Nog vergeten te vertellen: we kamperen op
100 m van de zee, de Stille Oceaan. We zien de golven op het strand neer slaan.
Idyllisch lijkt het, maar er staat een fris tot ijselijk oceaanbriesje. Ik ken de Stille Oceaan in veel aangenamere temperaturen. Maar ja, ne mens moet
tevreden zijn met wat hij heeft nietwaar. Ideaal weer om eens een andere regio
van Sydney te bezoeken. Nu trekken we Zuidoosten, naar Paddington. Deze randstad
staat bekend om zijn mooie oude huizen in Victoriaanse terrace bouwstijl van
het einde van de 19de eeuw. De meest bezienswaardige exemplaren
zitten geconcentreerd in de wijk Old Village. Ze zijn uiterst smal (sommigen
zelfs maar 3 meter) en ze zij allemaal mooi versierd met smeedijzeren hekken,
zowel op het voetpad als op de balkons. Vandaar de benaming terrace stijl.
Het is meerdere tientallen kilometers
verwijderd van onze camping, we moeten er 2 trams en één bus voor nemen en we
zijn bijna 2 uur onderweg. Maar dat deert niet: ik vind zo mijn weg en alles
sluit perfect op elkaar aan. En het loont de moeite. En allemaal zo mooi
onderhouden. Je zou de wijk kunnen
vergelijken met de trendy Unitas-wijk in Deurne en met een mini versie van de Coges
Osylei in Antwerpen. Het is opmerkelijk hoe goed de meeste van de huisjes
onderhouden en gerenoveerd zijn. Het kan bijna niet anders dat men hiervoor
ettelijke miljoenen Australische dollars moet neertellen. Het type van autos
dat op straat geparkeerd staat, ondersteunt dit vermoeden.
Het voorbije weekend was voor de
Australiërs een verlengd weekend, want gisteren, maandag, was het een officiële
feestdag voor de verjaardag van d Queen. Het gevolg was dat onze camping plots
erg goed volzet was. De meesten komen hier aan met gedrochten zo groot als een
volwassen autobus. Bij één ervan heb ik gezien dat de familie een zijkant open
plooide en dat er, naast een volledig uitgeruste BBQ van een kubieke meter, ook
een volwaardige wasmachine in stond. En tot onze stomme verbazing heeft dat
gezin (vader, moeder en één dochter) ook een schaap bij. Wie houdt er nu een schaap
als HUIS-dier? Dat moet je letterlijk
opnemen, ze dragen het binnen in hun motorhome, na eerst haar pootjes proper te
hebben gemaakt en s avonds overnacht dat lief beestje samen met hen in hun camping
bus. Wie neemt er nu een schaap me op weekend op een camping?
Het was erg koud vannacht maar we hebben desalniettemin
goed geslapen.Het bed is zelfs lang (voor mij) en
breed (voor ons beiden) genoeg. Dat is een meevaller, want ik had me op het ergste
voorbereid.Waar ik me echtermentaal niet tegen gewapend had, was dat we s
morgens om 7 uur een quasi open lucht stortbadje zouden moeten nemen. Dat vergt
wel enige moed en zelfopoffering, maar ne mens wordt er wel goed wakker van.
Tegen half tien is alles ingepakt en vastgesjord. We gooien de trossen los en
starten met ons tweede lang traject (van de hele reis): 400 km van Wagga Wagga
naar Katoomba in de Blue Mountains. Omdat we de voorkeur geven aan mooie
binnenwegen boven een eentonige autostrade, neemt dat tripje wel een hele dag in beslag. Maar zo maken we ook even kennis met een stukje binnenland van New South Wales: veel houten kruipkrotjes van woningen, in alle denkbare stadia van verval, enorme storthopen met alle ondenkbare rommel en flink wat Australische mannen die hier bij enkele graden boven nul in een zomerse outfit rond paraderen. Dit wil zeggen: een fel gekleurde short (met blote benen voor de harde jongens, de poesies dragen daaronder een zwarte panty of zoiets), sleffers, een zotte, vuile en versleten T- shirt (of een marcelleke) én.... steevast een muts tegen de koude. Dat zijn volgens mij de kadees die de wereld willen doen geloven dat Australië een verschrikkelijk heet continent is. Ja, voor dergelijke ijsberen allicht wel. Maar niet iedereen is een ijsbeer of wil er een worden. Door de opwarming van de aarde, sterft die soort immers langzaam maar zeker uit.
We lukken erin om
voor den donkeren onze campingplaats te bereiken. De regio is hier zichtbaar meer
welstellend: de camping is mooi gelegen, heel netjes en de sanitaire voorzieningen
zijn hagelnieuw. Welgekomen luxe en bovendien blijken we momenteel, met twee
andere koppels, de enige klanten te zijn. Dat wordt hier vannacht niet alleen een ijs-koudddddde (3 graden) maar ook een Stille Nacht. Net kerstmis zonder sneeuw en zonder stal. Maar ja we zitten hier ook al op meer dan 1000 meter hoogte.
Vandaag start onze reis. Eindelijk. Ne
mens moet soms toch wel héél veel geduld en koppigheid aan de dag leggen. Maar
.. de volhouder wint. Om zes uur staan we op en om zeven uur brengt Toon ons naar
het verhuurbureau van Apollo campers. Dan volgt een hallucinant verhaal. Om 8
uur is er geen levende ziel te bespeuren. In de regen staan we daar te
verkleumen (8 graden!) te verkleumen en wortel te schieten. Al wie beweert dat
het heet is in Australië , dwaalt. In erge mate. Na tien minuten wordt onze
geest (en ons lichaam) terug wat ontdooid want er verschijnen 2 Argentijnse
meisjes van 30 jaar of daaromtrent. Zoals altijd is aan hun verhaal kop noch
staart te breien, maar één ding is duidelijk. Ze hebben een camper gehuurd en
gebruiken die als verhuiswagen, want ze gaan in Perth wonen. Na een kwartier
verschijnt het Apollo personeel met de nodige verontschuldigingen voor de
vertraging. Lap hiermee zijn we al een kwartier verloren. We hebben nochtans onze
tijd brood nodig om voor den donkeren op onze camping in Wagga Wagga te raken.
Anders moet ik daar in het duister de nutsvoorzieningen van onze camper gaan
aansluiten. Dat wil ik vermijden want ik het nog nooit eerder gedaan.
Dan schiet de Australische bureaucratie
in actie. Alle formulieren die ik vooraf met veel moeite had ingevuld (om de
check-in vlotter te laten verlopen) mag ik nog eens opnieuw vol schrijven. Op
hun tablet. Een naam als Van den Hauten correct over nemen blijkt erg moeilijk
te zijn. Een heel gedoe, maar hun systeem laat niet toe te spelling van de naam
te wijzigen als Kris nog niet getekend heeft. Kris moet dus tekenen onder een
foutieve naam. Euuu? Ik leg me erbij neer en denk bij mezelf: allicht gebruiken
ze SAP. Ik ken immers geen enkele andere bedrijfstool die zo moeilijk te
hanteren is als men een wijziging wil aanbrengen.
Alhoewel ik onze internationale
rijbewijzen vooraf had doorgemaild, willen ze die nog eens fotograferen, want
ze hebben ook ons nationaal rijbewijs van doen. Nou moe, dat heb ik nog nergens
in de wereld mee gemaakt. Soit, ik zwijg en overhandig hen het mijne. Dan
blijkt dat Kris haar nationaal rijbewijs NIET mee heeft. Thuis gelaten om een
reden die ik me moeilijk kan inbeelden. Gewichtsbesparing lijkt me geen goede
verantwoording. Maar ja, zonder haar nationaal rijbewijs mag zij niet
rijden.Ik probeer Apollo te overtuigen
dat ze het fout voor hebben en vertaal de tekst die in mijn internationaal
rijbewijs staat. Ik kan het amper geloven, maar daar staat letterlijk dat het
internationaal rijbewijs alleen geldig is mits voorlegging van het nationaal
rijbewijs. Een internationaal rijbewijs is dus met andere woorden niet meer dan
een officiële vertaling van het natkionale bewijs. Het personeel vraagt me om
de tekst van het internationaal rijbewijs te vertalen, want niettegeloven,
maar daar staat geen iota Engels in. Ik vertaal het uit de losse hand om het
gelijk aan mijn kant te krijgen en veroorloof mij enige dichterlijke vrijheden.
Ik heb jandorie pech: de cheffin van Apollo kent voldoende Duits om mijn
interpretatie van de kaart te vegen. Enfin ik zal dus alleen moeten rijden
totdat Kris een fotokopie van haar nationaal rijbewijs aan Apollo kan bezorgen.
Oef, weer een horde genomen.
Dan blijkt in hun systeem geen spoor meer
te vinden te zijn over onze verzekering. Mijn geduld raakt zo een beetje op en
ik diep mijn notebook uit mijn bagage en lees mijn notities voor over de gemaakte
afspraken, de kosten en de verkregen kortingen. Plots vinden ze de polis als
bij wonder terug. Maar de prijzen kloppen niet. Here we go again, denk ik. Na enkele
extra kubieke meters lucht wordt ook dat misverstand in ons voordeel opgelost.
Intussen zijn we al een uur kwijt. Dan
wordt de camper voor gereden. Zoals te verwachten in Australië: proper van ver,
maar verre van proper. Kris schiet in een Vlaamse colère en verkrijgt dat de
poetser opnieuw komt poetsen. Die blinde kwibus stapt de camper binnen en
vraagt wat er jandorie nog moet gepoetst worden. Kris wijst op de mensen in
wording, afgewisseld met wat schimmel in diverse kleuren enz. Ik zie intussen onze twee Argentijnse meisjes
met een goedkopere (want intussen door Apollo afgeschreven) camper vertrekken.
No worries.
De volhouder wint, na nog een half uur is
onze wagen betreedbaar. Dan blijken alle accessoires, die we in de
onderhandelingen verworven hadden, te ontbreken. Oeps, daar gaan we weer.
Alles komt in orde, behalve een extra verwarmingsvuurtje. Dat hebben ze niet meer
in voorraad, want het is defect. Hoe kan dat nu? We zijn toch de eerste of de
tweede klant na twee maand lock down? No worries, zeggen ze dan: koop er
onderweg een nieuw en we zullen u achteraf vergoeden. Dag Jan, denk ik. Na wat
gehakketak krijgen we het vuurtje uit hun eigen bureau. Het zal ze leren zo
weinig pro-actief te zijn. Het verhaal is eigenlijk bijlange nog niet ten
einde, maar ik stop ermee. Anders wordt het té vervelend. Eigenlijk een
kant-en-klaar scenario voor Faulty Towers.
We rijden de hele dag, zondigen s
middags met onze eerst hamburger en we komen om 16:30u aan op onze camping.
Hangt daar een mooie verwittiging dat ze morgenvroeg om 8uur de stroom gaan
afsluiten voor onderhoudswerken. Wat hebben die hier begot de laatste twee
maand uitgespookt? Ik begin al te vermoeden dat ik hier de enige abnormale ben.
Algemeen besluit: we zullen morgen weer
maar om zes uur opstaan.
Onze laatste dag in Kensington. s
Morgens nemen we afscheid van onze kennissen op de zondagsmarkt in
Flemington. We kopen een voorraad verse kwark (hermetisch verpakt) voor de volgende
week.Daarna met de adembenemend exact
op tijd rijdende trams naar de South Melbourne Market. Daar een voorraad
Iberrico jamon (ook hermetisch verpakt) ingeslagen en afscheid genomen van de
Spaanse uitbater. Uiteraard volgt er dan een onstuitbare Spaanse woordenvloed
en ik leer er onder meer uit dat hij Antwerpen en Brussel vrij goed kent.We passeren daarna een kraampje dat we de
vorige malen hadden overgeslagen. De uitbater hoort ons Nederlands praten en
hij reageert in zijn beste Suid Afrikaans: een Afrikaner! Het verrast me dat we op die twee maand zoveel
Nederlandstalige emigranten zijn tegen gekomen. Zelfs een Nederlandse broer en
zus die beiden aan de kassa in de lokale supermarkt werken. Niettegeloven.
Vandaag komt Toon en Romana bij ons het laatste avondmaal nuttigen. Het is gebraden
kip met aubergines, courgettes, aardappelen, paprika, rode peper en veel
rozemarijn en tijm. Het was lèkkerr, ech lèkkerrr.
Prachtig herfstweer: een staalblauwe
hemel bij een aangename temperatuur van net onder de 20 graden. Kortom ideaal
wandelweer. We beginnen vandaag ons afscheidstournee. Eerst naar Saint Kilda
voor aan strandwandeling van 12 km tot Brighton Beach (het strand met de mooi gekleurde strandcabines) en terug. Heel aangenaam en
geen modeshow met mondmaskers. Het valt ons overigens op dat men in het journaal
van de VRT heel wat mensen ziet met een mondmasker op hun . kin. Dat komt toch
echt niet erg geloofwaardig over.
Niets anders dan administratie, financieel
geëmmer (met een campinguitbater omdat ik zogezegd niet zou betaald hebben, terwijl dit wél het geval was),
plafonds op mijn creditkaart die verlaagd werden (omdat ik uit het oog verloren
was dat door ons ietwat uitgelopen verlof de einddatum, die ik in februari opgegeven
had, intussen verlopen was) en ga zo maar door.Veel energie en veel tijd, maar het komt allemaal wel in orde. Jumenas.
We hebben de hele voormiddag gespendeerd
aan het zoeken en boeken van de eerste campingplaatsen. En dat is gelukt. Dan
nog wat gebeld en gemaild om de nog openstaande refunds terug te krijgen. Op 2
na is dat ook gelukt. Rest nu nog 1 nacht op een campingsite en die hebben me
beloofd dat ze het deze week nog zullen vereffenen. De tweede is een taaiere
klant: AVIS. We hadden bij hen een gewone personenwagen gehuurd om in Tasmanië
rond te rijden. Maar, door de regeringsbeslissing in Tasmanië, we hebben die
wagen maar voor 50% kunnen benutten en ik probeer de andere helft terug te
krijgen. Niet evident.
Ik krijg ook nog een telefoon van het
verhuurbedrijf bij wie we de camper gehuurd hebben. Ze moeten van alles en nog
wat weten, bijna ook de maat van mijn onderbroek. Ik laat het lijdzaam over mij
heen gaan, tot blijkt dat ze voor allerlei zaken extreem hoge kosten willen
aanrekenen. Een voorbeeld: ze vragen een borg van 5.000 Australische dollar
(3.250 euro) als onderpand voor de huur van de wagen. Na wat doorvragen blijkt
dat, als er zich een schadegeval zou voordoen, zij die 5.000 als verworven beschouwen als dekking voor een
bestaande schuld en dat zij bijgevolg geen borg meer hebben voor een volgende
schadegeval. Bij een tweede schadegeval plunderen ze mijn creditkaart dan
opnieuw: weer voor 5.000 Australische dollar. Na nog een half uur palaveren blijkt
dat ze ook een klassieke omnium verzekeringsformule kunnen aanbieden voor . 1.470
Australische dollar. Enfin ik stop, want ik kan zo nog een hele bladzijde door
emmeren. Wat een verdolen geldmachine is me dat zeg.
Dan nog even naar ons Griekse viskraam.
Grote ontgoocheling: vandaag geen Red Emperor en geen Alfonsino.Spijtig. Het wordt dan maar een flinke moot
makreel(750 gr). Dat is ook een goddelijke vis en hij kost ons 14 euro.
We staan om 7 uur op want seffens komt
zowaar een poetsbedrijf onze air-B&B poetsen. We hebben al staaltjes gezien
van wat Australiërs poetsen noemen, dus zijn we van niets meer verwonderd.
Klokslag 8:30u verschijnt er een jonge gast met op zijn rug iets dat op een zuurstoffles
van duikers lijkt, maar dan dikker. Dat blijkt zijn stofzuiger te zijn. Wel
handig, want daardoor moet hij niet sleuren met een slee en heeft ie zijn handen
vrij. Hij kijkt rond en vraagt aan Kris wat ie moet stofzuigen want alles ziet
er toch netjes uit. Kris geeft hem wat aan en razendsnel haspelt hij die
taakjes af. De badkamervloer is nog nat, dus gaat hij er even met een swiffer
door en klaar is kees. Dat je je naam in de reling van de trap kan schrijven,
deert hem in de verste verte niet. Ruiten poetsen blijk hier een bezigheid te
zijn voor armen van geest. Ik denk dat want we hebben hier na al die maanden immers nog nooit
een particulier, of een professionele ruitenpoetser in een woonhuis aan het
werk gezien. De ruiten van onze B&B zijn nog amper de naam waard, want je
hebt er geen normaal zicht meer door.
Dan beginnen we te zoeken naar campingsites
voor de volgende week. Dat blijkt minder evident dan gedacht. In de meeste
gevallen gaan de sites wel open op 1 juni, maar dan beginnen ze met werken.
Dus zijn we daar nog niet welkom. Na een halve dag zoeken op tinternet, geef ik
het op en stuur een mail naar enkele kandidaten om te horen of ze nu echt wel
dicht zijn.
In de namiddag verschijnt de man van het
immobiliën kantoor om fotos te maken voor de publicatie van de verkoop van het
huis en de B&B op het internet. Hij steekt overal alle lichten aan en loopt
dan met zijn Sony camera met groothoeklens in speedtempo door de hele B&B.
In vijf minuten is de zaak geklaard.
Het is een stralende herfstdag. Dus maken
we nog eens wandeling van enkele kilometers en kopen in de Aldi van Moonee Ponds wat uitzet
aan om in onze campervan te kunnen overleven.
Als we terug thuis komen, heeft één van
de campingsites al gereageerd. En ja ze zijn open vanaf 1 juni, maar dat kan je
nog niet zien op hun websites. En avant, we gaan er nog door raken.
Deze dag is bepalend voor onze verder
reis. Zeg maar D-day. Kunnen we een camper huren? Kunnen we onze rugzak vol met
credits recupereren? Kunnen we de timing van de verschillende stappen van onze
reis terug in elkaar passen?
We staan op tijd op en trekken naar
Apollo Melbourne, de verhuurfirma, gevestigd in Somerton, waar we in februari
onze camper hadden gehuurd en die ons, in ruil voor onze noodgedwongen afzegging,
alleen maar credits wilde geven. Ter plaatse vinden we een aanvaardbare
oplossing, na veel zoeken, trekken en duwen. We lukken erin al onze credits
(2770 AU$) integraal te recupereren. We kunnen de camper maandag 1 juni vanaf 8
uur oppikken en we leveren hem op 7 juli in Sydney terug in. Oef, nu is de stop
uit de fles.
Terug
thuis boekt Kris onze terugvlucht van 7 juli van Sydney naar Melbourne. Dat
doen we welbewust bij Jetstar, omdat we daar ooknog 268 AU$ credits hebben staan van onze
geannuleerde vlucht van Hobart (Tasmanië) naar Sydney van 3 april. En yes, ook
dat lukt wonderwel. Weer onze credits integraal kunnen benutten.
Ik schep nog wat meer moed en pak het
dossier Avis aan. We hadden in februari bij Avis een huurauto (648 AU$) besteld
om in Tasmanië rond te toeren. Maar halverwege de trip moesten we, ingevolge de
regeringsbeslissing van Tasmanië, haven en goed in pand laten en halsoverkop
vertrekken. We leverden de auto noodgedwongen halverwege de huurperiode terug
in, maar de juffrouw aan de balie van Avis in Hobart was ons ik wik en weeg mijn
woorden- niet erg behulpzaam. Zij kon niets zeggen en niets doen. Ze was zelfs
niet bereid ons een ontvangstbewijs te overhandigen dat we de wagen in goede
staat hadden ingeleverd. Niets. Avis zou ons wel wat laten weten, beweerde ze. Ik
heb toen van alles fotos genomen, van het kreng incluis. Tot op heden had ik zoals
ik vreesde- nog steeds niets van Avis vernomen: geen mail, geen telefoon, geen
geld, geen credits. Het eerste telefoongesprek met Avis is een ramp. De
kwaliteit van de lijn is slechter dan de telefoonverbinding met de maan in de
jaren 7O. Het enerveert me enorm. Kris is bekommerd om mijn hart en raadt me toch
een tweede poging te ondernemen. Het is al wat beter, maar nog steeds
ondermaats. In tegenstelling tot de eerste onverlaat, neemt Maria zo heette de
nieuwe Avis juffrouw- het heft in eigen handen en zij beslist mij terug te
bellen. Dan klaart de telecom-hemel open en is een normaal gesprek plots mogelijk.
Ons Maria belooft de zaak te onderzoeken. En inderdaad een uur later ontvang
ik mail met bevestiging en status van mijn klacht: er zijn nog mensen van hun
woord!
Dan nog even gaan checken of ik van het camper
verhuurbedrijf de waarborg van mijn eerste boeking nu eindelijk terug gekregen
heb. En ja, dat is weer 3500 AU$ die terug zijn, waar ze thuis horen: bij mij. Nu
nog de eerste campingplaatsen reserveren en dan zitten we terug op de rails.
Ik kan me inbeelden dat jullie de draad
al lang verloren zijn in al die boekingen en her-boekingen en compensaties. Ik
prijs me gelukkig dat ik mijn notebook bij heb en alles mooi in een spreadsheet
bijgehouden heb. Anders was ook ik in die warboel al lang mijn weg verloren. Dat
hebben wij, verdiend zou ik zeggen, gevierd met een glaasje Chardonay: proost,
ook op jullie, geduldige lezers!