Balenais eenEverson 33, een 10 m lange zeilboot, met vaste
zomerligplaats in Wolphaartsdijk (NL). In voor- en najaar beleven we vooral
leuke zeiltochten op het Veerse Meer en de Oosterschelde. DeBelgische en Nederlandse Kust
en de Westerscheldestaan
eveneens regelmatig op het programma.
In de vakanties gaan we verder : Denemarken (in 2009 en
2010), tot Edinburgh (Schotland in 2011), naar Jersey en Guersney, tot St Malo
en St. Cast (in 2012), de Engelse Oostkust, Londen, Chatham en dan zuidelijk
tot Weymouth (in 2013), Bornholm en zuid-Zweden (2014) en de Duitse Hansesteden en Rügen in 2015. Vakantie 2016 was 2,5 week Veerse Meer wegens motorproblemen, en nadien nog tot de Engelse Oostkust en Wells-next-the Sea ! 2017 werd het Kopenhagen, met heenreis via de Eider en het Kielerkanal.
2018 staat onze neus opnieuw richting de Oostzee... om samen met vrienden retour te komen naar Zeeland.
Zoeken in blog
Zeiljacht Balena
Zeilavonturen dichtbij en verder weg met onze Everson 33
23-07-2010
Officiële verwelkoming in Nederland
Vrijdag 23 juli - Na de weerberichten gisteren nog even bekeken te hebben, en deze morgen beluisterd op het vertrouwde kanaal 23/83, besluiten we om niet naar Delfszijl, maar toch naar Lauwersoog te varen vandaag... Dat is dan toch nog de Noordzee op, om dan tussen de eilanden Schiermonnikenoog en Ameland, een smalle geul en zeer ondiepe geul aan te lopen tot de Robbegatsluis om Lauwersoog op het Lauwersmeer te bereiken. We dachten dat we met een voorspelde variabele wind 1-3, niet veel zouden kunnen doen, maar dankzij de juiste vertrektijd, kunnen we ons wat permitteren : we hebben de eerste 2 uren meer dan 3 kn stroom mee... dus dan gaat het sowieso goed vooruit. Bovendien is het een NW-wind, en we zeilen aanvankelijk 4,5 tot 5 kn op log, later wat minder omdat de wind vermindert. Als we in de smalste geul komen, moeten we ruimer varen, en dus goed opletten op de betonning... langs links en rechts zien we op korte afstand lawaaierige brekers, hier "breken" de golven dus werkelijk door het diepteverschil... en net op dat moment natuurlijk, zijn ze er : een kleine RIB met 3 mannen aan boord, cirkelen even rond onze boot, we zwaaien vriendelijk goeiendag, en ze draaien nog een rondje, en komen langszij, "of ze even aan boord mogen komen?"... En aan de Koninklijke Marechaussée en de Douane kan je moeilijk zeggen dat het even niet past... Twee mannen stappen dus op, volledige reddingspakken met rubberen laarzen, met rugzak, handboeien en pistolen om de taille... Ik blijf maar geconcentreerd sturen, ze stellen zich vriendelijk voor, handjeschudden met Kurt (niet met mij, want ik moet nu even goed kijken - opletten voor de ruime wind en de giek, de boeien en de vaargeul, én de diepte goed in het oog houden). Ze vragen de identiteitskaarten, en de papieren van de boot; gelukkig steekt dit allemaal mooi samen in een kaft, zodat dat vlug afgehandeld kan worden. En hop, dan komt de rib terug langszij, en dan vraagt Kurt om nog een foto te mogen maken, haha ! We zijn dus officieel terug in Nederland ingeklaard... De mannen zijn nog geen 10 minuten weg, of onze grootschoot en de giek erbij uiteraard, slaan naar de bakboordkant, er is een harpsluiting kapot gebroken, en we kunnen vlug een andere sluiting gebruiken om dit te verhelpen. Gelukkig stond er niet te veel wind... van dan is het verder op de motor... We worden iets na 18 geschut in de Robbegatsluis, daar gaat het heel vlug, en zo varen we een halfuurtje later de marine van kauwersoog binnen, waar we vlug een vrije box vinden. Daar gaan we 's avonds eten in Het Booze Wijf, het restaurant vlakbij het andere sympathieke haventje, maar te ondiep voor ons, hier liggen enkel platbodems en motorbootjes...