Op 30 januari was er de eerste politieke afspraak van 2020: de gemeenteraad!
Het werd een vrij korte zitting, die bij momenten toch vrij pittig en geanimeerd verliep.
De zitting begon met het goedkeuren van de notulen van de vorige vergadering en ging dan over in de eedaflegging van een tijdelijk gemeenteraadslid. Opvallend hierbij: verschillende personen vanuit het publiek mochten tot achter de raadsleden komen om deze eedaflegging te filmen. De gemeenteraadsvoorzitter maakte hierover geen enkele opmerking en dat in tegenstelling tot zijn eerdere opmerking tot onze fractie. Er worden duidelijk twee maten en gewichten gehanteerd bij de toepassing van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad. Voer voor verdere discussie...
Aansluitend stond een wijziging van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad op de agenda. Een wijziging die de meerderheid wilde doorvoeren om haar eigen falen nog maar eens te verdoezelen. Zo wil men voortaan pas uiterlijk na twee maanden antwoorden op schriftelijke vragen. Omdat dit voorstel in strijd is met de geest van het Decreet Lokaal Bestuur, maakte ik namens de Vlaams Belang-fractie duidelijk wat wij daarvan denken. In niet mis te verstane bewoordingen werd de meerderheid met de neus op de feiten geduwd: "Zelfs in Bujumbura (dat is de hoofdstad van Burundi) krijgen raadsleden binnen de maand antwoord op hun schriftelijke vragen. Dus van hier tot in Afrika is een redelijke antwoordtermijn 1 maand. Enkel in Assenede zou dat twee maanden zijn. Voor een bestuur dat van communicatie een van haar speerpunten heeft gemaakt, is dit compleet belachelijk!"
Daarna kabbelde de zitting verder tot aan de aanvullende dagorde. Zoals steeds had onze fractie een aantal eigen punten ingediend.
Ten eerste peilden wij naar het respecteren van de kunstwerkennorm. Deze norm is decretaal vastgelegd bij openbare werken die gesubsidieerd. Schepen van Cultuur Bobelijn maakte duidelijk dat dit niet van toepassing is in onze gemeente.
Ten tweede interpelleerden wij naar de toestand van de historische risicogronden. Tegen 2028 moeten immers alle percelen in Vlaanderen in kaart gebracht worden waar een historisch risico op vervuiling bestaat. Tot op heden is dit reeds het geval in 125 gemeenten, maar niet in de onze. Schepen van Milieu Baetslé antwoordde dat de gegevens voor onze gemeente beschikbaar zijn, maar nog moeten worden vrijgegeven. De impact zelf zou vrij beperkt zijn.
Daarna vroegen wij naar de overdekte afscheidsruimtes op de begraafplaatsen. In twee van de vier deelgemeenten is dit reeds voor handen. wij vroegen dan ook om in Assenede en Oosteeklo ook een overdekte ruimte te voorzien. Schepen van openbare Werken Meulebroeck trad ons bij en vertelde dat men binnen de beschikbare budgetten zou bekijken wat mogelijk is. Uit zijn uitleg bleek dat in Oosteeklo al in 2009 een overdekte ruime voorzien was. Deze is echter nooit gerealiseerd. Een van de zovele projecten die met veel lawaai werden aangekondigd, maar die er nooit gekomen zijn...
Als afsluiter hadden wij ook nog vragen bij de gemeentelijke infogids. Naast veel nuttige informatie bevatte deze ook een reeks discrepanties (om het woord fouten niet te gebruiken). Onze fractie had een oplijsting gemaakt en vroeg hoe dit in de toekomst zou vermeden worden. Schepen van Communicatie Vercauteren trad ons bij en verzekerde dat stappen ondernomen werden om dit in de toekomst e vermijden. Voortaan zou een werkgroep waken over de inhoud van de publicaties.
06-02-2020, 13:54 geschreven door Stijn Van Hamme 
|