° Muziekjes spelen zonder pretenties en met vooral communicatieve oogmerken ° een uitgesponnern openingsset van ongeveer 2 uren ° De kunst van het muzikaal onderhoudend converseren
° Uitstekende jam bijdragen in het tweede gedeel met ( voor mij) nieuwe mensen De rustige maar zeer efficiente drummer :Jan Van Steenbrugge De zeer zuiver spelende trompettiste ; Marie -Anne Standaert en een vanouds bekende (ventiel) trombonist die zich weer aan het inspelen is , sinds een klein jaar(dacht ik) : Serge Hoste
° Een aandacht schenkend publiek dat bijna bij de muzikanten op schoot zit en muzikanten in dat publiek
De aanwezigen krijgen daardoor een blik/indruk in/van een collectief creatie -gebeuren terwijl het aan de gang is , vlak voor hun neus en in tegenwoordige tijd
Wat overblijft is een laatste greep op een of ander instrument , en daarna is het verleden tijd Rest nog wat herinneringen Meer moet dat niet zijn
Er was ook ( voor mij dan ) een daadwerkelijke kennismaking met ( impro-vehikels ) en " Template /default " toonladders ( allemaal in Pianoconcertpitch C ) :
7(2) Bar kochba *---> FGAb BCDEF // Fm(5) M679 (Harmonieken F Bb C Eb F C#)
(Modaal) Caravan "toonladder(Juan Tizol) = verlaagde 6de CDEFG /Ab /B --> BDF Ab (D dim5/B , Bdim5M6 etc ... ) E G C Ab (Em+5 M11) GMaj AMaj(Harmonieken)
G C E G# (Caug/G) /Ab C E G /(C/Ab) F#Maj AbMaj (Harmonieken)
1 Spaanse(joodse ) heptatoon , * (verhoogde vijfde ) CDEF (b)AB CaugM7 Bb(m)(5)(7) C(m)(5)(7) F(m)(5)(7) G(m)(5)(7) (Harmonieken ) Dm(5)/C B(7) C#Maj F# GM7 Abm(5)7 Cdim5 -9 DM7 Ebm(5)7Bbm(5)7 F# m(5)7 C(7) Dm(5)7-6-9 * Nota de (b)6(Geen V= Bar kochba ) en de (#)G (Geen grote Vi = spaans joods )
1 algerijnse stapeltoonladder (El Andalouz ) ** (Patrick De Groote idee ) C /Eb E/ FG/ Ab / B C / Eb E / F# // ( Harmonieken ) B(#)C ((b) EF) ((#)F)(GAb ) ( (b)A ) (b)B C(b)D ((b)EF) ((#)F) ( No (#)F(b)A) C F Eb F# Power chords Blauw : fula flute
* deze toonladder is inpasbaar in de Fm(5)(7)
3 afrikaanse (percussie )heptatonen binnen een octotoon ( Isa minden Fé ) Guinea
Mama en Papa Djembé Baby = ( clave / bell ) geoctaveerd (b)A Eb(#)F // (b)B(#)C (1ste versie ) (b)A (b) E(#)F // (b)B C (2de versie ) (b)A E(#)F // (b)B(#)C (3de versie ) (b)A
Basspowerchord Octotoon = (Balafon) clave Falsetto powerchord D G // (b)E (#)F // (b)B(#)C / (b)A / / D G // D G(b)A // Tenor Alt G(b)A D Sopranino subBassostinati sopraan DG (b)A (b)B(#)C(b)E (#)F / G(b)A D G ( A C (Harmonieken) )
Dat worden dan de ( in mijn aangroeiende verzameling ) referenties en frames voor weer een hoop motiefjes waarop kan worden verder geborduurd met veel ( knip & plak) werk natuurlijk
Met veel dank aan de goede ondersteuning van mijn medemuzikanten .... -de uitstekende en flamboyante ritmesectie met Japser Huyssentruyt , Giovanni Barcella & Kristof Roseeuw -Patrick De Groote voor de aanbreng van de algerijnse en de jewish toonladder idee en zijn bijdragen -de jamsession deelnemers met hun goede prestaties in het biezonder oude vriend trombonist Serge Hoste en vooral het stipte , behulpzame en erg vriendelijke gastheer en gastdame koppel Yvan en Iris
Voorwaar een cafe dat verder waardig de traditie van een mentaliteit , de goodwill en de tolerantie voor de creatieve aanpak , uitstraalt ,die ooit zo eigen was aan de geest van >Dees de Bruyne en zijn Muze Octavia
Chapeau voor dit biezondere café waar zonder veel poespas vanalles mogelijk blijkt Gelukkig bestaan er nog zo 'n dingen in mijn stad .... en Wat mij betreft is dit voor herhaling vatbaar
Tsjok
PS. De dag voordien mocht ik in de " hot club " samen jammen met : Uitstekend coming man op de drums Jakob Warmenbol (drums ) en de ( naar ik meen ) gebroeders Steven & Delannoye ( prachttenor en baritonsax ...buiten categorie ) De naam van de bassist ontsnapt me ( moest hij dit lezen , een reactie is voldoende om dit te corrigeren )
Keigoede avond , zeker weten .....
** Met dank voor de foutcorrectie , die ik vandaag van Patrick mocht ontvangen
GENT ; JAZZ STAD ? Mogelijk... maar ook altijd even vriendelijk voor de spelende musici ? Het publiek heeft zeker niet echt reden tot klagen
Regelmatig wordt er dan ook verteld dat Gent zo mogelijk een soort "elderado" zou zijn voor de muziek ... Maar wat het stadsbestuur zelf organiseert is voornamelijk in de categorie " ons kent ons " en/of gemakshalve gedelegeerd aan bepaalde clubjes
Uiteraard is "ons kent ons "(1) zowat overal de "artistieke" politiek , ook in het kleinschalige en onafhankelijke circuit en de zogenaamde "kunstzinnige " monumenten -kroegen -clubs en aanverwanten : Met name het nachtleven met haar overvloed aan artistiek flou Het is wel de bedoeling dat de stad dit alles voornamelijk gebruikt om haar imago op te krikken ___ niets mis mee ____en dat daarbij een internationale culturele erkenning is gekomen is mooi meegenomen .
Het veroorzaakt ook al eens enige belangstelling vanwege de vele toeristen die de stad aandoen en al eens een concertje komen meepikken ... dat voornamelijk is georganiseerd vanuit privé initiatief : ook 's nachts in een strategisch gelegen jazzkroeg-muziekcafe zoals de "hot club de Gand " is dat merkbaar ...Ik mocht ( als regelmatig deelnemer aan de jamsessions op woensdagnacht ) al een paar keer dergelijk toerisme meemaken
Ik heb daar ook veel nieuwe vrienden leren kennen en apprecieren en daaruit groeide voor mij een hernieuwde belangstelling voor het actief musiceren bij diverse gelegenheden en op verschillende podia ...De zaken liepen goed en lieten me toe in het begin van het jaar een beloftevol werk- agenda op te stellen ; er kwamen een hoop potentieele aanbiedingen ... maar na veel geloop en onderhandelingen bleef er welgeteld uiteindelijk slechts één enkele speelgelegendheid overeind ... Er was wel altijd iets dat eten in het roet gooide ... maar goed , vragen is vrij en refuseren staat erbij ...
Het is echter wel opnieuw een persoonlijk vrij teleurstellend gedoe ... het is geen snars veranderd en nog steeds dezelfde belaberde situatie als 20 jaar geleden toen ik het allemaal kotsbeu werd : maar ondertussen ben ik wel veranderd en realistischer geworden , ik heb zelf geen "professionele" ambities meer ... maar ik wil wel spelen met onderlegde mensen en ik wil niet aan oneerlijke concurentie doen ...
(1) = inclusief de persoonljke voorkeuren en "adviezen " van de bekende lokale en zelfsbenoemde ( in ons geval dus jazz-)pauzen die niet zelf in staat zijn ook maar wat mee te doedelen in hun gebied waar ze zo graag naar refereren )