tsjoksax
muzikale belevenissen van een saxofonist



24-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PINKSTEREN 2010

De Ham Sessions  2010  

 * Dit  Pinksterweek-end ging ik de  Zondag en maandag  als gewone luisteraar  de ' Ham Sessions' (Voor mij was het de eerste keer )   bij Michel Mast  thuis , bijwonen  
Ik verheugde  me er op  om  zeker  een paar "oude bekenden  " terug te zien  tijdens   deze  alweer  derde  muzikale  versie van " chambres d'amis"
Ik was   zeer benieuwd naar  al de groepen die aantraden  ....  en die ik  na een  langdurig   persoonlijk contactverlies  met  de levende muzikale scène  ,  voor de eerste maal life   zou  bezig zag   
Een  verslag  ( met een eerste indruk en heel veel mijmeringen   ) van/over   die twee dagen    staat  hier onder :
 
op Zondag  

Was het vorige weekend in het citadelpark   een hartverwarmende en confirmerende   manifestatie  van  vooral   jongere musici ( en  kundig  begeleid door  de  late dertigers) die stilaan de fakkel doorgeven  en daarmee  de toekomst van de Gentse impro-muziek verzekeren ...dan was   dit driedaags gebeuren   een demonstratie  van de  belangrijke  kweekvijver van  klasbakken  die  Flat Earth Society is geworden ....

Van  de  voormelde  jonge wolven   herkende  ik   trouwens ook wel iemand   in het opgekomen  publiek
Ook maandag bemerkte ik er een paar  ....
  
Alle  aantredende formaties hadden  overigens  op de een of andere manier  een link met de verschillende ondernemingen  van Peter Vermeersch  
De dag samengevat in  één  woord :
GESLAAGD , GESLAAGD en nog eens GESLAAGD




Wofo Wofo <--klik
 





Mattias Laga - Klarinet, Basklarinet
Michel Mast - Tenorsaxofoon
Leonard Duna - Piano
Xavier Verhelst - Bas
Tom De Wulf - Slagwerk
 
 

Een veelbelovend   openingsnummer gevolgd  door mooie onderkoelde, smaakvolle  en perfect gespeelde dingetjes   met "third stream" inslag
____muziek als  ragfijne pentekeningen ____   en gebracht als  interpretaties van de  komposities van voonamelijk Saf Verhelst
(  een andere  uitstekende  Gentse componist /bassist  die ook al lang aktief bezig is   ) 

Uitstekende klarinet
: ik had  nochtans  graag wat meer  bassklarinet  gehoord  en  alhoewel ik geen groot liefhebber ben van de black stick , was er zeer gaaf  en boeiend werk te horen op dat instrument ___in die mate zelfs dat ik  weer wat meer ben  verzoend  met de  rechte klarinet (1)



  
En uiteraard  goede  en  mooie tenorsaxsoli ....
Maar ik kende de tenorist al : goede wijn behoeft geen krans  / De man speelde konstant door de jaren heen op hoog niveau :  iedereen weet het en dat is nog steeds  zo ...


Zeer efficiente  drumpartijen  die  kompleet fusioneren met het geheel   

  

Mijn  algemene  indruk van het optreden van WOFO :

Een weverij  van allerlei rythm's van diverse origine en pluimage 
Bijvoorbeeld ( ik geef wat persoonlijke  indrukken )  :
Funkbas gecombineerd met beguine 332)  en   "spanish tinge"(3122 )  bolero -achtige dingetjes  ,en  vooral   allerlei omdraaiingen van 7 aksenten figuurtjes   van het  11/11/11/2   type  ( 7 aksenten   over  8/8  als basis    = het afrikaanse  "akwete"   ) 

En daarop geënt  : een beetje  balkanklarinet ( ik verwachte ook uitgesproken  aksak rythms( bijvoorbeeld   32 22  en 3213  )  ,maar ze kwamen niet expliciet  ,: spannnend (  de spanning tussen wat  wordt  gesuggereerd / verwacht  en  daadwerkelijk perfect gebracht , is de moeder van  innerlijke  swing  bij de luisteraar( = "dancing in your head , baby"  )); Uitendelijk  werden deze aksak dingetjes  helemaal niet gemist  .... Mocedonia = een goed voorbeeld  van  het  soort  impressionante collage  van  allerlei motiefjes  dat  kenmerkend is voor  de schriftuur van deze groep, toch alleszins tijdens dit  optreden    ) 
en
als uitsmijter  tenslotte een bluesy nummer (2)  dat  mij  onwillekeurig  wat  deed denken aan een
updated  Stanley Turrentine atmosfeertjes :( het bisnummertje  zat  een beetje  in diezelfde hoek  )inclusief  enige  honkende preacher style tenor 

Maar dat is niet lang  het enige in dit boek kaarten  ; er zijn ook dromerige  en biterzoete ballades (December)  en impressionistische  uitstapjes  aanwezig  ; er is  de  introverte focus met als  resultaat  het  doorzichtige "flou artistique "van  een pentekening die langzaam   aquarel wordt   
Kortom een  zeer geslaagd  ,  afwisselend  , professioneel gebracht en  clever  samengesteld  eclectisch geheel 
Ongetwijfeld  valt het in de smaak van de meeste  mensen  maar  zelf vind ik het niet bepaald spannend genoeg  om de  aandacht vast te houden gedurende de ganse set
Je wacht eigenlijk op iets wat maar niet komt ....
 
Maar  wie ben ik         

De   nieuwkomer / bij  Ravel(?) aanleunende pianist ( Heeft  einzelganger  en guitarist  Walter Verschaeren  zich alweer  terug getrokken ? ) paste moeiteloos in dit weefsel  ;  De man  was degelijk, routineus professioneel en bleek een  perfect conventioneel  begeleider  maar nam nog geen uitgebreide soli; maar dat is( nog  )niet echt nodig  want vooralsnog   is   het   fijne  samenspel  = het uitgebalanceerde zwaartepunt en de  grote troef (gebleven ) van deze formatie





Free Jazz ?
Helemaal  niet ...


(Michel Mast  vorig jaar  in  ) WoFo is helemaal niet free.......Maar dat etiket blijft gewoon kleven.


Ach ja, ‘free’; af en toe doe ik dat nog.
(Deed Michel Mast   op dit festival in 2008 nog  ) ....  met Peter Van den Berghe , Eric Thielemans en Pierre Vervloesem hebben we een ‘free set’ uit onze mouw geschud

bron : 
29-05-2010
<-- (klik)Ham Sessions 2009


Ach ja ,
( voor de goede verstaander ) Michel ( trouwens een prachtige muzikant  en efficient  organisator ) is wél afkomstig   uit de free , maar hij is verder geevolueerd ( speelt al decennialang in de formaties van Peter Vermeersch ) ... Free  is   helemaal niet zo gemakkelijk( en erg ondankbaar )  Natuurlijk wél  "gemakkelijk"  ( als stijl ) voor de jongens die het vroeger ook al speelden ..... duidelijk
    

Blijkbaar  is "free " bruikbaar  zoals  zovele anderen  aanpakken  (die allemaal   enkele  waardevolle en bruikbare sjablonen  hebben opgeleverd  en ook de " free " kan passen in een amalgaam ?) in het rijke palet van de hedendaagse muziek    en  kan je  erin grasduinen naar believen ...af en toe een free-sausje dus om de boel wat op te peppen ?   
Tsja dat  is  een keuze :   een procédé  :  een  soort    recyclerende  aanpak (waarbij met niet moet denken  dat  " free " gemakshalve   en stereotiep  moet worden gelijkgeschakeld  met de energy school  van  bv Brotzman en Co ?  ...".Let my fingers  go " is ondertussen een erg gedateerd en oudbollig   alternatief  geworden  voor "let my people  go ") 
Het  "loos gaan " en het  vrij fietsen   past  altijd   moeiteloos  in  goed ogend  patchwerk  en   genietbare moderne  potpourries ( van concepten ) nu de  verwende oren van de  goefende  luisteraars dit zijn gewoon  geworden  .... ja ,  het zelfs verwachten  ...

Niets  mis  mee , natuurlijk
 
Maar ( ik kan het niet laten hier verder op  in te gaan met enig gemijmer en  geassoc ieer  ) 
je kan toch  beter voorzichtig blijven met het leentjebuur spelen  van stijlelementen  , chichés, motiefjes    en manierismen    ;
want
-ooit was er  deze of gene " klassieker " met jazzsausje    ;  maar dat bleek eerder  een  misser ____indien al geen miskleun  ; Teveel  dikke saus en /of  teveel  vooraf aangekochte  halfpreparaten uit  bijvoorbeeld  de Bach keuken .... 
en oppassen is het altijd   .... geblazen
of het wordt allemaal  altijd hetzelfde kleinschalige   en vervelende  eenheids-papje geserveerd door kleine  hardwerkende  ondernemers enambachtslui uit gaar- en graaikeuken
________  De grootste gemene deler  voor het grootste gemene veelvoud is nauurlijk de  veiligste   geldezel , maar dit kan toch niet de hoofdbedoeling zijn van de hedendaagse  muziekmakerij    ?( oh jawel de muzikanten moeten  kunnen  overleven )  ...  

Toch blijft improvisatie ( routineus gebonden, dat wél,  aan  referentiepunten ( zoals  bijvoorbeeld  scenario's   waaronder  schriftuur  , akkoordenschema's , toonladders , modalen , enharmonisaties ,  "exotische " tunings .... instrumentenkeuze  ....Het verkiezen van    konstante modulering ,  een idioom , een vertrouwheid met de medemusici en of hun  eigenheid en  originaliteit ... etc.... etc  ...   )  en  waaraan de musicus zelf beslist zich al dan niet ten houden  , dat wél , en nogal  spannend-  expressionistisch  gebracht ,  gekoppeld aan   momentane  inspiratie   : Een van de   motoren  van  de  jazz en  dat wat men  nogal "mythisch "  swing noemt ( vooral  die in je hoofd )  ...
Net zoals in de  liefde kan je het ook  "faken"  natuurlijk  .... en net zoals in de  liefde kan het evengoed een  anticlimax zijn ....en net zoals in de liefde  is er nood aan heelwat fantasie  ......  hoort er allemaal bij ...

Jazz  en improvisatiemuziek  ( althans deze die ik verkies  ) speel je  vooral   uit  de  ingewanden , de  buik  maar vooral ook  én  met  het  hoofd én in het bezit van fingerspitzgefull  / ingeoefende parate  instrumentbeheersing  ....(1)

Alleen uit de buik is het  vlug een scheet , allen  uit het hoofd  is het een  oprisping die  al vlug  verkeerdelijk voor een lumineus idee wordt gehouden   ... maar  het is gewoon  wat wervelende  wind die je moet kneden tot   een effektief emotioneel communicatiemiddel....
Het brengt mensen in " the mood "  , hypnotiseerd ... ook  
en "faken " doet dit allemaal te niet   ... Alleen maar vingerwerk is  acrobatie  ....en   alleen  maar  de  verworven  beheersing  van vele talen  kan emotionele armoede  en   spraakgebrek  niet vervangen ern of  kompleet  maskeren  

(1) De  zogenaamde  "Free" is echter, naar ik meen ,  wel een "breder bord  vreten  "geworden  dan een  dikke  zwaar te verteren  pap georganiseerd  lawaai , protest  en  dada    ;het is vooral een bevrijding geworden  uit de strakke   en vastgeroeste schemata en  geaccepteerde cliches  ... het maakte ( soms te radicaal, puristisch ) tabula rasa en  opende alzo de mogelijkheid om totaal nieuwe aanpakken  te creeren (moet je doen natuurlijk  ) en vooral zelf je "eigen clicheetjes"  uit te vinden ....Eigenlijk keert het terug naar de bron  ;  free is (bijvoorbeeld)ook   de  hedendaagse erg oude  pre-jazz  (afro)  poly-rithmiek , polytonaliteiten   , inclusief de straatdeuntjes , de  ostinato's en de vermenging  van vele  repeterende  rifachtige motiefjes ( zie bij voorbeeld the brotherhood of breath / The Art Ensemble of chicago  )   het speelplezier   en  de mengeling van eigenzinnige  langdurig  aanwezige  autodidacten  en "originelen" met   tradfitioneel   professionalisme , tijdens   de uiterst  serieus genomen  collectieve uitvoering ( zoals in  de  roots-afrikaanse  manifestaties  altijd aanwezig ) die alle aanwezige( in afrika ook het publiek dat vertrouwd is met de "codes" en  toch   een  uitvallende  vemoeide  performer kan  vervangen   )  betrekt  : Talking  drums  en  Talking  Jazz  
  
Oh ja ,  Free  en  Instant  music  composing   zijn  ____voor wie het nog niet wist_____ : allang geaccepteerde moderne  mainstream geworden  ....Spijts de  nog  steeds laatdunkende reacties van de mensen die denken dat  de  meningsverschillen en  discussies van 50 jaar geleden nog eens door hen moeten  worden opgelost  

*Sommigen menen  het gebrek aan  enige ( bij gebrek aan een betere term ) "swung"  te kunnen   excuseren  door te verklaren  dat  ze geen jazz spelen  :maar dat is eerder een  flauw grapje     
  






Musique de Peter Vermeersch, composée pour le nouveau film de Dorothée Vandenberghe :
« My Queen Karo »

La grâce mélodique d’un Ornette Coleman, les jonglages stylistiques d’Alfred Schnittke, l’harmonie «gueule en coin » de Kurt Weill, une bonne touche dada de vrai Gantois, coucou c’est qui ? Mais oui c’est lui, c’est Vermeersch, celui que ses grosses lunettes d’écaille empêcheront toujours d’avoir froid aux yeux, celui qui écrivait les ostinatos diaboliques de Maximalist!, enregistra depuis du jazz électrique à New York, crée ci et là big bands et groupes de rock - et aujourd’hui, just for fun, trempe sa plume dans le bon jus gras des Sixties.



MQK Quintet

Peter Vermeersch - Componist
Bruno Vansina - Altsaxofoon
Andrew Claes - Tenorsaxofoon
Peter Vandenberghe - Piano
Nicolas Thys - Contrabas
Teun Verbruggen - Slagwerk
Heel anders was de volgende groep :
Toegegeven  die sloten ook veel dichter aan bij mijn persoonlijke smaak/ ik zal dus moeten opletten dat ik niet te vlug met superlatieve ga smijten , alhoewel ik me niet ga inhouden 



 
Ook hier  een grote afwisseling  ( indien ik me niet vergis / was het  programma  vooral een remake van  vier stukken  die deze jongens  lang geleden speelden ) Het  waren  interpretaties  die  vooral  Mingus (____Gôh  wat heb ik die twee dagen  toch  Dolphy clarinet  gemist , en ondanks  de aanwezigheid van vele basklarinettisten  ....) en Monk  in de gedachten brachten ( uiteraard ook   composities van Peter Vermeersch als basismateriaal ) ..... ook  met een vleugje  surrealistische dada  ... maar  toch : recht toe  ,  recht aan ......zonder waterige toevoegsels  :  
straight  no chaser  ,  zoals een   oude pure  bourbon whisky  dient te worden  uitgeschonken   en  genoten      

Katachtige en soepele blazers  lijnen ... een  pizzicato  bespeelde  en af en toe als slaginstrument gebruikte  prachtbas en een inventieve  pianist die ik eindelijk eens op een erg goed gestemde piano kon beluisteren......en wat voor een pianist  , perfect  vastgelijmd  aan de   uiterst bewegelijke contrabas met een  continue presence  , bespeelt met een onwaarschijnklijke vanzelfsprekendheid ...


Puik blaaswerk en opvallende bruitage technieken  van de tenorist
Goed en  grote  cohesie verschaffend   slagwerk ,ook
De groep staat als een huis 

En  frames ( op  ook mijn favoriete toonladdders , afwisselend  in  Re min 7 / Fa min 7 (in  piano concet pitch )uitstekend kunnen passen  )  door die mensen   soepel  gespeeld als  het ondersteunend skelet van alle belangrijkste recitante uitstapjes gebracht in  de meanderende lijnen  van de alt  en de  robuuste  tenor(  Onwillekeurige  herinneringflarden   aan    John Handy the III rd  en  Georges Adams)
   



Bedankt jongens 


Al met al een mooie pinksterdag  met heel veel muziek ....
Een dag die al jaren  in de rest  van de  binnenstad  traditioneel  een  generale repetitie lijkt voor de Gentse feesten 
Nu nog de korenmarkt en aanpalende  straten zo vlug mogelijk stofvrij en de  "bloody war" met  en door   een of andere  stadsbader uitgevoerd , is   voorbij  ,  vergeven en vergeten  



Maandag

THE BLACKLIGHT ORCHESTRA  Dan Barbenel (piano, zang)  Quentin Malfroy (fluit)  Eric Bribosia (keyboards)
Grégoire Tirtiaux (saxen) Yannick Dupont (vibrafoon, slagwerk)
www.blacklightorchestra.org


De onwaarschijnlijk  goede fluitspeler  Quentin Malfroy  ( vooral de interpretaties  op  de kleinere dwarsfluitjes  waren  keigoed  en loepzuiver )

(De overige leden van dit gezelschap zijn  objectief gezien , erg  puike en bekwame   muzikanten  , maar het is   een soort muziek theater wat ik   niet  bepaald  smaak   ... ik behoud me dan ook van verder  commentaar  ) 


P’TITS CONS ‘t klein verbruik
Bart Maris (trompet) Stefaan Blancke (trombone) Roel Poriau (slagwerk)
www.myspace.com/bartmaris



FLAT EARTH SOCIETY & ESTHER LYBEERT
Esther Lybeert (zang)
en FES : Bart Maris, Luc Van Lieshout (trompet)- Benjamin Boutreur, Michel Mast, Bruno Vansina (saxen) - Stefaan Blancke, Marc Meeuwissen (trombone)- Berlinde Deman (tuba) - Tom Wouters (klarinetten en slagwerk) - Peter Vermeersch (klarinetten) - Wim Willaert (accordeon, zang) - Pierre Vervloesem (gitaar) - Peter Vandenberghe (piano) - Kristof Roseeuw (bas) - Teun Verbruggen (drums)


Een opvallende  prachtmuzikant en perfectionist 
Tom Wouters (klarinetten en slagwerk )



De  tweede  dag stond ook al  zonder  artistiekerige  poes-pas   pretenties in het teken van  feestmuziek ,:  
het begon met  verfijnd uitgevoerd  Engels/:Schots   cabaret en varieté maar van een zeer hoog technisch niveau 
Alleen van dat al kon je  genieten .... 


Vervolgens  een uitstekende  straat en carnaval muziek  evocatie met veel eigen inbreng   ( een  nummertje deed me  denken aan een  "samba"versie   van  de  ouroude  surinaamse  tenorist  Georges Scheermacher  ) Bart Marris en zijn kompanen  deden nog eens  erg goed over  wat ze vorige weekend  al hadden gepresteerd ...Alleen was de  locatie  ( en de weergoden ) nog  inschikkelijker 
Bart lijkt ook een beetje aan muzikale  archeologie te  gaan  doen ( Dat vind ik een  uitstekend projekt)  ; een evocatie van  "Binche " bijvoorbeeld  ,en hij lapt er gelukkig  ook altijd  heel veel eigen inbreng in  ook in de  schriftuur  .... Puiik , aangenaam , onderhoudend , inzetbaar  , versatiel .... 
en  
tenslotte een   goed   geoliede  big band  gemodelleerd  op de  beproefde  meng en  leentjebuur  aanpak die daarna  wordt aangepast aan de band zelf ( tot en met  covers )  ... Dat is de  traditionele manier  waarop ook de meeste mainstream jazz / en ouderwetse dansmuziek orkesten   werkten     ....met een grote knipoog uiteraard  naar (publiek lievelingen ) het  franse chanson  en duitse  cabaret ....   maar  heel wat   vlaams- warmer  gebracht  ( inclusief knipoog en zelfrelativerende   typisch gentse  humoristische  sneer/ opmerking uit de mond van de zangeres  " amateurs " !!!   ) dan het  beproefde  maar ernstige  Willem breuker  model  zoals ik het vorig jaar mocht meemaken op de Gentse feesten   (dat orkest   klonk  toen  allemaal wat  overjarig, ze hebben het tijdsgewricht niet meer mee natuurlijk  , alhoewel een stunt als de integratie  van  een  kunstfluiter  - instrumentist ,  ook een  geweldige vondst is en dat  sinds jaren ... )   
Het enige wat ontbrak aan  het  gerodeerde repertorium  was een  recht toe recht aan potpouri  en een traditionele reidans met  polonaise( gelukkig maar want de tuin stond bomvol  ) 

 
Hieronder een video van de FES op het gent jazz festival 2008

        


Erg goed   en  zalig  om mee te maken  in het  :mooie  zonnetje  ....   en  een  "déjà vu " gevoel als  toemaatje     
Meer valt er niet over te zeggen  ...  want  meer moet dat ook  niet zijn 
waarschijnlijk  is het   allemaal  " onbelangrijk" en   "vanzelfssprekend "  uiteraard ____ of  net als een zak frieten die je aan het frietkot zelf moet  opeten  ____ maar  je mist  die  dingetjes   alleen maar heel erg  wanneer ze  er niet meer zijn

Een  overbodige   dubbele  bodem  ( gespeelde ?) opmerking  van  Shiffer  " we zijn hier om ons te amuseren " is    hilarisch , want dat doen we al uitstekend  met zulk een orkest ...Het  grappige    echter aan deze  reactie  van Guido  droeg  goed  bij   aan de  mooie  atmosfeer  en luim die  in de tuin  uiteindelijk de bovenhand  voerde    

Allemaal erg goed  maar er kan slechts maar één uitschieter zijn en dat was   MQK 
Tuurlijk is het  een persoonlijke voorkeur    ....
en  jazeker de capaciteiten  van  de   leden van de  bigband  zijn al genoegzaam  bekend  en   al besproken   want tenslotte zat het gros van de aantredende  muzikanten in datzelfde  FTE in  de  diverse kleine formaties 
Vermeld ik nog het werk van   de stevige   bassist  Kristof Roseeuw   , maar over die zeer aktieve muszikant  zal ik later terzijnertijd  wel meer te vertellen hebben ..
Laat ik verklappen dat het een van mijn favoriete bassisten is die ik life  mocht meemaken  .


FLAT EARTH SOCIETY (Tsjok45) <--klik







PS.
Ja hoor  ik  heb veel "oude" jongens  terug gezien
 
Ook een ontroerend moment  toen ik   zondag  de  nu  aan zijn stoel gekluisterde  Rudy Blondeel  op mijn beurt ging   groeten ....
Rudy is  een Gentse  muzikant  ( zie ook het  essay van patrik De Groote over de geschiedenis van de Gentse jazz in de jaren zestig )  die vooral van belang is omdat hij  enkele  op dit festival  aanwezige muzikanten heeft gesteund  door ze te helpen aan enige  initierende  en pretentieloze  jazz-opleiding( tonale jazz ) geput uit eigen ervaringen  en inzet   , iets wat je in die prehistorische tijden  niet kon krijgen bij het officieele  kunstonderwijs  .
Bovendien moest Rudy  "leven van de muziek " , maar dat belette hem nooit toch veel van zijn adviezen en  eigen know how  ,   gratis weg te geven  ) 



Aan  alle  mensen  die  attentievol  en voorzichtig   Rudy's  aanwezigheid op   het eerste concert ( wofo)  van deze   festivaldag mogelijk  hebben
gemaakt  mijn  grootste en dankbare achting  .... Prachtig is het  wat jullie deden    .... 
   
Groet ook aan Stefe  Jiroflee ,
die alweer aanwezig was  met zijn allesregistrerende  camera 
http://hekkefrontkok.blogspot.com/  

 

         
 
(1)
Overigens  apprecieer ik al lang  Perry Robinson, een voorbeeld van wat voor een ruige en spannende  muziek er ook aan  dat instrument kan worden ontlokt... en het was voor mij het begin om wat meer aandacht te schenken aan dat  instrument 

 
(2) Sfeerscheppende   onversneden  epigonen  van  de  city blues  a la cleanhead Vinson 'n consoorten  , kreeg ik onverwacht gratis geserveerd in de "ballet infernal "( vroeger  de  "Martiko")toen ik daar op de terugweg naar huis ,nog even binnensprong
Het  cafe zat vol met  het  zogenaamde  "verloren " jazzpubliek van de  populaire  mainstream uit  eind vijftiger  de vroege zestiger jaren  :  een mooie sfeer  en   de  oudere  generatie ; Ook de  nu   erg vergrijsde  liefhebbers van het genre  uit de   vroege  vijftiger jaren  waren  nog  aanwezig  ...de erg  grote  inzet en enthoesiame van de band  stofte op doeltreffende wijze  deze muziek  af ...het (oudste )  publiek waagde  zelfs  danspasjes  ; een demonstratie van wat de  "blue jazz "   ooit was : een  life gebeuren waar ook het publiek  erg actief aan deelnam  .....Het was een beetje alsof ik weer tussen mijn oudere broers en zusters mocht zitten als jong broekje  ... familiereunie en joie de vivre ketsten er af  .
Associaties  met   de  "fats domino band " van   Bobby Setter  ook  
(  en eigenlijk begon  ik weer   stilletjes te hopen    op een reconstructie  van die andere kweekvijver : het verdwenen "Kandahar "   van Karel Bogaert  ) 

Bitterzoete nostalgie  en  een geslaagde  reconstructie   , maar nu eens niet van de eind negentiend eeuwse Gentse volksmuziek, waar deze
voormalige  Martiko  terecht beroemd en berucht mee werd  ....
Heel toepasselijk ook wat  Rudi Blondeel vroeger in dit cafe altijd  zei   ;   "  kwèk ,kwèk, kwèk ..... ambiance , ambiance "    

Uiteindelijk ging ik nog eens kijken in de "hotclub" ; de eerste maal dat ik de zondagavondse jam aldaar ( ook al met  een meer main stream karakter , maar gebracht voor een duidelijk jong publiek  )wilde bijwonen ... Pech , de musici waren juist aan het pauseren en eigenlijk moest ik wegens gezondheidsredenen al lang thuis zijn
Tsja  , een volgende  keer allicht  ....



 


Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail *
URL
Titel *
Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (2)

30-09-2010
FLAT EARTH SOCIETY

FES

(een compilatie van kritieken en besprekingen verazmeld op het internet)  

Belgische big bands zijn te duur geworden sinds de opkomst van de jukebox, maar subsidies en wild speelplezier doen soms wonderen.Een voorbeeld is ;The Flat Earth Society, een big band-achtige formatie van Peter Vermeersch. (...) Balorige satire gaat er samen met speelplezier, humor en technisch kunnen."
"Eenvoudige ankerpunten(het midden tussen jazz, cha cha cha, filmmuziek en frivole kermisdeuntjes. )en luistervriendelijkheid kan ook complex zijn en  ingewikkeldheid is niet noodzakelijk synoniem
met navelstaarderig."

Sinds de oprichting halverwege de jaren negentig is het Vlaamse Flat Earth Society één van de meeste originele en authentieke bigbands van de Benelux. Daar waar de meeste jazzorkesten uitblinken in voorspelbaarheid doet het collectief van componist/klarinettist Peter Vermeersch juist het tegenovergestelde
Flat Earth Society maakt van alles wat ze integreert in haar collages een duizelingwekkende muzikale roller coaster ride ...De georkestreerde chaos * bevat steeds een aantal staaltjes van het compositorische vernuft dat het idioom van Flat Earth Society zo eigenzinnig en opwindend maakt.: Prettig gestoorde en hypnotiserende anarchy is het resultaat :

Een trompet die niet goed durft, een saxofoon die kreunt en zwoegt, tot de rest invalt en de muzikanten alles uit
hun instrumenten halen. De vrolijke kakafonie gaat over in een swingend ritme en wat een circusorkest leek, verandert in een volmaakte bigband.
Maar wél ver verwijderd van de gehistoriseerde en geautoriseerde  big-band klank( dé rigeur in de VS en de restauratiepogingen van curator-purist Wynton Marsalis )   klinkt het FES fris, inventief en geestig ; Theatrale bombast gepaard aan tederheid , collectieve improv, achtervolgingsmuziek uit de kat en muis  tekenfilms van Ted Avery en de mad movies/slapsticks  uit de stomme film  ,monden uit in swingende ( officieele en onofficieele ) nationale volksliederen 

* Uiteindelijk heeft deze Gentse big band ( minstens gedeeltelijk ) de inspirerende  mosterd gehaald uit de Gentse muzikale "volks"tradities met vooral de zachte anarchisten van de eerste versie van de moderne ( amateuristische fanfare ) " de lochte Genteneers " ...
(De tweede  versie van die fanfare  was  een fusie met de ( bijna allemaal overleden ) mensen van het collectief  van de "Sint Juttemis fanfare"  uit Middelburg )


FES: /Is al jaren een verplichte halte ; het is de Gentse big band numero uno ;  met Bronstige blazers, een forse ritmiek en  jachtig gitaarwerk .
FES is zeker geen klassieke bigband, maar zit ergens  tussen een echte bigband, een ensemble voor hedendaagse muziek, en een ensemble dat lijkt op een " zot geworden fanfare op speed"Naar de rijke muziek van Flat Earth Society luister je altijd met een glimlach rond de lippen.
Technisch is deze groep misschien niet het neusje van de zalm, maar het is wel een echte groep, veel meer dan de optelsom van vijftien muzikanten. : niet per se het beste, maar wel het gekste, origineelste en theatraalste (big band) orkest uit de lage landen .
Swing kan zomaar omslaan in heavy metal, een ballad eindigt plotseling in psychedelische freejazz....Gecompliceerde jazzy songs met veel breaks die ondanks of misschien wel dankzij alle blazers toch prettig wegluisteren, het is bepaald geen muziek voor beginners.
Zappa-fans zullen ongetwijfeld goed uit de voeten kunnen met hetgeen wordt geboden ; maar ook de avontuurlijke (mainstream)jazzliefhebber moet maar s een gokje wagen ; dit is toch wel iets anders dan het stalinistische  project van archeoloog Wynton Marsalis .
De FES Big Band geniet terecht  wereldfaam met hun vrije, wilde en kleurrijke jazz.FES heeft bovendien  een grote  eigen identiteit, en dat is belangrijker dan om het even welke persoonlijke mening ....

Het vijftienkoppige orkest onder leiding van Peter Vermeersch klinkt als een bigband die er geen is.
De muzikale kwaliteit en discipline van de grote jazzorkesten vindt  haar weg naar een universum waarin de band weinig collega's, laat staan concurrenten,heeft.
Funky grooves, wisselende thema's in de traditie van Frank Zappa ,een dreunende wals, jazz uit oude zwart-witfilms, de groepsgeest van een Balkanband en hier en daar een klein streepje elektronica: het parcours van FES zit  vol bochten en hellingen.  waarbij het zuiver eclectische en de gekte (niet de humor of het dubbelzinnige) die er vaak mee samenhangt steeds meer ten dienste van de muziek staan.
De verschillende stijlen en de humor worden beter dan ooit geïntegreerd in een heel eigen geluid.

 

De band bestaat uit vijftien olijke muzikanten die zich als dolle mannen storten op de composities/arrangementen  van Vermeersch: zonder compromissen, vol muzikale durf en kunde, en gespeeld door een bende die met zichzelf kan lachen Typisch middeneuropese muziek met knipogen naar rock, freejazz, hardbop enz, gespeeld met enthousiasme, technische onderlegdheid en een reeks perfecte ensembles en solos die inslaan als een bom. Het is ongetwijfeld zo dat de Flat Eart Society tot nu toe- een van de grootste verrassingen blijft in de(toegankelijke)  muziekbranche.: ze zorgen  telkens  weer  ,voor  een verfrissend, muzikale ervaring. 

Peter Vermeersch (sax, klarinet), Trompet :artistieke duizendpoot Bart Maris & Luc Van Lieshout(Tuxedomoon ),
Peter Vandenberghe (keyboard), Kristof Roseeuw (bas),
Marc Meeuwissen & Stefaan Blancke (trombone), Berlinde Deman (tuba),
Tom Wouters (klarinet, vibrafoon/ uitstekend ), Michel Mast (tenorsax), Bruno Vansina (baritonsax, fluit),
Benjamin Boutreur (altsax), Wim Willaert (zang & accordeon),
Teun Verbruggen (wat een drummer/ percussionist) & Pierre Vervloesem (naast de gitaar ook de knoppen )

-Met name de vele blazers hebben stevig de touwtjes in handen. Ze maken een zeer energieke, steeds verrassende mix van jazz met rock- en avant-garde-elementen.De slimme arrangementen doen af en toe herinneren aan zwierige circussen en zwoele nachtclubs (...)
soms komen zelfs lang vervlogen Belgische avant-gardegroepen bovendrijven. (...) Even karakteristiek als mooi ...
De ene keer werkt het getoeter  biologerend en tot de verbeelding sprekend, de andere keren weten ze te intrigeren en imponeren met kakofonisch en improvisatorische krachttoeren. Een enkele keer brengen ze ook op adembenemende wijze nachtelijk verstilde stukken ten gehore, waarbij je even kunt uitblazen van de heerlijke hectiek ervoor. De traditionele jazz laten ze ver achter zich en maken hier veeleer een gevarieerd en bewonderenswaardig luisteravontuur van


-Pianist Peter Vandenberghe, komt met  meer impressionistische kleuren , hier en daar misschien wat meer aan een vroegere Gil Evans refererend moment, maar vooral met veel MONK -achtige interventies , dat enerzijds wat abstracter overkomt, en anderzijds voor liefhebbers van moderne jazz wat meer aanspreekt.

 
www.soundslike.be, 29/05/2009
"Wat Vermeersch de luisteraar wil vertellen, is niet altijd duidelijk, maar het is allerminst vrijblijvend."

Flat Earth Society is het geesteskind van Peter Vermeersch, de Belgische klarinettist-componist die o.m. voor realisaties van choreografen Anne Theresa De Keersmaeker en Wim Vandekeybus, en voor ensembles als Arditti Quartet, Quadro Quartet, Smith Quartet en Ensemble Musique Nouvelle muziek componeerde, en zelf speelde met Union, Fred Frith, Jazzwork, The Simpletons, en lid was van X-Legged Sally en Maximalist!
 
Met Flat Earth Society (afgekort: FES) combineert hij muzikale krachtlijnen van ensembles als Willem Breuker Kollektief,
Sun Ra Arkestra, (John Zorn's) Naked City en een beetje Carla Bley Big Band, met die van muziek van Frank Zappa,
Nino Rota, John Barry, Igor Stravinsky, en Captain Beefheart.
Resultaat: Europese, eclectische stadsmuziek (urban music), waarin hedendaagse klassieke muziek, kermismuziek/muzikale pastiche, filmmuziek, freejazz, onder stroom staande bebop, rock, en noem maar op gecombineerd worden. Vermeersch, die er zeker niet om bekend staat een fervente jazzer te zijn, heeft zich geleidelijk aan met dit ensemble wat meer in een jazzhoek geplaatst....

Vermeersch houdt ervan zijn muziek vol kleuren, effecten, knipogen en bizarre sounds te stoppen en jongleert vindingrijk
met contrasten. Soms gebeurt dat bruut, maar vaak hanteert hij ook een fijner penseel.Vermeersch plakt* graag verschillende themas aan elkaar zodat een soort collage ontstaat met flink wat bochtenwerk.( en dat is duidelijk wat anders dan een potpourri -nummertje )

*Eigenlijk is het  plaatselijk  Gentse,  vroegere  ( letterlijke ) knip en plak werk( met telkens twee maten van verschillende  "sheet music"
achter elkaar geplakt : en dit ook om de beschuldiging van "plagiaat" en de auteursrechten te ontlopen  )de " uitvinding "
van de mensen van de eerste fanfare van de "Lochte Genteneers "....met name het  tastende verzamel-knip en plak  werk van
 o.a.  Jan Kopers ,  Eric De Volder , en arrangeur  Clee Van herzeele  enz..enz...
  
Maar vooral in de arrangementen is gezorgd voor subtiele variatie zodat het verhaal nooit stilvalt
Zijn composities en zijn orkest klinken meestal als een mengeling van circusmuziek en jazz die voor vermaak en vreugde graag eens door de pootjes zakt.:De ietwat procédématig voorkomende zottefanfarefragmenten krijgen (meestal) met devroeg-ellingtoniaanse  kleuren een artistieke ladfing . Er is ook de gespeelde nonchalance die nogal eens   functioneert als een maskerade.

De balans tussen compositie en improvisatie is in de loop der jaren  heel stabiel geworden : solistische passages passen steeds beter  in het geheel en worden goed omkaderd door het arrangement. In de arrangementen laat Vermeersch horen dat hij oor heeft voor de individuele kleur van instrumenten.Zo bijvoorbeeld   is de trompettist Bart Maris, de Bubber Miley van Vermeersch . De trombones mogen buikige geluiden maken, de keyboards kunnen freaken en de klarinet mag juichen, maar even laterwordt er ook wat stoom gelost
Bovendien kiest hij meer dan eens voor een gelaagde opbouw, waardoor de stukken niet alleen blijven boeien, maar ook extra stevig op hun poten staan.

Een voorbeeld van hoe uitgewerkt de stukken  kunnen zijn, is 'Bad Linen' waarbij elke solist een andere begeleiding meekrijgt. Door het gebruik van verschillende thema's, grooves en instrumentkleuren klinkt deze compositie als een ontmoeting van het exotische van Ravels 'Bolero', funk, jungledrums en bigbandblazers.
Vermeersch weet deze verschillende invloeden tot een organisch en logisch geheel te smeden, waarbij contrasten niet nodig zijn om de aandacht van de luisteraar vast te houden.

Wanneer de extremen dan wel opgezocht worden, is het effect maximaal.Zo opent 'Too Sublime in Sin' traag, breed en met een weemoedige ondertoon à la Antony and the Johnsons. Wanneer het hele orkest in blok binnenvalt, wordt het roer bruusk omgegooid: eerst in korte, knallende stoten, later in een pompend ensemblespel. Het resultaat is een ontlading die perfect gekanaliseerd wordt en die menig concertganger zal uitnodigen om de stoelen uit de vloer te sleuren.

Het muzikale vocabularium van FES is indrukwekkend en gevarieerd, waardoor een breed publiek aangesproken kan worden.
Wat daarbij eerbetoon is en wat parodie is bij momenten erg vaag. Dat is zeker zo wanneer er uit het klassiek vaatje van de jazz getapt wordt.
In 'Flatology' met een ontketende Teun Verbruggen knipogen Vermeersch en FES zowel naar de klassieke bigbandstijl
als naar swingjazz. Of de springerige melodie daarbij een grijns of een milde glimlach wil zijn, is niet helemaal duidelijk, maar net deze
onduidelijkheid is een van de dingen die van FES een uniek orkest maken.
En van 'Cheer Me, Perverts!'(2009)  een hoogtepunt in hun oeuvre.
 

Eclectisisme is het " nieuwe " programma op de huidige jazzscene

Modernski-programma (2009)
Netjes  gebrachte Surrealismen en dadaismen


Vermeersch : "We kiezen obscure werken met een kronkel en spelen er spelletjes mee"

Peter Vermeersch:
Het is begonnen bij het Ebony Concerto van Stravinsky.
Dat is een stuk met nogal wat onverwachte wendingen. Niet eenvoudig om te spelen zonder dirigent. Ik heb dan verder gezocht naar werk met zulke kronkels erin.

Een van de stukken is een obscuur werk van Tom Dissevelt, de bassist en arrangeur van het Nederlandse radio-orkest The Skymasters. Dat is heel grappig: het klinkt als variété met een jazzy sfeer, maar de compositie is volledig gebaseerd op dodecafonische principes.

Een gelijkaardige kronkel heb je in dat werk van Mauricio Kagel.
Het klinkt alsof het gespeeld wordt door een schabouwelijke dorpsfanfare,(*) maar natuurlijk is zon Kagelpartituur iets voor serieuze, hoogopgeleide muzikanten.
Kagel neemt heel eenvoudige patronen en maakt ze bijna onspeelbaar of doet ze helemaal fout klinken. Daardoor klinkt het geheel nogal shabby.
Dat komt goed uit, want bij ons klinkt alles al slordig, dus die stap konden we overslaan (lacht).

(*) Han  Bennink speelde  ooit een  free klarinet-solo bovenop een uitvoering van  westvlaamse dorpsfanfare  die
zijn (uitgeschreven)stuk en "arrangement"  had ingestudeerd  ...Je kan prettig gestoorde chaos op twee manieren
veroorzaken ; door de dingen kapot te schrijven , zodat niemand nog in staat is de  komposities  foutloos te spelen
of door hoogopgeleide muzikanten "slecht" te laten spelen en/of dat  te mengen met expressieve en enthoesiaste
(improviserende en beperkte  ) amateur-musisci ( die zichzelf zeer ernstig nemen ) het beste van zichzelf
te laten geven ....
 

 

Hebben jullie er dan technisch geen moeite mee?

Het is wel wennen. De schriftuur is moeilijk, maar het resultaat is eigenlijk heel eenvoudig.
Het is alsof je een normaal marsje aan een slechte fanfare geeft en hun onbeholpen uitvoering opnieuw gaat transcriberen.
Die partituur geef je dan aan een professioneel klassiek orkest.
 
We doen ook nog een Scott Joplin, Stop Time Rag. Ook daarmee spelen we wat spelletjes.(* )
Ragtime betekent eigenlijk letterlijk het in flarden trekken van de tijd.
Ik heb dat natuurlijk nog wat overdreven, zodat de compositie geregeld door de knieën zakt.
Het is het zogenaamde  modernski projekt /programma , dat stilaan een eigen leven  begint te leiden voor FES.
Het wordt misschien een repertoire dat we gaan meenemen om onze waarde te meten. Zoals klassieke orkesten bijvoorbeeld Haydn spelen, gewoon om te weten of ze er als orkest wel staan. Want bij Haydn weet je: als het niet klinkt, dan ligt het niet aan de partituur maar wel aan de groep. Dit Modernski-repertoire lijkt me iets gelijkaardigs voor ons. Vanuit het standpunt van de klassieke muziek zijn het allemaal koekoekseieren. Die composities worden zelden of nooit nog gespeeld, maar als het binnen ons bereik ligt, vind ik dat heel prettig.

((*) Er bestaat een grote persiflage traditie in de jazz ... niets echts nieuws dus
Met name  Charles Mingus was daarin een meester

 

 Hoe groot is dat bereik?
Ik vergelijk FES soms wel eens met ICP,(1) maar dat is de lat wel heel hoog leggen, niet?

Zeker, maar die vergelijking vind ik prima. Een van de dingen die we gemeen hebben, is dat we altijd
een dosis humor meebrengen. Dat is belangrijk, want dat stelt de mensen gerust.
Dan hebben ze niet het gevoel dat ze een examen moeten afleggen, dat ze ook gewoon mogen luisteren en er het hunne
van kunnen denken.

(1)De link met het  ( professionele ) Willem Breuker  Collectief ( trouwens, net als de "Lochte genteneers"  ook een anarchistisch orkest uit het tijdsgewricht  70-80-tiger jaren ) is ook nogal merkbaar


Je zou ook als fanfareorkest kunnen functioneren.

We hebben dat vroeger nog gedaan.
Het is even plezierig, maar het begon toch snel te vervelen.
Als je als fanfare rondwandelt dan verandert je publiek altijd, en eigenlijk kun je dan bijna altijd hetzelfde spelen en verslapt de aandacht.
Voor ons is het toch belangrijk om meer dan een uur lang de aandacht van het publiek vast te houden.
Laat het fanfarewerk maar over aan echte fanfares.
Jammer genoeg verdwijnt dat.
De meeste fanfares doen nu mee aan wedstrijden en halen hun neus op voor het traditionele werk.

30-09-2010 om 11:48 geschreven door Tsjok45


29-05-2010
Ham Sessions 2009

http://www.gentblogt.be/2009/05/20/ham-sessions-2009

......De tuin is begrensd door hoge muren en dat zorgt, zo verzekert Michel Mast ons, voor een zeer goede akoestiek. De concerten beginnen op de late namiddag, en stoppen (behoorlijk) vroeg op de avond, om eventuele overlast tot een minimum te beperken.

Met de locatie zit het alvast goed, het muzikale programma kondigt zich veelbelovend aan, en het festival gespreid over twee weekends is bovendien geheel gratis toegankelijk. Vorig jaar vonden 450 mensen gespreid over de drie dagen de weg naar het festival. We zitten ondertussen aan de derde of is het reeds de vierde editie?

Ham Sessions 2009 Ham Sessions 2009

Michel Mast Eigenlijk de vierde editie, maar de eerste keer was niet meer dan een try-out van WoFo. Dat waren wij alleen toen, en het tweede jaar hebben we dan wat bevriende muzikanten uitgenodigd. De eerste keer was het dan ook op uitnodiging voor vrienden, nu is het voor iedereen gratis toegankelijk.

Gentblogt Het is dus redelijk snel gegroeid.

En alles groeit mee: de budgetten, de organisatie dat begint allemaal wel serieuze proporties aan te nemen. Ik ben daar bijna een gans jaar mee bezig. Enfin, niet altijd even intensief natuurlijk.

Jullie krijgen daarvoor subsidies?

De eerste keer niet. De tweede keer heb ik het met De Wijk aan Zet geprobeerd, en dat is gelukt; de derde keer heb ik dat opnieuw geprobeerd, maar dat is dan op het allerlaatste nippertje afgeketst. Ik zat toen in Mexico met FES (Michel Mast speelt sax bij de groep van Peter Vermeersch GB), en ik vernam een week voor de Ham Sessions dat het niet doorging. Ik ben dan beginnen skypen vanuit Mexico om het nodige budget bijeen te krijgen. Stad Gent is toen uiteindelijk toch nog met iets over de brug kunnen komen. Voor deze editie is er opnieuw een substantiële bijdrage van Stad Gent, en er zijn ook de samenwerkingen met Kopergietery en De Centrale.

Hoe belangrijk zijn die samenwerkingen voor jullie?

Heel belangrijk. Vorig jaar was er een eerder symbolische bijdrage van Kopergietery, en ze hadden gezegd dat als ze dit jaar opnieuw zouden meedoen, dat ze dan graag ook iets inhoudelijk zouden toevoegen. En zo is dat project van die Moederband ontstaan.

In het kader van Moeders!?

Inderdaad. We zullen die dag een muzikaal programma brengen rond moeders, een zeer breed en tot de verbeelding sprekend thema. WoFo zal twee zangeressen begeleiden, Madiha Figuigui en Charlotte Vandermeersch. We zijn daar al ruim een maand mee bezig, er zijn composities gemaakt speciaal voor de gelegenheid, door Xavier Verhelst, Peter Vermeersch, Tom Wauters, Wim Willaert, en mijzelf; en er zijn arrangementen voor geschreven van de meest uiteenlopende zaken, van Pergolesi (Stabat Mater) tot Kate Bush. Enfin, als ik een suggestie mag maken dit wordt verschrikkelijk interessant.

En de samenwerking met De Centrale verloopt op een gelijkaardige manier?

Zij wilden tussenkomen voor één de groepen, voor zover die tot een niet-Europese traditie behoort. En dat was snel gevonden die was trouwens al geprogrammeerd eigenlijk.

Tegenwoordig is er wel wat overlap in de programmatie van de concerten. Wordt daar soms overleg gepleegd tussen de verschillende organisatoren?

Met Opatuur is er bijvoorbeeld contact geweest, en we gaan voor volgend jaar zeker ook eens samenzitten met Mathias (Van de Wiele, van Jazz Sur lHerbe GB). Niet noodzakelijk om samen te werken niet dat we dat uitsluiten natuurlijk maar zeker al om elkaar niet voor de voeten te lopen.

Nu zondag wordt ook de nieuwe cd van WoFo voorgesteld, Tweedt. Zit er veel evolutie in de groep sinds het debuut?

De groep is veel rijper geworden: we hebben meer podiumervaring opgedaan, als groep dan, en we hebben het repertoire al vaak gespeeld voor de opnames. We zijn zelfzekerder, denk ik. De composities zijn trouwens ook sterk. Xavier Verhelst schrijft alle muziek, gooit dat in de groep, en dat wordt dan wel gekneed en naar ieders hand gezet, maar hij voelt ook precies aan waar wij als groep naartoe willen. Muzikaal klikt dat heel goed.

Hoe hebben jullie elkaar gevonden? Iedereen uit de groep woont overigens in Gent.

Ah ja, dat was een voorwaarde om te mogen meedoen! (Schaterlacht.) Xavier (Verhelst) en Walter (Verschaeren), wij kennen mekaar al van in de jaren 70. Wij hebben toen nog vrij intensief samengespeeld, in euh mjah, in obscure groepjes (lacht), met namen als National Topographic Magazine of Second Life Band.

Trouwens, hoe zit dat? Als ik uw naam ingeef in Google, dan krijg ik meestal omschrijvingen als avant garde en free jazz terug.

(Schatert het opnieuw nieuw uit.) Weet ge, toen ik dertig was, schreven ze van mij dat ik free jazz veteraan was. En dat blijft kleven aan mij! Ik ben, en zal altijd een kind van de jaren 60 zijn; dat is een enorm scharnierpunt geweest. Ach ja, free; af en toe doe ik dat nog. Vorig jaar heb ik dat hier gedaan, met Peter Van den Berghe en Eric Thielemans en Pierre Vervloesem hebben we een free set uit onze mouw geschud.

Maar WoFo is helemaal niet free.

Helemaal niet. Maar dat etiket blijft gewoon kleven.


29-05-2010 om 22:10 geschreven door Tsjok45




Archief per week
  • 15/10-21/10 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010

    Inhoud blog
  • GEMIJMER
  • HCDG & O'DeGand
  • 15 oktober trefpunt
  • ERNST
  • FOOD For drummers
  • JAMSESSIONS en meer van dat moois
  • Paul Van Gysegem Sextet
  • Rythmolodics
  • a chaos with some kind of order

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Wordle: Tsjoksax
     Deze melomaan houdt niet van al die troep
    die op dit blog wordt  gepromoot
    Geef die  brave  zonderling toch
    de  muziek die hij kan volgen

    Klik op de afbeelding om de link te volgen






    Mijn andere blogs ;
    ( voornamelijk  een   archief  over biologische onderwerpen   )  
    http://tsjok45.multiply.com/photos
    http://anticreato.multiply.com/,
    http://evodisku.multiply.com/,
    http://www.bloggen.be/evodisku/ ,


    http://nl.wikipedia.org/wiki/Gebruiker:Tsjok45


    Je kan me ook vinden op
     
    Jazznetwork
    http://www.thejazznetworkworldwide.com/profile/DEClercqTsjok(Engels)

    Facebook
    http://www.facebook.com/profile.php?id=1050395253 (Nederlands )

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog




    Laatste commentaren
  • ehrthsdyj (shaffertly shaffertly)
        op ERNST
  • tjhdytj (shaffertly shaffertly)
        op 15 oktober trefpunt
  • yjhjyhtr (shaffertly shaffertly)
        op HCDG & O'DeGand
  • tdydyu (shaffertly shaffertly)
        op GEMIJMER
  • ornette (tsjok45)
        op Het begin van het zomerseizoen en de festivals
  • Mijn favorieten
  • Steve potts
  • Stef Gysels


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs