Balenais eenEverson 33, een 10 m lange zeilboot, met vaste
zomerligplaats in Wolphaartsdijk (NL). In voor- en najaar beleven we vooral
leuke zeiltochten op het Veerse Meer en de Oosterschelde. DeBelgische en Nederlandse Kust
en de Westerscheldestaan
eveneens regelmatig op het programma.
In de vakanties gaan we verder : Denemarken (in 2009 en
2010), tot Edinburgh (Schotland in 2011), naar Jersey en Guersney, tot St Malo
en St. Cast (in 2012), de Engelse Oostkust, Londen, Chatham en dan zuidelijk
tot Weymouth (in 2013), Bornholm en zuid-Zweden (2014) en de Duitse Hansesteden en Rügen in 2015. Vakantie 2016 was 2,5 week Veerse Meer wegens motorproblemen, en nadien nog tot de Engelse Oostkust en Wells-next-the Sea ! 2017 werd het Kopenhagen, met heenreis via de Eider en het Kielerkanal.
2018 staat onze neus opnieuw richting de Oostzee... om samen met vrienden retour te komen naar Zeeland.
Zoeken in blog
Zeiljacht Balena
Zeilavonturen dichtbij en verder weg met onze Everson 33
13-07-2010
Groene boxen zijn niet altijd "vrij"
Zondag 11 juli - 6u45 - Ik sta even op om naar toilet te gaan, en controleer ook even positie en diepte, alles OK als plots de windmeter in actie schiet : van niks naar meer dan 16 knopen, en uitschieters tot 23 (6 bft), heel kort maar, en dan begint het te regenen... We zijn nog nooit zo snel vertrekkensklaar geweest : Kurt haalt het anker op, het zit eigenlijk nog wel goed vast, en samen met enkele andere boten verlaten we het baaike bij Aebelo, op naar Bogense... Voordeel is dat we er al om 8 uur zijn, we betalen aan de automaat (die vervangt hier in Denemarken meer en de meer de echte havenmeester), kopen verse pistoletjes en willen dan rustig ontbijten... Pech, hoewel het bordje bij de box waarin we aangemeerd zijn, groen aangeduid stond (dus als vrij), is ondertussen de eigenaar van die box gearriveerd, en die wil natuurlijk zijn eigen plaats innemen... we mogen wel nog eerst even ontbijten, maar ja, ontspannend is het niet. We verleggen ons dus naar de steiger ervoor.
We willen van deze voormiddag gebruik maken om enkele wasjes te doen, er is hier een wasserette, dus met ons gerief naar de havengebouwen. We zetten de 2 machines in gang, en ondertussen internetten we in het clublokaal (er is geen wifi in de haven). Wanneer we terug naar de boot wandelen, staat er opnieuw een jonge gast ons op te wachten : weer pech : het groene bordje moest eigenlijk op rood staan, met ander woorden, de rechtmatige eigenaar van de box waarin wij liggen, is gearriveerd, en eist uiteraard ook zijn plaatske op... We kunnen dus opnieuw verhuizen !! Niet de schuld van deze gast, maar het blijkt dat de havenmeester er voor één en ander tussenzit. We verkassen naar 2 boxen verderop,... Wat een gedoe ! Dat hebben we nog nergens anders meegemaakt op deze manier.
Na de regen van deze morgen, en nog enkele druppels in de loop van de voormiddag, is het wel erg benauwd en warm geworden. In de late namiddag is alle was droog (of bijna toch) en opgevouwen, en vertrekken we naar het stadje Bogense... eerst even langs het vissershaventje, daar werden recentelijk oudere (pak)huizen gerenoveerd, en dan verder tot het stadje... dat slaagt wel wat tegen... er staat een kopie van het Brussels Manneke Pis, en verder zeer verlaten maar ja, het is zondag dus dan is er sowieso in Denemarken niet veel te beleven (althans niet in plaatsen die we bezocht hebben). De restaurantjes zeggen ons ook niet veel, dus kiezen we er toch voor om te gaan eten in het restaurant van de jachthaven...
Zaterdag 10 juli - Stille nacht achter het ankertje... Al vroeg staat de zon terug in de kuip, de wind is dus wat gedraaid, maar het is nog steeds heel rustig.. We ontbijten in de kuip, en omdat ons anker nu zeker stevig vastligt, willen we toch eens met het bijbootje naar de kant peddelen... Dus "remorkske" wordt terug opgeblazen (we hadden het tijdelijk afgelaten, en op het dek vastgesjord), Kurt roeit naar de wal, en ik zwem (400 m ?) achter het rode ding aan... Er zijn enkele kleine kwalletjes, maar zo'n "velden" kwallen zoals vorig jaar, hebben we totnogtoe niet gezien hier op de Oostzee. Op de wal slepen we het bijbootje op de kant, en maken we een wandelingetje tot de vuurtoren en nadien tot de dam die Abelo verbindt met de andere eilandje... En dan terug naar de Balena, die nog steeds op dezelfde plaats ligt (ik mag er niet aan denken dat het anker zou gaan krabben, terwijl je rustig aan 't wandelen of BBQ-en bent op het land).
We gaan hier vannacht nog blijven liggen... in de namiddag even platte rust (het is broeiend heet), zwemmen, afspoelen met zoet water, lezen, terug zwemmen, verfrissen met zoet water, hapje eten, ... nog even een plonsje, als het donker is, DVD in de kuip, wat een luxe !
Vrijdag 9 juli - Nog eens op tijd eruit, maar het doet geen zeer... Vanuit Kerteminde vertrekken we richting noorden.We vervangen de high aspect door de grotere genua want er is niet al te veel wind... We proberen te zeilen, maar uiteindelijk wordt het bijna spiegelglad... Wanneer we de noordoostelijke kop van het eiland Fünen ronden, worden we door verschillende bruinvissen/dolfijnen omgeven... Er zijn er twee die rond onze boot blijven cirkelen, het water is hier zeer helder, en je kan de witte buikjes volgen als ze in de buurt zijn, zeer mooi !
Doel (Bogense) wordt bijgesteld; het is zo'n rustig en mooi weer, dat we besluiten om nog eens voor anker te gaan. Het schiereiland Abelo leent er zich perfect voor. Er zijn enkele meerboeien, maar die zijn natuurlijk bezet, dus op de 4-meterlijn gooit Kurt het anker uit, en even later liggen we vast. De alarmen (diepte, ondiepte, afstand van het anker) worden ingesteld, en even later zijn we allebei aan het zwemmen, lekker fris,... Het is hier de gewoonte om op het land te gaan BBQ-en maar wij verkiezen de Deense steak in onze grillpan en eten dus aan boord : het zonneke schijnt tot 22 uur in de kuip. Geen rimpeltje op het water, enkel wanneer een zeil- of motorjacht vertrekt, wiegt onze Balena rustig op en neer.
Donderdag 8 juli - We zetten nog eens de wekker, omdat we vandaag niet te laat willen vertrekken, dus om 7u30 op, douchen, ontbijten en iets na 9 vertrekken we, doel vandaag Kerteminde, om toch nog het eiland Funen rond te varen... Rustig windje, en we kunnen de halfwinder zetten, leuk en zo zeilen we de Svendborg Sund uit, om tussen Funen en Langeland uiteindelijk in de Grote Belt te belanden... tot aan de grote bruggen over de Belt is het bezeild, dan begint het even te regenen, en daarmee is ook te wind op... en gaat de motor aan voor de resterende 12 Mijl... het is bijna spiegelglad als we rond 17 uur Kerteminde binnenvaren. 's avonds eten we in de yachtclub van de haven.
Woensdag 7 juli - Voor wij uitgeslapen en gedoucht zijn, hebben we al nieuwe buren ! We rommelen en lezen wat, en in de namiddag wandelen we de Groengaarden van Troenso door : een zeer landelijke straat met zeer mooie authentieke, en vele beschermde, huisjes, allemaal met rieten daken, vele venstertjes en dat alles mooi kleurrijk geschilderd. Dan verder via een bosweg tot het Slot Valdemar, ten zuiden van Troenso... een gerestaureerd slot met theepaviljoen, tuinen en stallen, waar nu enkele musea zijn ondergebracht. En ook de aanpalende stranden behoorden tot het domein. We wandelen terug naar Troenso en genieten van een rustige avond in de kuip. We veronderstellen dat Duitsland de finale niet gehaald : op alle Duitse boten blijft het onrustwekkend stil !
Dinsdag 6 juli - Na ons ontbijt, terug buiten in de kuip wegens opnieuw mooi weer, gaan we de fietsjes terug brengen, en aansluitend brengen we nog een bezoek aan het museumke van "Flaske" Peter : deze man maakte in z'n leven ongeveer 1.700 "scheepjes-in-flessen". Aeroskobing is echt wel een zeer pittoresk stadje, vele geveltjes en huisjes vragen gewoon om op de foto te mogen... We eten 's middags nog aan boord, en rond 15 u vertrekken we, we willen richting Lyo of Avernako, we hebben wel de genua vervangen door de high aspect (een kleiner zeil dus), en zetten ook een reef in het grootzeil. En al goed ! Vanaf we uit de beschutting van de haven vrij komen, is het serieus aan het blazen, 5 tot 6 bft, en we kruisen op ! De kleine korte golven maken het venijnig, en als we stoten tot 7 bft contstateren (ons windalarm begint dan te piepen), houden we het opkruisen voor bekeken, en lopen voor de wind weg : we zoeken een andere, bezeilde, bestemming, en aangezien hier zoveel mogelijkheden zijn, is dat geen probleem... dus nieuwe bestemming Troenso, voorbij Svendborg. We zeilen een heel stuk enkel op gereefd grootzeil en halen nog met gemak 6 kn. Het is hier weer helemaal anders, mooie groene oevers, privé-steigers bij vele landhuizen, ... In het baaitje bij Troenso liggen een aantal moorings en ook boten voor anker, we leggen ons aan een meerboei, maar die blijkt "privat", en alle andere lege ook, dus zoeken we maar een box in de haven. Het is hier werkelijk idyllisch mooi liggen, in een natuurlijke baai... Hier gaan we een dag blijven liggen...
Maandag 5 juli - We hebben dus onze eerste ankernacht goed doorstaan... Ik sta op rond 7 uur, en leg me nog even op de bank in de kuip ! Het is al lekker warm. We ontbijten en varen dan naar de haven van Aeroskobing, dat is maar een 10 minuten varen. Hier kunnen we douchen, en betalen we voor de volgende nacht. ' s Middags gaan we fietsen huren, de eerste stop is bij de "Rogeri" voor gerookte zalm en makreel alvorens onze fietstocht aan te vangen. We fietsen landinwaarts tot het stadje Bregninge, en dan via de noordkust terug. Het is sinds de middag bewolkt, en zeer benauwd, en het wordt steeds grijzer. Beweren dat Denemarken plat is, is gelogen, want we hebben onze kleinste versnelling enkele keren goed kunnen gebruiken ! Wel zeer groen, en landelijk. De tuinen van de boerderijen en de huizen zijn vaak heel mooi, "nonchalant verzorgd"... Op ongeveer 4 km van de haven begint het goed te regenen, en stoppen heeft niet veel zin, want we fietsen langs de kust, en kunnen toch niet schuilen... dus doorfietsen en "genieten" van de eerste echte regenbui ! Natte kleren hangen vlug te drogen in de boot en ondertussen ziet het ernaar uit dat het tegen 8 uur terug opgeklaard is !
Zondag 4 juli - Na ons nachtelijk avontuur - we hebben nog even de Deense kroeg bij de haven bezocht rond middernacht - toch niet zo goed geslapen, in de weekends durven de Denen nogal eens "rumoerig" te zijn... We gaan een wandelingske maken door de oude stad Faaborg, maar zoals overal in DK is het 's zondags zeer rustig... Toch vinden we nog een supermarkt die open is en doen inkopen. Aan de haven is er een mooi restaurant, Het Witte Pakhuis (maar dan in het Deens) en ze presenteren een zondagse brunch : we lopen even binnen, en het ziet er mooi en verzorgd uit, en ... het is zondag, dus voilà, we hebben vlug een tafel op het mooie terras gevonden. Uiteindelijk is het bijna 16 uur vooraleer we vertrekken, zuidwestelijke richting, naar het eiland Aero, bestemming Aeroskobing... Het eerste stuk is lekker aan de wind, maar dan bijna 8 mijl voor de wind, en er staat ca. 2 bft... dat geeft dus een vooruitgang van 1,5 tot 2,5 knoop... en het is snikheet !! We houden dit vol tot half zeven, en het laatste stuk, gaat de motor aan... Tweede ankerpoging in een rustige baai vlakbij Aeroskobing... er staat nu veel minder wind dan gisteren, eens we vastliggen noteren we de coördinaten, en zetten ook op de gps het ankeralarm (dat was gisteren mislukt, maar nu hebben we even de manual bovengehaald en moet het lukken). Spijtig dat het nu veel minder warm is dan vanmiddag, en bovendien hangen er in enkele tellen honderden vliegjes boven de kuiptafel ! We halen de klamboe boven, en hijsen die aan de grootzeilval - nooit gedacht die te moeten gebruiken in Denemarken... Dit muggennet houdt dan wel niet alle ongedierte buiten, maar het helpt toch... We zijn getuige van een prachtige zonsondergang en dan trekken we nog het ankerlicht op de achterstag en we zijn klaar voor de nacht, de boot ligt stil ! 's Nachts om 2 uur nog even checken, en we kunnen rustig verder slapen.
Zaterdag 3 juli - Alweer een strakblauwe hemel vanaf het ontbijt ! Veel volk in de haven, de Duitse weekendzeilers die hun boot in een Deense haven hebben liggen, zoals wij in Zeeland, arriveren met pak en zak, en vooral... veel bier ! Het is deze middag dan ook een belangrijke match (Duitsland- Brazilië) : we zijn er dan ook vrij zeker van dat er vanaf 16 u niet te veel volk meer onderweg zal zijn... Kurt blaast de bijboot op en hangt die als ons "remorkske" achter de Balena. We vertrekken rond 10u30 en moeten eerst de baai van Horuphavn terug uitzeilen, aanvankelijk met een zeer licht windje. Op de halve koers zetten we onze "nieuwe" halfwinder... weer wat knutselen, maar dat gaat zeer lekker... tijd voor foto's dus : Kurt kruipt in de bijboot voor de fotosessie, en kan nadien flink roeien om in te halen... Het is een prachtige zeildag, de wind wakkert aan, we zeilen pittig met snelheden tot meer dan 7 knopen, we laveren met de vinger op de kaart tussen de eilandjes, mooi blauw/groen water, groene kustlijnen, het is precies als zeilen in Kroatië (ttz zoals we het voorstellen, want daar zijn we nog niet wezen zeilen !). We willen graag in het baaike bij Faaborg voor anker gaan : nog nooit gedaan met de Balena, en het is er prachtig weer voor. Dus rustig op de motor naar een uitgekozen plekje, en anker laten zakken. We liggen vast. Tijd voor apero en hapjes, en dan tegen tienen, is het "openluchtcinema", we kijken een DVD op de laptopvan in de kuip... In plaats van dat de wind gaat liggen zoals we de vorige avonden steeds ervoeren, wakkert die nu aan, en na een half uur is Kurt er zeker van dat het anker krabt, en dat we dus beter toch de haven binnenvaren : gedaan cinema, alles vlug oprommelen, en starten maar. Om 23 uur varen we Faaborg binnen, en vinden er nog een mooie box om aan te meren.
Vrijdag 2 juli - Luie dag ! Voor we het weten is het half twaalf (na douche, ontbijt, afwas en boodschappenlijstje maken) en vertrekken we eindelijk naar het dorpje : hier is een grote supermarkt en ook een tankstation,... lunch in de brandende zon, en dan siësta, het is werkelijk HOT-HOT-HOT (maar ook in België blijkt het de warmste dag geweest te zijn)... In plaats van toch te vertrekken en te gaan ankeren, blijven we hier nog een nachtje liggen, en verfrissen de boot en onszelf met de waterslang... 's Avonds koelt het hier wel wat af, maar dat is aangenaam natuurlijk.
Donderdag 1 juli - Begint vandaag de schoolvakantie niet ? We hebben gelezen dat Rama en Nando allebei geslaagd zijn... Wij willen vandaag richting Denemarken varen... dus eerst terug de Schlei op, het is zeer mooi en warm weer... Tot de monding met de Oostzee is het meestal op motor, enkele kleinere stukken kunnen we op genua zeilen, vanaf Schlemunde, is het oostenwind en kunnen we halve en ruime wind, prachtig, zeilen tot Horuphav op het eiland Als, geen golfslag, geen verkeer, echt vakantie ! In de haven willen we voor onze eerste echte Deense avond uit eten, maar alles is gesloten, de supermarkt, het restaurant, het havenkantoor... dus gebeurt het gewoon aan boord : cava en tapas, en dan een echte "Franse authentieke tartiflette van de Savoie" - haha ! Eigenlijk ski-eten ! En toch heeft het gesmaakt !
Woensdag 30 juni - Het is een beetje bewolkt, en iets minder warm dan de vorige dagen... We wandelen even door het kleine vissersdorpje Maasholm, gaan vis kopen, even naar de supermarkt, nog diesel tanken... Rond 13 uur vertrekken we verder de rivier op : we proberen stukken te zeilen maar dat is natuurlijk niet altijd mogelijk. We passeren twee bruggen, soms is de rivier zeer smal, en soms zijn er stukken waar het precies meertjes zijn, allemaal zeer mooi, met groene oevers, enkele private steigers en kleine haventjes, ankerplaatsen... We wilden aanvankelijk naar Schleswig gaan, maar het wordt behoorlijk frisser, en we houden het bij de Missunder Enge, een smal vaarwater waar twee kleine haventjes zijn, en waar we een vrije box vinden : mijn aanlegmanoeuver mislukt behoorlijk ! Het is er wel zeer rustig en schilderachtig...
Dinsdag 29 juni - Vandaag verlaten we het Kieler Fjord : we hebben positieve geruchten opgevangen over de rivier het Schlei : vanuit de monding Schleimunde kronkelt deze via enkele bredere "meren" tot de stad Schleswig... We vertrekken rond 13 uur, er is op dat moment zeer weinig wind, maar we willen de motor vandaag rust gunnen... dus met een variabele en zeer zwak windje (aanvankelijk 1 tot 2 bft) dobberen we het Kieler Fjord langzaam uit... Bij de vuurtoren van Friedrichsort draait de wind ineens 180 ° graden, en wakkert aan, zodat we dan toch opschieten richting Schleimunde... Het is een zeer mooie zeildag, rustig, we zien enkele prachtige american cuppers, die aan het trainen zijn voor de Rolex Baltic Week, die morgen aanvangt, o.a. één boot onder Japanse vlag ! De wind blijft toenemen, en uiteindelijk zeilen we bij 20 knoper wind, de monding van de rivier aan... Zeer pittoreske toegang met vuurtorentje, en in de jachthaven van Maasholm zoeken we een ligplaats voor een nacht !
Maandag 28 juni - We blijven een dag liggen in deze marina in Kiel, eens uitslapen en wat grond onder onze voeten voelen... Rond de middag vertrekken we richting de oude stad, langs de kaden waar iedereen in de weer is om de kermis, kraampjes, zeilersdorp enz. af te breken... We zien nog vele grote platbodems, vaak Nederlandse, liggen, en ook wedstrijdjachten... In de stad is het broeiend heet, langs de boulevard is het aangenamer. We doen wat inkopen, en daarna hangen wat rond in de kuip en het salon... (werken log en blog bij, en make plannen voor de volgende dagen).
Zondag 27 juni - Een korte nacht : het ratelend geluid van onderstromend water van de grote containerschepen, die naast het haventje ook geschut worden in de sluizen, maakt ons al vroeg wakker. We vertrekken om 7u30 en ontbijten al varende : vandaag staat het 100 km lange Noord-Oostzeekanaal op het programma... op motor, je mag de zeilen bijzetten, maar zonder wind heeft het ook geen zin. Het is broeiend heet, net zoals vorig jaar, en het hogeluchtdrukgebied boven de Azoren lijkt stabiel te blijven. Dit kanaal wordt door alle soorten schepen bevaren, je ziet grote containerschepen, slepers, zeilers en motorjachten, militaire schepen, oude stoomradboten, veel pontjes, kanovaarders enz. Het is meestal groen, af en toe een oude scheepswerf, ook enkele gigantische stalen bruggen, en erlangs, veel recreanten : vissers, fietsers, wandelaars met en zonder honden, joggers, en verliefde koppeltjes... dit zorgt voor de nodige afleiding. Ten einde het kanaal, zoals bij Brunsbüttel, opnieuw een sluis, 2 voor de pleziervaart en 2 enorme voor de professionele vaart. We worden samen met twee andere zeiljachten versast, en hier moeten we ook voor de passage van het kanaal betalen in het sluizencomplex. En dan openen zich de sluisdeuren en zijn we op de OOSTZEE ! We hebben deze klus dus geklaard in 7 dagen, in totaal 388 mijl. In het Kielerfjord is het een opgelaten, zomerse zondagssfeer, en heel druk, wegens het einde van de Kieler Woche (zeilwedstrijden en andere evenementen)... We varen naar het zuiden, richting Kiel, en zoeken een plaatsje in één van de grootste marina's. We weten echter niet via welk marifoonkanaal we de havenmeester moeten oproepen, en vragen aan één van de jachteigenaars op welk kanaal we dit kunnen doen... Roept die man zeer enthousiast : VIER EINS ! We roepen dus op 41 op, maar blijkt dat de man de uitslag van Duitsland - Engeland riep ! Dat weten we dan ook weeral ! 's Avonds worden we bovendien beloond met een spetterend vuurwerk als afsluiting van de Kieler Woche ! Dat hadden ze nu echt niet moeten doen voor ons...
Zaterdag 26 juni - Gisteren hebben we moeten beslissen wat we zouden doen : ofwel 's nachts vertrekken en eigenlijk het volle (juiste) tij mee hebben op de Elbe of later vertrekken, met de wetenschap dat we dan eigenlijk wat te vroeg aan de Elbemonding zouden zijn, dus op het moment dat het tij nog tegen stroomt... We kozen voor het laatste, want 's nachts vertrekken in Norderney is eigenlijk ook niet zo evident (het is wel een verlichte geul, maar het vaarwater is niet overal even goed betond...) Dus om 9 uur (eindelijk nog eens een "normaal" uur) verlaten we het waddeneiland, en weer... op motor, althans de eerste uren. Vanaf 15 u is er meer wind, en kunnen we zeilen, en dat gaat lekker ! Het is nog altijd zeer mooi en warm weer, net zoals in België weten we. De zee is woeliger dan donderdag, niet meer olieglad, maar toch is het rustig. Op dit traject zijn er wel enkele vaarwaters over te steken, eerst kruising van de Jade-traffic en dan de Alte en de Neue Weser. Hier is het uiteraard goed uitkijken voor de containerschepen naar Willemshaven, Bremerhaven, enz. Dan komen we bij de Elbemonding, en zoals we wisten, zijn we daar eigenlijk wat vroeg... Aanvankelijk tij van 1 knoop tegen, maar wanneer de rivier versmalt, hebben we op momenten toch 3 knopen tegen... We hebben nu de keuze om Cuxhaven binnen te lopen (het is dan 23 uur), maar Kurt verkiest om verder te varen tot Brunsbüttel (nog 17 mijl), het is natuurlijk wel waar dat de Elbe goed beboeid is. Ik ben ondertussen in 't slaap gevallen op de navigatietafel ! En Kurt vaart verder van boei naar boei. Om 1 uur 's nachts varen we samen met nog een ander zeiljacht de oude sluis in, die het begin betekent van het Noord-Oostzee-kanaal. Na de schutting, varen we het kleine haventje van Brunsbüttel binnen en leggen ons vast aan een motorjacht. We zijn content dat we hier zijn, en in minder dan 5 minuten liggen we te maffen !
Vrijdag 25 juni - Na de nodige aanvullingen van diesel en olie, huren we 2 fietskes en gaan we op pad. Heerlijk weer, mooie aangelegde fietspaden door duinen, langs de stad (oud-Duits mondain kuuroord), langs de stranden s middags een hapje aan een viskraampje, en na de fietstocht tot de vuurtoren, op het sauna-strand beland. Toch te koud om al in de Noordzee te baden, maar wel goed liggen in zon typische strandstoel (heel warm zo uit de wind). In het stadje stoppen we bij Le Pirate, een klein typisch visbistroke voor het avondeten en dan brengen we aan de haven de fietsen retour. Norderney is echt een leuk vakantie-eiland, misschien moeten we dit eens bezoeken in najaar of winter ?
Donderdag 24 juni - Wekker
nog vroeger dan gisteren : 4 uur routine klein ontbijt en alles
zeeklaar in 45 minuten we vertrekken en weten al dat het wellicht
terug een ganse dag op motor zal zijn, de wind is variabel, 1 tot 3, en
daar kan je nu niet veel mee doen op zeil als je afstand wil afleggen
dus een lange dag, maar met het voordeel dat je op zon rimpelloze zee
en vooral s ochtends, vaak zeehonden en bruinvissen en kleine
dolfijntjes kan spotten Die lange dag wordt ook nuttig ingevuld door
de niet-stuurman : in de voormiddag na het tweede ontbijt rond 8 uur,
naaiatelier in de salon (twee hoesjes voor de rugleuningen aan de
zeereling), broodje zonnepitje :)
als lunch, even platte rust, poetsronde in de kuip, kookworkshop penne
al tonno op wiebelend gasvuur maar zo gaat de tijd dus voorbij We
komen weinig andere zeilers tegen, slechts enkele vissers, en op de
Duitse grens komt de douaneboot even een rondje draaien en zwaait
vriendelijk naar ons. We zijn dus vanuit Vlieland de Nederlandse wadden
Terschelling, Ameland, Schiermonnikenoog en Rottum gepasseerd, en de
Duitse eilanden Borkum, Memmert en Juist. Na dit laatste varen we
zuidelijk richting Waddenzee en rond 20.15 u vinden we een lege box
in Norderney. Nog een frisse douche en een Duveltje in de kuip
Woensdag 23 juni - Wekkertje om 5 uur : das vroeg ! Maar we moeten er wat aan
wennen, want morgen misschien nog vroeger Kort ontbijt, alles vastzetten en
opruimen, en even voor 6 uur varen we de marina van IJmuiden buiten het
belooft een mooie dag te worden : geen wolkje aan de hemel, en nu nog fris,
maar tegen 10 uur geraken we opgewarmd, en worden de korte broeken opgediept
en de zonnemelk. Spijtig genoeg zeer weinig wind, en achterlijk, dus we kunnen
er niet veel mee doen als we tot Vlieland willen geraken : de motor en Kimberly
(de autohelm = automatisch stuur) doen goed hun best. We houden uiteraard goed
uitkijk, maar ondertussen kunnen we allebei lezen of slapen Ik ben een oud
spionageverhaal (uit 1903) aan het lezen dat zich afspeelt op een zeilboot op
de Duitse en Nederlandse Wadden (Riddle of the Sands), en Kurt zoekt het
verder: wereldzeilreis van een Standfast 40 Af en toe een hapje en wat drinken
en zo motoren we rustig tot Vlieland, de eerste uren tij tegen, en vanaf en uur
of 11 tij mee, dus dan schieten we ineens sneller op we passeren op dit
traject slechts enkele zeilers, allemaal op motor Dit stuk vanaf Ijmuiden, en zo rond de kop van NL, en het waddeneiland Texel rond doen we nu voor het eerst... Rond 17 u liggen we vast in
de haven van Vlieland, die al behoorlijk gevuld is met passanten douche en
diesel vullen, en nadien gaan we een hapje eten in het restaurant van de haven
en voor 22 u (het is uiteraard nog licht), bedje in