Inhoud blog
  • 9 juli
  • 8 juli
  • 7 juli
  • 6 juli
  • 5 juli
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Aussie 2020

    08-06-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.8 juni

    Nog vergeten te vertellen: we kamperen op 100 m van de zee, de Stille Oceaan. We zien de golven op het strand neer slaan. Idyllisch lijkt het, maar er staat een fris tot ijselijk oceaanbriesje. Ik ken de Stille Oceaan in veel aangenamere temperaturen. Maar ja, ne mens moet tevreden zijn met wat hij heeft nietwaar. Ideaal weer om eens een andere regio van Sydney te bezoeken. Nu trekken we Zuidoosten, naar Paddington. Deze randstad staat bekend om zijn mooie oude huizen in Victoriaanse terrace bouwstijl van het einde van de 19de eeuw. De meest bezienswaardige exemplaren zitten geconcentreerd in de wijk ‘Old Village’. Ze zijn uiterst smal (sommigen zelfs maar 3 meter) en ze zij allemaal mooi versierd met smeedijzeren hekken, zowel op het voetpad als op de balkons. Vandaar de benaming ‘terrace’ stijl.

    Het is meerdere tientallen kilometers verwijderd van onze camping, we moeten er 2 trams en één bus voor nemen en we zijn bijna 2 uur onderweg. Maar dat deert niet: ik vind zo mijn weg en alles sluit perfect op elkaar aan. En het loont de moeite. En allemaal zo mooi onderhouden. Je zou de wijk  kunnen vergelijken met de trendy Unitas-wijk in Deurne en met een mini versie van de Coges Osylei in Antwerpen. Het is opmerkelijk hoe goed de meeste van de huisjes onderhouden en gerenoveerd zijn. Het kan bijna niet anders dat men hiervoor ettelijke miljoenen Australische dollars moet neertellen. Het type van auto’s dat op straat geparkeerd staat, ondersteunt dit vermoeden.

    Het voorbije weekend was voor de Australiërs een verlengd weekend, want gisteren, maandag, was het een officiële feestdag voor de verjaardag van d Queen. Het gevolg was dat onze camping plots erg goed volzet was. De meesten komen hier aan met gedrochten zo groot als een volwassen autobus. Bij één ervan heb ik gezien dat de familie een zijkant open plooide en dat er, naast een volledig uitgeruste BBQ van een kubieke meter, ook een volwaardige wasmachine in stond. En tot onze stomme verbazing heeft dat gezin (vader, moeder en één dochter) ook een schaap bij. Wie houdt er nu een schaap als HUIS-dier?  Dat moet je letterlijk opnemen, ze dragen het binnen in hun motorhome, na eerst haar pootjes proper te hebben gemaakt en ’s avonds overnacht dat lief beestje samen met hen in hun camping bus. Wie neemt er nu een schaap me op weekend op een camping?

    08-06-2020 om 00:00 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    02-06-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2 juni

    Het was erg koud vannacht maar we hebben desalniettemin goed geslapen.  Het bed is zelfs lang (voor mij) en breed (voor ons beiden) genoeg. Dat is een meevaller, want ik had me op het ergste voorbereid.  Waar ik me echter mentaal niet tegen gewapend had, was dat we ’s morgens om 7 uur een quasi open lucht stortbadje zouden moeten nemen. Dat vergt wel enige moed en zelfopoffering, maar ne mens wordt er wel goed wakker van. Tegen half tien is alles ingepakt en vastgesjord. We gooien de trossen los en starten met ons tweede lang traject (van de hele reis): 400 km van Wagga Wagga naar Katoomba in de Blue Mountains. Omdat we de voorkeur geven aan mooie binnenwegen boven een eentonige autostrade, neemt dat tripje wel een hele dag in beslag. Maar zo maken we ook even kennis met een stukje binnenland van New South Wales: veel houten kruipkrotjes van woningen, in alle denkbare stadia van verval, enorme storthopen met alle ondenkbare rommel en flink wat Australische mannen die hier bij enkele graden boven nul in een zomerse outfit rond paraderen. Dit wil zeggen: een fel gekleurde short (met blote benen voor de harde jongens, de poesies dragen daaronder een zwarte panty of zoiets), sleffers, een zotte, vuile en versleten T- shirt (of een marcelleke) én.... steevast een muts tegen de koude. Dat zijn volgens mij de kadees die de wereld willen doen geloven dat Australië een verschrikkelijk heet continent is. Ja, voor dergelijke ijsberen allicht wel. Maar niet iedereen is een ijsbeer of wil er een worden. Door de opwarming van de aarde, sterft die soort immers langzaam maar zeker uit.

    We lukken erin om voor den donkeren onze campingplaats te bereiken.  De regio is hier zichtbaar meer welstellend: de camping is mooi gelegen, heel netjes en de sanitaire voorzieningen zijn hagelnieuw. Welgekomen luxe en bovendien blijken we momenteel, met twee andere koppels, de enige klanten te zijn. Dat wordt hier vannacht  niet alleen een ijs-koudddddde (3 graden) maar ook een Stille Nacht. Net kerstmis zonder sneeuw en zonder stal. Maar ja we zitten hier ook al op meer dan 1000 meter hoogte.

    02-06-2020 om 12:43 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    01-06-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1 juni

    Vandaag start onze reis. Eindelijk. Ne mens moet soms toch wel héél veel geduld en koppigheid aan de dag leggen. Maar .. de volhouder wint. Om zes uur staan we op en om zeven uur brengt Toon ons naar het verhuurbureau van Apollo campers. Dan volgt een hallucinant verhaal. Om 8 uur is er geen levende ziel te bespeuren. In de regen staan we daar te verkleumen (8 graden!) te verkleumen en wortel te schieten. Al wie beweert dat het heet is in Australië , dwaalt. In erge mate. Na tien minuten wordt onze geest (en ons lichaam) terug wat ontdooid want er verschijnen 2 Argentijnse meisjes van 30 jaar of daaromtrent. Zoals altijd is aan hun verhaal kop noch staart te breien, maar één ding is duidelijk. Ze hebben een camper gehuurd en gebruiken die als verhuiswagen, want ze gaan in Perth wonen. Na een kwartier verschijnt het Apollo personeel met de nodige verontschuldigingen voor de vertraging. Lap hiermee zijn we al een kwartier verloren. We hebben nochtans onze tijd brood nodig om voor ‘den donkeren’ op onze camping in Wagga Wagga te raken. Anders moet ik daar in het duister de nutsvoorzieningen van onze camper gaan aansluiten. Dat wil ik vermijden want ik het nog nooit eerder gedaan.

    Dan schiet de Australische bureaucratie in actie. Alle formulieren die ik vooraf met veel moeite had ingevuld (om de check-in vlotter te laten verlopen) mag ik nog eens opnieuw vol schrijven. Op hun tablet. Een naam als ‘Van den Hauten’ correct over nemen blijkt erg moeilijk te zijn. Een heel gedoe, maar hun systeem laat niet toe te spelling van de naam te wijzigen als Kris nog niet getekend heeft. Kris moet dus tekenen onder een foutieve naam. Euuu? Ik leg me erbij neer en denk bij mezelf: allicht gebruiken ze SAP. Ik ken immers geen enkele andere bedrijfstool die zo moeilijk te hanteren is als men een wijziging wil aanbrengen.

    Alhoewel ik onze internationale rijbewijzen vooraf had doorgemaild, willen ze die nog eens fotograferen, want ze hebben ook ons nationaal rijbewijs van doen. Nou moe, dat heb ik nog nergens in de wereld mee gemaakt. Soit, ik zwijg en overhandig hen het mijne. Dan blijkt dat Kris haar nationaal rijbewijs NIET mee heeft. Thuis gelaten om een reden die ik me moeilijk kan inbeelden. Gewichtsbesparing lijkt me geen goede verantwoording. Maar ja, zonder haar nationaal rijbewijs mag zij niet rijden.  Ik probeer Apollo te overtuigen dat ze het fout voor hebben en vertaal de tekst die in mijn internationaal rijbewijs staat. Ik kan het amper geloven, maar daar staat letterlijk dat het internationaal rijbewijs alleen geldig is mits voorlegging van het nationaal rijbewijs. Een internationaal rijbewijs is dus met andere woorden niet meer dan een officiële vertaling van het natkionale bewijs. Het personeel vraagt me om de tekst van het internationaal rijbewijs te vertalen, want –niettegeloven, maar daar staat geen iota Engels in. Ik vertaal het uit de losse hand om het gelijk aan mijn kant te krijgen en veroorloof mij enige dichterlijke vrijheden. Ik heb jandorie pech: de cheffin van Apollo kent voldoende Duits om mijn interpretatie van de kaart te vegen. Enfin ik zal dus alleen moeten rijden totdat Kris een fotokopie van haar nationaal rijbewijs aan Apollo kan bezorgen. Oef, weer een horde genomen.

    Dan blijkt in hun systeem geen spoor meer te vinden te zijn over onze verzekering. Mijn geduld raakt zo een beetje op en ik diep mijn notebook uit mijn bagage en lees mijn notities voor over de gemaakte afspraken, de kosten en de verkregen kortingen. Plots vinden ze de polis als bij wonder terug. Maar de prijzen kloppen niet. Here we go again, denk ik. Na enkele extra kubieke meters lucht wordt ook dat ‘misverstand’ in ons voordeel opgelost.

    Intussen zijn we al een uur kwijt. Dan wordt de camper voor gereden. Zoals te verwachten in Australië: proper van ver, maar verre van proper. Kris schiet in een Vlaamse colère en verkrijgt dat de poetser opnieuw komt poetsen. Die blinde kwibus stapt de camper binnen en vraagt wat er jandorie nog moet gepoetst worden. Kris wijst op de mensen in wording, afgewisseld met wat schimmel in diverse kleuren enz.  Ik zie intussen onze twee Argentijnse meisjes met een goedkopere (want intussen door Apollo afgeschreven) camper vertrekken. No worries.

    De volhouder wint, na nog een half uur is onze wagen betreedbaar. Dan blijken alle accessoires, die we in de onderhandelingen ’verworven’ hadden, te ontbreken. Oeps, daar gaan we weer. Alles komt in orde, behalve een extra verwarmingsvuurtje. Dat hebben ze niet meer in voorraad, want het is defect. Hoe kan dat nu? We zijn toch de eerste of de tweede klant na twee maand lock down? No worries, zeggen ze dan: koop er onderweg een nieuw en we zullen u achteraf vergoeden. Dag Jan, denk ik. Na wat gehakketak krijgen we het vuurtje uit hun eigen bureau. Het zal ze leren zo weinig pro-actief te zijn. Het verhaal is eigenlijk bijlange nog niet ten einde, maar ik stop ermee. Anders wordt het té vervelend. Eigenlijk een kant-en-klaar scenario voor Faulty Towers.    

     

    We rijden de hele dag, zondigen ’s middags met onze eerst hamburger en we komen om 16:30u aan op onze camping. Hangt daar een mooie verwittiging dat ze morgenvroeg om 8uur de stroom gaan afsluiten voor onderhoudswerken. Wat hebben die hier begot de laatste twee maand uitgespookt? Ik begin al te vermoeden dat ik hier de enige abnormale ben.

     

    Algemeen besluit: we zullen morgen weer maar om zes uur opstaan.


    01-06-2020 om 13:15 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    31-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.31 mei

    Onze laatste dag in Kensington. ’s Morgens nemen we afscheid van onze ‘kennissen’ op de zondagsmarkt in Flemington. We kopen een voorraad verse kwark (hermetisch verpakt) voor de volgende week.  Daarna met de adembenemend exact op tijd rijdende trams naar de South Melbourne Market. Daar een voorraad Iberrico jamon (ook hermetisch verpakt) ingeslagen en afscheid genomen van de Spaanse uitbater. Uiteraard volgt er dan een onstuitbare Spaanse woordenvloed en ik leer er onder meer uit dat hij Antwerpen en Brussel vrij goed kent.  We passeren daarna een kraampje dat we de vorige malen hadden overgeslagen. De uitbater hoort ons Nederlands praten en hij reageert in zijn beste Suid Afrikaans: een Afrikaner!  Het verrast me dat we op die twee maand zoveel Nederlandstalige emigranten zijn tegen gekomen. Zelfs een Nederlandse broer en zus die beiden aan de kassa in de lokale supermarkt werken. Niettegeloven.

    De namiddag spenderen we aan inpakken.


    31-05-2020 om 12:32 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 mei

    Vandaag komt Toon en Romana bij ons het  ‘laatste avondmaal’ nuttigen. Het is gebraden kip met aubergines, courgettes, aardappelen, paprika, rode peper en veel rozemarijn en tijm. Het was lèkkerr, ech lèkkerrr.


    31-05-2020 om 12:32 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 mei

    Prachtig herfstweer: een staalblauwe hemel bij een aangename temperatuur van net onder de 20 graden. Kortom ideaal wandelweer. We beginnen vandaag ons afscheidstournee. Eerst naar Saint Kilda voor aan strandwandeling van 12 km tot Brighton Beach (het strand met de mooi gekleurde strandcabines) en terug. Heel aangenaam en geen modeshow met mondmaskers. Het valt ons overigens op dat men in het journaal van de VRT heel wat mensen ziet met een mondmasker op hun…. kin. Dat komt toch echt niet erg geloofwaardig over.

    31-05-2020 om 12:31 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 mei

    Niets anders dan administratie, financieel geëmmer (met een campinguitbater omdat ik zogezegd niet zou  betaald hebben, terwijl dit wél het geval was), plafonds op mijn creditkaart die verlaagd werden (omdat ik uit het oog verloren was dat door ons ietwat uitgelopen verlof de einddatum, die ik in februari opgegeven had, intussen verlopen was) en ga zo maar door.  Veel energie en veel tijd, maar het komt allemaal wel in orde. Jumenas.

    31-05-2020 om 12:29 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    28-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 mei

    We hebben de hele voormiddag gespendeerd aan het zoeken en boeken van de eerste campingplaatsen. En dat is gelukt. Dan nog wat gebeld en gemaild om de nog openstaande refunds terug te krijgen. Op 2 na is dat ook gelukt. Rest nu nog 1 nacht op een campingsite en die hebben me beloofd dat ze het deze week nog zullen vereffenen. De tweede is een taaiere klant: AVIS. We hadden bij hen een gewone personenwagen gehuurd om in Tasmanië rond te rijden. Maar, door de regeringsbeslissing in Tasmanië, we hebben die wagen maar voor 50% kunnen benutten en ik probeer de andere helft terug te krijgen. Niet evident.

    Ik krijg ook nog een telefoon van het verhuurbedrijf bij wie we de camper gehuurd hebben. Ze moeten van alles en nog wat weten, bijna ook de maat van mijn onderbroek. Ik laat het lijdzaam over mij heen gaan, tot blijkt dat ze voor allerlei zaken extreem hoge kosten willen aanrekenen. Een voorbeeld: ze vragen een borg van 5.000 Australische dollar (3.250 euro) als onderpand voor de huur van de wagen. Na wat doorvragen blijkt dat, als er zich een schadegeval zou voordoen, zij die 5.000  als verworven beschouwen als dekking voor een bestaande schuld en dat zij bijgevolg geen borg meer hebben voor een volgende schadegeval. Bij een tweede schadegeval plunderen ze mijn creditkaart dan opnieuw: weer voor 5.000 Australische dollar. Na nog een half uur palaveren blijkt dat ze ook een klassieke omnium verzekeringsformule kunnen aanbieden voor …. 1.470 Australische dollar. Enfin ik stop, want ik kan zo nog een hele bladzijde door emmeren. Wat een verdolen geldmachine is me dat zeg.

    Dan nog even naar ons Griekse viskraam. Grote ontgoocheling: vandaag geen Red Emperor en geen Alfonsino.  Spijtig. Het wordt dan maar een flinke moot makreel  (750 gr).  Dat is ook een goddelijke vis en hij kost ons 14 euro.


    28-05-2020 om 07:55 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    26-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 mei

    We staan om 7 uur op want seffens komt zowaar een poetsbedrijf onze air-B&B poetsen. We hebben al staaltjes gezien van wat Australiërs ‘poetsen’ noemen, dus zijn we van niets meer verwonderd. Klokslag 8:30u verschijnt er een jonge gast met op zijn rug iets dat op een zuurstoffles van duikers lijkt, maar dan dikker. Dat blijkt zijn stofzuiger te zijn. Wel handig, want daardoor moet hij niet sleuren met een slee en heeft ie zijn handen vrij. Hij kijkt rond en vraagt aan Kris wat ie moet stofzuigen want ‘alles ziet er toch netjes uit’. Kris geeft hem wat aan en razendsnel haspelt hij die taakjes af. De badkamervloer is nog nat, dus gaat hij er even met een swiffer door en klaar is kees. Dat je je naam in de reling van de trap kan schrijven, deert hem in de verste verte niet. Ruiten poetsen blijk hier een bezigheid te zijn voor armen van geest. Ik denk dat want we hebben hier na al die maanden immers nog nooit een particulier, of een professionele ruitenpoetser in een woonhuis aan het werk gezien. De ruiten van onze B&B zijn nog amper de naam waard, want je hebt er geen normaal zicht meer door.

    Dan beginnen we te zoeken naar campingsites voor de volgende week. Dat blijkt minder evident dan gedacht. In de meeste gevallen gaan de sites wel open op 1 juni, maar dan beginnen ze met ‘werken’. Dus zijn we daar nog niet welkom. Na een halve dag zoeken op tinternet, geef ik het op en stuur een mail naar enkele kandidaten om te horen of ze nu echt wel dicht zijn.

    In de namiddag verschijnt de man van het immobiliën kantoor om foto’s te maken voor de publicatie van de verkoop van het huis en de B&B op het internet. Hij steekt overal alle lichten aan en loopt dan met zijn Sony camera met groothoeklens in speedtempo door de hele B&B. In vijf minuten is de zaak geklaard.

    Het is een stralende herfstdag. Dus maken we nog eens wandeling van enkele kilometers en kopen in de Aldi van Moonee Ponds wat uitzet aan om in onze campervan te kunnen overleven.

    Als we terug thuis komen, heeft één van de campingsites al gereageerd. En ja ze zijn open vanaf 1 juni, maar dat kan je nog niet zien op hun websites. En avant, we gaan er nog door raken.

     


    26-05-2020 om 13:44 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    25-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 mei

    Deze dag is bepalend voor onze verder reis. Zeg maar D-day. Kunnen we een camper huren? Kunnen we onze rugzak vol met credits recupereren? Kunnen we de timing van de verschillende stappen van onze reis terug in elkaar passen?

    We staan op tijd op en trekken naar Apollo Melbourne, de verhuurfirma, gevestigd in Somerton, waar we in februari onze camper hadden gehuurd en die ons, in ruil voor onze noodgedwongen afzegging, alleen maar credits wilde geven. Ter plaatse vinden we een aanvaardbare oplossing, na veel zoeken, trekken en duwen. We lukken erin al onze credits (2770 AU$) integraal te recupereren. We kunnen de camper maandag 1 juni vanaf 8 uur oppikken en we leveren hem op 7 juli in Sydney terug in. Oef, nu is de stop uit de fles.

     Terug thuis boekt Kris onze terugvlucht van 7 juli van Sydney naar Melbourne. Dat doen we welbewust bij Jetstar, omdat we daar ook  nog  268 AU$ credits hebben staan van onze geannuleerde vlucht van Hobart (Tasmanië) naar Sydney van 3 april. En yes, ook dat lukt wonderwel. Weer onze credits integraal kunnen benutten.

    Ik schep nog wat meer moed en pak het dossier Avis aan. We hadden in februari bij Avis een huurauto (648 AU$) besteld om in Tasmanië rond te toeren. Maar halverwege de trip moesten we, ingevolge de regeringsbeslissing van Tasmanië, haven en goed in pand laten en halsoverkop vertrekken. We leverden de auto noodgedwongen halverwege de huurperiode terug in, maar de juffrouw aan de balie van Avis in Hobart was ons –ik wik en weeg mijn woorden- niet erg behulpzaam. Zij kon niets zeggen en niets doen. Ze was zelfs niet bereid ons een ontvangstbewijs te overhandigen dat we de wagen in goede staat hadden ingeleverd. Niets. Avis zou ons wel wat laten weten, beweerde ze. Ik heb toen van alles foto’s genomen, van het kreng incluis. Tot op heden had ik –zoals ik vreesde- nog steeds niets van Avis vernomen: geen mail, geen telefoon, geen geld, geen credits. Het eerste telefoongesprek met Avis is een ramp. De kwaliteit van de lijn is slechter dan de telefoonverbinding met de maan in de jaren ‘7O. Het enerveert me enorm. Kris is bekommerd om mijn hart en raadt me toch een tweede poging te ondernemen. Het is al wat beter, maar nog steeds ondermaats. In tegenstelling tot de eerste onverlaat, neemt Maria –zo heette de nieuwe Avis juffrouw- het heft in eigen handen en zij beslist mij terug te bellen. Dan klaart de telecom-hemel open en is een normaal gesprek plots mogelijk. Ons Maria belooft de zaak te ‘onderzoeken’. En inderdaad een uur later ontvang ik mail met bevestiging en status van mijn klacht: er zijn nog mensen van hun woord!

    Dan nog even gaan checken of ik van het camper verhuurbedrijf de waarborg van mijn eerste boeking nu eindelijk terug gekregen heb. En ja, dat is weer 3500 AU$ die terug zijn, waar ze thuis horen: bij mij. Nu nog de eerste campingplaatsen reserveren en dan zitten we terug op de rails.

    Ik kan me inbeelden dat jullie de draad al lang verloren zijn in al die boekingen en her-boekingen en compensaties. Ik prijs me gelukkig dat ik mijn notebook bij heb en alles mooi in een spreadsheet bijgehouden heb. Anders was ook ik in die warboel al lang mijn weg verloren. Dat hebben wij, verdiend zou ik zeggen, gevierd met een glaasje Chardonay: proost, ook op jullie, geduldige lezers!

     


    25-05-2020 om 10:54 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)


    Archief per week
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs