Foto

Balena is een Everson 33, een 10 m lange zeilboot, met vaste zomerligplaats in Wolphaartsdijk (NL). In voor- en najaar beleven we vooral leuke zeiltochten op het Veerse Meer en de Oosterschelde. De Belgische en Nederlandse Kust en de Westerschelde staan eveneens regelmatig op het programma.

In de vakanties gaan we verder : Denemarken (in 2009 en 2010), tot Edinburgh (Schotland in 2011), naar Jersey en Guersney, tot St Malo en St. Cast (in 2012), de Engelse Oostkust, Londen, Chatham en dan zuidelijk tot Weymouth (in 2013), Bornholm en zuid-Zweden (2014) en de Duitse Hansesteden en Rügen in 2015. Vakantie 2016 was 2,5 week Veerse Meer wegens motorproblemen, en nadien nog tot de Engelse Oostkust en Wells-next-the Sea ! 2017 werd het Kopenhagen, met heenreis via de Eider en het Kielerkanal.

2018 staat onze neus opnieuw richting de Oostzee... om samen met vrienden retour te komen naar Zeeland.

Zoeken in blog

Zeiljacht Balena
Zeilavonturen dichtbij en verder weg met onze Everson 33
08-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3 tot 6 september - Weekendje naar het Palingfestival/Antwerpen
Klik op de afbeelding om de link te volgen Zeer leuke trip via Hansweert, tot Antwerpen Linkeroever. Zaterdag vertrek om 8u30, en rond 13 u leggen we aan in de Liberty op Linkeroever. 's Avonds naar de terreinen van de Zeescouts voor een lekkere portie paling in 't groen. Zondag luilekkerdag, bezoek van enkele bekenden, we maken een mooi toertje langs de kaaien tot Hoboken en terug, en terug binnen in de kom. Maandag waait het meer, en we beleven een zeer mooie zeiltocht tot Hansweert, en ook op de Oosterschelde kunnen we nog op zeil tot de Zandkreeksluis. We varen in het pikdonker onze haven binnen, een mooie nazomertocht rijker...

Categorie:Zeilseizoen 2010
» Reageer (0)
23-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantie Denemarken in Word
Voor diegene die het blog niet "life" gevolgd heeft, en het verslagje van onze vakantie alsnog wil lezen, hierbij een word-document, dat is gemakkelijker leesbaar...

Bijlagen:
Blogverslag in word.doc (1.5 MB)   


Categorie:Zeilseizoen 2010
» Reageer (0)
02-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The end !
Zondag 1 augustus - Tja, en uiteindelijk is er echt een laatste dag, en dat is dus vandaag... Je kijkt zo lang uit naar 6 weken vakantie en de bijhorende zeil- en vaartrajecten, en dan ineens is dat voorbij !

We vertrekken in Colijnsplaat pas rond 16 uur, en zeilen nog rustig op genua alleen (anders gaat het te snel), en na de Zandkreeksluis is het nog 2 mijl tot ons haventje in Wolphaartsdijk. Was en dringendste zaken mee in de auto voor de retour, en nog een hapje eten. Rond 22 u worden we afgezet in Schoten : wat lijkt ons huis groot na 6 weken intens leven op de boot !

Colijnsplaat - Wolphaartsdijk : 12 Mijl


Categorie:Zeilseizoen 2010
» Reageer (0)
01-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.En we gaan nog niet naar huis !
Zaterdag 31 juli – Neen, we gaan nog nie naar huis ! We blijven in Colijnsplaat liggen, zo kunnen we wat poetsen en oprommelen… Conclusie : weer veel te veel kleren bij (door het mooie weer bijna geen lange broeken gedragen) ! Voorraad droge voeding en drinken hebben we beter ingeschat dan vorig jaar.
Het is bewolkt, soms enkele minuutjes motregen, maar daar blijft het bij. ’s Avonds komen Christel en Stéphane van Saltwater op bezoek, we babbelen bij over 6 weken avonturen in DK en worden ingelicht over 6 weken afwezigheid in België en Zeeland.

Categorie:Zeilseizoen 2010
» Reageer (0)
30-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar de Oosterschelde
Vrijdag 30 juli – Wakker voor de wekker, al om 6u30… ik sta op, en Kurt ook val gauw. Koffie, ontbijt, en wat oprommelen, en om 8 uur gooien we los. Het belooft een mooie dag te worden, het is al mooi zonnig, en de golven van gisteren zijn omgezet in een deining op zee…

We varen de leuke haven van Scheveningen buiten, en zetten koers op zeil, richting de Maasmond (Rotterdam) … Mooi stroom mee, maar na een goed uur valt de wind weg, Kurt probeert met het nieuwe visparavaantje makreel te vangen, geen succes ! Aan de maasmond is het zoals gewoonlijk even goed opletten en uitluisteren, en eens daar voorbij, gaat de autopilot op, 225 ° stuurt die zonder te mopperen, en wij kunnen lezen, uitkijken, sudoka oplossen en vissen…

Rond 16 uur al varen we de sluis van de Roompot binnen, en dat betekent : bijna thuis, oftewel, vakantie bijna ten einde… We varen nog door tot Colijnsplaat, en zullen hier morgen nog blijven liggen (beetje oprommelen, poetsen,…), want eens we in Wolphaartsdijk zijn, komt dat er toch niet meer van. We betalen het liggeld bij de havenmeester, gaan een glaasje drinken op het terras van de jachtclub, en hoewel we zouden eten aan boord, laten we ons toch verleiden door de heerlijke geur van de Zeeuwse mosselen die er geserveerd worden… Ze smaken delicious !

Scheveningen - Colijnsplaat : 51 Mijl

Categorie:Zeilseizoen 2010
» Reageer (0)
29-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verwaaid of vertrekken ?
Donderdag 29 juli - Om 4 uur word ik wakker, het is aan het gieten en het waait stevig, ik ga een klepperende val vast maken. Om 6 uur staat Kurt nog even op, het is grijs, grijs, grijs ! Zouden we dan toch nog ene dag verwaaid moeten liggen ?
Tijdens het ontbijt overleggen we wat we gaan doen : de weersvoorspellingen geven droog en bewolkt met opklaringen... de regen is voor het oosten van het land. Dus we vertrekken : het is maar een kort traject tot Scheveningen, en met de stroom mee, zal het wel snel gaan...

Om 11 uur gooien we los, we zetten een reef in het grootzeil en reven ook de genua voor een stuk. Tussen de havenhoofden van de grote kom is het botsen tegen de grote golven om Ijmuiden buiten te varen. Eens buiten, ervaren we een serieuze deining met golven van rond de meter, en het is goed uitkijken om deze mooi over te sturen. Met halve wind en de springstroom van meer dan 2 knopen, zeilen we met een snelheid van meer dan 8 knopen over de grond. Zo gaat dat dus inderdaad vlug vooruit. Om 15 uur varen we Schevingen binnen, meren af, en wandelen even rond in de haven. 's Avonds gaan we eten in het visrestaurent De Weduwe van Toorn.

Ijmuiden - Scheveningen : 27 Mijl

Categorie:Zeilseizoen 2010
» Reageer (1)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dé retour begint
Woensdag 28 juli - Vandaag begint onze retour echt... we gaan het vakantie-eiland Texel verlaten. Nog even goedendag aan Parmyra en crew, en even na 12 uur laten we ons op de Texel-stroom naar buiten trekken, de Noordzee op. We hebben nu het volle tij mee, en eens Den Helder gepasseerd, kunnen we op zeil. We hebben deze morgen de genua opnieuw gezet, en met de de heersende NW-wind, zeilen we halve wind en dat gaat vlug.
Het is bewolkt, en soms zonnig, regenen doet het niet, maar wellicht wel overland. Kurt werpt nog eens zijn nieuw visparavaantje overboord maar het lukt niet om makrelen te vangen, wellicht varen we te snel... Rond 19u30 varen we de haven van Ijmuiden binnen. Hier is nog genoeg plaats voor passanten, en we vinden dan ook vlug een lege box. Eten aan boord, en vlug bedje in...

Texel (Oudeschild) - Ijmuiden : 41 mijl

Categorie:Zeilseizoen 2010
» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Texel per fiets
Dinsdag 27 juli – We worden door onze buren gewekt om 7 uur:  hoewel we hier in een box liggen, willen de 4 Duitsers met huurjacht ons verwittigen dat ze vertrekken ! Kurt staat op en “wuift” (lacht) hen uit…
Na douche en ontbijt, gaan we fietsen huren… We zijn de haven nog niet uit, of we komen Carl en Lars (Oxygen) tegen, en spreken af om vanavond even langs te komen.

Met de huurfietskes eerst richting veerhaven 't Horntje, een koffiestop in Den Hoorn, verder door duin en bos tot het strand bij Paal 17, voor een lunchstop (dit is niet het naaktstrand), en dan verder tot de stadjes De Koog (zeer toeristisch, één straat met allemaal toeristenshop en eet- en drankgelegenheden) en dan verder naar Den Burg (leuker stadje en mooiere winkeltjes)... We hebben uiteindelijk 40 km op de handheld gps kunnen aflezen.

Zoals afgesproken gaan we bij Veerle en Carl langs, alwaar gezellige ontvangst en aperitief, en nadien verderzetting op de Balena.

Categorie:Zeilseizoen 2010
» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op de Waddenzee
Maandag 26 juli – Vanuit Harlingen gaan we vandaag de Waddenzee op naar Oudeschild, de jachthaven op het eiland Texel… In de voormiddag nog even tijd, Kurt gaat om diesel, en ik kan eindelijk nog eens naar een goede supermarkt (grote Albert Heijn bij de Zuiderhaven)… We willen samen met Parmyra – Ward, Anneleen en Andy – de brug nemen van 10u45, maar wegens het hoge springtij, is de  keersluis gesloten tot 12 u, dus nog even platte rust, en al goed, want op dat moment begint het te gieten… Om 12 uur is het droog, en varen we met een heel konvooi Harlingen buiten.

Het eerste stuk op het Wad is zeer smal en ondiep, we hijsen de zeilen, en kunnen deze koers scherp houden… Er staat wel een pittige golfslag, en de voorspelde 4 en 5 bft, worden al gauw 5 en 6, en enkele vlagen 7… Met de grootschoot in de hand en zo enkele vlagen opvangend, lukt het aardig, maar we moeten toch een reef in het grootzeil zetten… En in het vervelendste stuk waar we moeten opkruisen zijn er verschillende vissers waar we moeten voor uitwijken. Dankzij de grote stroomsnelheden die in de Waddenzee huis houden, gaat het natuurlijk wel vlug : om 16 uur arriveren we in Oudeschild. We krijgen van de havenmeester een box toegewezen, maar die is ondertussen bezet door een andere zeiler, die luid en duidelijk laat horen dat HIJ eerst is, en dat hier in Texel nooit boxen worden aangewezen door havenmeesters ! Tja, we kruipen dan maar in de laatste “vrije” box…
Samen met de bemanning van de Parmyra kunnen we nu lekker in het zonneke in onze kuip aperitieven, zo zag het er deze voormiddag niet naar uit. 

Harlingen- Texel : 27 mijl

Categorie:Zeilseizoen 2010
» Reageer (0)
25-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rustdag op Harlingen
Zondag 25 juli – Eindelijk zitten we rond kwart voor tien aan het ontbijt, maar we zijn wel al van 7 uur wakker… De platbodems naast ons gaan naar Ameland, en willen om 7u30 losgooien, we maken de weg vrij voor hen, … natuurlijk zijn er nog verschillende andere boten die de brug van 7u45 willen doorvaren, en wij meren nadien terug aan tegen de kade : terug met de plank die we in Borkum ook gebruikten. Kurt gaat naar de bakker en de havenmeester en regelt dat we van deze haven straks naar de Zuiderhaven kunnen varen. Daar kunnen we in een box liggen, en moet je niet de hele dag kijken wat het tij met je boot doet langs deze hoge kade. En daar dus ontbijt, met de pistolekes die niet vers zijn !

We blijven een dag in Harlingen, het is mooi weer, hoewel men regen voorspeld heeft. In de namiddag wandelen we naar het strandje aan de Waddenzee… Langs de vloedlijn slenteren betekent hier vuile voetjes die tot 30 cm wegzakken in een zachte modderige brij. Het is een beetje wennen en je moet er niet te veel bij nadenken, maar het zal wel goed zijn voor de voetjes denken we maar. Nadien een dutje op het strand en dan begint zich een wolkendek te vormen. We wandelen naar het stadje, en gaan vis eten bij rest. Tjotter, waar we al enkele keren gegeten hebben ! Een aanrader.

Categorie:Zeilseizoen 2010
» Reageer (1)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Stalenzenuwen"-route
Zaterdag 24 juli – Wakker met de wekker, douche, en vertrek om 8 uur. Ontbijt tijdens het eerste traject op het Lauwersmeer. Vandaag willen we dus het noordelijke stuk van de Staande Mast Route doen, en dat betekent motoren… En omdat dit stuk toegelaten is voor boten tot een diepgang van 1,95 m zetten we de dieptemeter op 2,5 m, anders piept hij de hele dag ! Maar tijdens het ontbijt al, en dus nog geen 30 minuten onderweg, staat het metertje constant op 2, 1,9, en soms 1,8 m… Onze kiel is “officieel” 1,8 m… en dan denken we dat we goed geladen zijn, dus nog dieper liggen. Om kort te zijn, we zetten het diepte-alarm dan maar op 2 m, maar als we die dan horen, moet je wel vlug ingrijpen (maar veel kan je toch niet doen, en je schraapt wellicht gewoon over wat modder). Het is dus zeker op het Lauwersmeer goed kijken naar de boeien, en nadien naar de bakens (de takken/prikken links en rechts die het “diepste” vaarwater aanduiden).
We zijn bij het eerste sluisje Dokkumer Nieuwe Zijlen om 9u30, en dat zou moeten voldoen om vandaag tot in Harlingen te geraken. Je moet verschillende bruggen passeren, en die zijn vaak door 1 brugwachter bediend, dus af en toe wachttijden. Bovendien is het in Friesland de gewoonte dat ze niet werken tussen 12 en 13 uur, en tussen 16.15 en 17.15 uur… Dus daar moet je dan ook weer wachten.

Maar het is wel een heel mooi traject, zeker het stuk tot Leeuwarden… Eerst Lauwersmeer dus, dan Dokkumer Grootdiep tot het zeer mooie stadje Dokkum (3 bruggen, bruggeld te betalen aan de brugwachter die een klomp aan een hengel hangt, en waar je dan liefst je gepast geld in legt – pinnen kan hier niet), via het Dokkumer Ee tot Leeuwarden. Weer een 7-tal bruggen door, ondertussen heeft het konvooi schepen zich vermenigvuldigd, en zijn we zeker al met 15 boten… En die Belg als eerste ! We hebben hier veel bekijks, in een klein dorpje staat een man te kijken die roept : “Kik a bealg ! ” Precies of we Hottentotten zijn !

Vanaf Leeuwarden is de tijdsdruk weg, ttz de bruggen die we nu nog moeten doen, werken tot 20 u… Rond 19 uur varen we de zeesluis van Harlingen uit, en zijn we dus terug op het getijdewater van de Waddenzee. Nog 2 bruggetjes, we willen graag naar de Zuiderhaven omdat hier vrienden liggen met een boot, maar de brugwachter is principieel : jachten kleiner dan 13 meter horen thuis in de Noorderhaven, dus moeten we naar daar… We meren aan naast twee platbodems, het ligt natuurlijk goed vol hier, en gaan betalen bij de havenmeester. Nadien stappen we naar de Zuiderhaven, en gaan even langs bij Ward. Misschien kunnen we wel regelen om morgen naar huis te verhuizen. We zien wel.

Lauwersoog – Harlingen : 40 Mijl

Categorie:Zeilseizoen 2010
» Reageer (0)
23-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Officiële verwelkoming in Nederland
Vrijdag 23 juli - Na de weerberichten gisteren nog even bekeken te hebben, en deze morgen beluisterd op het vertrouwde kanaal 23/83, besluiten we om niet naar Delfszijl, maar toch naar Lauwersoog te varen vandaag... Dat is dan toch nog de Noordzee op, om dan tussen de eilanden Schiermonnikenoog en Ameland, een smalle geul en zeer ondiepe geul aan te lopen tot de Robbegatsluis om Lauwersoog op het Lauwersmeer te bereiken.
We dachten dat we met een voorspelde variabele wind 1-3, niet veel zouden kunnen doen, maar dankzij de juiste vertrektijd, kunnen we ons wat permitteren : we hebben de eerste 2 uren meer dan 3 kn stroom mee... dus dan gaat het sowieso goed vooruit. Bovendien is het een NW-wind, en we zeilen aanvankelijk 4,5 tot 5 kn op log, later wat minder omdat de wind vermindert. Als we in de smalste geul komen, moeten we ruimer varen, en dus goed opletten op de betonning... langs links en rechts zien we op korte afstand lawaaierige brekers, hier "breken" de golven dus werkelijk door het diepteverschil... en net op dat moment natuurlijk, zijn ze er : een kleine RIB met 3 mannen aan boord, cirkelen even rond onze boot, we zwaaien vriendelijk goeiendag, en ze draaien nog een rondje, en komen langszij, "of ze even aan boord mogen komen?"... En aan de Koninklijke Marechaussée en de Douane kan je moeilijk zeggen dat het even niet past... Twee mannen stappen dus op, volledige reddingspakken met rubberen laarzen, met rugzak, handboeien en pistolen om de taille... Ik blijf maar geconcentreerd sturen, ze stellen zich vriendelijk voor, handjeschudden met Kurt (niet met mij, want ik moet nu even goed kijken - opletten voor de ruime wind en de giek, de boeien en de vaargeul, én de diepte goed in het oog houden). Ze vragen de identiteitskaarten, en de papieren van de boot; gelukkig steekt dit allemaal mooi samen in een kaft, zodat dat vlug afgehandeld kan worden. En hop, dan komt de rib terug langszij, en dan vraagt Kurt om nog een foto te mogen maken, haha ! We zijn dus officieel terug in Nederland ingeklaard...
De mannen zijn nog geen 10 minuten weg, of onze grootschoot en de giek erbij uiteraard, slaan naar de bakboordkant, er is een harpsluiting kapot gebroken, en we kunnen vlug een andere sluiting gebruiken om dit te verhelpen. Gelukkig stond er niet te veel wind... van dan is het verder op de motor...
We worden iets na 18 geschut in de Robbegatsluis, daar gaat het heel vlug, en zo varen we een halfuurtje later de marine van kauwersoog binnen, waar we vlug een vrije box vinden. Daar gaan we 's avonds eten in Het Booze Wijf, het restaurant vlakbij het andere sympathieke haventje, maar te ondiep voor ons, hier liggen enkel platbodems en motorbootjes...

Borkum - Lauwersoog : 35 Mijl


Categorie:Zeilseizoen 2010
» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luie dag in Borkum
Donderdag 22 juli - Vandaag blijven we in Borkum. Vroeg in de morgen is het behoorlijk beginnen waaien, en we waren allebei om 5 uur wakker... De boot werd constant op de camionbanden gedrukt en alles maar kraken en piepen (ik dacht dat die plank gewoon middendoor zou gaan), dus niet meer geslapen.
Als Kurt gaat douchen, zegt de havenmeester hem dat we ons mogen verleggen in een box die pas vrijgekomen is, en daar zijn we hem dankbaar voor... We verplaatsen ons dus van deze lage wal (ondertussen had een aluminium jacht ons bijna geramd) naar de nieuwe plaats, en daar is het veel rustiger liggen. Hoewel het deze morgen zeer zwaar bewolkt was, trekt het helemaal open, en het is nog altijd warm. We maken hier gebruik van om de boot nog eens goed te poetsen langs buiten, want hij hangt vol zoutplekken... nog wat eten, oprommelen en uiteindelijk is het pas 16 uur als we naar Borkum-stad rijden met de bus (fietsen waren in dit haventje niet te huur), en de stad ligt op ca. 7 km.
Het is er gezellig druk, enorm veel fietsers, er is daar bijna op elke hoek een fietsenverhuurbedrijfje. Borkum is ook een oud kuurcentrum zoals Norderney, maar dit is volkser, terwijl Norderney wat "bezadigder" en rustiger is... De boulevard is zeer mooi aangelegd, het bewaakte strand is zeer breed, en staat vol kleurige strandkorven... als je langs de vloedlijn wandelt, kom je uit bij de "zeehondenplaat", een stuk droogvallend strand (met laagwater dus), waar zo'n 200 zeehonden komen zonnen en uitrusten. Je mag er niet vlakbij komen, op een eindje ervandaan, staan enkele "groene jongens" de toeristen te woord, en ze hebben ook verrekijkers ter beschikking.
We drinken een glas op een mooi terras, vragen de ober naar een goed visrestaurant, en hij tipt ons Byls Fishuus, maar dat is wel even wandelen, want buiten het centrum... wij er naartoe natuurlijk, en bleek dat het sluit om 18 u... maar de bushalte is vlakbij, en we rijden dan maar naar de haven terug en maken de geplande pasta voor morgen, vandaag klaar...

Categorie:Zeilseizoen 2010
» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe haven op ons lijstje
Woensdag 21 juli - Een "kort" traject vandaag op de planning, slechts 37 mijl, indien bezeild, en dus bekijken we de stroomatlas goed om zo veel mogelijk te profiteren van het meegaand tij... en dat betekent in concreto, op een mooi uur vertrekken, rond 10 uur... Doel is Borkum, hier zijn we nog niet geweest, dus dat is altijd weer een verrassing. We hebben een ZO-Z wind, 3 - 4 bft, en later volgens het knmi 5... maar we kunnen zeilen, een stuk met de halfwinder erbij, nadien met de high aspect... Hoewel gezegd en geschreven wordt dat Borkum het enige Duitse waddeneiland is dat veilig aan te lopen is bij nacht en ontij (veel wind), is het voor de eerste keer toch goed oppassen geblazen, zeker omdat we met een stroom mee van meer dan 3,5 knopen vanuit het grote vaarwater, de geul naar de havens moeten insturen, en dat is vlak achter een lange strekdam... daar valt dan wel plots de stroom en de golfslag weg...
We varen de Burkana haven binnen, dat is een oude marinehaven, en dit is niet echt een klassieke marina... we zien een lege box, maar de havenmeester doet teken dat deze bezet is, en we moeten aan één van de grote betonnen drijvende steigers aanmeren, met grote camionbanden als fenders (net zoals de ferry's)... en aan lagerwal ook nog ! We maken dus een constructie met al onze fenders, en Kurt haalt zijn nieuwe accuboormachine boven om nog gaatjes te boren in een plank die we al in de bakskist hadden voor zo'n situatie... Die plank komt dus te hangen tegen onze fenders, en rust dus tegen de camionbanden...
Achter ons meren nog 2 charterboten onder NL vlag af, maar deze zijn bemand door West-Vlaamse zeescouts. Verder ligt hier ook nog een Belgisch jacht, Spirit 28, die we reeds op het Noordzeekanaal gezien hadden.
We wandelen 's avonds nog even op het terrein rond de haven, allemaal oude kazernegebouwen, die opnieuw bewoond zijn, maar geen supermarkt of bakker, enkel een restaurantje...

Norderney - Borkum - 37 Mijl

Categorie:Zeilseizoen 2010
» Reageer (0)
21-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rustig op de Elbe
Maandag 19 juli - In zo'n haven als Brunsbüttel is iedereen rond 8 uur wakker, je buurman kan vertrekken, en dan wil je zelf ook liefst klaar zijn... We zijn dus ook standby om 8 uur, en nog nooit ben ik zo vroeg naar de supermarkt geweest. Vlakbij is er hier een Aldi, en we hebben fruit, groenten en water nodig, dus dat is gemakkelijk.
We vertrekken om 10 uur, en we kunnen meteen de sluis is, het gaat vlug hier. Vroeger afvaren was niet nodig, want we zitten hier dus terug op de Elbe, en net zoals op de Schelde, veel stroom (mee of tegen), en na de sluis, zitten we 2 uur na de kentering, dus volle stroom mee richting Cuxhaven : een stuk kunnen we opkruisen, stuk op motor, op momenten varen we 5 knopen, en hebben we 10 over de grond, dus verdubbeling enkel door de stroom... En zo gaat het vlug natuurlijk, we leggen de 18 mijl in een goede 2 uur af. Het is bovendien zeer rustig, ttz weinig grootschepenverkeer, zijn die misschien ook met vakantie ?

In Cuxhaven vinden we gemakkelijk een box; van deze haven wordt vaak verteld dat ze bomvol is tijdens de vakantie, maar dat hangt samen met het "slechte" weer, ttz het is een echte "slechtweerhaven", waar men wacht tot beter weer om richting NL en B te vertrekken... maar nu dus, met het nog steeds prachtige weer, zijn er enkel passanten voor een nacht...

Het is bloedheet als we toekomen... en het briesje dat er dan al misschien is, wordt ook nog tegengehouden door een mastodontcontainerschip dat voor de plezierhaven afgemeerd ligt. We zetten de zonnetent over de kuip anders is het buiten niet uit te houden. We eten eerst aan boord, en na een kort dutje, wandelen we naar de stad. Even langs bakkerke, tankstation, en scheepskaartenwinkel. En dan een terraske langs de oude dijk.
's Avonds gaan we in de jachtclub van haven eten, maar dan koelt het behoorlijk af, zodat we zelfs niet buiten kunnen blijven zitten.

Brunsbüttel - Cuxhaven : 18 Mijl

Categorie:Zeilseizoen 2010
» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Dinsdag 20 juli - Ja, vandaag gaan we terug "onze" Noordzee op, wel het Duitse deel, maar dat is toch weer een heel ander gevoel dan de Oostzee... We hebben een heel traject voor de boeg, maar we vertrekken nu niet om 5 of 6 uur, want vanaf de Elbe heeft het geen zin om tegen stroom te vertrekken... Om 10 uur gooien we los, het belooft een warme dag te worden, dus verkoeling op het water is welkom...

Vanuit Cuxhaven tot op zee is het een goede 20 mijl, en die varen we op motor, veel pleziervaart, en weer weinig "grote" vaart... Eens op zee, in de Duitse Bocht dus, hebben we halve wind en kan de halfwinder erbij... nooit gedacht dat we dat zouden kunnen doen hier... maar het is rustig weer, geen golfslag,... Heel snel gaat het niet, want er blaast zo'n 3 bft en spijtig genoeg valt de snelheid (en de wind) steeds meer weg, en ruimt de wind, zodat we een steeds achterlijker wind krijgen, dus met de halfwinder lukt dat niet meer (misschien een hint om volgend jaar toch eens met de spinnakker te proberen ?)...

Een groot stuk gaat dus toch weer de motor bij... Om 22 uur varen we de haven van Norderney binnen. Deze ligt nu wel bomvol, wat een verschil met onze heenreis. We liggen nu niet in een box, maar wel als derde boot aan de kade... we kunnen nog net betalen bij de havenmeester en bemachtigen een douchekaart... wat een verfrissing na deze plakkende rit : en voor het eerst hebben we vandaag verschrikkelijk veel wespen, bijen, muggen en vliegen aan boord gehad...

Cuxhaven - Norderney : 66 Mijl


Categorie:Zeilseizoen 2010
» Reageer (0)
20-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kanaaltje varen
Zondag 18 juli - Kurt begint de morgen met ... diesel te bunkeren in het dorp. We vertrekken om kwart voor tien, en zijn vlug bij het sluizencomplex, maar we moeten een tijdje wachten en meren dus even aan bij een oude hippie... Voor de volgende sluislichting moet er eerst een gastanker binnenvaren, en dan mag de pleziervaart aansluiten, we zijn nu met heel wat meer boten dan tijdens de heenreis (het is ook vakantie ondertussen).
Op het Kielerkanaal is het zoals steeds, vaste snelheid en sturen maar... Afwisseling wordt verzorgd door landschap en passerende boten, zowel grote als kleinere... we zien er niet echt tegenop, maar we willen het nu wel in één dag afwerken.
Iets na 20 u komen we in Brunsbüttel binnengevaren, dit haventje is zoals gewoonlijk goed vol, maar er heerst hier totaal geen stress, het is hier altijd een gezellige drukte, iedereen weet dat er op elk moment van de dag, nog een boot kan aanmeren naast jou boot.
Wij liggen hier naast de Nederlandse Quintus uit De Put/Numansdorp, die man vaart morgen alleen verder, zijn vrouw en zoontje vertrekken met de auto...

Kiel/Möltenort - Brunsbüttel : 54 Mijl

Categorie:Zeilseizoen 2010
» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug naar het Kieler Fjord
Zaterdag 17 juli - Vandaag staat er een heel traject op de planning, nl we verlaten Denemarken en varen meteen tot in Kiel. Kurt gaat nog brood halen in het dorpje van Lyo, en iets na 9 uur vertrekken we... we hebben veel zeilverwachtingen, vooral omtrent de halfwinder... eens we de kop van Lyo gerond hebben, is het inderdaad halve wind... dus zeilen omhoog... doch onze snelheid is niet meer dan 2 knopen, er is bijna geen wind... dus maar één alternatief, en das onze vriend Volvo Penta.
Zo gaat het heel de dag door, motor af, zeilen op, zeilen naar beneden, en terug de motor op. Uiteindelijk varen we stilaan de Kieler Förde terug binnen, wanneer plotsklaps, uit het niets, 36 knopen wind op de meter verschijnen (8 bft dus). Kurt is helemaal nat, niet van de regen, maar van het buiswater, want er kwamen net enkele grote schepen voorbij...
Dicht bij de sluis van Holtenau, ligt de haven Möltenort, en die willen we nu eens proberen. Er zijn nog zeer vele ligplaatsen, zeer vriendelijke havenmeester die belooft om de Belgische vlag op de zoeken en morgen te hijsen. We wandelen nog een wandeling naar het dorpje, en eten een lekkere vleesgrill in een Kroatisch restaurantje.

Lyo - Kiel/Möltenort : 45 Mijl

Categorie:Zeilseizoen 2010
» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bonten Avond in Denemarken
Vrijdag 16 juli - We blijven hier in Lyo nog een dagje liggen, omdat het zo pittoresk en charmant en rustig is, en ook wegens het mooie weer. Onze ankerplannen wijken opdat we onze laatste kronen zouden kunnen uitgeven... Morgen varen we dan meteen tot in Kiel.

Uitslapen, wat rommelen, zwemmen, spelen met het bootje, Kurt vervangt de ringanode aan de schroef met de hulp van zijn klein duikfleske. Naast ons meert een Duitse Moody aan, hij spreekt ons direct aan (Belgische vlag), en al gauw blijkt dat hij jaren in de Roompot lag, en dat hij zijn boot gekocht heeft in Kats, net zoals wij. Hun zoon en schoondochter komen bij hen lunchen, en brengen zelfgetrokken mosseltjes mee... Dat steekt natuurlijk onze ogen uit, en ze wijzen ons de vindplaats aan... nu hebben we nog maar één doel, en daar zijn we bijna de ganse namiddag mee bezig : we peddelen met bijboot en duikbril tot daar en Kurt haalt gemakkelijk 2,5 kg mosselen boven... dan verwateren we deze portie verschillende keren, baarden en pokken eraf, en dan transport naar de Balena en koel houden.

We gaan ook nog zwemmen in het baaike aan de andere kant van de haven, en 's avonds, na een frisse douche, koken we de mosselen, met goed wat look en ui, en peekes en witte wijn, en meer moet dat niet zijn !!! Ze smaken DELICIOUS ! We drinken er een lekkere cava bij en toasten op de laatste Deense avond...

Noot : Al goed dat we niet op anker lagen... rond 22 u, begint het ineens te waaien, het was windstil, ... Verschillende boten die voor anker lagen vluchten de haven binnen... wij leggen alles goed vast, en 's nachts komt er nog een onweer over.

Categorie:Zeilseizoen 2010
» Reageer (0)
16-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pittige bui en dito wind
Donderdag 15 juli - Samen met de buurman en zijn gezelschap gooien we even na 10 u. los. Zeer zonnig, zuidenwind, 4 / 5 bft... stoten tot 6... Oorspronkelijke bestemming baai Dyvig wordt tijdens ons traject verlegd, naar zuidoostelijk gelegen eiland Lyo (met een streep door de o maar die vind ik hier nergers). Het is weer zeer pittig zeilen... We zien vanuit het zuiden een zwarte wolk verschijnen, met eronder een zeer duidelijke grijze strook regen, en die komt onze richting uit. We doen allebei onze zeilpakken en jassen aan, net op tijd, alles grijs, striemende regen, rukwinden genoteerd van 35 kn (dat is 8 bft), we rollen genua voor een groot stuk in, gaan even in de wind liggen, we zitten in een veilig, diep water, dus veel kan ons niet gebeuren. We houden wel de enkele zeilboten in de buurt goed in het oog... maar iedereen doet hetzelfde, naar de hoge kant en zeilen verkleinen... Deze bui en bijhorende extra wind is echter van korte duur (20 minuten), we zijn uiteraard wel gedoucht, maar nadien terug zon, dus drogen we vlug op... en we kunnen dus genua gewoon terug uitrollen, en zeilen verder.

Rond 14u30 zijn we in Lyo, het haventje is zeer klein, en ik denk dat hier bijna alleen passanten liggen. Veel Duitsers, enkele Zweden, twee Nederlandse boten, Denen uiteraard, en naast ons een Engelsman... maar Belgen dus niet.
We wandelen even naar het dorpje op 1 km, zeer pittoresk, er is een mooi kerkje, en voor de inkopen is er een "supermarktje" (dat is eigenlijk een groot woord), annex café. We kopen wat eten voor morgen en op de boot terug, bekijken we de weersvoorspellingen voor de komende dagen... voor morgen nog steeds zuidelijke wind, we beslissen om hier onze laatste Deense dag te beleven, het zou zeer warm worden...

Aarosund - Lyo : 22 Mijl


Categorie:Zeilseizoen 2010
» Reageer (1)


Gastenboek
  • Wanneer zijn jullie weer in Zeeland?
  • Goede vaart
  • Halfweg
  • mooie trip
  • Bijna 'thuis'

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in ons gastenboek


    Inhoud blog
  • Terminus
  • Bezoek op de Oosterschelde
  • Brommen, brommen, brommen
  • Rain !

    Agenda

    Wat plannen we binnenkort ?


    Categorieën
  • Geschiedenis (4)
  • Zeilseizoen 2010 (57)
  • Zeilseizoen 2011 (63)
  • Zeilseizoen 2012 (62)
  • Zeilseizoen 2013 (80)
  • Zeilseizoen 2014 (114)
  • Zeilseizoen 2016 (38)
  • Zeilseizoen 2017 (44)
  • Zeilseizoen 2018 (47)

  • Archief per maand
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 11--0001

    Blog als favoriet !

    Categorieën
  • Geschiedenis (4)
  • Zeilseizoen 2010 (57)
  • Zeilseizoen 2011 (63)
  • Zeilseizoen 2012 (62)
  • Zeilseizoen 2013 (80)
  • Zeilseizoen 2014 (114)
  • Zeilseizoen 2016 (38)
  • Zeilseizoen 2017 (44)
  • Zeilseizoen 2018 (47)


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs