tsjoksax
muzikale belevenissen van een saxofonist



27-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noah Howard

Rays of the rising sun ;

 Noah Howard: Rising Rays of the Sun from Dreamtime (2002)

(Piano )
gebaseerd op              G  bB C bEFG      D   ( Cm7sus4  9)

          chromatic <--   C        bB    bEFG(b)A   D
   (G)bB D   F G+4 (-)6M9
          chromatic <--   C  FG(b)AbB  bEF   (b)A C  (F)     C (b)E7 G (b)B   C(m)(7)+4(-)6(-)9  ->chromatic


Hieronder vindt U een van mijn  concept- bewerking voor alto  :
de belangrijkste tonen  zijn = B  DE  ( DE= FG de hoogste graden  van de   akkoorden op piano )

________________________________________________________________________________________________________ 









Free Jazz
is eigenlijk al een oud beestje ...
vandaar dat haar veteranen  tegenwoordig meer te vinden zijn in de necrologie van de kranten  
dan op de levende  scène ...
Bovendien zijn jazzmusici nogal eens op "jongere" leeftijd vogels voor de kat ....

ALTIST NOAH HOWARD

Noah Howard is op vrijdag 3 september  2010 tijdens een korte  vakantie in Zuid-Frankrijk, overleden.
Howard, die in Brussel woonde, werd 67.
 
De in 1943 in jazz-mekka New Orleans geboren saxofonist stond mee aan de wieg van de Free Jazz-beweging. Als saxofonist werd hij sterk beïnvloed door John Coltrane en Sun Ra.
Omdat zijn muziek in de eigen VS maar matig aansloeg, verhuisde Howard naar Europa:

Ikzelf  hoorde Noah voor het eerst in de late jaren zestig ;met tenorist  Frank Wright( A. Ayler adept ) , Sunny Murray en Allan Silva ;  op het legendarische byg-festival in Amougies ... 
Later mocht ik deze mensen ( minus Sunny Murray ) nog meemaken  op het (laatste )
Gentse free jazzfestival in het  Gravensteen

Het is misschien onnodig te zeggen ( maar ik doe het toch )  dat ik Noah Howard altijd heb beschouwd als een van mijn inspiratiebronnen die ik  een paar keer life mocht meemaken ; de man maakte  op mij in mijn jonge jaren als beginnend saxofonist een onuitwisbare , diepe en bevrijdende indruk (samen met de saxofonisten Robin Kennyatta  en Archie Shepp die ik eveneens life mocht  beluisteren)



(1) Noah Howard was  echter zoveel meer dan een   vroege free-jazzmuzikant

Alhoewel hij gewoonlijk wordt vastgeplakt aan Ornette Coleman  brengt hij een  meer "tenor"-achtige  aanpak op de alt
Al van bij het prille begin had hij een uitgesproken voorliefde  voor  "eenvoudige"  uitgeschreven stukken ( ook meestal van eigen hand )  
Net als  ( geest en stijlgenoot )  tenorist Pharoah Sanders , waarvoor hij eigenlijk de ideale alt-versie  is , ging hij  latere jaren ook op zoek naar zijn afrikaanse  roots , dat leverde bovendien net als bij Sanders,  en  veel later in zijn  leven  een diep engagement op met de afrikaanse world music  ... waarvan hieronder enkele getuigen zijn te vinden ;

De alt klinkt op deze  nummers ( vooral op 2, 3, en 4 ) heel  erg als de keniaanse  praise music en op de zuidafrikaanse altisten rond Dollar Brand  en  Chris Mc Gregor ( in het bijzonder Dudu Pakwana  )
Ter vergelijking :

 

Tobby Ashon - african praise instrumental

 

  
 AFRICAN MAN  de NOAH HOWARD          OTTATA  de NOAH HOWARD       WADI RUM  de NOAH HOWARD   OBAYI  de NOAH HOWARD


Plus d'infos :
 http://www.myspace.com/noahhowardquintet/music/playlists?sms_ss=facebook&at_xt=4ca4718de94399e4%2C0#ixzz110jnK96e

 


In 1966 behoorde altist Noah Howard tot de bevoorrechte avant-gardisten. Hij speelde sinds twee jaar saxofoon en nam in één jaar twee albums voor het ESP label op: " Noah Howard Quartet" (ESP 1031) en "Noah Howard at Judson Hall"(ESP1064), dat pas enkele jaren later werd uitgebracht.
Het derde ESP album, gepland voor release in 1968 (ESP 1073), haalde de productiefase niet. Wel verscheen het album
"The Black Ark" (Freedom 1969) met trompettist Earl Cross en drummer Muhammad Ali, dat een positieve ontvangst kreeg
Werk was in de USA schaars, ondanks het feit dat hij in 1971 met Ornette Coleman, Sun Ra en Sam Rivers de New York Musicians Organisation oprichtte. Daarom koos hij in 1972 definitief de weg naar Parijs zoals meerdere al of niet getalenteerde lotgenoten.
 
In Europa, waar hij al sinds 1969 optrad met Frank Wright en Bobby Few, wist hij redelijk naam te maken in de 70-er en 80-er jaren met concerten in clubs en bij festivals. Het album "Schizophrenic Blues: The Noah Howard Quartet Live In Berlin (FMP 1977) werd opgenomen in de Berlijnse club Quartier Latin met trompettist Itaru Oki in Albert Ayler achtige free jazz stijl.
 
In de 70-er en 80-er jaren speelde Howard vaak samen met trompettist Earl Cross en de melodieuze geestgenoot en eveneens in Parijs bivakkerende pianist Bobby Few. Het samenspel met Few werd vastgelegd op het album "Traffic" (Frame 1983).
Zonder Few probeerde hij in die periode tevergeefs zijn Afrikaanse muzikale roots te vinden in Kenia. 


In 1983 verhuisde hij van Parijs naar een boerderijtje in Tervuren bij Brussel, nadat hij eerder enige tijd in Gent had gewoond na zijn huwelijk met  Lieve Fransen
http://connect.in.com/lieve-fransen/profile-173547.html

I am Lieve Fransen Noah 's wife since nearly 30 Years .
I was with Noah when he had a sudden brain hemorrhage and he died in my arms in the hospital in Nimes 36 hours later .
It was unbearable and at the same time good to be with him.
I want to...
thank all of you of the love and support .
The only thing he would have liked is to continue living to share the music in his soul with all of us .Please continue his legacy and share photos and music with each other and with me.
I will post more recent photos and text after being evacuated with Noah back to Tervuren where we lived for 18 Years
Lieve
04 september


In de vroege  jaren zeventig was Noah  uiteraard  geregeld present op de Gentse jazz-scène ( Damberd , Cirque Central , Abas Jour )inclusief  de leiestreek (Zonnedans , D'hondt d'Haene ... )
Hij speelde  in het Damberd  een legendarische  "cutting contest" met de engelse punk-jazz altsaxofonist
Xero Slingsby ,( ook  een  van mijn altsax modellen ) die hem ( zo werd verteld ) bijna  weg speelde  qua virtuositeit en vooral zeggingskracht en  afwisseling ...ik heb dat jammer genoeg gemist ...

Vanuit  Belgie  maakte hij tournees door de hele wereld.
Met trompettist Youssef Yancy speelde hij regelmatig in de tweede helft van de 80-er jaren.


Howard schakelde langzaam over naar jazz rock middels de groep Today en vervolgens naar free funk met de cd "Migration" (1990), omdat er voor free jazz steeds minder emplooi was.
Een kortstondige opleving met een free jazz tournee door de USA in 1997 bracht daar geen verandering in

Een veelbelovend, rumoerig gestarte free jazz loopbaan eindigde zo in betrekkelijke rust.


In Tervuren  had   Howard  zijn eigen jazzclub en dito label, AltSax.
In totaal blikte Howard 28 albums in.

Zijn laatste plaat, "Voyage" (2010), getuigde van Howards interesse in wereldmuziek.

Het album 'The Black Ark' uit 1969 wordt als zijn magnum epos beschouwd.


In memoriam
Noah Howard


" MUSIC  IS MY SOUL "


Noah is the "Preacher",
his idea of the importance of the vibrations of sound as the 'it' behind
all of the universe was both accurate and brilliant.
(Robert Kaplan)




Als representant van de Amerikaanse avant-garde was Howard begin jaren zeventig in Frankrijk ,  Belgie  en Nederland vaak  te  en daar dan doorgaans in gezelschap van tenorist Frank Wright.

Binnen het Frank Wright-Noah Howard Quartet gaf de altist met zijn lyrische aanpak tegenwicht aan het spierballenvertoon van Wright.

Howard werd in New Orleans geboren, zong daar in het kerkkoor en werd met het jazzvirus besmet toen hij de solo van tenorist Paul Gonsalves hoorde in de Newport-versie van Duke Ellingtons 'Diminuendo And Crescendo In Blue'. Trompet was zijn eerste instrument, maar op zijn zestiende koos hij voor de altsax.
In 1965 verhuisde Howard naar New York, waar hij deel ging uitmaken van de toenmalige zwarte avant garde .

Twee jaar later vond het roemruchte festival voor nieuwe muziek in het Belgische Amougies plaats, het eerste bruggenhoofd van de jonge generatie vrije muzikanten uit New York in Europa.
Velen bleven hier hangen; ook Noah Howard vestigde zich in Parijs, om later naar Brussel te verhuizen.

De Amerikanen waren overdonderd door de aandacht die ze in Europa van de pers, radio, televisie en platenfirma's kregen.
"In drie dagen in Europa kreeg ik meer publiciteit dan gedurende de vijf jaar dat ik in New York zat," vertelde Howard Valerie Wilmer, de schrijfster van 'As Serious As Your Life'.
"De belangrijkste invloeden, en niet slechts in muzikale zin, kwamen van saxofonisten John ColTrane en Albert Ayler. Ik heb veel met Albert gewerkt. Als personen en als artiesten waren Albert en ik erg close. Hij begreep mij, als jong artiest die iets wilde bereiken," zei hij ooit.

Zijn vroegste werk is gedocumenteerd op ESP Disk, Musidisc en een aantal andere kleine labels. Essentiële platen zijn 'The Ark' (1969), 'Live At The Village Vanguard' (1972), 'Message To South Africa' (1979) en 'In Concert' (1997). Op zijn meest recente cd, 'Voyage', die eerder dit jaar uitkwam, verwerkte hij niet-westerse invloeden.




HEAR ME TALKING TO YAH


http://tomataduplenty.blogspot.com/2008/04/noah-howard-zoals-ze-in-de-films-doen.html
April 22, 2008




Het zal je maar overkomen. Je bent geboren en getogen in New Orleans, je schopt het tot bandlid van Sun Ra’s Arkestra,
brengt platen uit op ESP, tourt de wereld rond, wordt aanzien als één van de meest invloedrijke post-Coleman saxofonisten
uit de jazzgeschiedenis.
En dan zit je plots in de lobby van een Brussels hotel te praten met een blogger


Je bent opgegroeid in New Orleans.
An sich is dat al een mooie voedingsbodem om met muziek te beginnen, maar wat heeft je precies geïnspireerd om met muziek
te beginnen?


Een verhaal dat altijd terugkomt, lees het maar na op mijn website, is dat ik een groot deel van mijn jeugd doorgebracht
heb in een baptist church. Ik werd dus al vrij snel onderworpen aan gospel muziek, wat altijd wel een invloed zal blijven.
De harmonie en de power die de muziek uitstraalde heeft altijd een effect op me gehad.
Ik zong een tijdje in een koor en begon daarna trompet te spelen.
Nu, trompet is niet bepaald mijn favoriete instrument om te bespelen.
Je hebt maar 3 pistons, moet veel te hard blazen.
Ik heb veel bewondering voor mensen als Miles Davis en Dizzy Gillespie die het wél deden.
Maar ik begon dus saxofoon te spelen.
Jazz was sowieso altijd dominant in New Orleans.
Er zat gospel (1) in die muziek,
veel latin invloeden.( spanish Tinge , caraibische muziek , creoolse muziek(1b)
Je had al die muziek van Fats Domino, Ray Charles, Louis Armstrong(1c) etc…
Als je in New Orleans woonde werd je quasi onmiddellijk in die muziek gegooid.
Zolang de rode draad in de muziek maar gospel(2) en blues(2) ( en  NO. Rythm & blues (3) was, dan ging ik ervoor.




(1a) -( Fasolla / Sacred harp / shape notes 
http://en.wikipedia.org/wiki/Sacred_Harp

 
---> voor C major / Am6-7    
                         (hexatoon)      CD(E) FG (B
C)E    of (pentatoon )  CD(E)  FGA  (BCE)
          CD  FGAB       CDEFGA           FGABCE                                           CD FGA / FGABC /  FGA CE /   
                                            
Belangrijkste  power chords =   FA Sol --> (dittie)CD FG = CF(C4 ) CG( C5) DG(D4)    
                                                     en  sol la -->(Triad ) D(E) GA  =  DG (D4)  DA(D5 )


(1.b)-
  voornamelijk  gebaseerd op 
  Shuffle ,(--> 2 .1.2.2.1. <--)  habanera/Cromanti( 3.1 /2.2.  1.3/22 )  
                     en  lundu (-->1.2.1./2.2.<--)  rythms
en
op het systematisch gebruik van  tresillo's  (op de cymbalen) waaronder
de beguine (8/8   332 of  323 )  afgewisseld met Tchabada-figuren(op 4 triolen     3.21 /3. 3   en  3. 2 /2 2 .3 of  3.2/ 3. 22  )  op de ride cymbal  
en punta's op de high hat ... 1010   0101    0110    1001
 
                            < >(bell note(arsmstrong)                    B R L  B= open bass  R  tèt stroke   L=  tàt stroke
(1C.-)  4/8 -->111/0 <--   ( stop time )     4/4 --->0/1 1 1 (mentho bass) 

(2.-)Consensus Scales :

10 tonen  toonladders
Black Go(d)spell :    C D(b)E      FGA     (b)B bD    Dm7sus4        / (b)E  (b)B
afro-Blues   :           C D(b)E F  (b)GA    (b)B  bD       Am(5)67sus4   /  F  (b)B

Nota  ;  Daarbij  worden de III  de V en VII  trap soms vervangen door een " blue note"verbuiging   naar beneden
Coltrane  vervangt systematisch  de ii (d)  door de  9+(bE )


(3)  Dr John , Voodoo rythms (8/8   :   112 /112(papa legba)    , 121112   , 121/211    121/121 (choro))  
Sly and the Family Stone ,Aretha Franklin , Ike & Tina Turner 
-Memphis bass =   2222/22211 



Wat die gospel betreft zit die invloed er bij jou héél sterk in.
Misschien zelfs nog meer dan dit bij Albert Ayler het geval was.
Aanzie je de muziek die je maakt als iets spiritueel?

Niet persé religieus, maar zeker wel spiritueel.
Ik denk dat het een algemeen feit is dat muziek in eerste instantie een projectie van een gevoel is en dàn pas een
projectie van geluid. Het is waar als je zegt dat mijn muziek soms pure gospel is. Wat mij boeit aan gospel is dat het
enorm uitgelaten is maar wel in functie staat van de harmonie.
Dat is dan ook ongeveer wat ik probeer te doen met mijn muziek.*
 
*
Maar dat betekent niet dat Noah Howard  heel strak akkoordenschema's ging  draaien of  erger nog  "platen" ging naspelen ( toendertijd ook  een "must"  in het Gentse  mainstram millieu = een doodlopend straatje waar nog steeds ( vooral guitaristen, en niet van de minste  )  in vast zitten )
Veel van het  podium-werk van Noah in die voege europese jaren is  practical joke showmanship  en  deels intuitief ...ik herinner me nog een plaatselijk beroemd/bekend jazztenorist  uit het Gentse die  hem een "harmonische kluns" vond ...een cirkusnummer   
 


Hoe ben je voor de eerste keer in aanraking gekomen met freejazz en vrije improvisatie?

Mijn eerste aanvaring met free Music moet in 1956 geweest zijn toen ik naar Duke Ellington ging kijken in Newport
(uitgebracht als één van de meest essentiële Ellington live lp’s, nvdr.).
Tijdens “Diminuendo and Crescendo in blue” speelt Paul Gonsalves een legendarische 27-chorus solo.
Vandaag is dat misschien niet de grote vernieuwing, maar we spreken hier van het pre-Coltrane tijdperk.
Later ging ik dan in het Sun Ra Arkestra gaan spelen wat ook een logische keuze was toendertijd.
Als jazzmuzikant raakte je bijna nooit in de grote bigbands als die van Count Basie of Duke Ellington.
Het was een fantastische tijd.
Op het ene moment waren we pure ragtime aan het spelen, 3 seconden later konden we al in space zitten.
Het was magisch om met Sun ra te mogen werken.

 

In 1966 verschijnt dan plots, op het grote ESP label, je eerste plaat met eigen quartet.
Hoe is dat gekomen?

Ik was op dat moment heel goed bevriend met Albert Ayler die toen de grote naam op ESP was.
Hij had over me gesproken met Bernard (Stollman nvdr.).
Hij zei letterlijk tegen Bernard “je moet die gast uibrengen!”.
Dus wij op vraag van Bernard een soort repetitiedemo opgenomen.
Toen we de tape lieten horen op zijn bureau vroeg hij plots:
“wanneer kunnen jullie opnemen?”.
Dat was een zaterdag.
Nog voor ik kon vragen wat hij zei vroeg hij opnieuw:
“kunnen jullie komende maandag om 10.00 uur s’morgens in de studio zijn?”.
We hadden op dat moment gelukkig al een band, maar echt veel hadden we nog niet samen gespeeld.
Maar op de één of andere manier zijn we erin geslaagd om die plaat alsnog op te nemen.

 

Een andere essentiële Noah Howard plaat is ongetwijfeld “the black ark” die momenteel opnieuw gereleased wordt
via Bo’weavil records.
Het is vreemd dat quasi 90% van je werk beschikbaar is via ESP of via je eigen altsax records label.
Hoe komt het dat een legendarische plaat als “the black ark” zolang in de obscuriteit verdwenen is?
En hoe ben je bij Bo’weavil terecht gekomen?


Die plaat is destijds op polydor uitgekomen.
Zij vonden het evenwel niet de moeite om die plaat opnieuw uit te brengen.
Op een bepaald moment liep ik rond in Japan en zag ik die plaat plots liggen uitgebracht op een label waar ik nog nooit
van gehoord had. Na een tijdje had je dan het internet waar de prijzen voor die originele plaat én zelfs de prijs van die
bootleg enorm hoog was. Ik zat dus al even met het idee om de plaat opnieuw uit te brengen via altsax.
Begin dit jaar moest ik optreden in de Spitz club in Londen met Peter Evans, Chris Corsano en John Edwards.
Daar zag ik de man van Bo’weavil die me quasi direct vroeg om “the black ark” opnieuw uit te brengen.
Ik vind het vooral super dat hij zowel een cd als een vinyl versie uit heeft.
Het gekke is dat die plaat nog maar net uit is, en dat hij op cd bijna weer uitverkocht is.

 

Ook voor Arthur Doyle betekende deze plaat heel veel aangezien dit zijn eerste opname als muzikant was.
Hoe kwam je bij hem terecht?

Ok, dit kan misschien wat vreemd klinken, maar de bedoeling was initieel om met Pharoah Sanders te werken op
“the black ark”. Pharoah was op dat moment niet beschikbaar omdat hij een platendeal had.
Arthur Doyle was toen net bezig. Hij komt uit de generatie die zowat op ons gevolgd is.
Ik leerde hem kennen dankzij Sunny Murray, met wie hij op dat moment vaak speelde.
Toen ik hem de eerste keer hoorde spelen dacht ik “dit is gewoon dé nieuwe Pharoah”.
Hij was toen ook zo iemand zijn ding deed zonder enige vorm van compromis.
Arthur Doyle was dan ook de meest natuurlijke keuze op the black ark.
Een beetje zoals Mingus vrij toevallig Eric Dolphy ontdekte eigenlijk

Doyle was toen nog een nieuwe naam.
Mohamed Ali kunnen we aanzien als je vaste drummer op veel platen.
Ook Juma Sultan kennen we via zijn werk met Jimi Hendrix.
Op “the black ark” vinden we nog een aantal minder bekende namen terug zoals Earl Cross en Leslie Waldron.
Achteraf nog iets van hen gehoord?
Is het een bewuste keuze om met nieuwere muzikanten te spelen?

Het grappige is dat heel veel mensen zo freaked out zijn als het op Juma Sultan aankomt.
De kerel speelde inderdaad bij Hendrix, maar hing ook heel vaak bij ons.
Er werd toen vaak gejamd en vooral mij was het dan ook normaal om Juma tussen 2 tours te vragen om op “the black ark”
te gaan spelen.
Earl Cross was een heel begeesterde trompettist die ook nog speelde met Archie Shepp en Rashied Ali quintet.
Hij was een enorm talent en zeker één van de belangrijkste drijfveren op “the black ark”.
Hij is jammer genoeg vrij snel overleden.
Leslie Waldron is dan weer een ander verhaal.
Ook hij was vrij nieuw en een enorm talent.
Kort na de plaat heeft niemand ooit nog van hem gehoord.
Hij was verdwenen en we weten niet waar hij nu is.

Net zoals op het meeste van mijn werk zijn er inderdaad een heleboel namen die op dat moment quasi onbekend waren.
Maar uiteindelijk is dat geen alleenstaand feit bij mijn muziek.
Charles Mingus werkte ook vaak met minder bekende muzikanten.
Het was Mingus die me duidelijk maakte dat jonge muzikanten minder geblokkeerd zijn in hun eigen stijl en makkelijker
jouw composities konden interpreteren. Ik begin met zo’n jonge kids dan meestal als geen gek te repeteren.
Eens ze er klaar voor zijn neem ik de partituren weg en hops… het resultaat is hopelijk een goeie freejazz plaat.
Meestal werkt die chemie wel.
“The black ark” was één van die monsteralbums waar alles gewoon perfect zat.
Dàt voordeel en het feit dat die muzikanten vaak zelf hun eigen weg gaan binnen een nieuw generatie maakt het mijns
inziens makkelijker om op die manier te werken.

 


Ontdek je tegenwoordig nog vaak muzikanten waar je s’nachts wakker van ligt


De eerste naam die onmiddellijk in me opkomt en eigenlijk in ieders hoofd zou moeten opkomen is Chris Corsano.
Ik speelde met hem en Peter Evans in de Spitz.
Corsano is zo iemand die op dezelfde manier met muziek omgaat als wij dat deden, maar met frisse ideeën en een verrassend
nieuwe energie.

 

Nog interessant was je samenwerking op Uhuru Na Umoja met Frank Wright.
Daar speelde je met Art Taylor op drums.
Was dit de enige freejazzplaat die hij ooit opgenomen heeft?


Dat was echt leuk om te doen.
We verbleven toen allemaal in Parijs.
Ik en Frank Wright werden uitgenodigd door de mensen van BYG om daar een festival te spelen en 2 platen op te nemen.
Eerst ging Frank (Wright) 2 platen opnemen, daarna ging er een onder mijn naam uitkomen.
Maar Frank werd nooit betaald voor zijn 2 platen, en bracht ik er dus ook nooit een uit op BYG.
Tenzij dan die Uhuru Na Umoja, die we met Art Taylor deden.
Art had toen een klein drumstelletje staan waarop we altijd repeteerden.
Ik zei tegen hem “ok, ik moet morgen naar de studio, ga je mee? We repeteren 5 uurtjes, vragen of ze de machines willen
opzetten en beginnen op te nemen”. Ik schreef de muziek uit en we begonnen eraan.
Er staat op de plaat dat het een Frank Wright plaat is, maar eigenlijk waren het mijn songs.
Maar inderdaad, het is zowat de enige freejazz plaat die Art ooit opgenomen heeft.
In Parijs waren we eigenlijk blij dat we elkaar hadden.
Zelfs Kenny Clarke heeft nog opgenomen met ons.

 

Wat me opvalt in je carrière is dat je af en toe de brute gospelfreejazz afwisselt met een heel down to earth salonjazzplaat met 80 r&b en wereldmuziekinvloeden. Je laatste plaat “desert harmony” met Omar Faqir is ook daar een voorbeeld van.
Is het een andere Noah Howard kant of past het eigenlijk gewoon perfect in het plaatje volgens jou?

 

Ik ga niet gaan zeggen dat het in het freejazz plaatje past, maar anderzijds ga ik het daarom zeker geen minderwaardig
werk noemen. Ik reis heel vaak en soms vind ik het belangrijker om impressies te maken, schilderijen te maken met geluid.
“Desert Harmony” werd gemaakt tijdens een lange reis die ik maakte naar het middenoosten.
Freejazz is mijn stijl, gospel is mijn stijl.
Maar het is normaal dat ik af en toe die andere invloeden, die wereld die voor me ligt ook wil opvangen.


Na deze opsomming van anekdotes, tours etc… is het niet verwonderlijk dat ik me afvraag hoe je in Godsnaam al zo lang in Brussel woont en hoe je in het orkest van Paul Ambach (boogie boy) terecht gekomen bent?


Op een bepaald moment had ik een overkill aan tours die op me afkwamen.
Nadat ik die afgewerkt had ben ik een tijdje in Afrika gaan verblijven.
Gewoon, in alle rust en kalmte deed ik daar wat safari’s.
Ik leerde er een vrouw kennen die in België woonde, en voilà… 25 jaar later zit ik er nog altijd.
Het moet aan Paul Ambach zijn oren gekomen zijn dat ik daar verbleef en hij belde me om te vragen of ik in zijn band
wou gaan spelen. Ik had op dat moment niet echt iets te doen dus deed ik dat uit amusement.
Paul heeft een neus voor goeie muzikanten en de band die achter hem staat is quasi altijd steengoed.
Hijzelf is ondanks zijn leeftijd nog altijd een beest van een frontman.
Telkens als hij zijn micro in het rond zwiert vragen we ons nog af op wie de microfoon zal vallen.

http://www.youtube.com/user/NoahHowardAltsax


http://www.guardian.co.uk/music/2010/sep/13/noah-howard-obituary





Open-air concert July 16, 2010 in Madrid

 

Noah Howard/Bobby Kapp

Noah Howard/Bobby Kapp June 29, 2007 Live at The Empty Bottle/Chicago




 

Bijlagen:
http://www.noahhoward.com/images/funeral-eulogy.pdf   
http://www.thewire.co.uk/articles/4960/   

27-09-2010 om 00:00 geschreven door tsjok45  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)


Archief per week
  • 15/10-21/10 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010

    Inhoud blog
  • GEMIJMER
  • HCDG & O'DeGand
  • 15 oktober trefpunt
  • ERNST
  • FOOD For drummers
  • JAMSESSIONS en meer van dat moois
  • Paul Van Gysegem Sextet
  • Rythmolodics
  • a chaos with some kind of order

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Wordle: Tsjoksax
     Deze melomaan houdt niet van al die troep
    die op dit blog wordt  gepromoot
    Geef die  brave  zonderling toch
    de  muziek die hij kan volgen

    Klik op de afbeelding om de link te volgen






    Mijn andere blogs ;
    ( voornamelijk  een   archief  over biologische onderwerpen   )  
    http://tsjok45.multiply.com/photos
    http://anticreato.multiply.com/,
    http://evodisku.multiply.com/,
    http://www.bloggen.be/evodisku/ ,


    http://nl.wikipedia.org/wiki/Gebruiker:Tsjok45


    Je kan me ook vinden op
     
    Jazznetwork
    http://www.thejazznetworkworldwide.com/profile/DEClercqTsjok(Engels)

    Facebook
    http://www.facebook.com/profile.php?id=1050395253 (Nederlands )

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog




    Laatste commentaren
  • ehrthsdyj (shaffertly shaffertly)
        op ERNST
  • tjhdytj (shaffertly shaffertly)
        op 15 oktober trefpunt
  • yjhjyhtr (shaffertly shaffertly)
        op HCDG & O'DeGand
  • tdydyu (shaffertly shaffertly)
        op GEMIJMER
  • ornette (tsjok45)
        op Het begin van het zomerseizoen en de festivals
  • Mijn favorieten
  • Steve potts
  • Stef Gysels


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs