Dag 119 â Dinsdag 06-09-2016 â Langevoisin - Peronne
Deze morgen stond de sluis achter ons
op groen voor opvaart maar we zagen niets komen.Toen we losgooiden kwam er natuurlijk eentje de bocht uit
gevaren.In plaats van door te komen
begon die te draaien en we dachten dat die aan de silo iets verderop zou gaan
laden maar hij kwam achteruit naar de sluis en ging daar achteruit
invaren.Vermoedelijk gaat die laden
aan de silo net boven de sluis en draait die hier al om geen 10 km verderop te
moeten gaan draaien en terug te keren.Toen die ons voorbij was zijn we vertrokken.
Hieronder, zon 25 dieper ligt de
tunnel (noord zuid) Een verluchtingsventilator. Tunnelingang zuid.
Een goed uur later kwamen wij aan
sluis S14 Epénancourt en die stond open en op groen dus daar konden wij zo
in.Vijf minuten later waren we beneden
en konden we verder naar sluis S13 Peronne.Hier lag een vrachtschip te wachten en er kwam een zeiljacht naar boven.Net toen we de sluis ingingen achter het
vrachtschip kwam er nog een jacht achterop maar gezien de bolders hier zo ver
van mekaar stonden kon hij niet meer achter ons. Na deze sluis hebben we
aangelegd aan de steenkade tegenover de kade waar we vorig jaar gelegen hebben
gezien daar de poort gesloten was en we dan niet van de boot konden. We hadden de voorbije dagen gehoord dat de
jachthaven van Peronne ook gesloten was dus daar kan ook niemand meer
terecht.Na het aanleggen en het eten
zijn we dan de auto gaan zetten in Ruyaulcourt in de buurt van de tunnel,
halverweg in het Canal du Nord en zijn met de fiets terug gekomen.We reden eerst naar Ytres.
Postkantoor enmairie van Etricourt-Manancourt, gedenkteken
Ytres. Kruising Somme Canal du Nord.
Daar eens gaan kijken naar de
luchtverversingsinstallatie van de tunnel iets buiten het dorp. Van daaruit
naar Mannecourt, etrycourt en zo naar Moislains.Van hieruit fietsten we over de Chemin de Service (Dit kanaal is
in 1965 geopend en toen werden er geen schepen meer getrokken dus noemt het pad
over de oever hier niet meer Chemin de Halage maar Chemin de Service.)We passeerden langs alle sluizen die we
morgen gaan doen voor de tunnel en kwamen na de laatste op het Canal de la
Somme terecht en zo in Peronne.
Dag 118 â Maandag 05-09-2016 â Pont lâEveque - Langevoisin
We gingen deze morgen eerst de
auto ophalen in Pont LEveque (28 km).We zijn maar gewoon over het jaagpad gereden zover het ging.Aan de tunnel van Panneterie (iets meer dan
1 km lang) konden we niet verder over het jaagpad (er loopt wel een 1.5 m brede
strook door de tunnel maar daar mag je niet door rijden) zodat we effe het
jaagpad moesten verlaten om na de tunnel terug over het fietspad (Trans LOise
Voie Verte) langs het kanaal te rijden, we gaan vandaag maar geen hellingen
opzoeken.
Er is vandaag goed wat verkeer,
in bijna elke sluis een boot en er tussen ook nog. Nadat we terug aan de boot
arriveerden enhadden gegeten besloten
we de auto in Péronne te gaan zetten en hier vannacht te blijven liggen, we
hebben hier lekker geslapen, geen lawaai en pikkedonker.Alleen een uil gehoord gisteranavond.Toen we in Péronne aan kwamen bleek de
jachthaven gesloten te zijn en de kade waar we vorig jaar gelegen hadden was nu
ook afgesloten.Waar moeten we morgen
dan ergens gaan liggen ? Onderweg terug naar de boot (21 km) begon het te
miezeren, het regent niet hard maar je wordt wel langzaam heel nat. Onze
regenjasjes zijn al een aantal jaren oud en zijn aan vervanging toe blijk nu
wel.We gaan vanavond niet veel meer
doen, de kaars is bijna uit voor vandaag.
Toen we vanmorgen vertrokken kwam er
juist een vrachtschip uit sluis Sampigny op het Canal lateral à lOise.Gelukkig ging die zuidwaarts richting
Compiegne.In de verte zagen we ook
iets maar konden niet zien of deze van ons weg voer of naar ons toe kwam. Aan
de eerste sluis van vandaag, S19 Pont LEveque was het al van dat, het
gekoppeld stel de Lidia lag voor de sluis te wachten en eerdie boven was was die, die we in de verte
gezien hadden, de Star (B) al gearriveerd. Er kwam er nog eentje naar onder dus
dat wordt dus wachten.
Ezelsfamilie in Campagne.Torentje voor .?Beneden sluis Langevoisin.
Een uurtje later konden we dan deze
sluis in achter de Star.Toen we hier
buiten voeren riep de schipper op dat we maar voor hem uit moesten gaan
varen.Aan sluis S18 Noyon kwam er
nog beroepsvaart naar onder. Eenmaal door deze sluis liepen we langzaam uit op
de Star. Aan sluis Sermaise gekomen lag de Lidia (B) nog vast te wachten.Voor de Lidia lag nog een spits dus daar
zouden we normaal mee door de sluis kunnen maar er was weer een mankement toen
een vrachtschip uitgevaren was bleek het sluismechanisme te haperen.Het wachten op de herstelling duurde een dik
halfuur met het gevolg dat de Star gearriveerd was en wij nu moesten
wachten.Uiteindelijk waren we te 13:55
uur door de sluis met nog een ander gearriveerd vrachtschip de Herenschip (Nl).Die schipper riep ons bij het verlaten van
de volgende sluis S16 Campagne op om maar voorbij te komen gezien hun lage
snelheid en de tunnel die er aan kwam waar hij heel traag door zou gaan.Uiteindelijk arriveerden wij aan sluis S15
Langevoisin waar wij onder de sluis aan het uiteinde van de lage kade gaan
vastmaken.Gezien het al zo laat was
gaan we vandaag maar niet fietsen.SAvonds zijn er nog twee vrachtboten aangekomen die zich voor de sluis
aan de kant legden.
Dag 116â Zaterdag 03-09-2016 â Pont lâEveque
Vanmiddag naar Noyon geweest voor een
rondritje en een etentje. Namiddag wat geluierd en gebuurt met de mensen van de
Eva uit Brugge. Verder de boot nog eens verlegd omdat we weer eens zogezegd op
iemand anders zijn plaats lagen (?)
Enkele markante gebouwen van Noyon,
stadhuis, hotel, stationsgebouw en een vergeetput i
Ze moeten hier toch maar eens een
manier uitdokteren om dat voor eens en altijd te regelen vind ik. Uiteindelijk
hebben wij een twintig tal meters opgeschoven en is er een andere boot (niet
die het zijn plaats was bleek achteraf) daar komen liggen.
Wij vernamen vandaag dat onze boot via Google Earth - Streetview te zien is in de haven van Mouzon (google auto reed daar toen aan de overkant over het jaagpad)
Dag 115 â Vrijdag 02-09-2016 â Compeigne â Pont lâEveque
Na het ontbijt eerst de auto in
Longuel-annel gaan zetten (8km). Daarna nog een machientje was gaan doen en
tegen de middag zijn we dan vertrokken. Na een klein uurtje arriveerden we aan
sluis Janville waar we dadelijk in de kleine sluis konden gezien die open en op
groen stond. Annie had gisteren van iemand vernomen dat er een sluis voor lange
tijd buiten gebruik zou gaan en dacht dat dit hier op dit kanaal zou zijn maar
het bleek volgens info van de sluismeesteres om een sluis op de Aine te gaan
waar een deel van de barrage verzakt zou zijn, dus daar gaan wij geen last van
hebben.
Confluance van Oise en Aisne.Haventje van Pont LEveque.
Enkele beelden van de Abbaye van
Ourscamp.
Hier zijn de sluizen ook dubbel
uitgevoerd en hier is veel vrachtvervoer dus mocht dat hier gebeuren zou de
sluis zo snel mogelijk gemaakt worden.Vanaf Janville zitten we niet meer op de rivier de Oise maar op het
Canal latéral à lOise.Dat houdt in
dat het weer rechte stukken gaan worden in plaats van een bochtige rivier.Weer een uurtje later arriveerden we aan
sluis Bellerive.Hier lag een
vrachtschip te wachten voor de sluis terwijl er eentje naar onder kwam.Gelukkig zijn de sluizen hier groot zodat we
met hem naar boven konden.De boot die
lag te wachten bleek de Nirwana uit Brugge te zijn.Eenmaal boven bleven we maar achter hem varen gezien hij maar
iets trager voer dan wij normaal gaan en we in Pont lEveque wilden stoppen.We lagen dan ook pas te 14:50 uur vast in
het haventje van Pont lEveque.De
elektriciteitspalen blijken hier op één na allemaal defect te zijn.Water komt nog uit enkele kranen, het begint
hier ook al sterk te verloederen.
Na het aanleggen vertrokken we voor
onze fietstocht langs Sampigny, Abbay-Ourcamps (hier staat een grote abdij,
deels gerenoveerd, deels ruine) ,Ourcamps, Primpez, St Légèr-au-Bois, Thourotte
naar longuel-annel. Mooi ritje van 21 km.
Dag 114 â Donderdag 01-09-2016 â Verberie - Compeigne
Vandaag de generator nog eens opgezet
om de afbakbroodjes te bakken en dan na het ontbijt op weg.Na 1.5 uur aangekomen aan sluis Venette (de
laatste op de Oise) en daar konden we nadat een vrachtschip uit de kleine sluis
gevaren was hierdoor naar boven.We
wilden eerste net na de sluis tegen de kade gaan liggen ter hoogte van het
kleine park maar daar konden we de fietsen niet afzetten door de hoge kade.Dan zijn we maar net aan de parking tussen
de twee bruggen, vlak bij het centrum gaan liggen.Hier was het ook moeilijk maar het ging.
Trans Oise Voie Verte.Compiegne , plein voor stadhuis en stadhuis.
Gezien Annie wat moe was, en het was
ook wat warm, ben ik maar alleen de auto gaan ophalen.Achteraf gezien bleek de rit (19 km) best
mee te vallen over de Trans Oise Voie Verte.
Deze ging over een paar mooie brede
fietspaden door het park op de linkeroever, verder door een paar stukken van
het Fôret de Compiegne, langs en rond enkele grote zand of grindputten iets
voor Verberie en zo over de Oise terug naar de sluis Verberie waar we de auto
hadden achter gelaten. Eenmaal terug hebben we maar een machien was gaan doen
zo kunnen we nog eens fris slapen.Savonds nog een wandeling door de stad gemaakt.
Dag 113 â Woensdag 31-08-2016 â Nogent/Oise - Verberie
Deze morgen zijn we na het ontbijt
naar de markt geweest.Ook op zoek
gegaan naar een wassalon maar in deze dat we vonden waren de helft van de
machines stuk.Gezien het niet dringend
was zijn we nadien dan maar te 11:00 uur vertrokken.We passeerden sluis S3 Sarron die onmiddellijk voor ons klaar
gezet was en gingen verder richting Verberie.Daar zou je kunnen aanleggen aan de zeilclub.
De vakantie is afgelopen.Doorvaart Saint Maxence.Verhuizen met een woonboot.
Toen we daar arriveerden konden we er
inderdaad aan de kant maar het terrein is afgesloten en er was niemand
aanwezig. Daar zijn we dan ook niets mee en dan zijn we maar verder naar sluis
S2 Verberie gevaren.Toen we daar arriveerden
zagen we nog een vrachtboot arriveren.Het bleek de Zambezi uit Gent te zijn.Wij zijn samen met hen geschut en hebben vast gemaakt aan het uiterste
punt van de kade boven de sluis.Het is
niet ideaal maar we moeten het er maar mee doen gezien we anders door moeten
varen naar Compeigne en dat is nog 18 km verder en dat wordt te ver fietsen om
de auto op te halen.
Na het aanleggen hebben we de
fietstocht van 30 km van Verberie, via
Dag 112 â Dinsdag 30-08-2016 â Champagne/Oise â Nogent/Oise
Heel goed geslapen vannacht, ik heb
niets gehoord buiten een waterhoentje dat af en toe in het begin van de nacht
zat te roepen en een enkele vlieger die nog ging landen in Charles de
Gaulle.Deze morgen passeerde er al te
06:00 uur een eerste paar vrachtboten.
Mooie ochtend.Baggerkraan om schepen te lossen.Het zwembad heeft ooit betere tijden
gekend.
We vertrokken weer voor eenkleine 30 km naar Nogent-sur-Oise.We moesten vandaag door twee sluizen, S5
Boran en S4 Creil waar we telkens ongeveer 1.5 meter omhoog gingen.Hier is het verval van de sluizen bijna
allemaal rond die hoogte, het landschap is hier dan ook vlakker dan enkele
weken geleden het geval was.De steiger
in Beaumont-sur-Oise lag ook zo goed als vol met twee grote boten.Aan de halte Fluvial inSt-Leu-sEsserent was nog wel een plaats
maar we zijn toch maar door gevaren naar Nogent-sur-Oise.In mijn (overjaarse vaarboek van Picardie)
staat dat hier nog aanlegplaatsen zijn met een watertappunt maar dat is
voltooid verleden tijd, ik heb ze toch niet gevonden.Dan maar aangelegd aan het eilandje iets voor de Roeiclub van
Creil.Ook hier weer geen kat te zien.
Na het middageten de fietstocht van
hier via Thiverny, naar St-Leu-dEsserent, Villers-sous-St-Leu, Précy-sur-Oise
naar Boran-sur-Oise. Bijna heel de tijd langs een smal paadje langs de
Oise.
Dag 111 â Maandag 29-08-2016 â Pontoise â Champagne/Oise
Deze nacht is het rustig
gebleven.Wel vroeg wakker geworden van
een aantal treinen die rond 05:30 uur begonnen te rijden.Dan maar vroeg naar de bakker gegaan en de
boot klaar gemaakt om te vertrekken zodat we eens voor 09:00 uur weg zijn.We willen tot de steiger van LIsle Adam
varen.Na 2 uur varen arriveerden we
daar doch de steiger lag nu vol, de grote Engelse boot en een Franse zoals
wij.De Engelsman bood aan om tegen
hem aan te gaan liggen gezien hij morgen toch verder ging maar dat aanbod
hebben we naast ons neer gelegd en we zijn doorgevaren.
Hier en daar wordt er gerenoveerd.
Botsbollen aan de brug. Chateau
LIsla Adam.Champagne/Oise.
We zullen wel zien waar we gaan
liggen.Eerst moesten we door sluis S6
Adam die onmiddellijk na het aanroepen voor ons geopend werd zodat we er snel
doorheen waren.Tijdens het schutten
onze watervoorraad wat bijgevuld nen we kunnen er weer wat langer tegen.Rond 11:55 uur arriveerden we ter hoogte van
Champagne-sur-Oise en daar lag niemand aan het steigertje, dus dat hebben we
dan maar vlug ingepalmd.Deze steiger
ligt recht tegenover de zeilclub van Champagne/Oise maar daar zagen we ook geen
bedrijvigheid.Toch raar zo in de
vakantieperiode met zulk goed weer.Hebben die ook last van de goedkope vakantievluchten heden ten dage ?Na het aanleggen en de middag zijn we aan
onze fietstocht begonnen.Van hier
terug naar Isle-Adam, de auto opgehaald in in Boran-sur-Oise gaan zetten en dan
een mooite tocht, deels langs een paadje langs de Oise, door de dorpjes
Bruyères-sur-Oise, Persan en terug naar Champagne/Oise. We haddan weeral 19 km
afgemaald.Savonds heeft Annie een
nieuw breiwerkje opgezet en hebben we later nog eens TV gekeken. Dat was weeral
een tijdje geleden met dat goede weer.
Dag 110 â Zondag 28-08-2016 â Andresy â Pontoise
Vannacht hebben we slecht
geslapen.De Oise is hierongeveer 80 meter breed maar geluid draagt
over water zeer ver gezien het geen obstakels tegen komt.Aan de overkant zaten enkele mannen die daar
de hele nacht hebben zitten babbelen (maar dan luid hoor), lachen en roepen.
Telkens als je indommelde vertelde er blijkbaar ene iets grappig waardoor het
gezelschap in lachen en gieren uitbarstte. Ten lange laatste maar oordoppen
ingestopt maar het geluid kwam er af en toe nog door (en het zijn goede
oordoppen !) waardoor ik weer wakker werd.Het was ook geen doen om de ramen dicht te doen gezien het heet geweest
was en het rond 23:00 uur toen we gingen slapen buiten nog 24 °C was.Uiteindelijk hoorde ik rond 5 uur een
diskussie die over geluidsoverlast ging en toen zijn die mannen blijkbaar vertrokken.Ik hoop dat die vannacht niet terug komen.
De oude vesting van Pontoise.Mooie steegjes met bolle
muren. Het park
Voormiddag hebben we wandeling door
de stad gemaakt. Eerst naar het station om te informeren of we met de trein tot
in Compeigne kunnen geraken maar dat moest via Parijs dus zullen we de auto
maar blijven ophalen.Dan naar de stad.
Ter hoogte van de haven liggen de grondvesten van een kasteel (oorsprong ergens
in donkere tijden) waar nog Louis IV zou in verbleven hebben.Van op de muren heb je een mooi uitzicht
over de Oise en het dal.SAvonds zijn
de muren mooi verlicht.
De kerk zit hier goed vol. De Choux
Pontoise.Hoeveel kacheltjes brandden
hier indertijd ?
Boven op de heuvelmet het oude stadsdeel staat een kathedraal
( we hadden pech want de mis was juist begonnen dus konden we niet binnen om
fotos te maken, die zijn we later gaan maken.De kerk zat goed vol hier.).Bij
ons loopt de kerk onmiddellijk leeg maar hier bleven de mensen rond en in de
kerk rondhangen.De pastoor stond met
zijn paters aan de kerkdeur en zei iedereen persoonlijk goedendag aan iedereen
die de kerk verliet. Rond de kerk liggen een paar gezellige pleintjes met
doorsteekjes en trappen naar andere straten.Vervolgens zijn we naar boven naar het stadhuis en de tuin errond gegaan
en dan naar het hoogste punt aan het oude kasteel. Later nog eens naar het VVV
kantoor maar dat was pas op 14:00 uur open dus daar gaan we niet op wachten.
Namiddag de auto weg gebracht naar
LIsle Adam en met de fiets (14 km ) langs de boorden van de Oise terug.
SAvonds was er muziek met dans aan de overkant.Ik hoop dat dat wel niet te lang gaat duren, we willen vandaag
eens slapen als het kan.
Dag 109 â Zaterdag 27-08-2016 â Andresy â Pontoise
Voor we konden vertrekken moesten we
eerst nog een camionlading vuil, takken, een halve boom,plastiek flessen, potten en dergelijk
verwijderen dat zich tijdens de nacht voor de boeg verzameld had.Waar dat vandaan gekomen is weet ik niet
zeker maar dat moet van de Oise gekomen zijn, gisteren op de Seine dreef er zo
goed als niets rond !De Oise mondt net
in een bocht in de Seine uit dus dat bleef allemaal aan onze kant drijven en
stroomde zo richting zee maar bleef aan het minste obstakel hangen en bijeendrijven.Toen het enigszins proper was hebben we
gestart en er is gelukkig niets in de filters terecht gekomen.Na een kilometer draaiden we over bakboord
de Oise op.Hier liggen links en rechts
ook over enkele kilometers allerlei boten en enkele drijvende droogdokken.Op een ervan lag een binnenschip en een
jacht boven water.Er zijn hier
blijkbaar ook enkele scheepswerven maar hellingen zie ik niet meer, het zal nu
allemaal via die drijvende droogdokken gaan denk ik.Eenmaal die rijen schepen voorbij werd het weer aangenaam en
rustig varen.Gezien het zondag is
verwacht ik niet veel vrachtschepen tegen te komen.
De Oise net voor de monding in de
Seine. Drijvend droogdok.Cergy,
waar gaat die trap naartoe ?
Onderweg, ter hoogte van Cergy kwamen
we er wel een diepgeladen tegen.Te
11:30 uur arriveerden we aan de enige sluis voor vandaag, S6 Pontoise.Hier werd voor ons dadelijk de grote sluis
klaargezet en we werden alleen versast. Na deze sluis konden we kiezen welk
drijvend ponton we namen.Links deze
voor de capitainerie of rechts.We
legden ons achter de Talisman (NL) uit Dordrecht.Deze boot hebben we vanaf Epernay op de Marne dikwijls zien
langsvaren of wij langs hun.Het is een
ouder koppel die nu hun zoon en zijn gezin op bezoek hebben en die mee varen
van in Esbly.De boot is een verbouwd
vrachtschip dat 5.35 m breed is en ze kunnen dus niet langs de Boven-Maas terug
daarom moeten ze dezelfde weg terug richting Belgie nemen.
Na de middag onze gebruikelijke
fietstocht via de boorden van de Oise terug naar Andresy (16 km)
Dag 108 â Vrijdag 26-08-2016 â Rueil-Malmaison - Andresy
Na het vertrek waren we een tiental
minuten later aan sluis Bourgival.Hier
lag een vrachtschip in dat nog omhoog moest, dus moesten we even wachten.Net voor de sluis klaar was kwam er noch een
vrachtschip achter ons aan dus die moesten wij voor laten maar de sluizen zijn
hier groot (195 m x 12 m) dus daar konden wij makkelijk bij in.Na een half uurtje konden we dus door naar
Andresy.Onderweg maar twee vrachtschepen
gehad die ons opliepen.We kwamen
vandaag maar één jacht tegen, een oude zeilboot van een meter of vijftien met
Zweedse vlag. Deze tufte op zijn moter met een slakkengangetje richting
Parijs.Aangekomen in Confance st
Honorine (daar waar Oise in de Seine uitmondt)was het jachthaventje voor ons verboden terrein gezien er maar boten tot
12 m x 3.5 m toegelaten werden.We zijn
dan maar verder gevaren tot Andresy, net na de monding waar we enkele jaren
geleden aan een steiger voor de pleziervaart lagen.
In sluis Bourgival.Riviercruises Viking.Autobanden zijn toch verboden ! Conflance St Honorine.
Die steiger was nu niet meer voor de
pleziervaart maar die steiger lag vol met een oude rondvaartboot (bleek dat die
dit jaar nog niet gevaren had !) en een veerbootje naar het eilandje in de
Seine.We zijn dan maar aan de kade
gaan liggen maar daar kregen we savonds bezoek een kerel die beweerde dat hier
deze avond een rondvaartboot zou komen liggen.Gezien er hier helemaal geen aanduiding is dat die kade zou voorbehouden
zijn zijn we blijven liggen en heeft die gast later gezegd dat die
rondvaartboot dan wel ergens anders een plaatse zou vinden (hieruit blijkt
duidelijk dat die gast geen poot heeft om op te staan om ons daar proberen weg
te jagen !)Hij kon mij geen enkel
document tonen waaruit bleek dat dit hun plaats was.Ik ben later maar alleen de auto gaan ophalen gezien Annie het
niet zag zitten vandaag nog eens door de hitte te rijden.
Ondanks de hitte was het een mooi
ritje van 21 km, langs de Seine op tot Poissy (hier ligt een grote autofabriek
van PSA Peugeot) hier de Seine een eerste keer over, door Poissy en het woud
van St Germaine tot boven op de berg aan het immense Château de St Germaine
(fantastisch uitzicht op het dal), steil omlaag naar de brug en hier terug de
Seine over richting Chatou. Spijtig dat
ik het fototoestel niet bij had.
Dag 107 â Donderdag 25-08-2016 â Rueil-Malmaison
Vandaag halen we alleen de auto
op.Gezien de hitte zullen we dan wel
genoeg gedaan hebben.We reden langs de
Seine op tot ter hoogte van Nanterre, door deze stad naar en door Putteau waar
we de Seine overstaken via de Pont de Putteau en door het Bois de Boulogne tot
aan de Arc de Triomphe.Over de Chaps
Elyssées tot aan het Louvre en dan langs dezelfde weg als enkele dagen geleden
tot in Joinville-sur-Marne.Na 28 km
kwamen we weer aan de auto voor de terugrit.We namen hiervoor maar de autoweg, dat is iets langer maar gaat vlugger
dan dwars door Parijs.Op de autoweg
was er verbazend weinig verkeer (als je de verhalen hierover hoort zou je bang
hebben hierover te rijden maar dat viel reuze mee.) maar er waren wel de
motorrijders die hier als kamikazepiloten van links naar recht, door de rijen
autos van de linkse naar de rechtse rijstrook en terug slalomden en dan nog
tegen snelheden waar ik mij vragen bij stel.In die autobaan zitten ook verschillende tunnels waardoor je deels onder
de buitenwijken van Parijs door rijdt.SAvonds nog een kwartier moeten rondrijden eer ik een parkeerplaats
vondt waar je gratis langere tijd kon parkeren.Dat is hier wél een probleem (24 Hr parkeren = 10.60)Vanavond zat de steiger helemaal val met
volk dat kwam picnicken, bier drinken, jointjes roken (mag hier blijkbaar open
en bloot ! Allé ze generen zich er alleszins niet voor)Het duurde weer tot 23:45 uur zoals gisteren
toen de automatisch sproeiinstallatie van de beplanting ging werkenen toen werd het eindelijk rustig.
Dag 106 â Woensdag 24-08-2016 â Joinville â Rueil-Malmaison
Er staat vandaag een lange tocht op
het programma.Gezien er op de Seine
weinig of geen aanmeerplaatsen voorhanden zijn moeten we als in Asniéres of
Bourgival geen plaats is tot Rueil-Malmaison varen.Voor we vertrokken sluis St Maur opgeroepen gezien die toelating
moeten geven voor passage van de tunnel van St Maur.
Seine van op de monding van de Marne.
Drijvend zwembad.Dwars door Parijs.
De lichten bleken defect en op dubbel
rood te staan maar we mochten er onmiddellijk door mar moesten na de tunnel
wachten op opvaart die uit de sluis kwam.Tijdens het wachten kwam er nog een vrachtschip door de tunnel en die
moest dan eerst in de sluis.Het
versassen duurt hier een half uur dus het ging niet vooruit.Na sluis St Maur ging het verder naar de
laatste op de Marne, sluis St Maurice.Hier lag pleziervaart in maar er waren problemen met de bovenstedeuren daardoor waren we pas te 11:30 uur er
door en op de Seine.
Parijs ?New York ?Concurrent Eifeltoren.Annie op
de Seine.
Hier is het heel druk met de
rondvaartboten die van meerdere kades vertrekken.Die kijkenook niet echt
uit en vertrekken zomaar van de kade en gaan volgas door. Dit gaat zo een
tiental kilometer door tot voorbij de Eifeltoren en dan werd het aangenaam
kalm, af en toe een vrachtschip tegen en eentje mee.Aan sluis Suresnes werd de sluis voor ons alleen onmiddellijk
klaar gemaakt en 20 minuten later waren we al onder en verder door.In Asnieres lag alles vol, daar kon niets
meer bij.Dan zijn we maar door gevaren
tot Rueil-Malmaison.Hier lag maar een
bootje dus daar hadden we plaats.Hezien we vandaag 8 uur (!) onderweg geweest zijn gaan we de auto niet
ophalen
Na het ontbijt vertrokken voor een
fietstocht naar en door Parijs.Van
Joinville over het heuveltje waar de tunnel van St Maur onderdoor loopt naar
Maisons-Alfort. (Gekende plaats voor ons Annie, hier was ze een paar jaar
geleden verloren gelopen !). Aan het steigertje van Maisons-Alforte lag gen
boot. Langs een mooi fietspad tot aan Alfortville en daar, aan de monding van
de Marne in de Seine, de laatste brug over de Marne genomen om aan de andere
over van de Seine te geraken.
Waar Marne en Seine mekaar
ontmoeten.Fietspad langs de Seine,
Brug Austerlitz, de Notre Dame.
Van hieruit over een fietspad, dan
een stuk weg, weer een stuk fietspad, dan over de kades tot aan de sluis van
het Canal St Martin aan de haven van Het Arsenaal.Daar via een fietspad langs een van de boulevards tot aan het
Isle de la Cité Notre Dame.Daar stond
weer een immense rij mensen aan te schuiven om de kathedraal te bezoeken.Gezien wij deze vijf jaar geleden al
bezochten en de lange wachttijden zijn we dan maar door gereden richting van de
Eifeltoren. Er stond veel politie en militairen in de straten, niet alleen hier
maar overal waar we passeerden.
Het parlement.De Eifeltoren langs voor
en achter.De Arc de Triomphe.
Aan de Eifeltoren hetzelfde scenario,
hele lange rijen wachtenden. Gezien het rond de middag was hebben we in de
buurt een restaurantje opgezocht en hebben hier dan maar gegeten.Na de middag zijn we over de Seine naar de
overkant gefietst tot aan Arc de Triomphe op de Champs-Elysees en deze af gefietst
tot aan de Place de la Concorde.Ondanks
dat het nog geen spitsuur was was het hier al aardig druk. Fietsers en
voetgangers lappen hier overal en altijd hun laars aan de verkeerslichten, met
momenten vonden wij het een beetje belachelijk dat wij altijd stonden te
wachten en de rest gewoon eens links en soms ook een rechts keek en gewoon
verder ging.Enkele malen stond er een
politiepatrouille gewoon naar te kijken.Parkeren gebeurt hier ook overal en op alle mogelijke en onmogelijke
plaatsen en manieren !Van aan de Place
de la Concorde fietsten we langs die zijde van de Seine terug.Gezien mijn fietsGPS er gisterenavond de
brui aan gegeven had (gewoon vastgelopen, niets meer aan te doen) wisten we
niet hoe veel km we hadden maar latger op de pC op Google Earth bleek dat we 42
km afgelegd hadden!
Dag 104 â Maandag 22-08-2016 â Lagny-sur-Marne - Joinville
We varen vandaag tot net voor
Parijs.We vertrokken na het ontbeit
naar S15 Vaires aan het Canal de Chelles datvan aan sluis Vaires tot sluis S16 Neuilly-sur-Marne naast de Marne
loopt.Het is een beetje een eentonig
kanaal met hier an daar wat industrie, vooral te hoogte van Neuilly waar een
grote betoncentrale ligt.
Containertrafiek op de Marne.Spoorbrug ter hoogte van een eiland.Een automatische vuilvanger
Van aan sluis Neuilly komen we weer
op de Marnedie nu langs de voorsteden
Bry-sur-Marne, Le Perreux-sur-Marne, Nogent-sur-Marne en Joinville-sur-Marne
tot aan de tunnel vanSt Maur stroomt.
Hier VanafBry-sur-marne komen we in de
duidelijk beter plaatsen met mooie gebouwen, enkele mooie bruggen en twee eilanden
in de rivier.We gaan eens kijken of er
in de haven van Joinville-sur-Marne een plaatse voor ons is.Hier zijn we de twee vorige reizen voorbij
gevaren.We vonden nog een mooi plaatse
aan de ingang van de haven.
Fietstochtje langs de Marne. Onze
ligplaats in Joinville.
De haven is goed uitgerust en ten
opzichte van de haven van Parijs, Het Arsenaal, veel goedkoper.Het is er ook rustig liggen gezien hier geen
beroepsvaart passeert, die gaan allemaal door de tunnel hier net voor en voorbij
de haven ligt de barrage, dus daar gaat niemand doorheen.
Na aankomst en de middag zijn we weer
terug naar Lagny gefietst. Met een ritje van 23 km langs mooie fietspaden en
padjes langs de Marne waren we er na 2 uurtjes op het gemak trappen vanaf.
Deze morgen naar de markt geweest.
Niet groot maar wel wat volk. Buiten vooral kledingkramen en groenten en fruit
en in de markthal meestal vlees en vis maar ook enkele groentenkramen.Na het middageten zijn we een fietstocht
gaan maken van 21 km.We reden naar de
overkant van de Marne envolgden de
rechteroever stroomopwaarts tot iets voor de sluis van Chalifert, daar waar de
beeldentuin van Dhuis staat aan de overkant.Ik had op internet opgezocht wie die Dhuiys eigenlijk was maar dat bleek
geen persoon maar een rivier te zijn.De beelden zijn gemaakt na WOII van de brokstukken van een in de oorlog
gebombardeerd aquaduct over de Marne.Dat aquaduct maakte deel uit van een soort waterleiding die Parijs moest
voorzien van drinkwater.Het is een 138
km lange ondergrondse buis die water van de rivier de Dhuis zonder einige
mekanische tussenkomst transporteerde naar een groot ondergronds bassin voor
drinkwater in Parijs.
,
Ons Jeanne met haar veroverd zwaard,
een duiventoren, het fietspad over de ondergrondse Aqueduc de la Dhuis, een van
de controletoegangen en een zicht op de vallei die diende overbrugd te worden
om het water over de Marne naar Parijs te krijgen.
De steiger van Lagny-sur-Marne, het
stadhuis en de overdekte markt.
Het overbruggen van het dal van de
Marne gebeurde via het principe van de communicerende vaten.Het water kwam van boven op de heuvel op de
linkeroever, ging door de zwaartekracht naar beneden, door de buis over de
Marne en terug tegen de heuvel op rechteroever omhoog.Dit punt zal dan iets lager liggen dan het
startpunt waardoor het water verder stroomde en dan door de langzaam dalende
buis die de contouren van de heuvelrug volgt richting Parijs stroomde.We volgden deze ondergrondse pijp waarboven
een fietspad is aangelegd over een afstand van ongeveer 10 km tot aan de
D404.Op het traject zijn we
verschillende halfbolle gebouwtjes gepasseerd die dienden als
controlepunten.Door de deur (en
vermoedelijk een trap of ladder) kon iemand afdalen in de pijp om alles te
controleren.Ik denk dat als je daarin
gaat wandelen je toch geen claustrofobie mag hebben, wat een lange mollepijp
!.Boven het plaatse Carnetin verlieten
we dushet traject van de Aqueduc de
la Dhuis en gingen langs een smal, bochtig paadje door het bos richting het
plaatsje Pompomme en via Thorigny-sur-Marne terug over de Marne om dan terug in
Lagny-sur-Marne net aan de overkant terug te komen.Mooi ritje al was het laatste paadje door het bos hier en daar
met moeite bereidbaar door de bloot gespoelde boomwortels.Wat die waterleiding betreft, er moeten
vroeger toch al knappe koppen geweest zijn die zoiets, zonder onze moderne
meettechnieken konden verwezelijken hè, 138 km ver vertrekken en dan gewoon
door de zwaartekracht, over berg en dal het water op de juiste plek brengen. Gebouwd
tussen 1863 - 1865 en is nu nog steeds in gebruik om Disneyland Parijs van
water te voorzien !
Vannacht is Annie weer ziek geworden
en deze morgen zijn we naar de spoed inhet ziekenhuis gereden.We
arriveerden er te 07:22 uur, er zat maar één persoon in de wachtkamer, maar we
moesten tot10:45 uur wachten voor we
naar binnen mochten. Ondertussen waren er nog meerdere klanten binnen gekomen
maar blijkbaar moesten die naar een andere rayon van de spoed als wij en die
mochten redelijk rap naar binnen. In een behandelkamertje moesten we dannog tot 11:50 uur wachten op de dokter.Na uiteindelijk een onderzoek,een
bloedafname en een radiografie was het uiteindelijk 16:00 uur en wisten we min of
meer (eigenlijk meer min dan meer) wat er aan de hand was. De dokter stelde nog
enkele onderzoeken voor maar gezien we telkens 1 tot 2 uur moesten wachten
hebben we besloten deze te laten doen in Belgie. Anders hadden we daar vandaag
zeker niet weg geraakt en Annie zag het niet zitten om daar opgenomen te
worden.
Dag 101 â Vrijdag 19-08-2016 â Poincy â Lagny
Vandaag doen we drie sluizen en
dan zijn we terug op de Marne waarna wenog zes km naar Lagny-sur-Marne moeten doen.Sluis Meaux werd onmiddellijk na onze aankomst open gezet en we
konden er dus onmiddellijk in.Het
verval is hier momenteel maar 40 cm dus dat ging snel vooruit.Na deze sluis komen we op het kanaal Meaux
Chalifert.Het is een meestal recht
kanaal dat voor ons eindigt aan S13 Leches.Eenmaal hierdoor gaan we door de tunnel (ongeveer 200 m) en dan door
sluis S14 Chalifert.Net na deze
sluis ligt naast de Marne de tuin van DHuis.Hier staat een groot aantal beelden verspreid op en langs de oever van
de Marne.Later volgt een mooi stukje
Marne en varen we langs verschillende watersportverenigingen om aan te komen
aan de lange steiger tussen de twee bruggen tussen Lagny-sur-Marne op de
linkeroever en Dampart op de rechteroever. Er lag maar één jacht en dat op een
gratis steiger ! (je mag hier wel maar 48 uur aan een stuk liggen en E & W
zijn te betalen)
Na het aanleggen en de middag
zijn we voor onze dagelijke fietstocht vertrokken.
Jachthaventje Poincy. Het
sluishuisje en de sluis van Meaux. Een nieuwe brug over het kanaal en Marne.
We reden over de linkeroever tot
aan de sluis van Chalifert, gingen daar steil omhoog over een half uitgespoeld
bergweggeltje tot boven op de berg van en naar Chalifert.Van hieruit ging het via Coupvray
(geboortedorp van Louis Braille, de uitvinder van het gekende Brailleschrift)
naar Leches.Onderweg onder enkele
spoorwegen door en dan weer steil omhoog richting Esbly.
De St Therese uit Brugge.Tunnel van Chalifert.Enkele beelden uit de beeldentuin van
DHuis.
Hier gingen we terug de Marne
over richting Isles-les-Villenoy van waar we het fietspad over het jaagpad van
het Canal de lOurcq volgden langs Meaux tot in Poincy.Onderweg wel eens de regenjas moeten
aantrekken maar het bleef relatief goed. Vandaag meer fietsers gezien.Na 31 km arriveerden we in Poincy waar we de
auto ophaalden en terug reden naar Lagny.
Dag 100 â Donderdag 18-08-2016 â Isle-les-Meldeuses - Poincy
Deze nacht wakker geworden van een
regenbui. Deze morgen vertrok het vrachtschip dat gisteravond nog bij ons was
komen liggen stipt te 08:00 uur.Wij
vertrokken met lichte regen na het bezoek aan de bakker, hier eigenlijk een
klein maar goed uitgerust winkeltje, en het ontbijt te 09:45 uur. Gezien we net
voor de sluis lagen en dit de enige sluis is die we vandaag doen kunnen we in
een trek naar het haventje van Poincy dat ons enige dagen geleden werd
aanbevolen.We zullen het daar eens
gaan bekijken.Het was maar 12 km ver
en zonder een tegenligger arriveerden we daar al te 11:15 uur.Na het aanleggen en het eten hebben we,
gezien we hier een goede wifi verbinding hebben (Poincy77), alle mails (en dat
waren er een groot aantal na meerdere dagen geen verbinding te hebben gehad)
gelezen en of weggegooid.We gaan hier
vandaag dan ook deze avond de blog eens bijwerken.
Boven sluis Isle les Meldeuse.Ratten in het Canal de lOurcq.Smalle bootjes op het kanaal.
Eerst gaan we een tochtje maken met
de fiets.We volgden van Poincy het
Canal de lOurcq maar nu in de richting Parijs.Uiteindelijk komt het ter hoogte van de haven van La Vilette in
het centrum van Parijs uit in het Canal St Martin.Het kanaaltje slingert zich langs de heuvelrand langs Poincy naar
Meaux, gaat daar in een boog van 180 graden rond de stad richting
Villenoy.Tot hier volgden we het
kanaal.Onderweg heel veel en grote
vissen, enkele bendes ratten waaronder een gezinnetje van moeder met zes
bengels enkeleenden en wat waterkiekens.Van Villenoy reden we terug naar Meaux waar we een terrasje in de schaduw
van de kathedraal mee namen.Van
hieruit ging het over het eilandje dat gevorm word door de bocht van de Marne
en het begin van het kanaal Meaux Chalifert richting Fublaines.Hiertbij reden we lange tijd over een pad
dat de Marneoever volgt om in Trilport uit te komen en daar terug over de Marne
richting Poincy te rijden.We hadden 31
km gefietst.