Over " CHAT - jazz "
1.- Alle JAZZ is vrij (- gevochten )
Twee dingen zijn conditio sine qua non
-Improvisatie als motor van het inhoudelijke en -Swing als stijlmiddel , bindmiddel en drijfkracht van de (scfhijnbaar) spelenderwijze beheersing van het instrumentele en eenvoudige werkjes en persoonlijke instant kompositorische uitgangspunten als verbindende referenties en uitgangscanvas Deze worden geput en/of gevormd uit het persoonlijke ontwikkelde muzikale vocabularum , met als doel het bereiken van luister plezier en vooral betrokkenheid van een publiek dat dit soort van muziekjes niet louter beschouwd als behangpapier , muzak of als uitsluitend een achtergrond van een voorspel op de paringsdans en babytaaltjes geneuzel ( waar ik ook niets tegen heb , laat dat duidelijk zijn ) ...
2.- Samen vormen deze twee basiselementen een soort (gevoelsmatig)communicatiemiddel( soms ook een wedstrijd in de zin van de rap , de coco en straatvechtende punk ) ...die men het best kan vergelijken met de kunst van het goede gesprek ( dat in mijn geval veelal nogal barokke , overladen en breedsprakerige rethoriek kan zijn )
Uiteraard kan dat alles (zoals elke gewenste opwaardering van het beleven ) ook worden gefaked en tot koopwaar gemaakt , maar dat is meestal slechts ersatz en imitatie die beter in het kraam past van een slechte toneelspeler die zijn van buiten geleerde tekst aframmeld met de voorgeschreven inflecties en interpretatie conventies en/of gefashioneerd door de smaakmakers in functie van de potentieele(of nog te creeren ) marktaandelen ... Net zoals dat kan gebeuren met de van de goede tongriem gesneden "teasers " en daardoor zelfs de liefde zeer verkoopbaar wordt en uiteraard kan dit soort "spreken " ook grandioos mislukken : want inspiratie is er lang niet altijd zomaar en op vooraf gepland tijdstip Dus moet je dan terugvallen op routine en" truuken van de foor " in de hoop dat dit de gewenste inspiratie aanspoort en/of opwekt Maar alleen maar wat routinematige cliche's spelen is datgene wat veelal de professionele "faker" doet
Uiteraard haat ik persoonlijk dit soort eenheidsworsten-draaierij ... Waardoor iedereen , iedereen kan vervangen en niemand nog de kans krijgt iets "nieuws " uit te proberen en momentaan invallen te vertolken Waarbij dus het creatieve ( zoals ik dat versta ) uit den boze is , en alles wat boven het maaiveld uitsteekt moet worden afgeschoren of monddood gemaakt Ja bovenstaand epistel is subjectief maar het is wél de keuze die ik voor mezelf heb gemaakt ....
...Of het ook waardevol is ? Weet ik niet ...en interesseert me ook niet ...... ik ben niet zo gesteld op het bezit van waardevolle en/of speculatieve investeringen die verdwijnen in de krochten van museumkelders en kluizen van prive verzamelaars of de geluidsbestanden -collecties van het collectieve archief , waar ze de stille dood sterven omdat ze niets meer hebben te maken met het volle en betrokken beleven van het tijdelijke in het moment en de gedreven scheppingdrang van het maken van " kunst "
Sommigen zeggen wel eens dat het tijdsverlies is datgene uit te vinden wat al is uitgevonden Maar het kunstige heeft niets te maken met (weliswaar noodzakelijke ) smaakloos water voor iedereen , laat staan dat het steeds weer opnieuw het warm water moet uitvinden ... Alleen stelt het steeds weer het produkt en de modellen in vraag ... net zoals een schilder steeds opnieuw hetzelfde schilderij "anders " afbeeld .... en dat daarbij de lucht rood wordt en /of de bomen blauw of zelfs totaal onherkenbaar is bijzaak ... Bovendien is iedereen uiteindelijk iemand die zijn tijd verliest
|