Gent is een muziekstad ; een knooppunt van de jazz en de improviserende muziek in Vlaanderen . Naast de vele officieele en grootschalige concerten en festivals is er vooral een levendige "uitgang- en underground " scène . Dat is erg belangrijk omdat het de mogelijkheid bied om veel muziek " in status nascendi" ( waaronder de zogenaamde "Instant Composer" muziek ) tijdens life performances op kleinschalige leest ( en waarbij het publiek als het ware op de lip van de muzikanten zit ) mee te maken ... Bovendien bied het de gelegenheid om alternatieve muzikale underground - legendes en cult figuren te beluisteren , die nergens elders zijn mee te maken
Daarom is het spijtig dat er dikwijls sprake is van een overaanbod : Vooral de woensdag avond en nacht is dat het geval en snoepen verschillende initiatieven elkaars magere publiek voor die soort muziek ( en actieve deelnemers ) af ....Oh ja , voor wie het nog niet wist : publiek is erg belangijk in deze informele circuits ... Tenslotte draait muziek allemaal om (muzikale )communicatie die zich laat inspireren door het informele "gesprek" met andere musici maar ook met het aanwezige summiere publiek ( meestal ook bestaande uit muzikaal "geletterden" maar vooral gelijkgestemde belangstellenden en wat veelal door buitenstaanders als inteelt word afgedaan ) die muziek niet als vrijblijvend behangpapier of als achtergrond bij het verleiden beschouwen , maar als een uitdrukking van een levenstijl ...
Ook een eigenzinnig festival als "jazz sur l'herbe " ontsnapt daar niet aan o.a. is er ook gelijklopend een kleinschalige huis-festival van enige (belangrijke) muzikanten dat eveneens al een paar jaar plaatsgrijpt Gelukkig is er de week daarop een vervolg aan dit initiatief van Michel Mast
do. 13/05: 12 - 14u > Jordis Grass Four (Jordi Grognard / Manolo Cabras / Marek Patrman / Matteo Carrus) 18 - 19u > The Bird, The Fish and The Ball (Lynn Cassiers) 19 - 21u > Cumrats (Andrew Chi Claes / Bram Weijters / Frederik Meulyzer)
vr. 14/05: 12 - 14u > Opgejaagd Wild (Lander Gyselinck / Annemie Osborne / Benjamin Sauzereau / Gregor Siedl) 18 - 20u > Yamamoto / Di Domenico (Tatsuhisa Yamamoto / Giovanni Di Domenico) 20 - 22u > BackBack (Filip Wauters / Marc De Maeseneer / Giovanni Barcella)
za. 15/05: 12 - 22u > De Grote Gras Impro Marathon ingeleid door een Indisch Concert (20 improviserende muzikanten)
zo. 16/05: 12 - 15u > De Gras Fanfares o.l.v. Bart Maris Goeste Majeur Trompetten Ptit Cons (Bart Maris / Stefaan blancke / Roel Poriua)
Filip Wauters, gitaren Marc De Maeseneer, baritonsax Giovanni Barcella, drums Giovanni Di Domenico, fender rhodes Tatsuhisa Yamamoto, drums Gregor Siedl, tenorsax Annemie Osborne, cello Benjamin Sauzereau, gitaar Lander Gyselinck, drums Bart Maris, trompet-composities Roel Poriau, zabumba Stefaan Blancke, trombone
-de Gras jazz jamsession met een 20-tal improviserende muzikanten Peter Jacqmyn, Jeroen Van Herzeele, Audrey Lauro, Lode Vercampt, Fulco Ottervanger, Dimitri Simoens, Lieven Van Pee, Rui Salgado, Patrick De Groote,Tsjok De Clercq , Sandip Banerjee, Bert Cornelis, Daniel Pastene, Pakyan Lau, Mathias Van De Wiele, Giovanni Barcella, Giovanni Di Domenico, Jordi Grognard, Lander Gyselinck, Bart Maris, Berlinde De Man etc.
De gras jamsession /zaterdag
Mijmerende toeteraar : (De hoogdravende egelstelling ) " ......Mijn muziek is conceptueel gestructureerd en bestudeerd ,maar intuitief en terplaatse uitgevoerd , verder uitgewerkt , geparafraseerd , van( onnodige ) franjes voorzien tot het in elkaar zakt of integendeel van al het overbodige ( alle "muziek" dus ) gestript... en vice versa ....Ook alsof ik partituren schijft op papieren servetten en oude kranten ; zoals je ook schetsen maakt , ze kapot bewerkt en verfrommeld , of ze verliest of aan de vuilkar offert
Zonder vooringenomen purismen (1) en zonder commercieele oogmerken Het is gewilde "art brut " en/of "naif art " ( net zoals je ook schilderijen van Douanier Rousseau ,Oost Europese boeren en Graffitti hebt ) Maar dat wil niet zeggen dat ik geen vooraf bedachte ( en uitgeschreven) lijnen of concepten gebruik ...alleen speel ik stijlelementen en motieven die ik meestal zelf heb uitgevonden en uitgedokterd ( of van buiten geleerd ) die ik vermeng met citaatjes en eclectisch materiaal Getuige zijn de vele spiekbriefjes en kattebelletjes die ik overal meezeul en in mijn broek en jaszakken steken
(Ik zal hier een dezer dagen als voorbeeldje een scan plaatsen van de spiekbriefjes uit mijn persoonlijke kookboeje en die ik tijdens de korte bijdrage aan de jam gebruikte )
Er is zonder twijfel ook een stevige/gewilde portie Dadaisme ( het speel-element ) aanwezig af en toe een soort van ongewilde humor en af en toe zelfrelativering Uiteraard is er impliciet het voorbeeld van Ornette Coleman ....."
Gôh, Vanwaar komt dat toch, dat parlesanten ?
".....Ik stam uit een tijd dat een improvisator , en zeker een free- jazz muzikant (2*) ,tijdens bijna elk openbaar optreden werd bedolven onder afwijzende , jaloerse en denigrerende kritieken die elk vooruitzicht op nieuwe performances , wilden onmogelijk maken ...Wilde je ( artistiek ) kunnen overleven dan je moest eigenlijk veel beter over jouw muziek kunnen lullen dan het practische spelen zelf te oefenen ........ Muziek is sowieso al geen geldmachientje ... Je kon er ( toen ) soms een beetje een tijdje van leven als je je wilde prostitueren en/of de rol van organische jukebox of ordinair draaiorgel van voorgekauwde partituurtjes wilde vervullen ... "
Veel is er eigenlijk niet veranderd ...of niet soms ? ....
(1*) ikzelf heb vroeger een tijdje samengespeeld met een samensmelting van de restanten van de zachte anarchisten van de "Fanfare van de Lochte Genteneers " en de gasten van "Sint Juttemis "van o.a. de zeeuw, prachtcomponist en sopraansaxDies Leduc en waardoor ik een grote bewondering kreeg voor de sopraansaxofonisten die NIET op zijn Sidney Bechet's ( Creools- frans) mekkerden op het instrument (waarolnder dus om te beginnen ene Lucky Thompson )
Dies Leduc
Intermezzo (Ik heb trouwens later ( ook met leden van sint juttemis ) een workshop gevolgd olv Steve Lacy ; daar heb ik een hoop geleerd dat zeer bevrijdend werkte Workshops zijn eigenlijk mijn leerschool geweest : ik kreeg er onder andere een van Rudi Balieu ( toch een beetje te puristisch gericht op New orleans ) , Nathan Davis ( wilde geen folklore (NO) maar jazz (= bebop )en perste alles in zeer ingewikkelde akkoordenschema's ; intrigerend maar waar ik als fervent slecht en eigenzinnig saxofonist toch wegliep ), Jigs Wigham ( die zwoer bij partituren ) , Hal Singer vooral liet alle puzzelstukjes samenvallen (hij constateerde dat ik "chromatisch "speelde , maar moedigde me toch aan mijn eigen weg te blijven volgen ), John Tchicai , Clifford Thornton ....)
( Overigens kreeg ik ook in sdie tijd de gelegenheid om het werk van legendes Guido Shiffer en vooral Clee VanHerzeele te leren apprecieeren , en kreeg ik een wekelijkse muzikale stek in de "Martiko " waar ik ook mocht samenspelen metde op doortocht zijnde Xero Slingby ( tijdens zijn eerste stop in Gent met een grote groep en op weg naar Duitsland, ik zag hem later terug maar ik was toen niet meer echt actief ) en de uitstekende zigeuner trompetter /bassist / guitarist en biljartkampioen Storo , regelmatig kwam meejammen (= zeg maar de zaak "overnemen" )
Geen wonder dus dat ik spijtig genoeg Sopransaxofoniste Audrey Lauro moest missen , maar ook familiale verplichtingen eisen aandacht en inzet en moest rond 17 uur vertrekken ... ik zie dat er nog van alles is gebeurd .... maar ik was toen niet meer aanwezig ... jammer
Gelukkig smaakte ik reeds herhaaldelijk het genoegen om deze puike instrumentistete beluisteren ( en ik kon ook dit afgelopen seizoen deelnemen aan een jam waar ze ook aanwezig was )
Jazz en impro muziek is gelukkig geen mannenbastion meer .... Overigens miste ik ook de muzikale prestatie van alle andere aanwezige vrouwen-musici ( en niet van de minste ) ... Schande (ahaa)
Op zondag kwam ik te laat ( de trompetgroep van Bart Maris ( zie boven ) / met ook al met een groep vrouwen / en niet van de minste )
Maar gelukkig zag ik nog het sluitstuk van het festival : de "p'tit cons "
Stefaan Blancke (trombone); Roel Poriau (slagwerk): Bart Maris (trompet)
Dit trio bracht voorwaar een braziliaans getint soort straatmuziek voor twee blazer en een drummer Het leek een beetje op de oude sfeer rond stJacobs , vooraleer de delegeerders , de professionele inrichters en artiestenbureaus de Gentse Feesten plat-regelden .... Ze slaagden erin ___ met (eindelijk) de medewerking van een aangenaam zonnetje om mijn oude botten te verwarmen ____een grote brede grijns van (h)erkenning op mijn gezicht te toveren Bedankt jongens
(2*)= ofwel een muzikale "masturberende exhibitionist " ofwel een " lawaaierige knutselaar van straatvechter-muziek ", typeerde een niet onaardige /slimme cafe-tijger en tycoon , het ooit eens..... eentje die op zijn minst de moeite nam Gentse versies van de free, " life " regelmatig te beluisteren
Patrick De Groote & ikzelf tijdens een gedeelte van de jamsession de zaterdag namiddag Ik speelde samen met Patrick in totaal 2 interventies in wisselende bezettingen: ( overigens zijn de hier overgenomen foto's vooral gefocust op mijn persoonlijke bijdrage aan dit festival )
Disclaimer : Uiteraard is dit niet de meest voldoening gevende gebeurtenis , noch van de jamsession van zaterdag , noch van het festival Maar het is wel ( voor mij althans ) de gebeurtenis waar ik het meest aktief bij was betrokken ...en naar goede gewoonte (althans in mijn optiek die , wat muziek betreft , is geënt op de afrikaanse mentaliteit van de "Great Black Music "/ en waarbij ik de ongelofelijk geschakeerde jazz zie als de eerste , bekendste en best ontwikkelde fusion en world music ) is aktief deelnemen het belangrijkste
Het heeft ook geen andere pretenties dan het samernstellen van een persoonlijk fotoboek ... een herinnering aan iets vluchtigs( muziek is trouwens de vluchtigste van alle kunsten ) , wat life muziek altijd is
Het begon voor mij na het concert met "indiase "muziek van Sandip Banerjee (mij niet onbekend : van een vroegere jam vorig jaar in de " hot club " ) en met sitar-specialist Bert Cornelis
en werd onderbroken door een erg goede jam-performance van de uitstekende Multi-instrumentist Jordi Grognard ( speelt trouwens ook bassklarinet ) , die ik vorig jaar op dit eigenste festival en tijdens enkele jams in de "hot club "muzikaal mocht leren kennen ... Hij is nu trouwens vast lid van de formatie "Moker" , en ter vervanging van de nu in berlijn verblijvende Seger Van Den Bussche ...
Jordi Grognard
De woensdagnacht na het festival kreeg ik trouwens nog eens de gelegenheid( in de "hot club" ) meester tablaspeler Sandip Banerjee in intieme kring te beluisteren in een fusion evement ; samen met guitaar van Mathias van de Wiele en de puike cello van de meesterlijke improvisator Lode Vercampt ... Hij zette vervolgens ook de daaropvolgende jamsession in (net als op het festival zelf ) maar op de woensdag nu ook met Bart Maris , Lander Gyselink , vervolgens de drummer Thomas Campaert en mezelf ...
Eveneens van de partij ( in de wisselende bezettingen )
Drummers : Giovanni Barcella , Lander Gyselinck ,
Steel guitarist Mathias Van DeWiele Guitaar , organisator
Bassist Lieven Van Pee
Pianist/composer Fulco Ottervanger
Na het spelen blijft alleen nog een tijdje het instrument gegrepen , vooraleer het in het foedraal verdwijnt ....