Natuurlijk was er nog veel anders te beleven in de maand mei dan het "jazz sur l'Herbe " en het impro-marathon gebeuren Speciaal vielen me op ; Jeroen Van herzele met zijn jongste Gratitude trio voorafgegaan door een Duo Penotti met basklarinet (Adriaan Verwee )en drums-soundscapes (Merlijn Peridaen )....
Adriaan Verwée: is zowel beeldend kunstenaar en als jazzmuzikant.(°1975 ) -beeldhouwkunst gestudeerd en even op het conservatorium vertoefd. (1) Hoe zijn die twee kunstkriebels met elkaar verweven?
Adriaan Verwée: "Ik etaleer eigenlijk nooit dat ik de twee combineer. Het is heel organisch gegroeid. Die twee kunstvormen zijn gewoon een andere manier van expressie. Muziek is veel directer dan sculpturen maken, ook ontspannender.
Eén kunstvorm zou dus iets te eenzijdig zijn? Verwée: "Nee, het zou alleen makkelijker zijn. Het is een keuze die me al jaren achtervolgt. Je mag ook geen keuzes forceren, soms wou ik dat ik me kon opsplitsen. Mensen verwachten ook blijkbaar dat je voor één ding kiest en als ik moet kiezen, kies ik voor mijn sculpturen. Maar dan zou ik wel iets missen.
Ben je van thuis uit beïnvloed voor het ene of voor het andere? Verwée: " Mijn vader was muzikant, dus muziek was een evidentie. Maar ik ben opgegroeid aan het Citadelpark, het was letterlijk mijn speeltuin en ik wandelde als kind veel door het Museum voor Schone Kunsten. Zo herinner ik mij nog De Zeppelin van Panamarenko in de Floraliënhal die daar in 82 voor het eerst werd geëxposeerd "
(1) Blijkbaar is de combinatie beelhouwer-muzikant vrij frekwent op onze plaatselijke podia ; (folk mensen als ) Walter De Buck , Willem Vermanderen , (en de vrije impro-muzikanten ) Cel Overberghe , Paul Van Gyseghem ; Peter Jacquemyn ... om maar enkelen te noemen
Ik kon dat alles erg smaken ( Ho ja , ik heb een boontje voor basklarinet )... jammer dat het zo koud was , en dat terwijl de rest van maand lag te snakken naar een druppel water ....
Volgende dag : Roland en Han Bennink , publiektrekkers en altijd leuk ze nog maar eens te kunnen meemaken ....goede wijn behoeft geen krans ook niet wanneer hij in nieuwe zakken wordt gegoten ....Bennink ( een 'ollander zonder electrische en overbodige knalpot maar met een soepele versnellingsbak )is verrassend kwiek en nog steeds een enorm showbeest ; Het zijn twee goed geconserveerde mannnen op jaren die nog steeds ( zo te zien ) veel plezier beleven aan hun spel ...
Heu ...... Jasper's kruidentuin en Jetsky Trio heb ik gemist ....
en verder nog enkele vermeldingswaardige voorbije concerten waar ik fantastisch van heb genoten
In de El Negocito ; "A certain kind of chaos with plenty of order "
1° 16 2011 - the El Negocito Barcella Sessions: Italian Belgium Migrazione Night
Gio Barcella , Manolo Cabras Piero Bittolo Bon op alto saxophone/alto clarinet, Francesco Bigoni op tenor saxophone/clarinet en Beppe Scardino op baritone saxophone/bass clarinet De Blazers maken deel uit van "El Gallo Rojo," een zeer goed gekend Italiaans collectief van improvisatoren alsook het recording label. The trio speelt originele compositions, arrangementen voor music van Bill Frisell, The Shaggs en vele andere, en improveert
Schitterend **** Ik heb een speciale voorkeur voor de bariton/basklarinet (+ uitstapjes op ethnische fluiten = ik ben verkocht ) en en een uiterst boeiende , preciese , perfekt gecontroleerde en veelzijdige tenor : prachtig De erg goede altist levert constant versieringen en parafrasen en enig summier maar uitstekend werk op alt klarinet ( ooit had ik er ook zo eentje in mijn bezit /ik ken de kuren en moeilijkheidsgraad van dat instrument )
2° 23 2011 Presa Differente
Gio Barcella(Drums) ft. Audrey Lauro(alto sax ) en Joel Grip, (contrabassiste in o.a. formaties met Axel Dörner, Joe Mc Phee, Eve Risser, Evan Parker, Hermann Keller, Andrea Parkins, Sven-Åke Johansson, Sten Sandell, Itaru Oki ) en Audrey Lauro(sax)
Erg mooi , grote kwaliteit **** De gedreven perfectioniste Audrey Lauro in grote doen Schijnbaar met het grootste gemak levert deze francaise schitterende en moeilijke sound-experimenten op de alt en waarbij op bepaalde momenten daadwerkelijk twee tonen tegelijk worden gespeeld.....er werd /wordt ook regelmatig op de rand van het overblazen geintoneerd ...
Tsja, ik heb deze dame NIET meegemaakt op de jazzmarathon in de namiddag : (ik heb thuis ook wel nog enkele verplichtingen ) ... Maar ik heb veel goeds horen vertellen ... twijfel ik zeker niet aan , indachtig wat ik voor spetterends mocht meemaken in de el negocito
Grote bassist ook en de flamboyante drummer Gio ,die , zoals altijd, erg alert reageert en de zaak een supplementaire dimensie geeft
Bravissimo et Merci Thank You for the Music
Grote impro marathon middag / audrey Lauro , Mathias Van de Wiele , Bart Maris
3° Nathan Daems groep op de "bijloke pic nic " " Smooth jazz en de ideale schoonzoon "
Veel goede Jo Henderson achtige benaderingen in het soleerwerk van de blazer Snuifjes exotische toonladders en toonladderflarden Al met al een geslaagde en moderne persoonlijke mainstream benadering ;
Dat is een optie die al met al erg genietbaar en geschikt is voor alle soorten (ietwat gesofistikeerd ) doorsnee "kunst" -publiek op een zomerse dag Dit recept + de knappe pianist Fulco. Ottervanger , Oerdegelijke guitarist Bart Vervaeck en de lichtvoetige en erg preciese drummer Simon . Seghers en de boel kan nooit stuk Steek daaronder een modeste , maar oh zo professionele en efficiente, bass van Gommeren op de achtergrond en je hebt een uitstekend karton waarop de leader aquarellen schildert .. en dat is zeker niet denigrerend of geringschattend bedoeld mocht je dat denken ... (alleen gaat mijn voorkeur naar steviger werk uit , maar dat is natuurlijk ieder zijn meug )
Een paar dagen voordien zag ik in de vlucht een dito trio in de hot club ; Mooi maar toen nogal lam ...(Uiteraard is dit ook slechts een persoonlijke inschatting ) maar dat kan je ook altijd erg goed als sfeervolle en erg vriendelijke ( vooral niet storende ) muziekjes gebruiken : manierisme dus ( of een mindere dag , kan ook natuurlijk ) en zeker genietbaar
Een gevaar loert echter wel (naar miojn ideetje ) om de hoek = deze gepolitoerde easy listening produkten kunnen waarschijnlijk nogal makkelijk in de korste keren omgebouwd worden tot een soort behangselpapier -muziek en wel door de geldruikende entertainment apparatchiks van de( geleghenheids- )concertorganiserende-clubjes allerhande ....die willen erg graag ( nog goedkope ? ) jonge musici die momenteel in goede doen zijn , nogal eens over het paard tillen ...Want " ...over een paar jaar is er toch weer een verse lading en als die jongens van het paard vallen en ze mogelijk hun artistieke nek breken ( moge dat worden verhoed ) ...waarom dan erover malen ?
Morgen ga ik naar de eerste zondag van de HAM sessions 2011 Be there .....