Vorige woensdag is mijn favoriete krantje gestart met de verkoop van een reeks fotoboeken. Vooraf beloofde dat krantje een 'gratis luxueuze verzamelbox' bij deel één. Meestal valt dat 'luxueus' in dit soort acties dik tegen: dan krijg je een soort flauw afkooksel van een tijdschriftenbox, gemaakt in karton van 300 gr, die scheurt zodra je één boek onderbrengt erin. Armoe troef in plaats van pure luxe. Dit keer valt de doos evenwel helemaal niet tegen! Hij bestaat uit bodem en deksel, gemaakt uit golfkarton, goed afgewerkt met extra verstevigingsplaat boven en onder. Zorgvuldig vormgegeven in zwart, wit, rood. Discrete sponsors: Sony en Zeiss. Formaat: 45 cm op 33 cm op 9 cm. Dit wil zeggen: gigantisch! Deze doos kan moeiteloos zo'n 1000 A3-vellen bevatten.
Het belangrijkste echter: wat toont deze doos over verpakkingsvormgeving? Een simpele doos, niet ingewikkelder dan de goeie ouwe schoenendoos, wordt speciaal wanneer je met de dimensies gaat spelen! Eén of twee van de dimensies overdreven uitrekken maakt de schoenendoos die erin steekt onherkenbaar en bijzonder verrassend! Onthouden die tip, want ze is ook bruikbaar voor andere dingen dan dozen of andere verpakkingen.
|