Balenais eenEverson 33, een 10 m lange zeilboot, met vaste
zomerligplaats in Wolphaartsdijk (NL). In voor- en najaar beleven we vooral
leuke zeiltochten op het Veerse Meer en de Oosterschelde. DeBelgische en Nederlandse Kust
en de Westerscheldestaan
eveneens regelmatig op het programma.
In de vakanties gaan we verder : Denemarken (in 2009 en
2010), tot Edinburgh (Schotland in 2011), naar Jersey en Guersney, tot St Malo
en St. Cast (in 2012), de Engelse Oostkust, Londen, Chatham en dan zuidelijk
tot Weymouth (in 2013), Bornholm en zuid-Zweden (2014) en de Duitse Hansesteden en Rügen in 2015. Vakantie 2016 was 2,5 week Veerse Meer wegens motorproblemen, en nadien nog tot de Engelse Oostkust en Wells-next-the Sea ! 2017 werd het Kopenhagen, met heenreis via de Eider en het Kielerkanal.
2018 staat onze neus opnieuw richting de Oostzee... om samen met vrienden retour te komen naar Zeeland.
Zoeken in blog
Zeiljacht Balena
Zeilavonturen dichtbij en verder weg met onze Everson 33
13-08-2013
Droogvallen !
Vrijdag tot zondag 9 tot 11 augustus
Vrijdagavond vertrekken we nog naar St Annaland, rustig zeilend op een bijna lege Oosterschelde. We hebben een box gereserveerd en arriveren net voor donker.
Zaterdag hebben we afgesproken om met de vzw tolerant, een dag mee te varen en te gaan droogvallen op de platen. We zijn opstappers bij de Jan-Korneel, een van de vier nog bestaande "hengsten". D'n Bruinen en de Pegasus behoren ook tot de stichting, en een vierde ligt ergens op het Haringvliet. Een heel heterogeen gezelschap, zeer leuk ! Eens "vast" gelopen op de plaat voor St Annaland, kunnen we met de ladder van boord en een wandeling maken op de plaat tot de Zuiddijk van Sint-Philipsland. Terug aan boord worden fluitjes en een mandoline bovengehaald, en Jan, een van de vroegere schippers, vertelt en speelt muziek? Als we terug los zijn na enkele uren, gaan we nog zeilen op het Zijpe, het is ondertussen pittig aan het waaien, .... Alle maneuvers en acties zijn hier natuurlijk op zo'n platbodem helemaal anders dan op een modern zeiljacht. Veel zwaarder, veel meer lawaai (alhoewel wij er ook wat van kunnen) en trager natuurlijk. Het is rond 18u30 dat we de haven terug binnen zijn.
Aan de passantensteiger ligt de MinX, net terug van hun Denemarken-vakantie, we spreken af voor later want we hebben gereserveerd in rest. Buutengaets... 's avonds nog een pousse-café bij Serge en Claire om de enthousiaste verhalen van hun reis te bevestigen!
Zondag, iets later door een "onverwacht voorval" :) vertrokken... er was een zeiljacht vastgevaren net buiten de geul van de Krabbekreek, en Kurt is "reddertje" gaan spelen... een motorjacht gezocht dat net vertrok en mee mogen opstappen, en dan naar buiten om de ongelukkigen te verlossen... het was ongeveer een uur voor laagwater.
Enkele druppels later, vertrekken ook wij, en als we een halfuur aan het opkruisen zijn, een kort maar krachtig onweer, even alle zeilen naar beneden, veel rukwinden, regen, hagel donder en bliksem, maar alles van korte duur, en nadien is het helemaal terug open geklaard. Wel pittig zeilen, opkruisen met 2 reven en de genua een stuk ingerold. Tot de Zeelandbrug ook stevige Oosterscheldegolfjes tot 1.5 m... maar snel dus wel. Omdat we de sluis opgeroepen hebben, wacht die nog even op ons, en zo worden we snel versast.
(Bij nazicht van ons blog, bleek dat we het traject van Chatham naar Londen wel geschreven hadden, maar niet geplaatst hadden op het blog... dus voor diegenen die er niet wijs uit geraakten : zaterdag 29 juni zijn we tot Londen gevaren ! :)
Zaterdag 29
juni : Chatham Londen : 50 M
Onze
bestemming vandaag : Londen Hoogwater in de city is 19u20, dus ten laatste
moeten we om 20u30 aan St. Katrins Dock zijn, dat is vlak bij London Bridge.
Later wordt er niet meer versast naar de dok.
Het
is mooi en zonnig weer, niet veel wind, maar de Thames is sowieso geen gemakkelijke
rivier om te zeilen met een westelijke wind, en dat is vandaag wel de heersende
richting.
We
hebben een rustige ochtend, gisteren zijn we nog aan de babbel geraakt met een
NL koppel dat schuin over ons lag. Ze zijn van Vlissingen, en hun boot Joy ligt
in Oranjeplaat, dus ook op het Veerse Meer. Ze komen hier al vele jaren, en
volgens hen, heeft het niet veel zin om te vroeg te vertrekken, 11 u is tijd
genoeg, zelfs al moeten we dan nog de Medway af varen.
We
maken alles terug goed vast, en iets voor 11, worden we met 4 andere
zeiljachten versluisd Motor en fok erbij, tij mee natuurlijk, en zon 1.5 uur
later varen we de Thames op. Aanvankelijk een zeer brede delta Er is niet veel
verkeer (vergeleken met Vlissingen en de verdere loop van de Schelde tot
Antwerpen, zeer weinig verkeer zelfs heeft het te maken met de economische
crisis hier in Engeland ?) Behalve de NL Joy, zien we slechts 1 zeiljacht dat
ook de Thames opvaart. Alles vlot zeer behoorlijk, we hebben mooi de tijd en
gelegenheid om alles goed te bekijken en fotos te nemen. De rivier is zeer
rustig, behalve de laatste 7/8 mijlen dan wordt het steeds onrustiger op de
Thames. Dit heeft wellicht te maken met de golven veroorzaakt door de snelle
boten die het openbaar vervoer verzekeren, en er varen ook enkele toeristische
speedrubberboten rond. We varen de Thames Barrier voorbij, de Millenniumdome,
Limehouse Marina en Greenwich Village met de prachtige gebouwen van het Royal
Naval College. En dan eindelijk : de Tower Bridge in zicht, waar ST Kats
gelegen is. Op ½ mijl roepen we de marina op, en als we er aankomen, moeten we
maar 1 rondje draaien en dan kunnen we de sluis in, helemaal alleen alle
gelezen verhalen over een aloverheersende drukte : niets daarvan ! Balena ligt alleen in de sluis, en we
krijgen een mooie liplaats toegewezen, in het centrale dok, vlak voor de sluis,
naast een Moody 47 en een Princess 48 (we zijn precies een bijbootje van één
van deze schepen) Om 19 u vast en tijd voor een glaasje bubbels in de kuip in
het zonneke.
Nadien
nog een kleine verkenning van de buurt, even de Tower Bridge over tot Butlers
Wharf, en bij de pizzeria in de haven, met zicht op ons bootje, laten we ons
een pizza smaken !
De grote opruimactie de afwas is zoals gewoonlijk, werk
voor Kurt ik zoek bijeen wat mee naar huis moet, maar eerst ontbijt bij Ines
en Luc aan boord. Na hun vertrek, bericht Patrick ons dat hij in de late
namiddag zal komzn. Tja, morgen begint Kurt terug te werken, en ik ook vanaf
woensdag.
Zoals steeds na zon lange tijd aan boord, is het weer even
wennen thuis, aan de ruimte, de muren, de trappen (ben al
gestruikeld over de trede in de keuken ),
En morgen : de grote laundry day
Zaterdag 27 juli :
Vlissingen - Wolphaartsdijk: 16 M
De verwachte onweders en bijhorende buien zijn vannacht
uitgebleven, maar de ochtend ziet er alles behalve rooskleurig uit
integendeel, donker grijze wolken troepen samen We vertrekken met negen
jachten, de Blauwe Golf van zuid naar noord door het Kanaal van Walcheren om
9u25 Het proefproject heeft blijkbaar succes, er zijn al vele watersporters
die rekening houden met de uurregeling. We willen nog een middagje kuieren in
Middelburg, maar als we amper vertrokken zijn, mag ik naar binnen kruipen, en
moet het regenjasje boven betoverd worden. In een mum van tijd is Kurt
kleddernat, onweer, kleine hagelbolletjes, en malse regen (zoals Frank De
Boosere dat noemt). Geen stop in Middelburg dus, en maar meteen richting Sluis
van Veere. Als we vastliggen, gaat Kurt zich omkleden, en dan motoren we verder
richting Wolphaartsdijk, er is amper wind. (Even tijdens het onweer wel
rukwinden natuurlijk).
Rond 13 u varen we binnen in onze thuishaven, op ons
plaatske ligt de motorboot van de Nicole en Marc, en ze gaan hem verleggen
zodat we kunnen aanmeren.
Na 44 dagen, safe en
sound back home ! In de namiddag bezoek van Cois, en nadien komen Willy en
Mia, Frans en Gilda mee aperitieven. Het is terug lekker warm en zonnig, en ook
de Kapp Linné komt op bezoek in de Zandkreekhaven. Spijtig, maar dan begint het
toch terug te regenen, en we moeten in een bloedhete en vochtige kajuit eten
Het is er echter niet minder gezellig J.
Vrijdag 26 juli :
Blankenberge Vlissingen : 25 M
Wat boodschappen in de voormiddag en om 13 u is het tijd om
te vertrekken, samen met Alcyone varen we BB buiten. Zonnig, misschien straks
wel een onweer, een 3 bft NO wind. We kunnen rustig zeilen, een grote slag de
zee in, en dan verder aandewinds voorbij Zeebrugge, de Westerschelde binnen.
Het is een dag na spring, en het stroomt goed, met momenten gaan we 9,5 kn over
de grond.
Voor 18 uur varen we het havenhoofd van Vlissingen binnen,
en moeten daar nog even wachten voor de volgende sluis. Hopelijk nog plaats in
De schelde, dat is geen probleem. Het is er wel druk, en na ons komen er nog
enkele boten binnen.
Samen met Frans en Gilda gaan we in het restaurantje van de
haven eten, en deze keer de eerste Zeeuwse mosseltjes, maar ook lekker. En nog
een ijsje als toetje.
Donderdag 25 juli
Nieuwpoort Blankenberge : 19 M
Lekker geslapen, kort ontbijt, douche, en we krijgen bezoek
van Chantal en Jean uit Veurne, Kurt wandelt hen tegemoet tot de Vismijn, Het
is warm en vochtig op de wal, het zal beter zijn op het water, en zo vertrekken
we rond 13 u, met twee opstappers naar Blankenberge Chantal zag dat meteen
zitten, Jean moest nog even een nieuwe werkplanning maken, maar die zat vlug in
mekaar. Op de genua konden we rustig zeilen en de dames zochten al gauw een
plaatske op het zonnedek ! Jean, als visserszoon, kreeg de visattributen,
maar helaas, ook hij kreeg geen makreel aan de haak ! J
Rond 17.30 u varen we Blankenberge binnen, Frans en Gilda
hadden al een box gereserveerd voor ons, en alswe aanmeren, maken we ons meteen
klaar voor het avondprogramma : met Chantal en Jean e Kusttram op tot
Nieuwpoort, alwaar hun auto staat, 1u20 op de tram, dan met de auto naar Oostduinkerke
voor bezoek en mosselsouper bij Katrien en Pieter in de nieuwe woonst. De
kindjes Lisa en Niels zijn superlevendig, willen alles laten zien. We zitten
nog een hele tijd buiten en dan mogen we aanschuiven voor lekkere Franse
Bouchots-mosseltjes ! We moeten ons zelfs haasten om de laatste kusttram niet
te missen Om 1 uur zijn we terug in Blankenberge, en mag Kurt de aap nog
uithangen om binnen in de dok te geraken, want we hebben geen toegangskaart
We staan op tijd op, staalblauwe hemel vandaag terug naar
het continent. Oorspronkelijk plan is Duinkerken (FR). Enkele wolkjes maar warm
en aangenaam, en bovendien wind ! We halen de high aspect-fok naar beneden en
vervangen die door de genua (eigenlijk hadden we dat al eerder moeten doen)
ons enthousiasme kan niet op. Een hele vloot zeilers verlaat samen met ons
Dover. Het is slechts een 7-tal mijl tot de traffic lane, we zeilen snel, en al
na een uur zijn we daar. Een vertrekkende ferry zien we is een sluier mist, en
ook de traffic lane ligt in de grijze zone.
Kurt geeft aan Dover Coast Guard onze positie door, ze
waarschuwen uiteraard voor een dichte mist, maar we vertrouwen op onze AIS en
zien op het scherm de aankomende schepen. We zetten tijdens het oversteken van
deze autostrade wel de motor bij, zodat we een constante snelheid kunnen
aanhouden en zodat ook de grote schepen onze koers en snelheid goed kunnen
inschatten. Kurt zit binnen en leest de AIS. Ik stuur en hoor af en toe de
schepen blazen, een vreemde ervaring, want je hoort dat allemaal wel, maar
eigenlijk hoor je niet vanwaar het geluid komt. Kurt informeert dat me dat we er
nu op 0,3 M een groot containerschip voor ons ligt, maar we kunnen niets zien.
Na een tweetal uur is deze zenuwslopende klas achter de rug,
en zowaar, de mist is hier weg !! We melden ons af bij Dover Coast Guard, en kunnen
onze weg vervolgen, in een blakende zon, met een mooie 4/5 bft, en dus
beslissen we om meteen tot Nieuwpoort te zeilen Het is een zalige zeildag
Rond 21 uur varen we Nieuwpoort, de Royal-haven binnen. Daar lopen we nog
enkele keren vast, het is laagwater, maar uiteIndelijk vinden we een box en
leggen ons vast, geen havenmeester meer te bespeuren.
We stellen het thuisfront gerust (Ekeren, Stabroek, Deurne),
Kurt belt zijn zus in Veurne en drinken nog een glas in de kuip en gaan slapen.
Donders en bliksems om 2u30 vannacht, en het duurde wel een
uur ! Tussen de White Cliffs of Dover was dat met echos te herbeluisteren ! Af
en toe mijn oren moeten afdekken En veel regen. Maar dat alles dus s nachts.
Als we opstaan, droog, zonnig en zeer klef ! Een
rommeldagje, mazouttank vullen en bevoorraden, beetje poetsen, boodschappen
doen, beetje socializen met de zeilers op de steiger, en dan gaan we ook nog
even naar het strand, ttz baai met keienstrand waar het toch lekker verfrissend
is. We gaan zwemmen en wat lezen. Een doordeweekse vakantiedag J !
Een langere tocht dan gisteren op het programma, ik ben al
rond 5 uur wakker, ga douchen, en als ik terug op de boot ben, is Kurt ook op.
We kunnen echter niet té vroeg vertrekken, want het is rond laagwater, en dan
is de toegang een probleem. Rond 6u45 wagen we het erop, en als we in de geul
komen, ligt daar een Belgische boot vast in het zand. We vragen wat er precies
gebeurd is, en dan blijkt dat deze er al sinds 5 uur vanmorgen ligt, en aan het
wachten is op het water Als we er voorbij varen, komt hij net los, en vertrekt
ook.
Zoals we al verwacht hadden, weer te weinig wind om
vooruitgang en koers te houden Onze motor doet overuren. Het is prachtig weer.
We lezen en dutten afwisselend even in Vandaag hebben we wel tij mee, en dit
gedurende de hele tocht, zodat we al rond 16u30 in Dover aanmeren. Eigenlijk
niet zo superdruk we krijgen zonder problemen een box in de getijdehaven, en
gaan eerst naar het havenkantoor, en het strandje vlak achter de haven. Het is
er lekker liggen
Na een verfrissende douche, willen we iets gaan eten in
stad, maar het is er zo leeggelopen een raar sfeertje. Als je er overdag bent,
is het altijd druk, en nu vreemd. En dan vinden we ook niet echt wat we willen
om te eten, dus springen we maar eens binnen in de Yacht Club, hier kunnen we
gelukkig nog iets bestellen. We installeren ons op het terras en vernemen
ondertussen dat Kate Middleton bevallen is van een zoon, een volgende koning
dus voor GB.
Vanuit Hamble vertrekken we vandaag nog voor 8 uur voor een
lange tocht, lang omdat die voornamelijk tegen tij is Tja, ofwel moesten we om
2 uur vannacht vertrekken, of rond 14 u in de namiddag. Het is lang geleden,
maar we vertrekken allebei in lange broek, het is een beetje frisjes en grijs
We wisselen het zeilen (opkruisend veelal) af met motoren. In de namiddag wordt
het wel opnieuw terug warmer.
We hebben met de Jest in Brighton afgesproken, ze beginnen
hun vakantie en zijn deze ochtend uit Dover vertrokken. Natuurlijk zijn ze voor
ons in de haven. Rond 19.30 meren we aan (we spreken nog altijd in English Time) , en we zijn uitgenodigd om samen met
hen mee te eten ; dat is gemakkelijk natuurlijk, en het was lekker : spaghetti
met verse zalm, pesto en rucola. Bijbabbelen over onze weken vakantie en hun
afgelopen weekenden zeilen En dat terwijl in België vandaag een troonwissel
plaatsvond, zonder ons wat te vragen !
Vandaag laatste echte vakantiedag, want vanaf morgen
beginnen we aan de retour, op onze Nationale Feestdag nog wel.
Na de routine van een ochtend aan boord, vertrekken we met
ons rugzakje naar het kleine ferrytje, ROZE geschilderd, opvallend natuurlijk.
Dit kleine pontje vaart op en af tussen Hamble en Warsash. Van hier loopt een
mooi public footpathlangs marshes en de rivier, tot aan Lower Swanwick. Hier is
een mega-jachtwinkel van Force 4 waar we even binnen wandelen, natuurlijk. Maar
ook met lege landen weer buiten J.
De brug over tot Bursledon waar we een stop inlassen na 5 km, in The Jolly
Sailor (http://jollysailoroldbursledon.co.uk/)
een oude maar fantastisch mooi ingerichte en bewaarde pub, aan de rand van de
rivier. Een aanrader voor wie hier passeert. Een drankje en een hapje en we
kunnen er weer tegen voor de retourwandeling, we volgen de Strawberry Trail.
Dit stuk is niet langs het water, wel in bos, veld en tussen vele paardenweien.
Smalle paadjes die voor de wandelaars onderhouden worden.
Als we terug n Hamble zijn, nog even langs de Co-op en dan
naar de haven terug. Kurt vult de mazouttank en laat het bijbootje af. We eten
aan boord, en brengen nog een en ander in orde voor onze tocht morgen
Vrijdag 19 juli
: Yarmouth Newton Hamble 22 M
Vandaag splitsen de wegen van Saltwater en Balena zich wij
moeten oostwaarts (richting thuis ), Stéphane en Christel kunnen nog een stuk verder gaan.
We vertrekken samen rond 10u30, Saltwater vandaag wellicht naar Lymington, wij willen naar Newton Creek, dat zou een mooie kleine rivier zijn,
op slechts een 5-tal mijl van Yarmouth. Maar we hebben tij tegen, geen erg
het is maar kort, maar ook de wind is tegen, geen erg het is leuk opkruisen
Als we na een uur slechts ongeveer 1 mijl opgeschoten zijn, is het toch nog
ontgoochelend, maar we moeten ermee lachen het is prachtig weer, en zo kan het
dus ook Uiteindelijk maken we de kruisrakken korter, en blijven we dichter bij
de zuidkant van de Solent, omdat er hier minder stroom staat, en hier geraken
we dus toch wat beter vooruit.
Bij de aanloop van Newton Creek, laten we de zeilen zakken,
en motoren we de rivier op. Het is hier heel mooi, maar er liggen heel wat
boten voor anker, en we varen stilletjes door om een vrije mooring-boei te
zoeken. Het is naar laagwater aan het gaan, en we hebben niet veel diepte op
overschot het gaat tot 2,2 m, en wij steken 1,85 als we aan de laatste
moorings zijn, hebben we er geen vrije gevonden, en moeten we een snelle en
korte draai maken (een hele toer hier omdat het zo smal is, en omdat we niet
veel diepte over hebben) jammer maar helaas dus, we varen terug buiten.
Bestemming Beaulieu River (maar daar zijn
we vroeger al eens geweest) of Hamble ? We beslissen om Hamble aan te
lopen, dus opnieuw zeilen op, en nog een 10-tal mijl verder Gelukkig is
ondertussen de stroom gedraaid, en gaat het dus wat vlotter. We zeilen Southampton Water op, en zo verder tot Hamble. Hier zijn vele marinas, en we
kiezen de haven die het dichtst bij het dorp is. We krijgen een box toegewezen
en meren er feilloos in af, het lukt steeds beter ook op stromend water.
Op de Solent was er vandaag een frisse bries, we hadden
eerst zelfs een reef gezet. Maar hier in de haven is het weer plakkend warm. We
brengen een bezoek aan de havenmeester, en wandelen meteen even naar het
dorpje. Klein maar met enkele mooie pubs, en heel oude huisjes. Op de rivier
zijn hier ook vele mooringboeien en pontons voor bezoekende jachten.
We eten aan boord in het avondzonneke, maar de wind blijft
doorzetten en moeten dan toch binnen kruipen.
Voor vandaag geven ze nog warmer weer dan gisteren. We
hebben unaniem beslist om hiervan te profiteren met een ankerdag in de baai
bij de Needles. Toen we gisteren daarboven stonden, zagen we er verschillende
zeilboten liggen, en dat kunnen wij ook. Eerst nog wat verse inkopen in het
supermarktje en de delicatessenzaak er vlak bij. We gooien los en varen op
motor Hurst Point voorbij, tot we bij de baai komen. Saltwater gooit het anker
op 5 m uit, en wij mogen langszij. Een prachtig zicht hier natuurlijk. Volgens
Christel is het net Corfu, de andere kant zou de Azurenkust kunnen zijn of de Bloemenriviera,
en Kurt ziet hier zelfs Oostenrijk (dat heeft dan weer te maken met het
zetelliftje dat zich vanaf de kliffen naar beneden stort, net zoals een
skilift) !
We zwemmen, het water is hier wel behoorlijk kouder dan in
Poole, maar het is hier vers en dus koud Noordzeewater dat hier binnen aan
het stromen is. Met het bijbootje roeien Kurt en ik naar de wal, even daar
verkennen, en dan zwem ik terug naar de boten. Nadien roeien Kurt en Stéphane
ook nog eens tot daar. Het is zalig vertoeven en we zijn zeer content dat we
deze luie dag ingelast hebben. Rond 17 u gooien we los, en het lukt Saltwater
snel om het anker op te halen. En zo zeilen we enkel nog op fokje tot de haven
in Yarmouth terug.
s Avonds eten we bij ons aan boord, onderweg even een
tortilla gebakken en courgettes gegrild, en kipfiletjes met tomaatjes in de
oven gebraden. Lekker zomers
Nog steeds hoogzomer aan de Zuidkust van Engeland. Op ons
programma vandaag : sightseeing van
Island of Wight, kopie van het tochtje dat we 8 jaar geleden met Stéphane en
Christel gedaan hebben. Vanaf het busstation in Yarmouth, vlakbij de haven,
kopen we een groepsticket (max. 5 personen), en hiermee mogen we alle
openbare bussen nemen gedurende 24 u.
Om 11 u vertrekken we met de Needles Breezer, een
opendubbeldekkerbus, hop-on-hop-off principe. Eerste stop, Freshwater Bay,
ten zuiden van Yarmouth, een mooie baai met prachtig groen/blauw water. Verder
naar de Needles, waar veel volk is natuurlijk. We nemen de tijd om enkele
fotos te maken maar dat is niet eenvoudig met die vele omstaanders. Terug bus
op, en lekker uitwaaien op de 1de etage tot we terug in Yarmouth
zijn. Hier pauzeren we even bij een korte lunchstop.
Dan, met 2 aaneensluitende bussen, tot de stad Cowes, het
mekka van de zeilsport, maar je moet er wat voor over hebben : de bussen zaten
stampvol (spitsuur blijkbaar) en het was geen open-top hier. Dus bakken en
braden. In Cowes was het niet zo druk, wel de traditionele races en bijhorende
kanonschoten. We zien ook de schepen die deelnemen aan de Swan Classic Week,
o.a. het schip van Duvel (Samantaga). Langs de boulevard is een verfrissende
wandeling. En dan keren we terug, de bussen zijn nu gelukkig minder bevolkt.
Een warme nacht op anker. Op tijd eruit, ontbijt, alles
oprommelen en vastzetten, want we gaan vertrekken maar er is hier in de Poole
Harbour nog geen zuchtje wind. Hopelijk op zee meer.
En inderdaad, eens we de Chain ferry opnieuw gepasseerd
zijn, en dus de zee terug opvaren, staat er een licht briesje, 12 kn ongeveer
en dus genoeg om te zeilen, het is aandewinds, en later halve wind, en met het
tij lekker mee, schiet dat goed op. Als de wind mindert, gaat de halfwinder er
op als vervanging van de fok, en later als we bijna aan de Needles bij Wight
zijn, installeert Kurt zelfs de halfwinder als spi, maar die optie is niet de
beste het is hier niet te breed, en de stroom en de rafelingen maken dat het
niet erg gemakkelijk sturen is, zeker niet met zon lap stof die zelfs niet vol
zit omdat er bijna niks wind meer is. Dus motor op en zo verder tot Yarmouth.
We worden door de havenmeester langszij de NL Hestia gelegd,
en berichten de Saltwater dat we gearriveerd zijn. Zij zijn hun vakantie
beginnend, en kruisen tegen tij de Solent op (moeilijk gaat ook uJ)!
Dus reünie van de crew van 2005, toen we samen voor het eerst
op Wight waren, ook in Yarmouth. Weliswaar met 2 andere boten (Saltwater 1 en
Bussola), dus enkele meters korter ! Christel tovert een koud buffet boven
(eigenlijk voor dubbel zoveel mensen), lekkerlekker, en wat cava en witte wijn,
komen de vakantieverhalen boven. Nog koffie en Sambuca, en na middernacht
klauteren terug naar de Balena
Als we op tijd opstaan, gooien we meteen los van de boei, op
zoek voor naar een ankerplaats dichter bij het landingstrand van Browsea
Island. Het water is flatter than flat en
op 4 meter diepte, gooit Kurt het anker en de ketting overboord. Hier zijn we dan.
Ontbijt en ochtendswim naar de wal even checken hoe dat eilandgevoel van Robinson
Crusoe moet geweest zijn.
Stilaan komen meerdere boten hier ankeren, en we constateren
dat onze Balena goed vastzit (het tij is al gekeerd, en dus ook de boot) We
zijn dus gerust, en vertrekken dan met het bijbootje naar de wal. Dit eiland
staat bekend als natuurreservaat, een deel kan je vrij bezoeken, een ander deel
is betalend en met en gids. Eerst even een klimmetje, en dan gelukkig een
beschaduwde wandeling, voornamelijk in het bosrijke gebied. Er is hier een
kolonie van red squirrels, een soort van eekhoorns die nog zelden zou
voorkomen. Maar we zien er geen, of misschien dat we er één gezien hebben, maar
daar zijn we niet zeker van J
- tzal ook voor die beestjes te warm zijn geweest
Aan de andere kant van het eiland is het eigenlijke Visitor
Center en de pier waar de kleine ferriekes aanleggen voor de dagjesmensen : het
eiland kan bezocht (officieel) worden van 10 tot 17 u. Er is ook een cafétje
waar we even een verfrissing nemen, en dan terug op weg langs de zuidkant. Enkele
mooie panoramas en langs de scoutingarea waar ooit Baden Powell kampeerde.
Als we terug aan het vetrekpunt zijn, roeien we naar de
Balena terug. Er blijven nog 3 andere zeilboten op de ankerplaats overnachten.
We blijven buiten zitten tot na 10 uur, en hangen het ankerlicht op de
achterstag.
Staalblauwe hemel en warm ! Het wordt een gewoonte. Na het
ontbijt wandelen we via een mooi aangelegd pad tot het centrum van de stad
Poole. Een klein halfuurtje later zijn we blij dat we hier niet in deze Quays
haven aangemeerd liggen. De kade is wel leuk, maar de pontons en de ligplaatsen
zijn niet zo proper, lijkt het, en het is er zeer woelig, doordat er vele
kleine visserbootjes maneuvreren en ook de ferries komen hier aanmeren. Ook de
geur met deze hitte is niet uitnodigend.
We kuieren wat in de straatjes rond, bij de Chandlery kopen
we een lijn die we nodig hebben om de spiboom te bedienen, en natuurlijk laten
we ons weer verleiden tot een Sunday Carvery
in een leuke pub. Dan moeten we vanavond zelf niet meer koken We worden
opgebeld door de havenmeester met de vraag of we blijven liggen of nog gaan
vertrekken vandaag. Stress ! We wandelen terug in de brandende hitte, en rond
16 u. vertrekken we, op zoek naar een mooringboei in het Which Channel voor
Browsea Island, op aanraden van de Maybreeze.
Een halfuur later en 2 mijl verder trekt Kurt een hulpboeike omhoog om aan
te meren. Direct badpakken aan voor een verfrissende duik ! zalig vertoeven in
het water dus, en een rustige avond aan boord.
Gisteren dus wel ons huiswerk gemaakt, we vertrekken om
9u30, spijtig eigenlijk want vandaag begint hier het Dorseat Food Festival, de
opbouw van de verschillende food- en drankenstandjes is al volop bezig, en vlakbij
staat een mooie stand van Champagne Pommery. Maar dat laten we dus aan ons
voorbij gaan.
We varen de haven van Weymouth uit, we zien een grote
driemaster bij de geul, en vele andere zeil- en motorbootjes, het is dan ook
prachtig weer en weekend !
We hijsen grootzeil, en Kurt begint meteen aan de
installatie van de halfwinder, de eerste keer deze vakantie. De baai van
Weymouth ligt er prachtig bij, geen golven, blauw-diepgroen van kleur, net
zoals we ons Kroatië voorstellen (?). De
wind draait en we komen voor de wind, we proberen de halfwinder als spinaker te
voeren, en dat lukt wel. Misschien toch eens tijd om onze echte spi op te
rakelen. Als we dichter bij de kaap van St. Alban komen, is er niets meer van
wind, dus motor op. En hier weer de rafelingen en waterkolken we varen nu
zeer dicht bij de kaap (zon 300 m), dat raadt men hier aan, of wel zeer dicht
ofwel een mijl of vier ervandaan. Met dit rustige weer is dichtbij veel leuker.
Je ziet de wandelaars op de kliffen. Na St Albans Head, nog Anvil Point en dan
koers verleggen noordelijker voor de aanloop van Poole. Hier passeer je ook nog
een mooie rotsformatie die Old Harry genoemd wordt. Kurt maakt er een hele
fotosessie van, beter te veel dan mislukt
Bij Poole zien we de ferry buitenkomen voor Guersney, hier
ook vele watersporters, jetskiërs die in het zog van de ferry toeren uithalen
(gevaarlijke lui !), kleine dinghys, dure motorboten, alles op het water. We
laveren hiertussen, en begeven ons naar één van de vele marinas, Parkstone
Haven Club. We hebben een tip gekregen van 2 boten onderweg om deze marina te
bezoeken. We roepen de havenmeester op, en hij geeft ons box F24, even zoeken,
en we meren aan. Blijkt dat we naast de Camira liggen, één van die boten die we
in Weymouth ontmoet hadden.
Het is nog steeds heel warm ! we gaan betalen in de club, en
gaan er aan de bar een frisse cider drinken en dan wat rusten onder de
zonnetent : die heeft tijdens onze vakantie al veel verkoeling gebracht. We
maken er een luie zaterdagavond van. We zullen Poole morgen wel bezoeken.
Doel vandaag is Poole we ontbijten op het gemakje, en nemen
dan even de Reeds in handen. We dachten rond een uur of 11 te moeten vertrekken
maar we hebben gisteren ons huiswerk niet gemaakt, en we blijken er helemaal
naast te zijn.
We zouden al rond 9 uur weg moeten zijn, en dus zijn we voor
het juiste tij al te laat ! Niet getreurd, het is zonnig, en we moeten ons niet vervelen Een ideale
gelegenheid om enkele wasjes te draaien in de laundry van de jachthaven, alles
is er voorhanden.
Verder nog wat inkopen en door het stadje slenteren, fotos uploaden en
bekijken en een bezoekje aan de Dorset Yacht Club, gesitueerd in een mooi oud
gebouw, dichtbij het bureau van de havenmeester. Voor we het weten, zitten we
weer in de kuip met verse lamskoteletjes en pasta/ratatouille.
Verrassing als we opstaan : waar is de zon ? Het is ferm
fris deze morgen, dat zijn we niet meer gewoon J.
Trui aan om brood te gaan halen, maar we ontbijten toch buiten natuurlijk.
Stilaan begint het op te warmen en op te klaren. Als iedereen die wil
vertrekken, vertrokken is, zijn ook onze fietskes klaar : we zullen dan dit
jaar niet verder westelijk varen, we willen toch even al een kijkje gaan nemen
tot Portland Bill.
Met de toeristische plannekes van Weymouth en Portland in de
hand, vertrekken we rond 11 u. zuidelijk, via de Rodwell Trail, een toeristisch pad op het traject van een oude
treinroute, weg van het drukke autoverkeer dus, hier zijn enkel fietsers en
wandelaars. Zeer mooi, onder of over autowegen, in diepe treinbeddingen
verscholen soms. Eerste stop op het traject : Sandsfoot Castle, eigenlijk een
ruïne van een kasteel daterend uit de 16de eeuw, met een fantastic view op Weymouth, de baai van
Portland, en Portland Castle, aan de andere kant van de baai. (Later zou
blijken dat dit maar het eerste van vele
fantastic views zou zijn vandaag !)
Verder via de landengte die het vasteland met schiereiland
Portland verbindt. Door het prachtige zonnige weer wanen we ons meer en meer
aan een Spaanse Costa. Aan de linkerzijde van de engte, de azuurblauw-groene
baai van Portland, aan de rechterzijde op het eerste gezicht een prachtig lang
geel-beige-achtig zandstrand. We stoppen aan het bezoekerscentrum van Chesil
Beach : daar kan je het strand en de duinen op het is dus GEEN zandstrand,
maar een 28-km lang keienstrand, en niet zoals we aanvankelijk denken een door
de mens aangelegde dijk, maar een natuurlijk strand. We wandelen het strand op,
je moet even omhoog klimmen (het ziet er wel degelijk uit als een dijk), en dan
: een oogverblindend zicht op de baai voorbij Portland, dus eigenlijk de baai
die zich uitstrekt tot Dartmouth maar zo ver kan je niet zien. Het strand gaat
terug naar beneden, is tamelijk steil, en daar staan enkele hengelaars te
vissen. Ook her en der wat zonnebaders, maar geen zwemmers hier (teveel stroom,
te koud water, ?). In ieder geval, te mooi hier om niet even te genieten en te
rusten.
Dan verder : we rijden nu Portland binnen, aan de
linkerzijde zien we de vernieuwde marina en het Olympisch dorp dat ter
gelegenheid van Londen 2012 voor de watersporten werd aangelegd. Dat is
misschien voor straks, eerst verder zuid. Maar dat wordt een tijdje klimmen
: tot voorbij het centrum van
Fortuneswell is het serieus op de pedalen staan, enkele haarspeldbochten en
serieus steile hellingen. Maar met een beetje (veel) moeite, lukt het om niet
af te stappen, en nadien komt de beloning natuurlijk : naar beneden het
landschap is eigenlijk zeer vreemd : witte stenen overal. Portland is inderdaad
bekend voor de harde stenen ondergrond, en die wordt hier nog steeds ontgonnen.
Op het hoogste punt staat een nieuw herdenkingsteken : de vijf ringen van de Olympische
Spelen, en daar nemen we ook deel aan de verplichte fotosessie.
Nog verder zuidelijk dan, het wordt wat rustiger, nog op en
neer, met fantastische klifkusten waar we af en toe stoppen. En dan een lange
weg afdalend naar de nieuwe vuurtoren (2005) van Portland Bill voor alle
zeilers : wie niet weet wat eddies
of overfalls zijn, kom hier meer
eens kijken ! Bruisend en kolkend, en dan is het vandaag nog mooi en rustig
weer !
Een plaats ook om vele mooie fotos te nemen tussen de
rotsen en de kliffen, en de brekende zee.
En dan vatten we de retour aan, het is ondertussen rond 18
u. en de zon is nog volop van de partij. Een alternatieve route op Portland
zelf, met een rustigere klim dan tijdens de heen, maar de lange afdaling moeten
we met toegeknepen remmen doen, het is hier rijden op de smalle weg, en met de
vele bochten is het niet overzichtelijk.
De verdere weg is dezelfde als deze middag. Rond 19u15 zijn we terug op
de Balena, nog niemand naast ons. Nadien komen er nog 2 zeilboten afmeren.
We eten vanavond aan boord, maar het wordt wel wat frisser
na 22 u., dus binnen voor blog en fotos te bekijken