Iedereen welkom op ons wekelijks
woensdagavond-ritje.
Samenkomst aan de sporthal van Laarne en vertrek om 18u30 stipt.
Zoals u ziet wordt "de finale" plaatselijk gereden.
Geert Schepens
We verzamelen om 8u voor een ritje in Bornem.Bij aankomst op het kerkplein begint het
lichtjes te druppelen, maar geen nood, we rijden toch met de wagen.Even voorbij Lokeren begint het serieus door
te regenen, bijwijlen zelfs te gieten.Na de droogte van de voorbije weken is een beetje regen meer dan welkom,
maar ik had het toch liever na de middag gezien.De goesting om te fietsen van deze morgen
slaat om in twijfel om te starten, en
niet bij mij alleen.We hebben nog maar
net de E17 verlaten richting Temse, als Jan W en Ann rechtsomkeer maken
richting Kalken.Mietjes!!!Bij aankomst in Bornem is het nog een beetje
aan het miezeren, en besluiten Geert S en Davy P om ook niet uit te
pakken.Watjes!!!Jurgen ziet het ook niet echt zitten, maar
Karine laat zien wie thuis de broek draagt, dus starten zij wel.Ikzelf zit ook met de nodige twijfels maar
laat mij toch overhalen.Ik start zelfs
met de A-kes: Rudy R, Rudy V, Dirk DB,
Stefan I, Gert V en Frank VDS, maar besluit om aan de splitsing te kiezen voor
de 56 i.p.v. de 72 km.Ronny V, Johan VH
en Jurgen V houden de dames Nadine en Karine gezelschap.Kort na de start krijgen we al een eerste
technisch stukje.Op zich stelt dit niet
veel voor, maar doordat het zo kort na de start ligt, troept alles een beetje
samen, en kan er niet deftig doorgereden worden, waardoor bijwijlen toch enkele
gelegenheidsrijders in de problemen komen.Eens deze hindernis voorbij kunnen we terug verder, en ik draai tot mijn
grote voldoening goed mee met de bende.Mijn geluk is echter van korte duur, want na nog geen 8 km krijgen we al
de splitsing 56-72.Mijn besluit staat
echter vast, dus verlaat ik mijn gezellen en vervolg de rit in mijn eentje op
eigen tempo.Een iets rustiger tempo, zodat
ik ten volle van het prachtige parcours kan genieten.Een heel leuk stukje was het 2e
technisch gedeelte.Een bosje met
smalle, kronkelende wegeltjes, slingerend tussen bomen en struiken.De regen van het voorbije uur maakte de
paadjes bijwijlen onberijdbaar, maar wel echt genieten.We krijgen ook nog het Lippelobos, het domein
Kasteel dUrsel en het Nonnenbos voorgeschoteld, het een nog mooier dan het
ander.Kortom, de afwezigen hadden weer
maar eens ongelijk.Nu ook nog dit
verslagske tot een goed einde gebracht is iedereen content, al heb ik bijwijlen
het woordje bijwijlen misschien een keertje teveel gebruikt.
Er is een rit
in Zottegem, echte modderfokkers rijden per velo naar ginder. Anderen kiezen om
een half uurtje later met de auto te vertrekken.
Yvan haalt
voor de eerste maal zijnen nieuwen fiets van stal, een schoon machien met alles
erop en aan.
Hij wenst
niet direct de grote beproeving te doen, want mogelijks moet er hier of daar
nog wat bijgeregeld worden.
Als goede
buurman, heb ik Yvan ook beloofd om samen een plaatselijke rit te doen. Ook
Axel T is van dat gedacht. Met drie Olympia fietsen gaan we van start. We weten
enkel nog niet goe naar waar we zouden rijden, we kiezen dan toch maar voor den
bos in Wachtebeke.
De nieuwe
fiets van Yvan laat zich goed bollen en hijzelf heeft er zin in, daarbij nog
wat voordeel van de wind en het gaat goed vooruit. Ook Axel doet het bijlange
niet slecht.
Bij het
terugkeren langs de Moervaart komt Axel ook naast ons rijden (de baan is breed
genoeg). Ik vraag hem dan ook of hij nog wat form overheeft om nog een omweg te
maken.
Zodoende
rijden we nog door naar de Kruiskapel in Eksaarde. De nieuwe fiets is dan
direct op verschillende terreinen getest, behalve op modder (ver te zoeken door
de droogte) en op tegenwind. Het laatste stuk (van Eksaarde naar huis) is
tegenwind, maar dan blijf ikzelf voorop rijden. Zo komen we toch aan een goei 70 km.
In de beize
gaat ons geluk verder. Verjaardagtraktaties van Yvan, mezelf en Pascal L.
gebakken spek van Jo R, al lopend gebracht van Uitbergen (hij zweet meer dan
velen die gefietst hebben). Hij heeft dan ook nog eens een blok aan zijn
elleboog (tmoet nie altijd aan het been zijn).
Van vrijdag 29 april tot zondag 1 mei gingen een aantal modderfokkers op weekend. De mannen trokken naar Houffalize, de vrouwen naar de Vlaamse Ardennen. Hier enkele foto's : zoek de verschillen.....
LAARNE - Naar
aanleiding van de Sigmawerken in de Kalkense Meersen zijn er een aantal
wegen en dijken onbruikbaar voor doorgaand verkeer. Om buurtbewoners en
recreanten een veilig alternatief te bieden, werd een bewegwijzerde
fiets - en wandelomleiding uitgewerkt.
U kan de folder downloaden of een folder afhalen in het gemeentehuis, bib of sportdienst.
De meevallende prestaties van de voorbije weken geven mij
net genoeg courrage om een tandje bij te steken en samen met de grote mannen
met de fiets naar Erpe-Mere te rijden.Bij aankomst op het kerkplein, een minuutje voor acht uur is het echter
nog zeer kalm, enkel Jan en Rudy V zijn al op het appèl.Weinig ruggen om mij achter weg te steken
dus, gelukkig beginnen even na achten de duiven toch te vallen:Davy, Patje, Luc, Mario, Dirk DB, en als
laatsten Rudy R en Rudy DC.Deze laatste
is normaal een van de vroege vogels, maar had blijkbaar gisterenavond nog
andere verplichtingen.Bij het vertrek
zegt hij dat hij zich wel achteraan zal zetten, kwestie dat we niet teveel last
hebben van alcoholische en andere dampen.De 2 andere Rudys zetten zich vooraan, en ondanks de wind op kop halen
we vlotjes 32, 33km per uur.Mario en ik
volgen in het wiel, maar na een tiental km worden we aangespoord om zelf een
stukske kopwerk te doen.We houden het
tempo op een tactische 18 per uur en worden als snel voorbijgereden door Patje
en Jan.We hebben ondertussen ook nog
het gezelschap gekregen van Frank VDS, die even voorbij Uitbergenbrug was
ingepikt.Rudy V zit van achteruit
richtlijnen te geven, en zegt dat we even verder rechtsaf moeten. Bij het eerste gaatje dat Jan ziet slaat hij
af, waarop Rudy zegt dat het de volgende afslag maar is.Blijkbaar had Patrick dat niet gehoord, en
net als Jan terugkomt slaat hij rechtsaf en missen ze elkaar op een haar
na.De laatste km richting inschrijving
begint het al licht glooiend te worden, en op de klimmetjes beginnen de
kemphaantjes al een beetje gas bij te geven, met als gevolg dat ik voor we aan
de rit beginnen al een cartouche kwijt ben.Onmiddellijk na de start gaat het zoals gewoonlijk vollen bak, en het
lukt maar met moeite om mijn wagonnetje aan te pikken, maar er zijn er nog die
het lastig hebben.Een kleine pauze zou
welkom zijn, en na een 5-tal km worden we op onze wenken bediend.De achterband van Rudy V lag waarschijnlijk
niet goed gemonteerd en vliegt van de velg, gelukkig op een recht stuk en dus
zonder erg.Terwijl de band opnieuw
gemonteerd word, besluiten Mario, Luc, Frank en ikzelf op een iets gematigder
tempo verder te rijden.Het blijkt
echter niet het dagje van Mario te zijn, want na problemen met zijn
kilometriekske en later met de voorrem, verlaat hij ontmoedigd het
parcours.Waarschijnlijk zullen de benen
en het koppeke ook niet super geweest zijn.Ondertussen zijn door het oponthoud de anderen ook terug bijgekomen en ben
ik de volgende die eraan moet geloven.Tussen de stofwolken zie ik de rest voor mij steeds kleiner worden, en
het duurt tot aan de bevoorrading voorik ze weer op normaal formaat zie.Wanneer ze weer aanstalten maken om de tocht te vervolgen, zeg ik dat
het voor mij welletjes geweest is, en dat ik kies voor de 42 i.p.v. de 55
Km.Rudy DC en Davy volgen mijn
voorbeeld.Als we aan het einde van de
rit het laatste stukje zandweg afwerken ( ik heb er ondertussen al een half
kilootje van binnen ) komen we Frank ook nog tegen.Hij koos ook voor de 42.Terwijl we staan te wachten op de rest, zien
we in de verte nog een Modderfokker afkomen.Het blijkt Dirk H te zijn die ook met de fiets vanuit Kalken gekomen was
maar vroeger was vertrokken om ook de 55 te rijden.Na een kwartierke wachten beginnen we toch
serieuzen dorst te krijgen, waarschijnlijk van als dat stof, en aangezien Frank
toch niet mee gaat naar De Beize, offert hij zich op om te wachten op de rest,
zodat wij huiswaarts kunnen vertrekken om onze groten dorst te lessen.Op de terugweg hebben we de wind in de rug,
waardoor het ons zonder de vaste kopmannen toch lukt om het tempo tussen de 35
en 40 per uur te houden.Bij een
oponthoud aan verkeerslichten merkt Davy op dat we aan deze snelheid
waarschijnlijk niet meer zullen bijgehaald worden omdat zij dan wel 45 zouden
moeten rijden.Bij de nabespreking
vernemen wij dat zij bij momenten de 50 haalden.Op het terras worden we algauw vergezeld door
de mannen en vrouwen die de verplaatsing maakten met de wagen.Zij waren met 4: Jurgen en Johan, en de dames
Karine en Nadine.
Ivan.
Repliek Mario :
Maar allez jongen!
Ik zat met een lossende achterband. Dat is waarom ik naar huis moest. Niet voor
het koppeke, of piepende rem of kilometriekske.
herbeginnen met dat verslag, nonde!
Een deel van de mannen is gaan koersen in de Ardennen en
een deel van de dames is ook de pist in.De achterblijvers worden via den blog uitgenodigd voor een ritje in
Dendermonde.Ondanks de vele afwezigen
verzamelen we toch met 17 op het kerkplein waarvan slechts 2 met de wagen, dus
stelt zich een logistiek probleem.Voor
wie niet mee kan met den auto naar Dendermonde stellen we een plaatselijk ritje
voor richting Wachtebeke en de befaamde Sidmarbossen van Rudy DC.Maar de solidariteit bij De Modderfokkers is
zodanig groot dat iedereen besluit om plaatselijk te rijden.De plaatselijke dames zijn met 3:Christine DS en schoonzussen Christelle en
Petra.Wij vertrekken met zn veertienen
noordwaarts, maar na een eerste lusje in domein Puyenbroek besluiten Guy R,
Geert B, Frank en Svevo H af te haken en
een korter ritje af te werken.Zo
blijven we nog met 10 over: Rudy DC, Pascal L, Luc K, Axel T, Zeno H, Mario V,
Dirk H, Davy P, Thomas B en ikzelf.In
afwezigheid van de vaste kopmannen neemt Rudy het meeste kopwerk op zich,en het
moet gezegd worden dat hij dit verdienstelijk doet.Eenmaal in de Sidmarbos aangekomen voelt hij
zich weer helemaal in zijn element en kunnen we een half uurke genieten van de
vele wegeltjes en kronkeltjes tussen de dennenbomen.We hebben ondertussen ook nog een gastrijder
op sleeptouw genomen en als we even wachten om de boel te laten samenkomen,
komt hij zich voorstellen.Net als ik
hem wil vragen waar hij tussen al het zand dat we al te verteren kregen nog aan
al die modderspatten op zijn benen komt, zie ik dat het eigenlijk tatoeages
zijn dus hou ik maar wijselijk mijne bek.Bij het verlaten van de bossen zeg ik hem dat we nu huiswaartsrijden, naar een cafeetje waar je nog een
pintje kan drinken voor maar 80 cent.Het water komt hem in de mond, maar hij besluit toch maar de andere kant
op de gaan.Richting Kalken houden we er
een deftig tempo op na, en hoewel Axel al een tijdje op zijn tandvlees zit,
blijft hij toch moedig stand houden.Hij
verdient dan ook de prijs voor doorzetting en volharding.Al mag hij die gerust delen met Zeno H, die
pas op de brug van Hussevelde zijne patat krijgt en nog maar met moeite boven
raakt.Ondertussen hebben we ook de 4
afvalligen terug te pakken.Die waren
onderweg nog een kapelleken tegengekomen, t Kapelleken bij Marc Fiers in
Doorslaardorp, en hadden daar een kleine pitstop gemaakt.We rijden langs de Zomerstraat naar De
Schorpioen en op het laatste stuk zijn er nog een paar die het nodig vinden om
ne keer rap te rijden alvorens moe maar voldaan van een welverdiend aperitiefke
te kunnen genieten.