tsjoksax
muzikale belevenissen van een saxofonist



03-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.waarom toch ?

Waarom free-jazz?

Weinig muziekvormen kennen de expressieve mogelijkheden van free-jazz : authenticiteit en avontuurlijke creativiteit gekoppeld aan collectief samenspel

Freejazz  en avant garde jazz ( dat laatste  is  wat de  eerste contesterende en rebelse   freejazz -golf  heeft  mogelijk gemaakt ;  
haar erfenis  in de " post free" periode (1 )zijn  de emotioneel en muzikaal rijkste muziekjes  die tot nu toe zijn gemaakt( althans  in de  westers gedomineerde wereld ).

Klassieke muziek kent vooral een esthetische emotionaliteit:
* ze werd wat emotioneler in de romantiek (dreigender vooral, opzwepender), maar dat is het dan  zowat.
er
is natuurlijk ook het zuiver estetische  genoegen van een  rationeel bouwwerk ( net zoals  wiskundige stelling   zulk een verrukking   soms kan veroorzaken )   

De jazz ( eigenlijk de eerste goedgekende en goedontwikkelde   wereldmuziek) bracht plezier in de performance, in het luisteren ("fingerpopping"!), in het dansen.
De blues ( een andere soort wereldmuziek die een pijler werd van de jazz ) bracht er  "bitterzoete " melancholische  droefheid in, maar ook wat fun met de boogies.

De rock bracht woede en protest in de muziek.
Maar die  drie  vermelde niet-klassieke  muziekvormen , brachten ook  verrukking  :  nml  de hypnotiserende  kracht en trancheachtige  betrokkenheid voor diegenen die ze zonder  vooroordeel ( of  opgelegd taboe ) ondergingen

Freejazz biedt gewoon alles wat de mens wenste te uiten maar ( als westerse  mens ) nooit goed  of echt durfde te doen 
Droefheid, woede, plezier, vertwijfeling, dreiging, eenzaamheid, aarzeling, pijn, genot, vreedzaamheid, ontzetting,...

Communicatie en  interactie ook ...wars van conventies en  artisanale bekommeringen , esthetische credo's en traditionele , akademische en gevestigde  "achteraf" doorslagjes,en/of  na-apende epigonetiek  : dingetjes   die allen fungeren als jukken  en dwangbuizen of akademische directieven ...

Maar  freejazz ( en voornamelijk de eropvolgende   tweede vorm ervan : de nieuwe avant garde (1) biedt ook de streng beredeneerde opzet en de komplete vernieuwing want je veroverd de vrijheid niet louter uit of om de  balorigheid , of uit onkunde of omdat je de chaos  en het anarchisme om zichzelf  wilt ...eenmaal de vrijheid  bereikt is  het tijd   om iets  kompleet  nieuws  in de plaats te kunnen zetten ( en vooral onmiddelijk uit te drukken )

De freejazz muzikant is uitvoerder en componist  , terzelfdertijd  ( een Instant Composer ) en drukt  onmiddelijk   rechtstreeks en  kompleet expressionistisch , uit wat hem op dat moment   bezighoud , wat hij voelt  , wat hij interpreteert , wat hij wil en wat "goed voelt"  op het moment van uitvoering
Tuurlijk is dat een "life" gebeuren , bij uitstek  en weinig geliefd bij  de muziekindustrie  die het moet hebben van 
"meer van hetzelfde  geldezeltje "waarbij de  muzikant  de minst dure grondstof is  en producent van muzak  , cocktailmuziekjes  en behangmuziek  .....  


Het publiek is  bij een freejazz optreden meestal  gewoon  een  getuige bij  een creatie van een werk  , en op zijn best ook inspirator ...net alsof er een goep mensen samen een schilderij maken , waarbij  de  niet -schilders -consumenten   in de werkruimte aanwezig zijn     
 

Freejazz biedt die directe uitdrukking die niet langer wordt gevat in ( vooraf vastgelegd  stereotiepe ritmes, melodieen, akkoordenschema's, instrumenteel( en stem)gebruik.
 
Maar om freejazz echt te kunnen genieten, moet je naar de volledige stukken intens luisteren,
je moet bij momenten de chaos erbij nemen om het genot te kunnen ervaren.
Je moet je betrokken voelen bij de muziek 
Freejazz is  geen behangmuziek, je moet er naar luisteren.
Freejazz is geen dansmuziek , je moet  erop  dansen in je hart en in je hoofd ( Dancing in your head = ornettte Coleman )  
Freejazz is geen muzak of amusementsmuziek ; het is  ruwe  onverpakte communicatie en soms  rauwe  oerschreeuw
Luister naar ( en heken ) dwingende  menselijke uitingen  (hijgen, fluisteren, aarzelend, bedeesd, maar ook brullen en schreeuwen),

Luister naar de uit het akademische  keursklijf     en dienende  rollen  bevrijde bas 
luister naar de trompet die dingen wil spelen die niet kunnen op dat instrument  ,
luister naar de sax die uithaalt ,  erg barok versieringen aanbrengt  , eigenzinnig rubato's debiteerd ,overal kralensnoeren  uitstrooit ,  de boel opzweeptof soepele katachtige  bewegingen  maakt
luister naar de piano die ongehoorde clusters en  nieuwe klankkombinaties  en alternate  samenklanken brouwt als zovele herinneringen aan  of  evokerende samples uit  een  kosmos waar een mens slechts nederig ontzag kan voor hebben          
   
Luister naar hun collectief gesprek.naar hun meditatieve momenten en hun uitbarstingen ...
Freejazz is rauwe emotionaliteit , de grootste naive ( net zoals je grote naive schilderkunst hebt ) en intuitieve klankkunst gekoppeld aan het meest doorgedreven technische meesterschap ;de amateur en de  master  , de  dilettant en de oude rot ... allen samen op het podium 
en net als de oudste jazz en alle "great black music"is het collectief , polyfoon , polyrithmisch , maar met de verworvenheden van de moderne instrumentatie en technieken en/of de jarenlange ervaring ( of juist het ontbreken  eraan )

Freejazz is het absolute symbool voor alles wat belangrijk is in het leven : absolute vrijheid, openheid van geest, luisteren naar anderen, openheid naar de wereld, creatief zijn,  doorgroei mogelijkheden voor persoonlijkheden  ,  emotioneel rijk en intelligent.
( ahah  niet voor wie geld belangrijk vindt : je wordt er niet rijk van).

Geen enkele muziekvorm is zo open naar andere muziekjes  als freejazz.
En dat is ook normaal : door de afwezigheid van enige opgelegde vorm, is het heel gemakkelijk  om andere muziek te incorporeren.
Dat was de grote  ambitie/ missie van bijvoorbeeld  Don Cherry - de grote muzikale rijkdom van de wereld te kunnen onderbrengen in zijn muziek.

Freejazz is ingaan tegen patronen, ook die van jezelf.
Dat is ook één van de redenen waarom freejazz ( voor sommigen ) zo moeilijk is om te spelen.
De meest muzikanten krijgen automatismen in hun spel, patronen die in de vingers zitten  en die spontaan overnemen als je begint te improviseren.(niets verkeerd mee  , je kan niet altijd geinspireerd zijn , en je kweekt altijd routine waar je dan op moet kunnen  terugvallen ) 

Maar  de  inventieve  improvisator moet zich daar juist  regelmatig  van kunnen van losmaken.
...hij kan geinspireerd zijn  ... hij heeft het dan zeker   niet  nodig  om  zijn emotionele armoede te verbergen achter techniek :
hij moet kunnen luisteren naar de andere spelers :  thema's die je nooit gehoord hebt, plots overnemen en er zelfs iets mee doen. er op inpikken

De freejazz speler stelt zich  altijd  op in zijn  blootje  en  steekt altijd zijn nek uit  en maar al te graag zullen  betweters , tegenstanders , concurenten , epigonen-vereerders , emotieloze zombies   en  jaloerse pseudo's van de gelegenheid gebruik maken om die speler te onthoofden

Free en avant garde  zijn de echte kern van de jazz = de impromptu improvisatie  en  de kracht van de  creatieve persoonlijke inbreng in  wervelend gesprek met zijn gelijken

waarom free jazz  ?   =  waarom echte  jazz ?

Het is meer dan ooit noodzakelijk dat  muzikanten  "free " spelen .. want echt  improviseren ( niet alleen maar op een paar stramientjes en op een paar geassimileerde  licks ; die niet eens van jezelf zijn  )   en jazz leer je niet op akademies  (natuurlijk leer je  daar  wel de technische bagage en artisanale bekwaamheid en eventueel een diploma  .........zodat je dan zelf weer les kunt geven of
leven van de subsidiepot ?  ); het   is immers zaak van iets  autenthiek en persoonlijk  te doen , met wat je op een bepaald
ogenblik  kunt ...en dat leer je slechts met vallen en opstaan  en dat is meteen ook de connectie  met de grote jazzpioniers uit het verleden 

Oh ja , het is reeds gezegd  ,  om het geld hoefde  je het nooit  te doen ...

Freejazzmusici zijn   echte  zangvogels die zingen zoals ze gebekt zijn
Alleen krassende kraaien  hebben er moeite mee ....



(1) De post free  kende een zogenaamde   nieuwe  avantgarde en een paar mengvormen (  waaronder  de  niet erg levenskrachtige  third stream van  =Gunther shuller, Friedriech Gulda  etc  )

* de  door de free music  veroverde vrijheid  en  " tabula rasa "  operatie veroorloofde terug 
vooraf  (summier ) "gekomponeerde "  stukken   : maar nu vooral  met concepten  ipv  kompleet   uitgedokterde  en neergescheven stukken ( Monk en  , Mingus deden dat ook al )
De arrangeur is geworden tot een echte componist   die voor elk "stuk "afzonderlijk een kompleet nieuw muziektheorietje ( het concept)  en zelfs bepaalde muzikanten gaat opstellen 

Er is tenslotte  ook  een teruggrijpen op de mainstream( Shepp,)en op elementen uit de klassieke avantgarde  , maar met de verworvenheden van de free : Tchicai  , Antony Braxton , Treadgill , jo Carter  etc .... 
en er is nog de totaal alleenstaande en het  veel te jong gestorven genie  Eric Dolphy  als trendsetter van een nieuwe richting (far out impro  ) instant composers / virtuozen
 

Bijlagen:
http://www.jazzinbelgium.com/ldh/misc/pdf/articles/free_jazz_gent_60.pdf   

03-04-2010 om 22:51 geschreven door tsjok45  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)


Archief per week
  • 15/10-21/10 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010

    Inhoud blog
  • GEMIJMER
  • HCDG & O'DeGand
  • 15 oktober trefpunt
  • ERNST
  • FOOD For drummers
  • JAMSESSIONS en meer van dat moois
  • Paul Van Gysegem Sextet
  • Rythmolodics
  • a chaos with some kind of order

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Wordle: Tsjoksax
     Deze melomaan houdt niet van al die troep
    die op dit blog wordt  gepromoot
    Geef die  brave  zonderling toch
    de  muziek die hij kan volgen

    Klik op de afbeelding om de link te volgen






    Mijn andere blogs ;
    ( voornamelijk  een   archief  over biologische onderwerpen   )  
    http://tsjok45.multiply.com/photos
    http://anticreato.multiply.com/,
    http://evodisku.multiply.com/,
    http://www.bloggen.be/evodisku/ ,


    http://nl.wikipedia.org/wiki/Gebruiker:Tsjok45


    Je kan me ook vinden op
     
    Jazznetwork
    http://www.thejazznetworkworldwide.com/profile/DEClercqTsjok(Engels)

    Facebook
    http://www.facebook.com/profile.php?id=1050395253 (Nederlands )

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog




    Laatste commentaren
  • ehrthsdyj (shaffertly shaffertly)
        op ERNST
  • tjhdytj (shaffertly shaffertly)
        op 15 oktober trefpunt
  • yjhjyhtr (shaffertly shaffertly)
        op HCDG & O'DeGand
  • tdydyu (shaffertly shaffertly)
        op GEMIJMER
  • ornette (tsjok45)
        op Het begin van het zomerseizoen en de festivals
  • Mijn favorieten
  • Steve potts
  • Stef Gysels


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs