1) In de Centraal afrikaanse percussiepolyritmiek wordt de ( pizzicato bespeelde string / "jazz" ) bass meestal beschouwd als een master- drum gelegen, in het leidinggevendemama-gebied ( de bas hand drum = meestal de bass conga-achtige N'gangN'gangof de (bass djembé) bougourabou-types uit Casamanche ( in het bijzonder in de popo muziek = popo muziek is een vroege mengvorm van Bascongo-en Senegalese "evolués" muziek , voornamelijk gespeeld in streek rond de (koloniale ) haven stad Matadi ) - ten gevolge van dit gegeven gelden alle mama- master lijnen ook voor de jazz-bass
Opmerkingen Het centraal Afrikaans drum-orkest vermengd van 5 tot 8 verschillende rythmische lijnen ( verschillend gestemde drums ) Master drummers bespelen soms op hun eentje zulk een batterij van acht ( rechtopstaande N'gang Ngang ) drums of drie likembe masters bespelen drie ( een mama , een papa en een baby ) achttongige verschillend gestemde duimpiano's
Bovendien liggen nog veel andere centraal afrikaanse muziektypes( Angolese semba , m'bira en andere zimbabwaanse muziek )wat hun polyryhtmiek betreft , aan de basis van neo -afrikaanse muziek zoals choro , samba , mentho ....calypso en kaseko -winti
Ook voor neo-afrikaanse (poly) rythmieken geldt hetzelfde wat de rol van de bass betreft maar daar kan de interactie van de rythmische lijnen zich beperken minimaal tot minimaal 3 / Bass ,drum ( met "bells" of cymbals ) en alto ( in trio) zijn hierbij bij uitstek de geschikte tegenhanger
2) Het lage register van de altosax (vanaf #c1 tot en met de E ) ligt in hetzelfde gebied als de "open " tuning van de bass
ofwel #c1 #f1 B E (alto ) E A D G (bass)
Tengevolge van dit gegeven gelden voor het lage register van de alto ook alle mama-master lijnen Bovendien kan het lage register van de alto ( bij afwezigheid van de bass ) diezelfde taken vervullen als de bass
AFROBASS number one
Nota's
GROOVES
Hieronder een paar voorbeelden van een rythmolodisch uitgewerkt Zuidafrikaans SANZA rythm ( KWELA ) Het uitgeschreven stukje geld voor de ganse dodecafonische toonladder met als basis de kwela F(m)7 M9
Merk op dat er een 4x herhaalde ' bell ' lijn bestaat van 5 opeenvolgende accenten = een clave lijn die dient als ostinato l en rythmisch anker of referentiepunt
Er zijn ook 2(onderling verwisselbare ) bell lijnen van 7 opeenvolgende accenten = twee akwete lijnen ( maat 1 en 2 / maat 3 en 4 ) gevolgd door een finale 6 toon lijn over twee maten ( maat 5 en 6) : deze laatste lijn kan eveneens als ostinato 2 gespeeld worden over de ganse lengste van het stuk ..... Ostinato 1 en 2 kunnen met elkaar vermengd worden (maar dan op agogo 'double bell ' --> twee tonen ipv l )
Speel de gehele sequens zowel met een 12 /8 als met een 4/4 timing ( die laatste ook van rechts naar links ) er kan bovendien een "beguine" , een " punta " of een "kpanlogo" worden toegevoegd
Er zijn nog veel andere mogelijkheden : maar houd in gedachten dat je steeds moet beginnen met een lamel aan te slaan in de linkerhand ( meestal met de duim) en dat is geld alleen wanneer je rechtshandig bent ... anders begin je als linkshandige met de rechterhand
de rechtshandige speelt dan een "mama"-lijn (meestal een bass(drum)lijn) en de linkshandige een " papa" lijn ( een 'melody')
Hier is een KWELA SANZA in 'Voiced ' pentatoon FGA CD ( Dm7 sus4)
een voorbeeldmet wisselende Sébènes microrythmische vermengingen en onregelmatige notenwaarden en accenten KWELAP.MID (2.9 KB)
ostinato I voorbeeld in straight 8/8 KWELP2.MID (5.7 KB)
*( Hieronder vind je dezelfde Midi- audio files in het attachment )