Freelance.nl
deze blog is de marktplaats van Nederland! Met meer dan 235.000
gebruikers en 17.000 (en groeiend aantal) bezoeken per dag de
grootste website voor zelfstandige ZZP-ers/ondernemers en
werkzoekenden.. Plaats Uw Profiel /bedrijf>>
Freelance.nl deze blog is de marktplaats van Nederland! Met meer dan 235.000 gebruikers en 17.000 (en groeiend aantal) bezoeken per dag de grootste website voor zelfstandige ZZP-ers/ondernemers en werkzoekenden.. Plaats Uw Profiel /bedrijf>>
Feel free to send us your favourite pages and recommendations,
we appreciate and love to present to Giggers audiance.
Trackback Link Gigger Facebook Comments .
Quality Web Hosting Since 2003
At Arvixe, we pride ourselves in providing web hosting with a rare combination of unmatched reliability, quality and affordability. We have received numerous web hosting awards featuring our dedication to excellence in the web hosting field. Start by registering a domain, or check out our low cost plans in the areas of linux hosting, asp .net hosting, reseller hosting, business hosting, VPS hosting, or managed dedicated servers.
At Arvixe, we pride ourselves in providing web hosting with a rare combination of unmatched reliability, quality and affordability. We have received numerous web hosting awards featuring our dedication to excellence in the web hosting field. Start by registering a domain, or check out our low cost plans in the areas of linux hosting, asp .net hosting, reseller hosting, business hosting, VPS hosting, or managed dedicated servers.
Sedo buy and selll domains kopen en verkopen van domeinen
Sedo GmbH is wereldwijd het grootste handelsplatform
voor de aan- en verkoop voor domeinnamen. Naast het handelsplatform
bieden we onze klanten een divers assortiment aan services gerelateerd
aan domeinen, voor zowel klanten die domeinnamen bezitten als voor
klanten die domeinnamen willen verkrijgen.
Over ons
Sedo is
ontstaan in 2001, toen 3 Duitse studenten besloten samen een project op
te starten. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een bedrijf met meer dan
150 medewerkers die gezamenlijk meer dan 25 verschillende
nationaliteiten bezitten! Vanuit het hoofdkantoor in Keulen (Duitsland)
werken op dit moment 110 medewerkers, waaronder ook alle
Nederlandstalige medewerkers. Tevens opereert Sedo vanuit twee andere
kantoren, waarvan één in Boston (Amerika, met 40 medewerkers) en één in
Londen (Engeland, met 5 medewerkers). Op deze manier zorgen we ervoor dat vrijwel elke klant in haar of zijn voorkeurstaal geholpen kan worden.
De feiten op een rij (augustus 2009): Aantal leden: 1.400.000 Aantal geparkeerde domeinnamen: 3.200.000 Aantal domeinnamen in database: 13.500.000 Transactievolume p/mnd: > 4 Miljoen Gem. aantal verkochte domeinnamen p/mnd: > 3.000
With more than 1 million member accounts from around
the world, and trading domains in more than 20 languages, Sedo stands
alone as the world's only global domain marketplace.
Sedos marketplace connects buyers and sellers
making it simple for individuals and companies to acquire the domain
names they need for their success and online presence. Sedos domain
marketplace is the most active in the industry and offers the world's
largest selection of premium domains with more than 15 million available
for sale!
Sedo offers all the tools needed to buy, sell, and
monetize domains including domain appraisals, brokerage services,
promotion and Sedo's popular domain parking program. Members use Sedos
parking program to earn revenue on more than 5 million domains while
promoting those domains for sale.
Let us show you what we're all about!
Meet Ryan, our newest success story. Tune in to this quick video to get a
better grasp of what we do and how we can help you here at Sedo. It's
easy to follow and fun to watch. So kick back, relax, and click the link
below to learn how to better your business in just 2 minutes.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:SEDO kopen en verkopen buy or ell Tags:sedo, domeinen kopen en verkopen, sedo marketplace
08-06-2011
Domeinnamen zoeken en registreren tips en trucs
Waar u op kunt letten bij domeinnaam-registratie?
De naam die u bij uw registratie kiest, komt achter http://www. en voor de extensie (.nl, .com etc.) te staan. Hiervoor gelden enkele internationale regels:
* Een domeinnaam bestaat uit minimaal twee karakters;
* Een domeinnaam bestaat uit letters van ons alfabet, cijfers en/of mintekens;
* Een domeinnaam bevat geen hoofdletters, spaties of andere vreemde tekens;
* Bepaalde woorden zijn uitgesloten van registratie.
Een domeinnaam mag bijvoorbeeld geen onbetamelijk of onzedelijk woord bevatten.
Een domeinnaam-registratie mag in het geval van .nl, .com, .net, en .org ook alleen uit cijfers bestaan.
Mogelijkheden een domeinnaam
Domeinnaamregistratie parkeren en doorlinken
Parkeer uw domeinnaam voor 1,- per maand. Deze service is het eerste jaar gratis. Link uw domeinnaam door naar een andere website of zet uw domeinnaam te koop via SEDO. Maak gratis gebruik van DNS, en verbeter uw vindbaarheid in Google met de metatags wizard.
E-mail: domeinnaamregistratie met persoonlijk e-mailadres]
Bij de Parkeer-/e-mailservice voor 2,- per maand van Your Hosting krijgt u een onbeperkt aantal e-mailadressen, webmail, een spamfilter en virusscan. U heeft DNS tot uw beschikking en kunt uw domeinnaam naar een andere website doorlinken.
Hosting: domeinnaamregistratie met e-mail en website
Met een hostingpakkett kunt u snel en eenvoudig een website op uw domeinnaam plaatsen.
Yourhosting biedt alle soorten domeinnamen aan. U vindt hieronder de meest populaire domeinnamen:
Voordelen
Pakketoverzicht
.NL domeinnaam .NL domeinnaam
.COM domeinnaam .COM domeinnaam
.EU domeinnaam .EU domeinnaam
.BE domeinnaam .BE domeinnaam
.DE domeinnaam .DE domeinnaam
.NET domeinnaam .NET domeinnaam
.ORG domeinnaam .ORG domeinnaam
.INFO domeinnaam .INFO domeinnaam
.NU domeinnaam .NU domeinnaam
.CO.UK domeinnaam .CO.UK domeinnaam
.BIZ domeinnaam .BIZ domeinnaam
.ES domeinnaam .ES domeinnaam
.TEL domeinnaam .TEL domeinnaam
.DK domeinnaam .DK domeinnaam
.AT domeinnaam .AT domeinnaam
.CH domeinnaam .CH domeinnaam
.NAME domeinnaam .NAME domeinnaam
.MOBI domeinnaam .MOBI domeinnaam
.MOBI domeinnaam Alle soorten domeinnamen
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:providers Tags: Vergelijk onze producten Domeinnaam Email Webhosting Prijs vanaf €9,- per jaar* vanaf €19,- per jaar* vanaf €29,- per jaar* Domeinregistratie
16-04-2010
Your Hosting
Your Hosting
Yourhosting Yourhosting is in bijna 10 jaar gegroeid tot de grootste shared webhosting provider van Nederland. Onze helpdesk- en salesafdeling bestaat uit gemotiveerde en professionele medewerkers die gedurende de hele week, ook 's avonds en op zaterdag, per e-mail en via de telefoon, antwoord geven op al uw vragen. Altijd bereikbaar: ervaar onze service en snelheid zelf en bel gratis 0800-1213. Bij ons hoeft u niet in de wacht te staan. Lees de ervaringen van onze klanten over onze dienstverlening. Enkele Referenties: Daimler Chrysler / Mercedes Benz Nationale Nederlanden Lost Boys Spong Advocaten Moszkowicz Advocaten Talpa Media Holding N.V. 3FM McDonald's Van der valk vakantie Akzo Nobel Wegenzout Debitel Nederland bv Vrije Universiteit Amsterdam Logitech Northern Europe Daewoo Motor Benelux B.V. Videoland Welkoop Monuta Holding NV Gemeente Den Haag/ Griffie Management Holland B.V Vobis Benelux B.V. ING Vastgoed Ontwikkeling BV Fortis Investment Management NL
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen) Tags:your hostingactueel voordeel paketten,hostin voor iedereen,Yourhosting Yourhosting is in bijna 10 jaar gegroeid tot de grootste shared webhosting provider van Nederland. Onze helpdesk- en salesafdeling bestaat uit gemotiveerde en professionele medewerker
Stop je creativiteit! Kies een beschrijvende domeinnaam
Veel mensen denken lang na over een creatieve naam voor de nieuwe website. Leuk! Creativiteit is een heel fijne menselijk eigenschap. Je kunt ook voor een beschrijvende domeinnaam kiezen. Die kan ook als extra verwijzen naar de website met de creatieve naam.
De voordelen van een beschrijvende domeinnaam:
Google is niet zo machtig als je denkt. Een derde van de mensen typt een domeinnaam in waarvan ze denken dat de naam naar de gezochte website wijst. Voordat ze bij Google te rade gaan.
Een beschrijvende domeinnaam is veel makkelijker te onthouden. Bijvoorbeeld hotelinamsterdam.nl of goedewebhoster.nl of autoinbouwbedrijfingouda.nl. Voor mijndomein.nl heb ik zelf bijvoorbeeld ervaringenmijndomein.nl vastgelegd of beschrijvendedomeinnaam.nl. Ik heb net ook nog even goedewebhoster.nl vastgelegd.
Aan de naam kun je onmiddellijk zien waar de website over gaat.
Wat vindt Google lekker? Ook heb ik goede-webhoster.nl vastgelegd. Omdat Google dat lekker vindt. En dat als postief meeneemt in de pagerank. (Zie: Wat is een goede domeinnaam)
Met je beschrijvende domeinnamen kun je eenvoudig meerdere domeinnamen naar je website laten verwijzen. Dit is natuurlijk preken voor eigen parochie. Zeker als je je domeinnamen bij mijndomein.nl vastlegt. Maar wel waar. Waarom zou je dat doen? Omdat je vindt dat anderen liever niet: goedewebhoster.nl mogen vastleggen of ervaringenmijndomein.nl of beschrijvendedomeinnaam.nl enz… Wat ik bij meerdere klanten al zie is dat ze een produkt kiezen wat belangrijk is. Daar een omschrijvende domeinnaam voor bedenken en deze naar de website of een specifieke pagina verwijzen. Ook een actie kun je goed ondersteunen met een beschrijvende domeinnaam zoals bijvoorbeeld jubileumactietoppiejoppie.nl en natuurlijk jubileum-actie-toppie-joppie.nl voor google.
Maar Henkjan, algemene beschrijvende domeinnaam zijn toch allang weg? Vaak wel maar soms ook niet. Zeker als je er iets aan toevoegt zoals bijvoorbeeld de plaats waar je bedrijf zit.
Stel je hebt een Kaasmakerij in Gouda. Leg dan bijvoorbeeld KaasmakerijinGouda.nl vast. Of Kaasmakerijgouda.nl. Is nog gewoon vrij. Google ziet Kaasmakerijgouda als een woord en niemand zoekt op dat woord maar typt Kaasmakerij Gouda. Leg daarom ook Kaasmakerij-Gouda.nl vast.
Dan ziet Google een spatie en geeft daar veel punten voor.
Mijn advies: Stop alle creativiteit op een hele mooie lichte plek. Bedenk een niet creatieve naam en beschrijf met je domeinnaam heel kort waar je website over gaat.
Mijndomein.nl biedt kleinere goede doelen levenslange gratis hosting aan. Een voorwaarde is dat er een verhaal over dit goede doel hier op de nieuwssite van Mijndomein.nl verschijnt. Familie de Batz stichtte onlangs een stichting op na al lange tijd zich in te zetten voor kinderen die hulp kunnen gebruiken.
Liz en Ruud de Batz maken zich al ruim twintig jaar hard voor kansarme kinderen in Nederland en elders in de wereld. Ze doen dit geheel belangeloos en betalen alles uit eigen zak. ,,Ik heb zelfs mijn boerderij moeten verkopen”, zegt Liz de Batz. ,,Maar we zijn wel heel selectief bezig met de ondersteuning van deze weeskinderen, het moeten gemotiveerde jongeren zijn die buiten hun schuld in de problemen zijn gekomen.”
Professor Liz vertelt over de kinderen die ze begeleid heeft. ,,Sommigen van hen zijn al volwassen en hebben kinderen. Eén van hen is zelfs professor geworden.” Deze kinderen komen uit Nederland, Duitsland, Indonesië, Roemenie en de Oekraïne. Het begon geleidelijk aan. ,,Soms hoorde ik over een kind via kennissen, anderen waren van huis weggelopen en ook bureau Jeugdzorg doet zo nu en dan beroep op ons.”
,,We bezoeken de kinderen, jongeren die geen ouders meer hebben vragen zich af wat ze met hun leven moeten doen. Sommigen zitten in een weeshuis, anderen helpen we met het zoeken naar onderdak.
Ze gaan weer studeren, sommigen staan er helemaal alleen voor.”
Motivatie
Familie de Batz staat ze dan bij en ondersteunen ze dan ook financieel. ,,Ze moeten wel gemotiveerd zijn en niet in de luie stoel gaan zitten om zich alles voorgeschoteld te laten krijgen.” Maar ze kunnen de kosten op dit moment amper dragen en daarom is er een stichting opgericht.
Door het organiseren van parfumbeurzen en met behulp van sponsoren houden ze het hoofd boven water.
Ruud en Liz hebben zelf geen kinderen maar passen regelmatig op kinderen van bekenden. ,,Zo kom je het een en ander tegen. In Nederland is de armoede ook erg. Kinderen komen soms nou eenmaal in een bepaalde situatie terecht waar ze zelf geen schuld aan zijn, een kind hoort daar niet onder te lijden, daarom doen wij dit. Een kind zonder onderdak bijvoorbeeld, dat kunnen wij niet aanzien.”
De website van de stichting wordt gemaakt door één van de kinderen die zij geholpen hebben. De site is momenteel onder constructie.
Bij het verhuizen van een domeinnaam naar Mijndomein zijn er een aantal punten waar rekening mee gehouden moet worden. De domeinnaam moet op jouw eigen naam staan , je kunt je domein verhuizing niet door iemand anders laten uitvoeren! Je kan de tenaamstelling van de domeinnaam controleren op www.sidn.nl , vul de domeinnaam in bij 'whois'.
Gegevens domeinnaamhouder Als de gegevens in de whois niet overeenkomen met die van de persoon die de verhuizing aanvraagt, dan zijn er 2 mogelijkheden:
Je kan bij de huidige provider de gegevens laten wijzigen, zodat de domeinnaam op jouw naam staat (dit moet bijvoorbeeld gedaan worden als de domeinnaam is geregistreerd op naam van jouw huidige provider. Wij kunnen de verhuizing dan absoluut niet in gang zetten).
De andere mogelijkheid is om een formulier "Wijziging domeinnaamhouder" samen met de andere formulieren naar ons toe te sturen. Hierop kan worden opgegeven wie de huidige en wie de nieuwe eigenaar is. Beiden moeten het formulier ondertekenen. Wanneer de domeinnaam verhuisd is, worden deze gegevens door ons gewijzigd. De kosten van deze laatste optie bedragen éénmalig 12,00 euro per domeinnaam.
Opzeggen bij de huidige provider
Je moet zelf het abonnement bij de huidige provider opzeggen en aangeven dat de domeinnaam verhuisd wordt.
Je kan bij je huidige provider navragen op welke wijze dit moet gebeuren. De datum dat je dit hebt gedaan moet ingevuld worden op het formulier "Verhuizing naar een andere deelnemer". Wanneer deze datum niet is ingevuld, kunnen wij de verhuizing niet in gang zetten.
Verhuizing
Zodra je de verhuizing via deze website hebt aangevraagd, ontvang je van ons de inloggegevens en het formulier "Verhuizing naar een andere deelnemer". Wanneer de domeinnaam is opgezegd bij je huidige provider, kan je dit formulier naar ons toesturen. Pas wanneer wij het formulier binnen hebben - en hierop is de datum van opzegging ingevuld en de gegevens komen overeen met de whois gegevens, of er is een formulier "Wijziging domeinnaamhouder" bijgevoegd - zetten wij de verhuizing in gang.
Het is een veel gestelde vraag op de helpdesk: is jullie netwerk, zijn jullie servers wel dubbel (redundant) uitgevoerd? Wat is de kans op downtime, hebben jullie een SLA? In dit artikel krijgt u een kijkje in de keuken van Mijndomein, en vertellen wij wat we doen om te zorgen dat de websites van onze klanten altijd in de lucht blijven.
De websites van de klanten stonden op een cluster van drie webservers, en die stonden natuurlijk wel in een datacentrum met een dikke verbinding naar het internet. Maar op dat moment waren de machines al besteld voor een flinke uitbreiding van het netwerk, en enkele maanden laten draaiden de verschillende websites over 11 verschillende machines, wat weer flink wat ruimte gaf voor groei.
De afgelopen jaren is er niet alleen een enorme groei geweest, maar ook flink geïnvesteerd in het netwerk en de webservers van Mijndomein. Hieronder staat een sterk vereenvoudigd schema van hoe ons netwerk op dit moment in elkaar zit.
De webservers van Mijndomein zijn verdeeld over twee aparte hostinglocaties, die kilometers uit elkaar liggen. Tussen deze twee plekken ligt een snelle glasvezelverbinding. Elk van de beide plekken heeft zijn eigen verbinding met het internet, die beide via een andere internetprovider lopen. Valt een van de verbindingen uit, dan kunnen we via de glasvezel en de andere internetprovider de hostinglocatie toch in de lucht houden.
De servers op elke locatie zijn verbonden met externe schijven, waarop de bestanden van onze klanten staan. Deze schijven maken elke nacht automatisch een backup, die we twee weken bewaren.
Daarnaast synchroniseren deze schijven elke uur hun gegevens met de andere locatie. Elk bestand van onze klanten staat dus minimaal op 2 plaatsen, fysiek van elkaar gescheiden. Dus al zou één van beide hostinglocaties tot aan de grond toe afbranden, dan zijn hoogstens het laatste uur aan bestanden kwijt. We kunnen dan via de tweede locatie nog alle bestanden benaderen, en de websites van onze klanten binnen enkele uren weer helemaal in de lucht hebben.
Op beide locaties staat genoeg server- en harddiskcapaciteit om alle websites van al onze klanten tegelijkertijd kunnen draaien. Natuurlijk is elk van beide locaties voorzien van dubbele stroomtoevoer, en elke server voorzien van dubbele verbindingen naar het internet. Zodat wanneer een onderdeel kapot gaat, wij dat kunnen vervangen zonder dat u daar ook maar iets van merkt.
Stel je hebt je eigen website of weblog. Natuurlijk is het dan ook leuk om hier afbeeldingen op te plaatsen. Je kunt dan zelf foto’s maken en die zijn dan jouw eigendom. Maar het komt ook vaak voor dat je een afbeelding zoekt bij een bepaald onderwerp waar je zelf geen foto van hebt. Hoe verleidelijk is het om eens rond te neuzen op het internet? Tik een woord in bij Google afbeeldingen en er verschijnt een scala aan hits. Mag dit zomaar?
Nee. Op vrijwel alle foto’s en plaatjes op internet rust namelijk auteursrecht. Het is verboden om zelf, zonder toestemming van de maker, afbeeldingen van een ander te gebruiken.
Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht in Amsterdam, waar hij zich veel bezighoudt met auteursrecht en licenties. Ook is hij secretaris van de stichting Copyright en Nieuwe Media, die zich inzet voor liberalisering van het auteursrecht.
,,Je moet uitkijken met het gebruik van afbeeldingen op internet, het is nou eenmaal een feit dat je toestemming nodig hebt van de maker. Ik weet dat het in de praktijk veel gebeurt dat mensen zonder toestemming foto’s van anderen gebruiken, maar zo zit de auteurswet niet in elkaar.”
Wat kan er gebeuren als je dit toch doet?
,,Als een fotograaf erachter komt dat je zijn foto toch hebt gebruikt dan kan hij een schadeclaim indienen. Normaal gesproken had hij je die foto misschien verkocht voor driehonderd euro. Hij kan dit dan alsnog in rekening brengen inclusief bijvoorbeeld een compensatie van nog eens hetzelfde bedrag. Hij kan dat via de rechter proberen af te dwingen, maar het bedrag moet wel redelijk blijven.”
Gebeurt dit vaak?
,,Het is vooral een kwestie van een oplettende fotograaf. Met tekst is zoiets veel makkelijker op te sporen.”
Hoe komen internetgebruikers die zelf geen foto’s maken aan rechtenvrije afbeeldingen?
,,Op Flickr.com is er een afdeling die Creative Commons heet. Deze foto’s mogen wel worden gebruikt. Vaak moet je wel de naam van de fotograaf vermelden. Een deel van deze foto’s mogen niet voor commerciële doeleinden worden gebruikt, maar wel als je bijvoorbeeld persoonlijke weblog hebt.”
En als ik foto’s zoek voor een commerciële website?
,,Op Istockphoto.com kun je foto’s kopen voor lage bedragen als een euro of vijftig cent. Dat kan erg nuttig zijn. Het zijn alleen geen nieuwsfoto’s, dat ligt een stuk moeilijker. Associated Press en bijvoorbeeld Getty Images leveren veel nieuwsfoto’s aan. Daar moet alleen veel geld voor worden betaald.
Thuiskopie
Wat wel mag omtrent afbeeldingen die te vinden zijn op internet is het maken van een thuiskopie. Wil je bijvoorbeeld een foto van Getty Images gebruiken als bureaubladachtergrond, dan mag dat. Deze mag vervolgens niet ter beschikking worden gesteld aan derden. Dus het opnemen van de afbeelding in bijvoorbeeld een scriptie die vervolgens in de universiteitsbibliotheek belandt, is verboden. Hiervoor is toestemming nodig van de maker.
Binnenkort publiceren we meer over zaken die betrekking hebben tot internet en recht.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:juridisch Tags:plaatjes van anderen uploaden
merkenrecht
Het merkenrecht schenden met je domeinnaam
Tjibbo Wind dacht een vriend te helpen door een domeinnaam vast te leggen voor zijn boerenbedrijf. Niet veel later ontving hij een brief met daarin het verzoek de domeinnaam over te dragen. Wind zou namelijk het merkenrecht schenden met de betreffende naam boerenlandzuivel.nl.
,,Een vriend van me heeft een boerenbedrijf, hij verkoopt zijn eigen zuivelproducten. We wilden voor hem een website maken en zagen dat de domeinnaam www.boerenlandzuivel.nl nog vrij was”, vertelt Wind, die de naam wel passend vond bij het bedrijf van zijn vriend.
Na een week of twee ontving Wind echter een brief van een Zweeds bedrijf in ‘Online Brand Management’, dat de belangen behartigt van Ecomel BV, de handelsnaam van Friesland Campina voor biologische zuivel. ,,Mij werd vriendelijk verzocht de naam over te dragen aan Ecomel aangezien zij een zuivellijn hebben met de naam Boerenland.” De ondergetekende van de brief stelt dat Wind onrechtmatig gebruik maakt van de merknaam, die in handen is van Ecomel.
,,In de brief, die zowel per post als per mail is verstuurd, werd mij verzocht de naam binnen zeven dagen over te dragen. Zou ik dit niet doen, dan zouden er verdere stappen worden ondernomen, met kans op een rechtszaak.”
Wind zag een eventuele rechtszaak niet zitten en droeg de naam over. Hij zegt het aan de ene kant ook wel te snappen. ,,We gebruiken de twee woorden boerenland en zuivel. Aan de domeinnaam zou een site worden gekoppeld met als doel ambachtelijke zuivel te verkopen. Dit raakt elkaar, Campina heeft namelijk hetzelfde doel. Volgens mij is het zo dat het langst geregistreerde merk voorrang heeft. Aan de andere kant heb ik ook gehoord dat wat betreft internet de regel geldt: wie het eerst komt, het eerst maalt. Maar zeker weten doe ik het niet. Ik ben wel benieuwd of ik enige kans had gemaakt.”
Arnoud Engelfriet, ICT-jurist, vertelt dat Wind de juiste stap heeft genomen door de domeinnaam over te dragen:
Bij domeinnamen geldt “wie het eerst komt, die het eerst maalt”, maar het merken- en handelsnaamrecht is daar een belangrijke uitzondering op. Als een domeinnaam het merk of de handelsnaam van iemand anders bevat, dan kan die iemand daar vaak tegen optreden.
Merkenrecht geldt namelijk ongeacht het medium, of je de naam nu op papier gebruikt, op je winkelruit schildert of als domeinnaam inzet maakt niet uit. Wel moet de domeinnaam -en de site erachter- verwarring veroorzaken voor de merkhouder. Dat is altijd het geval als een concurrent er zijn producten mee gaat verkopen, maar als het geen concurrent is dan wordt dat moeilijker. De brandblusserfabrikant Ajax of de bedrijfskledingzaak KLM kunnen ajax.nl en klm.nl niet opeisen ondanks dat dat letterlijk hun merknaam in zit. Er kan geen verwarring ontstaan tussen hun merken en die domeinnamen, omdat de huidige houders daarvan in heel andere branches zitten.
“Boerenland” is inderdaad een merk van Campina, en een ander zuivelbedrijf mag die kreet dan ook niet gebruiken om haar eigen zuivelproducten te verkopen.
Het feit dat “boerenland” een bestaand woord is, maakt niet uit. Ook bestaande woorden kunnen een merk zijn. Denk aan bijvoorbeeld Randstad, Diesel of Gazelle. Allemaal doodnormale Nederlandse woorden die toch echt als merk beschermd zijn. Een uitzendbureau mag dan in de randstad gevestigd zijn, ze mag zich niet “Randstad” noemen. Zolang het woord maar niet wordt geclaimd voor de normale betekenis daarvan, is er merkenrechtelijk niets aan de hand. Een merk op “zuivel” zou niet kunnen, die producten ‘heten’ nu eenmaal zuivel en dat kan Campina -of wie dan ook- niet monopoliseren. Maar uit de brief van het merkenbureau blijkt dat zij geen bezwaar maken tegen het woord “zuivel”, alleen tegen het gebruik samen met “Boerenland”.
De vriend van Wind heeft inmiddels een andere domeinnaam vastgelegd: www.ambachtelijkezuivel.nl.
Onlangs maakte iemand via Punt.nl een weblog aan waarbij de naam van een bedrijf werd gebruikt. De persoon die verantwoordelijk was voor deze weblog had echter geen connecties met het betreffende bedrijf en plaatste lasterlijke informatie op de site.
Punt.nl kreeg dit te horen via een intimiderende mail (gestuurd door een medewerker van het bedrijf) met daarin het onvriendelijke verzoek de weblog van Punt.nl te verwijderen. Als reden werd niet de lasterlijke informatie aangevoerd, maar het feit dat Punt.nl onrechtmatig gebruik zou maken van de merknaam. Er werd direct gedreigd met een rechtszaak:
,,(…) het gebruik van de naam xxxxxxx op uw website is onrechtmatig (…) Wij sommeren u dan ook per omgaande te stoppen met het gebruik (…) mocht blijken dat u aan deze sommatie geen gehoor geeft, zullen wij overgaan tot het nemen van gerechtelijke stappen, waarbij wij u aansprakelijk zullen stellen voor alle (in)directe schade die wij lijden door dit onrechtmatig gebruik. Wij hopen dat het zover niet hoeft te komen (…).”
Er wordt dus voorbijgegaan aan het feit dat Punt.nl (medewerkers, eigenaren) niet zelf deze informatie plaatsen en er dus inhoudelijk niet verantwoordelijk voor zijn. Met deze toon wordt ten eerste direct geïmpliceerd dat dit wel zo is. Ten tweede: deze mail betrof het éérste contact met Punt.nl. Het verzoek om de weblog te sluiten begon dus al meteen intimiderend en dreigend met gerechtelijke stappen.
Beleid van Mijndomein Het beleid van Punt.nl en Mijndomein is als volgt: een Nederlandse rechter doet uitspraak, wij verwijderen niet meteen informatie of afbeeldingen (zie Nijntje-zaak) van een weblog of website na een intimiderende mail. Ook sluiten wij niet meteen een weblog af, zoals hier werd geëist. Laat de rechter er maar aan te pas komen.
Echter, een constructieve benadering hoeft niet te eindigen in de rechtszaal. Niet veel later nam een andere medewerker van het bedrijf de moeite om even te bellen en het een en ander uit te leggen. Op een normale manier welteverstaan, zonder intimiderende woorden en dreigementen. Naar aanleiding van dit telefoongesprek kon vervolgens worden geconstateerd dat de eigenaar van de weblog lasterlijke informatie had geplaatst. Punt.nl heeft daarom de site afgesloten, inclusief andere weblogs die door dezelfde persoon waren aangemaakt en soortgelijke informatie bevatten.
Hieruit kun je concluderen: een normaal verzoek leidt sneller tot een normale reactie. Met een constructieve benadering is de kans dat het uiteindelijke doel wordt bereikt veel groter. Voor het bedrijf is deze uitkomst alleen maar positief: de weblog is verwijderd en er zijn kosten bespaard omdat een rechtzaak niet nodig is. Intimidatie werkt dus niet.