WELKOM BIJ SPROKKELS!

'Verbeelding is alles.
Het is de voorbode van de mooie dingen
die het leven in petto heeft.'
                  Albert Einstein

Ik ben...

Veerle Schaltin (°1967)
Ik begeleidde bijna twintig jaar mensen met een verstandelijke beperking in een dagcentrum. Onlangs zapte ik van leven. Na een ommetje in de afslanksector werk ik nu als stafmedewerker bij een budgethoudersvereniging.
Voor en na schrijf ik voor kinderen en volwassenen.
Ik hou van Manlief, Zoonlief (°2002), lezen, vertellen, koken, wijn, reizen, scrapbooken, knutselen, frutselen, en duizend en een andere dingen.
Leessprokkels...
    
Voor de kids
-Het ei met de gouden gans/Veronique Puts
-Vader Zeepaard/ Eric Carle
-Een raadsel voor Roosje/ André Sollie
-Spoken bestaan niet/ Inge Bergh
-Het land van de grote woordfabriek/ Agnès de Lestrade
-Al zijn eendjes/ Christian Duda
-Balthazar, de eenzaamste ezel ooit/ Inge Misschaert
-Verkocht/ Hans Hagen
-Krullen/Hilde Vandermeeren
-Allemaal willen we de hemel/ Els Beerten


     Voor volwassenen
-Onder de ombu-boom/ Santa Montefiore
-De schaduw van de wind/ Carlos Ruiz Zafon
-Duizend schitterende zonnen/ Khaled Hosseini
-Het eiland onder de zee/ Isabel Allende

Blogsprokkels
  • An autumn leaf
  • Berichten van Het Moederfront
  • Beukenootjes
  • Bloem
  • Dagoog
  • Elk(e) z'n blog
  • Eventjeswicht
  • Gouden lepeltje
  • Het bewijs
  • Kruimels
    Meer blogsprokkels
  • Leeslinten
  • Madam arabelle
  • Ogen in de schaduw
  • Senjora's blog
  • Spinnenkop
  • Sunflower-Tricky
  • tijdtussendoor
  • Vertel eens
  • Wolkenadem
  • Zeezicht
    Zoeken in blog

    SPROKKELS
    kleine en grote momenten uit mijn leven gesprokkeld
    Op wandel door woordenwoud pluk ik letters als vruchten van de bomen, bind ze tot een blogboeket. Takken en twijgen sprokkel ik tot mijn verhaal.
    03-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schrijfcircus

    Toen ik zondagavond na een schrijfweekend thuiskwam was het feest. Zoonlief sprong letterlijk op mij en knuffelde me te pletter. ‘Ik heb je gemist’, fluisterde hij in mijn oor. Maar meteen daarop vertelde hij enthousiast over alle leuke dingen die hij dat weekend gedaan had. Hij was ook geïnteresseerd in wat ik op de schrijfcursus geleerd had en als verhaaltje-voor-het-slapen las ik iets wat ik tijdens het weekend geschreven had voor.

     

    Nu het einde van de werkweek nadert is hij dat gemis al lang vergeten.

    ‘Waarom zeur en zaag jij toch zo?’ zucht hij als ik hem aanmaan om zijn tanden te poetsen en zich aan te kleden, ‘Ik ga al…’ De badkamerdeur vliegt met een knal open.

    ‘Wat rustiger kan ook, he!’ roep ik.

    Hij grommelt en dan vliegen de woorden er met windkracht tien uit: ‘Ga jij maar weer naar je schrijfcircus!’

    03-10-2008 om 09:23 geschreven door veerle  


    02-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dierenvriend

    ‘Eik!’ gilt een mama aan de schoolpoort als er plots een kikker voor haar voeten wegspringt. Het beest hobbelt de straat op.

    De andere moeders en grootmoeders kijken het dier aan alsof het een prehistorisch monster is en slaken kreten als ‘Brr!’ en ‘Bah!’ en ‘Eeeh!’. Maar C. niet. ‘Aj, zo wordt hij snel overreden’, zegt ze. Ze stapt voorzichtig op de puit af en vangt hem in haar handen. In de auto vindt ze een handdoek. Daar wikkelt ze de kikker in. De schoolpoortmoeders kijken haar niet begrijpend aan. C. neemt het diertje mee naar huis en laat hem los in de wei achter haar tuin. ‘Kwaak!’ kikt de kikker als afscheid en springt vrolijk de vrije natuur in.

    02-10-2008 om 09:50 geschreven door veerle  


    01-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sfinx

    Lisette heeft besloten wat aan haar conditie te doen. Daarom trekt ze naar een fitnesscentrum. Een supervriendelijke jongeman met een halflang krulkapsel staat haar uitgebreid te woord: ‘Ik ben hier personal trainer. Dat betekent dat je een heel goede begeleiding krijgt. Op jouw maat.  Mensen met kwetsuren bijvoorbeeld  volg ik nauwgezet op. Blablabla… Ook wie wil afslanken. Ik zorg ervoor dat die mensen echt het vet aan het werk zetten. Blablabla… Ik leer je spieren hoe ze de bewegingen juist moeten uitvoeren … En oh ja, ik heet Sfinx. Dat is gemakkelijk, he ? Dat kan je niet vergeten.’

    Lisette maakt een afspraak voor de volgende week.

     

    ’s Avonds vertelt ze alles aan haar man: ‘… en die gaat mij helemaal alleen begeleiden. En hij had zo’n mooie Egyptische naam, een die ik nooit vergeten zal. Dat is echt gemakkelijk.

     

    Een week later stapt Lisette de fitnessruimte binnen in een strak en blinkend pakje.

    Tegen de onthaalbediende zegt ze enthousiast: ‘Ik heb een afspraak met Toetanchamon.’

     

    01-10-2008 om 09:21 geschreven door veerle  


    30-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorlichting

    Zoonlief: Ik ben met een keizersnede geboren. De dokters sneden je buik open en haalden me eruit. Maar hoe komen kindjes die gewoon geboren worden uit de buik van hun mama?

    Ik: Langs het spleetje van de mama.

    Zoonlief: Langs de poep dus?

    Ik: Ja, maar niet langs het gaatje waar de kaka uitkomt, he. Het spleetje vooraan.

    Zoonlief: Waar de pipi uitkomt?

    Ik: Ja.

    Zoonlief: Oei… dan zijn die kindjes nat.

    30-09-2008 om 09:38 geschreven door veerle  


    29-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedicht

    letters die  kletteren

    en klateren op een blad

    letters die schetteren

    en schateren in ’t nat

    die badderen en

    fladderen zomaar

    in ’t rond

    letters die langzaam

                   d

                    r

                u

                     p

                 p

                  e

                   n

                     op de grond

     

                                   n

                               e

                            r

                               e

                            t

                         u

                            a

                         l

    letters die k

    snel naar omhoog

    ze schrijven mijn naam

    in jouw regenboog

     

     

     

    29-09-2008 om 09:40 geschreven door veerle  


    26-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw op mijn boekenplank (3)

    Leesbeesten en boekenfeesten / Jan Van Coillie en Uitgelezen jeugdliteratuur / Vanessa Joosen en Katrien Vloeberghs: het Oude en het Nieuwe Testament van de jeugdliteratuur. Aangezien ik een kinder- en jeugdboekenfanaat ben hadden deze exemplaren eigenlijk al veel eerder hun weg naar mijn boekenhoek moeten vinden. Maar beter laat dan nooit.

     

    Een leven lang slank zonder dieet / Sonja Kimpen: zo pak ik het in mijn post-coach- periode aan, want ik wil absoluut waarmaken wat mij als afslankbegeleidster vaak niet al te best lukte. Ik heb ondertussen trouwens een privé-coach onder de arm genomen. Manlief controleert wekelijks mijn gewicht. Hij is streng, maar deelt  als ik bijgekomen ben GEEN stokslagen uit, zoals een cursist suggereerde.

     

    De Franse tuinman / Santa Montefiore : gewoon om lekker bij weg te dromen.

     

    26-09-2008 om 09:55 geschreven door veerle  


    25-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Los eindje

    Een tijd terug hakte ik een knoop door. Ik besloot om verschillende redenen te stoppen als coach bij Weight Watchers. Maar het losse eindje droeg ik wel nog met me mee, want ik wilde mijn cursisten niet van de ene op de andere dag aan hun lot overlaten. Dus bleef ik hen motiveren en boeiende cursussen geven. Met plezier trouwens, want laat het coachen en het contact met de mensen nu net de meest fantastische kant van de job zijn. Het deel van de job dat ik vast ga missen. Gisteren gaf ik mijn allerlaatste afslankcursus.

    Vandaag berg ik het losse eindje op in een doos vol herinneringen. Misschien diep ik die doos af en toe nog op en zet ik me net als mijn grootmoeder indertijd met een kop koffie aan tafel om door mijn verleden te bladeren.

    Maar eerst kijk ik vooruit en zoek ik volop naar een nieuwe job, liefst een tussen letters en/of mensen. Ik ga ervoor.

     

    Aan alle meelezende Weight Watchers cursisten wil ik nog zeggen: Veel succes! Realiseer je droom! Je kan het!

     

     

    25-09-2008 om 00:02 geschreven door veerle  


    24-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Handtekening

    Ik ben niet zo’n mens dat op een boekenbeurs minutenlang (of zelfs urenlang bij een BV) in de rij gaat staan om een handtekening van de schrijver te bemachtigen. Nee, zo’n krabbel zegt me niets.

    Ik koop een boek voor de vele knusse leesuurtjes dat het me verschaft, niet om te kunnen zeggen dat ik de auteur in levende lijve gezien heb.

    Als ik de kans heb zal ik wel een praatje met de schrijver maken. De meeste kunnen zalig vertellen en ik kan sowieso veel van hen leren, maar hun krabbel, die houden ze maar.

     

    Voor een schrijfcursus baan ik me een weg tussen de spinnenwebben op zolder om uit stoffige dozen een stapel boeken uit mijn jeugd- en kindertijd  te vissen. Ik vind eerste leesboekjes,  wat strips, mijn ‘Pippi’-boeken, enkele ‘Tiny’-exemplaren, de reeksen van ‘De Vijf’ en ‘De olijke tweeling’, ‘Pjotr’ en ‘Oorlogswinter’, boeken over ‘Huppeltje’ en ‘Jan zonder Vrees, het geheim van Katelijne’.

    Op de eerste bladzijde van dat laatste boek staat in een zwierig handschrift: ‘Voor Veerle, die ‘k met ‘r 10 jaar ’t allerbeste toewens! G  van camp’ en het doet iets met me. Ik zie Gaston Van Camp weer voor mij, met zijn kalend voorhoofd, lange haren en een lichtrood baardje. Hij droeg een bril, geloof ik. Zo een met een donker en zwaar montuur. Ik hoor ook weer zijn warme stem. ‘Hoe oud ben je?’ vroeg hij mij. Een beetje verlegen antwoordde ik: ‘Tien. Ik ben pas verjaard.’ De vlinders van toen fladderen en kriebelen weer in mijn buik.

     

    Zal ik een volgende keer toch maar aanschuiven om zo’n heel bijzondere handtekening in de wacht te slepen?

     

     

     

    24-09-2008 om 00:07 geschreven door veerle  


    23-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reisperikelen

    Met zijn vieren en een hoop valiezen staan ze in het wagonportaal.

    ‘Lap, deze trein vertrekt ook te laat’, zegt een van de jongens. De anderen grinniken. Ze halen hun schouders even op. Het lijkt hen niet te deren.

    De conducteur stapt druk telefonerend op en wacht in hetzelfde portaal. Als hij zijn gesprek beëindigt vraagt een meisje: ‘Problemen?’

    ‘Ja, er staat een goederentrein in de weg in het volgende station. Maar over tien minuten kunnen we vertrekken, hoor.’

    ‘Oh, maar tien minuten vertraging? Wij zijn meer gewoon!’ klinkt het nog steeds met de lach. ‘We komen van Madagaskar. Ons vliegtuig is acht uur te laat vertrokken wegens technische problemen. Natuurlijk misten we hierdoor de TGV in Parijs.’

    ‘Hoe erg’, zegt de kaartjesknipper.

    ‘Het viel wel mee,’ reageert een jongen, ‘We konden onze tickets vlot omruilen.’

    ‘De volgende sneltrein vertrok wel heel wat later’, vult de andere jongen aan, ‘Tijd genoeg dus om lekker nog wat Parijse lucht op te snuiven.’

    ‘Leve de Franse spoorwegen!’grapt een meisje, ‘Extra vakantie gratis en voor niets.’

    Haar vrienden gniffelen.

    ‘Jullie hebben het wel gehad’, zegt de conducteur, ‘Maar het einde is in zicht.’ Er komt beweging op het spoor.

    ‘Nu kan ons niks meer gebeuren!’ juicht het andere meisje.

    ‘Wacht maar. Misschien komt de taxi niet opdagen’, ginnegapt een jongen weer.

    ‘Dan nemen we de bus’, antwoordt ze, ‘Met die zware valiezen op de bus. Waarom niet? Dat kunnen we nog wel aan.’

    ‘Of gewoon te voet. Als echte trekkers.’, doet een jongen er nog een schep bovenop.

    Weer gelach.

     

    Die hebben er vast een deugddoende vakantie opzitten.

     

    23-09-2008 om 10:17 geschreven door veerle  


    22-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klingeling

    De tranen rollen over zijn koffie-met-melk kleurige verweerde gezicht, terwijl hij met een fijn mesje de grote neus van het slanke ebbenhouten figuurtje wat bijwerkt. Zijn geestespopje is bijna klaar. Hij kleeft het stevig vast op een kleine blankhouten cilinder waarop hij met de nauwkeurigheid van een miniatuurschilder in sierlijke letters een gebed voor zijn pas overleden moeder schreef. Hij hoort blij te zijn. Moeder is bevrijd van alle aardse lasten. Haar ziel vertrok naar puya, het land van de zielen. De begrafenis was een prachtig feest. De dorpelingen schonken palmwijn, brandhout en varkens. Er werden wel vijf karbouwen geslacht. En er waren vreemdelingen van de partij wat een goed voorteken is. Maar ’t is stil als hij ’s avonds weerkeert na de noeste arbeid op het veld. ’t Is stil ook in zijn hart. Hij bevestigt verschillende smalle latjes aan de cilinder en hangt het geestespopje met een lusje aan de deur van het schamel hutje. Klingeling, klingeling,… daar hoort hij moeder in de wind.

     

    22-09-2008 om 14:27 geschreven door veerle  


    19-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erfelijk

    Tijdens zijn spel zingt Zoonlief vrolijk en luid:’Ik eet zo graag! Ik eet zo graag!’

     

    Van wie zou hij dat geërfd hebben?

    19-09-2008 om 11:53 geschreven door veerle  


    18-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Theater (2)

    Niet alleen Poeslief houdt van theater. Ook Buurman nestelt zich vaak in de herfstzon in een stoel voor zijn volière. Voorovergebogen met zijn buik die op zijn benen rust en zijn handen bovenop die buik staart hij naar de tralies.

    Of hij de felle vogelkleuren en het speels gekwetter opmerkt betwijfel ik. Of hij de luchtacrobatieën die de beestjes uitvoeren echt gadeslaat vraag ik me af.

    Sinds enkele weken is Buurvrouw niet meer.

    18-09-2008 om 09:02 geschreven door veerle  


    17-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Liever bier dan fruitsap

    Als ik Zoonlief oppik aan school heeft hij een andere lange broek aan dan die waarmee hij ‘s morgens vertrokken is.

    ‘H. stootte een  fles fruitsap om’, zegt hij als hij mijn blik op zijn jeans opmerkt, ‘Alle sap liep over mijn broek. Ik was kloddernat.’

    Thuis vertelt hij het verhaal aan Manlief.

    ‘Vrouwen, he!’, zegt die, ‘Weet je dat mama toen wij elkaar nog niet zo lang kenden een volle pint omstootte? Alle bier liep toen ook over mijn broek. Ik was ook kletsnat.’

    ‘En toen ben je verliefd op mij geworden,’ vul ik aan, ‘Als ik die pint niet omgestoten had waren wij vast nooit een koppel geworden. Dan hadden we hier nu niet met ons drietjes gezeten.’

    Manlief ontkent in alle toonaarden. Zoonlief vindt het wel grappig.

    ‘Trouw jij nu ook met H.?’ vraag ik.

    ‘In geen geval!’ is zijn antwoord ‘Als ze nu nog bier gemorst had, maar fruitsap…Dat plakt veel te hard!’

     

    17-09-2008 om 00:01 geschreven door veerle  


    16-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ramadan

    Samen met hun buren wonen R. en A. een circusvoorstelling bij. Nog voor het spektakel begonnen is graaien de kinderhanden in pakken chips en genieten de volwassenen van een pintje. Maar R. en A. niet.

    Tijdens de pauze bijna hetzelfde scenario. Nu smullen de kinderen en ook enkele volwassenen van een suikerspin of hot dog en wordt er volop frisdrank en nog meer bier gedronken. R. en A. praten en lachen gezellig mee, maar nuttigen niets. Zij zijn moslim.

     

    Zoals elke week is H. trouw op post op de Weight Watchers cursus. Een heel uur wordt er over voeding gepraat. Over hoe je je maaltijden het best spreidt zodat je zeker geen honger hoeft te lijden. Hoe je de laatste zomervruchten verwerken kan zodat je er nog lang van kan genieten. Er worden recepten en tips gewisseld. H. doet actief mee. Als ik haar op het eind van de cursus vraag hoe ze de volgende week denkt aan te pakken, antwoordt ze: ‘Ja, met de ramadan is het wel wat moeilijk mijn maaltijden te spreiden. Ook voldoende drinken is een probleem. Maar ik ben vorige week afgeslankt, dus lukt het deze week vast ook. Ik zal wat meer bewegen.’

     

    E. heeft een teambuilding-tweedaagse met haar collega’s. Allerlei strandspelen staan op het programma. In zo kort mogelijke tijd moeten ze zoveel mogelijk opdrachten uitvoeren: lopen, springen, fietsen, klauteren, behendigheidsproeven… De meiden gaan tot het uiterste. Ook E. Het zweet drupt over haar gelaat. Ze heeft verschrikkelijk veel dorst. Toch grijpt ze niet zoals haar ploeggenoten naar een drinkbus. Pas na zonsondergang zal ze wat vocht over haar lippen krijgen.

     

    Natuurlijk kiezen R., A., H. en E. er zelf voor hun godsdienst naar de letter te volgen. Maar ze doen het toch maar, in niet altijd zo gemakkelijke omstandigheden. Ze hebben mijn respect.

     

     

    16-09-2008 om 09:17 geschreven door veerle  


    15-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klankschalen

    ‘Maak het je gemakkelijk,’ zegt ze, ‘Ik kom zo.’

    Het vertrek is met lichte kleuren en veel warm hout ingericht. Hier en daar brandt een kaars. Er klinkt zachte muziek. Tegen de wand is een verhoog geplaatst met wollen kussens en plaids in aardetinten erop. Ik zet me in een rieten stoel aan een tafeltje waarop wat folders en tarotkaarten liggen. Ik pak een kaart van de stapel. ‘Je neemt een onverwachte bocht’, lees ik.

    Dan komt ze binnen. De muziek gaat uit. We kletsen wat. Ik mag me tussen de kussens en dekens neervlijen. Zij komt met grote en kleine schalen aandraven. Ze zet ze rondom mij en een zelfs op mijn buik. Ze stelt me gerust. Ik sluit mijn ogen. Alles wordt stil op het gekwetter van enkele vogels buiten na.

    Dan zinderen zoete klanken door de kamer. Eerst zacht, dan luider en weer zacht. Ze pakken me in. Nemen me mee op reis naar een plek die ik niet ken. Een plek waar het goed en rustig en mooi is. Een heldere plek. Mijn lichaam deint uit. Wordt vloeibaar als een zacht kolkende zee. Deinende golven. Ik wieg mee in steeds hetzelfde ritme. Het ritme van totale ontspanning.

    De vibraties sterven uit. Ik word weer mens. De rust in mij blijft.

     

    Voor de lunch heb ik met enkele vriendinnen in een bistro afgesproken. Zij tateren, lachen, giechelen. Ik zit erbij en kijk ernaar. Hun stemmen klinken ver weg. Hun woorden zweven over me heen. Ik vertoef nog in een andere wereld.

    15-09-2008 om 10:39 geschreven door veerle  


    12-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mosselen

    Zoonlief kijkt aandachtig toe als ik mosselen kuis.

    ‘Leven die beestjes nog?’ vraagt hij.

    ‘Nu nog wel’, zeg ik. ‘Kijk, als ik met mijn mesje in de buurt van deze mossel kom sluit ze haar schelp.’

    ‘Doe je ze dan geen pijn?’

    ‘Maar nee, ik snijd er alleen wat vuil af, restjes van planten uit de zee en zo.’

    ‘Ha. Maar als wij die mosselen eten zijn ze toch dood? Wanneer sterven ze dan?’

    ‘Straks kook ik ze. En ja, dan gaan ze dood.’Ik voel me ondertussen zowat de grootste moordenaar die er op de wereld rondloopt.

    ‘Ah ja, in dat hete water. Dàt doet toch pijn?’

     ‘Maar nee, mosselen hebben geen zenuwen. Ze voelen niets.’ Mijn maag speelt op. Mijn zin in mosselen is volledig over.

    Dan spreekt Zoonlief de mosselen toe: ‘Arme, diertjes, straks sterven jullie. Maar, weet je, zo erg is dat niet, jullie geesten leven dan nog verder…’

     

    Als ik de mosselen wat later opdien smullen Zoonlief en Manlief er naar hartelust van. Ik prik er een op mijn vork en eet met lange tanden… Ze ruikt wel lekker. Ze smaakt ook heerlijk… Dus volgt er een tweede. En een derde… Mmm…

    Het gesprek dat ik met Zoonlief tijdens de bereiding had duw ik naar de verste uithoek van mijn geheugen. Trouwens, de geesten van deze beesten leven nog verder…

     

     

    12-09-2008 om 11:09 geschreven door veerle  


    11-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedicht

    Droom

     

    mijn handen verlangen

    bespelen strelen

    delen

    nemen

     

    mijn tong onbedwongen

    zoekt voelt

    proeft

    zoent

     

    zoet weeft een web

    rond mijn ziel mijn hart

    een traliewerk

    van kant

     

    mijn hoofd schreeuwt

    NEE

    NEE

    NEE

    droomt ervan ongebonden

    te zijn

     

     

     

                                      

     

     

    11-09-2008 om 00:10 geschreven door veerle  


    10-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ochtend

    Ragfijne zilveren draden geklost tot prachtig kant glinsteren in het zachte zonlicht tussen de spijlen van het hek. Erachter een zilvergrijs grastapijt. Een  konijn huppelt er vrolijk heen en weer. De vrouwenmantel in de border herbergt dikke dauwdruppels in zijn tot schoteltjes gevouwen bladeren. Mussen en mezen vliegen in en uit de acacia. Hun getsjirp klinkt als een symfonie. Een rups kruipt moeizaam op een irisblad met een zilveren rand. Over het eerste geel van de appelboom ligt een waas. De lucht ruikt naar herfst. Een hond keft. Een man roept. In het weiland achter de tuin huist een familie ganzen. Ze waggelen verveeld rond. Een zilverreiger  houdt hen dromerig in de gaten.

    Een ochtend in filigraan. Voorbode van een gouden dag.

    10-09-2008 om 10:04 geschreven door veerle  


    09-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar de maan

    Ik ben op mijn computer aan het tokkelen als Zoonlief tegen mij aan komt leunen. Hij kijkt aandachtig naar het scherm.

    Plots wijst hij met zijn vinger. ‘Hé, hier staat ‘ik’.

    ‘Fantastisch!’ juich ik.

    Hij speurt het scherm af naar meer bekende woorden. Even later ontdekt hij ‘is’.

    De andere woorden die hij al geleerd heeft vindt hij helaas niet in mijn tekst terug.

    ‘Welke ken je nog?’ vraag ik.

    Ik open een nieuw scherm en typ ze kriskras door elkaar gemengd. Fier leest hij ze allemaal.

    Ik kneed de woorden tot zinnen. Rol ze uit tot een verhaal. Geen hoogstaande literatuur, nee, gewoon wat improvisatie.

     

    naar de maan

     

    met vriend rik vlieg ik

    naar de maan

    zijn vis vliegt mee

    ik bestuur de raket

    rik toont de weg

     

    op de maan is het koud

    het is er stil

    ik plant een vlag

    op de maan

    rik roept luid

    ik ben op de maan

    niemand hoort rik

     

    de vis van rik wordt ziek

    rik heeft verdriet

    ik vind het ook niet meer

    fijn op de maan

    mama is zo ver weg

    papa is zo ver weg

    ik wil naar huis

     

    dan schrik ik wakker

    mama zit naast het bed

    papa is ook op mijn kamer

    oef het was een droom

    ik ga nooit meer

    naar de maan

     

    Als het verhaal uit de printer rolt lijkt het alsof we een taart uit de oven halen. Zoonlief zorgt voor de kers erop met schitterende illustraties.

    Zo bakken we ons eerste boekje.

    En ja, niemand kan ons huis nog betreden zonder onze creatie te bewonderen. Een enthousiaste leessessie krijgen ze er gratis en voor niets bij.

     

    09-09-2008 om 00:41 geschreven door veerle  


    08-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zielsverwanten

    Net voor de cursus start ploft een flamboyante dame op de stoel naast me neer.

    ‘Is het goed als ik me hier zet?’ vraagt ze.

    ‘Ja, hoor!’ lach ik.

    Tijdens de les maakt ze interessante opmerkingen. Ze brengt een diepgaande discussie op gang. Als we even per twee moeten werken blijkt al snel dat we over veel dingen hetzelfde denken.

    Tijdens de lunch praten we honderduit. Zoveel zelfs dat we onze boterhammetjes haast vergeten op te eten. Het lijkt alsof ik haar al veel langer ken.

    Ze woont in mijn regio. Dus kunnen we ’s avonds met dezelfde trein naar huis sporen.

    Weer tateren we er het hele eind op los. Na een poos zijn we zelfs volop aan het filosoferen. Ze is een bijzondere vrouw. We voelen elkaar erg goed aan.

    Als de trein het station waar ik moet uitstappen binnenrijdt neem ik met een tikje spijt afscheid van haar. Zij moet er pas de volgende halte uit. Ik wandel door het gangpad naar de deur. Daar moet ik een hele tijd wachten, want om een onbekende reden staat de trein er lang stil voor hij weer verder rijdt.  Dan stopt hij opnieuw en kan ik eruit.

    Als ik naar mijn auto stap klinken er plots haastige hoge hakken achter mijn rug.

    ‘Hé, nu heb ik wat voor!’ roept een bekende stem.

    Ik draai me om en zie haar. Ze bloost.

    ‘Ik was ingedommeld. De trein was verder gereden. Hij stopte. Dus dacht ik dat we aan de volgende halte waren. Ik stapte af. Maar kijk, nu ben ik verkeerd’, ratelt ze, ‘Ik heb pas over een uur een volgende trein.’

    ‘Misschien kunnen we dan eerst samen ergens een hapje eten’, stel ik voor. ‘Ik weet een lekker restaurantje in de buurt.’

    Dat moet ik geen twee keer zeggen.

    Weer kletsen we erop los. De volgende trein, die haalt ze niet.

     

     

    08-09-2008 om 00:10 geschreven door veerle  




    Gastenboek
  • Ben is op bezoek geweest. (I like it)
  • Vanuit zonnige Waterland-Nederland
  • groetjes
  • stopje?
  • stopje?

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Foto

    Laatste commentaren
  • GRKP (jordan 3s black cement)
        op Marokko (3)
  • Jarig (tijdtussendoor)
        op Vijfenveertig (4)
  • Overbezorgd (Cornutus)
        op Fietsen
  • * (Sarah)
        op Mijn rolstoel
  • amai... (elke)
        op Gedicht
  • Inhoud blog
  • Plog dag 7
  • Plog dag 6
  • Plog dag 5
  • Plog dag 4
  • Plog dag 3
  • Plog dag 2
  • Nieuw leven - plog dag 1
  • Vijf minuten
  • Sneeuwwitje
  • Very Inspiring Blogger Award
  • Spektakel-musical '14-18'
  • Asperges
  • Sprookje
  • Vrolijk paasfeest!
  • Geloofsbelijdenis
  • Verjaardag
  • Nieuw op mijn boekenplank
  • WiebelWoorden
  • Gedicht
  • Bijna op kamp
  • Hasta la vista
  • Zonder woorden
  • Puddingbrood
  • Gedicht
  • Nieuw op mijn boekenplank

    Archief per maand
  • 10-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs