tsjoksax
muzikale belevenissen van een saxofonist



29-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het begin van het zomerseizoen en de festivals






 1.- EINDE Winterseizoen in de  HCDG

*Op  woensdag 26 mei  was  er een  gelegenheids- optreden ( eigenlijk het openbaar examen van de pianist ) van improviserende  jonge musici _____ waaronder enkelen  al  een tweetal jaren te beluisteren waren  in de HCDG  o.a.  bassist  Dries Geussens   en  drummer Simon Segers  vormden met  de  pianist een  "echte" rythmsectie ..... sec  ____en muziekstudenten .....  geen slecht woord overigens over de eveneens  aanwezige vibrafonist die een verrijking van het  klankpalet van de concepten   van de pianist betekende ....
Alles vond  plaats in  de   brouwerij -cafe  
GRUUT
Dat is  mogelijk  een nieuwe stek ?/maar toch staat de vleugel- piano weer een beetje vals / en  de locatie zelf , bezit een  nogal storende nagalm  

Maar het  gebeuren kon natuurlijk  weer eens  niet op een andere datum   worden gepland   ... 
Want  diezelfde avond en  nacht werd het  winterseizoen afgesloten in de " hotclub "met  o.a. de uitstekende   Gebruers Seppe  ...

http://www.myspace.com/gebruersseppe
Oliver Nelson Project by Guy Van de Poel.  

Een  life te beleven  zogenaamd  "aanstormend talent " , alhoewel hij al lang een kompleet en boeiend  pianist is , maar  heilaas  alweer  op valse  piano ?......in het gezelschap ( zoals bleek ) van een  goede  rietblazer (die ook het noice maken  niet schuwt  )  en een invallende gedegen drummer    ... met een jamsession achteraf natuurlijk , wat dacht  je ....

Patrick De Groote kwam  alvast meespelen , uiteraard was er Bart Marris  
en  je  kon de come back ( opnieuw in het gentse  circuit )van een groot  trombonist  meemaken  ....
Het was een  beetje free historie  uit het Gentse  en een reunie   tijdens de  jam :    2 leden   van diverse lichtingen (  ikzelf ben van de laatste groep  uit    midden zeventiger jaren ) van de  univ jazz club met als verbindende  factor  de trombonist  Serge Hoste  ...   

Veel wisselende   bezettingen  ook, 3 kopers , 2 saxen ,  verschilllende bassisten en drummers , een  gedegen  guitarist    , en laat in de nacht nog K. Rosseeuw  op bass ..... of bleef  je liever  hangen in  het Geuzenhuis ? ..... Toch wel belangstelling  zelfs tot diep in de nacht  ( met uiteraard een kleiner groepje  publiek  naarmate de uurtjes  vorderden )

De dag voordien speelde trouwens  familie  Koen DeCauter in de Hot club  , samen met Ronnie Verbiest 
Dat was  zonder  mankeren  volle bak en ik kon er jammer genoeg niet meer in ....  
 
Koen DeCauter  komt trouwens een  hommage spelen ter gelegenheid van 100 jaar Dzjango   op de openingsdag  van Gentjazz 2010





In het verschiet : 

Er is een  kalme periode  in het verschiet ... zeker   in de gelegenheden waar ik  actief  ben en/of over de vloer kom .... 

*" Het Damberd "  blijft  nog steeds  "afwachten  " ... Dat is traditioneel al  altijd  zo geweest in de zomer  , maar vorig jaar  werd het roer wel eventjes  omgegooid  ... Tijdens  de feesten opteerde men voor publiek-trekkers  : rock  en pop bands ...enzo ... Niets verkeerd mee , maar dat is/was  nooit  mijn "cup of tea" ...

(UPDATE )
Of toch niet  ..
De dekenij van de  korenmarkt  is  wakker geschoten ;
Traditioneel deden ze altijd wel wat  met het pinksterweekend  ... maar dit jaar kon het niet wegens de werken op de korenmarkt  ...
Lang genoeg gewacht  : ze trekken  de  feestelijkheden  op gang op  zaterdag  5 juni en zaterdag   12 juni   : De week daarop is er een receptie van de stad met  o.a. "kinderanimatie( ? )"

Het Damberd  ( = Annie's  voorstellen zijn  grotendeels  gevolgd ? ) had bij de programmatier  zelf  , een  vinger in de pap ...Opvallend is de eerste  zaterdag  de aanwezigheid van de jonge garde  musici  gevormd aan de jazzafdeling  van   het Gentse concervatorium
Het Damberd heeft trouwens altijd gestaan voor de lancering  van  en  het leveren  van gigs aan  jonge musici 

De jonge wolven worden trouwens  afgewisseld met  dichters van  het collectief ; De Wolven van LaMancha  

De 5 juni wordt een mengelmoes van jazz , fusion  en wereldmuziek
Maar volgens  mij zal de nadruk vooral ligen  op latin-jazz  (en rock ) zoals die  in de succesformule " PoléPolé " in het Gentse een begrip is geworden  

1.-ASI SEA

Vooral een  fusie van  amerikaanse  , indische  , arabische  en  spaanse  bluesachtige dingetjes ( en inspiratie )   / allerlei wereldmuziekjes
En dat is heelwat  .... 

Beau one (lead guitaar),
Djuro (guitaar )
fedjean Ven Veld (bass) 
Indra Boone (zang percussie ) 
Marjan Willem ( fluit , zang , percussie)

  Myriam calberson ( fluit , percussie )

Hier is  een  clip van een vrij recent optreden :



De Clip zit wel in de genre's  die ik graag mag horen 

Ik kwam dus te laat  ....het blijft een gesloten boek    

2.- EDIFIERS
http://www.myspace.com/edifiersband
Een beetje de caraiben  ....een beetje eigen nummers , een beetje  covers  , een beetje Eddie Harriss
Door  o.a.   musici van  " Lady linn  &  her magnificient seven "   en een paar  Latin en( salsa ) bands
enkelen  staan ook  bij het  personneel van de cumbiaband  van Paola Marquez    

Tom Callens (tenor:/rieten /fluit  )
medewinnaar met het Artet  v an de  prijs voor jong jazztalent 2006
 

Edwardo Vega (guitaar /composer )
http://www.myspace.com/eduardovegamusic
Michael De Schryver (orgel)
Andrès Fuentealba (bass)
Lieven Declercq( drums )

Deze  musici ( althans  toch  volgens de  aankondigingen  rond deze  formatie  , meen ik te weten )  hebben hun hart verloren aan rock steady en  Ska

 
Maar er zullen   toch  wel  nog veel  (mainstream ? -)jazz procedees   in hun vingers   zitten 
Op het eerste zicht  staan ze  voor  pretentieloos  amusement : een spin off / doorslagje  van jamaicaanse muziek 

....
Opvolgers van  Eduard Buandee  en zijn skyblaster  ???? 
of wordt het  ook  gekruid met een   snuifje   ( de in gent  niet onbekende )  Nigeriaan  Feso trombone ( Fesobi Olawaiye,) /afro-rock ala Fela Kuti ?David Allan ?)

Ik heb van dit evement slechts de eerste drie openingsnummers  van  de Edifiers  bijgewoond

-Het leek een soort  weinig  overtuigende intro  te zijn van een begeleidings-band ... 
-Er was bovendien  dat soort   afgrijselijkste versterkingtechniek  die blijkbaar op dergelijke kermiskoersen de rigeur is  ....

Wat me echt deed afhaken was de geluidssoep die een imitatie  van   de prehistorische gimmick van Eddie Harris( de Varitone-sound )  het orgel en de guitaar over het geheel uitstorten  en waarvan de  ingredienten  blijkbaar   triviale deuntjes en  aan de instrumenten aangepaste simplistische melodieflardjes   waren van een of andere exotische  Eddy Wally .... Die kwam bovendien  maar niet opdagen  en dat   terwijl dit soort ambiance muziek ( want andere pretenties hebben deze mensen met dit werkstuk   niet   , dacht ik )  daar toch om smeekt ;en/of   terwijl de "openingsnummers" van dergelijke settings  gewoonlijk de beste zijn  ( die  "krakers"   moeten immers het publiek mee krijgen ; het is erop of eronder ... en als dat niet lukt bij eerste drie nummers  wordt het niets  ....  ) 
Het bleef bij  tergend  aanslepend  grasduinen  in het kookboek ipv  er  onmiddelijk een  eigen  potje van te stoven deels uit eigen keuken   

Tsja,  het was /is  dus geen  club- optreden van mainstream jazzmensen voor een geinteresseerd publiek ... daar komen gewoonlijk  de beste nummers  nadat de  musici zijn opgewarmd ... in de tweede set dus  .... Overigens moeten ook  jazzcats  (op festivals  bijvoorbeeld ) alles inzetten op hun openingsnummers: Ook daar moet  de set "koken" van bij het begin  / en  daarom   spelen  de beteren  zich meestal vooraf wat in , in aparte ruimtes/ of desnoods in de  wijde omgeving   / maar daar ontbreekt het natuurlijk aan , in de meeste  vlaamse  accomodaties 
Er zijn ook die rare  vogels   die  altijd  en  overal    bezig zijn  met spelen ....het  enige wat je hoeft te doen is ze op te pakken  en op een podium te droppên op het juiste moment en/of rariteit ... maar dat is ook niet ideaal ( voor dit soort muziek althans ) ...   

Overigens  meen ik dat deze instrumentisten heel wat meer in hun mars hebben ..;dat komt  echter niet tot uiting  in het begin van deze set   :
Ze kozen immers  voor een almalgaam van de meest voor de hand liggende   licks op hun  instrumenten ( weliswaar uit hetzelfde muziek-genre )
:  Een soort van verzamelde  grootste  gemene deler  van   gangbare gemeenplaatsen  in dat  genre ....om het cru te zeggen ... 
Leuk voor wie dat weet te smaken ...              



Ik zal mijn verdere  Commentaren    over het geheel   daarom   maar inslikken
 ; ze moeten  noodgedwongen onbekend/op de vlakte , blijven .....  
en/of  laat ik het  verder  allemaar met   de  mantel der liefde bedekken ...of ___ wat minder vriendelijk ____ vooral  wijten aan    de onverschilligheid  van de bewust  afwezige die het  (beste of het slechtste ) niet (meer)  hoefde mee te maken 

Tenslotte  had deze prachtige  zomerse dag nog heel wat anders in petto  dan dit  middenstandsfeest op de zaterdagse wekelijkse shoppingdag  ...

Het bracht  de korenmarkt op het voorplan dat  wél .....


3.- PAOLA MARQUEZ  QUARTET 
De  Colombiaanse zangeres  Paola Márquez ( studeerde af / 2009 jazz /conservatorium Gent )
Speelde  samen met Jack van Poll, James Scholfield, Natascha Roth, Maxime Blesin,
Sal la Roca, Chantal Willie (Zap Mama), Juan Carlos Rosquete ...
-Richte  de  Cumbia  formatie  Maguaré op ( Pole pole  2009 )


Hieronder een clip van afgelopen winter in Nederland ....


-Treed  hier op  5 juni  aan met een   quartet ( =  een  drumloos ensemble ten dienste van  songs ?) en een repertoire  van
( zoals aangekondigd ) Bossa Nova en Latin Jazz 

Nathan Daems(tenor )
In clip van het  nathan daems  quartet ( kluizen ) met ( oude bekende  F. Ottervanger )





Bart Vervaeck & Nathan Daems

Bart Vervaeck ( guitaar)bekend van
Koen De Cauter en de zondag jamsessions in de HCDG 

Rui Salgado ( Contrabass ) 

http://www.myspace.com/salgadorui
De man is  dus niet afkerig van allerlei modernismen ( Audrey Lauro ?) en is  ook  minimalist 



Deze laatste groep  lijkt me  beloftevol  voor de  jazz  en impro afficionado  die ik ben  ....
Maar het is afwachten  wat de anderen zullen  doen natuurlijk  ...

Maar dat  heb ik niet  meegemaakt ... ik was al lang weg  van de korenmarkt  .
Onbekend gebleven dus  ....


En moest je het nog niet weten : De ( verschillende )tradities  en  fusies   in  de  werelmuziek drijven  net als de jazz (eigenlijk ook de oudst  bekende en  goed verspreide  wereldmuziek ) op improvisaties en ( vooral) op  rythmische frames als  richtinggevende structuurelementen ...
Wereldmuziek is trouwens  de (overlevingskans) van de  ietwat  stram geworden  jazzpurismen  ...
en dansen is eigen lijk een vorm van deelnemen aan de muziek , net als  meezingers trouwens  ...

Wordt deze zaterdag  een  doorslagje  van allerlei  latijns amerikaanse  versies van " mijn hoed die heeft drie deuken " ?
Geeft niet ?   .... Er   wordt alleszins gemikt op  
la Fiesta 
Hopelijk valt er ook iets te genieten voor oudere luisteraars/kenners van modernere insteekjes  die de  diverse platgespeelde  clichées  van  amusements-muziekjes  kunnen overstijgen  ,  en  die  noodgedwongen geen danspasjes meer  kunnen plaatsen  
    

Meer details over het programma  van volgende week :   die het  volgens  mij  eerder van  Gentse leute ,  Rock en  Songs  moet hebben (___de twee laatste  genre's  zijn  niet echt mijn dada  dus , zoals reeds gezegd ) zullen zonder twijfel nog in de  plaatselijke  kranten worden aangekondigd  en besproken   ....
Ach  ik zal  alvast    een en ander proberen meepikken    .....Interessant op die dag   is ( voor mij toch )  de inlassing van intermezzo's   door  djembespeler  Béh Palm , en dat wil ik dan weer wél  graag  meemaken 

 

*jazzcafé  "Het  Onverwacht Geluk   "  in de  burgstraat  ___die ietwat verlepte  straat  ligt  enigzins uit het  centrum ___ afficheert  "  in het zomerseizoen   verder  "livemuziek " op woensdag vanaf 21.30 u ....        

Ik was  er  nog nooit  regelmatig geweest  op de woensdagen =
Want  meestal speelde ik dus zelf  wat  op die dag   , toch  was  ik er  ooit eens  binnengesukkeld  (in de beginperiode van dat café   )op een verloren dag  , maar toen bestond het  aanbod  voornamelijk  uit    trendy vermaak   en dansclub  gedoe    )         .... Maar ik  ging er gisteren op 2 juli   gelukkig   nog allemaal  eens   bekijken  ;  Ik wist   namelijk  dat de groep  " De Beren Gieren " was  aangekondigd op het uithangsbordje    ....
Dat was  gelijk  een goede gelegenheid  om dit  trio   nog eens aan het werk te zien in een  kleine clubachtige omgeving   en vooraleer  ze  de spits gaan afbijten  op het GentJazz , vlak voor Koen De Cauter     ; bovendien  is dat  op  de eerste festivaldag waarop  veel volk wordt verwacht   en  dat  ook al  vanwege" top of the bill " op  die dag  : Norah Jones

Het viel allemaal erg mee ;
  goede muziek (zoveel mogelijk  akoustisch gebracht  ), schappelijke  prijzen , alleen een  nogal  storend  en  tetterend    café- publiek  dat je niet goed kon verstaan omdat het  trio  toch nog iets te luid speelde en weigerde  behangpapiermuziek te spelen   
Maar je kon wel degelijk verhuizen  naar de trap waar het veel beter  te beluisteren viel ...De pianist  F. Ottervangher vertelde me achteraf  dat hij zich goed geamuseerd  had  : en dat is  het belangrijkste  ... Het speelplezier  sdpetterde eraf   en monde uit  in   geslaagde   :  Lennie tristano - achtige  pianofree   ;  effectieve  ondersteunende  bass en streng gedoseerde  / gekontroleerde drumpartijen ( a la  Shelly Manne  ?  )
Eigen  werk ook   
Bloedbenieuwd hoe ze zullen overkomen op het podium in concert zetting  ...
 
De Beren Gieren spelen als winnaar van het Jong Jazz Talent 2009  alvast  ,zoals reeds gezegd  ,een concert op Gent Jazz Festival 2010, een concert op Dinant Jazz Nights, een concert op Jazz Maastricht, het slotconcert van Jong Jazztalent Gent 2010  

(Hieronder  drie leden  van de groep die ook  op  het  " Jazz sur l'herbe " festival  speelden )

De Beren Gieren by volume12.   De Beren Gieren by volume12.
Lieven Van Pee (contrabas)                                       Simon Segers (drums)    
Fulco Ottervanger (piano en composities)
De Beren Gieren by volume12.                   http://www.myspace.com/deberengieren
 


*Op 26 en 27 juni is er interessante  live muziek  te verwachten in   serren  en de   bloeiende  buitentuin van de plantentuin van de universiteit  aan de hoek van   ledeganckstraat/Emile Claus laan   ( voor  de  muzikale wandeling in de tuin  is  een regenloze zomerdag een must
  )
dat begint allemaal met theater om 15.30- 16 u 
waarna de wandeling  Hameln volgt ....   

Vooral de zaterdag wordt interessant voor de liefhebber van vrijere improvisatie muziek  :
Komen zo goed als zeker   ;
Om  19u  Sureau  met  de Brusselse  noice /voice  maker  Jean Michel Van Schouwburg  , met drummer Kris Vanderstraeten  en bassist
duizendpoot 
jean Lemey

Organisator is  Peter De Prez  van het Useum ...die  als performer  op dit  vlierbessen  noice/klanktapijt , gaat voorlezen uit eigen (dicht)werk  
http://www.useum.be/muziek.html


*Ikzelf  heb  graag  Peters uitnodiging  aanvaard  om  een  paar wegwerp soli  te  komen spelen (  eerst en vooral  als een van de    mystery guest ) ...altsaxoli is een specialiteit  die ik tien jaar geleden al   life  uit probeerde ( samen met allerlei dichters  ) o.a. in de  voormalige "Duke" en de " Hotsy Totsy "
.....tenslotte speelt elke zichzelf  respecterend  improviserend  muzikant ( van mijn soort ) dagelijks  een  maniakale  portie  muzikale oefeningen : en dat zijn eigenlijk soli  uit de houtblazerij   ....Je moet die muzikanten types  slechts vangen en op het gepaste  moment op  een podium droppen  ... Gelieve  toch  niet op te  spelden  als gevangen vlinders  , zodat ze passen  in een  vooraf  geprepareerd  kistje  
Wat ook   niet wil zeggen  dat het slechts producentjes   van   aperitiefhapjes zijn  /  of zagers van dikke planken .
 
Dat ik misschien ook Jean Michel & groep ( alleen de drummer ken ik  nog  niet )  zal vervoegen voor een paar korte acts is geenszins uitgesloten, maar dat zal slechts ter plekke worden  afgesproken  en  vooral  op uitnodiging van  die muzikanten zelf   ...   



om  20u  Wastelands   met 
*Fujara  (en andere blaasinstrumenten  bespelende )/  
percussionist jan Marmenout   
Samern   met  de uitstekende cellist Lode Vercampt 
Lode Vercampt en Philippe Thuriot by volume12.  
 



 
Afsluiter  wordt om 21 uur Sediments
met  de Duitse trompetiste   Birgit Ulher
altviool
  Julia Ekhardt 
en  de  uitvinder/gebruiker   van allerlei   geluids"versterkte " objecten Olivier Toulemonde  

Of er  nog ergens  een late jam volgt met het aanwezige talent  zal onder meer   afhangen van een geschikte ( geen geluidsoverlast gevende ) locatie ...en uiteraard hun eigenste  zin en  agenda van aanwezige muzikanten en organisator(en ) 




De zondag
zal wat meer de klassieke toer opgaan met een ( al met al  conventioneel ,)  aperitief concert  , maar ook hier zijn verrassingen  beslist  niet vooraf  uitgesloten

UPDATE
Het programma  van de tweedaagse   werd me medegedeeld  door de organisator   ;
je  kan het hier vinden  ---> (klik):  
plantentuin (Tsjok45)




* begin Juli  is er dan  Parkjazz in  Kortijk  
  
*luttele dagen nadien wordt het tijd om het Gent Jazz  2010 aan te doen ... Mis vooral  de 8 ste niet :  want  dan treed  mijn grote  model  Ornette Coleman nog eens op ... Deze tachtigjarige  en zeer belangijke  grondlegger van een bepaald soort moderne jazz   is naar het schijnt nog even kwiek en  muzikaal alert   als de dit jaar overgekomen  
Marshall Allan           (klik)-->El Negocito 15 03 2010

 

Doen , het is  misschien de laatste keer dat het nog kan ....

De dag daarop is er  Chick Correa  waarbij ik uitkijk naar  Kenny Garreth ... De altsax die eveneens tot mijn  groepje  selecte  favorieten op het instrument behoort ... De altsaxen kunnen blijkbaar niet op dit jaar

 
Beetje gehad  of geen zin in de  rest ?
Ga dan naar  gratis  Brosella voor Roy Hargrove    

Of er ook  officieele  gentjazz " jamsessions " zullen plaats hebben   ? Jawel 
Laat ons hopen dat het wat minder  stroef  , misplaatst elitair , en  vooral  minder   schools   van opzet (doordrenkt van  sectair purisme)  wordt dan vorig jaar ... en please hou het  ook toch een beetje Gents  aub , de stad is rijk genoeg aan plaatselijk talent ; een charmant  brussels cocktail triootje inhuren hoeft echt niet ..... ach , best mogelijk dat er  vorig jaar  toch  veel  goeds tussen zat  , want  ik ben er slechts éénmaal geweest  .... het was nogal stuitend  hoe men daar  plaatselijke  free-musici meende  te moeten afschepen     ...
Ik hoop   dat  vooral de  aanwezige grote namen van het festival  ,  de weg naar  die  middeleeuwse  hotel kelder mogen  vinden 


* Daarna volgt  de  tiendaagse Gentse  Feesten  volksveldtocht  ( in een stadscentrum  dat  blijkbaar vrij recent  nog  is gebombardeerd is ? )met  haar uitlopers  in de Patersholfeesten ( er is natuurlijk  terzelfdertijd  Jazz Middelheim  ,  ook  voor diegenen die het Gentjazz fest hebben gemist )  
Toch in de gaten houden  : want Jazz  en  impro  is ook daar traditioneel  al altijd  aanwezig   geweest  

Of ga je liever naar  de stad van Adolphe Sax ,Dinant  ( van 16 tot 21 juli )  : tenoristen 
David Sandborn en Ian Garbarek en een programma voor het brede publiek  ? 

* Daarna is het doods  tot minstens  eind augustus , dacht je  ...  of tot  en met  de happening  van  het festival van Vlaanderen de boel langzaam weer op gang  zal trekken ?

*Vergeet  het  :  we kunnen  ondertussen ook buiten Gent -centrum  zelf  ( om nog   niet te spreken van andere  locaties in onze provincie en ons  landje=  ) ,  jazz en vrije imrpro muziek  meemaken :   
Onder meer met Jazz in 'tPark : het slotconcert vooral heeft mijn persoonlijke voorkeur    :  
,op 4 september 2010 om 22 u

Steve Potts(alt)
Cel Overberghe (Tenor)
Patrick De Groote (trompet , bugel )
Ronald. Lecourt (vibrafoon)
Paul Van Gyseghem (bass )
Noël McGhie ( Drums )
  

Steve Potts ( alweer een van mijn favorieten en een erg belangrijke  alt en sopraan  saxofonist  die vooral  nog  de persoonlijke  herinneringen  aan  de  Steve lacy concepten in de vingers  en het hart   heeft    )  

 Steve Potts  2009 (Paris) 

( Dowloaden duurt wel een tijdje )
Aunt Mary's armoire (mp3)
Bucket of blood
(wav)





En daarna is er   een beetje   respijt    tot en met  de  start van het nieuwe winterseizoen  in het  jamcircuit  en het uitgangsleven 
 .... oef


29-05-2010 om 00:00 geschreven door tsjok45  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
24-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PINKSTEREN 2010

De Ham Sessions  2010  

 * Dit  Pinksterweek-end ging ik de  Zondag en maandag  als gewone luisteraar  de ' Ham Sessions' (Voor mij was het de eerste keer )   bij Michel Mast  thuis , bijwonen  
Ik verheugde  me er op  om  zeker  een paar "oude bekenden  " terug te zien  tijdens   deze  alweer  derde  muzikale  versie van " chambres d'amis"
Ik was   zeer benieuwd naar  al de groepen die aantraden  ....  en die ik  na een  langdurig   persoonlijk contactverlies  met  de levende muzikale scène  ,  voor de eerste maal life   zou  bezig zag   
Een  verslag  ( met een eerste indruk en heel veel mijmeringen   ) van/over   die twee dagen    staat  hier onder :
 
op Zondag  

Was het vorige weekend in het citadelpark   een hartverwarmende en confirmerende   manifestatie  van  vooral   jongere musici ( en  kundig  begeleid door  de  late dertigers) die stilaan de fakkel doorgeven  en daarmee  de toekomst van de Gentse impro-muziek verzekeren ...dan was   dit driedaags gebeuren   een demonstratie  van de  belangrijke  kweekvijver van  klasbakken  die  Flat Earth Society is geworden ....

Van  de  voormelde  jonge wolven   herkende  ik   trouwens ook wel iemand   in het opgekomen  publiek
Ook maandag bemerkte ik er een paar  ....
  
Alle  aantredende formaties hadden  overigens  op de een of andere manier  een link met de verschillende ondernemingen  van Peter Vermeersch  
De dag samengevat in  één  woord :
GESLAAGD , GESLAAGD en nog eens GESLAAGD




Wofo Wofo <--klik
 





Mattias Laga - Klarinet, Basklarinet
Michel Mast - Tenorsaxofoon
Leonard Duna - Piano
Xavier Verhelst - Bas
Tom De Wulf - Slagwerk
 
 

Een veelbelovend   openingsnummer gevolgd  door mooie onderkoelde, smaakvolle  en perfect gespeelde dingetjes   met "third stream" inslag
____muziek als  ragfijne pentekeningen ____   en gebracht als  interpretaties van de  komposities van voonamelijk Saf Verhelst
(  een andere  uitstekende  Gentse componist /bassist  die ook al lang aktief bezig is   ) 

Uitstekende klarinet
: ik had  nochtans  graag wat meer  bassklarinet  gehoord  en  alhoewel ik geen groot liefhebber ben van de black stick , was er zeer gaaf  en boeiend werk te horen op dat instrument ___in die mate zelfs dat ik  weer wat meer ben  verzoend  met de  rechte klarinet (1)



  
En uiteraard  goede  en  mooie tenorsaxsoli ....
Maar ik kende de tenorist al : goede wijn behoeft geen krans  / De man speelde konstant door de jaren heen op hoog niveau :  iedereen weet het en dat is nog steeds  zo ...


Zeer efficiente  drumpartijen  die  kompleet fusioneren met het geheel   

  

Mijn  algemene  indruk van het optreden van WOFO :

Een weverij  van allerlei rythm's van diverse origine en pluimage 
Bijvoorbeeld ( ik geef wat persoonlijke  indrukken )  :
Funkbas gecombineerd met beguine 332)  en   "spanish tinge"(3122 )  bolero -achtige dingetjes  ,en  vooral   allerlei omdraaiingen van 7 aksenten figuurtjes   van het  11/11/11/2   type  ( 7 aksenten   over  8/8  als basis    = het afrikaanse  "akwete"   ) 

En daarop geënt  : een beetje  balkanklarinet ( ik verwachte ook uitgesproken  aksak rythms( bijvoorbeeld   32 22  en 3213  )  ,maar ze kwamen niet expliciet  ,: spannnend (  de spanning tussen wat  wordt  gesuggereerd / verwacht  en  daadwerkelijk perfect gebracht , is de moeder van  innerlijke  swing  bij de luisteraar( = "dancing in your head , baby"  )); Uitendelijk  werden deze aksak dingetjes  helemaal niet gemist  .... Mocedonia = een goed voorbeeld  van  het  soort  impressionante collage  van  allerlei motiefjes  dat  kenmerkend is voor  de schriftuur van deze groep, toch alleszins tijdens dit  optreden    ) 
en
als uitsmijter  tenslotte een bluesy nummer (2)  dat  mij  onwillekeurig  wat  deed denken aan een
updated  Stanley Turrentine atmosfeertjes :( het bisnummertje  zat  een beetje  in diezelfde hoek  )inclusief  enige  honkende preacher style tenor 

Maar dat is niet lang  het enige in dit boek kaarten  ; er zijn ook dromerige  en biterzoete ballades (December)  en impressionistische  uitstapjes  aanwezig  ; er is  de  introverte focus met als  resultaat  het  doorzichtige "flou artistique "van  een pentekening die langzaam   aquarel wordt   
Kortom een  zeer geslaagd  ,  afwisselend  , professioneel gebracht en  clever  samengesteld  eclectisch geheel 
Ongetwijfeld  valt het in de smaak van de meeste  mensen  maar  zelf vind ik het niet bepaald spannend genoeg  om de  aandacht vast te houden gedurende de ganse set
Je wacht eigenlijk op iets wat maar niet komt ....
 
Maar  wie ben ik         

De   nieuwkomer / bij  Ravel(?) aanleunende pianist ( Heeft  einzelganger  en guitarist  Walter Verschaeren  zich alweer  terug getrokken ? ) paste moeiteloos in dit weefsel  ;  De man  was degelijk, routineus professioneel en bleek een  perfect conventioneel  begeleider  maar nam nog geen uitgebreide soli; maar dat is( nog  )niet echt nodig  want vooralsnog   is   het   fijne  samenspel  = het uitgebalanceerde zwaartepunt en de  grote troef (gebleven ) van deze formatie





Free Jazz ?
Helemaal  niet ...


(Michel Mast  vorig jaar  in  ) WoFo is helemaal niet free.......Maar dat etiket blijft gewoon kleven.


Ach ja, ‘free’; af en toe doe ik dat nog.
(Deed Michel Mast   op dit festival in 2008 nog  ) ....  met Peter Van den Berghe , Eric Thielemans en Pierre Vervloesem hebben we een ‘free set’ uit onze mouw geschud

bron : 
29-05-2010
<-- (klik)Ham Sessions 2009


Ach ja ,
( voor de goede verstaander ) Michel ( trouwens een prachtige muzikant  en efficient  organisator ) is wél afkomstig   uit de free , maar hij is verder geevolueerd ( speelt al decennialang in de formaties van Peter Vermeersch ) ... Free  is   helemaal niet zo gemakkelijk( en erg ondankbaar )  Natuurlijk wél  "gemakkelijk"  ( als stijl ) voor de jongens die het vroeger ook al speelden ..... duidelijk
    

Blijkbaar  is "free " bruikbaar  zoals  zovele anderen  aanpakken  (die allemaal   enkele  waardevolle en bruikbare sjablonen  hebben opgeleverd  en ook de " free " kan passen in een amalgaam ?) in het rijke palet van de hedendaagse muziek    en  kan je  erin grasduinen naar believen ...af en toe een free-sausje dus om de boel wat op te peppen ?   
Tsja dat  is  een keuze :   een procédé  :  een  soort    recyclerende  aanpak (waarbij met niet moet denken  dat  " free " gemakshalve   en stereotiep  moet worden gelijkgeschakeld  met de energy school  van  bv Brotzman en Co ?  ...".Let my fingers  go " is ondertussen een erg gedateerd en oudbollig   alternatief  geworden  voor "let my people  go ") 
Het  "loos gaan " en het  vrij fietsen   past  altijd   moeiteloos  in  goed ogend  patchwerk  en   genietbare moderne  potpourries ( van concepten ) nu de  verwende oren van de  goefende  luisteraars dit zijn gewoon  geworden  .... ja ,  het zelfs verwachten  ...

Niets  mis  mee , natuurlijk
 
Maar ( ik kan het niet laten hier verder op  in te gaan met enig gemijmer en  geassoc ieer  ) 
je kan toch  beter voorzichtig blijven met het leentjebuur spelen  van stijlelementen  , chichés, motiefjes    en manierismen    ;
want
-ooit was er  deze of gene " klassieker " met jazzsausje    ;  maar dat bleek eerder  een  misser ____indien al geen miskleun  ; Teveel  dikke saus en /of  teveel  vooraf aangekochte  halfpreparaten uit  bijvoorbeeld  de Bach keuken .... 
en oppassen is het altijd   .... geblazen
of het wordt allemaal  altijd hetzelfde kleinschalige   en vervelende  eenheids-papje geserveerd door kleine  hardwerkende  ondernemers enambachtslui uit gaar- en graaikeuken
________  De grootste gemene deler  voor het grootste gemene veelvoud is nauurlijk de  veiligste   geldezel , maar dit kan toch niet de hoofdbedoeling zijn van de hedendaagse  muziekmakerij    ?( oh jawel de muzikanten moeten  kunnen  overleven )  ...  

Toch blijft improvisatie ( routineus gebonden, dat wél,  aan  referentiepunten ( zoals  bijvoorbeeld  scenario's   waaronder  schriftuur  , akkoordenschema's , toonladders , modalen , enharmonisaties ,  "exotische " tunings .... instrumentenkeuze  ....Het verkiezen van    konstante modulering ,  een idioom , een vertrouwheid met de medemusici en of hun  eigenheid en  originaliteit ... etc.... etc  ...   )  en  waaraan de musicus zelf beslist zich al dan niet ten houden  , dat wél , en nogal  spannend-  expressionistisch  gebracht ,  gekoppeld aan   momentane  inspiratie   : Een van de   motoren  van  de  jazz en  dat wat men  nogal "mythisch "  swing noemt ( vooral  die in je hoofd )  ...
Net zoals in de  liefde kan je het ook  "faken"  natuurlijk  .... en net zoals in de  liefde kan het evengoed een  anticlimax zijn ....en net zoals in de liefde  is er nood aan heelwat fantasie  ......  hoort er allemaal bij ...

Jazz  en improvisatiemuziek  ( althans deze die ik verkies  ) speel je  vooral   uit  de  ingewanden , de  buik  maar vooral ook  én  met  het  hoofd én in het bezit van fingerspitzgefull  / ingeoefende parate  instrumentbeheersing  ....(1)

Alleen uit de buik is het  vlug een scheet , allen  uit het hoofd  is het een  oprisping die  al vlug  verkeerdelijk voor een lumineus idee wordt gehouden   ... maar  het is gewoon  wat wervelende  wind die je moet kneden tot   een effektief emotioneel communicatiemiddel....
Het brengt mensen in " the mood "  , hypnotiseerd ... ook  
en "faken " doet dit allemaal te niet   ... Alleen maar vingerwerk is  acrobatie  ....en   alleen  maar  de  verworven  beheersing  van vele talen  kan emotionele armoede  en   spraakgebrek  niet vervangen ern of  kompleet  maskeren  

(1) De  zogenaamde  "Free" is echter, naar ik meen ,  wel een "breder bord  vreten  "geworden  dan een  dikke  zwaar te verteren  pap georganiseerd  lawaai , protest  en  dada    ;het is vooral een bevrijding geworden  uit de strakke   en vastgeroeste schemata en  geaccepteerde cliches  ... het maakte ( soms te radicaal, puristisch ) tabula rasa en  opende alzo de mogelijkheid om totaal nieuwe aanpakken  te creeren (moet je doen natuurlijk  ) en vooral zelf je "eigen clicheetjes"  uit te vinden ....Eigenlijk keert het terug naar de bron  ;  free is (bijvoorbeeld)ook   de  hedendaagse erg oude  pre-jazz  (afro)  poly-rithmiek , polytonaliteiten   , inclusief de straatdeuntjes , de  ostinato's en de vermenging  van vele  repeterende  rifachtige motiefjes ( zie bij voorbeeld the brotherhood of breath / The Art Ensemble of chicago  )   het speelplezier   en  de mengeling van eigenzinnige  langdurig  aanwezige  autodidacten  en "originelen" met   tradfitioneel   professionalisme , tijdens   de uiterst  serieus genomen  collectieve uitvoering ( zoals in  de  roots-afrikaanse  manifestaties  altijd aanwezig ) die alle aanwezige( in afrika ook het publiek dat vertrouwd is met de "codes" en  toch   een  uitvallende  vemoeide  performer kan  vervangen   )  betrekt  : Talking  drums  en  Talking  Jazz  
  
Oh ja ,  Free  en  Instant  music  composing   zijn  ____voor wie het nog niet wist_____ : allang geaccepteerde moderne  mainstream geworden  ....Spijts de  nog  steeds laatdunkende reacties van de mensen die denken dat  de  meningsverschillen en  discussies van 50 jaar geleden nog eens door hen moeten  worden opgelost  

*Sommigen menen  het gebrek aan  enige ( bij gebrek aan een betere term ) "swung"  te kunnen   excuseren  door te verklaren  dat  ze geen jazz spelen  :maar dat is eerder een  flauw grapje     
  






Musique de Peter Vermeersch, composée pour le nouveau film de Dorothée Vandenberghe :
« My Queen Karo »

La grâce mélodique d’un Ornette Coleman, les jonglages stylistiques d’Alfred Schnittke, l’harmonie «gueule en coin » de Kurt Weill, une bonne touche dada de vrai Gantois, coucou c’est qui ? Mais oui c’est lui, c’est Vermeersch, celui que ses grosses lunettes d’écaille empêcheront toujours d’avoir froid aux yeux, celui qui écrivait les ostinatos diaboliques de Maximalist!, enregistra depuis du jazz électrique à New York, crée ci et là big bands et groupes de rock - et aujourd’hui, just for fun, trempe sa plume dans le bon jus gras des Sixties.



MQK Quintet

Peter Vermeersch - Componist
Bruno Vansina - Altsaxofoon
Andrew Claes - Tenorsaxofoon
Peter Vandenberghe - Piano
Nicolas Thys - Contrabas
Teun Verbruggen - Slagwerk
Heel anders was de volgende groep :
Toegegeven  die sloten ook veel dichter aan bij mijn persoonlijke smaak/ ik zal dus moeten opletten dat ik niet te vlug met superlatieve ga smijten , alhoewel ik me niet ga inhouden 



 
Ook hier  een grote afwisseling  ( indien ik me niet vergis / was het  programma  vooral een remake van  vier stukken  die deze jongens  lang geleden speelden ) Het  waren  interpretaties  die  vooral  Mingus (____Gôh  wat heb ik die twee dagen  toch  Dolphy clarinet  gemist , en ondanks  de aanwezigheid van vele basklarinettisten  ....) en Monk  in de gedachten brachten ( uiteraard ook   composities van Peter Vermeersch als basismateriaal ) ..... ook  met een vleugje  surrealistische dada  ... maar  toch : recht toe  ,  recht aan ......zonder waterige toevoegsels  :  
straight  no chaser  ,  zoals een   oude pure  bourbon whisky  dient te worden  uitgeschonken   en  genoten      

Katachtige en soepele blazers  lijnen ... een  pizzicato  bespeelde  en af en toe als slaginstrument gebruikte  prachtbas en een inventieve  pianist die ik eindelijk eens op een erg goed gestemde piano kon beluisteren......en wat voor een pianist  , perfect  vastgelijmd  aan de   uiterst bewegelijke contrabas met een  continue presence  , bespeelt met een onwaarschijnklijke vanzelfsprekendheid ...


Puik blaaswerk en opvallende bruitage technieken  van de tenorist
Goed en  grote  cohesie verschaffend   slagwerk ,ook
De groep staat als een huis 

En  frames ( op  ook mijn favoriete toonladdders , afwisselend  in  Re min 7 / Fa min 7 (in  piano concet pitch )uitstekend kunnen passen  )  door die mensen   soepel  gespeeld als  het ondersteunend skelet van alle belangrijkste recitante uitstapjes gebracht in  de meanderende lijnen  van de alt  en de  robuuste  tenor(  Onwillekeurige  herinneringflarden   aan    John Handy the III rd  en  Georges Adams)
   



Bedankt jongens 


Al met al een mooie pinksterdag  met heel veel muziek ....
Een dag die al jaren  in de rest  van de  binnenstad  traditioneel  een  generale repetitie lijkt voor de Gentse feesten 
Nu nog de korenmarkt en aanpalende  straten zo vlug mogelijk stofvrij en de  "bloody war" met  en door   een of andere  stadsbader uitgevoerd , is   voorbij  ,  vergeven en vergeten  



Maandag

THE BLACKLIGHT ORCHESTRA  Dan Barbenel (piano, zang)  Quentin Malfroy (fluit)  Eric Bribosia (keyboards)
Grégoire Tirtiaux (saxen) Yannick Dupont (vibrafoon, slagwerk)
www.blacklightorchestra.org


De onwaarschijnlijk  goede fluitspeler  Quentin Malfroy  ( vooral de interpretaties  op  de kleinere dwarsfluitjes  waren  keigoed  en loepzuiver )

(De overige leden van dit gezelschap zijn  objectief gezien , erg  puike en bekwame   muzikanten  , maar het is   een soort muziek theater wat ik   niet  bepaald  smaak   ... ik behoud me dan ook van verder  commentaar  ) 


P’TITS CONS ‘t klein verbruik
Bart Maris (trompet) Stefaan Blancke (trombone) Roel Poriau (slagwerk)
www.myspace.com/bartmaris



FLAT EARTH SOCIETY & ESTHER LYBEERT
Esther Lybeert (zang)
en FES : Bart Maris, Luc Van Lieshout (trompet)- Benjamin Boutreur, Michel Mast, Bruno Vansina (saxen) - Stefaan Blancke, Marc Meeuwissen (trombone)- Berlinde Deman (tuba) - Tom Wouters (klarinetten en slagwerk) - Peter Vermeersch (klarinetten) - Wim Willaert (accordeon, zang) - Pierre Vervloesem (gitaar) - Peter Vandenberghe (piano) - Kristof Roseeuw (bas) - Teun Verbruggen (drums)


Een opvallende  prachtmuzikant en perfectionist 
Tom Wouters (klarinetten en slagwerk )



De  tweede  dag stond ook al  zonder  artistiekerige  poes-pas   pretenties in het teken van  feestmuziek ,:  
het begon met  verfijnd uitgevoerd  Engels/:Schots   cabaret en varieté maar van een zeer hoog technisch niveau 
Alleen van dat al kon je  genieten .... 


Vervolgens  een uitstekende  straat en carnaval muziek  evocatie met veel eigen inbreng   ( een  nummertje deed me  denken aan een  "samba"versie   van  de  ouroude  surinaamse  tenorist  Georges Scheermacher  ) Bart Marris en zijn kompanen  deden nog eens  erg goed over  wat ze vorige weekend  al hadden gepresteerd ...Alleen was de  locatie  ( en de weergoden ) nog  inschikkelijker 
Bart lijkt ook een beetje aan muzikale  archeologie te  gaan  doen ( Dat vind ik een  uitstekend projekt)  ; een evocatie van  "Binche " bijvoorbeeld  ,en hij lapt er gelukkig  ook altijd  heel veel eigen inbreng in  ook in de  schriftuur  .... Puiik , aangenaam , onderhoudend , inzetbaar  , versatiel .... 
en  
tenslotte een   goed   geoliede  big band  gemodelleerd  op de  beproefde  meng en  leentjebuur  aanpak die daarna  wordt aangepast aan de band zelf ( tot en met  covers )  ... Dat is de  traditionele manier  waarop ook de meeste mainstream jazz / en ouderwetse dansmuziek orkesten   werkten     ....met een grote knipoog uiteraard  naar (publiek lievelingen ) het  franse chanson  en duitse  cabaret ....   maar  heel wat   vlaams- warmer  gebracht  ( inclusief knipoog en zelfrelativerende   typisch gentse  humoristische  sneer/ opmerking uit de mond van de zangeres  " amateurs " !!!   ) dan het  beproefde  maar ernstige  Willem breuker  model  zoals ik het vorig jaar mocht meemaken op de Gentse feesten   (dat orkest   klonk  toen  allemaal wat  overjarig, ze hebben het tijdsgewricht niet meer mee natuurlijk  , alhoewel een stunt als de integratie  van  een  kunstfluiter  - instrumentist ,  ook een  geweldige vondst is en dat  sinds jaren ... )   
Het enige wat ontbrak aan  het  gerodeerde repertorium  was een  recht toe recht aan potpouri  en een traditionele reidans met  polonaise( gelukkig maar want de tuin stond bomvol  ) 

 
Hieronder een video van de FES op het gent jazz festival 2008

        


Erg goed   en  zalig  om mee te maken  in het  :mooie  zonnetje  ....   en  een  "déjà vu " gevoel als  toemaatje     
Meer valt er niet over te zeggen  ...  want  meer moet dat ook  niet zijn 
waarschijnlijk  is het   allemaal  " onbelangrijk" en   "vanzelfssprekend "  uiteraard ____ of  net als een zak frieten die je aan het frietkot zelf moet  opeten  ____ maar  je mist  die  dingetjes   alleen maar heel erg  wanneer ze  er niet meer zijn

Een  overbodige   dubbele  bodem  ( gespeelde ?) opmerking  van  Shiffer  " we zijn hier om ons te amuseren " is    hilarisch , want dat doen we al uitstekend  met zulk een orkest ...Het  grappige    echter aan deze  reactie  van Guido  droeg  goed  bij   aan de  mooie  atmosfeer  en luim die  in de tuin  uiteindelijk de bovenhand  voerde    

Allemaal erg goed  maar er kan slechts maar één uitschieter zijn en dat was   MQK 
Tuurlijk is het  een persoonlijke voorkeur    ....
en  jazeker de capaciteiten  van  de   leden van de  bigband  zijn al genoegzaam  bekend  en   al besproken   want tenslotte zat het gros van de aantredende  muzikanten in datzelfde  FTE in  de  diverse kleine formaties 
Vermeld ik nog het werk van   de stevige   bassist  Kristof Roseeuw   , maar over die zeer aktieve muszikant  zal ik later terzijnertijd  wel meer te vertellen hebben ..
Laat ik verklappen dat het een van mijn favoriete bassisten is die ik life  mocht meemaken  .


FLAT EARTH SOCIETY (Tsjok45) <--klik







PS.
Ja hoor  ik  heb veel "oude" jongens  terug gezien
 
Ook een ontroerend moment  toen ik   zondag  de  nu  aan zijn stoel gekluisterde  Rudy Blondeel  op mijn beurt ging   groeten ....
Rudy is  een Gentse  muzikant  ( zie ook het  essay van patrik De Groote over de geschiedenis van de Gentse jazz in de jaren zestig )  die vooral van belang is omdat hij  enkele  op dit festival  aanwezige muzikanten heeft gesteund  door ze te helpen aan enige  initierende  en pretentieloze  jazz-opleiding( tonale jazz ) geput uit eigen ervaringen  en inzet   , iets wat je in die prehistorische tijden  niet kon krijgen bij het officieele  kunstonderwijs  .
Bovendien moest Rudy  "leven van de muziek " , maar dat belette hem nooit toch veel van zijn adviezen en  eigen know how  ,   gratis weg te geven  ) 



Aan  alle  mensen  die  attentievol  en voorzichtig   Rudy's  aanwezigheid op   het eerste concert ( wofo)  van deze   festivaldag mogelijk  hebben
gemaakt  mijn  grootste en dankbare achting  .... Prachtig is het  wat jullie deden    .... 
   
Groet ook aan Stefe  Jiroflee ,
die alweer aanwezig was  met zijn allesregistrerende  camera 
http://hekkefrontkok.blogspot.com/  

 

         
 
(1)
Overigens  apprecieer ik al lang  Perry Robinson, een voorbeeld van wat voor een ruige en spannende  muziek er ook aan  dat instrument kan worden ontlokt... en het was voor mij het begin om wat meer aandacht te schenken aan dat  instrument 

 
(2) Sfeerscheppende   onversneden  epigonen  van  de  city blues  a la cleanhead Vinson 'n consoorten  , kreeg ik onverwacht gratis geserveerd in de "ballet infernal "( vroeger  de  "Martiko")toen ik daar op de terugweg naar huis ,nog even binnensprong
Het  cafe zat vol met  het  zogenaamde  "verloren " jazzpubliek van de  populaire  mainstream uit  eind vijftiger  de vroege zestiger jaren  :  een mooie sfeer  en   de  oudere  generatie ; Ook de  nu   erg vergrijsde  liefhebbers van het genre  uit de   vroege  vijftiger jaren  waren  nog  aanwezig  ...de erg  grote  inzet en enthoesiame van de band  stofte op doeltreffende wijze  deze muziek  af ...het (oudste )  publiek waagde  zelfs  danspasjes  ; een demonstratie van wat de  "blue jazz "   ooit was : een  life gebeuren waar ook het publiek  erg actief aan deelnam  .....Het was een beetje alsof ik weer tussen mijn oudere broers en zusters mocht zitten als jong broekje  ... familiereunie en joie de vivre ketsten er af  .
Associaties  met   de  "fats domino band " van   Bobby Setter  ook  
(  en eigenlijk begon  ik weer   stilletjes te hopen    op een reconstructie  van die andere kweekvijver : het verdwenen "Kandahar "   van Karel Bogaert  ) 

Bitterzoete nostalgie  en  een geslaagde  reconstructie   , maar nu eens niet van de eind negentiend eeuwse Gentse volksmuziek, waar deze
voormalige  Martiko  terecht beroemd en berucht mee werd  ....
Heel toepasselijk ook wat  Rudi Blondeel vroeger in dit cafe altijd  zei   ;   "  kwèk ,kwèk, kwèk ..... ambiance , ambiance "    

Uiteindelijk ging ik nog eens kijken in de "hotclub" ; de eerste maal dat ik de zondagavondse jam aldaar ( ook al met  een meer main stream karakter , maar gebracht voor een duidelijk jong publiek  )wilde bijwonen ... Pech , de musici waren juist aan het pauseren en eigenlijk moest ik wegens gezondheidsredenen al lang thuis zijn
Tsja  , een volgende  keer allicht  ....



 

24-05-2010 om 00:00 geschreven door tsjok45  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
Tags: Hedendaagse ilmproviserende Gentse musici


Archief per week
  • 15/10-21/10 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010

    Inhoud blog
  • GEMIJMER
  • HCDG & O'DeGand
  • 15 oktober trefpunt
  • ERNST
  • FOOD For drummers
  • JAMSESSIONS en meer van dat moois
  • Paul Van Gysegem Sextet
  • Rythmolodics
  • a chaos with some kind of order

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Wordle: Tsjoksax
     Deze melomaan houdt niet van al die troep
    die op dit blog wordt  gepromoot
    Geef die  brave  zonderling toch
    de  muziek die hij kan volgen

    Klik op de afbeelding om de link te volgen






    Mijn andere blogs ;
    ( voornamelijk  een   archief  over biologische onderwerpen   )  
    http://tsjok45.multiply.com/photos
    http://anticreato.multiply.com/,
    http://evodisku.multiply.com/,
    http://www.bloggen.be/evodisku/ ,


    http://nl.wikipedia.org/wiki/Gebruiker:Tsjok45


    Je kan me ook vinden op
     
    Jazznetwork
    http://www.thejazznetworkworldwide.com/profile/DEClercqTsjok(Engels)

    Facebook
    http://www.facebook.com/profile.php?id=1050395253 (Nederlands )

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog




    Laatste commentaren
  • ehrthsdyj (shaffertly shaffertly)
        op ERNST
  • tjhdytj (shaffertly shaffertly)
        op 15 oktober trefpunt
  • yjhjyhtr (shaffertly shaffertly)
        op HCDG & O'DeGand
  • tdydyu (shaffertly shaffertly)
        op GEMIJMER
  • ornette (tsjok45)
        op Het begin van het zomerseizoen en de festivals
  • Mijn favorieten
  • Steve potts
  • Stef Gysels


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs