Met een aangekondigde 4 à 6 Bf liet ik Horta , de slechtste haven van de Azoren tot nu toe achter mij . De ruime wind joeg de boot in een rot vaart , maar
nog voor de oversteek echt moest beginnen was de wind weg , 0 Bf . Klassiek de zee kleurde donker een paar mijl voor de boeg , dus 5 Bf van de andere kant .
De zeilen stonden al klaar .Het spelletje was nog niet voorbij , in de amper 20 mijl oversteek draaide de wind nog eens 90° oost zodat uiteindelijk
Vila toch onder halve wind en schuimende zee kon worden aangelopen . Het stabiele hoog druk gebied der Azoren is niet altijd even stabiel .
Een paar honderd meter voor de haveningang werd de motor gestart en de zeilen gestreken en toen viel de motor onherroepelijk stil . Wat hebben we nu ?
Er zat geen beweging in , dus opnieuw zeil omhoog om niet op de rotsen terecht te komen . Even oproepen via de marifoon , kanaal 16 ....en nog eens...en ....
geen antwoord. Dit verwonderde mij ten stelligste van de anders zo plichtsbewuste José.( later bleek dat José een weekje op vakantie was ) Dicht aan de kust ,
dus maar met GSM , nummer 112 gebeld , het geval uitgelegd en ze gingen doen wat ze konden en mij terug bellen .Met hangende staart belde het loodswezen mij terug
veel verontschuldigingen , maar een sleep via hun diensten zou 700 euro kosten ." Nee bedankt , ik kom wel op zeil binnen !" Dit was even bluffen want in de
mini-haven van Vila was dit echt niet mogelijk zonder ongelukken te veroorzaken . Mijn voorstel om de bevriende Duitsers op te zoeken werd met gretigheid aanvaard .
Die Herrschaften waren echter andere makkers gaan ophalen in Angra ( Terceira) , afwezig , doch een lokale visser wou mij graag een handje (lijntje ) helpen
en dit voor een prikje . Deze visser bleek vlug mijn vroegere buur in de jachthaven te zijn en werkte op het ....loodswezen .
Alles viel uiteindelijk mee , een dieselleiding zoog lucht , het schroefje wat aangespannen ... opgelost . Na een dergelijk voorval moet het loodswezen de
zeewaardigheid van de boot komen checken vooraleer je terug mag vertrekken . Dus even buiten varen met ...mijn buur de loods-visser en terug binnen .
Stempel , handtekening en alles OK . Bij mijn vraag of ik nu hun radio mocht controleren werd eens groen gelachen .Maar ach , who cares , dit zijn de Azoren ,
Europa is veraf , de problemen worden hier opgelost onder kameraden en niet via de administratie . Voor Belgie is dit een stap terug of ... een enorme
sprong vooruit , hoe je 't maar bekijkt .
Ik hou van deze eilanden !