tsjoksax
muzikale belevenissen van een saxofonist



05-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jazz In 'tPark 2010 (2)


Mooie nazomerende  zaterdag

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLKVA_20100905_00

Jazz in' t Park kreeg dan toch nog wat zon toebedeeld op zaterdag en zondag  .
Maar de 17de editie zal de geschiedenis ingaan als een van de meest kille en waterachtige.
Toch kwam er behoorlijk wat publiek opzetten. Hoeveel bezoekers er waren valt moeilijk te zeggen, geschat wordt ongeveer 14 tot 15000 voor de zes avonden.
'We hebben wel aangetoond hoe veelzijdig de Belgische jazzscène is', zei organisator Jan Schiettekatte

's Middags hadden de drie jonge musici van het Lab-trio met de aanstekelijke drummer Lander Gyselinck al een plezierige,
meeslepende set gespeeld.

Zaterdagavond was een beetje een happening.
Eerst met de band die oude getrouwe saxofonist John Snauwaert had samengesteld, met een jonge gitarist uit de New Yorkse scene Roni Ben-Hur
en de Braziliaanse bassist Nilson Matta.
Ook drummer Lionel Beuvens kwam meedoen.

Daarna herleefden de sixties;
Gentenaar, bassist en beeldend kunstenaar Paul Van Gysegem had voor zijn sextet oude vrienden opgetrommeld.
Het publiek was eerst wat verstomd, want ze speelden zowaar free jazz volgens de regels die in de sixties golden.
Maar  ze maakten er ook een show van met een nummer waarin Noel McGhie zijn trommels met zijn witte sjaal bewerkte





*De Beren Gieren          
kregen een veel betere gelegenheid hun kunnen ten toon  te  spreiden dan als de kop-afbijters op Gentjazz  die speelden  voor hooguit zestig man en in publiek-onvriendelijke omstandigheden ...

Alleen daarom al was jazz in 'tPark op die zaterdag al meer dan de moeite waard
Het werd voor het pianotrio een  "eclatante  bevestiging van hun kunnen dat "schijnbaar" met het grootste gemak werd geserveerd...

Cecil taylor , McTyner , Lennie Tristano ,Monk (uiteraard  kan geen enkel modern jazz musicus  daaronder uit ) worden  met grote ijver door kommentatoren  ,waaronder ikzelf erbij gesleurd als" invloeden "
 
Fulco Ottervanger gaf zich weer helemaal –net zoals de rest van de Beren. :
rechts : bassist  Lieven Van Pee
De Beren Gieren =(naar eigen zeggen )"Californian jazzrabitity "

Vandaag "hoorde" ik bijvoorbeeld  vooral paralellen met  een vroege  Keith Jarreth ...zelfs een beetje  Ramsay Lewis ( Geen  wonder dat het Nathan Daems quintet van  vorige week me af en toe herinnerde aan Charles Lloyd -achtige toestanden  )
Ik vraag me af wat het volgende  keer wordt?  :
Ach wat het zit  gewoon  allemaal in de vingers van  dit als een goed geolied doorspelend en echt samenhangend  triumviraat  ( en er zit nog veel meer in , vermoed ik , dan we al hebben gehoord    )   
Die gasten  zijn héél héél héél  goebezig    
Heel afwisselend programma maar met een krachtige eigen sound en insteek als verbindend element .. 
Accescibility  NOW : inderdaad  ( soms  romantisch  maar nooit stroperig )maar bovendien boeiend van begin tot eind en gebracht met zichtbaar speelplezier :
Een bassist en pianist  ook  die met grote precisie reageren en inpikken op het thematische en  anders afgesproken  materiaal alsof ze in telepathisch kontakt staan

Opvallend : 
Simon Segers zette precies datgene in de verf wat op deze zaterdagavond   spontaan de  focus werd van alledrie de concerten :   de slagwerkers  ...
Hijzelf  kondigde dat al spelend aan   ; hij demonstreerde de efficiente en erg functionele dienende   en  nederig gehouden sobere speelwijze  die wars  is  van alle exibitionisme , als  de  eerste  die dag  aan bod komende bijzonder veel  ruimte latende  jazzy drumming style die onwillekeurig eventjes doen denken aan  vergeten west-coasters als Shelly Manne ....
Met daarbij als surplus een paar " handmatige  " intermezzi  en uitstapjes  die zijn  mogelijke bekendheid met ( of minstens aanvoelen van  ) allerlei "andere " drumbasisslagen op handtrommels aangeven    

                                                                                                                                                                                                              
Een donderend  en  lang  applaus was  het  terechte eerbetoon aan  dit trio
Bedankt jongens voor al dat moois



*John Snauwaert " Brasilian voyage
Plezante Blue -Note -Style  reminder en geslaagd  Braziliaans "
John Snauwaert heeft in korte tijd een stevige reputatie opgebouwd
Ik had deze saxofonist  (die Sib  tenor en sopraan speelt )nog niet life bezig gezien en gehoord( ook niet in het Geuzenhuis dus )  ...
Bij deze is dat nu gebeurt ... en meteen  maar op een festival podium ...



UPDATE :
 John Snauwaert en
Nilson Matta komen  zullen optreden in de "El negocito"
met
G Barcella   20/09/2010    om 22:00
en dat in het kader van deG.Barcella sessions

Giovanni Barcella, flamboyante italiaanse drummer en gentenaar, gaat op muzikale tocht met enkele muzikale verwanten onder zijn leitmotief
 Ik decomponeer de hedendaagse esthetiek -schoonheid zo je wil- omdat ze verdriet noch dood duldt, niet ingaat op't wereldlijk carnaval en zichzelf niet meer bevraagt.
Haar format -een lege huls- bevestigt enkel wat de cultuurindustrie toelaat, wat haar goed uitkomt binnen reeds uitgezette bakens.
Mij rest enkel revolte, om zo dichter poëzie te naderen.

El Negocito
http://www.mi-negocio.net/elnegocito/ 
 




Snauwaert   speelde mooie  Blue -Note -style in het  postbop mainstream  idioom ...De aanwezigheid van de guitarist  leide  vooral in het bisnummer en eigen compositie van john " weird blues " of zoiets ... tot een Georges Benson  sfeertje ...Mooie uitsmijter  , en toevallig hou ik wel van dat soort  licht gehouden en goed in het gehoor liggende  tenor-combo muziek ..(.met een  pentatoon of haxatoon basis referentieframe voor bluesy intonaties ) beetje stanley turrentine kwam ook eventjes  om het associatie- hoekje piepen in dat bisnummer 
Kortom een gast die erg vast  in de "traditie "staat  , maar hij kan ook stevig uithalen

Dat soort muziekstijl  is wel gemakkelijk te plakken naast  en op  allerlei  braziliaanse muziek , waarvan de grootste troeven , de ogenschijnlijke eenvoudige melodietjes zijn en de voortdurend verschuivende  rythmiek ( ook in de melodielijnen dus wanneer de sax gaat improviseren en eigenlijk in de eerste plaatst een soort master-drumpartij gaat spelen ...) en uiteraard hanteerde  john  wijselijk de sopraansax in de braziliaanse stukken  , (die staat ook veel dichter staat bij het fluit -spel dat in de "choro " ( de jazz-samba) de plak zwaaide  .)..de tenor hier niet als uitverkoren  vehikel gebruiken maakt  mogelijke vergelijkingen of associatie met Stan getz of zelfs een Gato Barbiera al bij voorbaat een stuk minder en dat kan maar alleen ten voordele zijn van de braziliaanse  muziek zelf   die in het middelpunt van de belangstelling staat in dit projekt  
en bovendien een goede showcase  vormde voor  het grote improvisatietalent op de soprano  van john zelf  ( deed me af en toe  denken aan een  Lucky Thompson behandeling  ( = Lucky Thompson kent natuurlijk geen enkele mededinger  qua zuiverheid en sound op de fishhorn / ,ook op de tenorstukken in het begin van de set )  
John Snauwaert : dat wordt beslist een heldentenor annex ( nu al ) een sopraansax van het zuiverste water 
                       


NILSON MATTA 
Een dijk van een  Braziliaans-amerikaanse Bassist verzorgde de polsslag en de bloeddruk  
en verwezenlijkte  smen met de anderen  een  goed geslaagde   fusie van  saxo-jazz met  allerlei brasiliaanse muziekjes , zonder dat  uitsluitend werd teruggegrepen op de het geijkte  "bossa nova " idioom in dat  genre ... 
Rythmisch was er  bij deze bassist -annex percussionist op de body van zijn instrument , (1)nog wel wat anders aan de gang dan  simpele langgerekt " beguine-ostinati  "( de versimpelde angolese en baskongo  "semba "/très )  //: 3 3 2  :// een  bantu-"lundu " clave  //:12122 :// of een " 121121 " ( van Ghanese" Eje" oorsprong ?)  choro - etc ...accentueringen  ... 

Het repertoire  bestond uit een keur dingetjes  van :
 , Ernesto Pascual (Dé  blazer uit het Noorden  en de bayon (2 ), de obligate Jobim , Pixenghuina  ( de choro fluitspeler/componist  die o.a.  grondlegger werd van de carioca -samba en overging op altsaxo http://en.wikipedia.org/wiki/Pixinguinha) een guitaar must  van baden Powell ( met telkens een vier maal herhaalt sébène achtig motiefje in de ecriture , maar zonder dat het een  regelrechte  centraal-afrikaanse "vamp " werd ) ..Gataeno Veloso,  de Musica Popular do Brasil(MPB) .. ze passeerden allemaal de revue/ en ze  hadden allemaal  op de een of andere manier  in vinger in de pap

Een gaaf en begeesterend concert ... een uitstekende en geslaagde  vermenging  van jazz en de , naast de jazz,  mondiaal oudst bekende  wereldmuziek van klasse,kreeg je er zo maar pretentieloos bij  

En voor ik het vergeet , de niet vooraf in het programma vermelde  drummer , Lionel Beuvens  ...kreeg terecht een publieke pluim van de New-yorkse topbassist ... wat een feest die te voorschijn toverde ...
Schitterend


http://www.myspace.com/lionelbeuvens
Lionel Beuvens is alomtegenwoordig. Op korte tijd werd deze drummer “incontournable”, zoals onze Franstalige vrienden zo mooi zeggen. Alleen al met JazzLab Series stond hij al op het podium in de groepen van pianist Sabin Todorov, saxofonist Steven Delannoye, gitarist Peter Hertmans, bij Artet, Alien Bytesize, en bij de JazzLab Ladies en het trio van Eve Beuvens.
Gelukkig is, waar het Lionel Beuvens betreft, kwantiteit ook synoniem aan
kwaliteit.

 
http://www.stevendelannoye.com/press/biolionelbeuvens_ned.pdf


Alleen de volgende  drummer  in de rij   op die dag  : Noel McGhie kon moeiteloos  verschijnen na dergelijk drumtalent en het nog overtreffen ook ...
De man speelde doodeenvoudig het  publiek-begeesterend  hoogtepunt van de ganse dag ...en deed zelfs eventjes een paar geinige  danspasjesop het einde van een absolute  solo van Paul Van gyseghem


http://www.querbes.fr/IMG/jpg/Noel_mcghee.jpg


http://www.querbes.fr/spip.php?article87 ( Frans artikel )


 

sextet .... unieke " REUNIE" 
Een bijzonder reünieconcert van de formatie van jazzbassist Paul Van Gyseghem, die reeds in de late jaren zestig actief deel uitmaakte van de internationale free jazzscène.
Hij viert dit jaar zijn 75e verjaardag



Van de oorspronkelijke formatie  blijven over : Patrick De  Groote, Ronald Lecour,Paul zelf natuurlijk               
Tenor Nolle Neels  was vervangen door Cel Overberghe    



Noel MCghee (  wat een fenomenaal drummer  op hoge leeftijd kregen we hier voorgeschoteld ...)verving Calyer Dunnigan 
Samen met  Steve Potts is hij  al sinds de jaren 70  gelegenheidsdeelnemers aan deformaties van Paul .
Overigens speelden de verschillende  formaties van Paul al altijd met gastsolisten uit de internationale scene :  ik herinner me nog Kenneth Terroade , Robin Kennyatta ... etc ... om het alleen  bij wat saxofonisten  te houden  Of Paul als bassist bij Sonny Simmons ,ooit in duo met Mall Waldron( wat   ik gelukkig heb meegemaakt ) ....Bobby few verscheen ook regelmatig  
Blijkbaar heeft het organisatie talent van Paul ( en de plaatselijk beroemde  "zwarte zaal " van de akademie ) ook altijd  de  toenmalige nieuwlichters (en al dat moois )weten te presenteren aan het "gentse" publiek, en dat in tijden waar de muziek-pers en  de jazzy puristen   zich afvroegen  of deze"ongehoorde anarchie" een teken was van onbekwaamheid( wat ook het sigma  was dat werd gekleefd op Fred Van Hove
( de vaste maat van Cel Overberghe in de vroege jaren )    en de eigenzinnige Mike Zinzen ), terwijl  zelfs A.Mangeldorfer en zijn quintet    als een hoog  commercieel risico werden  ingeschat door de toenmalige organisatoren  van festivals in de heilige "opera"  op de kouter  
Paul bracht het allemaal voor  elkaar niet in het minst ook in  de ridderzaal van een  kasteel  van een   stad (1) in  een landje waar de  patron van (bijvoorbeeld)het (smaakl en richtinggevend trendgevoelige )  brusselse Poll's Place tijdens een prachtoptreden van de aanstormende  archie  shepp in zeventiger  jaren nog  ...zwoer dat hij  nooit opnieuw "freejazz "zou programmeren in zijn "etablissement "
Dat soort  plat mercantiel purisme van allerlei horeca-zaken en allerlei organisatoren die geen bal van  jazzmuziek snappen , allerhande ( die toch zelf uitmaaken  wat voor kleffe hap van niet storende  acts , haar "klienteel "als eenheidsworst verlangt )   is trouwens  nog steeds onderhuids aanwezig ...En ondanks de verzekering dat ze wijzer zijn geworden en in staat  het "kaf van het koren "te scheiden , waarmee wordt bedoelt dat ze zoveel mogelijk sponsors moeten zien te versieren voor de financiering van hun life  performances  ( nu  de muziek  industrie en de  promotie van  opgenomen muziek tournees ( de grote namen zingen het nog wel een tijdje uit ) , zowaar in elkaar zakken )  ...
         

                                                                                                                                                                                     



Leuk ook het relativerend ( erg amerikaans) schowmanship dat de twee afro- solisten zaterdag tentoonspreiden ... ( inclusief de Roland kirk grapjes  en het "gekazoo "op saxofoons ala  Dewey Redman en als toemaatje de sjaal -drumming-show : twee zeventigers  en nog erg kwieke kwajongens : net zoals ik dit jaar ( de tachtigjarigen ) Marshall Allan en Roy haynes  ook al zag doen , tot grote tevredenheid van het  publiek ....smiles dus ) 


" Roland Kirk  trics "


En ,ja  zeg , een "jazz"- festival zonder één enkele degelijke  professionele"great black musician",( geen excuus -truus dus )  kan toch niet ?want dat is gewoon  een conditio sine qua non  ... gelukkig zijn we nog niet zo ver , dank zij mensen als Paul  die horen en ogen  weten open te houden
en zich niets aantrekken van de af en toe opduikende  bindende optie dat  inlandse musici altijd de voorkeur verdienen
Tot nu toe zijn de grote creatieve en richting gevende   impulsen  in de jazz muziek geschiedenis  al altijd uit dat gemengd  karkater
afkomstig ... Jazz IS per definitie syncretisch en daarom ook universeel en niet omdat het nu  voornamelijk wordt gedoseerd  en gerecupereerd aan conservatoria  met europees-gerichte muziek inslag ...                                                                                                                                                                     



(1) het percussief slaan van claves en support-partijen  op de body van grote snaarinstrumenten ( bijvoorbeeld harpen ) door iemand anders dan de snaarplukker  is een algmeen gebruik in Latijns amerikaanse muziek ... Het is vooral  centraal- afrikaans (en misschien ook wel  indiaans ?) van oorsprong 
Deze bassist presteert het om dat zelf te doen terwijl hij blijft de bass bespelen ... dat creert een ongelovelijk goede samenhang met de partijen van de drummer ...  die overigigens ook een zeer gesmaakt staaltje  percussiekunst weggaf ...

(2) een zeer bekend geworden riedeltje ( en rythmo-melos onomatopee) uit de bayon  is  de  akweete( =zeven accenten ) " OLé  Oh Congaceiro"   over  9 pulsen  : 12 12213 uit de film-muziek




concertpitch piano = in Bmajor

HarmoMelos 
a)
         m7   m7 m7 m7  M 7 7                ocotonics
          bE #F  #F  bE   B EE               (B  D bE  (#)F  c  (b)a  )
( 12/8) 1    2     1    2    2  

b)
          bE #F    #F  E     B B                (b)E #F  A(b)B  #C D           
(12/8) 1     3     1   2    1  4
          m7  (m)7      7    M


"originele" (?) folkversie  


Klassieker uit de    pop-latin // internationale boogaloo /samba


(3)
Daarna verhuisde het  gebeuren (?) naar de St.Pieters Abdij ... waar het  heel erg kort nadien geruisloos verdween ...
Nooit erg goed geweten hoe dat juist zat ...

Iets met drugs preventie of zo ?
Rond het Gravensteen festival was er ook al zulk gezeik ... een must in die jaren natuurlijk ...Ook in Frankrijk hadden ze daar last van gehad 
Het  Byg-promotie  festival (overigens een nieuw gelanceerd  popfestival met ook  de allereerste  tweede golf amerikaanse  free jazz musici die in Europa ontscheepten: Sunny Murray , Allan Silva ,Frank Wright , Noah Howard : Ja,  ik heb dat legendarische ding gezien en gehoord  ) week  noodgedwongen uit naar  Amougies , maar ook dat ( en de  opportunistische burgermeester van die Henegouwse gemeente ) kreeg daarna  vaderlandse bakken kritiek te verwerken ... 

Het Zachte anarchisme van  toen  was  nu eenmaal de "vijand " van de gevestigde  politieke machten :
Ook de vroege dwarsliggende  Gentse feesten revival rond st Jacobs kreeg dergelijke liquidatiepogingen te verwerken ...Ze stoorden zelfs  herhaaldelijk de nachtrust van de "gouverneur "die in het buitenland zat te genieten van zijn "congé payé"  ....


TOT SLOT

De verwachting   (met   ironisch  kommentaar)van Bruno Bollaert                                                                                                    
http://www.gentblogt.be/2009/09/10/jazz-in-t-park-om-rekening-mee-te-houden

"Willen of niet: Jazz in ‘t Park begint steeds meer een plaats op te eisen in het Belgische festivallandschap.
Het is nog niet helemaal doorgebroken in de nationale media, en dat is mede te wijten aan het feit dat (primo) het om jazz gaat
 en (secundo) het een gratis festival is en dat nog steeds een beetje argwaan wekt.
De mensen zijn gewoon heelder sommen geld neer te tellen om pakweg op Gent Jazz te gaan luisteren, en nog (veel) grotere sommen om
naar pakweg Werchter te trekken, waar geeneens jazz gebracht wordt "



Deze verwachting is  tijdens deze editie weer een stapje dichterbij gekomen ...
Media zenden nog wel grotendeels hun kat , (dwz  ik heb nog niet veel verslagen  teruggevonden  in de pers ) maar dat belette vorig jaar de plannende   Schietekatte niet het festival  dit jaar  nog verder uit te breiden  met zowel meer concerten als met  nog meer verschillende richtingen en tendenzen in de Belgische jazz voor te stellen ...
Laat ik hett enkele musici  zelf maar  zeggen : " Bedankt jan ..."


Qua publieke belangstelling mag men zeker niet klagen ; het is zoals Bollaert schrijft
"Weer of geen weer: Jazz in ‘t Park!"
Als de organisatie van het festival iets meer een jazzhappening wilde maken, dan gaat het in elk geval de goede weg op.
Jazz in ‘t Park is het meest gezellige jazzfestival (van Gent), mochten wij een paar keer opvangen.
Zeker ‘s avonds is er in het Zuidpark een aangename drukte, en wordt het park vriendschappelijk gedeeld door luisteraars en gezelligheidszoekers.

 De bereidwilligheid is groot: van de die-hard enthousiastelingen die door de stortbui heen tijdens het optreden van BackBack koppig bleven
luisteren; over de verkleumde handen en instrumenten van de muzikanten; tot de warmte van de (helaas schaarse) zon en bezoekers die
vastberaden zijn er het beste van te maken.
Wij zijn er zelf ook met geen stokken weg te slaan....


Ook ik zal het festival blijven bezoeken : ik ben er eindelijk toe gekomen het allemaal te gaan beluisteren  en ik ben voorgoed verkocht  ....

Moge dit festival  nog lang   de stad  de eer aandoen die zolang  al  belangrijke  en lange opeenvolgende o.a.  Gentse  jazztradities  in haar schoot liet groeien  ...en laat het meteen de  vroege  start worden voor het nieuwe jazzseizoen dat zich langzaam maar zeker  terug zal  op gang trekken op de grote en piepkleine podia van onze stad ... dat wezenlijk bijdraagt tot de gentse reputatie op muzikaal wereldvlak en dat in alle genres  ...


APPENDIX


BIJLAGEN
klik op de eerste bijlage : het volledige programma


Klik  op de tweede bijlage onderaan =
Een goede 80 Partituren van Pixenguinha
Songbook
"OH   MELHOR DE PIXENGUINHA"
Het stuk dat werd gespeeld op Jazz in 't Park is
=CARINHOSO  p28

Bijlagen:
Jazz_int_ Park_2010_programma.pdf (749.8 KB)   
Pixinguinha_-_Songbook_Music_Sheet.pdf (5.4 MB)   

05-09-2010 om 00:00 geschreven door tsjok45  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
30-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jazz In 'tPark 2010




Mijmering vooraf :

Het gratis Jazz in 'tPark  festival  bestaat al lang ... 

Maar ikzelf  was als levenslange  jazzfanaat , nooit  enthoesiast genoeg  geworden om dat  gratis moois  te gaan  bekijken ( al helemaal niet als gratis  concertje tijdens het opeten van mijn middagboterhammetjes  en zoals het  ooit  eens was bedoelt in het  begin )
Mainstream dingetjes beluisterde en apprecieerde  ik bovendien  liever  thuis dan in het meestal( vooral s'avonds) kletsnatte en  erg winderige  zuidpark ...
Bovendien was ik in mijn vrije uurtjes vrij druk bezig met andere zaken dan het aflopen van  conventionele  concerten als belangstellende beluisteraar van routine muziekjes
 
Mijn muzikale voorkeur   lag trouwens bij de toen mij fascinerende  levendige en controversieele  free jazz 
Rond  de jaren negentig in volle   postfree periode ( en met de diverse recuperatie en reactionaire inhaalbewegingen  van de nieuwere  "beroeps" musici en de opkomst van   museum-musici ala   Wynton Marsalis  / gelukkig had hij nog een tenorspelende broer ) haakte ik dan ook heel geleidelijk en stilletjes af  : mede ook door de natuurlijk  uitdunnende  rangen van de  traditionele meesters ( en toen de voortsluipende vergrijzing  op volle kruissnelheid daar met het hakbijltje rondging )
Maar ik het verloor  de levende  scene   en  het contact met de "nieuxwigheden "niet helemaal uit het oog 
Vooral    JoshuaRedman  en    Dave murray  trokken  me nog regelmatig over  de streep  om toch maar  te bladeren in de postfree die ik op een laag pitje had staan ....
Ik zat ook tot over mijn oren in de ontdekking van allerlei  traditionele afrikaanse en syncretische muziekvormen ( dat was natuurlijk begonnen met mijn belangstelling voor Don cherry en de muziek van Dollar Brand  enzo)

Uiteindelijk beluisterde   ik een groot aantal oude platen van  Lennie Tristano die ik ongeopend had zitten in mijn collectie
en wel nadat ik een indrukwekkende serie had gehoord op de radio van Marc vanHoof over juist die originele vergeten eerste aanzetten tot de "blanke "free muziek, met stevige wortels in de afro-amerikaanse  moderne tradities en vooral  hun topsolisten en improvisatoren /annex  bandleaders als Ellingtron , Basie , woody herman  ook en /of toch al die "componisten " die schreven in functie van een specifieke instrumentist /imrovisatiemeester  in hun bands ( Hodges , Lester Young , )Lennie tristano dus; de  eclecticus bij uitstek die erin slaagde  dat alles te combineren met de zeer grote eigen inzet en creativiteit en de zeer vrije  en open opzet van zijn improvisatietheorie/praktijken en zijn uitstekende keus van medemusici in zijn diverse combo's :o.a. onvergetelijke figuren als Lee Konitz , Warren Marsh   ...

Ik  maakte ook  een life concert mee in het Damberd van een amerikaanse blanke saxofonist die in die richting verder ging ..
Het maakte een diepe indruk op mij en liet een aantal belletjes rinkelen ...het drukte me met mijn neus ook ik de raliteit van het bestaan van de blanke avant-garde
ook buiten de afro-amerikaanse context en de  beperkte europese " energy-blazers "stijl ....  

  
Belgische jazz (zeker de mainstream uit die tijd )vond ik ook  lang  niet interesant genoeg ...
Alhoewel ik wel altijd een liefhebber ben gebleven van mensen als Etienne Verschueren enzo
 , maar he-er zaten ook helaas erg veel puristische sektaristen t ussen  en dat wekte altij mijn aversie ...

( de Vroegere om de een of andere reden , geldende  ) Beperkte modieuze  programmatie  en promotie voor een aantal  witte raven en elleboogwerkers  in het jazzparkje,  met als resultaat  een kleiner aanbod dat geen al te grote staalkaart  van  voormeld  belgische jazzprovincietje  presenteerde  ___ viel me al  helemaal teveel tussen wal en schip en was té (vermeend)partijdig naar mijn smaak  : ik vond dat hele ritsen belangrijke ontwikkelingen  , concepten , initiatieven en aanstormend talent teveel werden afgewogen op hun potentieel commercieele publieksvriendelijke entertainment waarde en vervolgens  gedumpt .
Een polit iek die nog steeds door enkele "lokaal beroemde " organisatoren wordt gehanteerd ...mensen die zich tegen heug en meug gedragen alsof ze de pauzen moeten en kunnen zijn van wat artistiek mogelijk is en aan bod kan of mag komen ... 

Ik heb  trouwens altijd een zekere afschuw  gehad voor  ( zelfs maar veronderstelde )  kliekjes-vorming   die ik hier lang meende te moeten vermoeden( verhaaltjes over  de hautaine denigrerende  en  het  profesioneel monopolie opeisende  Brusselse en Parijse jazz maffia , organisaties van jazz-musici en   organisatoren  werden vlug verdacht van het zetten van een domper op alle nieuwe initiatieven en de toen heersende  mode-gevoelige  anarchistisch- creatieve sfeer  ... die geruchten waren schering en inslag in Gentse  millieus  ) ....  

Uiteindelijk ben ik dus toch naar  het  "jazz in 't Park" evement  afgezakt ...gelukkig maar 
..het palet is meer dan gevoelig uitgebreid en er lonken ook nieuwere hor izonten dan steeds weer "meer van hetzelfde"...
Datlaatste blijft  natuurlijk ook aanwezig  en met recht ... maar je kan nu tenminste ook  je kostbare tijd  spenderen aan een iets gevarieerder aanbod dan uitlsuitend aan een verplicht doorslikken  van enkele professioneel en gesofistikeerde  show en dansband solisten zoals je enkele  decennia geleden wekelijks kon bewonderen  in feesttenten van de oude stempel  zoals het  voormalige casino in het citadelpark  ... 
Bigband solisterijen  met uitstekende  afgietsels /kopietjes  van  (de uitstervende  kaste der ) dansorkest muzikanten  ,ach wie maalt erom  dat  ze niet meer  de enige atractie zijn op de affiche
Natuurlijk mogen de erfgenamen van de lange radio-band traditie die culmineerde in de  de BRT-jazzband en uiteindelijk het Freddy Sunder orkest als laatste reddings boei ,nostalgisch  hun ding  komen doen en een  strohalmen -programma presenteren overgoten met enkele modernere ingredienten ...
Maar de huidige straffe gasten zijn geen fenomenen als  phil Woods en zelfs geen Etienne Verschueren ...  Erg genietbaar vakwerk en zakenmensen   maar ook niet meer ....
 
Jazz in 't Park zelf staat er   dus gelukkig nog steeds en meer dan ooit
Dank zij een vasthoudenheid van het officieele initiatief  van de dienst feestelijkheden  die er mede heeft voor gezorgd dat Gent terug een beetje  op de wereldkaart staat qua muziekjes ....

Gent was al altijd een broeinest van de belgische  jazz  geweest en is het nu meer dan ooit te voren 
Vooruit , Jazz in 'tpark , Gentjazz , de gentse feesten initiatieven , Trefpunt , el negocito , hot jazz club de gand , het damberd , charlatan ...een paar nieuwelingen en occasionele gelegenheden  in oude vervallen winkelstraten en vervallen uitgangsbuurten  ... en niet te vergeten  de doorbraakvan de impro-en jazz muziek aan het conservatorium

Allemaal initiatieven die de jazz in Gent  hebben in leven gehouden / nog in leven houden  en  uiiteindelijk hebben geleid tot de huidige overvloed aan jonge
, goed opgeleide en beloftevolle musici ....
Laten we hopen dat ze genoeg speelmogelijkheden krijgen om dat te kunnen volhouden on het  allemaal verder waar te blijven  maken ... 





*  Koud , killig en kletsnat was  het  eerste weekend  wél ..... vooral de zondag
 "Welkom op de kerstmarkt" zei Chris Joris gevat  ....







GOED TOT UITSTEKEND   ECLECTISISME FEESTJE  ...
 



Ten geleide

De  meeste blanke musici zijn echte meesters in het  knippen  en samenplakken : dat is bovendien een manier die in het huidige tijdsgewricht van de jazzgeschiedenis  en  betere wereldmuziek alweer de bovenhand voert in een steeds afwisselende  cyclus met revolutionaire bommenleggers en beeldenstormers  ... 
--Intuitieven , naiven, originalen ,art brut  tegenover techneuten, academici , Collage kunst , patchwerkjes  en nieuwe  breiwerkjes met oude wol  .?
Creatievelingen  en eigenzinnigen  tegenover opkopers  affineurs en veredelaars , assimilatoren en conservatoren ...Wijnboeren  tegenover wijnhandelaars
 Knutselaars en recycleurs  tegenover gepassioneerde  undergrounders ...?
Wie zal het zegen 

"Blanke"  jazz is een techneuten kwestie , en de volgelingen van die optie  zijn daar erg goed in  

Je moet  knippen en plakken dus erg goed   beheersen  en je dient daar ook oog , oor en meesterschap voor te bezitten  ...
Virtuoos  nieuwe coktails maken en nieuwe samenstellingen  blenden  kan niet iedereen




Vrijdag

De vrijdag kon ik wat tijd vrij maken om  het volledige concert  van het  Greg Houben quintet  te  beluisteren





Het had weinig te maken met de intimistische luisterliedjes namiddag die Houben presenteerde tijdens  het voorbije gent jazzconcert

Het was eraan te horen dat  deze groep is onstaan na een intense samenwerking en een paar(schitterende ?) jamsession
 
Het bleef  wel allemaal erg clean en zuiver en straight =  maar  "no nonsense" is nooit een bezwaar geweest  .... mainstream ook  niet : en zeker niet als je tevens een kei van een alto-saxofonist hebt meegebracht ...die de boel  een swing graadje liet stijgen en stevig weerwerk bood  ....Pierrick Pedron is de naam van die  aanstormende   bretoense maestro 
Perfecte partner en stimulans  van Houben ; die duidelijk enthoesiast is over de passionele bettrokkenheid van zijn vriend -collega ...


 

Pierrick Pedron
13/08/2010
Jazz in Langourla


Het spul  hing goed aan elkaar   : maar dan wel eerder als een soort  goede  smeuige rizotto ipv een vastgenagelde  stevige en weinig bewegelijke  beschermende ijzeren handschoen  

Opmerkelijk =
De evocatie van de Ellingtoniaanse johny hodges beruste vooral op een meesterlijke ( maar technische ) demonstratie van glissandi beheersing op de altsax ... Romantisch dat wel ..... Rabbit  kon dat volgens mij nog beter .. Erg gewaagd dus om dat te doen, maar wie  heeft nu heden ten dage nog voldoende en regelmatig  geluisterd naar de opgenomen Hodges zelf ?... De fransman slaagde er moeiteloos in dank zij een uitzonderlijke Techn iek

De overtreffende trap van een  Hodges tribute moest wachten op een zondagse lyrische  Ben Sluys

De instrumentist Greg Houben zelf kreeg door de aanwezigheid van de altist de schitterende lijst waarin zijn  teer manierisme kon schitteren zonder opnieuw  te verdwijnen in   de  vergeetputten van  het impressionististische geneuzel en de  waterverfjes van de crooner-muziek die steeds op de loer liggen voor de toonkunstenaar wiens hart ligt bij de fijne preciese heldere lijntjes en de
gevoelige teint wisselingen van het geheel ....

Geen belegen ,magere Astrud Gilberto memes vandaag  , waarvan de houdbaarheidsdatum allang is overschreden
 ( Neen ik heb niets tegen braziliaanse muziek , integendeel ... maar bleke  sexloze aseptische en steriele  miniatuurtjes vol geparfumeerde en schoongewassen  latijnse '"couleur local"truukjes door en voor  mensjes  met  smetvrees ,  hoef ik  niet ...geef me maar een  echte vette donkere brok )

Wat een  goed gelukt concert werd het  uiteindelijk
De  geest  van  de " betere Chet Baker "  leek mee op het podium te staan  
Een zeer clichématige en triviale  constatering ?...maar wél ad rem  en iets wat  ten overvloede erg duidelijk werd onderstreept door het aantredende personeel
Het was boeiend en het was genieten ....met dank aan al de heren musici:
Een  zeer goed geoliede  rythme machine met een pracht van een bescheiden maar o zo efficiente en functionele drummer   Rick Hollander ,
een  Sal La Roca in goede doen en een goede piano door Pascal  Mohy
Een rythm machine die vooral benadrukt wat de hoofdbekommernis  is van alle deelnelmers aan deze combo : het geheel van het samenspel en het maximale vermijden van  egocentrisch  en exhibitionistisch vedettisme zonder daarbij de diverse  persoonlijkheden en hun hun goede eigenschappen  die mee de soep koken , tekort te doen ...
Ikzelf  kan hier geen  enkel evident spoor van  een tyrannieke leider ook maar vermoeden ....wat niet wil zeggen dat alles mag
Immers ;  eerlijke , kundige en bescheiden musici weten zelf goed genoeg of ze al dan niet passen in het gekozen geheel  ...en of ze zich daarbij goed voelen ook ...en dat relaxte heeft natuurlijk een hoorbare invloed op de kwaliteit van het geheel ...


zaterdag
Nathan Daems Quintet

Ik miste bijna alweer  deze combo  die al   van een  stevige en ophefmakende  reputatie geniet in de jongste gentse jazz-scene ....  Ik kwam nog net op tijd

Een doorpiepend zonnetje  en een "jazzke " , zei de leader "wat wil je nog meer ?"
Tsja ,wat minder "toots thielemansen "motivaties , misschien ?
Grapje natuurlijk, en een inkoppertje voor open doel  dat ik moeilijk kan laten liggen ....

Jazz in 't Park (27-29/08 & 03-05/09/2010), Zuidpark, Gent, BE Jazz in 't Park (27-29/08 & 03-05/09/2010), Zuidpark, Gent, BE 

photo

Nathan Daems Quintet, 17/07/2009, Jong Jazztalent Gent, Gent Jazz, Gent, BE, 8-19/07/2009  Nathan Daems (tenorsaxofoon en sopraansaxofoon, dwarsfluit), Bart Vervaeck (gitaar), Fulco Ottervanger (piano), Simon Segers (drums) Sebastiaan Gommeren (contrabas)


Drummer en pianist kende ik al als de goede en beklijvende  muzikanten die ze zijn ... ik kijk uit naar hun opttreden volgende week met hun eigen trio ; de beren gieren ...
Laat ik toch benadrukken dat Simon en Fulco zeker behoren tot die muzikanten waarvan  de leader beweerde dat hij  zonder hen niets is ...
Veel te zwart wit natuurlijk : Hij is misschien nu nog afhankelijk van die vertrouwde kompanen maar er zit beslist meer dan genoeg potentieel in de man om zich verder te ontwikkelen , mits hij de kansen blijft krijgen en wat ik hem toewens ...
Fulco gaf meer dan een indruk van zijn  reeds gerijpte  professionele en artistieke kwaliteiten ; hij speelde boeiende en prachtig ondersteunende  partijen die altijd een meerwaarde betekenden  voor de groep als geheel ...Het is veel meer dan  een leverancier  van uitstekende comping
( tr-uwens ook een discipline apart )  ...

Blijven dus de tenorist , de guitaar en de bassist die ik voor de eerste keer echt  life en intensief beluisterde  ( ik reken de vluchtige opgedane impressie tijdens een lort bezoekje  aan het trefpunt  vorig seizoen niet mee ..dat soort ambiance kroeg (en de daar dito verlangde (volkse?en entertainende )muziekjes ) is trouwens nooit erg meer mijn geliefde luisterplek geweest )
Ja ik ben bevooroordeeld ,wat betreft die gelegenheid ,  weet ik ...Ja ik zit er soms wel eens te suffen tijdens de Gentse feesten of op het piepkleine terras wanneer de stad dood stil is tussen de seizoenen ... liefst niet binnen dus  want ik hou nu eenmaal niet zo erg van dat  benepen hol : t'zal wel een soort claustrofobie zijn en de erg dichte opeengepakte  lijfelijke aanwezigheid van alle andere gasten ....ik krijg daar geen lucht

Joe Henderson en Coltrane staan  vermeld n als invloeden in het programmablaadje ... Ja welke hedendaagse tenorist niet , hé ...  maar met het aanwezige model Joe Henderson duiken we zeker niet in de latere Coltrane : Nathan voorlopig ook nog niet ...

Het voorlopige resultaat is een jonge tenorist die een beetje  klinkt als de love- power  muziekjes  van een jonge Charles Lloydd at fillmore East ( een soort getemde hard bop met de gemakkelijk in het gehoor liggende  , beschaafde " avant garde" riedels van toen =en dat is wel een compliment : ik vrees zelfs dat nathan  niet zo goed weet wie Charles lloydd toen was  ?De huidige lloydd is fantastisch uitgerijpt ( net als Pharoah Sanders ) en zeker  ten onrechte vergeten   ) ... Nathan is nog  niet zo ingewikkeld en volgestouwd  met  snelle notenkrakerijtjes , loopjes en riedeltjes  als die oude glorie( ondertussen een hele grote mainstream meneer, zoals reeds gezegd  )  , maar toch al goed op dreef ... Boeiend en publiek veroverend zonder enige moeite ...

Een goede  rijke tenor-sax sound waarbij dikwijls ook op het randje van het overblazen wordt  gephraseerd ( zal  de latere Pharoa Sanders straks   ook achter het hoekje komen piepen ? )alhoewel er nog geen  manifest spoortje  van een spannende esthetiek van de hoge  kreetjes  aanwezig is ..
Wordt zonder twijfel vervolgd

Guitarist( beetje Wess Montgommery ? beetje Georges Benson ? )   en  de bassist  ga ik later in het  seizoen nog eens intenser beluisteren  . 
Vandaag zat ik wel  gefocust op de tenor , maar  ze hebben geloof ik, ook dit jaar  een vaste wekelijkse stek en ze kiezen resoluut voor het tonale , dacht ik toch ...We beluisteren  dat nog allemaal wel in de nabije toekomst in de wat lossere sfeer   van een  of andere informele club ....  
 
 
En toen werd ik  hoognodig thuis verwacht ...
....ik miste dus het optreden van  Het Richard Rousselet Quintet
Volgens enkele kenners -en trompettist Patrick de Groote   die ik zondag ontmoete  ; een  meer dan twee uur durend  eerste toppunt van dit festival-weekend : Een technisch perfect  afgewerkt feestcadeau  met Miles Davis in gedachten ... 







Zondag :

Het was  dus  koukleumen en erg waterachtig op de derde dag van Jazz in 't Park.
Tijdens het concert van Back Back goot het water.
Het mengpaneel moest zelfs worden verschoven om te voorkomen dat er water in zou sijpelen.
 Maar de muzikanten lieten het niet aan hun hart komen.
Ze gaven zich en speelden mooie concerten.
 Er was minder volk, maar ondanks het
rotweer zat het onder de zeilen goed vol.

Percussionist Chris Joris bracht zangeres Kimberly Dhondt mee.
'Na een nummer verdween ze weer.
'Ik hou ze achter de hand voor straks, zodat jullie zeker blijven zitten' zei hij grappend



 
Flamenco en jazz /   José Torral Trio

Maestro  José Torral
Serge Dacosse    electrische bass
en vooral ook
 
grote meneer: Fluitist  Stefan Bracaval  

.

Jazz in 't Park (27-29/08 & 03-05/09/2010), Zuidpark, Gent, BE[+] Jazz in 't Park (27-29/08 & 03-05/09/2010), Zuidpark, Gent, BE

Doordat ik vroeger op het festivalterrein belande dan mijn gepland  tijdsgebruik op die dag me had toebedeeld ,kreeg ik de gelegenheid om een (groot) gedeelte van het prachtige concert van  deze fusie tussen jazz improvisatie en flamenco mee te maken 

Een komplete verrassing voor mij ...want wanneer ik verplicht ben om te kiezen vallen  dergelijke uitgesproken fusie-initiatieven bij mij tamelijk vlug uit de boot ...daar  veel "fusie "  altijd het risico inhoud  op het presenteren van een verzameling van de gemakkelijkste herkenbare cliche's uit de spectievelijk gemengde  genres
Niets van dit alles in dit trio :
Voortaan prijkt die groep dan ook op mijn lijstje niet te missen concerten in de toekomst ...

Ronduit intrigerend (1)waren de unisono partijen van de thematieken  tussen  technisch  professionele fluitist en de guitaren ( meestal  ook de basguitaar )dat creerde een heel apart en ronduit schitterend en aansprekend "flamenco "timbre ... De fluitist  verving erg effektief  de traditionele zang-laag van de flamenco  met de afgesproken thema's en motieven die hij vermengde met impro procede's  uit de modale jazz die door Miles Davis werd opgestart en door jazzphraseringen ,
De typische  essentieele ritmische flamenco  benaderingren  bleven behouden ; gelukkig ...dit was een feest
Maar niet alleen het technische meesterschap was van de partij ...ook de creatieve zeggingskracht  vierde haar  talenten bot ...                                                                      

"Flamenco is het Spaanse equivalent van de blues , ze zijn beiden onstaan uit een vermenging van Culturen "  zei Miles Davis ooit
Zoals dat is belichaamd in dit intense trio  is het veel meer nog  ...het is het  knappe resultaat van  een geslaagd project geworden dat  vrije creatieve inbreng en respekt voor verschillende  tradities knap integreert en zich niets aantrekt van muzikale dogma's en muziek-racisten
en bovenal het cliché en de voorgeschreven  indeëenn  van anderen over wat die traditie wel moet zijn om " echt " te zijn , als ballast kan en mag dumpen  en dat vanwege hun schitterende demonstratie van de eigen concepten ...

 

 

BACKBACK

 

Jazz in 't Park (27-29/08 & 03-05/09/2010), Zuidpark, Gent, BE[+] Jazz in 't Park (27-29/08 & 03-05/09/2010), Zuidpark, Gent, BE

Backback maakt jazz met een stevige rock-inslag : Stevig geënt in de jazz-traditie: de loeiharde improvisaties, het intelligente begeleidingswerk van Giovanni Barcella
en de herkenbare thema's hebben relatief weinig van doen met de rock-muziek van vroeger of nu.
Back back is juist een lofzang aan het adres van de improvisatie en de onuitputtelijke inspiratie die de muzikanten elkaar geven. Saxofonist Marc de Maeseneer bouwt een  concertlange  solo op, heel secuur en vol ingehouden kracht.en erg (ook fysisch) moeilijk op het logge instrument dat de baryton is  

De sax van Marc de Maeseneer vertolkt af en toe een soort  pijn, maar het blijft  hoe hoe dan ook dan op heupenwiegen  en dansvoeten  inwerken ... Even later wordt het een zenuwslopende  solo die de blazer  met volle intensiteit uit zichzelf sleurt; 

Muziek met dikwijls een wild karakter maar afgewisseld met experimenteler insteken , maar dankzij de stevige rock-ritmes van Giovanni Barcella en het transparant gehouden geluids geheel  nog steeds erg bevattelijk. De  emoties worden rauw en eerlijk op tafel gegooid , geen poepas ... Het resultaat is  vaak snedig maar  helaas ook dikwijls met een opkomende verveling die  nogal vlug leidt tot het abrupt afbreken van de gevolgde piste wanneer ze zich dat realiseren  .
Backback maakt een soort punk -jazz dat in het Belgische jazz-landschap al  te vaak afwezig blijft.

De enige die ik ken die in dat genre ooit bekend was , is de betreurde engelse meester altist   Xero Slingsby  

Zonder enige pretentie stellen Wauters, de Maeseneer en Barcella een meeslepend, spannend verhaal samen dat bruist en borrelt . Wie zich op sleeptouw laat nemen en kopje onder gaat in de stevige jazz van Backback, komt er gegarandeerd met een fris hoofd terug uit.
Gespierde, verstaanbare muziek, ook voor rock-fanatici!

Maar er valt nog veel meer over te zeggen dan datgene wat ik ervover  heb gelezen ... 


Het life gebeuren dat wordt aangeboden  lijkt meer  op een happening performance  dan uitgedokterd festival-concert ... uitgebracht op een zeer gedegen manier ..
Niets mis mee natuurlijk , maar die aanpak leid vlug tot  de altijd op de loer liggende verveling bij het publiek  .
Dat is aartsmoeilijk om vermijden in dat genre ...zeker als je speelt voor een luisterpubliek ;

Pluspunt ,
het over het algemeen zich kwetsbaar opstellen door resoluut te kiezen voor het onzekere van het avontuurlijke
en momentane en de interactie met de andere protagonisten   als de hoofdmoot van het inspiratie- materiaal  

Het geheel deed  me meermaals  terug denken aan de vroegere happening concerten van  ene John  Surman
die ook een dergelijk projekt met succes , tijdens  de europese free van  de 80-jaren , wist op de been te houden
Vooral 'smans toenmalige  taktieken om de verveling valkuil te vermijden schieten me te binnen ...
 
Misschien was  toch deze formule  baryton/ guitaar /drums wat te lang uitgesponnen  ...het  conceptueel materiaal dat werd uitgemolken , leek me ook  iets te krap ...te ééntonig

Ik vond het  vooral  te betreuren  dat de saxofonist bleef zweren bij de moeilijke en logge  baritonsax  als het  meest in het oog spingende front  en leading  soloinstument (2)... een paar viriele  tenor en  of snelle sopraanswitchen en kronkellijnen ( dus geen 
eenvoudig  "dubben " )  zouden het palet wel degelijk hebben opgeluisterd ...Ik zat er op te wachten , het kwam dus niet ..

John Surman deed dat vroeger ook al(baryton inruilen voor sopraan en vice versa )  ; het verhinderd namelijk tijdens een happening concert  het wegzakken  in de verveling van " ja ,we hebben die baryton nu  al gehoord "

Voor alle  duidelijkheid :
collectieve Improvisatie -Muziek  en   goed samenspel denken vertrekkend vanuit het  instrument ( anders dan haar geijkte
rol) is aartsmoeilijk ...
(De boutade   die  Ike Quebec ooit gaf  " ik speel tenor  , geen muziek "is illustratief )

Ik heb groot  respect voor musici die bij dit concept  als belangrijkste  uitgangspunt  blijven zweren ...ze zijn op zoek naar een uitbreiding van de mogelijkheden van het instrument , het samenspel 
en zitten steeds dicht de grenzen van het  fysisch en technische mogelijke ...

Uiteraard heeft een drummer-percussionist  als  G. Barcella daar geen last van ...daarvoor is de man té intensief, té gepassioneerd  en  té creatief ; dit is geen eenvoudig "begeleider " maar een  boeiende  stem .. 
Een "leader " die net zoals zovele van zijn collega's  tot in hun vingertoppen hun  instrument  vergevorderd exploreerden ( en nog steeds exploreren ) en die uiteindelijk de richting aangegeven zoals dat gebruikelijk is in minstens  alle stijlen die afstammen van of verwantschap vertonen met de "great black music "  en waar de ritmiek  en de percusiie het  primair ordenende principe leveren


En  het begon bakken water te gieten , tijdens dat concert ... het einde van de"jazzkes" dacht ik
maar  stevige  punk-jazz  bllijft ook daaronder overeind   
 

(1)
Ik ben een groot liefhebber van fluiten en ( goedgebrachte )fluitmuziek( wat niet gemakkelijk is )  ... in tegenstelling tot veel mensen die dat  erg vervelende ,storende en kinderachtige speelgoed- instrumentjes en muziekjes vinden ... dikwijls  ook weinig"viriele "mietjes-flut 
(2)
De enige grote meneer die zulk een afwisselende en voordurend de spanning erin houdende  set  kon spelen met dat logge instrument   en die ik ooit kreeg te zien als jonge snaak  ( in het hazewindstraatje van 40 jaar geleden ) in een meer conventionele ( vooral ook met een  bluesachtige soul insteek( zoals ook het back back ensemble als verzamelpunt en baken  gebruikt )combo  en  bij hem natuurlijk gekruid met erg veel bebop insteek ) was afkomstig uit de bigband van Dizzy Gillespie ; Cecil Payne .
( Het zal wel onnodig zijn te zeggen , dat die man op mij als beginnend  jazz liefhebber en pril  aspirant muzikant  een diepe indruk maakte ... )
Overigens  was dat ook een fysieke reus en wel eentje  zonder vooringenomenheid tegenover  o.a. free en  toenmalige avant garde musici 
( hij verscheen veel later  zelfs op  een Byg plaat in het gezelschap van de toen furore makende Archie Shepp )
Ja natuurlijk was  de setting helemaal anders  dan die van back back ; de man speelde daar immer met een in die tijd onontwijkbaar triootje  dat je tegenwoordig slechts een  beter cocktailtrio zou noemen
en waarvan minstens de bassist  heel wat meer toonbeeld van  een sectair muzikaal purist was  dan de solist ____de drummer was toen  wijlen Al Jones ooit ook al een Dizzy Gillespie side man ...                        



http://www.allaboutjazz.com/php/news.php?id=16077




Ben Sluys /Eric Vermeulen duo

 
 

Uitstekende eclectici , maar nooit  epigonen ....

Een Belgisch  en uitzonderlijk hoogtepunt  te vergelijken met de   Tristano-Lee konitz  richting  van improviseren en musiceren ...
Uitgerijpte ECLECTICI  langdurig op elkaar ingespeelde en met elkaar muzikaal vergroeide topchefs   aan het werk in de keuken

Epistrophy , off minor , Ballad voor johny , 
Monk , Johny hodges  het staat er allemaal ,schijnbaar moeiteloos :  maar het zijn geen citerende  tributes of imiterende reconstructies ...
of routineuze klussen .....Het is eigen  edel-gesmede Lyriek en romantiek zonder ooit te verzieken in kleverige confituur ...


Johny hodges sound zoals hij zou kunnen zijn gespeeld door een Benny Carter  temperament ...maar hier dus met de zekerheid  en de 
briljante aanpak van het uniek talent van een  topsaxofonist  ...

Het genie van  "Monk " ? 
jazeker , net zoals ook steve lacy  voordeed hoe een blazer daar zijn voordeel en onze verukking  kan mee doen

Soms ook  een lichte aarzeling ,vanwege het ongewone en erg op het scherpnvan de snede balancerende , in  het obligate  voorgeschreven materiaal ... vandaar een paar (vrijwel onmerkbare  en vermeende )opduikende moeilijkheden   om (bijvoorbeeld) samen terug  tijdig op "  thema"te komen  ; interesssant om te horen hoe die " fout "werd opgelost en omgesmeed tot een voordeel ...inspelen op het  onverwachte( maar toch onvermijdelijke )  en er je voordeel mee doen; je moet het maar eens doen ... 
(H)eerlijke muzikanten zijn het en blijven ze /die vooral hoge eisen stellen aan zichzelf  en daarom om mogen aan anderen hoge eisen stellen ... 
 
Eric Vermeulen /Ben Sluys,    alles wat ze spelen is uitstekend en van henzelf  ( uiteraard de vele eigen stukken )....maar ook de stukken van anderen krijgen  dat  onmiskenbare  cachet opgestempeld ...

Het kan niet op
Ze hebben dat alweer prachtig en onomstotelijk voor altijd   bewezen ... 

En ze kunnen dat overal doen  ;
aan de noordpool in de drijfnatte hitte of tijdens een zondvloed ...dat heeft daar allemaal geen vat op
Ze hebben  niet  langer  een speciale niche en een verwittigd publiek nodig om aan te slaan 

 





LANDWIJNTJE
en toen  kwam de gevierde  percussie-guru 


The Chris Joris Experience 
edition number  3

Net als dat het geval is met succesrijke  films ...editions 3 alweer :  oftewel een vervolgproductie   dat het succes verder tracht  uit te melken  ?
 (Tsja je moet je dure  projecten wel én  betaalbaar én verkoopbaar  houden , anders heb je dus geen  tijd en geld  meer om daaraan verder te blijven bouwen  )

Goed dat gezegd zijnde   ; het is de  eerste  maal dat ik deze mensen life bezig   hoor en zie  
Ik kèn hun reputatie en de superlatieven waarmee ze worden gepromoot  , maar hun werken zijn me (persoonlijk) grotendeels  onbekend gebleven ...
De bovenstaande opmerkingen ,  speelden ook  wel mee  in mijn achterhoofd  om toch maar te blijven zitten in die koude kille laatavond ...
Razend benieuwd dus , wat het zou worden ; ik zat bovendien in het goede gezelschap van een kenner/insider  ter zake ,voor wie zeker de blazers geen" ver van het  bed show" , waren ....

Een babbeltje vooraf van de leader dat ons   op het einde van het concert een zangeresje( Britney Dhondt )  beloofd en de interpretatie van een argentijns smarten-lied ... eerst moeten we de volledige  set uit zitten vertelde hij er fijntjes bij ...

En met reden want na het tweede nummer  wist ik al hoe laat het was ...
(Of misschien was ik wel  acuut luistermoe geworden  na een volle  dag ononderbroken  chronische  festivalitis _____ zou ook kunnen ...)

Vakkundige en erg professionele muzikanten , dat allemaal wel ... 
Maar het helpt niet om allerlei exotismen te mengen of te adopteren/ aan e passen  als je front line  niets anders te vertellen heeft ( of mag vertellen ?)  in de improvisaties daarop ,  dan het  aaneenrijgen  van geijkte  bigband  acrobatiek , pyrotechniekjes en arrangement likjes  waarover  je ook in het eerste  het beste show- orkest valt ... allemaal erg efficient welsiwaar maar zo dood als een pier , vind ik ...als oubollig muzikaal entertainment  voor chique recepties is het beslist nog lang inzetbaar( en  dat zal deze groep  ook wel wéten )  

Geen enkel eenvoudig japans toonladdertje ( hoe mooi en interessant ook )vermag daar iets aan te veranderen ...Ook  niet als je dat  laat brengen door kunstfluiters ;zelfs  het   raku -verhaaltje dat achter de titel steekt die voor dit "stuk"  is gebruikt,maakt het niet beter ... 
 ( ik herinner me trouwens  het  gemakkelijk  exotisme van een enkel  pop-nummertje /liefdesliedje dat ik ooit hoorde op de radio =
"Japanese boy"  gedrenkt in de " couleur locale" foefjes )
Zie trouwens hieronder de  appendix voor japanse "toonladdertjes" ...
 
Jammer  voor het aanwezige potentieel enzo , enzoverder ... Maar het komt er dus niet echt uit ...he ...
er is duidelijk te weinig ingespeeld op de geest van het  repertoire zelf ... enfin het is maar mijn mening .... (1)
 
Toch nog veel  heel erg  mooie momenten in dollar brand achtige stukken ... de alt klinkt bij momenten als  een Carlos Ward maar speelt op veilig ( in tegenstelling  tot wat Carlos altijd deed ) en op Phil Woods achtige virtuositeit( ook een mooie keus en een dijk van een compliment )  ;mooi beschaafd , knap, goeie keus  maar niettemin  toch  door(mijn)  langdurig bekendheid ermee( en het  nog steeds beluisterbare origineel ,) verworden tot  zageventerij en  notendebiet alsof er een taximeter aan de sax meetikt die telt hoeveel gepselde  noten er al moeten worden uitbetaald ...Vandaag dus gebracht door een ster-sax die een "archeologisch verantwoorde"  en  heel goede reconstructie weggeeft  van een nog net niet tot artefact verworden amerikaanse ster-solist en  aanbeden rolmodel   voor een high-shool showband en dito
arrangement schriftuur  ... Het blijft echter wel een uitstekend muzikant ... 
De trompettist is heelwat boeiender maar af en toe is het ook wel eens van  dat  dik bigband- hout zaagt men planken, gelukkig erg spaarzaam ...

 
Toffe Trompet en toffe Peer  chris joris

Een uitstekende  pianist en bassist  en ook de leader zelf met al zijn kwaliteiten en zijn zeer efficient  percussiewerk     
Dus ben ik toch gebleven .... ook al voor het mooie  en moedige zangeresje, maar dat heb ik heilaas niet meer  kunnen of willen  uitzitten ...ook vanwege  de te koud geworden invallende nacht

Bovendien is   een scheut kleinkunst  niet datgene  wat ik op een jazzfestival verwacht ...
Mijn compagnon de route ,  had al vroeger zijn hielen gelicht ...misschien werd hij afgeschikt door mijn eigenste ouwe mannen gezaag ,  kan ook zijn ...

zie ook
http://www.gentblogt.be/2010/09/02/weer-of-geen-weer-jazz-in-t-park

(1) Kleine randbemerking

= Het kan wel zijn dat  Chris Joris een  goede soort  muziek-ethnoloog is geworden maar of dat verder reikt dan het meesleuren van een
omgebouwde (?) handdrum (een bass-djembe ?)  als een soort "legitimatie"of als trofee  , durf ik op grond van de korte ( en professioneel gave ) interventie op dat prachtig  ogende instrument  toch niet te zeggen ...Begrijp me goed ;  ik wil dus  niet beweren dat hij geen goede  eigen dingen deed op dat instrument .. maar het lijkt me eerder dat hij een "afrikaanse "(?)percusie muziek speelt van eigen vinding ...niet dat zoiets  verkeerd zou zijn ___ dan doen afrikaanse master drummers immers ook ... maar dan  wel in de context van percussie-ensembles van  minimaal 3 uitvoerders en met inbegrip van alle ( traditionele en persoonlijke varianten op ) support en lead afspraken als bindende elementen en steunpunten  = de zeldzame momenten waar leader , bass en piano  juist dàt patroon  het dichts benaderden , riep  onwillekeurig het concert van  het Randy Weston trio op ,vorig jaar op Gent jazz   

Duidelijk ook dat  melodische stemmen( wanneer het dan toch gaat over  de  "geest" van afrikaanse  muziekjes en de daarbij horende verrukking die dat bij mij steeds opwekt )  dan maar beter ostinati patrone(het afrikaanse equivalent van rifjes en bepaalde melorythmische patterns ) en/of   vooral  aan  modale improvisaties ( vooral de lijnmatige recht toe  rechtaan - aanpak   van een  Sonny Rollins bijvoorbeeld ) doen 
of
ook wel eens  hun discours baseren  op de verschillende  mogelijke voicing van een paar  gebroken akkoorden, al dan niet geaccentueerd  en of gelardeerd met power chords en/ of grote far out interval sprongen 
  
:Ik had dus  duidelijk iets anders verwacht : maar ik ben dan ook erg verwend  geweest wat het life  beluisteren van afrikaanse rithmiek betreft ...
Ik bedoel ook dat  bijvoorbeeld : Het spaans dat Jommeke spreekt is ook geen 'echt' spaans  , het lijkt er alleen maar 
een beetje op ....

Ja ,ik weet nu ook wel dat "wereldmuziek "een vlag is die erg veel muziekjes  dekt waaronder ook erg veel  pop bullshit
 maar ik bedank wel altijd  voor de "wereldmuziek sterren " genre plaatselijke " zangeres zonder naam"  of  locale "Eddy wally's"


Het gevaar van het eclectisisme en mengvormen  

Jazz, die ik beschouw als de eerste wijd bekende vorm van wereldmuziek, is in staat  de  betere  roots en wereldmuziek te assimileren maar dat wil nog niet zeggen dat je ook meteen alle platte  clichés van   een zwarte of  chinese bobejaan Shoepen moet  gaan overgieten met een jazzy sausje ...of dat je net  eventjes  Will Tura  gaat spelen op zijn "mozarts " of bach laat  ver-swinglenen door een françois Glorieux ...

"Jazz kan  wel alles gebruiken als kapstok voor een improvisatie ", zelfs  reklamejingles en straatdreunen  ala albert Ayler, 
is een veelgehoorde en juiste  opmerking  ...Niet het uitgangsmateriaal is belangrijk of zelfs het themaatje ; maar wél de impro die het hoofdingredient moet zijn ..... Alleen moet je improvisatie zelf niet alweer uitsluitend  aaneenhangen van  de makkelijkste geleende truuks en stijlfiguurtjes uit een of ander "jazzke", hoe goed die ook mogen  (verondersteld)aanwezig (te) zijn in het collectieve muziekgeheugen van je publiek ...
 
 
 
Ach wat ...
de volgende keer  dat die mensen langkomen ga ik toch maar weer luisteren ... je weet maar nooit
Ik ben ook niet alle dagen even fit of "geinspireerd " of goebezig ...of zelfs niet met muziek bezig  
Zeker niet in een koude nacht valt het niet mee om daar te moeten staan toeteren ( terwijl je eigenlijk liever Tv had gekeken ? )  
en opboksen tegen de bakken regen en windstoten , het zuidpark waardig ,  die de aandacht ook dwingend  opeisen
Ook de meest  fijne en goed geconstrueerde  afrikaanse rythmen en de eigen virtuoze varianten daarop , moeten daarin verzuipen .... 
 
P.S.
Thuis had mijn echtgenote nog maar eens een replay opstaan  van de  eurovisiesongfestival  ;
 hé , net hetzelfde ... 
Strictly voor liefhebbers  van het genre dus ... Duizend in een dozijn 
Waar heb ik dergelijke  muziekjes   nog gezien ? 
Juist ja ... jaren geleden op de verpauperde kuiperskaai ;
Olv  een  uit conventionele prietpraat muziekjes opgetrokken  Dave Pike die als  grote merite heeft gehad  ,tijdens zijn korte verblijf in onze stad ,dat hij enkele jonge lokale talenten ( en niet van de minstens )een speelmogelijkheid  en een gel:egenheid tot het opdoen van enige routine
gaf  
Maar of dat allemaal belangeloos was  en hij uiteindelijk het hazepad koos toen de schatkist  en spaarpot van een  aankomend  jazz zangeresje  dat een TV- zangwedstrijd had gewonnen , leeg was , weet ik nog steeds niet ....
Man je kan wel wat beleven  en leren , hoor ,met en van  jazzcats , ook buiten de scene ... het zijn ook  soms  waanzinnigen net als die plastische japanse kunstenaars die chris Joris moest vermelden ...."raku "of zoiets geloof ik  
 

APPENDIX

Courant gebruikte  Pentatonisch gebaseerde Japanse toonladders ( ook in de westerse muziek )



Disclaimer : Most used (modern)scale equivalent in western  piano tuning
concert pitches can differ  and according to followed  ethnic tunings and/or  based on  natural harmonics ,if there is no obligate piano 
  
Most used (modern) or borrowed scale 
http://www.freakguitar.com/tradjap.html
 
http://www.freakguitar.com/tradjap.html

http://jguitar.com/scale/C/Japanese
Kumoi




 Nota :
de  Yo en Minyo  toonladders ( = de m7 sus4 , wat Hal Singer de " modal pentatonic scales " noemde  in alle mogelijke voicing posities  ) worden zeer veel gebruikt  in (minstens ) de  west-afrikaanse muziek ...
Prachtige voorbeelden  daarvan  zijn zeer goed te volgen in de concerten van  bijvoorbeeld Oumo SANGARE
Trouwens ook  altijd voorzien van erg veel goede (Malinese ) en populaire  djembe- en (Bikutsi)percussiepartijen
 
Anecdote :
-Het zijn trouwens dezelfde toonladders die Dizzy Gillespie gebruikte als vertrekpunt  en die hem als werknemer in big  bands gegarandeerd  het verwijt opleverden "chinese music " te spelen .. dat leide zelfs tot gewelddadige reacties   
 

-reine kwart en /of  reine kwint opeenvolgingen ( op de kwintencirkel)van diezelfde vijf tonen zijn trouwens  ook de beroemde Miles Davis approach



30-08-2010 om 00:00 geschreven door tsjok45  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)


Archief per week
  • 15/10-21/10 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010

    Inhoud blog
  • GEMIJMER
  • HCDG & O'DeGand
  • 15 oktober trefpunt
  • ERNST
  • FOOD For drummers
  • JAMSESSIONS en meer van dat moois
  • Paul Van Gysegem Sextet
  • Rythmolodics
  • a chaos with some kind of order

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Wordle: Tsjoksax
     Deze melomaan houdt niet van al die troep
    die op dit blog wordt  gepromoot
    Geef die  brave  zonderling toch
    de  muziek die hij kan volgen

    Klik op de afbeelding om de link te volgen






    Mijn andere blogs ;
    ( voornamelijk  een   archief  over biologische onderwerpen   )  
    http://tsjok45.multiply.com/photos
    http://anticreato.multiply.com/,
    http://evodisku.multiply.com/,
    http://www.bloggen.be/evodisku/ ,


    http://nl.wikipedia.org/wiki/Gebruiker:Tsjok45


    Je kan me ook vinden op
     
    Jazznetwork
    http://www.thejazznetworkworldwide.com/profile/DEClercqTsjok(Engels)

    Facebook
    http://www.facebook.com/profile.php?id=1050395253 (Nederlands )

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog




    Laatste commentaren
  • ehrthsdyj (shaffertly shaffertly)
        op ERNST
  • tjhdytj (shaffertly shaffertly)
        op 15 oktober trefpunt
  • yjhjyhtr (shaffertly shaffertly)
        op HCDG & O'DeGand
  • tdydyu (shaffertly shaffertly)
        op GEMIJMER
  • ornette (tsjok45)
        op Het begin van het zomerseizoen en de festivals
  • Mijn favorieten
  • Steve potts
  • Stef Gysels


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs