Hajime en zijn jeugdliefde Shimamoto groeien allebei op als enig kind. Na schooltijd luisteren ze samen naar muziek, houden elkaars hand vast en praten over de toekomst. Als Hajime met zijn familie naar een andere stad verhuist, verliezen ze elkaar uit het oog. Jaren later komen ze elkaar echter weer tegen. Hajime is de succesvolle eigenaar van een nachtclub, echtgenoot en vader. Shimamotos leven is gehuld in vele geheimen die ze niet wil prijsgeven. Maar na hun ontmoeting zet Hajime alles op alles om zijn jeugdliefde weer te veroveren.
Een man krijgt met Kerstmis nieuwe tanden in plaats van gevangenisstraf. Een jongen wordt in naam van de Orde der Illuminaten bijna doodgemarteld. De negen muzikanten van een Beierse blaaskapel vernietigen het leven van een meisje en geen van hen moet daarvoor boeten. Ferdinand von Schirach heeft waargebeurde misdrijven tot grote literatuur omgewerkt. Met borende intensiteit en door middel van zijn typerende spaarzame taalgebruik stelt hij onnadrukkelijk maar stellig de vraag naar goed en kwaad, schuld en onschuld en naar de morele verantwoordelijkheid van elk van ons. In Schuld gaat Schirach voort op de weg die hij met Misdaden zo succesvol is ingeslagen. Schuld, dat nog net iets bruter, ge-comprimeerder en donkerder van toon is dan zijn voorganger, werd door pers en publiek met overvloedige lof onthaald.
Emmaüs vertelt het verhaal van vier jongens die zich gevangen voelen tussen hun strenge katholieke geloof en hun fascinatie voor het atheïstische meisje Andre. Zij hoort thuis in een andere wereld - een onverschillige en immorele wereld. Uiteindelijk zetten de jongens hun schaamte opzij, en worden de schijnbaar onoverbrugbare verschillen tussen de brave jongens en het losbandige meisje voor even opgeheven. De seksuele en emotionele gevolgen van hun ontmoeting met Andre zullen de rest van hun levens bepalen.
In helder proza volgt meesterverteller Baricco de vier jongens die gedwongen worden het onontgonnen land tussen verdoemenis en verlossing te ontdekken. Een briljant portret van de onzekerheden van de jeugd.
Een groot bedrijf in een industriestadje wordt getroffen door een golf van zelfmoorden. Een onderzoeker wordt eropuit gestuurd om de oorzaak te achterhalen, maar hoe harder hij zijn best doet om door te dringen in het bedrijf, hoe moeilijker het hem gemaakt wordt. Het Onderzoek is een typische Claudel, met thema s als vervreemding, machteloosheid en menselijkheid.Maar het is ook een kafkaëske roman die af en toe haast surrealistisch aandoet. Hoe kan de eetzaal van het hotel waar de onderzoeker zijn intrek neemt de ene ochtend stampvol uitgelaten toeristen zitten en de volgende dag gevuldzijn met een groep sombere ontheemden? Waarom krijgt hij geen eten, geen drinken, geen bed? Terwijl hij nieuwe ontdekkingen doet, begint de onderzoeker zich af te vragen of hij zelf hetslachtoffer zal worden van de helse machine die ook de anderen heeft vernietigd. Met Het Onderzoek schreef Philippe Claudel een indrukwekkende allegorie over het moderne leven, waarbij het nachtmerrieachtige bedrijf symbool staat voor de verwarrende wereld waarin wij ons staande proberen te houden.
Drie broertjes proberen hun kinderjaren te overleven. Ze zijn elkaars beste vriend, maar soms ook elkaars grootste vijand. Ze houden tomatengevechten, bouwen vliegers, spelen verstoppertje wanneer hun ouders weer eens ruzie maken, en sluipen door het huis als hun moeder na haar nachtdienst overdag wil slapen. Hun vader en moeder komen uit Brooklyn; hij is Puerto Ricaans en zij is blank, en hun liefde is hevig en bij vlagen destructief. In dit gezin overleven is niet eenvoudig. Er heerst altijd chaos, en het leven is wreed en fascinerend tegelijk. De lezer raakt al snel in de ban van het jongste broertje, dat volledig opgaat in de hectiek van dit gezin. Wanneer hij ouder wordt vervreemdt hij geleidelijk aan van zijn familie, als hij om zich heen gaat kijken en voor het eerst de rest van de wereld ziet. Wij, de wilden is een schitterende debuutroman, geschreven in een magische stijl.
Vier literatuurfanaten, drie mannen en een vrouw, worden verbonden door hun gemeenschappelijk fascinatie voor het werk van Benno von Archimboldi, een mysterieuze Duitse schrijver. Ze maken een absurde bedevaart naar Santa Teresa, aan de grens van Mexico met de Verenigde Staten, waar Archimboldi zou zijn gezien. Eenmaal in Santa Teresa komen ze erachter dat de stad sinds jaren het decor vormt van een reeks afschuwelijke misdrijven. Op de vuilstortplaatsen van de stad worden met grote regelmaat levenloze lichamen van vrouwen aangetroffen. Allemaal vertonen ze sporen van meedogenloze verkrachting en marteling.
2666 is een roman boordevol gedenkwaardige personages, wier verhalen twee continenten omspannen en de Europese geschiedenis van de twintigste eeuw bestrijken. Het is een even rijk als vermetel waagstuk, dat voortdurend balanceert op de rand van de lach en de verschrikking, en de kenmerken bevat van een detective, een episch gedicht en een filosofische roman.
'Wil je vandaag kunnen meepraten op een receptie of een babyborrel dan moet je Roberto Bolaño gelezen hebben, en meer bepaald zijn pas vertaalde magistrale roman 2666. Topklasse.' De Morgen
Roberto Bolaño (Santiago de Chile, 1953-2003) geldt als een van de grootste schrijvers van de Latijns-Amerikaanse literatuur. Hij ontving de Premio Rómulo Gallegos, de belangrijkste literaire prijs in Latijns-Amerika, eerder gewonnen door Mario Vargas Llosa, Gabriel García Márquez en Javier Marías.
Praag 1941. Julius Schlesinger heeft van de woedende Reichsprotektor Heydrich persoonlijk het bevel gekregen om het standbeeld van Mendelssohn uit de galerij van componisten op het dak van het concertgebouw te verwijderen. Maar de SS-officier heeft hoogtevrees en geen idee welk standbeeld dat van Mendelssohn is. Dus geeft hij twee Tsjechische werklieden opdracht om het beeld met de grootste neus omver te trekken.
Maar de mannen leggen het touw om de nek van Richard Wagner, de favoriete componist van Hitler! Schlesinger probeert zijn fout goed te maken met de hulp van een geleerde Jood. Maar eenmaal op het dak meldt Dr. Rabinovich dat hij geen verstand heeft van standbeelden, die volgens de Joodse traditie niet mogen worden gemaakt. En dat Felix Mendelssohn bij zijn geboorte gedoopt is en door hem dus niet als Jood wordt beschouwd. Maar Heydrich wil onmiddellijk resultaat zien...
Jiri Weil toont in zijn komische en droevige meesterwerk terloops de levenswandel van een aantal inwoners van de stad aan de Moldau. Het zijn indrukwekkende portretten van mensen die door onbegrijpelijk bestuur en extreem geweld uit hun dagelijkse routines worden opgeschrikt.
Mendelssohn op het dak, schreef de New York Times onlangs, `behoort tot het beste wat over deze periode ooit is geschreven.` Vijftig jaar voor HhhH van Laurent Binet beschrijft Mendelssohn op het dak op een volstrekt originele en indrukwekkende wijze de Duitse bezetting van Praag waarvan Jiri Weil persoonlijk getuige was.
Jan Karski, geheim koerier van de Poolse verzetsbeweging, was de eerste die Eden, de Britse minister van Buitenlandse Zaken, en de Amerikaanse president Roosevelt in 1942 en 1943 informeerde over het getto van Warschau en de vernietigingskampen. Ze hoorden hem vriendelijk aan, bleven sceptisch en deden niets. Eden stond Karski geen gesprek met Churchill toe en Roosevelt zei: Zegt u maar tegen de Polen dat wij de oorlog zullen winnen.
Mijn bericht aan de wereld, al in 1944 geschreven, is een tijdsdocument van de allereerste orde en het leest als een spannende spionageroman. Wanneer Hitler Polen binnenvalt, vlucht de vijfentwintigjarige Karski met zijn eenheid naar het oosten en loopt recht in de armen van de Russen, die hem in een werkkamp stoppen en daarna aan de Duitsers uitleveren. Hij springt uit een veewagon en weet de Poolse verzetsbeweging te bereiken. Op grond van zijn talenkennis en zijn fenomenale geheugen wordt hij ingezet als koerier voor de Poolse regering in ballingschap in Frankrijk. Tijdens zijn zogenaamde wandeltochten wordt hij door de Gestapo opgepakt, gemarteld en snijdt hij zijn pols door om te voorkomen dat hij anderen verraadt. Katholieke nonnen redden hem en helpen hem ontvluchten. Op verzoek van Joodse partizanen laat hij zich binnensmokkelen in het getto van Warschau en in kapo-uniform in een concentratiekamp waar hij ooggetuige is van de Jodenvernietiging. In 1942 reist hij dwars door nazi-Duitsland naar Engeland en Amerika waar hij Eden en Roosevelt persoonlijk vertelt hoe ongekend de Duitsers tekeergaan in Polen.
De suggestiviteit van de beelden, het levendige karakter van de dialogen, de aanschouwelijkheid van Karskis Mijn bericht aan de wereld zijn dikwijls geprezen. Zijn boek is echter op de allereerste plaats een indrukwekkend getuigenis van moed, loyaliteit en menselijkheid.
Herman Brusselmans - Watervrees tijdens een verdrinking
Phoebe, de echtgenote, Grote Geliefde en sinds negentien jaar vaste partner van de schrijver, heeft hem verlaten. Dit laat zn wereld op zn grondvesten schudden. Wat doe je als de vrouw die je bestaan bepaalt de deur uit loopt? En wat doe je als ze, op haar voorwaarden, toch nog in je leven wil blijven? En wat doe je als de eindeloze eenzaamheid je nieuwe compagnon wordt? De schrijver doet niet veel, behalve in zak en as zitten, zich kwaad maken, tegen de muren op lopen, en zo nu en dan in zn eigen ziel naar een oplossing zoeken. Bovendien wil hij wel een nieuwe vrouw. Hij vraagt zich af of hij een beroemd Vlaams mokkel tot het zijne zal maken, of dat hij beter kan opteren voor een gewoon meisje uit den volke, met een leuke snoet, een prachtig lichaam en de intelligentie van een prijskoe. De kwestie is: noch de beroemde Vlaamse mokkels noch de volksmeisjes lijken van de schrijver wakker te liggen. Je kan verdomd eigenlijk maar beter heel alleen blijven. Watervrees tijdens een verdrinking is het soort liefdesroman waarop Herman Brusselmans in de Nederlandstalige letteren het patent heeft. Vrouwen en mannen staan naast elkaar, tegenover elkaar, voor en achter elkaar, en of ze ooit dezelfde taal zullen spreken, dat is het grote raadsel. Herman Brusselmans is als schrijver de ultieme gids bij het verklaren van dit raadsel. Dankzij zn verklaringen biedt hij de lezer troost, hoop, wanhoop, woede, berusting, gelatenheid, energie, verlichting, een lach en een traan, en een fantastische roman.
12 april 1961. Joeri Gagarin draait als eerste mens rond de aarde en stelt in de ruimte vast dat de planeet blauw is. Op datzelfde moment vinden in een kleine plaats in het Braziliaanse binnenland twee jongens van twaalf het lijk van een jonge vrouw. Paulo, een mulat, klein en sterk, en Eduardo, lang, mager en van Italiaanse oorsprong, haasten zich vanuit hun kleine zwemparadijs naar de politie, die hen uiteraard meteen van de moord verdenkt. Daags na de vondst wordt de man van de jonge vrouw, de veel oudere plaatselijk tandarts, gearresteerd en is de moord opgelost. Althans... De twee jongens vinden het maar raar dat de tandarts, een fragiele oude man, de toch tamelijk robuuste jonge vrouw in een worsteling neer heeft kunnen steken. Ze besluiten zelf voor speurder te gaan spelen. Zo gaan ze de ingewikkelde wereld van volwassenen, van seks en geweld, the end of innocence, tegemoet.
Een jonge leraar Duits uit Parijs brengt met zijn schoolklas een bezoek aan het concentratiekamp Buchenwald. Daar ziet hij een foto van een gevangene die als twee druppels water op zijn vader lijkt. Hoe is die gelijkenis te verklaren? Als hij het voorval later aan zijn vader vertelt, reageert die ontwijkend. Welk oorlogsverhaal schuilt er achter deze foto? Welke familiegeheimen komen aan het licht?
Fabrice Humbert bewijst met deze roman dat het heel goed mogelijk is om over de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog te schrijven zonder dat je die hebt meegemaakt. Het boek werd unaniem bejubeld in de Franse pers als `een grote roman` en `een openbaring` en het won de Prix Orange du Livre, de Prix Littéraire des Grandes Ecoles 2010 en de Prix Renaudot du Livre de Poche 2010.
In november 1961, nu bijna vijftig jaar geleden, verscheen een recensie in de Herald Tribune over een woeste, ontroerende, schokkende, dolkomische, razende, opbeurende, reuzenroetsjbaan van een boek. The Times voorspelde even later dat mensen die het konden verteren het niet licht zouden vergeten: Een verbluffende prestatie, die vrijwel evenveel lezers zal schokken als verrukken. De rest is geschiedenis: Joseph Heller (1923-1999), die tijdens de Tweede Wereldoorlog diende bij de Amerikaanse luchtmacht, schreef met Catch-22 een van de belangrijkste en indrukwekkendste oorlogsromans die uitgroeide tot een klassieker
Dinsdag beschrijft een dag uit het leven van een oude man die nergens spijt van heeft, of beter: het nooit tot spijt heeft laten komen. Terwijl de wereld voor zijn ogen veranderde, heeft hij het leven genomen zoals het kwam. Hij denkt terug aan zijn bestaan als huurling, drinker, verkrachter, gevechtspiloot, apendoder, rokkenjager en vrachtwagenchauffeur. En aan zijn twee liefdes, die hij te vroeg naar het graf heeft moeten dragen. Ondertussen probeert hij het meisje van de Brusselse sociale dienst om de tuin te leiden, want op zijn vrijheid wil hij geen millimeter inleveren.
De twaalfjarige Tzili is een schande voor haar familie. Ze is niet zo slim en doet het, in tegenstelling tot haar oudere broers en zussen, slecht op school. Lijdzaam ondergaat ze het constante hoongelach en straffen. Als de oorlog uitbreekt, wordt Tzili door haar gezin achtergelaten om op het huis te passen. Ze moet echter al snel vluchten. Op geheel eigen wijze, en met onverwachte wijsheid, weet ze zich alleen te handhaven in een vijandige wereld vol wreedheid en fysieke pijn. In het aangezicht van de oorlog vindt ze een manier om haar emoties uit te schakelen en te verdwijnen in een leegte die haar tegen de wreedheid beschermt.
In de zomer van 1967, wanneer de hippiecultuur haar hoogtepunt bereikt, ontmoeten Patti Smith en Robert Mapplethorpe elkaar in Brooklyn. Het is het begin van een intense liefdesverhouding en een levenslange vriendschap. Gedreven door ambitie en een passie voor kunst gaan ze op zoek naar erkenning en beroemdheid. Smith breekt door als zangeres en Mapplethorpe wordt een zeer succesvolle fotograaf. Uiteindelijk vinden ze hun weg naar het beroemde Chelsea Hotel, waar de crème de la crème van de artistieke wereld resideert.
Patti Smith is auteur, rockzangeres en beeldend kunstenares. In 1975 brak Smith door met haar revolutionaire combinatie van poëzie en rock. Haar eerste album Horses, met op de cover de beroemde foto van Robert Mapplethorpe, behoort tot de top-100-albums aller tijden. Ze werkte samen met grote artiesten als Bruce Springsteen, U2 en R.E.M.
,,Vele jaren later, staande voor het vuurpeloton, moest kolonel Aureliano Buendia denken aan die lang vervlogen middag, toen zijn vader hem meenam om kennis te maken met het ijs.''
Volgens de luisteraars van Radio 1 is deze eerste zin uit Honderd jaar eenzaamheid van Gabriel García Márquez de mooiste literaire openingszin. Márquez haalde 37,5 procent van de stemmen en had daarmee een ruime voorsprong op de vier andere finalisten. De luisteraars bleken minder bij hun nekvel gegrepen door Orhan Pamuk (Het nieuwe leven), Margaret Atwood (Penelope), Erik Vlaminck (Quartertemperdagen) en J.D. Salinger (De vanger in het graan).
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:Literatuur in de krant
Herman Brusselmans - Guggenheimer in de mode
Nadat hij in de klassiekers De terugkeer van Bonanza, Guggenheimer wast witter
en Uitgeverij Guggenheimer al wild om zich heen had geslagen, vinden we
Guggenheimer nu terug als rentenier die meer geld heeft dan een normaal mens op
kan maken. In zijn vrije tijd ontfermt hij zich over z`n ex-vrouw Ellen en laat
hij zich door z`n chauffeur Jules rondrijden in een bolide uit 1934.
Guggenheimers hoofd loopt nog steeds praktisch altijd om. Zo vindt hij dat de
hedendaagse vrouw er bijzonder ongeïnspireerd gekleed bij loopt. Hij besluit om
daar iets aan te doen en richt derhalve de firma gfc op. Welnu, Guggenheimers
Fashion Company zal er wel even voor zorgen dat overal te lande de mokkels,
grietjes en ja, zelfs de wijven, eindelijk zullen beseffen waar het in de mode
van deze tijd precies om draait. Met behulp van z`n rechterhand Emmeke, z`n
ontwerpster Mufti Müsmuz, z`n poetsvrouw Debbie, en diverse andere vogels van
vreemd pluimage, zal hij het landschap van de vrouwenkledij tot ongekende
hoogten opfleuren. Op de enige echte guggenheimeriaanse manier werpt hij zich
weer op als het merkwaardigste en aantrekkelijkste romanpersonage dat de
Nederlandstalige literatuur ooit gekend heeft. Guggenheimer kwam, zag en
overwon, toegejuicht door de lezers van deze uitzonderlijke nieuwe roman van de
unieke letterengigant Herman Brusselmans.
Peter Verhelst - De allerlaatste Caracara ter wereld
In De allerlaatste caracara ter wereld is Victor Duval, arts, jaren geleden
aangekomen op een klein tropisch eiland, waar hij bevriend is geraakt met Patrix
Coriolan, priester, en met Madame, uitbaatster van een koffiehuis. Op een dag
gaat Cassandra Vital, een inheemse vrouw die haar geliefde aan de zee heeft
verloren, op het strand met haar rug naar het eiland staan. Wanneer er dan
plotseling vrouwen beginnen aan te spoelen `zoals de vissen en de dingen na een
storm`, is het uit met de rust en blijkt dat het verleden van Duval en de
geschiedenis van het eiland onherroepelijk met elkaar verbonden zijn. Peter
Verhelst is onmiskenbaar een van de belangrijkste auteurs in de hedendaagse
Nederlandse literatuur. De allerlaatste caracara ter wereld is even aanstekelijk
als het veelbekroonde Het geheim van de keel van de nachtegaal en even
betoverend als Tongkat.
Het tragische verhaal van de verleidelijke Caddy Compson, telg uit een ooit
vooraanstaande familie uit Jefferson, Mississippi, wordt verteld vanuit de
gefragmenteerde perspectieven van haar broers. Bij de drieëndertigjarige,
zwakzinnige Benjy vervagen drie decennia herinneringen aan zijn zus als warme,
verzorgende moederfiguur tot een overweldigende caleidoscoop.
De gevoelige Quentin zwerft als student door de vervallen buitenwijken van
Boston, gekweld door de schande die zijn zus heeft veroorzaakt en hoe hij de
eer van zijn familie had moeten redden. De bittere, harteloze Jason is vervuld
van een diepe haat jegens zijn illustere voorvaders in het algemeen, en zijn
verstoten zus in het bijzonder.
Ramona Ausubel - er is hier niemand behalve wij allemaal
Roemenië, 1939. Voor een geïsoleerd joods dorpje komt de oorlog steeds
dichterbij. Om het dreigende gevaar af te wenden en zichzelf te beschermen
besluiten de dorpelingen alle banden met de `oude wereld te verbreken. Onder
leiding van een jonge vrouw, een meisje nog, besluiten ze hun lot in eigen hand
nemen: tijd en geschiedenis zijn vergeten, hun dorp, dat op een schiereiland
ligt, is compleet van de buitenwereld afgezonderd. Maar natuurlijk haalt de
realiteit hen in. De jonge vrouw moet haar dorp ontvluchten en begint aan een
helse tocht om aan de oorlog te ontsnappen en haar leven en dat van haar
kinderen te redden, op weg naar een hoopvolle toekomst. Ramona Ausubel betovert
de lezer met haar woorden maar brengt hem ook in verwarring. Er is hier niemand,
behalve wij allemaal is een fabelachtige, bij vlagen hartverscheurende roman.