Mark Meekers (Marcel Rademakers) publiceerde twee nieuwe uitgaven:
- Finale, uitgave van Concept, Brugge-Nuenen, 2011, 160 p., omslagontwerp H. Hogendoorn (ISBN/EAN 9789081679305). Mark Meekers leidt het thema van deze bloemlezing in: einde, ondergang in mineur en majeur, nieuw begin. Samen met Atze van Wieren selecteerde hij 142 gedichten, o.a. Juliën Holtrigter, Stefan Heulot, Ann Van Dessel, Karel Wasch, Gert J. Peelen, Deen Engels, Christina Guirlande, Martin Carrette, Achilles Cools e.a.
- Verbarium, de mooiste gedichten uit 25 jaar Concept, uitgave van Concept, Brugge-Nuenen, 2011, 96 p., omslagontwerp Marcel Rademakers (ISBN/EAN 9789081679312). Mark Meekers schetst een uitgebreid historisch overzicht van de Vlaams-Nederlandse literair-culturele vereniging Concept (1986-2011) en maakt een selectie uit de 4642 gedichten, die voor de jaarlijkse poëziewedstrijd werden ingezonden. Met o.a. Fernand Florizoone, Johan Van Oers, Mark Meekers (Marcel Rademakers), Patricia Lasoen, Gerda De Preter, Sylvie Marie, Juliën Holtrigter e.a.
De publicatie kan besteld worden tegen de prijs van 12,50 euro plus verzendingskosten op het secretariaat van Concept: Suzanne Gossé, Kerkhofstraat 2, 8480 Ichtegem-Eernegem, (gossesu@hotmail.com).
Op zondag 13 maart 2011vergaderde de jury van de CONCEPT POËZIEPRIJS, bestaande uit Riet De Bakker, Eke Veenbrand, Helma Michielsen, Atze van Wieren en Mark Meekers (Marcel Rademakers, voorzitter) te Eernegem. Suzanne Gossé nam het secretariaat waar. De jury verheugde zich over de grote belangstelling en de hoge kwaliteit van de ingezonden teksten. Ze beoordeelde 130 gedichten die aan de reglementaire voorschriften voldeden en anoniem waren ingezonden uit België en Nederland. Ze hield rekening met originaliteit, adequate verwoording van het thema "finale" en poëtische zeggingskracht.
De eerste prijs gaat naar Juliën Holtrigter (Vianen) voor het gedicht "Het laatste huis". Het beschrijft magisch, gedreven en indringend de ondergang van onze wereld. Hij ontvangt een bronzen sculptuur van Jeffrie Devriese. De tweede prijs is voor Stefaan Heulot (Antwerpen) voor "Slotstuk". Het vers valt op door sober woordgebruik en het spel met klank, ritme en repetitieve elementen, met een slot dat teruggrijpt naar het begin zodat het gedicht in een ander daglicht komt te staan. De derde prijs wordt toegekend aan Ann Van Dessel (Wespelaar) voor "Zonder einde". Een gaaf, goed geconstrueerd gedicht dat helder en verhalend realiteit en verlangen mengt.
Nog twee gedichten mochten op de waardering van de jury rekenen. De eerste eervolle vermelding val Karel Wasch (Amsterdam) ten deel voor "Finale". De tweede eervolle vermelding komt Gert J. Peelen (Amsterdam) toe voor het gedicht "Icarus". Alle laureaten ontvingen een kunstwerk als prijs.
Mark Meekers (Marcel Rademakers), voorzitter van de Vlaams-Nederlandse literair-culturele vereniging Concept
Zaterdag 28 mei, om 13.00 uur start de 25-ste CONCEPTDAG onder voorzitterschap van Mark Meekers (Marcel Rademakers).
Deze samenkomst van Vlaamse en Nederlandse dichters zet in met een academische zitting waarop de voorzitter, de burgemeester en de schepen van cultuur het woord voeren.
Daarop volgt de proclamatie van de 25-ste Concept Poëzieprijs. Een gekend Nederlands dichter wint, de tweede prijs gaat naar een aanstormend Vlaams talent. Na de pauze volgt een uitgebreid vrij podium, waarna een bezoek wordt gebracht aan de poëzietuin ('De Buzestove') in Eernegem. De dag wordt afgesloten met een dichtersdiner.
Naast de obligate bloemlezing ontvangen de deelnemer gratis een publicatie met een historisch overzicht van 25 jaar Concept en een bloemlezing uit de poëzieprijzen.
publicaties: - Mark Meekers - Atze Van Wieren, Finale, uitg.: Concept, Brugge-Nuenen, 2011, 160 p. - Mark Meekers, Verbarium, uitg.: Concept, Brugge-Nuenen, 2011, 96 p.
Op zondag 20 maart presenteerden Annemarie Sauer en Mark Meekers (Marcel Rademakers) in het literair café "De Hopsack" de poëzienamiddag waarop de nieuwe dorpsdichter van Doel werd aangesteld. Mark Meekers las het juryrapport.
JURYVERSLAG VAN DE DORPSDICHTERDOEL PRIJS 2011 De juryleden Bert Bevers, Hilde Coolen, Paul Vincent en Mark Meekers (Marcel Rademakers) kwamen op dinsdag 11 januari 2011 samen te Antwerpen. Dianne Nuyts en Willem Persoon waren wegens ziekte verhinderd en maakten hun evaluatie schriftelijk over. Frank De Vos fungeerde als (niet stemgerechtigd) secretaris. De jury hield rekening met poëtische zeggingskracht, originaliteit en thematische verwoording. Nadat ze het evenwicht gevonden had tussen de beoordelingscriteria van "vorm" en "vent", was ze aangenaam verrast te kunnen vaststellen dat vier van de vijf nominaties naar dames gingen. "Wat een weelde!" riep een van de (zieke) juryleden uit, "je zou daarvoor aan de baxters willen gaan liggen. Driewerf uitroepteken!!!"
Walter Simons viel op met het gedicht "Ruïnes", dat in een zeer barokke stijl blijkt geeft van een onstuimige doch eerlijke en onbevangen verontwaardiging. Het gedicht "Plan B" van Marie-Thérèse Van Aerdebrugge beschrijft op indringende wijze de eenzaamheid van de inwoners en het dorp en laat ondanks de sloop een raam open op uitzicht. In "Het huis is leeg" komt een dichteres aan het woorddie rijkelijk de metafoor hanteert. Lies Van Gasse weet daarmee de sfeer van verlatenheid doelgericht te suggereren. Ann Van Dessel was manifest aanwezig met twee krachtige gedichten. Vooral "Kraakland" werd geprezen: de kordate neorealistische toon, scherpe observaties, een kritische blik en een sterke metaforiek maken er een beklijvend geheel van. Ook Hilde Van Cauteren schreef twee homogene gedichten. de jury verkoos "Voor D." boven "In D." Ze apprecieerde de sterke harmonische structuur, de directe taal en de rake tekening van het lege, doch levensvatbare dorp. Inhoudelijk sterk, met vlotte ritmiek, gedreven geschreven. helderheid en toegankelijkheid zijn een extra troef. Wie kan niet akkoord gaan met de slotzin: "Want hoe zot moet de zijn om een dorp te slopen / dat een haven was, voor mensen?" Een ontroerende klassieker in de DOEL-literatuur.
In opvolging van Mark Meekers (Marcel Rademakers) (2007-2009) en Frank De Vos (2009-2011) wordt Hilde Van Cauteren voor de twee volgende jaren de nieuwe dorpsdichter van Doel. De jury wenst dat zij het mismeesterde dorp nog lang op de kaart kan houden.
one wrinkle in the fur changed the sea into roaring tigers. fire-spitting reactors. roads off the orbit, the houses drifting on the foundations of water.
classrooms become a morgue. the writing is in black chalk. no snowman fills the empty mirrors. from this no man's land only the splinters of cries stick out.
tracks of runaway horses, the horse- men of the apocalypse thrown off. what cherry tree will ever dare to blossom here again? who can live in hollow words?
and yet there is bier and birth. between debris and breaking earth's crusts a child is searching the sky for souls. airlifted, they sink back as flakes.
één rimpel in de pels veranderde de zee in brullende tijgers, vlammenspuwende reactoren. wegen van de baan, de huizen afgedreven op fundamenten van water.
scholen worden lijkenhuis. er wordt met zwart krijt geschreven. geen sneeuwman vult de spiegels. uit dit niemandsland steken enkel nog de kreten als splinters.
sporen van op hol geslagen paarden, de ruiters van de Apocalyps afgeworpen welke kersenbloesem durft hier nog bloeien? hoe in holle woorden wonen?
en toch wordt er opgebaard en gebaard, zoekt een kind tussen steenbrokken en bre- kende aardkorsten de hemel af naar zielen. opgevlogen dalen ze weer als vlokken.
het hoofd verloren. enkel de ogen niet meegespoeld. hij weent zijn haren grijs. daar stond het huis. een flard behang of een hemdsmouw wuift uit de wand.
een bankautomaat waar slechts angst uit af te halen is. zijn toyota geen blik meer waard. boeddha's, bacteriën, pianotoetsen, maar geen foto, geen schaduw of silhouet.
alles van alles verloren. kamer na kamer, cabine na cabine opengebroken, breekijzers op wanhoop, om slechts dood te begroeten. hoe geliefde lijven onderscheiden van die
rottende ravage, geest van slijk? alles in lijkenzak en as. koude vriest het tafereel voor altijd in. krijgt hij ooit nog vaste grond onder de voet, een haiku door de keel?
Op donderdag 10 februari 2011, tijdens een Valentijnsdiner, werd de Pennenvruchten Poëzieprijs uitgereikt in de ontvangsthal van de Universiteit Hasselt. De prijs is georganiseerd door de Universiteit Hasselt, Xios en de Provinciale Hogeschool Limburg. "Poëzie is bezinning op zijn s
zondags. Een gedicht is een contactmiddel dat op een eigen wijze ideeën,
intuïties, emoties, formuleert. Het suggereert, associeert, roept op, geeft een
boodschap door op een dieper niveau dan het rationele. In die zin heeft poëzie
de efficiëntie van een roos. Het gedichtbegint waar de woorden ophouden. Ik wens je die rustpunten toe, die
sprekende stilte." Aldus Mark Meekers in zijn inleiding. Voorwoord, juryrapport en ingezonden gedichten zijn te vinden in de uitgave: Pennenvruchten, poëziewedstrijd, 2011, Hasselt 2011, 62 p.
° JURYRAPPORT
De juryleden Greet Hendrix, Ria
Snellinx, André Janssens en Mark Meekers (voorzitter) kwamen op maandag 31
januari samen in de Universiteit Hasselt. Jee Kast was verhinderd en deelde
zijn evaluatie schriftelijk mee. Johan Schoofs fungeerde als (niet
stemgerechtigd) secretaris. De jury hield rekening met poëtische
zeggingskracht, originaliteit, inhoud en verwoording van de vijftig ingezonden
gedichten. Ze was blij verrast door de kwaliteit van de inzendingen. Na grondige bespreking besliste de
jury unaniem om de eerste prijs, de Pennevruchten Poëzieprijs (2011) toe te
kennen aan het gedicht Winterse
Wandeling van Jolien Bruyninckx, studente aan de PHL. Het is een gevoelig
liefdesgedicht dat opvalt door de beeldige metaforen, het aangehouden ritme en
de structuur, die precies op de juiste plaats accenten weet te leggen. De
contrasten, die tot in de slotzin volgehouden zijn, zorgen voor de spanning.
De tweede prijs gaat naar het
gedicht Tussen zomer en herfst van
Liesbeth Govaers, studente aan de UHasselt. Een gaaf en warm gedicht, met
klassieke allures, dat op delicate wijze het levenseinde ter sprake brengt. Met
zachte beelden, in alle eenvoud, maar gedragen en kleurrijk wordt de dood als
een natuurlijk gegeven voorgesteld.
Het gedicht (spatie) springt
onmiddellijk in het oog. Liselotte Dreessen, studente aan de PHL., verdient
ermee de derde prijs. De lezer wordt bekoord door het spel van klanken,
binnenrijmen en dubbele betekenissen. In dit origineel, taalvaardig spel van
afstoten en aantrekken, worden afstandelijkheid en nabijheid nog beklemtoond
door de efficiënte inzet van typografische middelen.
Mag ik vragen zo begint het opgewekte, pretentieloze gedicht, dat een eerste eervolle
vermelding verdient. De auteur is Vincent Vliegen, student van de UHasselt.
Schijnbaar kommerloos tot aan de slotsnik. Prettig, vrolijk, vlot, met
verkleinwoordjes en binnenrijmen, ongedwongen, pittig en schalks.
De tweede eervolle vermelding
wordt weggekaapt door Anne Bauwens, studente aan de PHL, met het vers Vluchtig.De dichteres haalt een herinnering aan een
vergane liefde op, tekent haar psychologie en eindigt in bitterheid. De jury
had oog voor de parallelle opbouw en de gecamoufleerde gevoeligheid.
°
WINTERSE WANDELING
Ik raap je woorden op als ze vallen en schrijf er verhalen mee in mijn hoofd. Laat ze gerust los
want ik kan ze laten dansen in nieuwe zinnen die dan als een zondvloed van verloren lettergrepen weer aarzelend tot leven komen.
Je mag ook tranen geven want niets is zo mooi
als gevallen verdriet en dan huil ik je geen rivier van tranen maar bergen van ijs om elk kil woord dat viel.
Als je dat wil, mag je ook zelf struikelen maar dan raap ik je niet op, nee.
Ik zal naast je neerhurken en huilen om de woorden die je wel wou, maar niet kon
uitspreken. Misschien zal ik ook lachen, en dan verzetten we bergen.
Helemaal in de lijn
van wat Mark Meekers (initiator) met Mengmettaal voorhad, stelt het dichtercollectief
voor een drietal weken een dertigtal gedichten tentoon in het Danscentrum Aike
Raes.
Tussen de balletpassen door kunnen de dansers en ballerinas gedichten lezen
van o.a. Karel Sergen, Lieve Devijver, Luc Vandeborght, Mark Meekers (Marcel
Rademakers) e.a. De gedichten leggen
het accent op ritme en beweging. Ze werden vergroot tot schouwmantelformaat.
Een tentoonstelling
met schwung van tango tot draaiende derwisj!
Danscentrum Aike Raes,
Hollestraat 31-33, 3001 Heverlee, van eind februari tot Valentijn 2011.
Onlangs verscheen: Rudy Van Meekers, schilder-pintor-painter.
Deze monografie belicht leven en werk van de Vlaams-Spaanse dichter en schilder
Rudy Van Meekers (°1940), minder gekend in zijn regio van oorsprong (Vlaanderen/Antwerpen),
des te meer geapprecieerd in talrijke tentoonstellingen in België, Nederland,
Frankrijk, Duitsland, Italië, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Spanje.
Zijn werk is een zuiver picturaal project dat licht en kleur als drager van het
immateriële verkent.
De auteur (Mark Meekers) is
zelf beeldend kunstenaar (onder zijn eigen naam Marcel Rademakers) en leidde het werk in van meer dan vijftig kunstenaars,
was curator van meerdere tentoonstellingen, schreef talrijke essays over kunst
en literatuur in Nederlandse en Vlaamse tijdschriften.
23 Zwart-wit-afbeeldingen en 9 illustraties in kleur verhelderen de
tekst (86 pag.).
Prijs (in België):17 euro (+ 3 verzendingskosten) over te maken
op rekening 000-0618809-46 (IBAN BE33 0000 6188 0946, BIC BPOTBEB1) van
Rademakers Marcel, Leo Dartelaan 20, 3001 Heverlee met de vermelding monografie Rudy Van Meekers.
Uniek kijk- en leesplezier!
FLAPTEKST
Rudy Van Meekers transcendeert
het materiële en zichtbare met zuiver picturale middelen, zoekt gestalte te
geven aan het essentiële licht. In Vlaanderen toetst hij de artistieke
tendenzen van zijn tijd af en trekt naar Frankrijk om er zich te verdiepen in
de natuur. Figuratie maakt plaats voor abstractie als enig adequaat middel om
de essentie van leven en wereld te evoceren. Levensinzicht en artistieke uiting
gaan bij Van Meekers hand in hand. Rond de eeuwwisseling zoekt deze originele,
eigenzinnige, gedreven schilder het Spaanse licht op en komt zijn werk tot een
boeiende synthese.
Ter gelegenheid van Gedichtendag wordt Mark Meekers uitgenodigd in de bibliotheek van de gemeente
Zwijndrecht.
Hij houdt een lezing
over eigen poëzie, becommentarieerd en geïllustreerd met dias.
Mark Meekers spreekt over poëzie,
die voor hem software voor de ziel
is, het wedstrijdencircuit, de kenmerken van zijn verzen, zijn inzichten over
vorm en inhoud. Hij doet zijn carrière uit de doeken van wieg tot wandelstok
en illustreert dit met gedichten.
Als beeldend kunstenaar (onder
zijn eigen naam Marcel Rademakers) ligt het beeldgedicht -het gedicht bij het
werk en het leven van een kunstenaar- hem nauw aan het hart. Hij toont een
reeks dias, met een lijntje muziek, en draagt daarbij voor. Komen aan bod: Van
Gogh, Camille Claudel (beeldhouwster), Gauguin, Rembrandt, Meunier (van de
koperen mijnwerksmuntjes). Zij illustreren themas als: existentiële angst,
vrouwenemancipatie, verlangen naar het paradijs, de zoektocht naar Licht,
sociale bewogenheid.
Hij staat wat langer stil bij
zijn bundel over de schilder van de Antwerpse haven: Eugeen Van Mieghem. Als
eerste dorpsdichter van Doel verduidelijkt hij zijn standpunt over het
verdronken dorp en brengt het poëtisch weer tot leven. Hij krijgt daarbij steun
van Wannes Van de Velde. Als provinciedichter opent hij even een
Vlaams-Brabants boekje. Hij leest enkele pikante teksten uit zijn recente
bundel rond de verketterde tekenaar Félicien Rops.
Tot slot toont hij zich als
sociaal geëngageerd dichter en legt hij de vinger op asielbeleid,
dierenmishandeling, kinderarbeid, fascisme, en hemeltergende miserabele
toestanden in Afrika, zoals beschreven in zijn Tanzania-bundel.
Poëzie is software voor de ziel (Mark Meekers) / "Poësie
is sagteware vir die siel" (Mark Meekers) / La poésie est un logiciel pour lâme (Mark Meekers) / carmina animae software(Mark Meekers)/ Poetry is software for the soul(Mark Meekers) / Poesie ist eine Software für die Seele(Mark Meekers) / 詩是靈魂的軟件 (Mark Meekers) / La poesía es un software para el alma (Mark Meekers) / La poesia è un software per l'anima(Mark Meekers) / A poesia é um software para a
alma(Mark
Meekers) / Poesia
soul egiteko softwarea da(Mark
Meekers) / паэзія
гэта праграмнае забеспячэнне для душы(Mark Meekers) / La poesia és un programari per a l'ànima(Mark
Meekers) / Poesi
er software for sjælen(Mark
Meekers) / Runous
on ohjelmisto sielu(Mark
Meekers) / ποίηση είναι ένα λογισμικό για την ψυχή(Mark Meekers) / Költészet
szoftver a lélek(Mark
Meekers) / Puisi adalah perangkat lunak untuk jiwa(Mark Meekers) / Tá filíocht bogearraí le
haghaidh an anam(Mark
Meekers) / Ljóð er
hugbúnaður fyrir sálina(Mark Meekers) / 詩は魂のためのソフトウェアです (Mark Meekers) / Poeżija huwa softwer għall-ruħ(Mark Meekers)/ Poesi
er programvare for sjelen(Mark Meekers) / Poezja
jest oprogramowanie dla duszy(Mark
Meekers) / Poezia
este un software pentru suflet(Mark
Meekers) / şiir
ruh için yazılım(Mark
Meekers) / Poezija
je programska oprema za duo(Mark
Meekers) / Poesi
är ett program för själen(Mark
Meekers) / Mashairi ni programu kwa ajili ya nafsi(Mark Meekers) / Poezie je software pro
dui(Mark
Meekers) / Thơ là phần mềm cho các linh hồn(Mark Meekers)
Naar
jaarlijkse traditie gaat op 26 december 2010 het KERSTCONCERT door in Galerie Hannah
te Herent om 10.00 uur.
Mark Meekers leest zijn gedichten rond
vier themas: oorsprong en begin, geboorte
en nieuw leven, verwachting en hoop,vreugde en dankbaarheid.
Cello:
Herman Van Puyenbroek (Kon. Vlaamse Opera
Antwerpen, Nationaal Orkest van België)
Piano:
Lode Luts
Ze
spelen Paul Bazalaire, Henry Purcell, Jules Massenet, Miska Hauser, Anton
Dvorak, H. Ackermans, Emile Dunkler, Brahms,
Kiselgof, Grieg, Beethoven en Fernand Bastin.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen) Tags:poëzie, Mark Meekers, Kerstmis, Herman Van Puyenbroeck
10-12-2010
Mark Meekers (Marcel Rademakers) belicht de TENTOONSTELLING VAN PETER VERDONCK
AAN DE LIJN GEHOUDEN: PETER VERDONCK, graficus-schilder
schilderen
is de kleine materie mateloos beminnen
met alle ogen jagen op licht, licht opjagen
lopen op zonnestralen, vinden en verliezen. (Mark
Meekers*)
Na zijn studies als grafisch
vormgever was Peter Verdonk 25 jaar werkzaam in de design en de publicitaire
sector.
Hoewel dit een koele, eerder onpersoonlijketechnische bezigheid was, bleef hij voeling houden met het écht
creatieve en het warm-menselijke. Door allerlei omstandigheden in zijn
privéleven werd hij onlangs gedwongen dieper in te gaan op essentiële zaken als
dood, liefde, maatschappelijke verhoudingen. Hierbij onderging hij een kleine
hergeboorte en knoopte terug aan bij de interesses en de impulsen uit zijn
jeugdjaren. De druk van dit mentale drijfgas werd hem te sterk zodat hij een
uitlaatklep moest zoeken. Zijn beeldend werk kan dan ook voor een stuk worden
gezien als therapeutische sessie, als louterend en bevrijdend. De kunstenaar
getuigt: Het wordt meer en meer een
passie Spontaan, zonder veel nadenken,
beredeneren of voorbereiding. Heel direct dus, momentopnames van gevoelens. Dit
artistiek project is echter geen solotocht, maar bezit voldoende beeldende
kwaliteiten om ook de medemens aan te spreken, te confronteren. Ik wil mijn werken niet opbergen maar
anderen mee laten genieten van het resultaat, laat hij zich ontvallen en
voegt eraan toe: Net zoals muzikanten,
theatermakers of stand-up comedians inkom vragen.
Verdonck is geen nieuwkomer:
Peter heeft een doorgrondende blik op de kunstgeschiedenis, de actuele
esthetische aanvoeling en neemt niet voor het eerst potlood en penseel ter
hand. Hij nam deel aan enkele groepstentoonstellingen in culturele centra, het
Jordaenshuis en cafés in het Antwerpse. Recent stelde hij tentoon in de Sint
Jozefskapel te Brasschaat, de Bistro-ruimte galerij van Campo (Antwerpen), de
showroom SITnSO (Boechout), de Foyer Vooruit (Boechout) en ook het Badhuis in
Antwerpen en het Cultuurcentrum Trancé te Ekeren staan op het programma.
De materiaalkeuze van zijn werk
is bewust eenvoudig: papier, karton, recyclagemateriaal, houtskool, potlood,
inkten, verf. Hij noemt het onbelangrijk.
Het achterliggende idee telt wel voluit mee: Geen artistieke voorschriften! Ik houd mij niet aan bepaalde stijlen,
normen, afspraken, het resultaat is niet te voorspellen. Ik wil experimenteren!
Mooi zo dit anarchistisch trekje.
Een echte kunstenaar moet niet de bestaande orde of zekerheden nogmaals
bevestigen. Hij moet exploreren, vernieuwen. Dat vereist veel meer creativiteit
en durf.Elke echte kunstenaar heeft in
wezen iets anarchistisch, zoekt naar een oprechte, eerlijke kunst, die zo
respectvol is om de toeschouwer niet te bedriegen met clichés of gevestigde
visies van het artistieke establishment.
Verdonck is geen filosoof die
mediteert over mens en kosmos of over de picturale act. Hij is meer een verteller die zijn gevoelens,
ervaringen, emoties en belevenissen wil uiten, niet met woorden, maar
plastisch, omdat ik deze vorm of ambacht het best beheers. Leven en kunst
liggen bij hem in elkaars verlengde. Hij put zijn onderwerpen uit de kleine
dagelijkse omgeving zoals die hem onder de ogen komt. Maar ook weer niet zo
letterlijk, hij levert geen kopie af: door de combinatie van uiteenlopende
elementen krijgt het resultaat een bijklank, een vreemde surreële betekenis.
Hij geeft de vrije loop aan hand en hoofd zodat elk werk experiment wordt, dat
de auteur zelf moet verrassen. Het mondt echter nooit uit in betekenisloosheid.
Een bevreemdende fascinatie, een wat bizarre magie gaat van deze werken uit.
Hij switcht van figuratie naar abstractie of beweegt zich even ongegeneerd,
ongeremd op het tussenliggend terrein.
Hij werkt met zuiver grafische en
picturale middelen. Dit is (nog) grafiek! Dit is (nog) penseelkunst! In de lijn
van de traditie maar toch actueel, van deze tijd. Zijn werk bezit uitgesproken
eigen accenten: stijl.
In zijn gestileerde figuren speelt
de lijn de hoofdrol. Met grote soepelheid laat hij ze dansen, arabesken
tekenen, strak in houding staan, meestal tegen een abstracte achtergrond. Soms
komen ze na wat kijkwerk uit het netwerk van strepen en graveringen te
voorschijn. Een aantal werken is louter textuur, die dynamisch werkt,
afwisselend zich bescheiden op de achtergrond houdt om zich dan weer op de
voorgrond te dringen.
Er is niet alleen de losse pols,
er is ook het ironisch berispende vingertje: Frivool spotten met maatschappij en kunstenaars die het te ernstig
nemen, te zakelijk! Of gewoon plezant
doen, Zotte dingen maken
(waarom Zot niet met hoofdletter?) Humor relativeert, maakt vrij. Peter heeft
spontaan de essentie van de lach gevat: een combinatie van herkenbare elementen
uit diverse situaties die met elkaar botsen en zo de logica aan het wankelen
brengen. Zie deze tekeningen als een bevrijdende gezondheidskuur: maak de
wangen los.
Het kleurgebruik is gereduceerd
tot het inkleuren van grafische vormen. Door deze ondergeschiktheid horen de
werken eerder tot de grafiek dan tot de schilderkunst. Wie zal er zich zorgen
om maken? Verdonck zeker niet: Naast of
onder de lijnen/normen werken, daar hou ik van. Zijn scala bestaat uit:
oker, rood, wit van de ondergrond en het zwart van de omtrekkende lijn (voor
zover zwart / wit kleuren zijn). Ik hou
van rood maar evengoed van grijs en zwart. Hoewel hij aan elke tint
bepaalde psychologische eigenschappen toekent past hij dit zelden bewust,
functioneel toe. Anders gezegd: ook als hij kleur gebruikt, tekent hij ermee.
Deze soberheid van palet geeft sterkte, stevigheid, werkt overtuigend,
nadrukkelijk.
Peter Verdonck liet zich ook
opmerken als gesmaakt rockartiest, die flink wat eigen composities uit zijn
gitaar sloeg. Deze muzikale gen werkt door in zijn beeldend werk: het ritmische
accent, het hoge tempo van zijn grafiek getuigt hiervan. Als weinigen slaagt
hij erin zijn tekeningen te electriseren, onder hoogspanning te brengen.
Saaiheid staat niet in zijn vocabularium.
Vergelijkingen met andere
kunstenaars zijn lichtjes denigrerend alsof Verdonck geen eigen (hand)tekening
zou hebben. Zoals aangetoond heeft hij dat beslist. Maar omdat hijzelf dit
doosje opende haal ik er ook even zijn lievelingsartiestenuit. Houden van wil niet zeggen kopiëren,
maar wel: dezelfde snaren in zich voelen trillen, dezelfde akkoorden op een
ander instrument, volgens een persoonlijke interpretatie aanslaan. Een
Alechinsky-touch vind je in de eerder abstracte bladen, Paul Klee loert over de
schouder in de figuratieve prenten,Bosch, Brueghel en Fred Bervoets knipogen mee in de mild ironiserende
platen. Dit zijn niet de minsten. Het is geen oneer met dit niveau verwantschap
te voelen.
Uit het trefzeker, dynamisch,
muzikaal, humoristisch werk van Peter Verdonck straalt de vreugde van het
creëren van het papier af, precies zoals hij het uitdrukt: Ik geniet ervan, ook van het resultaat. Wij ook Peter. En wanneer
de kunstenaar zich ontvallen laat: Kan
er niet mee stoppen fantasieën dwarrelen door mijn hoofd, moeten eruit, op
papier, houtof karton, doet er niet
toe. Kunnen we met veel plezier deze artistieke verslaving aanmoedigen!
Marcel Rademakers (Mark Meekers),
kunstrecensent
* Uit: Van binnen uit verlicht, gedichten en kunst, Demer Uitgeverij,
2010, p. 8
Is de titel van een literaire solidariteitsavond met de Liga voor
de Mensenrechten Mark Meekers (eerste dorpsdichter van Doel) - Peter Holvoet-Hanssen (stadsdichter van Antwerpen) - Paul
Vincent - Dianne Nuyts - BertBevers - Frank De Vos (huidig dorpsdichter van Doel) lezen hun gedichten
Intermezzos: Hans Gooris, dwarsfluit - Lisa Geets, altblokfluit
Op vrijdag 2 juli, 20.00 uur, in het Vrijzinnig
Ontmoetingscentrum
Lange leemstraat 57, Antwerpen,
*inkom 2 voor de Liga* Organisatie: KunstDoel vzw
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen) Tags:poëzie, literatuur, mark meekers, Liga voor de Mensenrechten
25-06-2010
MARCEL RADEMAKERS (MARK MEEKERS): TENTOONSTELLING
Op vrijdag 25 juni om 20.00 uur liep de
groepstentoonstelling
HET NIEUWE DOEL van
stapel.
Voor deze gelegenheid componeerde schilder-dichter MARCEL
RADEMAKERS / MARK MEEKERS een vijfdelige PICTURALE SUITE IN Doel-mineur. (Vijf schilderijen in gemengde techniek, acryl,
pastel, potlood, organische materie, 70 x 100 cm)
De tentoonstelling
loopt van 27 juni en 4 juli 2010 van 14 tot 17 uur
In het Vrijzinnig Ontmoetingscentrum, Lange
leemstraat 57, Antwerpen
In de
universiteitsbibliotheek, Ladeuzeplein, Leuven werd de nieuwe bundel van Guido
Cloet voorgesteld. Mark Meekers bracht voor een overtalrijk opgekomen publiek de
introductietekst.
In een
kwart eeuw schreef Guido Cloet drie dichtbundels: Na Onmogelijke Onmin
(1986) en Levend (1995) voorspelde Karel Sergen dat zijn derde
publicatie in 2004 op de markt zou komen. Maar Guido schrijft enkel wanneer hij
werkelijk iets te zeggen heeft en het werd dus 2010 voordat Mondige stilte
zijn geboorteschreeuw liet horen.
Mark Meekers concludeert als volgt: Op een onnavolgbare, eigen wijze
brengt Guido Cloet een authentieke getuigenis van de levensweg waarlangs deze homo viator is gegaan. Met Chagall kan
hij zijn kunstwerk, zijn bundel: een
doorzichtige wand tussen mijn hart en het hart van de wereld noemen: een
liefdesverklaring.
Met Cloet komt eindelijk nog eens een dichter aan het woord die
zinvolle, existentiële zaken zegt, die ons het gevoel geeft dat we niet álléén
onderweg zijn. Hij schreef een bundel die in alle opzichten rijk is. Ik heb het
hier niet over de financiële waardering van een product van de ziel, maar over
innerlijke rijkdom. De uiting van een gefundeerd leven is onbetaalbaar, overleeft
elke devaluatie.
Guido Cloet serveert ons een poëtische champagne, een mannelijke godendrank:
niet altijd doux, maar eerder brut, sec. Eindelijk iemand die het samenleven
een feest noemt en het woord geluk durft uitspreken! Ik heb de fles voor jullie
gedeeltelijk ontstopt, maak er een leesfeest van zodat de kurk er helemaal
afvliegt, want: Zo blauw is de hemel
daarboven (5, 4)!
BUNDEL VAN GILBERTE DE LEGER / INTRODUCTIE MARK MEEKERS
Op vrijdag 19 maart leidde Mark
Meekers in de grote zaal van de Bibliotheek Kris Lambert (Oostende) de bundel The Feast of
Burning Tongues / Feest van brandende tongen in. De Noord-Ierse
uitgeverij Lapwing (Belfast), publiceerde de laatste gedichten van de onlangs
overleden dichteres-schilderes Gilberte De Leger. Gedichten uit deze tweetalige
uitgave Engels-Nederlands werden gelezen door Martin Burke en Ingrid Verdonck.
De schrijfstijl van De
Legeris gekenmerkt door complexe
eenvoud, uitgezuiverd qua inhoud en woordkeus: zelden staat er een woord
teveel, je moet zoeken naar een adjectief. Haar schriftuur is beheerst, mengt
observatie en beschouwing, klinkt soms enthousiast maar ontspoort niet, is
gevoelig maar niet sentimenteel. Ze heeft alle clichés van tussen de tanden
gepoetst, spreekt met frisse adem en houdt daarbij nauwelijks rekening met
poëtische codes. Ze heeft vele aspecten van de poëzie van de jongste veertig
jaren in zich opgenomen en verwerkt tot een unieke, eigen stem. Ze aanvaard het
gebrek aan gehoor en beperkt succes. De literatuur relativerend, schrijft ze:
misschien blijft er hier en daar / een
woord van gisterenmaar het
verhaal / is meegenomen / achter de sluier / van de kim / waar zoveel verhalen
sterven. (Tekens in het zand,
85/ 10-11, 13-17)
De jury van een poëziewedstrijd
beoordeelde onlangs haar ingezonden tekst als een product van een jonge
dichteres. De zesentachtigjarige is dus niet verouderd, haar stijl en haar
pleidooi voor eerlijke maatschappij en schoonheid in natuur en kunst slaan nog
altijd aan. Is dit niet een beetje onsterfelijk zijn? Hoe kunnen we dat beter
vieren dan met de lectuur van Het Feest
van de Brandende Tongen? Ik ben er zeker van dat de lezers in vuur en vlam
zullen staan. (Mark Meekers, introductietekst)
Over Leven en overleven, de negentiende poëziebundel van Mark Meekers is na
twee maanden uitverkocht. De opbrengst van deze 1100 exemplaren werd integraal
overgemaakt aan P. Bolle in Tanzania.
De eerste reacties van de
recensenten kwamen binnen.
- Het mooiste dat ik in 2009 in handen kreeg. Wat een luxueuze
bundel! Bijna te mooi om OverLeven en Overleven in Tanzania te gaan!
Dit is geen kritiek, gewoon een opeenvolging van verwondering, bewondering, met
de mond vol tanden staan. Meekers beschikt over een indrukwekkend creatief
taalgebruik, over pakkende metaforen en vernuftig taalspel, ingrediënten die
nooit uit de stevige structuur van het gedicht ontsnappen. Meekers probeert
zijn boodschap duidelijk te maken, hij maskeert niet. Hij hoedt zich voor
hermetisch dichten, - dit vergroot de vervreemding, - hij brengt de inhoud
dichter bij de lezer via beeld, vergelijking, metafoor. De woorden hebben een
emotionele efficiëntie. Ze maken de inhoud tastbaar en aanvoelbaar. De dichter
beoogt toegankelijkheid en schrijft begrijpelijke poëzie.
(Th. Deleu)
*
- Deze bundel is een verrijking.
Een zeldzaam kleinood. Hij is te
degusteren als een doosje fijne Belgische pralines, die smaken naar de
Afrikaanse zon. Er zijn er bruine, donkerbruine, zwarte en een paar witte. Hun
vulling is crème en doet smaken naar meer. Drink er een heerlijke tas koffie
uit Tanzania bij. U zal verrukt zijn. (Dianne Nuyts)
*
Meekers komt in deze publicatie
sterk geëngageerd en betrokken naar voor met in elk gedicht wel beelden die
verrassen en wendingen waar je vaak meer dan één kant mee uit kunt. Onze
dichter heeft op een wijze die iets te maken heeft met wat Gauguin ooit ervoer
toen hij de baaierd in het thuisland ruilde voor de tropen, beslist oog voor
het paradijselijke van dit soort primitieve leven. Hij romantiseert daarbij
niet, maar registreert op de bijna wetenschappelijke wijze van de etnoloog. Je
staat te kijken van Meekers inleving in de materie. De uit Meekers pen gevloeide
metaforen mogen er zijn. Het is een
prachtboek (H. Baert)
Een gratis
exemplaar van de bundel wacht op de aanwezigen. Kom op tijd, de plaatsen zijn
beperkt.
MEER
INFO (flaptekst):
Mark
Meekers studeerde Wijsbegeerte en Letteren (KU Leuven). Hij schreef
kortverhalen, essays en visuele poëzie, publiceerde een roman
en
19 bundels gedichten. Hij richtte het dichterscollectief Mengmettaal op en is
voorzitter van de Nederlands-Vlaamse literaire Vereniging Concept.
Hij
is de eerste dorpsdichter van Doel en de meest gelauwerde Vlaamse dichter. Zijn
erelijst oogt ronduit indrukwekkend. In 2009 werd hij poëzie-ambassadeur van de
provincie Vlaams-Brabant. Onder zijn echte naam,
Marcel
Rademakers is hij eveneens actief als beeldend kunstenaar (internationale
groepen Lumen Numen en Fusion.
Mark Meekers publiceerde dit jaar
vier bundels poëzie:
Ropsiennes rond leven en werk van Félicien Rops, enige,
Belgische kunstenaar van Europees formaat uit de negentiende eeuw. (Februari
2009)
Doelgericht 55 gedichten die hij als eerste dorpsdichter van Doel
schreef bij de overlevingsstrijd van het bedreigde polderdorp. (Maart 2009 /
uitverkocht).
Over Leven en overleven, Afrika-gedichten ten voordele van het
scolarisatiewerk van pater Bolle in Tanzania, poëtische fotoboek. (November
2009 / uitverkocht)
Land van Stand, poëtische hommage aan
de provincie Vlaams-Brabant (Januari 2010)