staat bv betaalbarebedrijfsfilm.nl
07 Neem een naam die tijdloos is.
08 Kies een naam met een logische spelling dus niet disleksie (alhoewel dit misschien geen goed voorbeeld is)
09 Vraag voor je je domeinnaam vast legt de mening van een paar kennissen en vrienden of desnoods vreemden wat ze van je domeinnaam vinden, wie weet komen ze met wat alternatieven waar je zelf niet op bent gekomen.
10 Gebruik de startpagina van mijndomein.nl om te controleren in welke extensies je verzonnen naam beschikbaar is.
Kies een EU domeinnaam en zorg dat de woorden internationaal begrepen worden. Dan kun je nog eens verder in een andere taal.
Nog meer
Houdt je naam kort, maar krachtig.
Een goede domeinnaam is kort (bijv niet pietjejanvanjaapdepostbode.nl), want dat is makkelijker om te houden. Natuurlijk moet je domeinnaam wel duidelijk blijven: vat de content van je toekomstige website samen in één alinea, in één regel en vervolgens in een paar woorden. Zo krijg je zelf een veel beter beeld van wat je op je website wilt zetten en kun je dus goed bepalen welke naam bij jouw website past.
Daarnaast is het ook handig om inspiratie op te doen met foto’s.
Google eens op jouw onderwerp en misschien krijg je door de combinatie van verschillende foto’s wel een idee.
Kom je er nu echt niet uit verzamel dan alle foto’s die bij je onderwerp passen en je aansprekken op een moodboard.
Vraag vrienden en familie om ideeën en houdt dit allemaal bij elkaar in een mapje.
Ga er even rustig voor zitten en dan kom je er vast wel uit!
Neem een naam die je net zo schrijft als je hem uitspreekt.
Hou rekening met de taal van andere landen, soms kan een onschuldig klinkende Nederlandse naam in een andere taal iets onprettigs zijn. Let daar vooral op als je website ook bedoeld is voor buitenlanders (dus ook in hun taal moet de uitspraak zonder vergissing ook de schrijftaal zijn).
Mijn eigen website voldoet hier niet aan (wel in het Nederlands), mijn naam zit in de naam van de site en SCH is voor bijna alle talen haast onuitspreekbaar, dat had ik mij te laat gerealiseerd.
Zoek de bedachte domeinnaam op in google.
Het aantal hits op google heeft veel invloed op de kosten van adverteren op google (Als je tenmiste een beetje bovenaan wilt komen te staan.) Ook als je niet adverteert heeft het aantal hits die google geeft invloed op hoe hoog je site in google komt te staan (En dat heeft grote invloed op de vindbaarheid van je site).
Daarnaast is het zinnig om even bij het beneluxmerkenbureau te kijken of de gekozen naar niet als beschermd merk is gedeponeerd.
Kies een domeinnaam die blijft hangen; een bedrijfsnaam blijft vaak niet lang hangen, zeker niet als het een onbekend bedrijf(je) is.
De bedrijfsnaam als domein moet je natuurlijk ook vastleggen maar gebruik je voornamelijk als e-maildomein.
Voor je Marketing kies je een domeinnaam dat het product of de behoefte beschrijft of je Pay Off in je merk.
Er zijn voorbeelden te over denk maar eens aan : “goedkopeverzekeringen.xx”, “lekkeretenin_____.xx”, etc., etc. Goed gebruik van zulke domeinen in je marketingcampagnes levert m.i. echt op.