MARK MEEKERS
Inhoud blog
  • KRUIP IN JE PEN Poëziewedstrijd 2016
  • MARK MEEKERS publiceert 'SALTO VITALE'
  • MARK MEEKERS en de RED STAR LINE
  • MARK MEEKERS OP HET "WOORDFEES" IN NAMIBIË

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    POEZIE IS SOFTWARE VOOR DE ZIEL
    01-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUWE PUBLICATIES van MARK MEEKERS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mark Meekers (Marcel Rademakers) publiceerde twee nieuwe uitgaven:

    - Finale, uitgave van Concept, Brugge-Nuenen, 2011, 160 p., omslagontwerp H. Hogendoorn (ISBN/EAN 9789081679305).
    Mark Meekers leidt het thema van deze bloemlezing in: einde, ondergang in mineur en majeur, nieuw begin.
    Samen met Atze van Wieren selecteerde hij 142 gedichten, o.a. Juliën Holtrigter, Stefan Heulot, Ann Van Dessel, Karel Wasch, Gert J. Peelen, Deen Engels, Christina Guirlande, Martin Carrette, Achilles Cools e.a.

    - Verbarium, de mooiste gedichten uit 25 jaar Concept, uitgave van Concept, Brugge-Nuenen, 2011,
      96 p., omslagontwerp Marcel Rademakers (ISBN/EAN 9789081679312).
    Mark Meekers schetst een uitgebreid historisch overzicht van de Vlaams-Nederlandse literair-culturele vereniging Concept (1986-2011) en maakt een selectie uit de 4642 gedichten, die voor de jaarlijkse poëziewedstrijd werden ingezonden. Met o.a. Fernand Florizoone, Johan Van Oers, Mark Meekers (Marcel Rademakers), Patricia Lasoen, Gerda De Preter, Sylvie Marie, Juliën Holtrigter e.a.

    De publicatie kan besteld worden tegen de prijs van 12,50 euro plus verzendingskosten op het secretariaat van Concept: Suzanne Gossé, Kerkhofstraat 2, 8480 Ichtegem-Eernegem, (gossesu@hotmail.com).

    01-06-2011, 00:00 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Tags:literatuur, poëzie, Mark Meekers
    28-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JURYVERSLAG VAN DE 25-ste CONCEPT POEZIERIJS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op zondag 13 maart 2011vergaderde de jury van de CONCEPT POËZIEPRIJS, bestaande uit Riet De Bakker, Eke Veenbrand, Helma Michielsen, Atze van Wieren en Mark Meekers (Marcel Rademakers, voorzitter) te Eernegem. Suzanne Gossé nam het secretariaat waar. De jury verheugde zich over de grote belangstelling en de hoge kwaliteit van de ingezonden teksten. Ze beoordeelde 130 gedichten die aan de reglementaire voorschriften voldeden en anoniem waren ingezonden uit België en Nederland. Ze hield rekening met originaliteit, adequate verwoording van het thema "finale" en poëtische zeggingskracht.

    De eerste prijs gaat naar Juliën Holtrigter (Vianen) voor het gedicht "Het laatste huis". Het beschrijft magisch, gedreven en indringend de ondergang van onze wereld. Hij ontvangt een bronzen sculptuur van Jeffrie Devriese.
    De tweede prijs is voor Stefaan Heulot (Antwerpen) voor "Slotstuk". Het vers valt op door sober woordgebruik en het spel met klank, ritme en repetitieve elementen, met een slot dat teruggrijpt naar het begin zodat het gedicht in een ander daglicht komt te staan.
    De derde prijs wordt toegekend aan Ann Van Dessel (Wespelaar) voor "Zonder einde". Een gaaf, goed geconstrueerd gedicht dat helder en verhalend realiteit en verlangen mengt.

    Nog twee gedichten mochten op de waardering van de jury rekenen.
    De eerste eervolle vermelding val Karel Wasch (Amsterdam) ten deel voor "Finale".
    De tweede eervolle vermelding komt Gert J. Peelen (Amsterdam) toe voor het gedicht "Icarus".
    Alle laureaten ontvingen een kunstwerk als prijs.

    Mark Meekers (Marcel Rademakers), voorzitter van de Vlaams-Nederlandse literair-culturele vereniging Concept

    Bijlagen:
    concept20114.jpg (194.2 KB)   

    28-05-2011, 00:00 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Tags:actualiteit, poëzie, literatuur, Mark Meekers, Concept, Atze van Wieren
    26-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25-STE CONCEPTDAG 2011
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Zaterdag 28 mei, om 13.00 uur start de 25-ste CONCEPTDAG onder voorzitterschap van Mark Meekers (Marcel Rademakers).

    Deze samenkomst van Vlaamse en Nederlandse dichters zet in met een academische zitting
    waarop de voorzitter, de burgemeester en de schepen van cultuur het woord voeren.

    Daarop volgt de proclamatie van de 25-ste Concept Poëzieprijs. Een gekend Nederlands dichter wint,
    de tweede prijs gaat naar een aanstormend Vlaams talent.
    Na de pauze volgt een uitgebreid vrij podium, waarna een bezoek wordt gebracht aan de poëzietuin
    ('De Buzestove') in Eernegem.
    De dag wordt afgesloten met een dichtersdiner.

    Naast de obligate bloemlezing ontvangen de deelnemer gratis een publicatie
    met een historisch overzicht van 25 jaar Concept en een bloemlezing uit de poëzieprijzen.

    publicaties:
    - Mark Meekers - Atze Van Wieren, Finale, uitg.: Concept, Brugge-Nuenen, 2011, 160 p.
    - Mark Meekers, Verbarium, uitg.: Concept, Brugge-Nuenen, 2011, 96 p.




    Bijlagen:
    concept20113.jpg (166.7 KB)   
    concept20118.jpg (166.7 KB)   

    26-05-2011, 00:00 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:poëzie, actualiteit, Atze Van Wieren, Mark Meekers, Concept, cultuur
    22-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EEN NIEUWE DORPSDICHTER VOOR DOEL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Op zondag 20 maart presenteerden Annemarie Sauer en Mark Meekers (Marcel Rademakers) in het literair café "De Hopsack" de poëzienamiddag waarop de nieuwe dorpsdichter van Doel werd aangesteld. Mark Meekers las het juryrapport.

    JURYVERSLAG VAN DE DORPSDICHTERDOEL PRIJS 2011
    De juryleden Bert Bevers, Hilde Coolen, Paul Vincent en Mark Meekers (Marcel Rademakers) kwamen op dinsdag 11 januari 2011 samen te Antwerpen.
    Dianne Nuyts en Willem Persoon waren wegens ziekte verhinderd en maakten hun evaluatie schriftelijk over. Frank De Vos fungeerde als (niet stemgerechtigd) secretaris.
    De jury hield rekening met poëtische zeggingskracht, originaliteit en thematische verwoording. Nadat ze het evenwicht gevonden had tussen de beoordelingscriteria van "vorm" en "vent", was ze aangenaam verrast te kunnen vaststellen dat vier van de vijf nominaties naar dames gingen. "Wat een weelde!" riep een van de (zieke) juryleden uit, "je zou daarvoor aan de baxters willen gaan liggen. Driewerf uitroepteken!!!"

    Walter Simons viel op met het gedicht "Ruïnes", dat in een zeer barokke stijl blijkt geeft van een onstuimige doch eerlijke en onbevangen verontwaardiging.
    Het gedicht "Plan B" van Marie-Thérèse Van Aerdebrugge beschrijft op indringende wijze de eenzaamheid van de inwoners en het dorp en laat ondanks de sloop een raam open op uitzicht.
    In "Het huis is leeg" komt een dichteres aan het woord die rijkelijk de metafoor hanteert. Lies Van Gasse weet daarmee de sfeer van verlatenheid doelgericht te suggereren.
    Ann Van Dessel was manifest aanwezig met twee krachtige gedichten. Vooral "Kraakland" werd geprezen: de kordate neorealistische toon, scherpe observaties, een kritische blik en een sterke metaforiek maken er een beklijvend geheel van.
    Ook Hilde Van Cauteren schreef twee homogene gedichten. de jury verkoos "Voor D." boven "In D." Ze apprecieerde de sterke harmonische structuur, de directe taal en de rake tekening van het lege, doch levensvatbare dorp. Inhoudelijk sterk, met vlotte ritmiek, gedreven geschreven. helderheid en toegankelijkheid zijn een extra troef. Wie kan niet akkoord gaan met de slotzin: "Want hoe zot moet de zijn om een dorp te slopen / dat een haven was, voor mensen?" Een ontroerende klassieker in de DOEL-literatuur.

    In opvolging van Mark Meekers (Marcel Rademakers) (2007-2009) en Frank De Vos (2009-2011) wordt Hilde Van Cauteren voor de twee volgende jaren de nieuwe dorpsdichter van Doel. De jury wenst dat zij het mismeesterde dorp nog lang op de kaart kan houden.

    Mark Meekers (Marcel Rademakers), juryvoorzitter.

    22-03-2011, 00:00 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    Tags:Doel, Mark Meekers, Literatuur, Actualiteit
    18-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SHOCK WAVE

    SHOCK WAVE

    one wrinkle in the fur changed the sea
    into roaring tigers. fire-spitting
    reactors. roads off the orbit, the houses
    drifting on the foundations of water.

    classrooms become a morgue. the writing
    is in black chalk. no snowman fills
    the empty mirrors. from this no man's land
    only the splinters of cries stick out.

    tracks of runaway horses, the horse-
    men of the apocalypse thrown off. what
    cherry tree will ever dare to blossom here
    again? who can live in hollow words?

    and yet there is bier and birth.
    between debris and breaking earth's crusts
    a child is searching the sky for souls.
    airlifted, they sink back as flakes.

    Mark Meekers


    18-03-2011, 11:31 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Tags:Japan, poetry, Mark Meekers, earthquake, tsunami
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SCHOKGOLF

    SCHOKGOLF

    één rimpel in de pels veranderde de zee
    in brullende tijgers, vlammenspuwende
    reactoren. wegen van de baan, de huizen
    afgedreven op fundamenten van water.

    scholen worden lijkenhuis. er wordt met
    zwart krijt geschreven. geen sneeuwman
    vult de spiegels. uit dit niemandsland
    steken enkel nog de kreten als splinters.

    sporen van op hol geslagen paarden,
    de ruiters van de Apocalyps afgeworpen
    welke kersenbloesem durft hier nog
    bloeien? hoe in holle woorden wonen?

    en toch wordt er opgebaard en gebaard,
    zoekt een kind tussen steenbrokken en bre-
    kende aardkorsten de hemel af naar zielen.
    opgevlogen dalen ze weer als vlokken.

    Mark Meekers


    18-03-2011, 11:17 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Tags:actualiteit, Japan, tsunami, Mark Meekers, poëzie
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EINDFACTUUR


    EINDFACTUUR


    het hoofd verloren. enkel de ogen niet
    meegespoeld. hij weent zijn haren grijs.
    daar stond het huis. een flard behang
    of een hemdsmouw wuift uit de wand.

    een bankautomaat waar slechts angst uit
    af te halen is. zijn toyota geen blik meer
    waard. boeddha's, bacteriën, pianotoetsen,
    maar geen foto, geen schaduw of silhouet.

    alles van alles verloren. kamer na kamer,
    cabine na cabine opengebroken, breekijzers
    op wanhoop, om slechts dood te begroeten.
    hoe geliefde lijven onderscheiden van die

    rottende ravage, geest van slijk? alles in
    lijkenzak en as. koude vriest het tafereel
    voor altijd in. krijgt hij ooit nog vaste grond
    onder de voet, een haiku door de keel?

    Mark Meekers


    18-03-2011, 11:09 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Tags:Mark Meekers, poëzie, Japan, aardbeving, tsunami, actualiteit
    11-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PENNENVRUCHTEN POEZIEPRIJS 2011

    Op donderdag 10 februari 2011, tijdens een Valentijnsdiner, werd de Pennenvruchten Poëzieprijs uitgereikt in de ontvangsthal van de Universiteit Hasselt. De prijs is georganiseerd door de Universiteit Hasselt, Xios en de Provinciale Hogeschool Limburg.
    "Poëzie is bezinning op zijn ’s zondags. Een gedicht is een contactmiddel dat op een eigen wijze ideeën, intuïties, emoties, formuleert. Het suggereert, associeert, roept op, geeft een boodschap door op een dieper niveau dan het rationele. In die zin heeft poëzie de efficiëntie van een roos. Het gedicht  begint waar de woorden ophouden. Ik wens je die rustpunten toe, die sprekende stilte." Aldus Mark Meekers in zijn inleiding.
    Voorwoord, juryrapport en ingezonden gedichten zijn te vinden in de uitgave: Pennenvruchten, poëziewedstrijd, 2011, Hasselt 2011, 62 p.

    °
    JURYRAPPORT

    De juryleden Greet Hendrix, Ria Snellinx, André Janssens en Mark Meekers (voorzitter) kwamen op maandag 31 januari samen in de Universiteit Hasselt. Jee Kast was verhinderd en deelde zijn evaluatie schriftelijk mee. Johan Schoofs fungeerde als (niet stemgerechtigd) secretaris. De jury hield rekening met poëtische zeggingskracht, originaliteit, inhoud en verwoording van de vijftig ingezonden gedichten. Ze was blij verrast door de kwaliteit van de inzendingen. Na grondige bespreking besliste de jury unaniem om de eerste prijs, de Pennevruchten Poëzieprijs (2011) toe te kennen aan het gedicht “Winterse Wandeling” van Jolien Bruyninckx, studente aan de PHL. Het is een gevoelig liefdesgedicht dat opvalt door de beeldige metaforen, het aangehouden ritme en de structuur, die precies op de juiste plaats accenten weet te leggen. De contrasten, die tot in de slotzin volgehouden zijn, zorgen voor de spanning.

    De tweede prijs gaat naar het gedicht “Tussen zomer en herfst…” van Liesbeth Govaers, studente aan de UHasselt. Een gaaf en warm gedicht, met klassieke allures, dat op delicate wijze het levenseinde ter sprake brengt. Met zachte beelden, in alle eenvoud, maar gedragen en kleurrijk wordt de dood als een natuurlijk gegeven voorgesteld.

    Het gedicht “(  spatie)” springt onmiddellijk in het oog. Liselotte Dreessen, studente aan de PHL., verdient ermee de derde prijs. De lezer wordt bekoord door het spel van klanken, binnenrijmen en dubbele betekenissen. In dit origineel, taalvaardig spel van afstoten en aantrekken, worden afstandelijkheid en nabijheid nog beklemtoond door de efficiënte inzet van typografische middelen.

    “ Mag ik vragen…” zo begint het opgewekte, pretentieloze gedicht, dat een eerste eervolle vermelding verdient. De auteur is Vincent Vliegen, student van de UHasselt. Schijnbaar kommerloos tot aan de slotsnik. Prettig, vrolijk, vlot, met verkleinwoordjes en binnenrijmen, ongedwongen, pittig en schalks.

    De tweede eervolle vermelding wordt weggekaapt door Anne Bauwens, studente aan de PHL, met het vers “Vluchtig”.  De dichteres haalt een herinnering aan een vergane liefde op, tekent haar psychologie en eindigt in bitterheid. De jury had oog voor de parallelle opbouw en de gecamoufleerde gevoeligheid.

    °

    WINTERSE WANDELING


    Ik raap je
    woorden op als ze vallen en schrijf
    er verhalen mee in mijn hoofd. Laat ze gerust
    los

    want ik kan ze laten dansen in nieuwe zinnen die dan
    als een zondvloed van verloren lettergrepen
    weer
    aarzelend
    tot leven komen.

    Je mag ook tranen
    geven want
    niets is zo mooi

    als gevallen verdriet en dan huil ik je geen
    rivier van tranen maar
    bergen van ijs om elk kil woord dat
    viel.

    Als je dat wil, mag je ook zelf
    struikelen maar dan
    raap ik je
    niet op, nee.

    Ik zal naast je neerhurken en huilen
    om de woorden die je
    wel wou, maar niet kon

    uitspreken. Misschien zal ik ook
    lachen, en dan verzetten we
    bergen.

    Jolien Bruyninckx



    11-02-2011, 11:33 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (6 Stemmen)
    Tags:poëzie, Pennenvruchten Poëzieprijs 2011, Mark Meekers, Universiteit Hasselt, Xios, Provinciale Hogeschool Limburg
    22-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TENTOONSTELLING DANS-POEZIE

    Helemaal in de lijn van wat Mark Meekers (initiator) met Mengmettaal voorhad, stelt het dichtercollectief voor een drietal weken een dertigtal gedichten tentoon in het Danscentrum Aike Raes.

    Tussen de balletpassen door kunnen de dansers en ballerina’s gedichten lezen van o.a. Karel Sergen, Lieve Devijver, Luc Vandeborght, Mark Meekers (Marcel Rademakers) e.a. De gedichten leggen het accent op ritme en beweging. Ze werden vergroot tot schouwmantelformaat.

    Een tentoonstelling met schwung van tango tot draaiende derwisj!

    Danscentrum Aike Raes, Hollestraat 31-33, 3001 Heverlee, van eind februari tot Valentijn 2011.

    --

    HOOGSTE SPRONG

    tollende derwisjen

     

    wij eten geen glinster glas, slikken geen

    lemmeten. dansen, bidden met de voeten.

    mantel en schaduw afgeschud, klimmen langs

    de toonladders van de rietfluit, draaien als

     

    klei op een pottenbakkersschijf, klimmen

    langzaam langs de as van hiel naar hemel

    tot het trage rage wordt, de rokken open-

    waaien tot hagewinde, wervelstorm van wit.

     

    de armen strekken, trekken hun kringen als

    ringen rond planeten. de linkerhand zegent

    de aarde met licht dat de rechter- ontvangt.

    wij cirkelen op steeds ijlere stijglucht tot

     

    aan de nietigheid van een stip, tot de draai-

    kolk stokt, de tijd weer ademt. wij blijven

    sprakeloos met in ons hart het kloppende

    hamertje van de goddelijke goudsmid.

     

    Mark Meekers (Marcel Rademakers)


    22-01-2011, 00:00 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Tags:dans, kunst, poëzie, Mengmettaal, Mark Meekers, Marcel Rademakers
    10-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RUDY VAN MEEKERS: MONOGRAFIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Onlangs verscheen: “Rudy Van Meekers, schilder-pintor-painter”.

    Deze monografie belicht leven en werk van de Vlaams-Spaanse dichter en schilder Rudy Van Meekers (°1940), minder gekend in zijn regio van oorsprong (Vlaanderen/Antwerpen), des te meer geapprecieerd in talrijke tentoonstellingen in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Spanje. Zijn werk is een zuiver picturaal project dat licht en kleur als drager van het immateriële verkent.

    De auteur (Mark Meekers) is zelf beeldend kunstenaar (onder zijn eigen naam Marcel Rademakers) en leidde het werk in van meer dan vijftig kunstenaars, was curator van meerdere tentoonstellingen, schreef talrijke essay’s over kunst en literatuur in Nederlandse en Vlaamse tijdschriften.

    23 Zwart-wit-afbeeldingen en 9 illustraties in kleur verhelderen de tekst (86 pag.).

    Prijs (in België):17 euro (+ 3 € verzendingskosten) over te maken op rekening 000-0618809-46 (IBAN BE33 0000 6188 0946, BIC BPOTBEB1) van Rademakers Marcel, Leo Dartelaan 20, 3001 Heverlee met de vermelding “monografie Rudy Van Meekers”.

    Uniek kijk- en leesplezier!

     

    FLAPTEKST

    Rudy Van Meekers transcendeert het materiële en zichtbare met zuiver picturale middelen, zoekt gestalte te geven aan “het essentiële licht”. In Vlaanderen toetst hij de artistieke tendenzen van zijn tijd af en trekt naar Frankrijk om er zich te verdiepen in de natuur. Figuratie maakt plaats voor abstractie als enig adequaat middel om de essentie van leven en wereld te evoceren. Levensinzicht en artistieke uiting gaan bij Van Meekers hand in hand. Rond de eeuwwisseling zoekt deze originele, eigenzinnige, gedreven schilder het Spaanse licht op en komt zijn werk tot een boeiende synthese.

    www.marcelrademakers.be  //  www.dorpsdichter.be

    10-01-2011, 00:00 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Tags:mark meekers, schilderkunst, marcel rademakers
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MARK MEEKERS OP GEDICHTENDAG 27/O1/2011


    Ter gelegenheid van Gedichtendag wordt Mark Meekers uitgenodigd in de bibliotheek van de gemeente Zwijndrecht.

    Hij houdt een lezing over eigen poëzie, becommentarieerd en geïllustreerd met dia’s.

    Mark Meekers spreekt over poëzie, die voor hem “software voor de ziel” is, het wedstrijdencircuit, de kenmerken van zijn verzen, zijn inzichten over vorm en inhoud. Hij doet zijn “carrière” uit de doeken van wieg tot wandelstok en illustreert dit met gedichten. 

    Als beeldend kunstenaar (onder zijn eigen naam Marcel Rademakers) ligt het beeldgedicht -het gedicht bij het werk en het leven van een kunstenaar- hem nauw aan het hart. Hij toont een reeks dia’s, met een lijntje muziek, en draagt daarbij voor. Komen aan bod: Van Gogh, Camille Claudel (beeldhouwster), Gauguin, Rembrandt, Meunier (van de koperen mijnwerksmuntjes). Zij illustreren thema’s als: existentiële angst, vrouwenemancipatie, verlangen naar het paradijs, de zoektocht naar Licht, sociale bewogenheid. 

    Hij staat wat langer stil bij zijn bundel over de schilder van de Antwerpse haven: Eugeen Van Mieghem. Als eerste dorpsdichter van Doel verduidelijkt hij zijn standpunt over het verdronken dorp en brengt het poëtisch weer tot leven. Hij krijgt daarbij steun van Wannes Van de Velde. Als provinciedichter opent hij even een Vlaams-Brabants boekje. Hij leest enkele pikante teksten uit zijn recente bundel rond de verketterde tekenaar Félicien Rops.

    Tot slot toont hij zich als sociaal geëngageerd dichter en legt hij de vinger op asielbeleid, dierenmishandeling, kinderarbeid, fascisme, en hemeltergende miserabele toestanden in Afrika, zoals beschreven in zijn Tanzania-bundel.

    Donderdag 27 januari 2011 om 20.00 uur

    Bibliotheek, Binnenplein 1, 2070 Zwijndrecht. Inkom gratis.

    10-01-2011, 00:00 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Tags:gedichtendag, poëzie, lezing, mark meekers,
    01-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WAT IS POEZIE?


    “Poëzie is software voor de ziel” (Mark Meekers) / "Poësie is sagteware vir die siel" (Mark Meekers) / “La poésie est un logiciel pour l’âme” (Mark Meekers) / “carmina animae software” (Mark Meekers)/ “Poetry is software for the soul” (Mark Meekers) / “Poesie ist eine Software für die Seele“ (Mark Meekers) / 詩是靈魂的軟 (Mark Meekers) / “La poesía es un software para el alma” (Mark Meekers) / “La poesia è un software per l'anima” (Mark Meekers) / “A poesia é um software para a alma” (Mark Meekers) / “Poesia soul egiteko softwarea da” (Mark Meekers) / “паэзія гэта праграмнае забеспячэнне для душы” (Mark Meekers) / “La poesia és un programari per a l'ànima” (Mark Meekers) / “Poesi er software for sjælen” (Mark Meekers) / ”Runous on ohjelmisto sielu” (Mark Meekers) / “ποίηση είναι ένα λογισμικό για την ψυχή” (Mark Meekers) / “Költészet szoftver a lélek” (Mark Meekers) / “Puisi adalah perangkat lunak untuk jiwa” (Mark Meekers) / “Tá filíocht bogearraí le haghaidh an anam” (Mark Meekers) / “Ljóð er hugbúnaður fyrir sálina“ (Mark Meekers) / 詩は魂のためのソフトウェアで (Mark Meekers) / “Poeżija huwa softwer għall-ruħ” (Mark Meekers) / “Poesi er programvare for sjelen” (Mark Meekers) / “Poezja jest oprogramowanie dla duszy” (Mark Meekers) / “Poezia este un software pentru suflet” (Mark Meekers) / ”şiir ruh için yazılım” (Mark Meekers) / ”Poezija je programska oprema za dušo” (Mark Meekers) / ”Poesi är ett program för själen” (Mark Meekers) / “Mashairi ni programu kwa ajili ya nafsi” (Mark Meekers) / “Poezie je software pro duši“ (Mark Meekers) / “Thơ là phần mềm cho các linh hồn” (Mark Meekers)

    01-01-2011, 00:00 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Tags:poëzie, literatuur, Mark Meekers
    26-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mark Meekers op het KERSTCONCERT (Herent)


    Naar jaarlijkse traditie gaat op 26 december 2010 het KERSTCONCERT door in Galerie Hannah te Herent om 10.00 uur.

    Mark Meekers leest zijn gedichten rond vier thema’s: oorsprong en begin, geboorte en nieuw leven, verwachting en hoop, vreugde en dankbaarheid.

    Cello: Herman Van Puyenbroek (Kon. Vlaamse Opera Antwerpen, Nationaal Orkest van België)

    Piano: Lode Luts

    Ze spelen Paul Bazalaire, Henry Purcell, Jules Massenet, Miska Hauser, Anton Dvorak  , H. Ackermans, Emile Dunkler, Brahms, Kiselgof, Grieg, Beethoven en Fernand Bastin.

    Na afloop wijn en kaas. Deelname: 20 euro.


    *

    KERSTMIS IN RAVENSBRUECK 1943

     

    onderhuids smokkelde zij een engel binnen

    in de hel, baarde hem tussen oedeemzieke

    benen. hij werd niet voor de honden geworpen:

    zijn geluk had blauwe ogen, hennepen haar

     

    dat groeide met angst en koolraapsoep:

    “Gott mit Uns” drie hoog in een kribbe.

    de moeder ging, geen kapo die haar als

    voedstervader verving. vingers grepen in

     

    wierpen de pop met afgelopen mechanisme

    boven op de lijken, die haar wiegden

    op de schokdempers van hun ribben.

    er was geen vet of tand te trekken,

     

    dus reden ze hem recht de ovenmond in,

    waar nu een krans een blad laat ontglippen.

    wat weerloos is, is wezenlijk beter dan

    geweld voor de toekomst gewapend.


    Mark Meekers

    26-12-2010, 00:00 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Tags:poëzie, Mark Meekers, Kerstmis, Herman Van Puyenbroeck
    10-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mark Meekers (Marcel Rademakers) belicht de TENTOONSTELLING VAN PETER VERDONCK

    AAN DE LIJN GEHOUDEN: PETER VERDONCK,
    graficus-schilder

    “schilderen

    is de kleine materie mateloos beminnen

    met alle ogen jagen op licht, licht opjagen

    lopen op zonnestralen, vinden en verliezen.” (Mark Meekers*)



    Na zijn studies als grafisch vormgever was Peter Verdonk 25 jaar werkzaam in de design en de publicitaire sector.
    Hoewel dit een koele, eerder onpersoonlijke  technische bezigheid was, bleef hij voeling houden met het écht creatieve en “het warm-menselijke”. Door allerlei omstandigheden in zijn privéleven werd hij onlangs gedwongen dieper in te gaan op essentiële zaken als dood, liefde, maatschappelijke verhoudingen. Hierbij onderging hij een kleine hergeboorte en knoopte terug aan bij de interesses en de impulsen uit zijn jeugdjaren. De druk van dit mentale drijfgas werd hem te sterk zodat hij een uitlaatklep moest zoeken. Zijn beeldend werk kan dan ook voor een stuk worden gezien als therapeutische sessie, als louterend en bevrijdend. De kunstenaar getuigt: “Het wordt meer en meer een passie…  Spontaan, zonder veel nadenken, beredeneren of voorbereiding. Heel direct dus, momentopnames van gevoelens.” Dit artistiek project is echter geen solotocht, maar bezit voldoende beeldende kwaliteiten om ook de medemens aan te spreken, te confronteren. “Ik wil mijn werken niet opbergen maar anderen mee laten genieten van het resultaat,” laat hij zich ontvallen en voegt eraan toe: “Net zoals muzikanten, theatermakers of stand-up comedians inkom vragen.”

    Verdonck is geen nieuwkomer: Peter heeft een doorgrondende blik op de kunstgeschiedenis, de actuele esthetische aanvoeling en neemt niet voor het eerst potlood en penseel ter hand. Hij nam deel aan enkele groepstentoonstellingen in culturele centra, het Jordaenshuis en café’s in het Antwerpse. Recent stelde hij tentoon in de Sint Jozefskapel te Brasschaat, de Bistro-ruimte galerij van Campo (Antwerpen), de showroom SITnSO (Boechout), de Foyer Vooruit (Boechout) en ook het Badhuis in Antwerpen en het Cultuurcentrum Trancé te Ekeren staan op het programma.

    De materiaalkeuze van zijn werk is bewust eenvoudig: papier, karton, recyclagemateriaal, houtskool, potlood, inkten, verf. Hij noemt het “onbelangrijk”. Het achterliggende idee telt wel voluit mee: “Geen artistieke voorschriften! Ik houd mij niet aan bepaalde stijlen, normen, afspraken, het resultaat is niet te voorspellen. Ik wil experimenteren!”  Mooi zo dit anarchistisch trekje. Een echte kunstenaar moet niet de bestaande orde of zekerheden nogmaals bevestigen. Hij moet exploreren, vernieuwen. Dat vereist veel meer creativiteit en durf.  Elke echte kunstenaar heeft in wezen iets anarchistisch, zoekt naar een oprechte, eerlijke kunst, die zo respectvol is om de toeschouwer niet te bedriegen met clichés of gevestigde visies van het artistieke establishment.

    Verdonck is geen filosoof die mediteert over mens en kosmos of over de picturale act. Hij is meer “een verteller die zijn gevoelens, ervaringen, emoties en belevenissen wil uiten, niet met woorden, maar plastisch, omdat ik deze vorm of ambacht het best beheers.” Leven en kunst liggen bij hem in elkaars verlengde. Hij put zijn onderwerpen uit de kleine dagelijkse omgeving zoals die hem onder de ogen komt. Maar ook weer niet zo letterlijk, hij levert geen kopie af: door de combinatie van uiteenlopende elementen krijgt het resultaat een bijklank, een vreemde surreële betekenis. Hij geeft de vrije loop aan hand en hoofd zodat elk werk experiment wordt, dat de auteur zelf moet verrassen. Het mondt echter nooit uit in betekenisloosheid. Een bevreemdende fascinatie, een wat bizarre magie gaat van deze werken uit.
    Hij switcht van figuratie naar abstractie of beweegt zich even ongegeneerd, ongeremd op het tussenliggend terrein.

    Hij werkt met zuiver grafische en picturale middelen. Dit is (nog) grafiek! Dit is (nog) penseelkunst! In de lijn van de traditie maar toch actueel, van deze tijd. Zijn werk bezit uitgesproken eigen accenten: stijl.

    In zijn gestileerde figuren speelt de lijn de hoofdrol. Met grote soepelheid laat hij ze dansen, arabesken tekenen, strak in houding staan, meestal tegen een abstracte achtergrond. Soms komen ze na wat kijkwerk uit het netwerk van strepen en graveringen te voorschijn. Een aantal werken is louter textuur, die dynamisch werkt, afwisselend zich bescheiden op de achtergrond houdt om zich dan weer op de voorgrond te dringen.

     

    Er is niet alleen de losse pols, er is ook het ironisch berispende vingertje: “ Frivool spotten met maatschappij en kunstenaars die het te ernstig nemen, te zakelijk!” Of gewoon “plezant doen”, “Zotte dingen maken” (waarom “Zot” niet met hoofdletter?) Humor relativeert, maakt vrij. Peter heeft spontaan de essentie van de lach gevat: een combinatie van herkenbare elementen uit diverse situaties die met elkaar botsen en zo de logica aan het wankelen brengen. Zie deze tekeningen als een bevrijdende gezondheidskuur: maak de wangen los.

     

    Het kleurgebruik is gereduceerd tot het inkleuren van grafische vormen. Door deze ondergeschiktheid horen de werken eerder tot de grafiek dan tot de schilderkunst. Wie zal er zich zorgen om maken? Verdonck zeker niet: “Naast of onder de lijnen/normen werken, daar hou ik van.” Zijn scala bestaat uit: oker, rood, wit van de ondergrond en het zwart van de omtrekkende lijn (voor zover zwart / wit kleuren zijn). “Ik hou van rood… maar evengoed van grijs en zwart”. Hoewel hij aan elke tint bepaalde psychologische eigenschappen toekent past hij dit zelden bewust, functioneel toe. Anders gezegd: ook als hij kleur gebruikt, tekent hij ermee. Deze soberheid van palet geeft sterkte, stevigheid, werkt overtuigend, nadrukkelijk.

     

    Peter Verdonck liet zich ook opmerken als gesmaakt rockartiest, die flink wat eigen composities uit zijn gitaar sloeg. Deze muzikale gen werkt door in zijn beeldend werk: het ritmische accent, het hoge tempo van zijn grafiek getuigt hiervan. Als weinigen slaagt hij erin zijn tekeningen te electriseren, onder hoogspanning te brengen. Saaiheid staat niet in zijn vocabularium.

    Vergelijkingen met andere kunstenaars zijn lichtjes denigrerend alsof Verdonck geen eigen (hand)tekening zou hebben. Zoals aangetoond heeft hij dat beslist. Maar omdat hijzelf dit doosje opende haal ik er ook even zijn “lievelingsartiesten”  uit. “Houden van” wil niet zeggen kopiëren, maar wel: dezelfde snaren in zich voelen trillen, dezelfde akkoorden op een ander instrument, volgens een persoonlijke interpretatie aanslaan. Een Alechinsky-touch vind je in de eerder abstracte bladen, Paul Klee loert over de schouder in de figuratieve prenten,  Bosch, Brueghel en Fred Bervoets knipogen mee in de mild ironiserende platen. Dit zijn niet de minsten. Het is geen oneer met dit niveau verwantschap te voelen.

    Uit het trefzeker, dynamisch, muzikaal, humoristisch werk van Peter Verdonck straalt de vreugde van het creëren van het papier af, precies zoals hij het uitdrukt: “Ik geniet ervan, ook van het resultaat.” Wij ook Peter. En wanneer de kunstenaar zich ontvallen laat: “Kan er niet mee stoppen… fantasieën dwarrelen door mijn hoofd, moeten eruit, op papier, hout  of karton, doet er niet toe.” Kunnen we met veel plezier deze artistieke verslaving aanmoedigen!

    Marcel Rademakers (Mark Meekers), kunstrecensent
    * Uit: Van binnen uit verlicht, gedichten en kunst, Demer Uitgeverij, 2010, p. 8

     

    10-12-2010, 00:00 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Tags:Mark Meekers, schilderkunst, Peter Verdonck, Marcel Rademakers
    02-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mark Meekers "ONDER VUUR"

    ONDER VUUR

    Is de titel van een literaire solidariteitsavond met de Liga voor de Mensenrechten
    Mark Meekers (eerste dorpsdichter van Doel) - Peter Holvoet-Hanssen (stadsdichter van Antwerpen) - Paul Vincent - Dianne Nuyts - Bert Bevers - Frank De Vos (huidig dorpsdichter van Doel)
    lezen hun gedichten
    Intermezzo’s: Hans Gooris, dwarsfluit -  Lisa Geets, altblokfluit

     
    Op vrijdag 2 juli, 20.00 uur, in het Vrijzinnig Ontmoetingscentrum

    Lange leemstraat 57, Antwerpen, *inkom 2€ voor de Liga*
    Organisatie: KunstDoel vzw

    -

    IN TRANSIT

                              voor Semira Adamu (+)


    zij kwam uit de lucht gevallen. met stalen

    zenuwen de metaaldetector langs. de koffers

    zwaar van hoop, sprongen uit de band.

    honden snuffelden haar het vel van de kuit.


    bij de pascontrole werd ze louter papier.

    de foto te zwart, een letter van haar naam

    die mankt: officieel is ze nooit geland,

    zweeft op eigen vleugels door niemands-


    land, eet wat van de fastfoodtafels valt.

    zakenlui grissen parfums uit de vitrines.

    dan gaan haar heupen krankzinnig zingen,

    spiegelt ze zich een kind voor met de kleur


    van belgian chocolates. dassen steken hun

    zijden tongen uit. zij is totaal verloren

    voorwerp, paradijsvogel voor de kat. reeds

    nadert een uniform met hemelsblauw kussen.


    02-07-2010, 00:00 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Tags:poëzie, literatuur, mark meekers, Liga voor de Mensenrechten
    25-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MARCEL RADEMAKERS (MARK MEEKERS): TENTOONSTELLING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op vrijdag 25 juni om 20.00 uur liep de groepstentoonstelling

    HET NIEUWE DOEL van stapel.

    Voor deze gelegenheid componeerde schilder-dichter MARCEL RADEMAKERS / MARK MEEKERS een vijfdelige PICTURALE SUITE IN Doel-mineur. (Vijf schilderijen in gemengde techniek, acryl, pastel, potlood, organische materie, 70 x 100 cm)

    De tentoonstelling loopt van 27 juni en 4 juli 2010 van 14 tot 17 uur

    In het Vrijzinnig Ontmoetingscentrum, Lange leemstraat 57, Antwerpen

    Organisatie: KunstDoel

    25-06-2010, 00:00 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    01-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GUIDO CLOET INGELEID DOOR MARK MEEKERS

    In de universiteitsbibliotheek, Ladeuzeplein, Leuven werd de nieuwe bundel van Guido Cloet voorgesteld. Mark Meekers bracht voor een overtalrijk opgekomen publiek de introductietekst.

    “In een kwart eeuw schreef Guido Cloet drie dichtbundels: Na ‘Onmogelijke Onmin’ (1986) en ‘Levend’ (1995) voorspelde  Karel Sergen dat zijn derde publicatie in 2004 op de markt zou komen. Maar Guido schrijft enkel wanneer hij werkelijk iets te zeggen heeft en het werd dus 2010 voordat ‘Mondige stilte’ zijn geboorteschreeuw liet horen.”

    Mark Meekers concludeert als volgt: “Op een onnavolgbare, eigen wijze brengt Guido Cloet een authentieke getuigenis van de levensweg waarlangs deze homo viator is gegaan. Met Chagall kan hij zijn kunstwerk, zijn bundel: “een doorzichtige wand tussen mijn hart en het hart van de wereld” noemen: een liefdesverklaring.

    Met Cloet komt eindelijk nog eens een dichter aan het woord die zinvolle, existentiële zaken zegt, die ons het gevoel geeft dat we niet álléén onderweg zijn. Hij schreef een bundel die in alle opzichten rijk is. Ik heb het hier niet over de financiële waardering van een product van de ziel, maar over innerlijke rijkdom. De uiting van een gefundeerd leven is onbetaalbaar, overleeft elke devaluatie.

    Guido Cloet serveert ons een poëtische champagne, een mannelijke godendrank: niet altijd doux, maar eerder brut, sec. Eindelijk iemand die het samenleven een feest noemt en het woord geluk durft uitspreken! Ik heb de fles voor jullie gedeeltelijk ontstopt, maak er een leesfeest van zodat de kurk er helemaal afvliegt, want: “Zo blauw is de hemel daarboven” (5, 4)!”

    ‘Mondige stilte’ is een uitgave van Uitgeverij P.

    01-06-2010, 00:00 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Tags:poëzie, literatuur, boekpresentatie, uitgeverij P, universiteitsbibliotheek Leuven, Guido Cloet, Mark Meekers
    04-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BUNDEL VAN GILBERTE DE LEGER / INTRODUCTIE MARK MEEKERS

    Op vrijdag 19 maart leidde Mark Meekers in de grote zaal van de Bibliotheek Kris Lambert (Oostende) de bundel “The Feast of Burning Tongues” / “Feest van brandende tongen” in. De Noord-Ierse uitgeverij Lapwing (Belfast), publiceerde de laatste gedichten van de onlangs overleden dichteres-schilderes Gilberte De Leger. Gedichten uit deze tweetalige uitgave Engels-Nederlands werden gelezen door Martin Burke en Ingrid Verdonck.

    “… De schrijfstijl van De Leger  is gekenmerkt door complexe eenvoud, uitgezuiverd qua inhoud en woordkeus: zelden staat er een woord teveel, je moet zoeken naar een adjectief. Haar schriftuur is beheerst, mengt observatie en beschouwing, klinkt soms enthousiast maar ontspoort niet, is gevoelig maar niet sentimenteel. Ze heeft alle clichés van tussen de tanden gepoetst, spreekt met frisse adem en houdt daarbij nauwelijks rekening met poëtische codes. Ze heeft vele aspecten van de poëzie van de jongste veertig jaren in zich opgenomen en verwerkt tot een unieke, eigen stem. Ze aanvaard het gebrek aan gehoor en beperkt succes. De literatuur relativerend, schrijft ze: misschien blijft er “hier en daar / een woord van gisteren” … “maar het verhaal / is meegenomen / achter de sluier / van de kim / waar zoveel verhalen sterven.” (“Tekens in het zand”, 85/ 10-11, 13-17)

    De jury van een poëziewedstrijd beoordeelde onlangs haar ingezonden tekst als een product van een jonge dichteres. De zesentachtigjarige is dus niet verouderd, haar stijl en haar pleidooi voor eerlijke maatschappij en schoonheid in natuur en kunst slaan nog altijd aan. Is dit niet een beetje ‘onsterfelijk’ zijn? Hoe kunnen we dat beter vieren dan met de lectuur van ‘Het Feest van de Brandende Tongen’? Ik ben er zeker van dat de lezers in vuur en vlam zullen staan.” (Mark Meekers, introductietekst)

    04-04-2010, 17:34 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    18-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.UITVERKO(OP) / CHT


    “Over Leven en overleven”, de negentiende poëziebundel van Mark Meekers is na twee maanden uitverkocht. De opbrengst van deze 1100 exemplaren werd integraal overgemaakt aan P. Bolle in Tanzania.

    De eerste reacties van de recensenten kwamen binnen.

    - “Het mooiste dat ik in 2009 in handen kreeg. Wat een luxueuze bundel! Bijna te mooi om Over Leven en Overleven in Tanzania te gaan! Dit is geen kritiek, gewoon een opeenvolging van verwondering, bewondering, met de mond vol tanden staan. Meekers beschikt over een indrukwekkend creatief taalgebruik, over pakkende metaforen en vernuftig taalspel, ingrediënten die nooit uit de stevige structuur van het gedicht ontsnappen. Meekers probeert zijn boodschap duidelijk te maken, hij maskeert niet. Hij hoedt zich voor hermetisch dichten, - dit vergroot de vervreemding, - hij brengt de inhoud dichter bij de lezer via beeld, vergelijking, metafoor. De woorden hebben een emotionele efficiëntie. Ze maken de inhoud tastbaar en aanvoelbaar. De dichter beoogt toegankelijkheid en schrijft begrijpelijke poëzie”.
    (Th. Deleu)

    *

    - “Deze bundel is een verrijking. Een zeldzaam kleinood. Hij is te degusteren als een doosje fijne Belgische pralines, die smaken naar de Afrikaanse zon. Er zijn er bruine, donkerbruine, zwarte en een paar witte. Hun vulling is crème en doet smaken naar meer. Drink er een heerlijke tas koffie uit Tanzania bij. U zal verrukt zijn.” (Dianne Nuyts)

    *

    Meekers komt in deze publicatie sterk geëngageerd en betrokken naar voor met in elk gedicht wel beelden die verrassen en wendingen waar je vaak meer dan één kant mee uit kunt. Onze dichter heeft op een wijze die iets te maken heeft met wat Gauguin ooit ervoer toen hij de baaierd in het thuisland ruilde voor de tropen, beslist oog voor het paradijselijke van dit soort primitieve leven. Hij romantiseert daarbij niet, maar registreert op de bijna wetenschappelijke wijze van de etnoloog. Je staat te kijken van Meekers’ inleving in de materie. De uit Meekers’ pen gevloeide metaforen mogen er zijn. Het is een prachtboek… (H. Baert)





    18-02-2010, 11:20 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    26-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MARK MEEKERS EN GEDICHTENDAG

    Op donderdag 28 januari 2010 (gedichtendag) stelt de provincie Vlaams-Brabant

    de nieuwe gedichtenbundel van Mark Meekers (Marcel Rademakers) voor.

                                   “Land van Stand” 

    werd geschreven in opdracht van de provincie Vlaams-Brabant. In een dertigtal gedichten

    wordt een hommage gebracht aan de provincie, waarvan Erasmus ooit verzuchtte

    “Was Brabant maar dichterbij!”

     

    Verleden, heden en toekomst van Brabant worden gepresenteerd door vier bekende Vlaams-Brabanders:

    Gouverneur Lodewijk de Witte leidt in en leest. TV-presentatrice Frieda Van Wijck, de dichter Mark Meekers

    en rockartiest Guy Swinnen brengen hun keuze. Inclusief miniconcertje van Guy Swinnen solo.

     

    Provinciehuis, raadzaal,  Provincieplein 1 (vlakbij station), 3010 Leuven, 12.00-13.00 uur. Gratis toegang.

    Een gratis exemplaar van de bundel wacht op de aanwezigen. Kom op tijd, de plaatsen zijn beperkt. 

     

    MEER INFO (flaptekst):

    Mark Meekers studeerde Wijsbegeerte en Letteren (KU Leuven). Hij schreef kortverhalen, essays en visuele poëzie, publiceerde een roman

    en 19 bundels gedichten. Hij richtte het dichterscollectief Mengmettaal op en is voorzitter van de Nederlands-Vlaamse literaire Vereniging Concept.

    Hij is de eerste dorpsdichter van Doel en de meest gelauwerde Vlaamse dichter. Zijn erelijst oogt ronduit indrukwekkend. In 2009 werd hij poëzie-ambassadeur van de provincie Vlaams-Brabant. Onder zijn echte naam,

    Marcel Rademakers is hij eveneens actief als beeldend kunstenaar (internationale groepen “Lumen Numen” en “Fusion”.

    dorpsdichter.be // marcelrademakers.be (beeldend kunstenaar)

    --

    Mark Meekers publiceerde dit jaar vier bundels poëzie:

    “Ropsiennes” rond leven en werk van Félicien Rops, enige, “Belgische kunstenaar van Europees formaat uit de negentiende eeuw. (Februari 2009)

    “Doelgericht” 55 gedichten die hij als eerste dorpsdichter van Doel schreef bij de overlevingsstrijd van het bedreigde polderdorp. (Maart 2009 / uitverkocht).

    “Over Leven en overleven”, Afrika-gedichten ten voordele van het scolarisatiewerk van pater Bolle in Tanzania, poëtische fotoboek. (November 2009 / uitverkocht)

     “Land van Stand”, poëtische hommage aan de provincie Vlaams-Brabant (Januari 2010)

    26-01-2010, 11:21 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Archief per week
  • 28/01-03/02 2019
  • 08/02-14/02 2016
  • 02/06-08/06 2014
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 28/11-04/12 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 15/06-21/06 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs