Zoeken in blog

Inhoud blog
  • Mijn Aikido-blogging: einde.
    Archief per maand
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 05-1991
    Inspirerende filmpjes?
  • Mijn facebook
    Aikido
    Reflecties
    23-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido holistisch.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Goed uitgevoerde Aikido-technieken zijn vloeiend en ontspannen. Ze zijn ontworpen om zowel sierlijk als krachtig te zijn. Idealiter is er een soepele uitbreiding van kracht, een fusie van geest en lichaam. Aikido wordt gepromoot als een holistische kunst. Een student die met Aikido begint, begint misschien alleen op fysiek niveau, maar naarmate men verder gaat, wordt men zich steeds bewuster van zichzelf als een geheel persoon: lichaam en geest, harmonieus samenwerkend om vechtsportvaardigheden te ontwikkelen.


    Aikido biedt de vrijheid om fysieke bekwaamheid uit te drukken en om mentale beperkingen die mensen zichzelf soms opleggen, te verminderen, waardoor Aikido als een metafoor voor het leven dient, een oefenterrein voor het leven waar men op zoek gaat naar een pad van zelfbewustzijn, zelfexpressie en empowerment.

    Woorden in verband met Aikido zijn gratie, kracht, veiligheid, verbondenheid, snelheid, vertrouwen, vaardigheid, evenwicht, gecentreerdheid en harmonie. Beoefenaars zien Aikido als een “grensoverschrijdend” techniek: de grens tussen tegenstander en jezelf vervagen, waarbij openheid zonder kwetsbaarheid en kracht met integriteit ontstaat, het realiseren van kracht, waardigheid en waakzaamheid die inherent is aan ons allemaal.
    Aikido staat niet alleen bekend als een manier om zelfverdediging te leren, maar ook een weg of pad, die spiritueel inzicht en groei benadrukt (zoals aangegeven door het Japanse karakter 'do'). De belangrijkste ethiek van Aikido is leren een harmonieuze verbinding te hebben met anderen, de bredere omgeving en vooral een steeds groeiend bewustzijn van zichzelf.

    Aikido benadrukt de harmonie tussen geest, lichaam en morele opvattingen. Tijdens de training is er steeds een moment voor reflecties die een glimp geven van wat betekenis geeft aan ons leven en hoe de beoefening van Aikido zich verhoudt tot onze waarden. De fysieke activiteit van Aikido en de nauwe interactie met anderen die het met zich meebrengt, creëert een complexe dans van de geest en het lichaam en draagt bij aan stabielere individuen die op hun beurt bijdragen aan een stabielere cultuur.

    (uit Aikido Today Magazine -2015-)

    >> Reageer (0)
    22-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido, vlinder (Haiku).
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik zit in seiza, de geest leeg en helder.

    Het vage voelen van een verre vlinder.
    De schaduw van een vlinder die de wind verstoort.
    En een storm die elders voorkomt.
    Maar mijn schaduw blijft, de schaduw die ikzelf ben.

    Wij bewaken harmonie, zodat anderen rustig kunnen slapen.
    Wij handhaven onze plicht, om beschaving en kinderen veilig te houden.
    Jongeren, de vonk van onze toekomst, zodat ze niet meer hoeven te rennen in de schaduw.
    We gaan allemaal dood.
    Maar samoerais sterven eerst, een bewuste keuze.

    (fonetische transliteratie uit “Memories of a Journey of a Japanese Swordsmen”)

    >> Reageer (0)
    21-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido en zijn integratieve dimensies.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Japanse krijgskunst Aikido heeft een enorme sociale overbruggingspotentieel en toont een brug van integratieve dimensies van sociale en culturele banden. Aikido discrimineert geen individuen op basis van ras, kleur, nationaliteit, geslacht, religie, leeftijd, handicap, opleidingsniveaus, politieke overtuiging, seksuele geaardheid of gezinsstatus. Alle studenten van Aikido zijn van harte welkom om te oefenen. Aikido resoneert harmonieus aan beide uiteinden van het culturele sociale spectrum door gedisciplineerde structuren en concepties aan te bieden.


    (uit “How Aikido unites us.” -Sociological Inquiry – 2013-)


    >> Reageer (0)
    20-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido en Fudo Myo, de onbeweeglijke wijsheid.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fudo Myo is een toegevoegde filosofische of mentale dimensie aan een Aikidoka om de effectiviteit van de Kunst van de Vrede te verhogen en betekent: kalm controle houden in een gevecht. Het geeft een zelfverzekerde persoon controle over de geest en dus ook over het lichaam. Een onbeweeglijke geest die niet wordt afgeleid door externe invloeden en onder alle omstandigheden kalm blijft. Het is een onbeweeglijke geest die niet kan worden verstoord door angst, woede, verwarring, twijfel en ademt een gevoel van natuurlijk vertrouwen en onverschrokkenheid uit.

    Ueshiba heeft zich niet alleen gewijd aan Kendo, maar ook aan "de Weg" (een manifestatie van Kami): "Leegte als de Weg, de Weg als Leegte", een concept die verschijnt vanuit de transcendente wereld. Ueshiba bracht vele jaren door met Spartaanse trainingsomstandigheden, maar vooral door het oude Japanse Shinto- en Kendo-beoefening bereikte hij het stadium van Fudo Myo.
    Ueshiba beschrijft het fysieke lichaam van de tegenstander als een omhulsel voor het etherische lichaam, het etherische lichaam is op zich een bekleding voor het spirituele lichaam. Als het fysieke lichaam sterft, leven we als etherische lichaam, waarop het etherische lichaam langzaam vervaagd en versmelt in het spirituele lichaam. Mensen kunnen hun ziel openstellen voor het bewustzijn van de geest van de tegenstander en zo grote kracht en wijsheid opnemen.
    Morihei bereikte een niveau, waarbij het doel niet meer was om anderen te overwinnen of het eigen fysieke lichaam te beschermen, maar om een soort bewuste transcendentale gevecht aan te gaan, waarbij zijn "Weg van de Kami naar een stralend innerlijk licht leidde".
    Morihei beschreef de omstandigheden als volgt (in zijn typische spirituele taal), wat er gebeurt tijdens zijn gevechten: "Ik word omringd met een paars licht, mijn adem wordt één met alle dingen. Mijn bewustzijn gaat in het rijk van de geest en overtreft het fysieke lichaam. Mijn tegenstander verandert in een etherisch lichaam, gescheiden van zijn fysieke lichaam."

    Verwante ervaringen werden vanaf 2007 pas wetenschappelijk bewezen, toen het fenomeen "sterk bewustzijnsgevoel door elektrische prikkeling van de gyrus angularis en de supramarginale gyrus in de superieure temporale cortex" werd onderzocht. De totale perceptie van het zelf is opgebouwd door verschillende synapsdelen van de hersenen dat samen het bewustzijn vormt. Wanneer in dat hersengebied de integratie (bewust of onbewust) van binnenkomende informatie niet langer in slaagt om zelfwaarneming, tastzin en gezichtsvermogen met elkaar te integreren, ontstaat er een "astraal" gevoel (zoals Morihei beschreef), een gevoel dat ongeveer 20 seconden duurt.

    (uit "De Geestelijke Sprong" door Moritaka Ueshiba uit 1932)



    >> Reageer (0)
    19-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.covid-19
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Er is geen reden voor angst, ongeacht wat de reden is. Angstige mensen denken alleen maar aan zichzelf. Je moet dit ego durven verlaten. Angst komt voort uit het onbekende wat tegen je is. Zelfs in een gevecht zou jouw empathie bij je vijand moeten zijn en niet ervan gescheiden. Aikido toont ons, om die de weg versterken zodat egoïsme en angst worden vernietigd en mushin wordt ontwikkeld. Te midden van de perikelen in de hectische wereld rond jou, kun je alleen hiermee rust vinden in jezelf. Kalmte en beweging zijn één in een mushin, de ongebonden geest van een Aikidoka.

    Sterkte aan allen.



    >> Reageer (0)
    18-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido en zelfbeheersing.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zelfbeheersing is zelfdiscipline om een stabieler persoon te creëren als onderdeel van overlevingsinstincten in onze maatschappij. Het is wat wij mensen doen, zodat we beter in staat zijn om de regels of gedragscode van de samenleving te gehoorzamen, om te leren, te doen en te leven met dingen die niet aangenaam maar noodzakelijk zijn.

    Zelfbeheersing komt in het spel voor zelfverdediging omdat het dit aspect van discipline is waarbij de Aikidoka zichzelf moet beheersen om te herkennen wanneer de tegenstander zijn of haar emoties ongecontroleerd loslaat. We hebben allemaal de neiging om te reageren met onze eigen emoties totdat er een breekpunt bereikt wordt om het eigen ego te voeden in overdrive. Dan is er de zelfbeheersing nodig om het doel van "niet-reageren" te bereiken, de echte vorm in zelfverdediging, om de chemicaliën in ons lichaam en geest te beheersen die doen verlangen om schade aan anderen aan te richten. Als we in dat geval onze zelfbeheersing verliezen, kan dit leiden tot verschillende sociale en juridische gevolgen die jaren door kunnen gaan en je leven en je gezin kunnen vernietigen.
    Alleen door zelfrealisatie, bereikt door zelfreflectie, kan men bekwame kennis en toepassing van Aikido bereiken. Een Aikidoka moet zijn tekortkomingen "zien" om met anderen te kunnen omgaan in stresssituaties, om anderen te inspireren en om anderen te leiden.

    (Foto: https://www.pinterest.com/valeriasignoris/marcos-severi/)


    >> Reageer (0)
    17-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikidoka, een poëtisch wilde bloem.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Door de harmonie van het universum te kennen en de weg van de natuur, kan men de neiging van de mens begrijpen.

    Bloemen geven gewoon hun kleuren en geuren af.
    Ze kennen zichzelf als noch goed noch slecht.
    Aikidoka's aanvaarden gewoon de naam die voor hen wordt gekozen.
    Bloemen zijn er voor iedereen en hoeven nooit als onrechtvaardig te worden beschouwd.
    Ze buigen in de wind en ze weten dat ze niet moeten buigen als er geen wind is.
    Ze zullen groeien rond een obstakel dat hen omgeeft.
    Ze worden niet moedeloos wanneer ze koude regen krijgen
    Noch zijn ze buitengewoon extatisch op een zonovergoten middag.
    Hun vreugde en verdriet zijn hetzelfde.
    Ze groeien geduldig verder in zonneschijn en regen, als onderdeel van hun ontwikkeling.
    Ongeacht de omstandigheden van het huidige moment, zullen ook die omstandigheden voorbijgaan.
    Als de bloemen worden gemaaid, zullen ze weer ontkiemen zonder bitterheid of wraak.
    Het is een natuurlijke harmonie die alleen geeft wat er te geven is, alles accepteert wat tot hen komt en niets eist.
    Het is niet onze intellectuele taak om onze rol in het kosmische schema te verklaren.
    Dat is de belichaming van een Aikidoka als de wilde bloem in een wei.

    (uit Samurai of Gentle Power - 2003)



    >> Reageer (0)
    16-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido, niet alleen voor fysieke conflicten.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Beginnende Aikidoka's willen graag hun sport vergelijken met andere vechtsporten, naar hoe goed een persoon, die is getraind in Aikido, opkomt tegen iemand van vergelijkbare grootte en kracht die heeft getraind in een andere krijgskunst zoals karate, judo, ju jutsu of boksen. Het is normaal om te hopen dat de krijgskunst die je hebt gekozen effectieve vechttoepassingen heeft. Geen enkele krijgskunst kan de overwinning in alle mogelijke omstandigheden garanderen. Alle vechtsporten, inclusief Aikido, bestaan uit reeksen van strategieën voor het beheersen van conflicten. Morihei Ueshiba beoogde met Aikido veel meer te zijn dan een systeem van technieken voor zelfverdediging. Zijn bedoeling was om zijn krijgskunst te versmelten met een reeks ethische en sociale idealen, de zogenaamde psycho-fysieke transformatie. Het is belangrijk om te beseffen dat de oprichter van Aikido opzettelijk ervoor gekozen heeft om zijn krijgskunst te ontwikkelen tot iets anders dan een effectieve vechtkunst. Aangezien conflicten niet beperkt zijn tot fysieke gevechten, legt Aikido zich vooral toe op ethische strategieën die ook "mentale" conflicten in hun dagelijks leven beter van dienst zijn, dan een meer gevechtsgerichte kunst.

    Uiteindelijk moet elke persoon afzonderlijk beslissen of de coöperatieve Aikido-training geschikt is voor zijn of haar behoeften, interesses en doelen. Vergelijk je niet met anderen, maar wees beter dan jezelf van gisteren.


    >> Reageer (0)
    15-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido en positieve psychologie.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Positieve psychologie is gebaseerd op de overtuiging wat mensen willen: een zinvol en bevredigend leven leiden; het cultiveren van gevoelens van geluk, om psychologische connectie met iemands te verbeteren; tevredenheid hebben met het verleden, geluk hebben in het heden en hoop voor de toekomst. Het omvat verbondenheid en geïnteresseerd zijn in iets groters dan jezelf, zoals het vermogen tot liefde, moed, compassie, veerkracht, creativiteit, nieuwsgierigheid, integriteit, zelfkennis, zelfbeheersing en wijsheid, waarbij men zich inzet voor een betere gemeenschap, gerechtigheid, verantwoordelijkheid en respect. Het is een manier om hart en geest te ontwikkelen: samen met anderen, in respect en harmonie. Het ware doel van Aikido is om deze bijdrages aan de wereld te leveren.



    >> Reageer (0)
    14-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido en de onbuigbare arm.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het concept van Ki is een van de moeilijkste geassocieerd filosofische begrippen in de praktijk van Aikido. Omdat het woord Aikido zoiets betekent als "de weg van de harmonie met Ki", is het niet verwonderlijk dat veel Aikidoka’s geïnteresseerd zijn in het begrijpen van wat Ki precies zou moeten zijn. Etymologisch is het woord "Ki" afgeleid van het Chinese "Chi". In de Chinese filosofie is Chi een concept dat werd opgeroepen om leven te onderscheiden van niet-levende dingen, maar naarmate de Chinese filosofie zich ontwikkelde, kreeg het concept van Chi een breder scala aan betekenissen en interpretaties. In Aikido wordt het concept Ki beschouwd als gecentraliseerde en gecoördineerde levens- en geest-energie en niet zozeer als een soort mystieke of esoterische ideologie.

    Moderne Aikidoka’s houden zich vooral bezig met hoe deze Ki te gebruiken. Het meest aangehaalde voorbeeld voor het bestaan van Ki in Aikido is de zogenaamde 'onbuigbare arm'. In deze oefening probeert de ene persoon de arm uit te steken, terwijl een andere persoon de arm probeert te buigen. Eerst maakt men een vuist, waardoor de armspieren worden aangetrokken, zodat meestal de arm wordt gebogen. Vervolgens ontspant en strekt men de arm (men verlengt de Ki), waardoor het deze keer veel moeilijker is om de arm al of niet te buigen. De conclusie is dat de activiteit van Ki het verschil verklaart.
    Tot nu toe zijn er echter geen wetenschappelijke studies die het bestaan van Ki overtuigend aantonen en wordt het fenomeen eerder verwezen als een soort psychologisch placebo-effect dat tot uitdrukking komt door bijvoorbeeld subtiele veranderingen in lichaamspositie of onbewust hardere inspanning, waardoor het Ki-concept als een soort positief effect omvat op de intentie en aandacht om te overwinnen. Aikido vereist een gevoeligheid voor uiteenlopende variabelen zoals timing, momentum, balans, snelheid en kracht van een aanval, en vooral voor de psychologische toestand van de aanvaller. De Ki kan bijdragen tot maximalisatie van efficiëntie en aanpassingsvermogen van iemands beweging, resulterend in een sterkere techniek en een gevoel van bevestiging van het zelf zelfverbetering (zelfs 'satori', d.i. persoonlijke verlichting), een belangrijk onderdeel van Aikido.


    >> Reageer (0)
    13-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido, poëtisch.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Waar zoek ik naar?

    Aikido.
    Om uniek en speciaal te zijn?
    Maar weinigen vinden het in hun training.
    We hebben geleden, op hetzelfde moment.
    We waren stervende, maar we zijn gegroeid.
    Kijkend naar kleine dingen, jezelf ontdekken in de scheuren van je eigen onmacht.
    Aikidoka's overleven niet als de sterkste, noch als de slimste,
    maar door zich aan te passen aan veranderingen.
    Zoekend naar een doorbraak over hoeveel kracht er in ons schuilt.
    Magie makend, als de kronieken van de natuur:
       de aarde onderwerpt het water
       het water onderdrukt het vuur
       het vuur onderwerpt het metaal
       het metaal bewerkt het hout
       het hout broedt op de aarde
    We zijn allen een echo van de natuur.

    (uit Martial Arts: Wishdom and Poetry - 1984).



    >> Reageer (0)
    12-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido, iedereen kan meedoen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Veel mensen zijn geïntrigeerd door Aikido en kunnen zelf de waarde ervan zien in de praktijk. We kunnen Aikido oefenen omwille van de oefening zelf en prachtige lessen leren en-of eveneens mentale ervaring cultiveren, om na te denken over nederigheid, ongeacht jouw leeftijd, lichaamstype, persoonlijke geschiedenis of fitnessniveau. We hebben allemaal onze uitdagingen. Bij Aikido is mogelijk om te trainen met zowat alle gebruikelijke problemen die we gedurende het leven oplopen: een slechte knie, rug en-of schouder in een lichaam dat gewoon zwak en stijf is door jaren heen. Sommige dingen zullen met de tijd "geduldig" verbeteren en met anderen lichamelijk problemen leren we mee om mee te gaan. Iedereen kan aan Aikido doen, op zijn eigen manier, of je nu jong of oud bent, onvoldoende atletisch of ongemakkelijk voelt in een dojo. Elke Aikidoka zal een techniek een beetje anders doen: de ene moet misschien ijveriger werken om zijn valtechniek "zachter" te maken, terwijl anderen misschien moet leren om langzamer te zijn. Dit zijn geen problemen, ze vereisen alleen passende aanpassingen.

    Of zoals Morihei Ueshiba, de oprichter van Aikido, zei: "De Kunst van de Vrede begint bij jezelf. Werk aan jezelf. Iedereen heeft een geest die verfijnd kan worden, een lichaam dat op een of andere manier getraind kan worden. Zorg voor vrede in je eigen leven en pas dan de Kunst toe op alles wat je tegenkomt."



    >> Reageer (0)
    11-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido en morele zekerheid.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Door zelfanalyse verlangen we naar zekerheid. De maatschappij verankert deze wens. Onveiligheid speelt de rol van de zwaartekracht in de wereld van iedereen en trekt ons naar plaatsen waar zekerheid wordt aangeleerd, want waar staan we bij gebrek aan die zekerheid? De vragen blijven zich opstapelen zodra we ze stellen. Wat zal er met me gebeuren als ik wordt aangevallen? Wat ga ik nu doen? De eerste stap om een uitweg uit dit dilemma te creëren, kan inhouden dat we ons gevoel van zekerheid zelf langzaam gaan opbouwen in een dojo, door het cultiveren van het vermogen om te handelen in stress situaties. De Aikidotechnieken gebaseerd op harmonisatie met de aanvaller en meegaand met de kracht van de aanval dient als een moreel voertuig voor zelfbewustzijn en bewustzijnsontwikkeling van anderen. Als er wordt gesproken over deze bewegingsbewustzijn en de morele aspecten van gevechtsporten, gaat het over evenwichtige maar gedreven gevechtstechnieken ter verdediging tegen schadelijke, dominante en gewelddadige persoonlijkheden die we ego noemen.

    De discipline van Aikido is bijzonder effectief in het vergroten van het zelfvertrouwen. Aikido bied jou een kruising van opbouw aan waardigheid en zelfzekerheid door fysieke technieken en van automatische morele principes uit een breed gamma van Aziatische "collecties" aan shintoïsme, boeddhisme, confucianisme, taoïsme en andere meer "Westerse" opvattingen. De beste manier voor Aikidoka's om hun technische effectiviteit te verbeteren is door zich te focussen op deze onderliggende morele concepten van de Aikidobeweging. Ademhaling, lichaamsuitlijning en ontspanning kan resulteren in de opbouw van een eigen vertrouwen en vermindering van angst als men geconfronteerd wordt met fysieke en psychische bedreiging. Deze laten het lichaam en geest evolueren tot een innerlijk harmonie, het ideaal in Aikido.



    >> Reageer (0)
    10-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido en de reflectie in een bonsai.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Bomen zijn hier op deze planeet lang voordat de eerste homo sapiens ooit werd geboren. Ze hebben wereldwijde meer dan 200 miljoen jaar aan catastrofes overleefd. Bonsais kunnen meer dan 130 jaar oud worden. Ze verouderen niet, althans op de manier waarop we ouder worden begrijpen. In de genen van hun vasculaire cambium cellen (de levende cellaag onder de schors) bestaat er namelijk geen "cellulair" programma voor veroudering, zoals bij mensen, waar een biologisch proces, zgn. Programmed Cell Death (or PCD) bestaat, waarbij de celdeling stopt. Een oude boom geeft ons een les in het leven. Een boom ziet er misschien verdord en knoestig uit, maar hij leeft precies hetzelfde. Een boom kan het verstrijken van de tijd weerstaan. Alleen mensen zijn het mooist als ze jong zijn. Zelfs bonsais die zwak en krom zijn, ongeacht hoe oud, blijft van nature zijn aangrijpende esthetische zuiverheid behouden.

    Sommige Aikidoka's groeien op hun eigen manier, zoals een bonsaiboom. In budo train je zowel je geest (innerlijke) als je lichaam (uiterlijke). Je lichaam moet eerst leren bewegen: ruwheid en losheid en onnodige bewegingen worden vermeden (gesnoeid). En op een dag zullen de bewegingen eenvoudig en natuurlijk en puur zijn en zal je de (innerlijke) essentie van de boom hebben gevangen, de essentie van de kunst van de Vrede: een harde sterke buitenlaag, maar flexibel dynamisch van binnen. Deze flexibiliteit heeft het door de lange vezels en het is daarom buigzaam, waardoor het veel krachtspanning kan opvangen en kan meebewegen met windkrachten. Harmonie in al zijn aspecten.


    >> Reageer (0)
    09-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido en het zelfbedrog.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Aikido belichaamt een paradox die relevant is voor sociaal beoefenaars die nadenken over angst en zelfbedrog. Het doel van Aikido-training is om conflicten om te zetten in samenwerking. Dit is een gemakkelijk en elegant iets om te zeggen, maar een vrijwel onmogelijk ding om in praktijk te doen. Blootstelling aan echt geweld maakt mensen bang, maar enge dingen zijn niet noodzakelijk gevaarlijk (in de dojo toch niet). Blootstelling is vooral eng omdat de meesten verwachten dat hun verwachtingen om zich te verdedigen voor onbepaalde tijd ongrijpbaar is. Angst voor geweld, als je het onder ogen ziet, zal snel verdwijnen als je gewend bent. Blootstelling werkt beter dan vermijding op fysiologisch niveau door gewenning van het eigen zenuwstelsel, het fysiologische tegengif voor angst. Op psychologisch niveau veroorzaakt het confronteren van je angst voor geweld een gevoel van voldoening en empowerment. Elke keer dat je je angst onder ogen ziet, krijg je kracht terwijl je angst kracht verliest. Op gedragsniveau helpt het herhaaldelijk confronteren van je angst vaardigheden en beheersing te ontwikkelen. Beheersing vermindert de kans op falen en vermindert daarom de zorgen. Blootstelling aan de sensaties van angst stelt men in staat om aan deze sensaties te wennen, terwijl we tegelijkertijd proberen tussen onze emoties te navigeren, beheren en werken.


    Aikido draagt bij tot zelfverdedigingsvaardigheden, discipline en een gevoel van esthetische schoonheid in onze bijdrage aan een betere samenleving. Maar gevechtsport illustreert ook hoe iemands oordeel kan vertroebelen omdat de fysieke, mentale en emotionele inzet hoog is, waardoor zelfbedrog ontstaat. In Aikido training ligt een vreemde schemerwereld waar Aikidoka's bescherming zoeken tegen angst voor fysiek geweld van anderen. Aikido mag dan veel comfort geven, het idee dat je met jouw verworven gevechtstechnieken je immuun maakt voor fysiek gevaar is een illusie, een zelfbedrog over de ware kracht van de vaardigheden van Aikidoka's. Zo'n situatie kan ontstaan omdat elke dojo een comfortzone geeft voor de Aikidoka: de wekelijkse trainingen vinden altijd plaats in een gecontroleerde, voorspelbare omgeving. De aangeleerde technieken tegen een gestileerde aanval geeft weinig voorbereiding op een echte ontmoetingen met geweld. Sommige gevechtstechnieken zijn te gevaarlijk om in een dojo uit te voeren, zodat Aikidoka's er gewoon vanuit gaan dat hun "gewone" technieken effectief zullen zijn in een echt gevecht. Ze investeren veel tijd in Aikidotrainingen, waardoor een soort tunnelvisie ontstaat waardoor hun specifieke technieken mogelijk een illusie vertonen van superieure effectiviteit tegen onverwachte aanvallen. En omdat Aikido, zoals alle gevechtsporten, ook een hiërarchische gevechtssport is, waardoor Aikidoka's respect moeten tonen aan hun sensei en seniorleden, kan dit ertoe leiden dat (beginnende) Aikidoka's deze "moraliserende" dojo-concepten overnemen, zonder deze in vraag te stellen.


    Al met al kunnen deze onzekerheden mensen kwetsbaarder maken voor cognitieve vooroordelen: Aikidoka's willen geloven dat wat ze doen altijd effectief is, dat ze worden beschermd tegen alle externe bedreigingen. Dit is niet eenvoudig, maar blijven leven in de gevangenis om geweld te vermijden is echter ook niet eenvoudig en het is niet echt een leven. Beoefening van Aikido draagt bij tot een waardevol leven zonder slopende angstgevoelens. De vraag die je jezelf moet blijven stellen is: werkt deze techniek omdat mijn partner samenwerkt, of werkt mijn partner samen omdat deze techniek werkt.


    >> Reageer (0)
    08-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido, poëtische gedachten.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Schoonheid in eenvoud.

    Iedereen heeft zijn kleinere of grotere dilemma's,
    om na te denken, in stilte zittend.
    Ik heb veel lentes doorleefd.
    Jaren verschuiven, zondondergang na zonsopgang.
    Schaduwen van jeugdige dwaasheid zijn lang vervlogen.
    Een dojo is de perfecte plek om ouderdom te vieren,
    om met een gezonde geest in een rustvolle wereld te vertoeven.
    De geest, cultiverend met Aikido en Budo,
    om te ontdekken dat ik een Aikidoka ben geworden,
    het is wie ik ben.
    In stilte zittend, mezelf zijn.
    Een man van wijsheid ben ik niet,
    noch een uitzonderlijke dichter,
    ik ben gewoon een voorbijgaande wolk die vorm kreeg.
    Wees aardig, cultiveer mededogen.
    Het leven laat ons mooie en interessante dingen zien,
    Niets in het leven is helemaal verkeerd.
    Ik ben verantwoordelijk voor wat ik zeg, niet voor wat jij begrijpt.
    Zelfs een kapotte klok markeert tweemaal per dag het juiste moment.

    Het fragment is vertaald uit "The Awakened Warrior: Living with Courage, Compassion and Confidence" een gereconstrueerde fonologische versie.


    >> Reageer (0)
    07-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido en Karuta (Japanse speelkaarten).
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    "Een echte krijger is altijd bewapend met drie dingen: het stralende zwaard van vredelievendheid; de spiegel van moed, wijsheid en vriendschap; en het kostbare juweel van verlichting. Aikido is het principe van niet-weerstand. Aikido is onoverwinnelijk omdat het met niets strijdt." (Morihei Ueshiba)

    Het idee van een kaartspel is oorlog: wreed, verwoestend en meedogenloos. Een samoerai heeft de plicht om zich meester te maken van minstens twee kunsten die geschikt zijn voor zijn status: krijgskunst en literaire kunst, om zo de geest van de samoerai te vormen, met aandacht voor de manier van sterven wanneer het moment komt. De samoerai doet deze dingen door middel van de ware geest van krijgsstrategie: dat je op elk moment traint en aandachtig bent, ook in karuta. Karuta is een traditioneel Japans kaartspel uit de 16e eeuw en vaak wordt gespeeld tijdens het Japanse nieuwjaar. Het woord karuta komt uit het Portugees en is deels een literair geheugenspel en deels een strijd om de reactiesnelheid. Het traditionele spel is gebaseerd op een boek met waka-gedichten (de Ogura Hyakunin Isshu), dat werd samengesteld in de dertiende eeuw en bestaat uit honderd gedichten van honderd dichters.

    Er zijn enkele overeenkomsten met vechtsporten. Karuta heeft gelederen en voor formele toernooien dragen de spelers een kimono en hakama.
    En je hebt heel snelle reflexen nodig. Het basisidee van het karuta-spel is om snel te kunnen bepalen welke kaart uit een reeks kaarten nodig is om een gedicht of haiku af te maken en vervolgens de kaart te pakken voordat deze door een tegenstander wordt gepakt. Het kaartspel kan gecombineerd zijn met een hiragana-lettergreep (een van de drie schrifttypen die samen het Japans schrift vormen) en wezens uit de Japanse mythologie (in feite betekent obake karuta spookkaarten of monsterkaarten). Succes vereist dus kennis van de Japanse mythologie, folklore en haiku. De speler die aan het einde van het spel de meeste kaarten heeft verzameld, wint.
    (Foto https://www.flickr.com/photos/reartcycle/)

    >> Reageer (0)
    06-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido en holobionten (de verbondenheid met alles).
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Onze meest directe ervaring met de aardse wereld is van een veelvoudig geanimeerde kosmos waarin elk fenomeen potentieel levend is. Alle dingen volgen hun eigen ritme, hun eigen innerlijke sociale dynamiek en complexe bewustzijn. Er is overal een microwereld, dankzij de aanwezigheid van tussenkomende technologieën (zoals met de hulp van microscopische en genetische hulpmiddelen), wild aan divers organismen in oceaanopeningen, arctische sneeuw, woestijnkliffen, menselijk haar, elk met hun eigen coöperatieve hiërarchieën en levensstrategieën, aangepast aan hun niches. Ze vormen lange, verbazingwekkende complexiteit en omvangrijke (voedsel)ketens en voorzien daarbij onze biosfeer (zowel atmosfeer als aarde) van koolstof; stikstof; suikers; fosfor en nog veel meer. Ze hervormen onze ideeën over samenwerking en mutualisme en overtreffen ons concept over harmonie of zelfs "vriendschap". Een vergeten gemeenschap, dat langzaam maar zeker verdwijnt uit onze beschaafde,  hypermoderne technologische wereld, verbannen door de verspreiding van verschillende ideologieën en antropogene percepties en visies, en een steeds vaker voorkomend gebrek aan participatieve ervaring met de natuur.

    Aikido geeft ons keer op keer een groeiend begrip over diepgaande vragen: over wie we zijn en waar we naar toe gaan, om onszelf tegen te komen, wat niet altijd comfortabel of aangenaam blijkt te zijn.
    (foto: https://free-images.com/)

    >> Reageer (0)
    05-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido, een keuze (uit poëtische bloesem, 1956)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gedachten sterven als bloesems, zonder spijt.

    Zo weinig tijd voor een zoektocht naar ons eigen ik.
    Wat is het zwaarst? Zeezand of verdriet?
    Wat is het kortst? Vandaag of morgen?
    Wat is het diepst? De oceaan of de waarheid?
    Wat is het broost? Lentebloesem of jeugd?
    Wat is het dat onze dromen bouwt en doet vervliegen.
    Wie heeft Aikido gezien? Jij noch ik.
    Maar wanneer de bladeren bewegen, wanneer de bomen hun hoofden buigen,
    geroerd door de wind, weet dat hij bestaat: de Aikidoka.
    Percepties verspreidend op het pad van de harmonie.
    Aikido, het woord dat nooit kwaad doet.
    Iets dat het hart koestert, een lotsbestemming geënt op passie en empathie.
    Aikido, een levenskeuze.
    Voor een betere wereld.


    >> Reageer (0)
    04-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido en Do-Chu-Sei, de aanvaller anders bekken.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Do-Chu-Sei bestaat uit drie Japanse karakters en staat voor een concept in Aikido "blijf kalm terwijl je in beweging bent". Een Aikidoka probeert ten allen tijden te vermijden om niet meegesleurd te worden in een agressieve of schadelijke intimidatie, zowel lichamelijk als verbaal. Conflicten hebben de neiging om te escaleren. In Aikido proberen we ons mentaal gedrag te veranderen naar sereniteit, een volledige bewuste innerlijk kalmte. Sommigen verwijzen naar dit fenomeen als "zen in beweging", een mentaal evenwicht. Het is het vermogen om kalm, soepel en gecentreerd te blijven. Een eenvoudige tactiek die overal gebruikt kan worden. Om tot het hart van Aikido te komen: er is geen vijand. In Aikido wordt een aanval als een geschenk beschouwd, een les om de aanvaller te leren begrijpen en te kunnen beheersen. Als je kalm blijft, ben je klaar om de onvoorspelbare aanval te zien aankomen. In Aikido oefenen we om met een aanval om te gaan. Soms stappen we uit de aanvalslijn of buigen de aanval af en gebruiken we de energie van onze aanvaller (partner) om de aanval te beheersen. Als je hierbij ontspannen bent, zie je het grote geheel (perifeer bewustzijn) en vermijd je tunnelvisie. Dit ontspannen perifere bewustzijn is nodig om in een stressvolle situatie beter te focussen op een positief resultaat. De aanvaller kan maar één manier kiezen om aan te vallen en in slechts één richting tegelijk. Het is niet logisch om de aanvaller af te raden van een actie waartoe hij zich al heeft verbonden. Bekijk het vanuit zijn perspectief. Zijn aanval wordt een geschenk aan jou. Nu is het aan jou, om wat te maken van dit geschenk, om controle te krijgen waarbij de aanvaller nooit in slaagt jou pijn te doen, noch hemzelf. Blijf gecentreerd en kalm. Blijf Do-Chu-Sei. Je hoeft elkaar, zowel op de tatami als in het echte leven, elkaar niet leuk te vinden, maar je moet elkaar wel respecteren. Respect is een eindeloze weg, wees steeds bereid hieraan te werken. Van techniek tot toepassing, Aikido is vooral gezond verstand gebruiken voor een succesvolle conflictinterventie. In Aikido-technieken moeten we handelen vanuit een standpunt van mededogen. Alle technieken van Aikido zijn er om een ander niet te schaden, om de agressie te neutraliseren. We zijn sociale wezens en we hebben andere mensen nodig om nederigheid te leren om te groeien.


    Wat Morihei zei: "Een geest van onenigheid, denkend aan het bestaan van een vijand, is niet in overeenstemming met de harmonie van het universum. Hun budo is die van vernietiging. Het is geen constructieve budo. Echte budo is om niet te concurreren in technieken, in winnen of verliezen. Echte budo kent geen nederlaag, omdat nooit verliezen nooit vechten betekent."


    >> Reageer (0)


    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs