Balenais eenEverson 33, een 10 m lange zeilboot, met vaste
zomerligplaats in Wolphaartsdijk (NL). In voor- en najaar beleven we vooral
leuke zeiltochten op het Veerse Meer en de Oosterschelde. DeBelgische en Nederlandse Kust
en de Westerscheldestaan
eveneens regelmatig op het programma.
In de vakanties gaan we verder : Denemarken (in 2009 en
2010), tot Edinburgh (Schotland in 2011), naar Jersey en Guersney, tot St Malo
en St. Cast (in 2012), de Engelse Oostkust, Londen, Chatham en dan zuidelijk
tot Weymouth (in 2013), Bornholm en zuid-Zweden (2014) en de Duitse Hansesteden en Rügen in 2015. Vakantie 2016 was 2,5 week Veerse Meer wegens motorproblemen, en nadien nog tot de Engelse Oostkust en Wells-next-the Sea ! 2017 werd het Kopenhagen, met heenreis via de Eider en het Kielerkanal.
2018 staat onze neus opnieuw richting de Oostzee... om samen met vrienden retour te komen naar Zeeland.
Zoeken in blog
Zeiljacht Balena
Zeilavonturen dichtbij en verder weg met onze Everson 33
25-07-2010
"Stalenzenuwen"-route
Zaterdag 24 juli
Wakker met de wekker, douche, en vertrek om 8 uur. Ontbijt tijdens het eerste
traject op het Lauwersmeer. Vandaag willen we dus het noordelijke stuk van de
Staande Mast Route doen, en dat betekent motoren En omdat dit stuk toegelaten
is voor boten tot een diepgang van 1,95 m zetten we de dieptemeter op 2,5 m,
anders piept hij de hele dag ! Maar tijdens het ontbijt al, en dus nog geen 30
minuten onderweg, staat het metertje constant op 2, 1,9, en soms 1,8 m Onze kiel
is officieel 1,8 m en dan denken we dat we goed geladen zijn, dus nog dieper
liggen. Om kort te zijn, we zetten het diepte-alarm dan maar op 2 m, maar als
we die dan horen, moet je wel vlug ingrijpen (maar veel kan je toch niet doen,
en je schraapt wellicht gewoon over wat modder). Het is dus zeker op het
Lauwersmeer goed kijken naar de boeien, en nadien naar de bakens (de
takken/prikken links en rechts die het diepste vaarwater aanduiden). We zijn bij het eerste sluisje Dokkumer Nieuwe Zijlen om 9u30,
en dat zou moeten voldoen om vandaag tot in Harlingen te geraken. Je moet
verschillende bruggen passeren, en die zijn vaak door 1 brugwachter bediend,
dus af en toe wachttijden. Bovendien is het in Friesland de gewoonte dat ze
niet werken tussen 12 en 13 uur, en tussen 16.15 en 17.15 uur Dus daar moet je
dan ook weer wachten.
Maar het is wel een heel mooi traject, zeker het stuk tot
Leeuwarden Eerst Lauwersmeer dus, dan Dokkumer Grootdiep tot het zeer mooie
stadje Dokkum (3 bruggen, bruggeld te betalen aan de brugwachter die een klomp
aan een hengel hangt, en waar je dan liefst je gepast geld in legt pinnen kan
hier niet), via het Dokkumer Ee tot Leeuwarden. Weer een 7-tal bruggen door,
ondertussen heeft het konvooi schepen zich vermenigvuldigd, en zijn we zeker al
met 15 boten En die Belg als eerste ! We hebben hier veel bekijks, in een
klein dorpje staat een man te kijken die roept : Kik a bealg ! Precies of we
Hottentotten zijn !
Vanaf Leeuwarden is de tijdsdruk weg, ttz de bruggen die we
nu nog moeten doen, werken tot 20 u Rond 19 uur varen we de zeesluis van
Harlingen uit, en zijn we dus terug op het getijdewater van de Waddenzee. Nog 2
bruggetjes, we willen graag naar de Zuiderhaven omdat hier vrienden liggen met
een boot, maar de brugwachter is principieel : jachten kleiner dan 13 meter
horen thuis in de Noorderhaven, dus moeten we naar daar We meren aan naast
twee platbodems, het ligt natuurlijk goed vol hier, en gaan betalen bij de
havenmeester. Nadien stappen we naar de Zuiderhaven, en gaan even langs bij
Ward. Misschien kunnen we wel regelen om morgen naar huis te verhuizen. We zien
wel.
Vrijdag 23 juli - Na de weerberichten gisteren nog even bekeken te hebben, en deze morgen beluisterd op het vertrouwde kanaal 23/83, besluiten we om niet naar Delfszijl, maar toch naar Lauwersoog te varen vandaag... Dat is dan toch nog de Noordzee op, om dan tussen de eilanden Schiermonnikenoog en Ameland, een smalle geul en zeer ondiepe geul aan te lopen tot de Robbegatsluis om Lauwersoog op het Lauwersmeer te bereiken. We dachten dat we met een voorspelde variabele wind 1-3, niet veel zouden kunnen doen, maar dankzij de juiste vertrektijd, kunnen we ons wat permitteren : we hebben de eerste 2 uren meer dan 3 kn stroom mee... dus dan gaat het sowieso goed vooruit. Bovendien is het een NW-wind, en we zeilen aanvankelijk 4,5 tot 5 kn op log, later wat minder omdat de wind vermindert. Als we in de smalste geul komen, moeten we ruimer varen, en dus goed opletten op de betonning... langs links en rechts zien we op korte afstand lawaaierige brekers, hier "breken" de golven dus werkelijk door het diepteverschil... en net op dat moment natuurlijk, zijn ze er : een kleine RIB met 3 mannen aan boord, cirkelen even rond onze boot, we zwaaien vriendelijk goeiendag, en ze draaien nog een rondje, en komen langszij, "of ze even aan boord mogen komen?"... En aan de Koninklijke Marechaussée en de Douane kan je moeilijk zeggen dat het even niet past... Twee mannen stappen dus op, volledige reddingspakken met rubberen laarzen, met rugzak, handboeien en pistolen om de taille... Ik blijf maar geconcentreerd sturen, ze stellen zich vriendelijk voor, handjeschudden met Kurt (niet met mij, want ik moet nu even goed kijken - opletten voor de ruime wind en de giek, de boeien en de vaargeul, én de diepte goed in het oog houden). Ze vragen de identiteitskaarten, en de papieren van de boot; gelukkig steekt dit allemaal mooi samen in een kaft, zodat dat vlug afgehandeld kan worden. En hop, dan komt de rib terug langszij, en dan vraagt Kurt om nog een foto te mogen maken, haha ! We zijn dus officieel terug in Nederland ingeklaard... De mannen zijn nog geen 10 minuten weg, of onze grootschoot en de giek erbij uiteraard, slaan naar de bakboordkant, er is een harpsluiting kapot gebroken, en we kunnen vlug een andere sluiting gebruiken om dit te verhelpen. Gelukkig stond er niet te veel wind... van dan is het verder op de motor... We worden iets na 18 geschut in de Robbegatsluis, daar gaat het heel vlug, en zo varen we een halfuurtje later de marine van kauwersoog binnen, waar we vlug een vrije box vinden. Daar gaan we 's avonds eten in Het Booze Wijf, het restaurant vlakbij het andere sympathieke haventje, maar te ondiep voor ons, hier liggen enkel platbodems en motorbootjes...
Donderdag 22 juli - Vandaag blijven we in Borkum. Vroeg in de morgen is het behoorlijk beginnen waaien, en we waren allebei om 5 uur wakker... De boot werd constant op de camionbanden gedrukt en alles maar kraken en piepen (ik dacht dat die plank gewoon middendoor zou gaan), dus niet meer geslapen. Als Kurt gaat douchen, zegt de havenmeester hem dat we ons mogen verleggen in een box die pas vrijgekomen is, en daar zijn we hem dankbaar voor... We verplaatsen ons dus van deze lage wal (ondertussen had een aluminium jacht ons bijna geramd) naar de nieuwe plaats, en daar is het veel rustiger liggen. Hoewel het deze morgen zeer zwaar bewolkt was, trekt het helemaal open, en het is nog altijd warm. We maken hier gebruik van om de boot nog eens goed te poetsen langs buiten, want hij hangt vol zoutplekken... nog wat eten, oprommelen en uiteindelijk is het pas 16 uur als we naar Borkum-stad rijden met de bus (fietsen waren in dit haventje niet te huur), en de stad ligt op ca. 7 km. Het is er gezellig druk, enorm veel fietsers, er is daar bijna op elke hoek een fietsenverhuurbedrijfje. Borkum is ook een oud kuurcentrum zoals Norderney, maar dit is volkser, terwijl Norderney wat "bezadigder" en rustiger is... De boulevard is zeer mooi aangelegd, het bewaakte strand is zeer breed, en staat vol kleurige strandkorven... als je langs de vloedlijn wandelt, kom je uit bij de "zeehondenplaat", een stuk droogvallend strand (met laagwater dus), waar zo'n 200 zeehonden komen zonnen en uitrusten. Je mag er niet vlakbij komen, op een eindje ervandaan, staan enkele "groene jongens" de toeristen te woord, en ze hebben ook verrekijkers ter beschikking. We drinken een glas op een mooi terras, vragen de ober naar een goed visrestaurant, en hij tipt ons Byls Fishuus, maar dat is wel even wandelen, want buiten het centrum... wij er naartoe natuurlijk, en bleek dat het sluit om 18 u... maar de bushalte is vlakbij, en we rijden dan maar naar de haven terug en maken de geplande pasta voor morgen, vandaag klaar...
Woensdag 21 juli - Een "kort" traject vandaag op de planning, slechts 37 mijl, indien bezeild, en dus bekijken we de stroomatlas goed om zo veel mogelijk te profiteren van het meegaand tij... en dat betekent in concreto, op een mooi uur vertrekken, rond 10 uur... Doel is Borkum, hier zijn we nog niet geweest, dus dat is altijd weer een verrassing. We hebben een ZO-Z wind, 3 - 4 bft, en later volgens het knmi 5... maar we kunnen zeilen, een stuk met de halfwinder erbij, nadien met de high aspect... Hoewel gezegd en geschreven wordt dat Borkum het enige Duitse waddeneiland is dat veilig aan te lopen is bij nacht en ontij (veel wind), is het voor de eerste keer toch goed oppassen geblazen, zeker omdat we met een stroom mee van meer dan 3,5 knopen vanuit het grote vaarwater, de geul naar de havens moeten insturen, en dat is vlak achter een lange strekdam... daar valt dan wel plots de stroom en de golfslag weg... We varen de Burkana haven binnen, dat is een oude marinehaven, en dit is niet echt een klassieke marina... we zien een lege box, maar de havenmeester doet teken dat deze bezet is, en we moeten aan één van de grote betonnen drijvende steigers aanmeren, met grote camionbanden als fenders (net zoals de ferry's)... en aan lagerwal ook nog ! We maken dus een constructie met al onze fenders, en Kurt haalt zijn nieuwe accuboormachine boven om nog gaatjes te boren in een plank die we al in de bakskist hadden voor zo'n situatie... Die plank komt dus te hangen tegen onze fenders, en rust dus tegen de camionbanden... Achter ons meren nog 2 charterboten onder NL vlag af, maar deze zijn bemand door West-Vlaamse zeescouts. Verder ligt hier ook nog een Belgisch jacht, Spirit 28, die we reeds op het Noordzeekanaal gezien hadden. We wandelen 's avonds nog even op het terrein rond de haven, allemaal oude kazernegebouwen, die opnieuw bewoond zijn, maar geen supermarkt of bakker, enkel een restaurantje...
Maandag 19 juli - In zo'n haven als Brunsbüttel is iedereen rond 8 uur wakker, je buurman kan vertrekken, en dan wil je zelf ook liefst klaar zijn... We zijn dus ook standby om 8 uur, en nog nooit ben ik zo vroeg naar de supermarkt geweest. Vlakbij is er hier een Aldi, en we hebben fruit, groenten en water nodig, dus dat is gemakkelijk. We vertrekken om 10 uur, en we kunnen meteen de sluis is, het gaat vlug hier. Vroeger afvaren was niet nodig, want we zitten hier dus terug op de Elbe, en net zoals op de Schelde, veel stroom (mee of tegen), en na de sluis, zitten we 2 uur na de kentering, dus volle stroom mee richting Cuxhaven : een stuk kunnen we opkruisen, stuk op motor, op momenten varen we 5 knopen, en hebben we 10 over de grond, dus verdubbeling enkel door de stroom... En zo gaat het vlug natuurlijk, we leggen de 18 mijl in een goede 2 uur af. Het is bovendien zeer rustig, ttz weinig grootschepenverkeer, zijn die misschien ook met vakantie ?
In Cuxhaven vinden we gemakkelijk een box; van deze haven wordt vaak verteld dat ze bomvol is tijdens de vakantie, maar dat hangt samen met het "slechte" weer, ttz het is een echte "slechtweerhaven", waar men wacht tot beter weer om richting NL en B te vertrekken... maar nu dus, met het nog steeds prachtige weer, zijn er enkel passanten voor een nacht...
Het is bloedheet als we toekomen... en het briesje dat er dan al misschien is, wordt ook nog tegengehouden door een mastodontcontainerschip dat voor de plezierhaven afgemeerd ligt. We zetten de zonnetent over de kuip anders is het buiten niet uit te houden. We eten eerst aan boord, en na een kort dutje, wandelen we naar de stad. Even langs bakkerke, tankstation, en scheepskaartenwinkel. En dan een terraske langs de oude dijk. 's Avonds gaan we in de jachtclub van haven eten, maar dan koelt het behoorlijk af, zodat we zelfs niet buiten kunnen blijven zitten.
Dinsdag 20 juli - Ja, vandaag gaan we terug "onze" Noordzee op, wel het Duitse deel, maar dat is toch weer een heel ander gevoel dan de Oostzee... We hebben een heel traject voor de boeg, maar we vertrekken nu niet om 5 of 6 uur, want vanaf de Elbe heeft het geen zin om tegen stroom te vertrekken... Om 10 uur gooien we los, het belooft een warme dag te worden, dus verkoeling op het water is welkom...
Vanuit Cuxhaven tot op zee is het een goede 20 mijl, en die varen we op motor, veel pleziervaart, en weer weinig "grote" vaart... Eens op zee, in de Duitse Bocht dus, hebben we halve wind en kan de halfwinder erbij... nooit gedacht dat we dat zouden kunnen doen hier... maar het is rustig weer, geen golfslag,... Heel snel gaat het niet, want er blaast zo'n 3 bft en spijtig genoeg valt de snelheid (en de wind) steeds meer weg, en ruimt de wind, zodat we een steeds achterlijker wind krijgen, dus met de halfwinder lukt dat niet meer (misschien een hint om volgend jaar toch eens met de spinnakker te proberen ?)...
Een groot stuk gaat dus toch weer de motor bij... Om 22 uur varen we de haven van Norderney binnen. Deze ligt nu wel bomvol, wat een verschil met onze heenreis. We liggen nu niet in een box, maar wel als derde boot aan de kade... we kunnen nog net betalen bij de havenmeester en bemachtigen een douchekaart... wat een verfrissing na deze plakkende rit : en voor het eerst hebben we vandaag verschrikkelijk veel wespen, bijen, muggen en vliegen aan boord gehad...
Zondag 18 juli - Kurt begint de morgen met ... diesel te bunkeren in het dorp. We vertrekken om kwart voor tien, en zijn vlug bij het sluizencomplex, maar we moeten een tijdje wachten en meren dus even aan bij een oude hippie... Voor de volgende sluislichting moet er eerst een gastanker binnenvaren, en dan mag de pleziervaart aansluiten, we zijn nu met heel wat meer boten dan tijdens de heenreis (het is ook vakantie ondertussen). Op het Kielerkanaal is het zoals steeds, vaste snelheid en sturen maar... Afwisseling wordt verzorgd door landschap en passerende boten, zowel grote als kleinere... we zien er niet echt tegenop, maar we willen het nu wel in één dag afwerken. Iets na 20 u komen we in Brunsbüttel binnengevaren, dit haventje is zoals gewoonlijk goed vol, maar er heerst hier totaal geen stress, het is hier altijd een gezellige drukte, iedereen weet dat er op elk moment van de dag, nog een boot kan aanmeren naast jou boot. Wij liggen hier naast de Nederlandse Quintus uit De Put/Numansdorp, die man vaart morgen alleen verder, zijn vrouw en zoontje vertrekken met de auto...
Zaterdag 17 juli - Vandaag staat er een heel traject op de planning, nl we verlaten Denemarken en varen meteen tot in Kiel. Kurt gaat nog brood halen in het dorpje van Lyo, en iets na 9 uur vertrekken we... we hebben veel zeilverwachtingen, vooral omtrent de halfwinder... eens we de kop van Lyo gerond hebben, is het inderdaad halve wind... dus zeilen omhoog... doch onze snelheid is niet meer dan 2 knopen, er is bijna geen wind... dus maar één alternatief, en das onze vriend Volvo Penta. Zo gaat het heel de dag door, motor af, zeilen op, zeilen naar beneden, en terug de motor op. Uiteindelijk varen we stilaan de Kieler Förde terug binnen, wanneer plotsklaps, uit het niets, 36 knopen wind op de meter verschijnen (8 bft dus). Kurt is helemaal nat, niet van de regen, maar van het buiswater, want er kwamen net enkele grote schepen voorbij... Dicht bij de sluis van Holtenau, ligt de haven Möltenort, en die willen we nu eens proberen. Er zijn nog zeer vele ligplaatsen, zeer vriendelijke havenmeester die belooft om de Belgische vlag op de zoeken en morgen te hijsen. We wandelen nog een wandeling naar het dorpje, en eten een lekkere vleesgrill in een Kroatisch restaurantje.
Vrijdag 16 juli - We blijven hier in Lyo nog een dagje liggen, omdat het zo pittoresk en charmant en rustig is, en ook wegens het mooie weer. Onze ankerplannen wijken opdat we onze laatste kronen zouden kunnen uitgeven... Morgen varen we dan meteen tot in Kiel.
Uitslapen, wat rommelen, zwemmen, spelen met het bootje, Kurt vervangt de ringanode aan de schroef met de hulp van zijn klein duikfleske. Naast ons meert een Duitse Moody aan, hij spreekt ons direct aan (Belgische vlag), en al gauw blijkt dat hij jaren in de Roompot lag, en dat hij zijn boot gekocht heeft in Kats, net zoals wij. Hun zoon en schoondochter komen bij hen lunchen, en brengen zelfgetrokken mosseltjes mee... Dat steekt natuurlijk onze ogen uit, en ze wijzen ons de vindplaats aan... nu hebben we nog maar één doel, en daar zijn we bijna de ganse namiddag mee bezig : we peddelen met bijboot en duikbril tot daar en Kurt haalt gemakkelijk 2,5 kg mosselen boven... dan verwateren we deze portie verschillende keren, baarden en pokken eraf, en dan transport naar de Balena en koel houden.
We gaan ook nog zwemmen in het baaike aan de andere kant van de haven, en 's avonds, na een frisse douche, koken we de mosselen, met goed wat look en ui, en peekes en witte wijn, en meer moet dat niet zijn !!! Ze smaken DELICIOUS ! We drinken er een lekkere cava bij en toasten op de laatste Deense avond...
Noot : Al goed dat we niet op anker lagen... rond 22 u, begint het ineens te waaien, het was windstil, ... Verschillende boten die voor anker lagen vluchten de haven binnen... wij leggen alles goed vast, en 's nachts komt er nog een onweer over.
Donderdag 15 juli - Samen met de buurman en zijn gezelschap gooien we even na 10 u. los. Zeer zonnig, zuidenwind, 4 / 5 bft... stoten tot 6... Oorspronkelijke bestemming baai Dyvig wordt tijdens ons traject verlegd, naar zuidoostelijk gelegen eiland Lyo (met een streep door de o maar die vind ik hier nergers). Het is weer zeer pittig zeilen... We zien vanuit het zuiden een zwarte wolk verschijnen, met eronder een zeer duidelijke grijze strook regen, en die komt onze richting uit. We doen allebei onze zeilpakken en jassen aan, net op tijd, alles grijs, striemende regen, rukwinden genoteerd van 35 kn (dat is 8 bft), we rollen genua voor een groot stuk in, gaan even in de wind liggen, we zitten in een veilig, diep water, dus veel kan ons niet gebeuren. We houden wel de enkele zeilboten in de buurt goed in het oog... maar iedereen doet hetzelfde, naar de hoge kant en zeilen verkleinen... Deze bui en bijhorende extra wind is echter van korte duur (20 minuten), we zijn uiteraard wel gedoucht, maar nadien terug zon, dus drogen we vlug op... en we kunnen dus genua gewoon terug uitrollen, en zeilen verder.
Rond 14u30 zijn we in Lyo, het haventje is zeer klein, en ik denk dat hier bijna alleen passanten liggen. Veel Duitsers, enkele Zweden, twee Nederlandse boten, Denen uiteraard, en naast ons een Engelsman... maar Belgen dus niet. We wandelen even naar het dorpje op 1 km, zeer pittoresk, er is een mooi kerkje, en voor de inkopen is er een "supermarktje" (dat is eigenlijk een groot woord), annex café. We kopen wat eten voor morgen en op de boot terug, bekijken we de weersvoorspellingen voor de komende dagen... voor morgen nog steeds zuidelijke wind, we beslissen om hier onze laatste Deense dag te beleven, het zou zeer warm worden... Aarosund - Lyo : 22 Mijl
Woensdag 14 juli - Zonnig en genoeg wind... We vertrekken rond de middag, het stukje in het smalle fjord op motor, en dan zeilen omhoog... we varen zuidelijke richtingen, dus opkruisen betekent werken, zeker met de genua die staat... Kurt wincht zich te pletter, af en toe grootschoot los om de windstoten op te vangen... We zetten een reef in het grootzeil wanneer het 5 bft blijft waaien en het grijzer wordt... Maar het is prachtig zeilen en varen tot Arosund, ook op Jutland. Het haventje is niet zo groot en ligt goed vol. We meren naast een Duitse boot aan, rond de 9 meter, met ma en pa, 3 kinderen, en een grote hond... We leggen ons goed vast, want ze voorspellen nog meer wind.
Naast de haven en de aanlegplaats voor de veerboot naar het eilandje Aro, ligt een klein natuurstrandje... 's avonds gaan hier ook weer vele gezelschappen BBQ-en zoals we dat al vaak gezien hebben, en wij willen vanavond met onze pannekes "visgourmet" bakken... Dus even een windscherm geïmproviseerd, tafel gedekt en alcoholbranderkes aangestoken, vis en salade en sausjes, wit wijntje erbij... en hop, inktvisjes en scampi'tjes in de pannekes... na 5 minuten, nog niet lauw, na 10 minuten, ik binnen in de kajuit alles in de grillpan gegooid, want dat dat lukt nooit... goed geprobeerd, dat laten we volgend jaar ook maar weer thuis.
Dinsdag 13 juli - In zo'n klein havenkommetje zoals Middelfart, gaat het er 's morgens ongeveer altijd hetzelfde aan toe... tussen 8 en 9 is het druk aan de douches; een kwartier voor tienen is men aan zijn springtouwen aan het prutsen (dat is teken dat men dus wil afvaren), en om precies 10 uur gooit de eerste los... de meeste anderen volgen, en alleen diegenen die echt willen uitrusten, staan even op, gooien de meertouwen van de "aanhangige" boot los, leggen hun boot opnieuw terug vast en kruipen terug hun bed in... Wij vertrekken vandaag wel met de lossing van 10 uur. Aangezien er niet te veel wind is, is de motor aan de gang, en daarom kiezen we een bestemming niet te ver weg... het wordt Kolding, een klein stadje op Jutland, en we varen door het fjord ernaartoe, in een smalle uitgebaggerde geul. Het is grijs, maar het blijft droog. We leggen aan in de zuidelijke haven... leuk haventje, weinig passanten. Er is wel een mooi scheepswinkeltje, waar de Dubarry's en Sebago's in de solden staan - wil lukken dat we dat juist nodig hebben :)... In de namiddag wandelen we tot het stadje, we hadden er niet veel van verwacht, en het valt goed mee... leuke pleintjes, enkele kleine winkel/wandelstraatjes; we maken een stop bij een Engelse pub, waar ze verschillende Belgische bieren hebben, zelfs van de tap, en kunnen er de aankomst van de Tour de France - etappe Morzine/Avoriaz naar ?
Maandag 12 juli - Mooi weer ! We hebben het gezien gisteren in Bogense, en vertrekken met een lekker oostelijk windje richting Middelfart: we varen op z'n "Veersemeers", enkel op de genua die we uitbomen. We spotten weer bruinvissen wanneer we in de Lille Belt komen (de Kleine Belt, het vaarwater tussen Jutland en Fünen). Vanaf Strib wordt dit vaarwater smaller, en hebben we tot 2,5 knoop stroom mee... Zo zijn we dus zeer snel bij Middelfart, waar we zoals vorig jaar de Gammle Havn binnenvaren, dat is de oude haven, in een gezellige kommeke met een zeer mooie Fiskehuset (viswinkel). Hier is het naast de kaai of een andere boot aannemeren, en we kiezen een plaats naar ene grote Naiad.
We eten een klein hapje vis, en wandelen dan naar het centrum van Middelfart; bij de bibliotheek heeft er een ritmisch turnfestival plaats, en als we even blijven kijken, is het net de beurt aan de Belgische groep, dus we blijven even supporteren. Middelfart is zeer gezellig, er is een mooie wandelboulevard naast de Belt. We gaan ook verse ingrediënten halen voor onze vispasta voor vanavond, oa. mosseltjes, st. jacobschelpen, tonijn, zeewolf en scampi's...
Als we terug aan boord gaan, is iedereen in de haven bezig om zijn meertouwen extra te beleggen ... het is zeer donker aan 't worden, en men is blijkbaar op de hoogte van een komend onweer... en inderdaad, kort nadien begint het te regenen, en te bliksemen en donderen... Er is even heel veel wind geweest, en dan ... windstil. Als iedereen dit onweer terug buitenkomt, zien we dat ons bijbootje niet meer achter ons hangt. Die was blijkbaar tijdens het onweer losgeraakt, en was naar de havenuitgang aan het afdrijven, maar de zoon van een attente buurman is er met zijn bijbootje met motor achteraan gegaan, en heeft de onze kunnen bemachtigen en terug binnengebracht...
Zondag 11 juli - 6u45 - Ik sta even op om naar toilet te gaan, en controleer ook even positie en diepte, alles OK als plots de windmeter in actie schiet : van niks naar meer dan 16 knopen, en uitschieters tot 23 (6 bft), heel kort maar, en dan begint het te regenen... We zijn nog nooit zo snel vertrekkensklaar geweest : Kurt haalt het anker op, het zit eigenlijk nog wel goed vast, en samen met enkele andere boten verlaten we het baaike bij Aebelo, op naar Bogense... Voordeel is dat we er al om 8 uur zijn, we betalen aan de automaat (die vervangt hier in Denemarken meer en de meer de echte havenmeester), kopen verse pistoletjes en willen dan rustig ontbijten... Pech, hoewel het bordje bij de box waarin we aangemeerd zijn, groen aangeduid stond (dus als vrij), is ondertussen de eigenaar van die box gearriveerd, en die wil natuurlijk zijn eigen plaats innemen... we mogen wel nog eerst even ontbijten, maar ja, ontspannend is het niet. We verleggen ons dus naar de steiger ervoor.
We willen van deze voormiddag gebruik maken om enkele wasjes te doen, er is hier een wasserette, dus met ons gerief naar de havengebouwen. We zetten de 2 machines in gang, en ondertussen internetten we in het clublokaal (er is geen wifi in de haven). Wanneer we terug naar de boot wandelen, staat er opnieuw een jonge gast ons op te wachten : weer pech : het groene bordje moest eigenlijk op rood staan, met ander woorden, de rechtmatige eigenaar van de box waarin wij liggen, is gearriveerd, en eist uiteraard ook zijn plaatske op... We kunnen dus opnieuw verhuizen !! Niet de schuld van deze gast, maar het blijkt dat de havenmeester er voor één en ander tussenzit. We verkassen naar 2 boxen verderop,... Wat een gedoe ! Dat hebben we nog nergens anders meegemaakt op deze manier.
Na de regen van deze morgen, en nog enkele druppels in de loop van de voormiddag, is het wel erg benauwd en warm geworden. In de late namiddag is alle was droog (of bijna toch) en opgevouwen, en vertrekken we naar het stadje Bogense... eerst even langs het vissershaventje, daar werden recentelijk oudere (pak)huizen gerenoveerd, en dan verder tot het stadje... dat slaagt wel wat tegen... er staat een kopie van het Brussels Manneke Pis, en verder zeer verlaten maar ja, het is zondag dus dan is er sowieso in Denemarken niet veel te beleven (althans niet in plaatsen die we bezocht hebben). De restaurantjes zeggen ons ook niet veel, dus kiezen we er toch voor om te gaan eten in het restaurant van de jachthaven...
Zaterdag 10 juli - Stille nacht achter het ankertje... Al vroeg staat de zon terug in de kuip, de wind is dus wat gedraaid, maar het is nog steeds heel rustig.. We ontbijten in de kuip, en omdat ons anker nu zeker stevig vastligt, willen we toch eens met het bijbootje naar de kant peddelen... Dus "remorkske" wordt terug opgeblazen (we hadden het tijdelijk afgelaten, en op het dek vastgesjord), Kurt roeit naar de wal, en ik zwem (400 m ?) achter het rode ding aan... Er zijn enkele kleine kwalletjes, maar zo'n "velden" kwallen zoals vorig jaar, hebben we totnogtoe niet gezien hier op de Oostzee. Op de wal slepen we het bijbootje op de kant, en maken we een wandelingetje tot de vuurtoren en nadien tot de dam die Abelo verbindt met de andere eilandje... En dan terug naar de Balena, die nog steeds op dezelfde plaats ligt (ik mag er niet aan denken dat het anker zou gaan krabben, terwijl je rustig aan 't wandelen of BBQ-en bent op het land).
We gaan hier vannacht nog blijven liggen... in de namiddag even platte rust (het is broeiend heet), zwemmen, afspoelen met zoet water, lezen, terug zwemmen, verfrissen met zoet water, hapje eten, ... nog even een plonsje, als het donker is, DVD in de kuip, wat een luxe !
Vrijdag 9 juli - Nog eens op tijd eruit, maar het doet geen zeer... Vanuit Kerteminde vertrekken we richting noorden.We vervangen de high aspect door de grotere genua want er is niet al te veel wind... We proberen te zeilen, maar uiteindelijk wordt het bijna spiegelglad... Wanneer we de noordoostelijke kop van het eiland Fünen ronden, worden we door verschillende bruinvissen/dolfijnen omgeven... Er zijn er twee die rond onze boot blijven cirkelen, het water is hier zeer helder, en je kan de witte buikjes volgen als ze in de buurt zijn, zeer mooi !
Doel (Bogense) wordt bijgesteld; het is zo'n rustig en mooi weer, dat we besluiten om nog eens voor anker te gaan. Het schiereiland Abelo leent er zich perfect voor. Er zijn enkele meerboeien, maar die zijn natuurlijk bezet, dus op de 4-meterlijn gooit Kurt het anker uit, en even later liggen we vast. De alarmen (diepte, ondiepte, afstand van het anker) worden ingesteld, en even later zijn we allebei aan het zwemmen, lekker fris,... Het is hier de gewoonte om op het land te gaan BBQ-en maar wij verkiezen de Deense steak in onze grillpan en eten dus aan boord : het zonneke schijnt tot 22 uur in de kuip. Geen rimpeltje op het water, enkel wanneer een zeil- of motorjacht vertrekt, wiegt onze Balena rustig op en neer.
Donderdag 8 juli - We zetten nog eens de wekker, omdat we vandaag niet te laat willen vertrekken, dus om 7u30 op, douchen, ontbijten en iets na 9 vertrekken we, doel vandaag Kerteminde, om toch nog het eiland Funen rond te varen... Rustig windje, en we kunnen de halfwinder zetten, leuk en zo zeilen we de Svendborg Sund uit, om tussen Funen en Langeland uiteindelijk in de Grote Belt te belanden... tot aan de grote bruggen over de Belt is het bezeild, dan begint het even te regenen, en daarmee is ook te wind op... en gaat de motor aan voor de resterende 12 Mijl... het is bijna spiegelglad als we rond 17 uur Kerteminde binnenvaren. 's avonds eten we in de yachtclub van de haven.
Woensdag 7 juli - Voor wij uitgeslapen en gedoucht zijn, hebben we al nieuwe buren ! We rommelen en lezen wat, en in de namiddag wandelen we de Groengaarden van Troenso door : een zeer landelijke straat met zeer mooie authentieke, en vele beschermde, huisjes, allemaal met rieten daken, vele venstertjes en dat alles mooi kleurrijk geschilderd. Dan verder via een bosweg tot het Slot Valdemar, ten zuiden van Troenso... een gerestaureerd slot met theepaviljoen, tuinen en stallen, waar nu enkele musea zijn ondergebracht. En ook de aanpalende stranden behoorden tot het domein. We wandelen terug naar Troenso en genieten van een rustige avond in de kuip. We veronderstellen dat Duitsland de finale niet gehaald : op alle Duitse boten blijft het onrustwekkend stil !
Dinsdag 6 juli - Na ons ontbijt, terug buiten in de kuip wegens opnieuw mooi weer, gaan we de fietsjes terug brengen, en aansluitend brengen we nog een bezoek aan het museumke van "Flaske" Peter : deze man maakte in z'n leven ongeveer 1.700 "scheepjes-in-flessen". Aeroskobing is echt wel een zeer pittoresk stadje, vele geveltjes en huisjes vragen gewoon om op de foto te mogen... We eten 's middags nog aan boord, en rond 15 u vertrekken we, we willen richting Lyo of Avernako, we hebben wel de genua vervangen door de high aspect (een kleiner zeil dus), en zetten ook een reef in het grootzeil. En al goed ! Vanaf we uit de beschutting van de haven vrij komen, is het serieus aan het blazen, 5 tot 6 bft, en we kruisen op ! De kleine korte golven maken het venijnig, en als we stoten tot 7 bft contstateren (ons windalarm begint dan te piepen), houden we het opkruisen voor bekeken, en lopen voor de wind weg : we zoeken een andere, bezeilde, bestemming, en aangezien hier zoveel mogelijkheden zijn, is dat geen probleem... dus nieuwe bestemming Troenso, voorbij Svendborg. We zeilen een heel stuk enkel op gereefd grootzeil en halen nog met gemak 6 kn. Het is hier weer helemaal anders, mooie groene oevers, privé-steigers bij vele landhuizen, ... In het baaitje bij Troenso liggen een aantal moorings en ook boten voor anker, we leggen ons aan een meerboei, maar die blijkt "privat", en alle andere lege ook, dus zoeken we maar een box in de haven. Het is hier werkelijk idyllisch mooi liggen, in een natuurlijke baai... Hier gaan we een dag blijven liggen...