Was je aangesloten in 2015 dan heb je een mail gekregen om
je lidmaatschap voor 2016 te verlengen.
Het volstaat om 28 euro over te schrijven ( of 33 euro voor
een familievergunning ) op het rekeningnummer van de wielerbond Vlaanderen :
IBAN: BE83393028200215 - BIC:
BBRUBEBB met vermelding van het OGM-nummer dat iedereen
kreeg per mail !!!
De kaart
van 2015 mag je na betaling ook in 2016 blijven gebruiken. Je krijgt geen
nieuwe kaart.
Hou er rekening mee dat het noodzakelijk is om
voor 15/12/2015 je vergunning 2016 te betalen om het eerste nummer van
Cycling.be 2016 te ontvangen.
Via de WBV Login
krijg je een overzicht van je persoonlijke gegevens zoals die bij Wielerbond
Vlaanderen gekend zijn.
Je krijgt ook te zien tot wanneer je lidmaatschap nog
geldig is en wat je eventueel moet doen om je lidmaatschap te verlengen.
Zodra je
lidmaatschap voor 2016 in orde is, kan je hier ook je mutualiteitsattest
2016 afhalen.
Hoe kun je je
gegevens nakijken?
Surf naar www.wielerbondvlaanderen.be/login. Vul je barcodenummer in
dat je terugvindt op je vergunning en klik op 'Volgende'. .
Nieuw in 2016 is de
gratis inbegrepen fietsbijstand ! zie link
Een tweetal minuutjes voor half negen rij ik een verlaten kerkplein op. De kermis van vorige week is al opgekraamd, en er is nog gene ene modderfokker op t appèl. Een minuutje later krijg ik het gezelschap van Dirk De Boever, de enige die nog op tijd is. En dan beginnen de duiven een voor een te vallen: Jan Willems, Mario Vaneechoutte, Rudy Rogiers, Jo Roels, en dan ineens, twee tegelijk op ene velo. Allez, dat denk ik toch, maar het blijkt Danny Fack te zijn die net terug is van een weekske vakantie en bijgevolg niet al te scherp staat. Hij probeert nog dat zijn spannend truiken komt door een wasbeurt op 60 graden, maar er zijn wel degelijk wakilookes bij. Zijn aansluitend tenueke maakt zijn rondingen duidelijk zichtbaar. Ik schat zo nen 85-B, al is ne kleine C ook best mogelijk. Als uiteindelijk Luc Krick er ook nog bij komt zijn we compleet voor een paar uurkes leute (afzien) op zondag voormiddag. We zijn nog maar halfweg Den Boombos als er iemand omkijkt en roept dat we nog niet compleet zijn en er nog twee achtergebleven zijn. Bij nader inzicht zien we dat ze achter Danny zijne rug verstopt zaten. Rudy en Jo nemen het kopwerk richting Wieze voor hun rekening. Rudy op souplesse, en Jo euh ook. Eens de inschrijving achter de rug, en een stukske Callebaut chocolade achter de kiezen kunnen we beginnen aan het ritje. Een schoon toerke met hier en daar toch een paar glibberige stukskes. De straffe mannen vlammen daar gewoon door, maar ik neem liever niet teveel risicos, waardoor ik na elke technische passage een stukske moet inhalen. Ik besluit wijselijk op eigen tempo voor de tocht van 30Km te rijden, zodat de anderen zich ne keer kunnen uitleven. Dat eigen tempo blijk toch nogal mee te vallen, want geruime tijd zie ik de rappe mannen toch nog voor mij uitrijden. Net als ik denk dat ze voorgoed uit zicht zijn, zie ik Mario aan de kant een beetje schaapachtig naar zijne velo staan kijken. Ik vraag staat ge in panne, neenjk zegt hij. Ik weer rijdt gij dan ook de 30?. Hij dan ha bajaajk dan zekerst. En wijle weg. De volgende die we oprapen is Jo. Die had wel risicos genomen en zijn stuurmanskunst toch een beetje overschat. In een om poging mee te gaan met de straffe mannen moest hij zijn overmoed bekopen met nenfermen duik. Ondertussen ook nog een beetje piekdraad gevlochten, met als gevolg een gescheurde broek. Even later, aan de bevoorrading komen we de rest ook weer tegen. Net als wij terug willen vertrekken voor het tweede deel van ons rustig ritje, en een al even rustige terugweg naar Kalken, zeggen Rudy en Co dat ze toch ook maar voor de korte toer kiezen om toch niet te laat terug te zijn. Jan voegt er nog aan toe dat we dan evengoed voor die kortere rit een beetje kunnen doorrijden. Ik antwoord hierop JAN WILLEMS, GIJ ZIJT NE #@§*..£, of zoiets. Het vervolg van de rit valt al bij al nogal mee en het lukt vrij vlot de rest te volgen. Het is Jo die de weerbots van zijn tuimelperte moeilijk verteerd krijgt, en hier echt zijn parcours niet vindt. Op een gegeven moment spelen we hem zelfs kwijt, en het duurt een tijdje voor hij de eindmeet bereikt. Voor de terugweg naar Kalken zet Rudy zich op kop en trekt alles op een lint. Iedereen zoekt een rug om zich uit de wind te zetten, achter die van Danny kunnen er zelfs twee. Op de Scheldedijk in Uitbergen krijgen we een voorligger op zijn koersvelo in t vizier en daar moeten we natuurlijk naartoe. De snelheid gaat naar de 40Km/u en het begint hier en daar kraken. Het moment om toch maar een beetje te vertragen zodat de gelosten terug kunnen bijkomen. Mario, sociaal als hij is, waagt toch nog de sprong tot in het wiel van die gast, en rijdt zo van ons weg. Toffe gasten hé, die West-Vlamingen. Hij blijft zelfs voorop tot in den Boombos, en net als hij zich begint op te maken voor zijn triomftocht, de eerste keer in al die jaren bij De Modderfokkers, als eerste te arriveren, vindt Rudy het welletjes. Hij schakelt een tandje bij, plaatst een versnelling, en rijdt in ene trok naar Mario. Er op en erover, ik denk zelfs dat Mario er een vallingske zal aan overhouden. Bij aankomst aan De Beize kleurt het terras al blauw. Niet alleen door VLD-er Andy De Cock, maar ook door een hele bende Modderfokkers die hun tochtje al volbracht hadden. Ik probeer niemand te vergeten. 5 Dames: Nadine, Annemie, Karine, Sabine en Nancy, en ook nog Johan VH, Kenneth, Guy R, Johan P, Rudy V en Jurgen V. ( ook Els C, die was al naar huis )
Ivan.
Heu, ik wil ook nog een woordje placeren, meer bepaald over Danny. Mario.
Danny rijdt voor me. Zeg, Danny man, zo zie ik wel niets van het parkoers, hé, zeg ik. Sorry, Mario, antwoordt Danny, maar het heeft ook voordelen hé, als ik voor je rijd. Ah, hoezo dan wel?, vraag ik. Wel zegt Danny: dan is het parkoers mooi effen gerold. Danny zal een groep apart oprichten, zegt hij, omdat we teveel met hem lachen. Met zijn volume is die groep met hem alleen dan al rap gevuld. Met hem en AL zijn vrienden evengoed, maar dan is hij nog altijd alleen in zijn groep. Even verder rijden er een paar voor ons en die zijn bezig over een van hun maten: geen domme, maar een hele lompe. Ha ja, antwoordt Danny op die mannen, wij hebben ook zo een, ene Mario en een West-Vlaming bovenop. Van achter Danny riposteer (!) ik: en we hebben zelfs nog een ergere: den dikke, domme Danny, noemen we hem.
Even verder valt plots de ene na de andere windmolen stil om dan te herpakken. Wat gebeurt er? Ha ja, Danny passeert en vangt al de wind weg. Nog even verder roept Danny: ho, er zijn er 2 achtergebleven, maar meteen daarna is het opgelost: Ha nee, zegt Danny, ik kon ze niet zien door mijn eigen dikkigheid. Aan de bevoorrading ziet Danny een mens die hem al lang niet meer gezien heeft en ja, warempel, het eerste dat die mens zegt: Amai, Danny, hij zijt ook nogal verdikt, zeg.
Maar jij ziet me toch nog graag hé, Mario?, vraagt Danny, met van die zielige lodderoogjes Ja hoor, Danny, antwoord ik: je weet toch wel dat ik het altijd al voor dikke gehad heb. Het slechte nieuws is dat we je lidgeld gaan moeten verdubbelen, Danny. Het enige modderfokker-reglement stelt immers duidelijk: Leden zwaarder dan 130 kilogram betalen dubbel lidgeld.
En zo blijven we allemaal DIKKE vrienden! Wieze wieze wies bom bom.
Jan behaalt zijn 2de podiumplaats van het
seizoen of was het nu drie? J
Jan
is mei begonnen mtbikecoach, tijdens de kennismakingsgesprek in Fosse D'ourthe
( Houffalize) was het duidelijk dat op korte termijn hij wou knallen in Malmedy
op de 65km.
Met een mooie 3plaats.
Daarna was zijn tweede piek voorzien voor
augustus gedurende 3weken.
Bataille
des Ardenne
Chouffemarathon
Houffamarathon
De eerste wedstrijd was mentaal de moeilijkste om
dat deze een chrono was had Jan geen flauw idee van waar hij zich bevond qua
plaats.
Iedereen kon starten wanneer hij wou dus geen had geen referentie voor
zichzelf.
Hij had ook een foutje gemaakt op vrijdag ( twee dagen ervoor) die
hij niet snel meer zal maken voor een volgende belangrijke wedstrijd.
12de
plaats algemeen bij master ( geen onderscheid master 1 & 2)
Zijn tweede wedstrijd, Chouffemarathon, moest hem
beter liggen. Zijn gevoel en vooral mentaal door een muur gegaan om te strijden
geven een mooie tweede plaats op.
Hij gaf niet op en won zo de sprint. De
eerste plaats bij master 2 is trouwens ook de winnaar algemeen ( elites in
begrepen).
Dus een zeer straffe prestatie van Jan! En een 2de podium van het
seizoen!!!
Zijn laatste wedstrijd van zijn piekperiode II was
op papier zijn allerbelangrijkste maar het parcours lag iets minder bij zijn
mogelijkheden.
Na alweer zeer diep te zijn gegaan behaald hij een 4de plaats.
Mooie anekdokte was dat hij wel op het podium stond na de wedstrijd
maar 1dag
nadien de organisatie gezien had dat er een foutje was in de uitslag.
Een zeer mooie drie weken waar zowel Jan als mezelf
vooral lessen uit hebben geleerd voor volgende wedstrijden ( wat zijn sterktes
en zwaktes).
Al zullen die pas voor 2016 zijn. Jan is op wedstrijd-verlof
smile-emoticon Wel nog enkele trainingen met vrienden en mtbclinics,
om zo nog
zijn techniek naar volgend niveau te brengen ( ook al is die supergoed, je
limieten moet je altijd verleggen).
Zijn gedrevenheid om wedstrijden te rijden is zo
groot. Zijn karakter is enorm als je zijn hartslagwaarden zou bekijken hoe lang
hij in het rood
( zelfs niet ver van zijn maximum) rijdt tijdens wedstrijden
maakt hem nu net ietsje meer.
Zijn motto: je kan kapot zitten en je kan
helemaal kapot zitten...
Zijn tweede wedstrijd, Chouffemarathon, moest
hem beter liggen. Zijn gevoel en vooral mentaal door een muur gegaan om te
strijden geven een mooie tweede plaats op. Hij gaf niet op en won zo de sprint.
De eerste plaats bij master 2 is trouwens ook de winnaar algemeen ( elites in
begrepen). Dus een zeer straffe prestatie van Jan! En een 2de poduim van het
seizoen!!!
Zijn laatste wedstrijd van zijn piekperiode II
was op papier zijn allerbelangrijkste maar het parcours lag iets minder bij
zijn mogelijkheden. Na alweer zeer diep te zijn gegaan behaald hij een 4de
plaats. Mooie anekdokte was dat hij wel op het poduim stond na de wedstrijd
maar 1dag nadien de organisatie gezien had dat er een foutje was in de uitslag.
Een zeer mooie drie weken waar zowel Jan als
mezelf vooral lessen uit hebben geleerd voor volgende wedstrijden ( wat zijn
sterktes en zwaktes). Al zullen die pas voor 2016 zijn. Jan is op
wedstrijd-verlof smile-emoticonWel
nog enkele trainingen met vrienden en mtbclinics, om zo nog zijn techniek naar
volgend niveau te brengen ( ook al is die supergoed, je limieten moet je altijd
verleggen).
Zijn gedrevenheid om wedstrijden te rijden is zo
groot. Zijn karakter is enorm als je zijn hartslagwaarden zou bekijken hoe lang
hij in het rood ( zelfs niet ver van zijn maximum) rijdt tijdens wedstrijden
maakt hem nu net ietsje meer.
Zijn motto; je kan kapot zitten en je kan
helemaal kapot zitten...
Een groep Modderfokkers vertrekt vandaag
op weekend naar Bloso Gaverbeek en dit tot zondag.
Andere Modderfokkers fietsen plaatselijk
op vrijdag 19u en zondag 8u30.
Beenhesp met
frietjes Gratis aperitief Zondag 7 juni 2015 vanaf 11u30 Schieting vanaf 14u30 Plaats: Parochiale Vrije Basisschool Kalken Prijs Volwassenen: 12 Inschrijven tem 4 juni 2015 bij:
Hubert Roels :
tel. 09 367 51 35
André De Rycke : tel. 09 367 65 55
Chris Bambust : tel: 09 367 55 25
Dirk De Wilde : tel. 09 367 62 38
Luc Cackebeke : tel. 09 367 51 43
Guido De Meyer : tel 09 367 59 99
Bracke Abel : tel. 09 367 91 05
zaterdag 4 april : Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen zondag 5 april : toertocht te Sinaai of plaatselijk ritje starten aan Kalkenkerk om 8u30 of 9u maandag 6 april : toertocht te Zele 't zonhoekje starten aan Kalkenkerk om 8u30. of rit van de Calckine ( op de weg) Starten aan de Skala om 8u30
Gisterenavond naar een feestje geweest dus niet teveel geslapen, maar toch de courage gevonden om een toerken te gaan fietsen. En geloof het of niet, bij de eerste pedaalslagen voel ik het al, de benen zijn goed. Misschien begin ik de vruchten te plukken van mijn dagelijks fietsritje naar het werk. Ook al is het maar een goeie 6.5km enkel, dat zijn er toch een goeie 65 per week. Ik word echter snel met de voetjes terug op de grond gezet, want als even vooruit kijk zie ik grote broer Rudy ook net aanzetten. Ik mag meteen alles uit de kast halen om in zijn wiel te raken. Wonder boven wonder lukt dit nog ook, maar toch al een cartouche verschoten. Ik vraag me wel af of ik zo laat vertrokken ben, of dat Rudy zo vroeg is. Bij aankomst op het kerkplein wordt alles duidelijk. Ik zie dat ik een tweetal minuutjes vroeger als anders aankom, dus was ik wel degelijk ietske later vertrokken. ( klinkt niet logisch, maar als je Rudy zijn tempo kent begrijp je het wel ). Stonden ons al op te wachten: Jan Willems, Gert Vergult, Axel Troch en Rudy De Clerck en Geert Schepens. Kwamen er nog bij: Jo Roels, en Luc Krick. We vertrekken met de fiets naar de toertocht in Belsele, waar we ter plaatse wel zullen zien hoeveel kilometerkes we er nog bij doen. Normaal kies je dan voor de kortste weg naar ginder, maar je kan evengoed al een opwarmerke meepikken, zoals de kasseien van de Vogelzang. Meteen gaat alles op het lint, en vallen er hier en daar al wa gaten. Ook in de wegelkes richting heiende blijft het goed vooruit gaan, en als we het kerkhof passeren besluit Axel op eigen tempo verder te rijden. We pikken hier en daar nog een stukske veldwegel mee, passeren ondertussen de bevoorrading van de rit, en komen van een 25-tal Km op de teller aan de inschrijving aan. Eens aan de echte rit begonnen, gaat het tempo nog een snokske omhoog, en van de goede benen van deze morgen is al niet veel sprake meer. Meer zelfs, het is pompen of verzuipen, en enkel met af en toe ne goeien duw van Rudy slaag ik er mee moeite in om in het wiel van de rest te blijven. De anders zo leutige wegeltjes door de Waasmunsterse bossen worden nu een echte kalvarietocht. Alsof dat nog niet genoeg is, begint het materiaal ook nog tegen te pruttelen. De versnelling schakelt niet goed, en mijn voorfrein is al een tijdje aan het piepen. Tijd om te stoppen is er niet, en het is pas aan de bevoorrading dat ik eens aan mijn voorwiel kan voelen, en effectief, het draait voor geen meter. Nie moeilijk dat ik zo zit te sterven. Na een spoedinterventie van onze club-mechanicien en stukske banaan mee ne koek kunnen we weer de fiets op. We hebben dan al een goeie 65Km in de benen, en tot mijn grote vreugde wordt er besloten om van hieruit richting Kalken te fietsen. Het veloken bolt al heel wa beter, en het lukt nu vlot om de rest te volgen. Freewheelend naar huis, denk ik bij mijzelf, maar dat is zonder Rudy gerekend. Hij trakteert ons nog op een stuk Durme-dijk van Waasmunster tot in Zele, een dikke 6Km afzien. Eens die verteerd zijn, lukt het om af en toe een babbelke te slaan, en vertrouwt Gert mij toe dat ook hij de vermoeidheid begint te voelen. Ik stel voor hem een beetje te duwen, omdat ik toch al een tijdje in het lichtroze rij in plaats van het donkerrood, maar dat zou toch een beetje de omgekeerde wereld zijn. Aan het begin van de Gaverstraat zet Jan zich op kop om de eindspurt aan te trekken, en brengt het tempo vlotjes boven de 40 per uur. Alsof dat nog niet genoeg is, neemt Rudy op zijn gemakske over tot enkel Luc het wiel kan houden. Echt gespurt heb ik niet, zegt hij , enkel wa rapper gereden. Bij nazicht op zijn GPSken blijkt wa rapper toch meer dan 53Km/u te zijn. Zelf zag ik ook een 5-ken vooraan mijn kilometriekske verschijnen, net genoeg voor een deugddoende 3e plaats. Zou ik dan toch mijn spurtersbenen terugvinden?
Zondag 22 maart -toertocht te Belsele starten om 8u30 -Ename Classic afspreken met Kenneth of Johan VH .... -plaatselijk ritje starten om 9u aan Kalkenkerk
Beloofd:
Annemie ik zal eens een verslagske schrijven. En ja, belofte maakt
schuld, zegt men. Al komt niet iedereen zijn gemaakte beloftes na, maar
hierover gaan we geen preek meer houden ;). Om 9 uur aangekomen op het
dorpsplein, allé het was eigenlijk 2 na negen. Een 3-tal, Tom VDB, Mario
en Karel hadden geen geduld en waren al vertrokken richting Gullegem. Tja
, ze hebben gelijk, ik was te laat. Johan Poelman en Jo Roels bleven mij
opwachten om een ritje langs de weg te doen. Johan met zijn nieuwe vélo
en dunne bandekes en Jo Roels in zomeroutfit, ook met zijn zo goed of nieuwe
vélo. Ik denk dat Jo wat last heeft van wintertenen, want hij heeft zijn
winterschoenen nog aan. En de rit begint richting Gavere. Van
minuut 1 was het duidelijk, het zou een ritje wielkeszuigen worden.
Eén en ander wordt voor mij duidelijk nadat we de Scheldedijk halfweg
tussen Wetteren en Melle op een 300 meter voor ons het andere 3-tal zien
rijden. Johan en Jo vonden het van bij de start nodig om al een
krachtinspanning te leveren en het gat toe te rijden. Jammer, een
grooooote groep wielertoeristen van Laarne besloten lek te rijden en met hun
massa in de weg te blijven staan, jammer toch Al die inspanning voor
niets. Eens in Melle rijden we langs de zijkant Mellebrug op. Vanaf
dan alleen maar haantjesgedrag. En van dat haantjesgedrag word ik
moe. Elk groepje, al waren het MTBers of coureurs, ze moesten voorbij
gereden worden. Pfff ik had mijzelf een rustig zondagritje beloofd.
Maar goed, in Bottelare valt het allemaal een beetje stil, Johan moest al eens
stoppen voor wat extra suikers en er waren geen andere fietsers in de buurt om
naartoe te rijden. Tijd om even op adem te komen dus. Het
Heuvelland van Moortsele komt in de buurt en ik zeg tegen Jo, spaar u maar een
beetje want straks gaat het omhoog. Jo antwoordt: klimmen da kanne kik
goe, der ister maar ene die mij deraf krijgt. Jo mispakt hem een beetje
aan het klimmetje en van de gelegenheid van zijn niet gereden ritten de
voorbije weken en al zijn aan het genezen zijnde ontstekingen, maak ik gretig
gebruik. Ik mocht toch ook eens schitteren hé. Het volgende
klimmetje ging Jo nog eens gaan, maar de wagons bleven aan den trein
hangen. Dju dat had hij niet graag. En zo gaan we verder.
Daarom pakte hij nog eens uit in Gavere voor de kuitenbijter en was hij
numero uno. Eenmaal aan de brug in Gavere draaien we rechts
het industriegebied in en dan den dijk op. Ik zei: Johan er komt
een mooi groepje achter ons om ons in te hangen. Neen zei Johan, wij
gaan het tempo zelf bepalen. Slaafs en af en toe met de tong op de kader
probeerde ik te volgen. Gezien ik toch al deels tussen mijn kader hing,
kon ik goed aflezen dat de snelheid varieert tussen 34 en 36 km/u. Eens
roepen helpt hoor, maar ligt dat aan de leeftijd of heeft het een andere reden
dat het zo snel vergeten werd, het duurde welgeteld 1 minuut en dan ging de
snelheid terug de hoogte in. In Zwijnaarde over de brug en direct rechts
terug langs het water richting Melle. Dijk, dijk, achterbanden en mijn
fietskader, dit is wat ik deze ochtend heb gezien. Verder heb ik voor de
eerste keer dit jaar kennis gemaakt met dorst, honger, zweetbuien, hoge
harstslag, verzuring en andere limieten . Toch mag ik besluiten dat we
aankwamen in de Beize met een mooi gemiddelde van 27.7 km/u en dat ik ondanks
alles niet naar de koers op tv heb geslapen JKenneth
Zondag 1 maart 2015. Als Stefan in de pen
klimt, dan ik ook. Inderdaad, ik wou het veldgevoel nog eens ervaren. Tenslotte
ben ik lid van de Modderfokkers en niet van de Calckine! Na weken op de weg te
hebben gereden en te hebben afgezien in kou en natte en op de klimmekes, aan
voor mij veel te hoge snelheden, nog eens tijd om het veld in te duiken. Ook al
omdat ik Karel had kunnen overtuigen om nog eens te rijen, maar dan mocht het
niet vroeger dan 9 uur zijn. Met 6 op weg naar Waasmunster, maar Johan P en
Kenneth VDZ haken al vlug af, ter hoogte van de Vogelzang. Ja, het ligt een
beetje vettig hier en daar, maar daar doen we het tenslotte voor hé en met het
mooie weer valt dat allemaal best mee, zulle, beste baanjeanetten. Zie, we gaan
eindelijk mijn nieuwe velo, een 29-er, uittesten, in het veld - waar hij voor
bedoeld is. Man, wat een machientje. In de Waasmunsterse bossen wissel ik eens
met de toch fantastische Canyon lichtgewicht 26-er van Karel, maar man: wat een
vierkante bak is dat nu in vergelijking met mijn twentyniner. Niet te geloven.
Karel is het er meteen mee eens. Karel kent daar wel goed zijn weg, zeg, in de
homoboskes van Waasmunster. Hoe verklaar je dat? We hadden onze nieuweling,
Bart Clinckspoor, op het hart gedrukt dat hij dicht bij ons moest blijven. Ik blijf
in het gat van Bart rijden, zodat hij van achter toch al zeker gedekt is. Bart
kan wel technisch goed overweg met zijn veloke, maar qua macht moet hij nog
veel kweken. Anderzijds, nog maar enkele weken geleden gleed hij onderuit en
hij brak zijn elleboog en ontwrichtte zijn schouder. En nu al weer op de fiets.
Een keiharde, uit het goede hout gesneden om modderfokker te worden.
Zie, er
is veel in de wereld dat mijn klein verstand te boven gaat, maar de historie
van die mountainbike-wielen, dat versta ik nu eens echt niet hé. Hoe lang maken
ze al mountainbikes? Een jaar of 25? Ik heb die nooit anders geweten of met van
die kleine wielen (26 inch diameter). Mij nooit afgevraagd waarom die wielen
kleiner moesten zijn dan die van een koersfiets (29 inch), en niemand anders
ook niet. Dat was gewoon zo. En dat zal dan wel zijn reden hebben, zeker?, zo
dachten wij. En zie, sinds een paar jaar: een nieuwe rage! Een nieuw inzicht! Een
fantastische uitvinding!!! Twentyniners: Grote wielen, t is te zeggen, gewone
grootte van wielen, gelijk van een gewone fiets. En zie! Dat bolt goddomme veel
beter. Maarre: Welke pipo is er dan indertijd op het gedacht gekomen dat MTB-fietsen
kleinere wielen moesten hebben? En waarom hebben al die andere pipos, den deze
inbegrepen, dan jaren rondgereden op velos met van die kleine wielen zonder
zich daar vragen bij te stellen? Waarom reed ik 15 jaar rond op een velo met
veel te kleine wielekes? Wie het mij kan uitleggen, heeft een bak Duvel te goed
(van Ivan).
Kwart
voor 11 en we zijn al op de terugweg als we nog het Molsbroek erbij nemen. We
kruisen een juffrouw die helemaal ingepakt is, behalve haar ogen. Tom denkt
meteen aan een Syriëstrijder en dat brengt mij op een mooi rijmpje:
Onker,
onker, onker. O wat is het donker!
Dom, dom,
dom. Ik heb mijn boerka andersom!
We zullen
nog een mooie aprés sport hebben, denk ik al, want binnen een half uurtje zijn
we in de Beize. Tommeke bommeke VDB rijdt echter plat. Ja, er lagen daar
mosselschelpen, zegt hij, dat zal het zijn. Hij rijdt nog 500 meter verder op
platte tube achteraan tot aan het café Het Breimachien, zodat we ene kunnen
drinken wijl we zijn band stoppen. Ik duw hem. Ho, maar het zal wel gaan hoor,
zegt hij. Dat weet ik wel, zeg ik, maar ik heb wel dorst zunne en zo gaat het
toch rapper. Ik vertel hem dat ik, sinds ik met tubeless rij, zo goed als nooit
nog platgereden ben. Ho, zegt Tom, maar mijn slappe banden kunt ge ook op 1
hand tellen. Tom trakteert, dankewel Tom. Band vervangen. Tommeke gebruikt een
bommeke om zijn band op te blazen, al heeft hij er wel schrik van (ik ook) - en weer op weg. Dat had je gedacht! Vooraan
staat hij nu ook zo plat als iet. Andere band. Rest van bommeke. Eindelijk, na
zeker 20 minuten, toch nog op weg. Eén kilometer verder: voorband weer plat.
Bijpompen. Eén kilometer verder: geen avans. Uiteindelijk band 3 opgeofferd en
gezien dat er, jawel, nog een stukske mosselschelp in de voorband zat. Daarmee
zijn Tom zijn handjes meteen volgeteld met slappe.
En dat is
dan ook de reden dat ik niet meer in de Beize geraakt ben, TOT MIJN ZEER GROTE
SPIJT. Het was ondertussen al 12 uur en dan staat het lekker eten van mijn vrouwke
ver klaar. Een mens moet zijn prioriteiten stellen in het leven, hé. Mario
Er is geen enkele mtb rit in de buurt. Er viel alweer heel
wat nattigheid de voorbije dagen en bovendien staat er een stevige wind. In
principe betekent dat dan dat Rudy R de troepen op sleeptouw neemt voor een
ritje op de baan. Niet iedereen is daar onverdeeld gelukkig mee. Mario bvb wil
zn nieuwe materiaal al weken een stevige vuurdoop geven. Hij vertrekt om 9 uur
met oude bekende Karel Verhoeven, Johan P, Kenneth, Tom VDB enBart voor een ploeterritje richting Waasland.
Dat wil zeggen tegenwind bij het weerkeren. De Beize was bijna leeg toen zij
toekwamen en Mario moest door al die modder zijn nieuwe materiaal direct gaan
kuisen zodat hij zelfs niet in de Beize is geraakt. Toch wel een zeurge ze die Mario.
Om half negen volgen Luc K, Yvan, Axel, Rudy DC, Gert, Jan W,Patrick R en ikzelf het spoor van RudyR richting Vlaamse Ardennen.Rudy besluit via Laarne langs Ten Ede naar
Melle te rijden om zo toch een beetje de wind te vermijden. Het blijft echter
knap lastig waardoor het aan de kop veel wisselt en 25 à 26 km/u de aangewezen
snelheid lijkt. Alleenbij de aflosbeurt
van Gert en Rudy komt Yvan vragen of zij die wind niet voelen. Even later merkt
Gert fijntjes op dat er achteraan inderdaad minder van te voelen is. Het is het
openingsweekend van de voorjaarsklassiekers en er is vandaag de omloop van het
Nieuwsblad voor wielertoeristen. Behoorlijk veel volk op de weg dus. Rudy kent
die streek echter op zijn duimpje en slechts af en toe zitten we op de drukke
wegen tussen de coureurs. Op het rond punt in Nederzwalm volgen we eveneens
de lokroep van de heuvelzone om even later de Molenberg op te vlammen. Na wat
draaien en keren, waarbij het niet echt stil valt en Axel zijn specialiteit;
dalen, nog eens demonstreert, volgt de Paddestraat. Rudy legt er hier serieus
de pees op waaraan er enkele mannekes met dunne banden een vallingske overhouden en er eentje wel 10 cm hoog springt van
t verschieten als we hem passeren.
In het terugkeren valt het niet meer stil en vanaf Balegem wordt er stevig
doorgereden. Op de Schelde dijk gaat de snelheid steeds hoger en hoger zodat 36
km/u op de langenend uitrusten
lijkt.
Heel sympathiek van Yvan om Rudy DC die wat vroeger moest terug zijn,te vergezellenen zo ons tafeltje in de Beize te bewaken.
Een deugddoend zonnetje maakt veel van de wind goed en het tochtje van net geen
80 km was weer dik in orde. Dus: LUTOSA, schatjes van patatjes: bedankt Rudy. Stefan
Omdat er de laatste tijd geen nieuwe ritverslagen binnen komen heeft Mario enkele oude verslagskes van onder het stof gehaald. Teksten die nog niet werden uitgetypt zijn nu toegevoegd aan de' file' met verslagen. Grappige anekdotes die voor sommigen toch wel een belletje doen rinkelen. In de linker kolom onder links ' uit de oude doos' En voor een keer hier : http://users.ugent.be/~mvaneech/MTB/Verslagen.htm