SCHEPPING
De werkelijkheid is geen constructie, maar schepping
Dit blog geeft een korte samenvatting van enkele hoofdlijnen van de zesdelige blog, getiteld "Transatheïsme" ( http://www.bloggen.be/bethina )
03-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.I. De werkelijkheid is geen constructie - I.1. Inleiding

I. DE WERKELIJKHEID IS GEEN CONSTRUCTIE.
OVER DE DUISTERNIS VAN HET FYSICALISME



1.1. Inleiding


Soms wordt de metafysische vraag naar de ultieme zijnsgrond van de werkelijkheid verengd tot de technische vraag naar haar ultieme bouwstenen. Ten onrechte, want de werkelijkheid is geen constructie. Kant wijst er op dat wij de natuur pas kunnen kennen in de mate dat wij in staat zijn om hem zelf te maken; waarmee hij in feite zegt dat wij de natuur niet kunnen kennen, want niet kunnen maken[1]. En Spinoza onderscheidt, enerzijds, datgene wat zijn oorzaak in zichzelf heeft (God, de Natuur) en, anderzijds, de dingen die hun oorzaak buiten zichzelf hebben[2]. Ook Gödel wijst op het onderscheid tussen het scheppen van iets (- uit niets) en het construeren van iets uit iets anders (- uit iets dat reeds geschapen is).[3] Allen worden zij voorafgegaan door Augustinus, die de ongelovigen bekritiseert omdat zij, vanuit hun lijfelijke vertrouwdheid met werklieden en bouwmeesters, denken dat alle dingen samengesteld zijn uit grondstoffen, en zo ook de door God geschapen werkelijkheid.[4]

Als we eventjes abstractie mogen maken van kunst en ethiek, kunnen we zeggen dat alle door mensenhanden gemaakte dingen werktuigen zijn, verlengstukken van ons lichaam. Onze wereld is een instrument, hij is ons gemeenschappelijk, uitgebreid lichaam. De grondstof voor dat instrument rekruteren wij uit de natuur. Omdat onze wereld een constructie is van onze handen, neigen wij er toe om ook de natuur als een constructie op te vatten. Een bouwwerk dat wij afbreken om er het onze mee op te richten. Maar dat is een vergissing. De natuur is niet op zijn beurt opgebouwd uit grondstof die weer van elders komt. Waar wij dat geloven, achten wij onszelf potentiële natuurmakers of goden.

Zo laakt Carnap de metafysica omdat haar uitspraken niet experimenteel verifieerbaar zijn. Maar de eis van toepasbaarheid van dit beginsel op de ganse werkelijkheid, verkapt eigenlijk de overtuiging van de (na-)maakbaarheid van de werkelijkheid. In het Logisch Positivisme, in het fysicalisme, het microreductionisme, hebben we dus te maken met de misvatting waarvoor onder meer Augustinus, Kant, Spinoza en Gödel waarschuwen. Daar acht de mens zichzelf God. Hij is dat niet, zegt Spinoza, want hij is niet zijn eigen oorzaak.

Het wereldbeeld dat wij voorstaan is er een van een wereld die zijn fundamenten vindt in zijn doel: al het ‘lagere’ komt voort uit het ‘hogere’, het vindt er zijn bestaansreden én zijn ultieme zijnsgrond. Het is onze overtuiging dat zich alleen zo een bevredigende ‘verklaring’ van de ganse werkelijkheid kan openbaren.

Haaks op dat wereldbeeld staat het vandaag even succesrijke als kwaadaardige wereldbeeld van het fysicalisme, de nieuwste variant van het materialisme. Daar worden de zaken op hun kop gezet. Het materialisme heeft de waarschuwingen van de genoemde filosofen niet begrepen.

Het fysicalisme zit principieel vervat in elk atheïsme, omdat dit ruimte laat voor toeval, terwijl het elke vorm van teleologie loochent: het wijst de zinvraag a priori van de hand en veinst bevrediging te vinden in reductionistische know-how van micro- en macrokosmos die eigenlijk niet anders dan als een toevallige buit worden opgevat. Het is ethisch onverantwoord dat het fysicalisme de mens verweesd achterlaat. Hier echter zal in de eerste plaats de cognitieve onverantwoordbaarheid van het fysicalisme ons aanbelangen.

In het eerste gedeelte van deze tekst zullen we enkele bedenkingen uiten bij het fysicalisme. Als model ter kritisering, bekijken we de vormenleer van Etienne Vermeersch.[5] We geven een beknopte weergave van Vermeersch’ basisintuïties. Dan volgen enkele algemene bedenkingen daarbij. We behandelen Vermeersch’ versie van het microreductionisme, zijn rationaliteitsconcept in relatie tot zijn concept van filosofie, zijn vormentheorie en, meer algemeen, zijn fysicalisme. We wijzen op enkele tekorten in Vermeersch’ fysicalistisch cultuurconcept en we bestrijden de door hem verdedigde stelling van de principiële namaakbaarheid van de mens.[6]



[1]H. de Vos 1968: 63.

[2]Spinoza 1974.

[3]H. Wang 1996: 14: “Gödel distinguishes creation, in the sense of making something out of nothing, from construction or invention, in the sense of making something out of something else”.

[4]Zie: Augustinus 1999: II, §2.

[5]Etienne Vermeersch was van 1960 tot 1997 hoogleraar aan de Rijksuniversiteit te Gent. We kozen hem uit, omdat zowat één op honderdvijftig Vlamingen zijn colleges volgden, welke leidden tot het argumentatieve en rethorieke luik van de atheïstische tendens bij ons, vandaag de dag. Voor een volledige uiteenzetting van zijn ideeën raadplege men zijn proefschrift: Vermeersch 1967. Andere belangrijke teksten van zijn hand worden vermeld waar zij in deze tekst ter sprake komen.

[6] Voor een uitgebreide behandeling, zie: Bauwens 2003.


02-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woord Vooraf
Klik op de afbeelding om de link te volgen


Woord Vooraf


In dit boekje willen wij enkele kerngedachten weergeven uit een uitgebreider werk
[1], dat ontstond vanuit een bezorgdheid naar aanleiding van het ons inziens onterechte en vaak misleidende succes van bepaalde fysicalistisch geïnspireerde wereldbeelden. We trachtten een kritiek te formuleren en een alternatief aan te reiken waarmee wij tegen het al te voorbarige doodvonnis van het Christendom in beroep gaan.

In het eerste gedeelte volgen enkele bedenkingen bij een model van een fysicalistisch mens- en wereldbeeld. In een tweede gedeelte geven wij een alternatieve metafysica.

Opmerking: deze samenvatting kan onmogelijk de stringente methode van bewijsvoering verschaffen welke wij wel poogden aan te wenden in het oorspronkelijke werk: "Transatheïsme".

J.B., 1998



[1]Bauwens 2003. Zie: http://bloggen.be/bethina/


01-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.inhoud

 

DE WERKELIJKHEID IS EEN CREATIE,

GEEN CONSTRUCTIE

Jan Bauwens


D/2003/Jan Bauwens, uitgever

NUR: 705,707,708,733

ISBN: 90-77532-04-8

Copyright: J. Bauwens

Cover: J. Bauwens


De werkelijkheid is een creatie, geen constructie,

vormt een synthese van enkele kerngedachten uit 
Trans-atheïsme; de metafysica van het Lam,
Serskamp 2003, ISBN 90-9017181-9.


 


 

Inhoud




Woord Vooraf______________________________ 11

I. DE WERKELIJKHEID IS GEEN CONSTRUCTIE. OVER DE DUISTERNIS VAN HET FYSICALISME____________________________________________ 13

1.1. Inleiding_______________________________ 13

1.2. Vermeersch’ antropologie en kenleer________ 17

Enkele algemene bedenkingen_______________________ 18

Informatie is enkel ‘informatie-voor-ons’________________ 18

Het instrument is slechts zijn ‘functie-voor-ons’__________ 19

Ons lichaam als ultieme parameter van de wereld__________ 20

Turing_________________________________________ 21

Doelgerichtheid__________________________________ 21

Introspectie_____________________________________ 22

Kunnen is kennen?_______________________________ 24

De kabouter in de kast_____________________________ 25

Hersenen en gedachten____________________________ 27

1.3. De waan van het microreductionisme________ 29

Circulariteit en contradictie__________________________ 30

Toeval en contingentie_____________________________ 31

Musiceren zonder geluid___________________________ 33

1.4. Rationaliteit, vrijheid en creativiteit_________ 35

Beperkte rationaliteit______________________________ 35

Scheppende rationaliteit____________________________ 37

Vrijheid________________________________________ 39

1.5. De mens is geen machine_________________ 41

Interactie en communicatie__________________________ 41

Actie als informatiefunctie__________________________ 43

1.6. De circulariteit van de informatietheorie______ 45

Vormherkenning__________________________________ 45

Behoeften______________________________________ 45

Existentiële contradictie____________________________ 47

1.7. Het tekort van het darwinisme_____________ 48

Determinisme, teleologie, vrijheid en zin________________ 50

1.8. Het tekort van het fysicalisme______________ 54

Logica_________________________________________ 55

Tekorten in het fysicalistisch cultuurconcept____________ 55

Natuur en cultuur_________________________________ 57

1.9. De fysicalist zet ten onrechte Spinoza naar zijn hand 60

1.10. Het subject is niet reduceerbaar tot object___ 62

1.11. Waarom de mens niet namaakbaar is_______ 66

1.12. Een toepassing: de irrelevante ‘vormenleer-esthetica’ 69

1.13. Conclusies____________________________ 75

II. EEN CHRISTELIJKE METAFYSICA EN ETHIEK ALS ANTWOORD OP HET FYSICALISME 77

2.1. Inleiding_______________________________ 77

2.2. Het licht schijnt in de duisternis____________ 81

2.3. Het leed en de ziel_______________________ 89

‘Sein’ en ‘Sollen’_________________________________ 89

Het lijden en het denken over het lijden________________ 91

Lijden ‘ter wille van’_______________________________ 92

De verantwoordelijkheid voor het leed van de ander_______ 93

Het ‘mind-bodyproblem’___________________________ 95

Onsterfelijke ziel__________________________________ 98

Onherleidbaar subject_____________________________ 99

Ethische identificatie______________________________ 99

Het ‘objectieve kwaad’____________________________ 100

De zin van het lijden______________________________ 101

Ethiek, de levensadem van de ziel____________________ 102

De vrije wil_____________________________________ 103

2.4. Werkelijkheid en waan___________________ 104

Waarneming is waarneming van betekenis_____________ 105

Idee en ding____________________________________ 106

Leven leidt noodzakelijk tot bewustzijn________________ 107

Waarneming, erkenning en kennis___________________ 111

Waarneming en Liefde____________________________ 113

Plato, Aristoteles, Augustinus, Thomas en de waarneming_ 114

Werkelijkheid met betrekking tot geloof, recht en zin______ 116

De ‘hogere’ waarnemingen funderen de ‘lagere’_________ 118

Onze wereld is ons loon___________________________ 119

De zin van het lijden______________________________ 120

De levenden en de doden__________________________ 121

Ziel en werkelijkheid als absolute creatie_______________ 122

2.5. Grenzeloze, ondoordringbare orde_________ 125

Het Schone____________________________________ 127

Het schone handelen_____________________________ 127

Het wezen van de kunst___________________________ 127

Het heilige en de Liefde___________________________ 129

De metafoor____________________________________ 131

2.6. Rede en geloof_________________________ 135

2.7. God__________________________________ 136

Conclusies________________________________ 137

Literatuur________________________________ 138


 

 

27-09-2005
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1.6. De circulariteit van de informatietheorie

Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt.  Het is gewoon zoals je het zélf wenst.  Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed.  Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.

Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat.  Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard. 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1.2. Vermeersch' antropologie en kenleer

Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig.  Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.

Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.

Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".

Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen.  In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.

Nu is uw blog aangemaakt.  Maar wat nu???!

Lees dit in het volgende bericht hieronder!




Foto

Foto

Inhoud blog
  • achtergrond donkerblauw
  • Download dit boek als PDF
  • literatuur
  • Conclusies
  • 2.7. God
  • 2.6. Rede en geloof
  • 2.5. Grenzeloze, ondoordringbare orde
  • 2.4. Werkelijkheid en waan
  • 2.3. Het leed en de ziel
  • 2.2. Het licht schijnt in de duisternis
  • II. EEN CHRISTELIJKE METAFYSICA EN ETHIEK ALS ANTWOORD OP HET FYSICALISME - 2.1. Inleiding
  • 1.13. Conclusies
  • 1.12. Een toepassing: de irrelevante ‘vormenleer-esthetica’
  • 1.11. Waarom de mens niet namaakbaar is
  • 1.10. Het subject is niet reduceerbaar tot object
  • 1.9. De fysicalist zet ten onrechte Spinoza naar zijn hand
  • 1.8. Het tekort van het fysicalisme
  • 1.7. Het tekort van het darwinisme
  • 1.5. De mens is geen machine
  • 1.4. Rationaliteit, vrijheid en creativiteit
  • 1.3. De waan van het microreductionisme
  • I. De werkelijkheid is geen constructie - I.1. Inleiding
  • Woord Vooraf
  • inhoud
  • 1.6. De circulariteit van de informatietheorie
  • 1.2. Vermeersch' antropologie en kenleer

    Boeken van dezelfde auteur.
    Om een boek te lezen, klik op de prent van de flap.

    Foto

    Foto

    Foto



    EN FRANCAIS:
    Foto
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Beluister hedendaagse klassieke muziek van dezelfde auteur: klik op de prent van de weblog hieronder.


    Foto

    VAN DEZELFDE AUTEUR:
  • bloggen.be/paradoxes/

    PORTULAAN
  • http://www.bloggen.be/ludonoens/

  • Foto


    De werkelijkheid is een creatie, geen constructie.

    Avant la lettre
    wijst Aurelius Augustinus (1999: 322) op de fysicalistische denkfout en hij verklaart ze meteen: in zijn De Fide et Symbolo (II:§2) bekritikeert hij ongelovigen die "vanuit hun vertrouwdheid met handenarbeiders, huizenbouwers en allerlei andere artisanen die niets kunnen tot stand brengen zonder grondstof", geloven dat ook God (een aan Hem externe) grondstof nodig had om alles te 'maken'. Maar zelfs indien God dingen tot stand bracht uit grondstof, dan werd ook die grondstof door Hem uit het niets geschapen, aldus Augustinus.


    Max Wildiers (1988) wijst er op dat omstreeks de zeventiende eeuw onze houding tegenover de natuur drastisch veranderde: het majestatisch, ontzagwekkende beeld van een hiërarchisch geordende natuur, veranderde vanaf Descartes in dat van een zielloze machine: vanuit de hunker naar vrijheid, maakten de principes van orde en gezag, met ruimte voor ethiek en esthetiek, plaats voor het principe van de macht (over de natuur), welke kon verworven worden via de natuurwetenschappen en de techniek.

    "De prijs van het graan is uw geld; de prijs van een stuk land is uw zilver; de prijs van een parel is uw grond; maar de prijs van de naastenliefde zijt gijzelf."





    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs