Goed uitgevoerde Aikido-technieken
zijn vloeiend en ontspannen. Ze zijn ontworpen om zowel sierlijk als krachtig
te zijn. Idealiter is er een soepele uitbreiding van kracht, een fusie van
geest en lichaam. Aikido wordt gepromoot als een holistische kunst. Een student
die met Aikido begint, begint misschien alleen op fysiek niveau, maar naarmate men
verder gaat, wordt men zich steeds bewuster van zichzelf als een geheel persoon:
lichaam en geest, harmonieus samenwerkend om vechtsportvaardigheden te
ontwikkelen.
Aikido biedt de
vrijheid om fysieke bekwaamheid uit te drukken en om mentale beperkingen die
mensen zichzelf soms opleggen, te verminderen, waardoor Aikido als een metafoor
voor het leven dient, een oefenterrein voor het leven waar men op zoek gaat naar
een pad van zelfbewustzijn, zelfexpressie en empowerment.
Woorden in
verband met Aikido zijn gratie, kracht, veiligheid, verbondenheid, snelheid,
vertrouwen, vaardigheid, evenwicht, gecentreerdheid en harmonie. Beoefenaars
zien Aikido als een grensoverschrijdend techniek: de grens tussen tegenstander
en jezelf vervagen, waarbij openheid zonder kwetsbaarheid en kracht met
integriteit ontstaat, het realiseren van kracht, waardigheid en waakzaamheid
die inherent is aan ons allemaal.
Aikido staat niet
alleen bekend als een manier om zelfverdediging te leren, maar ook een weg of
pad, die spiritueel inzicht en groei benadrukt (zoals aangegeven door het
Japanse karakter 'do'). De belangrijkste ethiek van Aikido is leren een
harmonieuze verbinding te hebben met anderen, de bredere omgeving en vooral een
steeds groeiend bewustzijn van zichzelf.
Aikido benadrukt
de harmonie tussen geest, lichaam en morele opvattingen. Tijdens de training is
er steeds een moment voor reflecties die een glimp geven van wat betekenis
geeft aan ons leven en hoe de beoefening van Aikido zich verhoudt tot onze
waarden. De fysieke activiteit van Aikido en de nauwe interactie met anderen
die het met zich meebrengt, creëert een complexe dans van de geest en het lichaam
en draagt bij aan stabielere individuen die op hun beurt bijdragen
aan een stabielere cultuur.
(uit Aikido Today
Magazine -2015-)
|