Ik weet niet op wiens initiatief, maar ik vermoed dat de directeur van de SLM een pijpje mee wilde roken. Ik las bovenstaand artikel en vroeg mij al na de eerste regels af vanwaar de drang van deze meneer om in zijn hoedanigheid van directeur van "onze nationale trots", te moeten reageren op het drama in de Alpen. Erg genoeg dat wij er als mensen eens te meer op worden gewezen dat de wereld een steeds engere plaats wordt om te vertoeven. Dat anderen vaak genoeg menen God te moeten spelen en hun medemens de dood in jagen en/of meenemen. Het gebeurt helaas steeds vaker en steeds gruwelijker. Het moet ons hopelijk doen beseffen dat nu meer dan ooit, het in een fractie van een seconde voorbij kan zijn. Het kostbaarste dat wij bezitten, ons leven, kan in een fractie van een seconde voorbij zijn. En niet omdat het ons lot is. Wat een simpele uitleg. Nee, omdat één of andere gek besloot nog gekker te doen op een bepaald moment. Misschien wel zijn gekste en laatste moment, en afgrijselijk genoeg ook het laatste moment van anderen. Het nieuws volgen is sinds jaar en dag een kwelling, maar wil een mens op de hoogte blijven van het een en ander dat doe je het maar. Vertwijfeling, afgrijzen en een beetje angst als gevolg.
De waarom vraag stellen we niet eens, want dat antwoord blijft ons schuldig. Dat brengt mij terug naar het gewauwel van meneer de directeur van ons aller SLM. De rode draad welke door zijn gammele verhaaltje ging was dat zoiets bij de SLM niet zal kunnen gebeuren. Want de onderlinge controle is goed, grmlmpgfff blablabla. Dit zou ons heel blij moeten maken. Deze opbeurende verklaring. "Grote maatschappijen zijn zeer prestatie gericht en individualistisch." Oei hier schiet mn intelligentie tekort. Want mi no grabu a uitleg disi. In ieder geval niet in verband met hetgeen er is gebeurd in de Alpen. Toch kijkt hij uit naar de richtlijnen, die na evaluatie van de ramp, gegeven zullen worden om in de toekomst herhaling van zo een drama te voorkomen.
Ik vermoed dat er ook richtlijnen bestaan voor wanneer vluchten vertraagd zijn en de kist aan de grond moet blijven. En passagiers huiswaarts moeten keren, met het advies de media te volgen in verband met hun noodgedwongen uitgestelde vertrek. Er bestaan ook richtlijnen voor het uitbetalen, wanneer de passagier buiten zijn schuld om niet kan vertrekken, omdat bijvoorbeeld er weer een technisch mankement is geconstateerd aan de machine. Of, Lord have mercy, wanneer honderden passagiers worden gedupeerd omdat de president van het land van de national carrier gebruik wenst te maken. Of wanneer de kist wordt gecharterd naar Cuba voor parlementsleden en hun zieke familieleden. Kent u die richtlijnen? Meneer de directeur?
Ik zou zo nog een poosje door kunnen gaan, maar dat heeft geen zin want ik heb reeds lang besloten niet meer met de SLM te vliegen. Onbeschofte behandeling bij een vertraagde vlucht was mij een druppel teveel en heeft gemaakt dat ik de half zure KLM stewardessen en het afgezaagd eten van de KLM verkies boven "Geloof in eigen kunnen". Want a bribi no deh moro. De KLM weet ook te vertragen, maar dan wordt het ongemak op korte termijn verzacht met uitbetaling van waar je als passagier recht op hebt. Bij de SLM heb ik mn mooiste deuntje gefloten want geen cent kreeg ik. Ik floot ernaar. Dus moet ik vertragen, dan het liefst bij Blauw en niet bij Rood/geel.
Oh ja de directeur had het ook over een piloot die weigerde te vliegen omdat zijn collega dronken was. Dat om te illustreren hoe goed de onderlinge controle functioneert binnen het team. Wat goed zeg! Yere noh driko, dat is een normale reactie. Is niet eens vermeldenswaard. Wij horen dat liever niet. Dat een piloot het in zn SLM kop krijgt dronken achter de knuppel te gaan zitten met de bedoeling sma ptyin over de oceaan te vliegen? Un law noh? Of kunnen jullie niet helpen? Hebben jullie zulke gasten in dienst? Meneer driko als je een pijpje mee wil roken kijk dan goed welke tabak je erin stopt hoor want jouw verhaal was in het geheel overbodig en raakt kant noch wal.
Een drama kan overal ter wereld gebeuren. Gekken heb je overal. Dronkelappen ook, gezien uw eigen verhaal. Enne. . . . is die drungu kil destijds ontslagen? Als wij het eenmaal over het BELEID hebben bij de SLM. U verkondigde trouwens trots dat de directie geheel achter de piloot stond, die niet met een dronken collega wilde vliegen. Maar mi gado, verwacht u hiervoor een pluim? Sorry, alleen uitzonderlijke daden krijgen een pluim.
Ay en vorige week was de SLM weer een dag vertraagd. Laten we zeggen hoe meer vertragingen, hoe minder kans dat er zich een drama afspeelt. Ik schrijf dit op en denk, shit, nee dit is wrang. Maar ik laat 't staan. Want dit stomme verhaal van de SLM directeur heeft danig op mn zenuwen gewerkt.