tsjoksax
muzikale belevenissen van een saxofonist



14-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een kenner spreekt
Deze melomaan houdt niet van al die troep die hier op dit blog wordt  "gepromoot"


Geef die  brave  zonderling toch de  muziek die hij kan volgen



Raymond  Van het  Groenenwoud     zong  ooit:                      
"In de   muziek zijn  er  veel racisten   "

14-08-2010 om 00:00 geschreven door tsjok45  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
12-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Club La Reserva

Juli na de Gentse feesten en de eerste week van  augustus is gewoonlijk een dieptepunt  wat betreft het aanbod aan creatieve muziek in onze stad   ....

Gelukkig is er nu (al het tweede jaar op een rij)een meer dan  welkome invulling ;
De wonderlijke kelder van de "Reserva " , waar het gratis verorberen van stijlvolle muziek , inclusief experimentele  avant gardistische vrije improvisatie , goede minimalistische insteken (die hoorbaar NIET dienen als  schaamlap voor onkunde en ideeenarmoede ) en zachtaardige
( maar wel potente  en beslist geen gemompel  van  ) meditatieve "free"die NIET obstinaat  blijft uitgaan van het adagio " let mij fingers go " allerlei enerverende  luide  hoest en struikel soli in overdrive ,het totale toeval en de anarchie ...
Wel  altijd "sfeertjes "  blijven maken

Er is natuurlijk gypsy-jazz ; de muzikale geest van de familie De Cauter is hier immers thuis
Ook wat betreft de instrumenten die kunnen komen  spelen , kent het huis ,naar mijn weten ,geen veto's ...
Alhoewel , mandoline , doedelzak , hawaaiaanse guitaar en allerlei percussionisten-instrumentaria uit de wijde wereld ,zijn nog niet meteen hier  aan bod gekomen .( althans voor zover ik weet )..maar dat zal wél gedeeltelijk liggen aan het ontbreken van geschikte muzikanten in die
genre's ....Oh ja er zullen er  wel veel goede instrumentisten -muzikanten tussen zitten  , maar  de meesten van die specialisten willen  meteen rijk worden 

Maar ook  de betere (plaatselijke )mainstream  jazz komt aan bod ...
en die brengen  ook  goed en stijlvol de juiste  schakeringen  aan ( wat niet hetzelfde is als  folkloristische en oudbollige "ambiance" maken  )   ...
Getuige  (" in the Mood " van  "The"  Duke)= het eerste concert dat ik bijwoonde ..
De mainstream "alive and well  "blijft nog steeds erg genieten , zeker wanneer het door  mensen word gespeeld als

Jan De Coninck(trp) ,
Marc Van Garsse(Bass)
en guitaarwonder Dick Vander Harst
  





Eerst en vooral een persoonlijke  anecdote :
Ik meen dat deze  Jan De Coninck __ ooit zo'n 40  jaar geleden , samen met Rudy Ballieu , gelegenheids lesgever was  tijdens een workshop in Genval ,  georganiseerd door wijlen Juul Anthonissen  ....
Daar mocht  ik  de allereerste keer  kennis maken  met het  leren spelen van enige jazzmuziek en wel als komplete beginneling...
___Ook  radioman Marc Van Hoof( die toen bij Willie Roggeman  tenor en sopraan speelde )en drummer Jean Pierre Van Lommel ( Later met o.a  Gentse legende  Filip Venneman )waren op die cursus aanwezig ___
Op datzelfde vakantie-schooltje kwam ook een antwerps Freejazz trio( een altist) een demonstratie geven... wat toch wel veel laatdunkende  opmerkingen uitlokte ...maar die gasten maakten wel heel veel indruk ....Vooral Jan De Coninck was  toen al erg open en minder "purist"in het beoordelen van andere stijlen/scholen /richtingen  en  vooral "anders " improviserende muzikanten  .
Vandaar dus dat ik perse dit concert wilde bijwonen

Jan is en blijft  een uitstekende trompet die me deed denken aan Bill Coleman 

Gents stadscomponist  en LOD lid  Dick Van der Harst , kende ik al ,als een groot muzikant ...
http://www.muziekcentrum.be/identity.php?ID=95408
http://www.tienstiens.org/node/852
http://www.gentblogt.be/2007/05/24/eerste-optreden-van-dick-van-der-harst

Vandaag was dat veel  Slim Gaillard- achtig discour, maar daar is niets mis mee ...
het wordt immers  allemaal  technisch en artistiek ongelofelijk knap , neergezet



De verrassing, voor mij dan  , was de uitstekende  bassist
Marc Van Garsse
http://ronnydeschepper.skynetblogs.be/archive/2008/01/06/marc-van-garsse.html



Een trio zonder drums( en dat is zeker voor mainstream een zeer belangrijk referentiepunt   
Maar de  verschillende  phraserende rythmische  benaderingen van de drie kompanen leverden als totaalresultaat minstens  een helder polyritmisch geheel op dat onstaat door het door elkaar weven van drie afzonderlijke stemmen ...

Wat de repertoire keuze betreft : geen verrassingen , maar dat hoeft ook niet ...

Jazz is  immers  vooral  dat  wat er wordt gedaan met het materiaal, niet het materiaal zelf en dat is niet alleen maar interpreteren  ....
Natuurlijk heb je beter   "goed "materiaal  in handen  : dergelijke  soliede start of  stucturerende basis ,   is net als  een   interessant  gesprekstof-onderwerp   ___dat kan evengoed een pakkende  en /of gevatte  zin /flyer  of een jingle zijn( een meme bijvoorbeeld )   ____Maar er bestaan ook  vele triviale onderwerpen waar je  moeilijk lang en zinnig over kunt doorzeuren ( bijvoorbeeld over de "natheid" van water )
of  erger nog, slechte startpunten en thematiek   (zoals  "aangebrand" eten  of bedorven oesters ) behoort tot de niet bruikbare  niet recycleerbare afval : Slechte startpunten leveren veel moeilijker  goede resultaten ... 


Datzelfde procédé ( maar dan op basis van vrije impro en  de zelf  geconstrueerde ontwikkelde en ingestudeerde  cliche's  van eigen vinding ,en avantgardistische know how en concept keuze  )zorgde voor een boeiend concert van de rawfish boys +gast




RAWFISH BOYS +
Peter Evans  /
http://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Evans_(musician)


File:Peter Evans (jazz).jpg

Evans speelt  op Middelheim , met een   workshop ....vertelde hij mij  achteraf     aan   de bar van de  club

Jazz Middelheim - zaterdag 14/08/2010

De eerste groep op deze derde dag van Middelheim, Le Pragmatisme du Barman, is een project van het Antwerpse conservatorium.
Enkele (oud-)studenten, aangevuld met docent (en drummert)Teun Verbruggen, werden een week lang gecoacht door de Amerikaans trompettist Peter Evans in aanloop naar dit concert. 

Evans is een virtuoze trompettist en een belangrijke speler in de New Yorkse improvisatiescène.
Met zijn fantastische techniek en exploratiedrang werpt hij zich op als een van de belangrijke vernieuwers in de hedendaagse jazz.

Het concert van Le Pragmatisme du Barman draaide vooral om interactie en verkenning.
Het spelen met klankkleuren wisselde af met hoekige grooves, waarbij de groepsklank steeds centraal stond en er gezamenlijk een geweldige spanning werd opgebouwd.
De nummers, composities van verschillende groepsleden, werden aan elkaar geweven door middel van vrije improvisatiemomenten, en zodanig werd de energie het hele concert lang opgebouwd tot een bijzonder intense finale.

Peter Evans wierp zich allerminst op als leider op het podium, maar droeg bij tot de sfeer met de bijzondere klanken die hij uit zijn instrument toverde en met enkele opzwepende solo’s.
Alle groepsleden voelden zich prima thuis in het spelen met klanken en de collectieve improvisatie, waarbij zelden iemand echt het voortouw nam maar de bal voortdurend werd doorgespeeld, maar ook in de meer gecomponeerde passages met soms uitdagende maatwisselingen.
Ook elektronica werd niet geschuwd als aanvulling op de groepsklank.
Hoewel de groep in het begin misschien wat trefzekerheid miste en er duidelijk gezocht werd naar een gezamenlijke richting, kwam het op het einde toch tot een zeer meeslepende, knallende finale.
Een veelbelovend begin voor een jonge groep.


Belgische jonge honden &  een Amerikaanse ster in wording


Jazz Middelheim 2010 – Dag 3

Le Pragmatisme du Barman:
Ruben Machtelinckx – gitaar, Dries Laheye – bas, Teun Verbruggen – drums, Adriaan Vande Velde – piano, Andrew Claes – tenorsax en effecten, Peter Evans - trompet


Het kwintet kreeg van Jazz Middelheim de kans om enkele dagen samen te werken met de Amerikaanse trompettist Peter Evans, het soort muzikant waarvoor het woord fenomeen uitgevonden werd.

Van de set was op voorhand alleen het eerste en het laatste nummer bepaald.
Wat er daartussen gebeurde, werd op suggestie van Evans overgelaten aan ingevingen van het moment.
Dit kon resulteren in vrije passages, maar net zo goed in het plots inzetten van een compositie.
Het was dan ook niet verwonderlijk dat het concert over en weer waaide tussen mistige thema’s, duidelijk gearrangeerde stukken, vrije improvisatie en psychedelische klanklandschappen.

Peter Evans (foto: Jos L. Knaepen)
Peter Evans (foto: Jos L. Knaepen)

Veel variatie dus, vaak zelfs te veel, want het zoeken van de groep resulteerde niet altijd in vinden.
Ondanks de aarzelende opstelling van de jongste bandleden (bassist Dries Laheye, gitarist Ruben Machtelinckx en pianist Adriaan Van de Velde) was er geregeld te veel gaande, waardoor de muzikanten elkaar voor de voeten liepen en niemand een idee scheen te hebben waar het naar toe moest.
De elektronicasaus die nu en dan over het geheel werd uitgekapt, was zelden een echte verrijking. Digitaal gefriemel en gefrutsel zijn anno 2010 immers zelden opzienbarend.

Halverwege de set dreigde het geluid even over te hellen naar dat van een jazzy kerstsingle, maar gelukkig was er een drone van Andrew Claes die het geheel van een welgekomen stoorzender voorzag.
Dit niet willen settelen voor het voor de hand liggende, sierde het hele optreden: op geen enkel moment zakte de groep onderuit in gemakkelijke clichés en het mag gezegd worden dat het onvoorspelbare bij momenten prikkelend werkte.

Dat de meeste nationale podiumervaring en zelfvertrouwen in handen lag van Verbruggen en Claes werd meermaals duidelijk.
Dat Peter Evans aan de basis lag van de beste momenten evenzeer.
Zijn toon, articulatie, accurate uitvoering en muzikale ideeën straalden zoveel meester- en leiderschap uit dat hij ook het beste in zijn collega’s naar boven kon halen.

Het abstracte duo met pianist Van de Velde en het stomende rockavontuur naar het einde van het optreden (beiden ontstaan uit een solopassage van Evans), vormden de muzikale hoogtepunten van een concert dat doorgaans te veel van links naar rechts zwalpte.

Wie zich trouwens meteen na het concert nog afvroeg wie de sterkste figuur op het podium was, kreeg daar enige seconden later een sluitende antwoord op, want zelfs het groeten gebeurde op aangeven van Evans.

 

 

dag 3

http://www.dewereldmorgen.be/foto/2010/08/17/jazz-middelheim-op-zaterdag



en verder :

 



 

Jazz Middelheim op vrijdagJazz Middelheim - vrijdag 13/08/2010
2

4
http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2010/08/17/jazz-middelheim-2010-uitverkochte-zondag


(bronnen) -->Verder bij Kwadratuur


Joachim Badenhorst                                                                     Brice Soniano 

  


La Reserva augustus 2010

Er was bij dit concert  duidelijk een opkikker  aanwezig ;  de gast-trompettist  Peter Evans  brengt  onstuitbaar en onomkeerbaar   de boel aan het swingen ...
Iets wat soms ontbreekt bij het duo zelf omdat er  doorgaans veel te statisch en meditatief /( en vooral in zichzelf gekeerd , ) wordt gespeeld
(Het is dan  net alsof je de hele tijd een Indische "alap" zit te beluisteren en de bas nogal veel   tergend langerekte bourdon speelt )
Dat is soms vervelend want te weinig afwisselend  en te mager  (zelfs wanneer het muziek voor muzikanten betreft )
Wel technisch puntgaaf , dat wél ... en ja het is natuurlijk mijn persoonlijke mening en smaak ...   

Meer body dus : Trompetter  Peter Evans  speelt  een erg "rythmische" stem , de klarinettist speelt veel versieringen en zijn gebruikelijke soepele en lyrische lijnen met een katachtige bewegelijkheid    ,  maar  ze blijven korter dan gewoonlijk  ,ze worden  afgewisseld met rythmische klakken en slaps , gegrom en veel lucht... de trompet speelt, gedempte kreetje,  uitgebreide en onverwachte effekten ( ventielen worden gedeeltelijk ingedrukt ?  en mondzettingen , met of zonder allerlei dempers )  riedels  , luide   lange rijke klanken en  vette sound in het lage register met haarscherpe uithalen in het hoge register die eerder(onverwacht ) stil zijn en in filigraan lijken gemaakt   
Duidelijk een leader  en  erg knap improvisator  die Evans ....

En dat schijnt ook de  bassist te inspireren ...
Vandaag geen "uitsluitend " introverte bourdon ( als nogal anonieme begeleiding van de  gewoonlijk lang uitgesponnen soli carrousel van Badenhorst )maar erg veel afwisslend ; pizzicato , bourdon , ryhtmische knappe kommentaren en wezenlijke
bijdragen aan de bewegelijke en  voortdurend verschuivende  polyritmiek ...
Uitstekend en knap ...
Zonder meer

 

Rawfishboys / Duo    .......verenigt de Franse contrabassist Brice Soniano en de Belgische klarinettist Joachim Badenhorst.
Die laatste is sinds enkele jaren erg actief   bezig op de internationale muziekscène.
Met contrabassist Brice Soniano brengt hij heel kwetsbare muziek

Kwetsbaar omdat het  ook  muziek  is  die als onderwerp de muziek zelf  heeft ...en eigenlijk het best kan worden gesmaakt  wanneer men zelf  niet gespeend is gebleven van een zeker  creatief-muzikaal inzicht  
Muziek voor muzikanten en kunstenaars  ... maar wel met een toegevoegde gevoeligheid die ook de niet geschoolde  luisteraar kan bekoren ...

En eerlijk vooral ...er zijn allerlei muzikale concepten die fungeren  als zovele wisselende  insteken en handgrepên  ipv een uitgedokterd scenario  
Het  is geen "pose " en het is geen organische afspeelapparatuur voor partituren van iemand anders
Neen het zijn geen  afgewerkte "stukken " ... je krijgt de gelegenheid om als luisteraar , het creatieproces zelf mee te maken 
net alsof  je aan een bar zit te kijken naar de boeiende activiteiten  in een open keuken  , ipv een kookboek te lezen
"Don't go into the kitchen if you can't  (under)stand the  heat " 

Ware  muziek is  per definitie  uitgevoerd en  bijgevolg  vluchtig ...
Het concert is afgelopen , de muziek is weg  
Nog even zie je muzikanten staan  met  hun  instrumenten in hun laatste greep nog ,
soms een paar rondslingerende partituren  
....de rest is applaus en stilte of de terugkeer van het straat lawaai , andere heisa  en muzakkerij
Maar het concert  zit wel gegrift  in het geheugen van de luisteraar die is gebleven tot de laatste noot ...
Daar kan geen CD-tje tegenop ; dat is slechts een souveniertje  

Nog een toemaatje uit het internetarchief  :                                 
J. Badenhorst op sax  in een  moderne  mainstream setting ;
Jazz in't Park   2007   

                 



Bart Marris en  Stijn Bettens 

En dan was  er ook nog  een paar dagen ervoor ,  Bart Maris samen met een accordeonist (het aangekondigde duo   met   Lode Vercamp  heb ik dus   gemist,maar   niet   getreurd ) ... een duo , zonder drums 
Maar wèl knap  , avontuurlijk en vooral boeiend
Het verwaterd nooit tot langgerekt gemijmer en tenslotte vervelend gezaag ....
Het swingt als de beesten ...

Heb ik als  afsluiter van dit blogartikel  bewaard
The last but not the least :  integendeel ....Oh ja  ik ben partijdig
Maar dat mag toch bij zulk puik  concert?

Ik hou  tenslotte  nog  het meest van alles van "hot" gebrachte muziek ...
Net als zwarte  koffie ... sterk en heet   en afrikaans  gekruid/geinspireerd  waar mogelijk
Kunstige Bleekscheten die spelen als  handige  Zwarten  , beter kan niet  ....
Verstandig , alert  flitsend scherp  en ad rem ,   ja ....
maar zonder de "guts" en de intuitie  te vergeten ....

Een accordeon als eenmans orkest ___soms een soort met de mond  aangeblazen  "accordeon "  =echte  "blowing " ipv van  wat getrekzak  ___waarop een meester-solist trompettist  in goede doen allerlei buitelingen maakt en zijn instrument kompleet exploreert terwijl het materiaal (grotendeels  impro  , Instant composing met enkel uitgeschreven ankerpunten als navigatiekompas  )wordt ontleed  tot op het bot en vervolgens terug aan elkaar gepast /of  kompleet omgegooit  tot nog iets beter  ..

Opvallend ook een polyrithmisch resultaat  dat  het resultaat is  van een complexe hockett en micro-accentuering van  de eigen vormen van phraseringen door beide kompanen én het vermengen van  verschillende rythmische maatsoorten ( inclusief de onregelmatige accenten   van samengestelde  maatsoorten )en  verschillende  tempi  ( bijvoorbeeld dubbel en triple tempo ) 
Uitwisseling van motiefjes  (bijna)unisono of  met paraphraseringen   in herhalingen  en met   resulterende canonachtige effecten , overlap ook  ..
Nogal  grote register kontrasten  (waarbij verrijkte(kleur) akkoorden onstaan( in stapelingen boven het oktaaf van de grondtoon  )

Een  goed  en boeiend gesprek  om te beluisteren en om als  een  kaleidoscoop  /   universum  te krijgen voorgepiegeld

Subliem
 
                                                   



Stijn Bettens  ; Studeerde  aan  het conservatoriurm van  Gent: klassiek en Jazzafdeling -
Kreeg les bij Philippe Thuriot & Ronny Verbiest - aktief als muzikant bij theatervoorstellingen/muziektheater -


      

http://www.muziekcentrum.be/identity.php?ID=134933

"....Het is zowat onmogelijk om in de Belgische jazz/folkscene te doorkruisen zonder trompettist Bart Maris tegen te komen.
Wat de man zoal uit  zijn instrument
weet te krijgen, mag met een gerust hart fantastisch genoemd worden en met zijn karakteristieke kop is hij niet weg te denken van eender welk podium waarop hij zijn opwachting maakt. ..."

Vooral  na de  gesmaakte demonstratie  van  Peter Evans , blijkt   ook Bart Maris nu overduidelijk   iemand van minstens dezelfde wereld-klasse te zijn ...
Het festival in de "Reserva " zette  de laatste laatdunkende sneren   daaromtrent  ,definitief  in de kast  
Zoals nu ook weer eens aangetoond  : 
De afwezigen hadden  ongelijk ... 








 






APPENDIX
Bart Marris liet  de namen
  van accordeonist Guust Viseur en trompetist Guust De Loof  ,vallen ....

(verzameld op het internet )

Gus Deloof ( foto Jean Robert archief)
Gus Deloof, een Belgische trompettist, die bij Bernard Ette, een Duitse bandleider was begonnen.






Gus Viseur

Challin Ferret - Baro Ferret - Maurice Speilleux - Gus Viseur - Jean Matelo Ferret. ( Scot Wise collection en Django, The life and music of a Gypsy Legend by M. Dregni)
http://keepswinging.blogspot.com/2008/12/gus-viseur-accordion-player-1915-1974.html






http://www.jazzinbelgium.com/ldh/misc/pdf/articles/gouden%20tijdperk%201920.pdf



Het lijkt er alweer op alsof Bart Maris een soort archeologische  reis aan het maken is ...
les pet't cons met zijn  regelmatige verwijzingen naar  de betere  straatmuziekjes uit de syncretische world-stylen   is al zo'n vingerwijzing : het grasduinen in de  rijke ( maar heilaas vergeten)  belgische jazzhistorie ....is vooral  inspirerend voor uitstekend  virtuose vinger"oefeningen  "
Bart Maris is  op weg  de Ry Cooder  van de belgische impro en jazzmuziek te worden ?





Ham session2010/ Pet't Cons


en zoals steeds  wacht ik op foto's van  de  ook in  de Reserva  af en toe  aanwezige
 


Hieronder is    in bijlage een interview met B Maris opgeslagen
"De Componisten weten niet meer van welk hout  pijlen  gemaakt  "

 

Bijlagen:
20080227_demorgen_bluenote.pdf Maris.pdf (883.8 KB)   

12-08-2010 om 00:00 geschreven door tsjok45  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


Archief per week
  • 15/10-21/10 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010

    Inhoud blog
  • GEMIJMER
  • HCDG & O'DeGand
  • 15 oktober trefpunt
  • ERNST
  • FOOD For drummers
  • JAMSESSIONS en meer van dat moois
  • Paul Van Gysegem Sextet
  • Rythmolodics
  • a chaos with some kind of order

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Wordle: Tsjoksax
     Deze melomaan houdt niet van al die troep
    die op dit blog wordt  gepromoot
    Geef die  brave  zonderling toch
    de  muziek die hij kan volgen

    Klik op de afbeelding om de link te volgen






    Mijn andere blogs ;
    ( voornamelijk  een   archief  over biologische onderwerpen   )  
    http://tsjok45.multiply.com/photos
    http://anticreato.multiply.com/,
    http://evodisku.multiply.com/,
    http://www.bloggen.be/evodisku/ ,


    http://nl.wikipedia.org/wiki/Gebruiker:Tsjok45


    Je kan me ook vinden op
     
    Jazznetwork
    http://www.thejazznetworkworldwide.com/profile/DEClercqTsjok(Engels)

    Facebook
    http://www.facebook.com/profile.php?id=1050395253 (Nederlands )

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog




    Laatste commentaren
  • ehrthsdyj (shaffertly shaffertly)
        op ERNST
  • tjhdytj (shaffertly shaffertly)
        op 15 oktober trefpunt
  • yjhjyhtr (shaffertly shaffertly)
        op HCDG & O'DeGand
  • tdydyu (shaffertly shaffertly)
        op GEMIJMER
  • ornette (tsjok45)
        op Het begin van het zomerseizoen en de festivals
  • Mijn favorieten
  • Steve potts
  • Stef Gysels


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs