Gisteren is de planning van de etappes voor de fietsvakantie naar Praag klaargeraakt. Het was een huzarenstukje om overal prijselijke overnachtingen te vinden. Wij zijn helemaal geen luxepaarden, maar een nette kamer of een propere camping met goede sanitaire voorzieningen zijn toch wel een minimumvereiste . Onze logementen bestaan uit een combinatie van adressen van Vrienden op de Fiets, campings en bed and breakfasts. De terugreis boeken bleek nog het meest ingewikkelde. Dat we terug zouden keren met de trein stond vooraf al vast. Terugkeren met het vliegtuig was geen optie wegens de prijs en het niet altijd zorgvuldig omspringen met fietsen op de luchthaven. Voor de trein waren er twee opties. Terugkeren met een dagtrein of terugkeren met een nachttrein.Een dagtrein betekende minstens 3x overstappen met fiets en bagage en heel de reutemeteut. Voor de nachttrein was er een rechtstreekse verbinding van Praag naar Amsterdam. En vanuit Amsterdam naar Sint-Niklaas sporen was geen probleem. Dus maar geprobeerd om een nachttrein te boeken via HIspeed. Elke poging leverde een nieuwe prijs op met een verschil van 300 euro voor vier personen tussen de laagste en hoogste prijs. Zitplaatsen geen probleem, ligplaatsen bijna geen. Na twee uur zoeken en proberen gaf ik het via deze site maar op. Dan maar via Deutsche Bahn (Duitse spoorwegen) geprobeerd. Daar vond ik tickets voor 89 euro per persoon. Dit was dus heel prijselijk. Maar dan begon het, want er moesten ook twee plaatsen voor de fietsen geboekt worden. En jammer maar helaas dat lukte niet via het internet. Ik moest mijn beste Duits bovenhalen en een dienst opbellen die hiervoor zorgde. Een heel vriendelijke mevrouw ("Können Sie das langsam wiederholen bitte ?"heb ik haar wel tien keer moeten vragen en telkens deed ze het heel geduldig.) probeerde me verder te helpen. Na anderhalf uur belde ze me weer op om te zeggen dat het haar eindelijk gelukt was om met een heleboel doorzettingsvermogen en creativiteit onze Fahrradkarten te boeken. Wat een verschil met de norse medewerkers van de NMBS !
Dus alles is in orde nu. We kunnen binnen enkele weken met een gerust gemoed vertrekken. En hier zijn dus onze etappes :
Dag 1 : De Klinge - Bergen op Zoom: 74 km (vrienden op de Fiets) Dag 2: Bergen op Zoom- Hilvarenbeek: 84 km (vrienden op de Fiets) Dag 3: Hilvarenbeek - Helenaveen: 77 km (camping) Dag 4: Helenaveen - Groeningen: 77 km (camping) Dag 5: Groeningen - Emmerich am Rhein: 70 km (vrienden op de fiets) Dag 6: Emmerich - Gartrop Schermbeck: 74 km (camping) Dag 7: Schermbeck - Cappenberg: 71 km (jeugdherberg) Dag 8: Cappenberg- Bad Waldliesborn : 72 km (b&b) Dag 9: Bad Waldliesborn - Paderborn : 43 km (camping) Dag 10: Paderborn - Liebenau : 73 km (camping) Dag 11 : Liebenau - hann. Münden: 74 km (b&b) Dag 12: rustdag Dag 13: Hann. Münden- Probsteizella: 86 km (camping) Dag 14: Probsteizella - Berka/Werra: 70 km (camping) Dag 15: Berka/Werra - Meiningen: 85 km (b&b) Dag 16: Meiningen - Coburg : 75 km (b&b) Dag 17: Coburg - Bad Berneck: 75 km (b&b) Dag 18: Bad Berneck - Stebnice: 83 km (camping) Dag 19: Stebnice - Konstantinovy Lazne : 70 km (camping) Dag 20: Konstantinovy Lazne - Horovice: 85 km (b&b) Dag 21: Horovice - Dobrichovice : 36 km (b&b) Hier blijven we vijf nachten slapen. Dit dorpje ligt zo'n 20 km buiten Praag . Er is een rechtstreekse treinverbinding met de hoofdstad.
|