De eerste dag van onze fietstocht is vlot verlopen. Om acht uur hadden Miriam en ik afgesproken in het station van Sint-Niklaas. De vrienden van Miriam mogen trots op haar zijn want ze was maar vijf minuten te laat . Een hele prestatie voor haar. Een vriendelijke bediende van de NMBS bracht ons met de lift naar het juiste perron. Het was hectisch om met de fiets en de bagage op de trein te geraken , maar in Beveren waren bagage en fiets weer samen op dezelfde plaats . In Antwerpen Centraal moesten we overstappen. Daar stonden we niet alleen als fietstoeristen. Een groepje vrienden reisde met de trein naar Berlijn om van daaruit naar Kopenhagen te fietsen . Een jonge mama trok naar Goes voor een fietsvakantie met haar kleine dochtertje van 4 . De solidariteit om fietsen en bagage op de trein naar Rotterdam te krijgen was dan ook groot. In Rotterdam moesten we de trein naar Zwolle nemen, maar een defecte lift zorgde ervoor dat we ondanks de inspanningen van een lieve treinbeambte de aansluiting misten. Het half uurtje wachten gebruikten we dan maar om onze picknick binnen te smikkelen . De rit naar Zwolle verliep heel vlot. Onze laatste trein naar Emmen was de meest praktische voor onze fiets en bagage. Daar konden we bijna gewoon op rijden . Om kwart na twee stonden we klaar om aan onze fietstocht te beginnen. Maar ondertussen was het beginnen regenen . En nog niet zo stilletjes ook. Miriam leerde daar ook haar eerste les als fietstoerist : Steek je regengerief nooit onderaan in je fietstas ! In een plensbui vertrokken we dan voor onze 49 km naar Dorpen . Gelukkig werd het na een half uurtje droog. Na een 28-tal km bereikten we de Duitse grens al. Niet zo spectaculair hoor: een houten bruggen oversteken en klaar. Het landschap leek heel goed op ons eigen Waasland tot we voor het eerst aan de Wester kwamen. Het dorpje Steinbild zorgde voor een foto voor op een prentbriefkaart. Daarna stonden we al snel in Dorpen. Onze eerste overnachtinsssplaats was dik in orde. Een lekkere maaltijd sloot onze eerste dag dan ook af.
Vrijdag is het zover. Om 20 over acht 's morgens vertrekken we vanuit Sint-Niklaas met de trein naar Emmen, de vertrekplaats van de Jutlandroute. De benen worden deze week wat rust gegund, wat mooi meegenomen is met dit warme weer, zodat ze vrijdag optima forma zijn. In huis zie je stilaan dat het vertrek nadert. Alles wat mee moet, wordt stilaan verzameld zodat donderdag alles netjes ingepakt kan worden. We hebben er zin in !
Nog even de planning en tot vrijdagavond met ons eerste verslag. Een financieel duwtje in de rug voor Bednet is ook nog steeds heel erg welkom. Dag 1 : treinreis Sint-Niklaas - Emmen fietstocht: Emmen - Dörpen: 48 km Dag 2 : Dörpen - Westerstede: 73 km Dag 3: Westerstede - Bremerhaven: 76 km Dag 4: Boottocht en bezoek Helgoland Dag 5: Bremerhaven - Armstorf: 82 km Dag 6: Armstorf - Hademarschen Hanerau: 83 km Dag 7: Hademarschen Hanerau - Schleswig : 65 km Dag 8: Bezoek Haithabu + Schleswig- Padborg: 50 km Dag 9: Padborg - Vojens : 70km Dag 10: Vojens - Bredsten: 80 km Dag 11: Bredsten - Ry: 70 km Dag 12: Ry - Viborg: 68 km Dag 13: rustdag Dag 14: Viborg - Nibe: 75 km Dag 15: Nibe - Skallerup Klit : 85 km Dag 16: Skallerup Klit - Skagen: 75 km Dag 17: Skagen - Saeby: 73 km Dag 18: Saeby- Svanfolk: 75 km Dag 19: Svanfolk - Viborg: 85 km Dag 20: Treinreis naar huis.
Nog een week en we vertrekken voor onze fietstocht naar Jutland. Langzamerhand geraken alle praktische beslommeringen van de baan. De treinrit naar Emmen is in orde. De NMBS verraste ons met een promotie: Voor 28 euro naar Emmen in het noorden van Nederland in eerste klas ! Mooi meegenomen natuurlijk als je weet dat tweede klas een stukje duurder was. De fietsen zijn gecheckt en in orde gebracht door onze respectievelijke fietsenmakers. Voor de nieuwsgierigen onder jullie: Myriam rijdt met een spiksplinternieuwe Koga , Carine doet het met haar trouwe vierjarige Sparta. Allebei heel degelijke trekkingfietsen die zeker hun mannetje zullen staan op de Ochsenweg en de Haervejen. Ondertussen hebben we ook al een paklijst gemaakt. Wat staat daar zo al op ? - Ondergoed, kousen, T-shirts, shorts, een lange broek of driekwartbroek, zakdoeken, slaapgerief , waspoeder en toiletgerief . Normaal zijn we heel milieuvriendelijk, maar we nemen wel wegwerpwashandjes mee. Waarom ? Na een hele dag fietsen met sandalen zien je voeten vaak zo vuil dat je washandje van de eerste keer al heel erg vies wordt. Bij een wegwerpwashandje moet je niet schrobben om het weer proper te krijgen. - Fietsbroeken. Carine zweert bij mountainbike- fietsbroeken, dit wil zeggen een bermuda met binnenin een fietsbroek. Myriam houdt het bij de klassieke fietsbroeken. Carine neemt ook een fietshelm mee. - Fiets T-shirts. Deze zijn ademend, vochtregulerend en sneldrogend. - Regenjas en -broek. Myriam heeft er eentje van het merk AGU, Carine van x-treme. - Myriam neemt een tweetal sweaters mee voor als het frisser is, Carine houdt meer van softshells. - Als schoenen rijden we allebei het liefst met onze TEVA- sandalen. Een paar sportschoenen steekt ook in de bagage voor als het fris is. - We nemen uiteraard ook plakgerief mee, twee extra binnenbanden, een fietspomp, een set imbussleutels en twee paar remblokjes. Onze fiets is uitgerust met marathonbanden, waardoor we uiteraard hopen van niet lek te rijden. - Al dit gerief stoppen we in een set waterdichte achtertassen van Ortlieb. Carine neemt ook nog een rack pack van Ortlieb mee om ons picknickmateriaal, eten, fruit, koekjes ... in te vervoeren.
Zo jullie merken het, onze uitrusting geraakt stilaan in orde. Nu nog tasten, vouwen, wegen, selecteren ... om de fietstassen goed in te pakken en we zijn er klaar voor.
Deze zomer gaan Myriam en ik de Jutlandroute fietsen. Omdat we allebei sociaal enorm geëngageerd zijn willen we een sponsoractie voor een goed doel aan deze fietstocht vasthangen. We willen zo veel mogelijk euro's inzamelen voor BEDNET. Bednet is een organisatie die langdurig zieke kinderen en hun school ondersteunt met computers en ander ICT-materiaal om de kinderen via het internet van thuis uit les te laten volgen samen met hun klasgenootjes. Zo wordt de leerachterstand beperkt en wordt het sociaal contact onderhouden. Op dit moment volgen al 200 kinderen les op deze manier en het zou mooi zijn als in de toekomst nog meer kinderen gebruik kunnen
maken van dit prachtige initiatief. Ik ben twee jaar geleden met deze organisatie in contact gekomen door een chronisch ziek kindje bij ons op school. Dat jongetje was nog te klein (eerste kleuterklas) om ondersteuning van Bednet te krijgen, maar zij hebben ons met raad en daad bijgestaan om via skype een eigen Bednet op te starten. Toen een meisje van het vierde leerjaar in januari de diagnose van leukemie kreeg, hebben wij hen onmiddellijk gecontacteerd. In drie weken tijd was heel de installatie op school en thuis in kannen en kruiken. Liesje en haar klas maken er dan ook dankbaar gebruik van. Om onze dankbaarheid t.o. Bednet te tonen willen we deze zomer onze fietstocht naar Skagen laten sponsoren door vrienden, kennissen en sympathisanten. De opbrengst gaat integraal naar Bednet. Kennismaken met deze organisatie kan op de website: www.bednet.be . Elke bijdrage, hoe klein ook is welkom op het rekeningnummer: Janssens Carine BE21 9730 8923 6903 ARSPBE22 Dit rekeningnummer wordt uitsluitend gebruikt voor deze actie. Deze sponsortocht wordt ondersteund door Bednet en door GBS Reynaerdijn in Stekene/Kemzeke.
Alvast bedankt voor jullie steun.
De voorbije jaren heb ik drie fietsvakanties ondernomen. In 2009 reed ik de Vlaanderen fietsroute, in 2010 de ronde van Nederland en in 2012 de Praagroute. Er zitten nog heel wat andere routes in de pijplijn, maar deze zomer wordt het Denemarken. Waarom ? Ik ben een echte natuurmens en naar het schijnt dat als je eenmaal de sfeer van rust en ruimte in de weidse natuur van Scandinavië hebt geproefd, je vaker terugkeert naar het Noorden. Scandinavië heb ik echter nog nooit eerder bezocht maar mijn lieve collega Karien heeft me met haar verhalen over Jylland warm gemaakt voor deze onderneming. Omdat Sandra een tweejaarlijkse fietsmaat is , trek ik er dit jaar op uit met Myriam, een sportieve vriendin die al enkele jaren had laten vallen dat ze zo'n fietsvakantie ook wel zag zitten. Dus nu is de tijd rijp. De route is al volledig gepland en de overnachtingen, bed and breakfasts deze keer, zijn vastgelegd. Mijn oude, stijve knoken zien kamperen niet meer zitten, zeker niet als we geen mooi-weergarantie hebben. Onze fietsvakantie start in Emmen in Groningen . Deze stad trachten we te bereiken met de trein. Fyra- perikelen zullen we gelukkig niet hebben, want die trein rijdt niet meer en met de Thalys kunnen geen fietsen mee. Door alle omwegen die we zo moeten maken, zal de eerste halve dag een echt treinreisavontuur worden. Vanuit Emmen gaat het regelrecht richting Duitsland en trekken we door een onbekend en vergeten gebied. Oude veengebieden zullen afwisselen met beboste heuvels en uiterwaarden van de Weser en de Elbe. Een bezoekje aan het waddeneiland Helgoland staat daarbij ook op ons programma. Na 400 km wordt dan de Deense grens bereikt. Vanaf Schleswig-Holsten volgen we zeer oude handelswegen : de Ochsenweg en de Haervejen, met als onbetwist hoogtepunt het prachtige merengebied rond Silkeborg. Ook het koningsplaatsje Jelling met de beroemde stenen zullen we passeren. Vanaf Viborg fietsen we over Aalborg naar Hirtshals en Skagen . We fietsen dan nog een heel stuk terug langs de oostkust weer tot in Viborg. Daar zullen we de trein nemen naar Padborg om van daaruit met de nachttrein terug te keren naar Arnhem.
Dit jaar koppelen we onze fietstocht aan een ongelooflijk goed doel, maar daarover vernemen jullie volgende week meer.
Hoe we de route indelen kan je hier lezen: Dag 1 : treinreis Sint-Niklaas - Emmen fietstocht: Emmen - Dörpen: 48 km Dag 2 : Dörpen - Westerstede: 73 km Dag 3: Westerstede - Bremerhaven: 76 km Dag 4: Boottocht en bezoek Helgoland Dag 5: Bremerhaven - Armstorf: 82 km Dag 6: Armstorf - Hademarschen Hanerau: 83 km Dag 7: Hademarschen Hanerau - Schleswig : 65 km Dag 8: Bezoek Haithabu + Schleswig- Padborg: 50 km Dag 9: Padborg - Vojens : 70km Dag 10: Vojens - Bredsten: 80 km Dag 11: Bredsten - Ry: 70 km Dag 12: Ry - Viborg: 68 km Dag 13: rustdag Dag 14: Viborg - Nibe: 75 km Dag 15: Nibe - Skallerup Klit : 85 km Dag 16: Skallerup Klit - Skagen: 75 km Dag 17: Skagen - Saeby: 73 km Dag 18: Saeby- Svanfolk: 75 km Dag 19: Svanfolk - Viborg: 85 km Dag 20: Treinreis naar huis.