In de succesvolle reeks Lanfeust van Troy loopt een vreemd personage rond, namelijk een troll. We keren twee eeuwen terug voor het verhaal van Lanfeust aanvang neemt om de lotgevallen van een trollenfamilie te volgen.
In de magische wereld van Troy waar iedereen een bijzondere kracht of macht heeft, wordt een bizar wezentje geboren: Tetram Troll. Tetram is anders dan de andere trollen, hij is grappig en zachtaardig en sluit vriendschap met een mensenkind.
De eeuwenoude stad Triban gaat gebukt onder een verwoestende plaag. Iets van duistere aard is neergedaald op de gargouilles, de waterspuwers die de muren van de paleizen sieren. Iedere nacht komen de gebeeldhouwde monsters tot leven en vreten ze de stenen aan. Er vallen gaten in de muren en soms storten er hele gebouwen in, tot schrik en afschuw van hun bewoners. Ook de stedelijke aristocratie krijgt het er knap benauwd van. De door magie beroerde monsters vertegenwoordigen immers een macht waarmee terdege rekening gehouden dient te worden. Goede raad is duur, zo niet onbetaalbaar, want de vragen zijn niet van de lucht. Wie is het brein achter al dit onheil? Wat is de bedoeling?
Op dat moment arriveert een jonge barbaar op het eiland, op zoek naar werk. Hij heeft echter weinig geluk... totdat zijn bijzondere kracht wordt ontdekt!
Legenden van Troy: Ploneïs, de onzekere. (SC) (Uitgeverij L) (2014)
Tekst: Christophe Arleston, Jean-Luc Sala --- Tekeningen: Eric Hübsch.
Ver van elke vorm van beschaving stroomt de rivier de Purper traag door het oerwoud. Op haar oevers zoeken sommigen naar fortuin, maar bij succes is hun geluk niet van lange duur - zij die het vinden, verbrassen het aan meisjes en alcohol.
De avonturier Ploneïs, die evengoed als alle anderen zijn geld woest over de balk gooit, ondervindt tot zijn grote schade dat het bordeel van vrouwe Lÿra een vreselijk geheim herbergt: deze hoerenmadam bezit namelijk de magische kracht om elke man in een jonge vrouw te veranderen. Als Ploneïs tegen zijn wil wordt veranderd in Ploneia, ervaart onze held aan den lijve hoe het is om als vrouw in een junglebordeel door het leven te gaan...
De oase Mubarra, in het verre zuiden, is het snijpunt waar de tientallen karavanen die de woestijn doorkuisen elkaar treffen. Hier treffen we, aan de vooravond van de dertien-stammenrace, een jaarlijks wederkerend spektakel, de jeugdige en straatarme stalknecht Tykko, die zijn laatste spaargeld afdraagt aan de Magische Zorg van Yben en Krohn om dertien seconden toverkracht te kopen om het leven van zijn doodzieke moeder te redden. Vergeefs. Wel ontdekt Tykko tijdens het genezingsproces dat hij over een bijzondere gave beschikt, de magische kracht die hem in staat stelt met doden te spreken. De ontdekking verandert Tykkos leven, voorgoed en met verstrekkende gevolgen...
De eerste fase van de bevrijding van Bloemhaven is in volle gang. De stedelingen willen zo snel mogelijk het juk van de brute slavendrijvers in het consortium van zich afschudden. Niet ver daarvandaan zijn andere opstandelingen aan het werk: de boogschutter Witteblad en haar broertje Zuynn, het draakje Doii-die en de sukkelige Leander van Lyamonn. Maar ondanks de gezamelijke inspanning is de gruwelijke Heer van Laack nog niet verslagen, nog lang niet...
De boogschutter Witteblad, haar broertje Zuynn en Leander van Lyamonn hebben zich aardig weten aan te passen aan de omstandigheden op Troy. Op de slavenwerkplaats van de Heer van Laack heeft Zuynn kennisgemaakt met Eckmül de Vrije Hakker, die nu de aanvoerder is van de uit Bloemhaven ontsnapte gevangenen - de altijd opgewekte bosbewoner wil een opstand ontketenen tegen de onderdrukkers van het consortium.
De veroveraars van Troy #1: Verbanning naar Bloemhaven. (SC) (Talent) (2005)
Tekst: Christophe Arleston --- Tekeningen: Tota.
Dit is het verhaal van Witteblad, afkomstig van Stronk, die het talent bezat planten sneller te kunnen laten groeien, en dat van haar gemakzuchtige broertje Zuynn. En dat van Leander van Lyammon, die de lucht kon laten stollen, en dat van al die andere slachtoffers die aanvankelijk maar één doel hadden: overleven.
Dit is de laatste confrontatie tussen Lanfeust en Lylth, het vampierachtige wezen dat zich heeft ontpopt tot miljoenen gevleugelde banshees. Alle continenten worden geteisterd, Eckmül is belegerd. In het zomerverblijf van de goden van Darshan heeft Lanfeust moeite om hulp te vinden. De god Lanfeust, een karikaturale versie van hemzelf, blijft hem maar tegenwerken.
Uiteindelijk komt Lanfeust erachter dat hij maar één kans heeft om Lylth te verslaan en de wereld van Troy te redden: hij moet het tegen het Lylth-monster opnemen in het centrum van de wereld. Helaas schijnt niemand te weten waar het centrum van de wereld zich nou precies bevindt...
Het is feest in Eckmül, de eeuwige stad. Om te beginnen is daar de terugkeer van de Wijze Sadelpën, die na een gevaarvolle expeditie arriveert met een oudheidkundig object van onschatbare waarde. Bovendien staat de stad in het teken van de proef die bekendstaat als de Grote Wedstrijd. Want deze keer doet Lanfeust mee... en hij wint ook nog!
De feestvreugde is evenwel van korte duur als Lanfeust kort daarop een lafhartige aanslag pleegt. Zijn slachtoffer? De goede Nicoledes! Aanvankelijk weet Lanfeust niet wat hij zeggen moet, behalve: Ik weet dat ik het gedaan heb. Ik was daar, ik wilde niet en ik keek toe hoe ik Nicoledes vermoordde!
Geheimzinnige bevingen tasten de rotsvaste ondergrond aan van het kasteel Goud-Azuur en zelfs de wijze Nicoledes kan de oorzaak niet achterhalen. Tegelijk worden er opvallend veel wilde trollen in de omgeving gesignaleerd. Toeval of niet?
Na zijn spannende reis langs de planeten in Lanfeust van de Sterren keert Lanfeust terug naar zijn geliefde Troy, maar deze wereld is tijdens zijn afwezigheid sterk veranderd. Troy is nu een vrijhaven voor de bewoners van uiteenlopende planeten die tijdens de galactische oorlog hun wereld zijn ontvlucht, van wie sommige bepaald geen eerzame bedoelingen hebben. Lanfeust heeft geen andere keuze dan zich op te werpen als de beschermheer van Troy.
Het begin van het einde opent op ruimtehaven Oazis. Hier proberen Lanfeust en de zijnen voldoende geld bij elkaar te krijgen om de overtocht naar Meirrion te bekostigen en daar de verschrikkelijke Dheluu een halt toe te roepen. Intussen is er nog iemand op weg naar Dheluu, Thanos, die zo zijn eigen plannen heeft. In deze zinderende finale van Lanfeust van de sterren wordt uiteindelijk beslist wie zal overwinnen en wie niet.
Via een van de immens grote recyclageschepen van de Bweers worden onze vrienden als menselijk schroot verkocht aan de geheime meesters der portalen, de dolfanten, zo blijkt algauw. En die weten meer, heel veel meer over de afkomst van Lanfeust. Maar Lanfeust wil slechts één ding: zijn zoon Glin bevrijden, die door aartsvijand Thanos gevangen wordt gehouden. Of dat zal lukken.
Meirrion is veranderd, zo ook de bevolking. Tot zijn ontzetting komt Lanfeust tot de ontdekking dat alles en iedereen, behalve hijzelf, zestien jaar ouder is geworden. Cixi. Hebus. Iedereen. Zelfs zijn zoon. Tot overmaat van ramp is Lanfeusts aartsvijand Thanos nu een van de meest gevreesde piraten van het bekende universum. Intussen lacht prins Dheluu bij dit alles in zijn vuistje. Maar er is nog hoop, een sprankje, de gawlax-bacterie.
Op zoek naar de gawlaxbacterie, het enige middel om Dheluu voorgoed onschadelijk te maken, arriveert Lanfeust op de wereld van Pathacelsius. Meteen wachten hem nieuwe problemen. Voor hij goed en wel beseft worden hij en zijn reisgezellen Qäm en Swiip gevangengenomen en te koop aangeboden op de slavenmarkt. Vooral Swiip trekt veel belangstelling, want Swiip is een orgnobi, en die zijn vanwege hun immense kennis en wijsheid erg gewild.
Een heel eind van de Zandwoestijnen van Abraxar, op een wereld waar geen enkele moderne technologie werkt. Hier schittert het eiland Dheb onder een nieuwe sterrenhemel. Dankzij de krachten van Lanfeust werd de volledige planeet van de ene uithoek van het Melkwegstelsel naar de andere getransporteerd.
Wie is hij? Waar komt hij vandaan? Vergezeld door de orgnobi Swip, de onvoorspelbare Hebus en de altijd jaloerse Cixi zet Lanfeust zijn speurtocht naar zijn ware identiteit voort. Deze keer levert de woestenij die Abraxar heet de nodige hindernissen op, van een ogenblik rust is geen sprake. Bovendien zit de verschrikkelijke Thanos, die handelt in opdracht van Dheluu, hem dicht op de hielen. Hoe zal dat aflopen? Goede vraag.
Het hol van de leeuw, Meirrion, de thuiswereld van de dertien koopmansprinsen die gezamenlijk zo'n beetje eigenaar zijn van het hele universum. Voorafgegaan door een gewelddadige confrontatie in een kroeg -waarbij Hebus zich weer eens volledig uitleeft- staat Lanfeust op een van de manen van Meirrion een proef te wachten die onder meer moet uitwijzen of het experiment van de dertien geslaagd is. De proef is niet geheel zonder levensgevaar.
De koopmansprinsen van Meirrion hebben grote belangstelling voor het eindresultaat van een experiment dat duizenden jaren geleden is ingezet. En dat eindresultaat is. Lanfeust, die over bijzondere psikracht beschikt. Opeens in het middelpunt van de belangstelling van de koopmansprinsen, en met name die van prins Dheluu, de eigenaar van Troy, ziet Lanfeust zich genoodzaakt zijn geliefde planeet te verlaten en de vrije ruimte te kiezen. Gelukkig is hij niet alleen. Ook de beeldschone Cixi en de oersterke trol Hebus gaan mee, het onbekende tegemoet.
Antogue, gelegen aan de voet van het samenvloeiingsgebergte, is een grote, rustige stad waar het goed vertoeven is. Een aangename halte voor de schippers van de Purperen rivier. Het leven is er uiteraard minder eenvoudig op geworden sinds keizer Thanos de wijzen heeft verjaagd en magie heeft verboden. En dan moeten de inwoners nog het garnizoen onderhouden dat hij in het oude kasteel heeft gevestigd.