Kisshomaru
Ueshiba, de zoon van Morihei Ueshiba, deelt ons een herinnering over het belang
van het moment van seiza (zittende meditatie) voor en na een Aikido-les: "De
trainingen van Morihei waren niet alleen beperkt tot de dojo. Het was in zijn
dagelijks leven en vooral voor en na het betreden van de dojo, waar de ware
betekenis van Aikido in de houding lag van Morihei, die kan omschreven worden als
de zuivering van geest en lichaam (misogi). Zichzelf zittend, psychologisch
voorbereidend, door zichzelf te kalmeren en te beheersen en voorzien van een
verfriste geest. Evenals op het einde van de training, rechtop zittend, een
moment van stilte en dankbaarheid, zijn geest beheersend, opnieuw in beslag
genomen door zijn ki."
We worden allen
gestrest door de activiteiten van ons dagelijkse leven. Als we even in seiza
zitten, gefocusseerd op stilte in plaats van (mentale) bewegingen, om de
komende Aikido-technieken onder de knie te krijgen. Even aan niets denken,
genietend van de (mentale) stilte. Om de essentie van Aikido te begrijpen,
moeten we rekening houden met de gemoedstoestand van de stichter, anders kan de
essentie van Aikido niet worden begrepen. Daarom trainen we ook in de geest in
Aikido. Van de vele vechtsporten is Aikido degene die de grootste nadruk legt
op het nastreven van het pad van harmonie. Oefen in de dojo, maar train in het
dagelijks leven. In stilte, om te luisteren naar de stem van Aikido: "Aikido is
er niet om anderen te corrigeren, maar om je eigen geest te corrigeren." Dat is
de missie van Aikido: de transformatie naar de kern van het zelf om onszelf te
integreren met de leringen van Aikido waaraan we onze praktijk en training
wijden: een psycho-spirituele transmutatie van wat we van onszelf waarnemen
naar wat we voor anderen uitstralen.
Woorden hebben
een grote kracht, of ze nu goed of slecht, gevoelig of tactloos, aangenaam of
hatelijk zijn. Er huist veel betekenis in woorden. We kunnen spreken om anderen
te vernietigen of om samen iets op te bouwen. Woorden die een oorlog kunnen
beginnen of vrede kunnen bewerkstelligen. Er is niets dat iemand nog kan doen eens
de woorden worden uitgesproken. Ze kunnen door merg en been gaan, ongeacht hun
waarheid. Woorden kunnen doorspekt zijn met gif, gif dat van binnenuit verteerd.
De minachting waarmee een persoon zijn of haar woorden kan doordrenken, kan
zelfs het sterkste individu in puin veranderen, waardoor elke poging tot
redeneren wordt verpulverd met woorden die worden gehoord. Zelfs als de woorden
die we zeggen waar zijn, betekent dit niet dat ze juist zijn.
Welke woorden gebruikt
Aikido?
Zelfbeheersing
begint en eindigt met de woorden die op de tong liggen. Leer luisteren naar wat
je zal zeggen, voordat je iets zegt. Als zodanig is Aikido zowel martiaal als
filosofisch. Door zijn schijnbaar eindeloze toepasbaarheid op het dagelijks
leven, is Aikido meer dan alleen een hobby. Het is een manier van leven. Het
ontwaakt de positieve menselijke eigenschappen. Het is een soort van aandacht
voor een positief zelfportret van wat we kunnen als we op ons best zijn,
waarbij harmonieuze gedachten worden omgezet in positieve woorden. We moeten
ons realiseren dat woorden allemaal om een kwestie van evenwicht gaat. We zijn
zo gewend aan kritische woorden gericht over tekortkomingen, dat we neigen naar
overdrive, met alle nadelige gevolgen. Aikido traint in positieve psychologie
en bevordert de esthetische schoonheid van woorden, gerelateerd aan
verantwoordelijk helpen van anderen, met een eigen behoefte om te groeien en te
ontwikkelen. Om het met eenvoudigere woorden te zeggen: wees aardig voor
anderen, in woord en daad. Aikido is een manier om meer mededogend te leren
reageren op (ongewenste) situaties.
Aikido is niet
alleen hoe je je techniek effectief uitvoert met de juiste houding (Sisei) met o.a.
Ma-ai (afstand) en Kōkyū-Ryoku (ademhaling), maar ook hoe je je techniek
correct accepteert (ukemi), doordrenkt met de juiste concentratie (Zanshin),
gecombineerd met een vlot natuurlijk ritme van je beweging, zodat dit juist kan
gereflecteerd worden in je gedrag en in respect voor je partner.
De geest kalmeren geeft
vrede en dit is waar Aikido kan brengen door energie van onze tegenstander te absorberen,
door dingen beter te bekijken vanuit het perspectief van de andere persoon. Aikido
biedt ons veel nuttige lessen in het omgaan met het leven, zelfs als we nooit
een echte aanvaller tegenkomen (gelukkig maar). Het betekent medelevend naar
jezelf zijn en je tegenstander. Aikido is geen religie maar omvat veel aspecten
van religieus denken. O'sensei zei ooit: "Om Aikido goed te oefenen, moet
je de geest kalmeren en naar de bron terugkeren. Reinig het lichaam en de geest
door alle egoïsme te verwijderen."
Aikido en de vijf natuurelementen (go rin no sho): de toepassing.
De geest van eerste (schijn)aanval (atemi)
is compleet anders dan de geest van aangevallen worden. Een aanval goed
uitvoeren, met een sterke houding, en de aanval van de vijand goed pareren.
Deze dingen kunnen niet duidelijk in
woorden worden beschreven. Je moet het zelf onderzoeken in je oefeningen. Er
wordt gezegd dat veel dingen worden doorgegeven. Een gekend fenomeen is slaperigheid:
dit kan doorgegeven worden door geeuwen. Probeer volledig kalm te zijn. Dit zal
door de vijand worden opgenomen en zal hierdoor ook ontspannener worden. Als je
ziet dat dit is doorgegeven, kan je eventueel aanvallen (atemi), met een lege
geest, zodat zijn aanval voorkomen kan worden. Het is meer een uitnodiging aan
de aanvaller om in actie te komen, terwijl zijn geest onbeslist is en volg je voordeel
en leid hem zodat hij zijn vastberadenheid om te vechten verliest. Richt je
aandacht op de handen van de tegenstander, zodat je gemakkelijk de snelheid en
positie van de vijand kan beoordelen. "Perceptie" en "zicht" zijn de twee methoden van zien. Perceptie is zich sterk
concentreren op de geest van de vijand en richt zeker niet je aandacht op de
details, ander verwaarloos je belangrijke dinges en kan je geest verward
geraken zodat jouw overwinning zal ontsnappen. Onderzoek dit principe goed en
train ijverig.
Als je deze geest bereikt, is deze ook
van toepassing op het dagelijks leven. Gebruik deze wijsheid. Snelheid maakt
geen deel uit van de ware strategie in Aikido.
Aikido en de vijf natuurelementen (go rin no sho): de theorie.
Go rin no sho is een gids voor Aikidoka's.
De vijf delen hebben de natuurelementen Aarde, Water, Vuur en Wind, waarbij het
vijfde element in Aikido de Leegte is (de leegte of het Niets is een
boeddhistische term voor de illusionaire aard van wereldse dingen).
Het eerste deel is Aarde, de weg van
harmonie, gemaakt door de aarde te egaliseren en te verharden, met als doel een
oprechte Aikidoka te worden. Of het pad nu oneffen is, of moerassig of
modderige rijstvelden of steenachtige grond. Een pad van harmonie moed een pad,
gevuld met vrede en zelfontplooiing worden.
Het tweede deel maken we water als ons
model en veranderen onze geest in water. Water past zich gemakkelijk aan in een
vierkant of rond vat, verandert zichzelf in een enkele druppel of in een grote
oceaan. Oppervlakkig gezien mag je geest zwak lijken, maar je moet het
innerlijk sterk houden. Ongeacht jouw fysieke kracht, moet je je geest rechtlijnig
houden. Kijk vanuit een open en onbevangen geest naar dingen. Je moet je
wijsheid en geest cultiveren, leer onderscheid te maken tussen goed en kwaad.
Het derde deel is Vuur. De vechtersgeest
van vuur is hevig, of het vuur nu klein of groot is, de manier om te vechten is
hetzelfde. Een persoon kan zo snel van gedachten veranderen, zodat zijn
bewegingen moeilijk te voorspellen zijn. Het is noodzakelijk in de Aikidotraining
om te wennen aan de snelle veranderingen van de geest in de strijd, totdat je
ze op een natuurlijke manier begint waar te nemen.
Het vierde deel is Wind, waarmee
bedoeld wordt dat het moeilijk is om jezelf te kennen als je anderen niet kent.
In een gevecht is het slecht om door de vijand te worden geleid. Je moet de
vijand altijd kunnen leiden. Wanneer je besluit om aan te vallen (atemi), blijf
dan kalm. Dan pas kan je ook verder gaan met een zo sterk mogelijke geest, om
te winnen. Wanneer de vijand aanvalt, blijf dan ongestoord afwachten. Terwijl
de vijand je bereikt, ga je opeens weg om aan te geven dat je van plan bent
opzij te stappen, ga in de aanvalscirkel op een veilige manier, om de
tegenstander veilig te begeleiden in zijn nutteloze actie.
Het vijfde en laatste deel is Leegte (*ku).
Als je eenmaal de kracht van de natuur kent, zul je het ritme van elke situatie
kunnen onderscheiden en zal je de vijand van nature bij elke aanval "begeleiden".
*ku: in het Boeddhisme betekent leegte
niet iets dat ontbreekt, maar eerder het elimineren van wat overbodig is. Het
gaat over dingen buiten de kennis van de mens, dingen en denken dat wat ze niet
begrijpen brengt verwarring. In de leegte is vreedzaam en vol deugd. Het is een
wereld van grote wijsheid die verder gaat dan het menselijke intellect.
Historici en sociologen hebben het
belang opgemerkt wat O'sensei schreef over ego, na WOII, toen hij verhuisde uit
Tokio en zich terugtrok naar Iwama, in de prefectuur Ibaraki: "30 jaar
geleden was ik extreem zwak van lichaam. In die tijd had ik in het geheim een droom.
In deze droom wilde ik de sterkste man in heel Japan zijn - nee, meer dan dat,
in de hele wereld. Ik besloot dat ik de bezitter zou worden van een martiale
macht, door niemand geëvenaard. Met deze droom trainde ik streng. Op een dag werd
ik confronteerde met marineman, een persoon die zei dat hij een 7e dan houder
was in Kendo. Vreemd genoeg voelde ik mijn lichaam omringd door een stralende
helderheid en wist ik dat ik gemakkelijk kon overwin. Daarna werd echter een
verwaand gevoel in mij geboren en terwijl ik door een tuin liep, liepen
ontelbare gouden draden vanuit het universum door mij. Toen dook een gouden
licht op van de aarde en overspoelde mij. Uiteindelijk kreeg ik het gevoel dat
mijn lichaam was veranderd in een lichaam van goud dat zich uitbreidde naar
universele proporties. Hier voelde ik dat de Goden mij bestraften vanwege mijn
steeds groter wordende verwaandheid en ik huilde van tranen van dankbaarheid.
In het verleden zijn er een aantal overtreffende trap meesters van vechtsporten
geweest, maar we moeten nooit het grote aantal van hen vergeten dat op het
slagveld van deze materiële wereld verdween, simpelweg door gebrek aan
voldoende training in de ware geest van Budo, in de strijd tegen zichzelf."
Aikido is de Budo (krijgskunst) die de
weg opent naar harmonie. Dit is in overeenstemming met de theologische houding van
O'sensei, wanneer hij suggereert dat Aikido een goede remedie is voor de 'zwakken', niet fysiek, maar eerder verwijzend naar een soort onvermogen om
onze menselijke bestemming te vervullen, om in harmonie te leven. Aikido is een pad om ons zelf te
herwinnen via een minder gehechtheid van de mens aan de materiële cultuur.
Hindert deze mentale diepten van
Budo's theologie onze Aikido-uitvoering? Als we blijven ademen en doen wat onze
passie ons vertelt te doen, komt alles goed.
De lezingen van Ueshiba waren volgens de
aanwezige sensei's en Kisshomaru, zoon van O'sensei, niet echt gestructureerd.
De leerringen over het Aiki-pad en de werking van het universum werd vaak
toegelicht in termen van soms het Wakayama-regionaal accent-getinte oude
Japanse zinsbouwconstructies en sprong O'sensei van onderwerp (over de
ontberingen van zijn project te Hokkaido) naar onderwerp (Aikido en zijn
verwevenheid met kototama "woord-ziel" en de ademkracht). Morihei was wel vrijelijk
in het delen van zijn kennis, inzichten en beelden die spontaan in zijn geest
kwamen en gingen, gedachten beïnvloed door Chinese kosmologie, Boeddhistische
epistemologie en Shinto-lezingen en Confuciaans denken). Diepe
theologieprincipes kwamen vaak plotseling tevoorschijn, zonder de minste
aandacht voor het vorige onderwerp en zelfs zijn verhalen over krijgskunst
bevatte verwijzingen naar zijn theorieën over de spirituele geest, het
universum en de Japanse religieuze cultuur. (uit een artikel "Founder of Aikido: Day in
and Day Out Training."; AikidoJournal.com)
De meeste belangstelling voor Aikido
is echter gericht op de individuele Aikido-technieken en komt de onderliggende
complexe Japanse theologieën, budo esoterica en boeddhistische epistemologie op
de tweede plaats, met zijn spirituele essentie van "De rol van de mensheid
om zijn door de hemel gezonden doel te vervullen door een oprecht hart dat in
harmonie is met de hele schepping en om van alle dingen te houden." Doch elk
van deze aspecten komt overeen met een menselijke innerlijke (spirituele) reis
in termen van vastberadenheid, doorzettingsvermogen, vrede, creatie, evolutie
en wijsheid en vormen een drijfveer om onszelf te onderzoeken om tot waarheid
te ontwaken: zorgen voor anderen (en onszelf).
Heeft Aikido ook als doel om een spirituele therapie voor onszelf te zijn?
Aikido meer is
dan alleen maar zelfverdediging. Aikido is een voertuig voor filosofisch (soms spirituele)
persoonlijke en morele ontwikkeling. Morihei Ueshiba was een heel spirituele
man. Hij was een toegewijd lid van de Oomoto religie. Er wordt echter heel
weinig van dit werkelijke geloofssysteem aan ons doorgegeven als Aikidoka. De
religie van Morihei Ueshiba was niet verplicht voor de Aikido-praktijk en zijn
religieuze inzichten werden veelal doelbewust weggezuiverd toen Aikido over de
hele wereld werd verspreid, zogenaamd "onder niet-Japanners". Uit wat Morihei
zei, is heel moeilijk te vertalen, laat staan om hun betekenis volledig te begrijpen.
Vele sensei's die bij de lezingen van O'sensei waren, hebben toegegeven dat ze
niet wisten wat O'sensei meestal zei over Oomoto.
Westerse religiewetenschappen
en theologie zijn slecht toegerust om de confrontatie met de complexiteit van
de Oomoto religie aan te gaan, om een verhelderend perspectief op deze Japanse
natuurreligie te krijgen. Wat is de basisleer van Oomoto? God (Amanominakanushi-no-kami)
is de geest die het hele universum doordringt en de mens is het middelpunt van
de werking van hemel en aarde. Wanneer God en mens één worden, zal er een oneindige
(ki) kracht zichtbaar worden. God werkt met de hulp van mensen aan het zuiveren
(van het kwade) en reconstrueren van de wereld. Wanneer deze taak is volbracht,
zullen God, mensen en de hele natuur vreedzaam bestaan op aarde en in de
spirituele wereld. Dat is het goddelijke plan. Oomoto leert ook dat de mensen
hierin keuzevrijheid hebben, ze hebben de vrije wil om te beslissen of ze deze
leringen en principes van een harmonische afstemming op al het leven en het
universum te volgen.alleen in de dojo.
"Oefen
Aikido te allen tijde met een gevoel van plezierige opwinding."
(Kisshomaru Ueshiba)
Uit de leer van O'sensei : "Aikido is de weg van het principe van het eeuwige, onveranderlijke systeem van het universum."
"De kunst van de vrede begint bij jou. Het is kunst om diep te leren, kunst om jezelf te leren kennen. Iedereen heeft een geest die verfijnd kan worden, een lichaam dat op een bepaalde manier begeleid kan worden, een geschikte weg om te volgen. Je hart zit vol vruchtbare zaden, wachtend om te groeien. De verschillende instructeurs kunnen slechts een deel van het onderwijs vatten. Het is alleen door uw oprechtheid van praktijk dat de mysteries van de kunst van de vrede tot leven worden gebracht. Bekijk de werking van deze wereld, luister naar de woorden van de wijze, en neem alles wat goed is voor jezelf. Als je de ware vorm van de hemel en de aarde ziet, zal je eigen vorm je verlichten. Met dit als uw basis, open uw eigen deur naar de waarheid. Verlies niet de waarheid die hier is, voor u. Bestudeer hoe het water in het bedding van de vallei stroomt, vrij tussen de rotsen. Leer ook van heilige boeken en wijze mensen. Elk ding - zelfs bergen, rivieren, planten en bomen - zouden uw leraar moeten zijn. Als jouw openbaring een bepaald principe heeft, zet het om in praktijk, zodat het de weerspiegeling is van uw inspanningen. Ga voortdurend verder op deze manier van zelfontplooiing."
Uit de leer van O'sensei : "Aikido is de Grote Manier van Harmonie en Toewijding aan de Weg van het Universeel Plan."
"Aikido is de weg van harmonie, voor een toewijding voor de realisatie van een hemel op aarde. Degenen die deze harmonie van de wereld verlangen, moeten zich wijden aan de realisatie ervan en zich inzetten voor de voltooiing van het Goddelijk Plan. De toegewezen taak van een natie is de realisatie van nationale harmonie als één familie. We moeten allemaal onze eigen missies volbrengen, dat wil zeggen, onze toegewezen taken vervullen, als ons aandeel in het Goddelijk Plan. Daarom moeten we onszelf vervolmaken om anderen te helpen, in overeenstemming met de Wil van de Grote God. Onze missie is om iedereen en aan alles wat bestaat in het universum bestaat een plaats te geven, alle soorten dieren, vogels, vissen en insecten, om ze op hun gemak te stellen. Deze missie is een manifestatie van de Grote Weg, waarin de geboorte en groei van de hele natuur plaatsvindt in overeenstemming met het Universele Plan. Samen moeten we heel diep de principes van dit Universeel Plan bestuderen, terwijl we tegelijk respect tonen voor de Hemel, God, de individuele mens en ook voor onszelf. Dit is hoe we het ware bestaan van spiritualiteit in Aikido kunnen demonstreren."
"Ik heb mezelf elke dag toegewijd aan het elimineren van mijn gehechtheid aan het leven. Dit is nodig om de Weg van Budo te perfectioneren, de Weg van Allerhoogste Oprechtheid. Er is geen vijand op weg naar echte budo. Ware budo is het werk van liefde. Het is de actie van het zorgen van alles in de natuur. Met ouderwetse krijgskunsten duurde het vele jaren van zware training om het ware zelf te realiseren. Ik heb echter een manier gevonden die onmiddellijk kan worden begrepen en dit is het verschil tussen Aikido en andere vechtkunsten. Aikido zoekt naar de bron van stromende ki-energie, dat alles samenbindt. Het universum is immens en zijn waarheid is ook onbegrensd. Het leven van de mens heeft geen begin en geen einde en gaat door in het verleden, het heden en de toekomst. We moeten het eeuwige leven en het universum binnenin assimileren en zelf het universum worden. We worden één met het Universum, met "ta-ka-a-ma-ha-ra" (de zes natuurgeesten). Dit is de opvatting die liefhebbers van Aikido zouden moeten cultiveren tijdens het voltooien van hun missie. Aikido moet de manier zijn om de mens te vervolmaken, de weg van God en de weg van het universum." (Morihei Ueshiba, 1958, Tsubaki Grand Shrine)
Hier hebben we een model voor de training van Morihei Ueshiba in een notendop: een technische methode gedreven door interne training die overgaat in persoonlijke ontwikkeling en verfijning die een potentiële maatschappelijke transformatie aandrijft. Lichamelijk en spirituele systemen zijn daadwerkelijk verbonden en onafscheidelijk van elkaar.
Uit de leer van O'sensei: "Aikido en de werking van Takemusu Aiki is door God geschonken."
Deze wereld, die de manifestatie is van de Ene Oorspronkelijke Bron (Ichigen), wordt bestuurd door zowel een Materiële Bron en een Spirituele Bron, zoals lichaam en geest en al het andere is te danken aan de wisselwerking van de adem van het water en de adem van vuur. De werking van de menselijk ziel manifesteert zich in de vier geesten: Kusu Mitama; Ara Mitama; Nigi Mitama en Sachi Mitama en het fysieke lichaam manifesteert zich door Sangen Hachiriki (de acht krachten). Kortom, de spirituele Goddelijke werking van deze wereld is het subtiele resultaat van deze complexe activiteit van de Grote Geest, als water en vuur verenigd zijn, de waarheid die bestaat in alle dingen in de wereld. Dit is aiki. We moeten onze (Aikido)technieken in een evenwicht tussen geest en lichaam, met een begrip van de goddelijke wil, harmoniseren (futomani). Om takemusu aiki te bereiken, moeten we de hele geschiedenis vanaf het tijdperk van de natuurgeesten in ons opnemen en ons hiermee verenigen. Takemusu-aiki manifesteert zich door kotodama a-um, het in- en uitademen. Takemusu aiki betekent dat iemands ziel zich met oprechtheid harmoniseert door lichaam en geest/ innerlijke gedachten. Niemand niet in staat is om takemusu aiki te beheersen zonder de deugd van geloof te hebben, wat betekent dat de oefening en uitvoering van aiki ligt in het leren van de manifestatie van de Bron van Ware Liefde. Daarom is takemusu aiki de goddelijke krijgskunst die door God is geschapen om de laatste hand te leggen aan de schepping van de wereld.
Uit de leer van O'sensei : Nigi Mitama , "De hemel is de waarheid zelf. De aard ervan is het goddelijk licht zelf."
Ueshiba schreef herhaaldelijk dat de spirituele lessen van harmonie en eenheid met de wereld van Aikido een geschenk was van de kami en dat hij slechts onderwees wat de kami hem had getoond. "Aikido omarmt alles en zuivert alles." Wat betreft zuiveringspraktijken, of misogi (o.a. training onder een koude bergwaterval), schreef hij: "In Misogi keert men terug naar het allereerste begin, waar er geen onderscheid is tussen zichzelf en het universum." "Natuurgeest Nigi Mitama verenigd harmonieus Hemel en Aarde (Matsuri) en dit geloof is essentieel. Geloof betekent dat liefde wordt omhelst. De ware betekenis van de Weg is om de Universele Waarheid diepgaand te beheersen. Om deze weg te volgen, moet je volledig deze waarheid in je hart laten doordringen en omhelzen. Je moet nooit van de Weg afwijken, zodat het hemelse licht op aarde schijnt, op elk menselijk wezen. Om dit mogelijk te maken, heeft Aikido de missie en de plicht om de ware betekenis van de harmonie tussen de staat en religie te onderwijzen en om mensen te leiden om deze Weg te beoefenen. We moeten het hele universum zuiveren door zelf licht te worden. De mensheid heeft zichzelf nog niet voltooid. Dit komt omdat zonden en onzuiverheden in ons zijn binnengedrongen. De vormen van Aikidotechnieken zijn voorbereidingen voor deze zuivering, verduidelijkt in het principe van de waarheid die in de hele natuur bestaat en voor alles zorgt. De weg via Aikido is om alles een eigen plaats in het universum te geven, inclusief zelfs de kleinste insecten, en om elk element in de natuur te beschermen en te laten groeien. Om dit te bereiken, moet je allereerst de natuurgeesten geruststellen, door jezelf te zuiveren, dat is de kern van Misogi (zuivering). Zo harmoniseert Aikido met de hele natuur terwijl zonden en onzuiverheden worden weggezuiverd. Ik, Ueshiba, wil deze wereld graag opnieuw opbouwen via de poort van Aikido." (O'sensei, 1961, Hawaï)
"Als je jezelf niet hebt verbonden met de ware leegte, zul je de Kunst van de Vrede nooit begrijpen."
Belangrijk is dat Ueshiba niets over de kami of misogi specificeert, waardoor de details aan de individuele beoefenaars worden overgelaten, hoe dit te doen of te bereiken.
Uit de leer van O'sensei "Aikido is Ku en Mu"; letterlijk "de Grote Leegte gevuld met goddelijk licht".
De Grote Leegte werd gecreëerd vóór de geboorte van de Universele "su-u-a" -stem, de Oorspronkelijke Bron (Ichigen), onze ouderlijke God. Uit "su-u-a", ontstaat "Ku" (-1-) en "mu" (-2-), waarin tegelijkertijd alles en niets bestaat. Ieder van ons heeft dit universum in zich, gevormd door materiële termen vuur-water en lucht-aarde en in spirituele termen, de vier natuurgeesten: Kusu Mitama (de waarheid, een manifestatie Oorspronkelijke Bron); Ara Mitama (de wijsheid); Nigi Mitama (beleefdheid, harmonie en eenheid (musubi) en Sachi Mitama (liefdadigheid en meedogendheid). Ieder van ons draagt deze grootheden in zich, elk met verschillende intensiteitsniveaus en snelheden. Bij sommige mensen komt Ara Mitama voornamelijk tot expressie, terwijl Nigi Mitama in anderen manifesteert. In deze gevallen is de mens niet in staat om zichzelf als geheel af te maken, tenzij alle vier natuurgeesten in harmonie samenwerken. De meeste mensen die vandaag op aarde leven zijn nog steeds onvolledig. Het is belangrijk om harmonie te bereiken. Dat gebeurt door de ziel en het lichaam te harmoniseren als een onafscheidelijke eenheid, door de werking van "su" en "u", geproduceerd door de kotodama "a-o-u-e-i", vanuit de onderkant van je buik, uit je fysieke mond. Deze vorm is precies hetzelfde als de spirituele manifestatie van de wrijvingsacties geproduceerd door de bewegingen van Takami Musubi (water) en Kami Musubi (vuur), wanneer ze dansen tijdens het spiraalvormig opstijgen, rechts en links draaiend. Als we deze kotodama en onze ware aard is, polijsten en perfectioneren, zullen we de wijsheid om de ware staat van de Grote Schepping van deze wereld te begrijpen. Aikido is stevig verankerd in de Goddelijke Wil, de Ene Oorspronkelijke Bron en is voornamelijk de manifestatie van de complexe en subtiele interactie tussen de natuurgoden, Izanagi en Izanami en van Takami enKami, dat wil zeggen, het Leven van het Universum, de Ademhaling van Hemel en Aarde, van water en vuur.
Voetnoot (1) Ku betekent Leegte, doch het is geen nihilistische toestand, maar een wereld gevuld met het liefde van de levende natuurgod Amanominakanushi-nokami.
(2) Mu is een wereld waar enkel "goddelijk" licht is, een wereld zonder gehechtheid aan iets in de materiële wereld. "Aikido onderscheidt zich van andere vechtsporten die tot nu toe zijn ontstaan. Het is de gewoonte om ons hele lichaam en onze geest waarheidsgetrouw en oprecht te leven. Het is mijn wens dat je deze krachten beheerst, inclusief zijn spirituele dimensie. Laten we samen studeren en ons volledig wijden aan Aikido. Aikido is het prachtige werk die, door deze wisselwerking, de waarheid levend kan maken. Mijn Aikido is de ware krijgskunst om ascetische oefeningen uit te voeren, geleid door de goddelijke voorzienigheid. Daarom is Aikido een religie zonder een religie te zijn." (M. Ueshiba)
Uit de leer van O'sensei "Aikido is Kotodama"; letterlijk "spraak van de ziel".
Kotodama of kototama verwijst naar het Japanse fonologische geloofsovertuiging van o.a. de Omoto-religie, dat stelt dat mystieke krachten in woorden en namen aanwezig zijn en zo een kracht vormen om onze omgeving, lichaam, geest en ziel te beïnvloeden. Kotodama is verwant met Japanse woorden zoals kotoage (woorden met magische kracht) en jumon (magische spreuk), waarbij het centrale concept in de Japanse Shintoïsme (en Kojiki) terug te vinden is (soms ook wel woordgeesten genoemd). Morihei Ueshiba gebruikte kotodama als een spirituele basis voor zijn leer, een rijke mix van oude Shinto-mythologie en Omoto-kotodama-religie, waarbij verschillende geluiden en geluidscombinaties de verschillende shinto-goden uit de Kojiki vertegenwoordigen en zo de fundamentele kern van de schepping van het universum vormt. De kotodama-leer van Ueshiba maakt nog zelden deel uit van het hedendaagse Aikidobeoefening. De leerlingen van O'sensei luisterden naar zijn kotodama-lezingen, maar waren er niet in geïnteresseerd.
Een voorbeeld van zo'n leerring van O'sensei die hij gaf: "Het universum is gecreëerd door de werking van de kotodama. Het Universum is de manifestatie van deze goddelijke wil. Het essentiële geluid "su-u-a" is het eerste geluid van die schepping, de Oorspronkelijke Bron (Ichigen) en werd geboren uit de Grote Leegte. Als we "su-u-a" uitdiepen, ontstaat de vijfstemmige "a-o-u-e-i". Dit hangt nauw samen met de combinatie van nigen, met twee materiële oorsprongen water en vuur en hun respectievelijke spirituele natuurgoden Takami Musubi en Kami Musubi, beiden geboren uit de kotodama "u", die op zijn beurt werd geboren door de ontwikkeling van de Kotodama "su-u-a". Hieruit ontstaan de zes geesten van "ta-ka-a-ma-ha-ra" (vertegenwoordigd de zes organen: ogen, oren, neus, tong, vlees en geest die de zes zintuigen baren: zien, horen, ruiken, proeven, voelen en denken), wat zich manifesteert in de acht krachten (sangen hachiriki), zijnde: beweging; stilte; stolling; ontbinding; spanning; losheid; combinatie en scheiding."
Uiteindelijk werden in de spirituele lessen van Aikido zo meer dan 75 kotodama's besproken.
"Het gevolg hiervan is, dat Aikido het werk is van Ame no Murakumo Kuki Samuhara Ryuou (-1-), de godheid van de karma." Ame no Murakumo is het werk van Universele Ki, de Ki waarmee het universum doordringt is."
"Door zich te zuiveren door kotodama, door Aikido, wordt de weg getoond om de hele wereld volledig te zuiveren van boosaardigheid en slechte gedachten, om zo de liefde te beschermen. Zonder liefde kan niets in de wereld worden gerealiseerd. Daarom geloof ik dat deze wereld zal worden vernietigd als het echte werk van Aikido niet wordt uitgevoerd. We moeten deze wereld beschermen. We moeten onszelf zuiveren - mensen, naties en de hele wereld - en vooruit gaan in naam van Amanominakanushi-nokami. Ik ken geen andere manier dan Aikido die in staat is om deze wereld te herbouwen. We moeten via budo de hoofdpoort binnengaan, de mensheid tegen vernietiging beschermen en ons toewijden om vrede te brengen bij de mensheid. Dit werk maakt deel uit van het werk van de grote Amanominakanushi-nokami. Aikido is de weg van oprechtheid en oprechtheid is de weg van toewijding en toewijding is een dienstverlening geven aan het bereiken van de constructie van de Universele Hemel, door ons te wijden aan de geest van de opbouw van een Hemel op Aarde. Om deze Weg te gaan, moeten we eerst en vooral onszelf zuiveren." (M. Ueshiba)
Voetnoot (1) Een letterlijke vertaling van deze naam is niet mogelijk, omdat de godheid wordt aangeduid met behulp van Japanse fonetische klanken "katakana", vertaald als "de creatieve activiteit van iemands denken welk zowel als een harmonieuze als een disharmonieuze trilling opgehoopt in het onderbewuste lichaam en deze onderbewuste wereld cycli van oorzaak en gevolg versterkt."
Uit de leer van O'sensei "Aikido is Masakatsu-Agatsu-Katsuyhayabi"; letterlijk "De echte overwinning is zelfoverwinning".
Door onze geboorte (Ame no Ubuya -1-) cultiveren en vervolmaken we onze principes en waarheden in onze geest (yamatodamashii), om de gehele natuur te beschermen. Daarom volgt Aikido de Weg van Masakatsu-Agatsu-Katsuhayabi (-2-) en is het hiermee het prachtige werk van kotodama (- 3 -), dat de ware betekenis nastreeft van de eenheid tussen religie en staat, door democratie en vrijheid.
Voetnoten
(1) Ame no Ubuya: Verwijzend naar Kojiki, waar de twee goden, Izanagi (man) en Izanami (vrouw) vele goden hebben voortgebracht. Toen Izanami echter de godheid van het natuurelement vuur baarde, werd ze verbrand, overleed en ontwaakte ze in het Schaduwrijk van de Doden (Yomi of de onderbewuste wereld). Izanagi was blind van woede om de dood van zijn vrouw Izanami en doodde het vuurkind. Hij zocht naar Izanami en vond haar in de Schaduwrijk, haar uiterlijk verbergend in duisternis. Hij vroeg haar om met hem terug te keren. Izanami zei dat ze reeds van het voedsel van de onderwereld had gegeten en ze nu één was met het land van de doden. Ze kon niet meer terugkeren naar het land van haar geliefde. Izanagi weigerde haar in Yomi achter te laten, nam de haarspeld uit zijn lange haar en gebruikte zijn haar als een fakkel. Hierdoor zag hij de afschuwelijke vorm van zijn eens zo mooie vrouw. Ze was nu een rottende homp vlees met maden die over haar verwoeste lichaam kropen. Izanagi huilde hardop, kon zijn angst niet langer beheersen en rende weg, met de bedoeling terug te keren naar de levenden. Izanami was verontwaardigd over zijn reactie en achtervolgde hem. Ze stuurde een leger van doden om Izanagi gevangen te houden in Yomi. Op de grens tussen de onderwereld en de echte wereld, pakte Izanagi drie perziken en gooide ze naar de vijand. Deze vluchtte weg. Dat is de achtergrond van de betekenis van Ame no Ubuya waar Ueshiba Sensei vaak naar verwees. O'sensei zei dikwijls dat de macht van de drie perziken die de militaire macht van Yomi verdreven, Aikido is. Uiteindelijk ging Izanami zelf achter Izanagi aan. Toen ze op de grens van de twee werelden tegenover elkaar stonden, blokkeerde Izanagi de uitgang en creëerde zo de scheiding tussen de wereld van de levenden en de wereld van de doden. Izanami gilde van achter deze ondoordringbare barricade en vertelde Izanagi dat als hij haar zou verlaten, ze elke dag 1.000 levens zou vernietigen. Hij antwoordde "Als je 1000 mensen doodt, zal ik 1500 mensen Ubuya geven." (d.i. mensen het leven geven in een onderkomen waar geboorte/bevalling gebeurt). Nadat Izanagi getuige was geweest van het ontbindende lichaam van zijn vrouw, voerde hij een rituele reiniging uit. Dit wordt weerspiegeld in de traditionele Japanse zuiveringsrituelen met water die O'sensei altijd uitvoerde bij zijn Shinto-heiligdommen, alvorens deze heilige ruimte te betreden.
(2) "Masakatsu-Agatsu-Katsuyhayabi": een natuurgodheid met zijn oorsprong in de Kojiki en betekent letterlijk "Echte overwinning bereiken door zelfoverwinning."
(3) kotodama is de vibratie voordat ideeën en zintuigen in je opkomen, m.a.w. de manifestatie van de eerste (natuur)god.
Uit de leer van O'Sensei "Aikido, de krijgskunst van de waarheid".
Aikido is de krijgskunst van de waarheid, het is het werk van liefde. Het is de manier om alle levende wezens van deze wereld te beschermen. Laat Aikido een leidraad zijn dat leven geeft aan alle dingen. Het is de manifestatie van takemusu, de ultieme Japanse krijgskunst, het goddelijke werk dat de oneindige, steeds veranderende technieken, vrijelijk produceert die alle gevechtstechnieken heeft geschapen die tot nu toe zijn gecreëerd. De missie om de groei van alles wat in de wereld bestaat te beschermen in overeenstemming met de wet van het leven en de groei van de hele natuur.
Aikido beoefening biedt de weg om eenheid van geest en lichaam met het universum te bereiken en de weg van vereniging met het licht van harmonie te bewandelen. Het belangrijkste werk is het bereiken van de eenheid met Amanominakanushi-nokami, de schepper, om terug te keren in harmonie. We kunnen dit realiseren door onze missie uit te voeren en ons te verenigen met de goddelijke geest, dat wil zeggen één te worden met het grote universum. Daarom moeten we onze geest en lichaam in orde brengen. We bereiden onze geest en lichaam voor om de verbondenheid van lucht (ki) en water (ryu); waarbij flexibiliteit/zachtheid (ju) en stevigheid/hardheid (go) heersen, op de juiste manier te begrijpen en te beheersen. Dit wordt shikishin genoemd, het vermogen van de geest om dingen te zien zoals ze zijn. Als menselijke wezens moeten we onszelf reinigen van alle onzuiverheden en elk onze eigen door god gegeven missie volbrengen. Dit is wat Aikido biedt. Als je echter alleen woorden gebruikt, werkt het niet. Je moet het zelf waarmaken, anders heeft het geen zin.
Aikido onthult de weg van Misogi, leidt mensen naar het gebed van de wereldvrede en dient als een harmonisch kompas van de voltooide eenheid van alle gezuiverde ki in de natuur. We moeten dienst bewijzen aan het werk voor de schepping van een universele natie en voor de volmaaktheid van de mensheid. Omarm de drie werelden: de wereld van het uiterlijk; de onderbewuste wereld en de goddelijke wereld. We moeten ons leven geven om ons in harmonie te verenigen en dit werk voortzetten. Dit is de manier om onszelf te voltooien en beoefening van Aikido toont ons het pad.
Uit de leer van O'sensei "Het pad van de budokrijger".
Er is geen ding in deze wereld dat ons niet iets kan leren en ons de diepere betekenis van het universum kan bijbrengen. Religieuze leer bevat diepe inzichten en wijsheden. Probeer deze dingen te begrijpen en ze te uiten door het pad van de (budo)krijger te kiezen. Aikido is het principe van de eeuwige voortzetting van het Universum en is de door de hemel gezonden waarheid en de weg van vereniging en harmonie van hemel, aarde en mensheid. Het is de manier om voor de hele schepping te zorgen en het allerhoogste werk van kotodama (-1-) en de grote weg van universele zuivering (Misogi). Degenen die diep in deze weg geloven, dienen de kennis van het verleden, heden en toekomst voor de oprichting van een universele natie. We moeten onze missie als menselijke wezens volbrengen en voorbeelden worden voor de grote unie en harmonie van de universele familie. Daarom moeten we de universele waarheid begrijpen en één zijn met de geest van Amanominakanushi-nokami. We moeten leren van de manifestaties en werken van Amanominakanushi-nokami in dit grote universum en helpen in zijn werk, als een zwaard (tsurugi). In Aikido is het absoluut onontbeerlijk dat we op de drijvende brug van de hemel staan (Ame no Ukihashi) (-2-), om terug te keren en om verenigd te worden met Amanominakanushi-nokami, die de oorspronkelijke spirituele schepper is van alles. Voor hem (Amanominakanushi-nokami) moeten we ons ego opgeven, ons bevrijden van onze egoïstische gedachten en ons inspannen om goddelijke daden te kunnen uitvoeren door onze geest (kon) (- 3 -) te kalmeren.
Voetnoten: (1) kotodama is de vibratie voordat ideeën en zintuigen in je opkomen, m.a.w. de manifestatie van Amanominakanushi-nokami zelf.
(2) Ame no Ukihashi betekent letterlijk de drijvende brug van de hemel. Het is de brug die hemel en aarde met elkaar verbindt.
(3) Kon: geaccumuleerde gedachtegolven, zowel in de manifestatie van de goddelijke "geest" als de manifestatie van spirituele golven van de "ziel" bedoelend.
"Liederen van de Weg", de spirituele geschriften van O'sensei.
Aangezien Aikido een vechtkunst is die streeft naar het zuiveren van de menselijke geest en het verspreiden van vrede in de wereld, is de plaats waar wordt geoefend, de dojo, onder invloed van beide concepten, krijgskunst en religie, doch Aikido is geen religie, omdat het geen dogma of doctrine heeft, maar een diep spiritueel systeem is.
O'sensei wilde dat mensen zou veranderen, meer oprecht in hun hart. Hoewel hij dit doel had, heeft hij nooit iemand gedwongen om zijn complexe filosofische leer te volgen. Hij begreep dat iedereen zijn eigen manier van denken heeft. "Ik kan alleen maar uitleggen wat de goden aan mij hebben geopenbaard," zei hij.
"De dojo van Aikido is de tempel van de geest, goddelijk als onderdeel van alles in het universum. In de dojo van Aikido moet respect, dankbaarheid en discipline zijn, want Aikido is budo, een manier om te vechten. Jezelf bestrijden is hierbij de meest moeilijke taak, doch het verslaan van jezelf is de mooiste overwinning. En zonder dankbaarheid kunnen we geen complete menselijke wezens worden. Wees dankbaar voor alles, voor elkaar, voor de natuur."
Ueshiba sensei gebruikte het Japanse shintoïsme (-1-) als creatief voorbeeld om zijn technische Aikidobewegingen te illustreren, om zowel de geest en het lichaam te gebruiken, door het samenspel van In en Yo, verwijzend naar de mannelijk en vrouwelijke natuurgeesten Izanagi en Izanami (-2-), verenigd in ademkracht (kokyu-ryoku) en ademmethode (kokyu-ho), geharmoniseerd met het lichaam. Morihei sprak vaak over Aikido met diep religieuze terminologie en filosofische concepten, verweven met de symbologie en metaforen van het Shintoïsme, geïnspireerd/beïnvloed door de Omoto-religie (1920). Een uur voor zijn Aikido-oefeningen werden zijn uchi-deshi's onderwezen in zijn verfijnde spirituele ideologieën en mystieke aspecten over de goden (uit Kojiki - 3 -), de juiste geest (Naohi), aangevuld met esoterische shinto-terminologie, de natuur en hun diepere abstracte betekenissen in Aikido. Ueshiba sensei verbond dikwijls de Aikidobewegingen met de goden uit de Japanse mythologie, naar de verhalen over het ontstaan van de aarde en van de goden en godinnen, waarover hij uiteindelijk zei: "Beoefen Aikido om de intrinsieke energie van het universum te ordenen, de wereldvrede te beschermen en om alles in de natuur in zijn juiste vorm te behouden. Trainen in budo is essentieel om in het lichaam en ziel de liefde voor de kami (d.i. bovennatuurlijke natuurgoden) te versterken, de goddelijkheid die alle dingen in de natuur genereert, conserveert en voedt."
voetnoten (1) Het shintoïsme, ook wel '"de weg der goden" genoemd, is van grote complexe invloed geweest op Ueshiba sensei, waarbij de krachten van de natuur(geesten) worden erkend en met veel respect worden eerbiedigd en is hierbij een van de moeilijkst te classificeren wereldreligie, nauw verbonden met het boeddhisme, waarbij de vernoemde goden niet te vergelijken zijn met de Westerse transcendente godheden.
(2) Volgens Kojiki ontstaat uit de vormeloze massa van het heelal uit het niets, een punt in het vacuüm. Dit centrum van grote kracht van het goddelijke, vol helderheid en de zuiverheid, creëerde in de pure hemel de god Amanominakanushi-nokami. Uit hem ontstaat uiteindelijk een godenpaar Izanagi (de verhevene man) en Izanami (de verhevene vrouw). Vanaf de drijvende hemelbrug (Ame no Ukihashi) begonnen deze twee goden onze wereld te creëren. Onzuiverheden vielen uit de hemel, met de vorming van verschillende natuurgodheden, o.a. de zon (Amaterasu); de maan (Tsukuyomi); de wind (Susa-no-o). Zo werd de aarde gevormd met alles wat groeit: planten, dieren, bomen, rivieren, alles verbonden met de mens, die de opdracht had om van dit alles te houden en voor hen te zorgen in de naam van het goddelijke.
(3) Uit lang vervlogen generaties mondelinge doorgegeven verhalen werd uiteindelijk het Japanse scheppingsverhaal dat ten grondslag ligt aan de Japanse shintoïsme neergeschreven in oude kronieken "Kojiki", in het jaar 712.
Een inspirerend boek van Morihei Ueshiba's "Grote Weg van Universele Zuivering (Misogi)".
Sommige boeken zijn een echt geschenk en als ze geopend worden, ontplooien ze een vreemde wereld die veel verder gaat dan wat papier en inkt, vol met theologische evolutie en mysterieuze kracht. Een boek met een opmerkelijk persoon in een unieke historische culturele omkadering op een pad vol dynamische mentale doolhoven. Aan het eind ben je niet meer dezelfde persoon als toen, maar een nieuwe versie van wat het betekent om een nederig mens te zijn. Boeken, stuk voor stuk vormen ze steen voor steen een beschermende toren om toevlucht te nemen, om al klimmende te proberen een wereldbeeld te vormen, omringd met magische beschermende spreuken.
Het weinige dat we over de natuur weten suggereert dat we nog minder over God weten door onze hedendaagse menselijke misvattingen en verwaandheden. Geen enkele stap in het streven naar verlichting zou ooit als heilig moeten worden beschouwd, maar alleen een zoektocht naar het pad van harmonie. Het woord "religie" komt van het Latijn voor "samenbinden", een concept om datgene wat gespleten is met elkaar (terug) te verbinden. En in deze zin van 'het zoeken' naar de diepe onderlinge relatie tussen dingen die oppervlakkig lijken, zijn de doelstellingen van religie en wetenschap bijna identiek. "Het religieuze gevoel is het sterkste en edelste beweegreden voor wetenschappelijk onderzoek." (A. Einstein).
Het is belangrijk om te begrijpen hoeveel we niet weten, om onszelf beter te leren begrijpen. Voor velen is het een moeilijk punt om de diepe en buitengewone zoektocht van Morihei Ueshiba grondig te begrijpen, om wat Aikido betekent, om wie we zijn. Dit gaat om een moedige intentie om hem te begrijpen zoals het misschien werkelijk was, niet om onze emotionele aanleg daarvoor op te dringen, maar te accepteren wat zijn verhaal ons vertelt. Hierbij het opmerkelijke verhaal van Morihei Ueshiba's "Grote Weg van Universele Zuivering (Misogi)."