tsjoksax
muzikale belevenissen van een saxofonist



16-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.El Negocito 15 03 2010


'De afwezigen hadden  weer eens  ongelijk'
Maandag  15.03.2010
Marshall Allan
El Negocito -Gent 
(the El Negocito Barcella Sessions XL)Met special guests Marshall Allan, Ed Wilcox, Kamil Kutra, James Harrar . Giovanni Barcella,Manolo Cabras  

Tot  slot  van een paar dagen "El Negocito gigs in ghent "* , speelde  een  selecte  combo  van Marshall Allan , een spetterend nachtelijk concert met jamsession allures en  een bijna doorlopende demonstratie  van enige pyrotechnische  hoogstandjes  van een  onuitblusbare  kranige  tachtiger  , die tevens   tussendoor en  onopvallend  ook zijn  muzikale leader-talenten  etaleerde ...
De groep was  voor de gelegenheid aangevuld met  vaste waarden  Manolo Cabras en  initiatiefnemer Giovanni Barcella  
De mij tot nu toe onbekende italiaanse  tenorist -fluitist , deed ook een  paar  "zware duiten"  in de spreekwoordelijke  zak  

Er is al veel  gezegd over  de noodzaak  vooral free-jazz performances , " life"   mee te maken ...
Telkens weer is dergelijk  optreden  anders  en  uniek  en vooral  levend ( in het beste geval  glansrijk en sprankelend )  ; een  studio -opname ( hoe goed ook )is daarbij slechts  iets als een gefixeerde  dode en opgedroogde matgeworden " vlinder "   

Dit werd duidelijk  geillustreerd  door dit voorbeeldig   optreden   en bovendien  bleek  de  "el Negocito " als omgeving en biotoop  voor dat gebeuren  ,   ideaal ; De  toeschouwer zit  praktisch op de  lip van de muzikanten ( die bovendien  akoestisch spelen ) ...

Je neemt er als luisteraar  het   gebrekkige  comfort graag bij ...
Want niet alleen baadt de negocito in de zuiderse nonchalance   , maar het gebodene, de  vriendelijkheid , de intimiteit
en communicatie- bevorderende  sfeer  van een grote  huiskamer ,  zijn  van de bovenste  plank ... Het publiek zelf, was die dag  een kenners- publiek ,waaronder vele (plaatselijke) muzikanten , wat ook al garant staat  voor  een  relaxte  sfeer die de uitstekende performance van de  pretentieloze  ( = "spelen deden ze  en dat betekent vooral    =  niet zeveren en discussieren over loepzuivere "muzak  "   )  muzikanten alleen maar ten goede kwam 

Zoals reeds gezegd  was  dit  "el negocito   "gebeuren ,  vooral , IMHO , een demonstratie  van de pyrotechnische vaardigheden van Allan  waarbij verschillende  bluesachtige  stapelingen ( en een paar  zeer effectieve "great black music "  truuks zoals de(dittie/shantie /viertoons) opeenvolging   (alto/stemming )   D FG C en dito omkeringen  ,  en uitmondend   in allerlei rond   de  ( af en toe  weg gelaten ) muzikale  middelpunt-as  /middenregister  D   (op alto= F op piano  dus  )  met katachtige soepelheid wentelende lijnen {  volgens de stapeling :  E  #F  ( b)A  C(D)  F(b)G  (b)B } Wentelende  lijnen  ,    in zowel  elf- tonige (= harmolodische )   opeenvolgingen   en  met  kommale  inkleuringen  binnen  de  verschillende toongebieden  ____ en dat alles  goed  vergelijkbaar met   de  knopen in een geluidstapijt/netwerk   en die terzelfdertijd fungeerden   als  de referentiepunten    waar ook de  oerdegelijke  tenorist  geijkte en  vertrouwde coltraneske " walls of  of sound"( en  ook enkele Yousef Lateef  licks )  kon op construeren , die dan weer prettig konstrasteerden met de   falsetto "uitroeps en kreetjes"-  esthetiek van de altist en de nodige  "herkenningspunten " en tenor"ankerpunten", leverde  aan het publiek

Het geheel klonk grotendeels  zoals  een groot aantal  barokke  cirkelbewegingen rond  -en  parafrasen  op - een nooit  als zodanig  expliciet(en vereenvoudigd ) gespeelde  versie van  "work song ", dat je  binnensmond onbeperkt  kon meezingen
Kortom
Het spul swingde  als de beesten .... en deed  me af en toe denken aan  platgespeelde,  maar met  de nodige  nieuwe aanpak, omkerringen ,  anagrammen , geluidssignalen   en klank- en voicing  ingredienten  opnieuw  genietbaar gemaakte , eenvoudige hits  ( waar ook wijlen  Albert Ayler een handje van weg kon hebben  ) soms  gelardeerd  met  romantisch-dromerige   hodges-achtige geluidseffecten maar  nooit 'agressief 'te noemen ...

Een merkwaardig  moment onstond  toen  Kamiel kutra  inzette  met  een  banjo waaruit hij  een raga- achtige ersatz -sitar klank te voorschijn toverde   en  waarop Marshall in het falsetto-register  fluit-effecten  wist  te  imiteren met  een  verassende  "lee konitz"- achtige sonoriteit   ...Ed Wilcox beperkte zich in dat  nummer   , tot kleine  percussie met een uitgelezen effect ...
 
 
Opvallend ook  ; de  meesterlijke  interventies en ondersteuningen  van Manolo Cabras  , waar blijkbaar ook Marshall Allan erg was in geinteresseerd .... 
en  last but not least  G Barcella  , maar goede wijn behoeft geen krans  ...

Een genot om die bende  te zien en te horen spelen  
Een mooie nacht 
Bedankt jongens   
            

  Kamiel Kutra                                                 Ed Wilcox




Kamiel kutra
guitaren  , banjo
Tsecoslowakia 18 april 1969
Elementary music school   1983
conservatorium  in Teplice ,Czech republic 1983- 1987

http://blogs.myspace.com/index.cfm?fuseaction=blog.view&friendId=380205568&blogId=481271786

Ed Wilcox plays drums like Milford Graves and Sunny Murray
Ed Wilcox is Sun Ra in a leather jacket        http://www.myspace.com/templeofbonmatin





James Harrar  &  Marshall Allan

 
 
(foto's van 2009  :  Cinema Soloriens & The Cosmo-Drama - Kunstencentrum België - Hasselt - 11 april 2009)


Na het overlijden van Sun Ra (1993) en John Gilmore (1995) nam saxofonist Marshall Allen de leidende rol over van The Sun Ra Arkestra.
* Allen vervoegde zich in 1958 al bij het Arkestra en bouwde samen met Sun Ra een unieke muzikale cosmos op, die in alle lagen van de hedendaagse muziek zijn invloeden laat gelden. Met zijn (ondertussen) 86 lentes is de honger naar nieuwe ervaringen en avontuurlijke muziek voor Marshall Allen nog steeds niet gestild. (Bron: Programmablad Kunstencentrum) 

Marshall Allan was al eerder in GENT (Tue 03/02/04 Ghent, BEL/ Vooruit )




Marshall Allen    http://www.cafeoto.co.uk/THESUNRAARKESTRA_000.shtm

As a young musician, Marshall Belford Allen (b. May 25, 1924) performed with pianist Art Simmons, Don Byas and James Moody before enrolling in the Paris Conservatory of Music. After relocating to Chicago, Allen became a pupil of Sun Ra, subsequently joining the Arkestra in 1958 and leading Sun Ra's formidable reed section for the next 40 years. Marshall, along with John Gilmore, June Tyson and James Jacson, lived, rehearsed, toured and recorded with Sun Ra almost exclusively for much of Sun Ra's musical career. As a member of the Arkestra, Allen pioneered the Free Jazz movement of the early sixties, having remarkable influence on the leading voices in the avant-garde. He is featured on over 200 Sun Ra recordings in addition to collaborations with Phish, Sonic Youth, Digable Planets and Medeski, Martin & Wood.

Allen assumed the position of Arkestra Musical Director in 1995, following the ascension of Sun Ra in 1993 and John Gilmore in 1995. Marshall continues to be committed to the study, research, and development of Sun Ra's musical precepts and has launched the Sun Ra Arkestra into a dimension beyond that of mere "ghost" band by writing fresh arrangements of Sun Ra's music, as well as composing new music and arrangement for the Arkestra. He works unceasingly to keep the big-band tradition alive.

 

LINKS

http://www.thesunraarkestra.com/  http://www.youtube.com/watch?v=YDG-5U_X9x4 
http://www.youtube.com/watch?v=JboA9PumtDY
http://en.wikipedia.org/wiki/Marshall_Allen
 


Giovanni Barcella    


Moker - JazzCase - Dommelhof - Neerpelt - 16 oktober 2008 
Useum 2007



Giovanni Barcello is jazz-drummer geboren in de buurt van Como (Italië). Hij volgde les aan l’Accademia Jazz in Bergamo en in het centrum CDPM bij G. Prina.

In België beweegt hij zich binnen verschillende domeinen van de muzikale expressie, van mainstream tot impro. Hij speelt regelmatig met Bart Maris, Ben Slujis, Bobby Few, Jeroen van Herzele, Koen de Cauter, Dick Van der Harst, Erik Vermeulen, Paola Bartoletti, Fapy Lafertin, Geoffrey Burton, Hans Van Oost, Hendrick Braackman, Paul Flush, Manolo Cabras, Paul Van Geyseghem, Johan Joris, Cathérine Delasalle, Philippe Turiot, John Snauwaert, Eli Van de Vondel, Erik Rottiers , Anne Wolf, Lode Vercampt, Jon Birdsong, Marc De Maeseneer, Michel Paré, Mathias van de Wiele, Filip Wouters, Pieter-Jan Desmet, Rik Verstrepen                                                                         


Manolo Cabras  

  jazzolder

Manolo Cabras werd in 1971 in Caligari ,Italie geboren.
Hij studeerde Klassieke Viool aan het plaatselijk konservatorium en nam ook deel aan de cursus:" Experimentele composities".Hij begon bas te spelen en in 1989 kwam er de jazz,2 jaar later volgde hij les bij Dave Holland.

Tussen 1992 en 1995 volgde hij les bij C. bassist Attilio Zanchi .O.l.v. Furioi Di Castri behaalde hij er zijn diploma ""High Professional Qualification for Jazz Musicians" in Siena.
Manolo nam aan meerdere workshops deel, ingericht door o.a :Marc Johnson, Miroslav Vitous, Palle Danielsson.Hij speelde op meerdere jazzfezstivals met onder andere Paolo Fresu, Maria Pia De Vito, Tino Tracanna, Gianluca Corona, Augusto Pirodda, Alessandro Diliberto und Massimo Ferra.
Sedert 1998 woonde hij in Nederland waar hij met enkele nederlandse muzikanten in contact kwam zoals:Eric Vloeimans, Rob Madna, Ferdinand Povel, Jasper Blom, Ack Van Rooyen, Jesse Van Ruller, Eric Ineke, Wim Bronnenberg, Wolfart Brederode, Marek Patrman,
Naast het spelen in verscheidenen bands heeft hij ook zijn eigen groepen.


Free Desmyter Quartet Free Desmyter: Piano John Ruocco: Sax Manolo Cabras: Doublebass Marek Patrman: Drums          



Useum  2007   video  
http://www.metacafe.com/fplayer/1812130/manolo_cabras_plays_contrabas.swf



*Beneficio Chile /Benefiet-concert  / Vooruit : 13 maart
Cinema Soloriens and The Cosmo-Drama met films van James Harrar
*met LIVE muziek door Marshall Allen van The Sun Ra Arkestra, Ed Wilcox en Kamil Kutra.
Een niet te missen filmprogramma van experimental en klassieke films featuring Sun Ra and His Arkestra van eind de jaren 60's en begin 70, zelden in publiek vertoont.

16-03-2010 om 00:00 geschreven door tsjok45  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
Tags:free jazz in Gent
14-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tsjok 2009

Hot Club De Gand


Free & modern jazz  /  Jamsessions   november  2009




1-  Giovanni Barcella(drums )/Jouni Isoherranen/ /Bart Maris / Tsjok
2.- Bart Maris ( trompet )/Jouni Isoherranen/Onbekende  conservatorium  student  viool /Tsjok ( alt )
3.- The Challenge
4.- een  "folk "clarinettist en een andere  student / prachtige bassist  Dries Geusens (van het conservatorium )
5.-  free -folk versie
6.- Bart Marris ,Tsjok , Klarinettist , stijn Bettens,  Jouni Isoherranen/

zie ook 

Photo Album hot club de gand


Basis trio op die dag :

Giovanni Barcella
is jazz-drummer geboren in de buurt van Como (Italië). Hij volgde les aan l’Accademia Jazz in Bergamo en in het centrum CDPM bij G. Prina.
 
Castigo Castigo (2006)
free & experimental jazz
Bart Maris, Giovanni Barcella

In België beweegt hij zich binnen verschillende domeinen van de muzikale expressie, van mainstream tot impro. Hij speelt regelmatig met Bart Maris, Ben Slujis, Bobby Few, Jeroen van Herzele, Koen de Cauter, Dick Van der Harst, Erik Vermeulen, Paola Bartoletti, Fapy Lafertin, Geoffrey Burton, Hans Van Oost, Hendrick Braackman, Paul Flush, Manolo Cabras, Paul Van Geyseghem, Johan Joris, Cathérine Delasalle, Philippe Turiot, John Snauwaert, Eli Van de Vondel, Erik Rottiers , Anne Wolf, Lode Vercampt, Jon Birdsong, Marc De Maeseneer, Michel Paré, Mathias van de Wiele, Filip Wouters, Pieter-Jan Desmet, Rik Verstrepen,...
http://www.muziekarchief.be/identitydetails.php?ID=135633


Jouni Isoherranen
/Hogeschool Gent /Master , Music , 2004 — 2010 /
http://pipl.com/directory/name/Isoherranen/Jouni 
Hij is geboren en opgegroeid in Oulu, Finland, maar kwam in 2004 als Erasmusstudent naar Gent om er jazzbas te studeren
aan het conservatorium.
Daarvoor had hij reeds lang piano-, gitaar- en baslessen gevolgd in zijn geboortestad.
Hij had het echter zo naar zijn zin in Gent dat hij besliste er te blijven.
Hij studeerde er af in 2007.
Jouni Isoherranen speelt in diverse bands gaande van jazz tot afro en rock

Bart Maris
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bart_Maris
Bart Maris is een Belgisch trompettist. Hij heeft meegespeeld in een zeer groot aantal bands, zowel als bandlid als als gast. Hij was een van de originele leden van X-Legged Sally, Think of One en Flat Earth Society. Hij speelt ook in de Brusselse folkband Jaune Toujours, samen met zijn broer, Piet Maris. Andere bands waarin hij regelmatig speelt zijn The Whodads, Janez Dedt., The Groove Cartel, Excelsior, Fukkeduk, Kamikaze, The Simpletones, Das Kammer Orchestra, Rouppe Group en Olla Vogala. Zijn werken kunnen op tientallen cd's gehoord worden, waaronder:

Bart Maris is ook bekend in het buitenland, hij speelde bij internationaal bekende bands zoals: Art Zoyd, Fred Frith en Univers Zero.

Antwerp Gipsy Ska Orkestra
Saf
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:jZneuHfYMfEJ:www.muziekarchief.be/identitydetails.php%3FID%3D124771+Stijn+Bettens&cd=4&hl=nl&ct=clnk&gl=be




Appendix

GENTSE JAZZ volgens  Bart Maris  

Hoe is Gent als muziekstad die laatste vijfentwintig jaar geëvolueerd?

Bart Maris:
“Het aanbod in Gent is ongelofelijk.
In pakweg
El Negocito, Damberd, Hot Club de Gand of Hotsi Totsi kan men wekelijks gratis optredens bijwonen.
Op één avond vinden er op twee, drie of vier verschillende locaties jazzoptredens plaats, dat is waanzinnig. Tegenover het aanbod dat ongeveer vervijfvoudigd moet zijn, staat dat het aantal muzikanten verhonderdvoudigd is.
Gent is als muziekstad dus zonder twijfel Europese top maar dat betekent niet dat het hier gemakkelijk is om aan de bak te komen.
Met zoveel concurrentie van gratis optredens is het moeilijk om geld te vragen aan de mensen.
De muzikanten verdienen bijgevolg niet zo veel aan hun optredens.”

Gent noemt zich graag de stad van kennis en cultuur.
Wat dat laatste betreft, maakt ze dat ook echt waar volgens jou?

“Het is niet de stad die dat waarmaakt.
 Deze status valt of staat bij gratie van het kleine initiatief.
Veel clubs hebben jaren met tegenkanting van de stad af te rekenen gehad.
De Hot Club zat vroeger bijvoorbeeld in de Fantast in de Burgstraat maar zij zijn volledig genekt door de klachten van de buren.
Een probleem waar de White Cat vandaag ook mee zit.
De Charlatan is eveneens jaren en jaren door de stad geviseerd.
In Groningen - een stad die vergelijkbaar is met Gent - vond onlangs Eurosonic (Europees muziekfestival in het café- en clubcircuit, nvdr.) plaats.
Om zoiets te kunnen organiseren is uiteraard steun van bovenaf nodig.
 Ondanks tegenkanting moet Gent daar qua aanbod niet voor onderdoen.
Dat bewijst hoe hard de muziek hier leeft.”

Het stadsbestuur werkt dus niet aanmoedigend maar anderzijds wenden ze het bruisende nachtleven wel aan om hun stad te promoten. Hoe sta je ten opzichte van die dubbele houding?

“Ik vind dat stad helemaal geen houding aanneemt.
Ze beginnen het nu misschien stilletjes aan te zien maar ze hebben er hoe dan ook weinig of geen greep op. Zoiets komt en gaat maar wordt in de eerste plaats van onder op gebouwd.
Twintig jaar geleden had je twee grote muziekcafé’s: het Damberd en de Charlatan.
Zij legden samen met Opa Tuur de basis van de muziekstad die Gent vandaag is.
Veel buitenlandse muzikanten vonden het ongelofelijk dat je hier in het midden van de week kon optreden en jammen.
Ik herinner mij nog Xero Slingsby die met zijn toenmalige groep door heel Europa rond trok.
Ze waren op dat moment op een beetje op de dool en zijn een jaar in gent blijven plakken.
Ze konden toevallig logeren boven de Charlatan en ondertussen speelden ze hier en daar mee met Vaya Con Dios en ik-weet-niet-wie nog allemaal.
Die constante doorstroom van muzikanten allerhande is erg verrijkend.
Ik ben dat in andere steden waar ik moet optreden nooit in die mate tegengekomen.”

 

 

Autodidact

Je bent zelf ook een muzikant die hier is blijven plakken. Hoe heb jij als Ninovenaar in Gent je weg gevonden?

“Ik ben als functioneel graficus aan Sint-Lucas afgestudeerd.
 Ik was met muziek bezig maar absoluut niet met de bedoeling daar mijn boterham mee te verdienen.
Toen ik klaar was met mijn burgerdienst, was de computer al een redelijk ingeburgerd medium in de grafische wereld. Wilde ik nog mee kunnen draaien moest ik op eigen kosten een peperdure opleiding volgen.
Ik heb tot op vandaag nog altijd geen feeling met computers.
Ik bezit er nog maar een paar jaar één.
 De muziek nam zo langzaamaan de bovenhand en via het netwerk dat ik hier al had ben ik er letterlijk in gerold.”

Je bent een muzikaal buitenbeentje. In een recensie werd je omschreven als een muzikant uit de buitenwijken van de jazz. Wat moeten we daaronder verstaan?

“Trompettechnisch ben ik zeer autodidact.
Ik heb wel notenleer gehad op de muziekschool maar ik ben dan grafiek gaan studeren.
Op het moment dat ze in Gent met een afdeling jazz begonnen ben ik daar wel naartoe getrokken maar als buitenstaander.
Ze hebben mij daar nooit trompet leren spelen.
Ik ging er om te leren improviseren en samen te spelen met andere muzikanten.
Mijn trompettechniek is niet bruikbaar om bijvoorbeeld in een bigband te spelen.

Ik heb altijd mijn eigen weg gezocht.
Niet altijd gemakkelijk te definiëren maar wel authentiek en journalisten geven daar dan een mooie naam aan.
Begin jaren tachtig hadden we bijvoorbeeld een groepje dat ‘fukkeduk’ heette.
Zoals steeds maakten we muziek die niet meteen onder één genre thuis te brengen is.
Omdat er geen zang bij zit noemen ze het nooit rock, dus noemen ze het maar rare jazz.”

Is er een groot verschil tussen geschoolde en niet traditioneel geschoolde muzikanten?

“Eén van de grote voordelen van in Ninove op te groeien was dat er veel naar Frank Zappa en Jetro Thull geluisterd werd.
Zappa is heel avant-gardistische muziek die weinig met trompet te maken heeft.
Met Miles Davis of Louis Armstrong moesten ze bij mij toen niet afkomen.
Zo legt iedereen zijn eigen parcours af maar binnen een school wordt dat veel meer gestructureerd.
Het voordeel daarvan is dat die gasten technisch ongelofelijk sterk zijn.
Wat ze niet hebben is visie en een eigen verhaal.
Je hoort ze een paar clichés spelen maar je zou ze nooit herkennen tussen tien anderen.
Om zo’n eigen verhaal te ontwikkelen heb je een goede biotoop nodig.
Het cafécircuit of met nieuwe muzikanten samenspelen kan dit stimuleren.
Je moet confrontaties durven aangaan anders leer je niets nieuws kennen.
Op het conservatorium is dat toch een fundamenteel element dat ik mis.
Ik zie muzikanten die bij ons zijn afgestudeerd in bekende Vlaamse popgroepen of in tv shows.
Die gasten vinden dus zonder probleem hun financiële weg.
Maar ik hoor weinig originele Gentse producten die het maken.

Ze komen hier buiten met een diploma maar dan begint het pas.
Dan moet je gaan communiceren maar als je geen verhaal hebt en niets te vertellen hebt ben je rap uitgespeeld. Een verhaal vertellen waar je niet achterstaat dat is zowat het ergste wat een muzikant kan overkomen.
Maar heel je leven muziek maken enkel en alleen om er je boterham mee te verdienen, kan volgens mij niet de bedoeling zijn.”

 

bart maris
(foto: Hendrik Braet)
Bart Maris jamt wekelijks in de Hot Club de Gand: “er ontstaat een conversatie maar dan met instrumenten in plaats van met woorden”

 

Ben jij al vaak wakker geworden met het besef: oei mijn verhaal klopt niet meer?

“Vroeger speelde ik vaak met dj’s  en we deden heel wat discotheken aan: Red en Blue, Phill Collinsclub, LaRocca of Boccaccio.
Ik ben daar niet fier op maar een mens moet ook eten en het is een goede training, zolang je in je eer wordt gelaten. Soms wordt je echt opgevoerd als de trompettist in een zwart costume op zijn sokkeltje.
Mochten ze mij herkennen, ik zou er niet fier op zijn.
Je bent in constante contradictie met jezelf als je muziek maakt: je moet zoeken naar de compromis tussen wat wil ik doen en wat kan ik doen.”

Je palmares is indrukwekkend. De groepen en projecten waar je bij gespeeld hebt lijken eindeloos. Wat is het langste dat je iets volgehouden hebt?

“Met Peter Vermeersch - vroeger was dat X-legged Sally, nu Flat Earth Society - speel ik toch al twintig jaar samen.
Ook Think Of One heb ik tien jaar volgehouden.
Ik heb dan voor Flat Earth Society gekozen.
Dat verloopt wel met tussenpauzes en ondertussen doe ik nog van alle andere dingen.
Ik heb variatie nodig om iets lang te kunnen volhouden.
Op het podium staan in de Hot Club staan is te vergelijken met hoe wij hier nu zitten te praten.

Je vraagt: ‘wat wil jij eigenlijk weten van mij’, en er ontstaat een conversatie maar dan met instrumenten in plaats van met woorden.
In andere projecten zijn het partituren die de leidraad vormen.
Op nog andere momenten ben ik arrangementen in elkaar aan het steken, dat is dan weer knutselen.
Allemaal muziek maar op een totaal andere manier.”

Je hebt muzikanten die zich opsluiten en aan één stuk aan één project werken.
Jij lijkt mij eerder de tegenpool die links en rechts zoveel mogelijk probeert te spelen.

“Ik ben geen controle freak.
Als ik met een drum en een bas en een piano speel ben ik slechts de trompet.
Ook als ik muziek schrijf kan ik dat loslaten.
Eens het af is gaan die stukken vaak een eigen leven leiden.
Het is net als bij kinderen: ik hoop dat het goed muzikanten zullen worden maar voor hetzelfde geld worden het boekhouders.
Het is soms wel op je tanden bijten als je hoort hoe ze je nummer verknipt en verplakt hebben.
Maar dat moet je erbij nemen.
Er zijn mensen die op dat moment geen stap terug kunnen zetten: ‘Het is mijn muziek en die moet zo gespeeld worden’. Met zo’n mensen werk ik niet samen.
 
Ik hou ervan als mensen mij vragen: ‘Bart we hebben nog iets op trompet nodig.’
Dan zien we wel wat we er samen van kunnen maken.
Soms ben ik daar tevreden mee, soms ook niet, maar dan zij het zo.”



Je leeft van de muziek; letterlijk en figuurlijk. Wat betekent dat voor jou?

“Ik leef van mijn passie en ik besef maar al te goed in wat voor luxepositie ik zit.
Muziek is meer dan spelen alleen.
Ik doe daar veel dingen rond.
Ik geef nu workshops aan beginners.
Ik geef ook een beetje les aan het conservatorium.
De combinatie van dat alles maakt de zaak leefbaar.
Maar ik doe het ook graag.
Eigenlijk zijn het 101 parallelle verhalen.
Als ik de gelegenheid krijg om een verhaal verder uit te werken stap ik daarin mee.
Ik geloof niet in een afgewerkt product, daarom dat ik zelden platen maak.
Wat mij stoort aan een platenmaatschappij is dat je verplicht wordt een plaat te maken en bij elk optreden wil iedereen die horen.
Toen ik in de beginjaren van dEUS zo nu en dan meespeelde, experimenteerden zij gedurende twee jaar.
Tegen het einde kwam daar dan een plaat uit. Nu kruipen die groepen op voorhand in de studio en wanneer hun plaat af is moeten ze op tournee om die honderd keer na elkaar te spelen.
Ze kunnen niet anders want de mensen willen een op voorhand in elkaar gebokste format horen.

Het toffe aan de Hot Club is dat de mensen niet weten wat hen zal overkomen.
Alles ontstaat op het moment zelf.
Dan zeg ik ‘dat is wat ik vandaag doe maar morgen doe ik weer iets anders’.
 Ik speel ook niet zomaar n’importe quoi, nee dat is mijn verhaal en ik sta daarachter.”

 

 

Lokale ambities

Het dilemma tussen een format spelen en die herhalen of telkens iets anders op kleine plaatsen brengen, is roem en succes bij het grote publiek. Heb je daar moeite mee of is het een gemakkelijke keuze?

“Het is altijd heel fijn om beroemd te zijn. Ik ben ooit verkozen tot muzikant van het jaar. En ik verzeker je dat het heel plezant is om op het podium van de Ancienne Belgique een plaasteren beeld in de lucht te steken.
Maar beroemd zijn is geen einddoel.
Je vertelt een verhaal en je zoekt natuurlijk een publiek maar als je dat publiek niet vind wil dat niet noodzakelijk zeggen dat je slecht bezig bent.
Ik maak ook muziek voor God en mezelf.
Al is en blijft muziek wel communicatie en dat wordt vaak onderschat.
Het voordeel aan veel verschillende dingen doen is dat ik veel verschillende mensen tegenkom.
Dat geeft me de gelegenheid om mijn verhaal af te toetsen.



 (BERBER VERPOEST)

14-03-2010 om 00:00 geschreven door tsjok45  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
Tags:jamsessions , freejazz in gent


Archief per week
  • 15/10-21/10 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010

    Inhoud blog
  • GEMIJMER
  • HCDG & O'DeGand
  • 15 oktober trefpunt
  • ERNST
  • FOOD For drummers
  • JAMSESSIONS en meer van dat moois
  • Paul Van Gysegem Sextet
  • Rythmolodics
  • a chaos with some kind of order

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Wordle: Tsjoksax
     Deze melomaan houdt niet van al die troep
    die op dit blog wordt  gepromoot
    Geef die  brave  zonderling toch
    de  muziek die hij kan volgen

    Klik op de afbeelding om de link te volgen






    Mijn andere blogs ;
    ( voornamelijk  een   archief  over biologische onderwerpen   )  
    http://tsjok45.multiply.com/photos
    http://anticreato.multiply.com/,
    http://evodisku.multiply.com/,
    http://www.bloggen.be/evodisku/ ,


    http://nl.wikipedia.org/wiki/Gebruiker:Tsjok45


    Je kan me ook vinden op
     
    Jazznetwork
    http://www.thejazznetworkworldwide.com/profile/DEClercqTsjok(Engels)

    Facebook
    http://www.facebook.com/profile.php?id=1050395253 (Nederlands )

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog




    Laatste commentaren
  • ehrthsdyj (shaffertly shaffertly)
        op ERNST
  • tjhdytj (shaffertly shaffertly)
        op 15 oktober trefpunt
  • yjhjyhtr (shaffertly shaffertly)
        op HCDG & O'DeGand
  • tdydyu (shaffertly shaffertly)
        op GEMIJMER
  • ornette (tsjok45)
        op Het begin van het zomerseizoen en de festivals
  • Mijn favorieten
  • Steve potts
  • Stef Gysels


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs