Balenais eenEverson 33, een 10 m lange zeilboot, met vaste
zomerligplaats in Wolphaartsdijk (NL). In voor- en najaar beleven we vooral
leuke zeiltochten op het Veerse Meer en de Oosterschelde. DeBelgische en Nederlandse Kust
en de Westerscheldestaan
eveneens regelmatig op het programma.
In de vakanties gaan we verder : Denemarken (in 2009 en
2010), tot Edinburgh (Schotland in 2011), naar Jersey en Guersney, tot St Malo
en St. Cast (in 2012), de Engelse Oostkust, Londen, Chatham en dan zuidelijk
tot Weymouth (in 2013), Bornholm en zuid-Zweden (2014) en de Duitse Hansesteden en Rügen in 2015. Vakantie 2016 was 2,5 week Veerse Meer wegens motorproblemen, en nadien nog tot de Engelse Oostkust en Wells-next-the Sea ! 2017 werd het Kopenhagen, met heenreis via de Eider en het Kielerkanal.
2018 staat onze neus opnieuw richting de Oostzee... om samen met vrienden retour te komen naar Zeeland.
Zoeken in blog
Zeiljacht Balena
Zeilavonturen dichtbij en verder weg met onze Everson 33
25-07-2010
"Stalenzenuwen"-route
Zaterdag 24 juli
Wakker met de wekker, douche, en vertrek om 8 uur. Ontbijt tijdens het eerste
traject op het Lauwersmeer. Vandaag willen we dus het noordelijke stuk van de
Staande Mast Route doen, en dat betekent motoren En omdat dit stuk toegelaten
is voor boten tot een diepgang van 1,95 m zetten we de dieptemeter op 2,5 m,
anders piept hij de hele dag ! Maar tijdens het ontbijt al, en dus nog geen 30
minuten onderweg, staat het metertje constant op 2, 1,9, en soms 1,8 m Onze kiel
is officieel 1,8 m en dan denken we dat we goed geladen zijn, dus nog dieper
liggen. Om kort te zijn, we zetten het diepte-alarm dan maar op 2 m, maar als
we die dan horen, moet je wel vlug ingrijpen (maar veel kan je toch niet doen,
en je schraapt wellicht gewoon over wat modder). Het is dus zeker op het
Lauwersmeer goed kijken naar de boeien, en nadien naar de bakens (de
takken/prikken links en rechts die het diepste vaarwater aanduiden). We zijn bij het eerste sluisje Dokkumer Nieuwe Zijlen om 9u30,
en dat zou moeten voldoen om vandaag tot in Harlingen te geraken. Je moet
verschillende bruggen passeren, en die zijn vaak door 1 brugwachter bediend,
dus af en toe wachttijden. Bovendien is het in Friesland de gewoonte dat ze
niet werken tussen 12 en 13 uur, en tussen 16.15 en 17.15 uur Dus daar moet je
dan ook weer wachten.
Maar het is wel een heel mooi traject, zeker het stuk tot
Leeuwarden Eerst Lauwersmeer dus, dan Dokkumer Grootdiep tot het zeer mooie
stadje Dokkum (3 bruggen, bruggeld te betalen aan de brugwachter die een klomp
aan een hengel hangt, en waar je dan liefst je gepast geld in legt pinnen kan
hier niet), via het Dokkumer Ee tot Leeuwarden. Weer een 7-tal bruggen door,
ondertussen heeft het konvooi schepen zich vermenigvuldigd, en zijn we zeker al
met 15 boten En die Belg als eerste ! We hebben hier veel bekijks, in een
klein dorpje staat een man te kijken die roept : Kik a bealg ! Precies of we
Hottentotten zijn !
Vanaf Leeuwarden is de tijdsdruk weg, ttz de bruggen die we
nu nog moeten doen, werken tot 20 u Rond 19 uur varen we de zeesluis van
Harlingen uit, en zijn we dus terug op het getijdewater van de Waddenzee. Nog 2
bruggetjes, we willen graag naar de Zuiderhaven omdat hier vrienden liggen met
een boot, maar de brugwachter is principieel : jachten kleiner dan 13 meter
horen thuis in de Noorderhaven, dus moeten we naar daar We meren aan naast
twee platbodems, het ligt natuurlijk goed vol hier, en gaan betalen bij de
havenmeester. Nadien stappen we naar de Zuiderhaven, en gaan even langs bij
Ward. Misschien kunnen we wel regelen om morgen naar huis te verhuizen. We zien
wel.