Eentje is te weinig en drie is teveel Vastgoed Centrale BVBA
08-02-2015
De officiële seizoensopener !!!
Eindelijk hebben de tubes het wegdek van Diepenbeek, Kortessem en Borgloon aangeraakt. Jill Peeters voorspelde 7° C en droog weer, het sein om naar buiten te trekken. De gelukkigen van dienst Christophe L, Jöran en Raoul hadden om half 11 afgesproken te Kortessem om het nieuwste gadget uit te testen. Raoul had uit de Decathlon speciale plakkers meegebracht om de voeten gedurende 5 uur warm te houden. Dit moest getest worden. De cameraploeg van "ook getest op mensen", was te laat, waardoor het trio de rit maar aanvatte. Over de kasseinen van luimertingen, ging het aan een rustig en gezapig tempo richting Diepenbeek centrum. Om de laatste twijfels weg te nemen wou Jöran nog even bij Bollen stoppen. Jammer genoeg was Esther er niet om hem op andere gedachten te brengen. De keuze is dus definitief, de transfer naar Wilier wordt zaterdag aanstaande geofficialiseerd te Salden. Onze fotograaf gaat mee om dit op plaat vast te leggen. Na deze broodnodige stop werd het tempo iets de hoogte ingejaagd. De grens van Diepenbeek met Beverst werd opgezocht, met een eerste tussensprint tot gevolg, er werd gesprint op 't Reitje Brug. Volgens de betrouwbare statistieken van Strava, ging Raoul hier met de punten lopen. Jöran die nog in gedachten verzonken was, sprintte niet mee. De bandenkleur en keuze hielden hem nog steeds bezig. Via de Helstraat, waar er op nummer 72 niemand thuis was, ging het richting Vliermaalroot en Guigoven naar de heuvelzone (getuige de foto) te Gors en Jesseren. Zammelenberg stond op het menu, hier haperde Strava eventjes, waardoor we u geen tijden kunnen doorgeven. Jammer maar helaas. Via Overrepen hebben de Hasseltsesteenweg terug richting Kortessem genomen. Hier stond de wind pal op kop. Het was nog te vroeg op het seizoen om al waaiers te trekken, bijgevolg zijn we samen terug richting Kortessem gereden, waar Christophe de Kapittel spurt bergop won. We klokten na 2 koffie's en warme choco's ,voor de Hector's onder ons, af op een 46 km. Het gemiddelde lag bedroevend laag op 21,3 km/u. De toon is gezet, volgende afspraak donderdag aanstaande op Terlaemen.
Al dagen en weken spreekt menig Pedal Power renner over het parcours wat hij voor de voeten geworpen gaat krijgen bij de 3 daagse Stoumont. Gisteren viel dan uiteindelijk het verdict van de organisatie. Deze driedaagse wordt er één op "hoog" niveau, voor elk wat wils: de berggeiten, de stoempers, de soepele klimmers en vooral de karakterklimmers. Aan ieder om zich in een categorie te murwen.
Enige duiding is wel vereist, waarom de "3- daagse Stoumont"? De gemeente Stoumont heeft een grote inspanning geleverd om deze rittenkoers en tegelijk ook Pedalpower naar Stoumont te halen. Bijgevolg lijkt het dan ook duidelijk dat als bij wijze van wederdienst de organisatie de start en eindstreep in deze Ardense gemeente en zijn deelgemeenten legt. Zo kan het inderdaad dus ook! Over naar de orde van de dag dan.
Dag 1 Rahier- Trois Ponts- La Gleize- Stoumont- Remouchamps- Aywaille- Rahier- 71 km - 1345 Hoogtemeters
"A walk in the park" of "say hello to your worst enemy", de meningen zijn verdeeld, doch staat buiten kijf dat over deze leuke opener, fel zal nagekaart worden. Een pittig middenstuk in Remouchamps zal hier het kaf van het koren scheiden. Hier moet je het niet in je hoofd halen om na de Redoute en de Chambralles het eventuele gat met de leiders toe te rijden. De handafdruk op je gat volgt ( handafdruk door het duwen), want de Havelange en Xhierfomont loeren om de hoek.
Côte de l' Ancienne Barrière- 4,7% gemiddeld- 4,8 km- 137 klimpunten
Côte de Mionfosse- 7,9% gemiddeld- 1,7 km- 120 klimpunten
Côte de la Gleize- 4,6% gemiddeld- 2,8 km- 98 klimpunten
Côte de la Vecquée- 4,9% gemiddeld- 6,3 km- 211 klimpunten ( ca. 3 km op dit traject bijgevolg 105 klimpunten)
Côte de la Redoute- 9,5% gemiddeld- 1,5 km- 182 klimpunten
Côte de Chambralles- 8,2% gemiddeld- 1,9 km- 177 klimpunten
Côte de Havelange- 5,2% gemiddeld- 2,9 km- 105 klmipunten
Côte de Xhierfomont- 5,8% gemiddeld- 2,9 km- 130 klimpunten
Dag 2 Stoumont- Trois Ponts- Stavelot- Francorchamps- Spa- La Reid- Stoumont- 82 km- 1831 Hoogtemeters
De koninginnerit, met als hoogtepunt de Stockeu. Diegene die al fietsend het standbeeld van Eddy Merckx behalen, zullen later als helden ontvangen worden. Selfie's zijn hier toegelaten. Vervolgens volgen nog de Rivage en de La Reid. het is dus zaak om direct uit de roes van onoverwinnelijkheid te komen en de focus terug op de weg te leggen. Hier zullen ongetwijfeld grotere tijdsverschillen worden opgemeten.
Côte de Xhierfomont- 5,8% gemiddeld- 2,9 km- 130 klimpunten
Dag 3 Stoumont- Trois Ponts- Stavelot- Stoumont - 87 km- 1439 Hoogtemeters
In het roadbook wordt deze étappe omschreven als "de ideale afsluiter". Hier verwacht men ook geen grote tijdsverschillen. Doch met de Côte de Rosier en de Xhierfomont in de laatste 15 km, zou hier een late uitval wel succesvol kunnen wezen. Hier worden de prijzen verdeeld, hier liggen de bloemen.
Cöte de Brûme Sud- 9,7% gemiddeld- 1,5 km- 188 klimpunten
Côte de Saint- Jacques- 4,3% gemiddeld- 4,7 km- 136 klimpunten
Côte de Wanne- 5,2% gemiddeld- 3,5 km- 265 klimpunten
Côte de Rosier- 6,1 % gemiddeld- 3,9 km- 215 klimpunten
Côte de Xhierfomont- 5,8% gemiddeld- 2,9 km- 130 klimpunten
Na dit drieluik zal wederom duidelijk zijn, wie zal moeten investeren en wie een jaar lang glorieus zal kunnen rondrijden. De organisatie hoopt op een faire en ook propere driedaagse.
Plaats van afspraak was "La Vache Qui Suisse", waar de verzamelde wereldpers zich had genesteld, voor de onthulling van het ploeglogo en de hoogverwachte ploegvoorstelling. Bij mondjesmaat sijpelden de acteurs binnen en deden zich te goed aan een nieuwigheid "e Vacheke". Het ploegdiner, wat zou vooraf gaan aan het officiële gedeelte, begon reeds in mineur. De voorzitter cancelde de afspraak, aangezien hij nog bij de Vikingen in Scandinavië vertoefde. Christophe S, diende ziek forfait te geven. De overige teammates verkozen een menu op basis van zonnebloemolie en kip, varkens en rundsvlees. De saladbar, werd ook meermaals bezocht. De discipline was bij de meesten wel degelijk aanwezig, de sausjes zoals look, en tartaar werden grondig afgezworen. Je zag dat de focus al lag op het komende seizoen. Er werd natuurlijk ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om stages en dergelijke te plannen. Zo viel ook in de wandelgangen te horen dat J. G. van fietsconstructeur zou wisselen, hij zou de Ridley stal verlaten voor het Italiaanse Wilier. De papieren rompslomp zou nog lopende zijn. W.V daarentegen zou zijn focus gelegd hebben op een Ardennenoffensief, hij piekt dit jaar naar Luik Bastenaken Luik, en zou daarvoor de hulp van C.L. hebben ingeroepen, deze zou zich bezighouden met de logistieke ondersteuning, het poetsen van de fiets van W.V. T.Q zijn doelen liggen waarschijnlijk later op het seizoen, aangezien hij kwistig omsprong met de Zwitserse saus, hij heeft nog tijd voor de opbouw te verzorgen. R. B. tenslotte heeft een slechte winter achter de rug, en zou zonder problemen, dit jaar een rol van knecht opnemen. Tot zover de roddels die de Grinta zeker zullen halen. De nieuwe energydrank " e Vacheke" viel ondertussen in de smaak, over een verdere samenwerking, wordt in de komende weken samengezeten. Ondertussen was J.G. aan zijn volgende schoteltje kip begonnen. Na het diner nestelden de hoofdrolspelers zich tussen de menigte. Iets later op de avond, kwam de voorzitter dan toch nog de honeurs waarnemen. Hij kon de aanwezige journalisten verblijden met enkele "scoops". De ploeg zou vanaf heden 01/02/15 juridisch worden bijgestaan door G.M., en de renners kunnen vanaf vandaag ook beroep doen op een psychologe T. C. Haar eerste taak zal zijn om W.V. mentaal klaar te stomen voor zijn grote doel in 2015. Voorzitter R.S. wist ook nog te melden dat een nieuw persmoment er weldra zal aangekomen, het had iets met sponsorbudget te maken. Na de offïciële plichtsplegingen werd er gezellig nagekaart over de economische problemen die toch iedereen bezighouden. Er mag niet vergeten worden dat iedereen "timbers" kan plakken, luidde het besluit. Omstreeks 2 u verliet de ploeg het etablissement, en werd er op aangeven van T.Q. nog aan teambuilding gedaan in club Artist. Dit was weliswaar geen concurrerende wielerclub, zoals het meerendeel verwachte, maar een club in de zin van dansen en drinken. Dit viel bijgevolg zwaar tegen, maar aangezien er nog fans waren is het gezelschap toch tot 4 u hier gebleven.
De fotoreportage die door onze fotgraaf werd gemaakt volgt.
Aangezien het zonnetje zich deze middag een paar keer liet zien, en het voornamelijk droog bleef in onze contreien, werd op het laatste ogenblik beslist om aan de "opbouw" richting Stoumont te werken. De drie dappere krijgers van dienst Christophe, Tony en Raoul begaven zich richting Zolder, met als doel op hartslag toertjes te draaien. Toine had zijn voorzorgen genomen, hij zou geen kou lijden. Hij had tevens gehoord dat werken in laagjes afslankte. We nemen even de tijd om laag per laag te bekijken. Eerst een t-shirt, dan een thermisch onderlijf, een lange blouse, een windblokker en daarop nog eens een fleece. Even herhalen het was 6° C, praktisch windstil. Soit, hij heeft gene kou gehad.
De eerste toer reden we gezamenlijk tot aan de klim, toen kwam het peloton ons tegen aan een snelheid van rond de 40 km/u. Die mannen waren de opbouw al duidelijk voorbij. In de afdaling richting de chicane volgde Toine niet meer. Anderhalve toer verder beslisten Christophe en Raoul dan toch maar te wachten op hem. Tevergeefs. De minuten tikten meedogenloos door, en door het stilstaan vroegen ze zich af of een derde laagje ook niet beter was geweest. Renners, toeristen, recreatievelingen, heren, dames, ouderen, jongeren passeerden hun maar geen Toin te bespeuren. Dan maar even in tegengestelde richting gaan kijken aan de tribune. Inderdaad de rit zat er na anderhalve ronde op voor de onfortuinlijke koukleum. Was het een hongerklop, zadelpijn, toch gepakt door de kou of de benen niet goed? Neen. Gewoon ne schrik gepakt in de afdaling, wist hij te vertellen.
Bijgevolg werd er kostbare tijd verloren door Raoul en Christophe, waardoor zij ook maar afklopten op 32 km. De afwezigen moeten zich nog geen zorgen maken, het gemiddelde lag rond de 24,5 km/ u, nog niks zorgwekkends dus.
Nagekaart werd er in Sint Job te Bolderberg centrum. Gespreksonderwerp de Tifo " Red or dead".
Op 4 januari spraken Jöran, Willy en Raoul af om 2015 goed in te zetten. Plaats van afspraak was Kapermolen te Hasselt. Jöran had extra goede voornemens, hij kwam met de fiets van Genk af, en had zelfs een nieuw jasje gekocht. Voor Willy was dit een thuismatch hij was eveneens met de fiets naar het zwembad afgezakt. Raoul was niet zo gedreven en had de auto genomen. er werd al vlug beslist om zoveel mogelijk bospaadjes te vermijden omwille van de gladheid. We zouden langs het kanaal tot Veldwezelt rijden en dan langs Bilzen- Vliermaal enz. terug naar huis. Het was 1°C en mistig. Over "zéér bekend" terrein (langs de Demer) begaven we ons langs de Coca Cola naar het kanaal. We reden het sas aan de Cola omhoog. Raoul de stuntpiloot, had zich voorgenomen om in 2015 minder te vallen, en bleef op een veilige afstand van de twee koplopers. Boven aan het sas beslisten we dan toch om tussen de huizen te blijven, en het kanaal links te laten liggen. Richting Godsheide centrum dus. Willy wou voor de eerste rit zijn troepen veilig over de gladde wegen loodsen, en vroeg aan eerste luitenant Jöran, waar Raoul bleef, waarop Jöran prompt zijn nek ( en blijkbaar ook stuur ) naar links zwierde om om te kijken. Het spiegelgladde wegdek verloor de voeling met de Vredestien tubes, met een smak van jewelste tot gevolg. Een geschaafde broek en enkele blauwe plekken zouden het gevolg zijn. Zijne nieuwe "Northwave jacker " bleef per geluk intact.
Zeer behoedzaam werd er aan een slakkentempo verder tussen de huizen gefietst. De lol was er al af, doch het beste moest nog komen. Via Rapertingen, Diepenbeek kwamen we op grondgebied Kortessem. Het was al lang duidelijk dat de weg ook hier er spekglad bijlag. Willy kreeg het idee om ene te gaan drinken. Aangezien de drankhuizen in Kortessem pas om 10 u openen, reden we richting Wintershoven. Bij Ludo in café Welkom is het wel hanenzingen op zondagmorgen, maar er zal wel een tafeltje vrij zijn dacht Willy. Ludo begroette ons hartelijk en de eerste koffie was voor onze nieuwjaar. Toen Jöran de tweede tournée wou betalen merkte hij op dat hij met een platte/ geplette banaan in zijn achterzak zat. Hilariteit alom. Raoul die met een leegloper bij " Schreurs " was aangekomen pompte een half bommeke in zijn achterband, in de hoop zo thuis te geraken. Een volgende stop aan het Raedhuys, wegens nog te gladde wegen liet ons beslissen om de strijd hier te staken. Bijgevolg Jöran terug naar Genk, Willy naar Hasselt en Raoul te voet naar huis.
De rit werd toepasselijk de platte banaanrit genoemd. Het lijkt duidelijk dat er geen gegevens inzake km en snelheid, laat staan cadans worden gepubliceerd over deze rit.
Er was eens een jongeman van 36 jaar uit Genk die, aangezien hij nooit aan sport had gedaan, het nodig achtte om aan zijn conditie te werken. Hij kocht zich een fitnessbike en begon toertjes te maken. Hij spoorde vrienden aan om ook te fietsen, doch hielden zij steeds de boot af. Enkele maanden later ging een voetballer uit Kortessem dan toch overstag. Hij voelde nl. dat "zijn carrière" op zijn laatste benen liep, en dat een nieuwe soort van beweging nodig was. Na enkel ritjes afzonderlijk te hebben gedaan spraken de twee jeugdvrienden op 1 mei 2013 af, om samen met nog 2 andere bekeerlingen, eentje uit Diepenbeek en eentje uit Rapertingen, een ritje te maken. Een mooi zicht was het. Vier fietsers en vier soorten fietsen ( een fitnessbike, een MTB, een hybride en een koersfiets). Na 35 km hadden ze hun neergeplant op het terras van Den Alver in Diepenbeek. Snode plannen werden gesmeed en vooral werd er gelachen met de wielertoeristen met al hun technische snufjes. Zo zouden zij nooit worden!!!
De week erna waren ze al met vijf. Een vastgoedmakelaar uit Tongeren, haalde "zijn stuk oud ijzer" ook terug van de zolder en liet onmiddellijk tekenen van zijn stuurvaardigheid zien. De weken en maanden erna pikten ook nog het broer van de vastgoedmakelaar, die ondertussen sponsor was geworden, een bezetene verekeringsagent en een zwaarduwende treinconducteur aan.
Dit bonte gezelschap doopte zich tot Pedalpower!
Nu, 6 fietsen, 4 GPS toestellen, 2 cadansmeters, 10 tallen banden en CO2 bommekes, een aantal toertochten en een fietsweekend te Mettet later, staat Pedalpower voor de start van het seizoen 2015.