MARK MEEKERS
Inhoud blog
  • KRUIP IN JE PEN Poëziewedstrijd 2016
  • MARK MEEKERS publiceert 'SALTO VITALE'
  • MARK MEEKERS en de RED STAR LINE
  • MARK MEEKERS OP HET "WOORDFEES" IN NAMIBIË

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    POEZIE IS SOFTWARE VOOR DE ZIEL
    25-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PENNENVRUCHTEN 2013
    Klik op de afbeelding om de link te volgen














    PENNENVRUCHTEN 2013, verzamelbundel van de gelijknamige poëziewedstrijd, uitg.: PHL, Universiteit Hasselt, Xios, Hasselt 2012, 86 p.

    VOORWOORD

    Het doet deugd de 76 gedichten van deze zesde ‘Kruip in je Pen’-poëziewedstrijd te mogen lezen. Ze zijn nog niet aangetast door het virus van de gekunsteldheid, professionalisme, hermetisme, postmodernistisch abracadabra of andere zichzelf bedruipende literaire producten. De ingezonden verzen zijn soms charmant naïef maar meestal oprecht, open, authentiek en getuigen van wat binnenin een (jonge) mens roert en broedt. Het is goed om zien hoe in onze hectische tijd, van oppervlakkigheid en commercie 76 dichters in spe uit de tredmolen stappen, op de rem staan om drukte opzij te schuiven en rust en stilte op zich laten inwerken. Een gedicht bestaat in de eerste plaats uit stilte en pas daarna uit woorden. Het levert geen verloren tijd op, geen verloren geld, maar een rijkelijke rente aan zelfkennis en verdieping.

    In talrijke gedichten staat de auteur stil bij zichzelf. Hij zoekt zijn coördinaten in de maatschappij, toetst zijn verhouding tot de anderen af. Vooral de doorvoelde ontmoeting met een persoon staat bij velen centraal. In deze liefdesgedichten is het niet altijd rozengeur en maneschijn, maar dikwijls een pijnlijke breuk, die onder woorden gebracht wordt en dus beter te verwerken is. Wie zichzelf gevonden heeft, is gewapend tegen de uniformisering van de geesten, zal attenter in het leven staan, beter de echt wezenlijke dingen uit de overvloed aan faits-divers, amusementjes en schijnwaarden kunnen ziften. Poëzie ‘transformeert alles wat ze aanraakt; ze verhevigt en vernieuwt onze waarneming door ons de dingen met frisse ogen te laten ervaren, ze stoot door onze vertrouwdheid en gewoontes heen die het ware zicht op de wereld verduisteren’, argumenteerde Shelley (1821) reeds in zijn ‘A defence of Poetry’ (p. 256-275). Poëzie is dus menselijk gezien, uiterst utilitair en efficiënt. In slechts enkele verzen treedt de dichter buiten zijn kleine biosfeer en toont hij empathie, heeft hij oog voor de natuur of is sociaal betrokken.

    Onder invloed van de successen van wetenschap en techniek meent men alles in regels en reglementen te moeten gieten. Op die manier meent men het leven te kunnen beheersen en zekerheid te hebben. Poëzie is een van de weinige vrijplaatsen waar nauwelijks regels of codes gelden. Maak er gebruik van om ongehinderd je pen haar gang te laten gaan. Het wekt dan ook verbazing dat er nog heel wat bindend rijmwerk voorkomt. Slechts enkele dichters lukken er in om ondanks deze rijmdwang hun tekst een ongedwongen, ongewrongen, natuurlijk karakter mee te geven.

    Een gedicht is een plaats om zijn dromen te vertalen in woorden en dus een eerste stap naar de verwerkelijking. In de ingezonden teksten overheerst een eerder nuchtere instelling. Er werden flink wat prozagedichten ingezonden. Wijdlopigheid en herhaling zijn hierbij een probleem, clichés ontsieren soms.

    Gevoel en intuïtie werd tot voor kort nog afgedaan als nutteloze dromerijen. Als romantische reactie kwam de oververhitte emocultuur op. Het gedicht was altijd al een plaats waar het hart mocht spreken. In de inzendingen komen inderdaad kreten, emoties, droefheid, vreugde, ironisch tandengeknars  en verontwaardiging voor. Maat houden is hier de gulden regel; maak er geen tranendal van. Een gedicht is een uitstap, een verkenning, een uitvinding om op een eigen, originele wijze wat ons beroert onder woorden te brengen. Een tegengif tegen de verzakelijking van zowat alles in onze maatschappij, tot en met de persoonlijke contacten toe.

    Een gedicht is maar gedicht als er met de taal gewerkt wordt. In heel wat verzen is dit het geval en soms mondt die poging uit in puur taalplezier. Dan zijn we gelukkig. Maar er bleven nog heel wat mogelijkheden ongebruikt. Er ligt nog een uitgestrekt poëtisch continent klaar om aangeboord te woorden: metaforen, vergelijkingen, ritmiek, zuivere lyriek, verwondering en andere kleine mirakels. Wat minder kommer en kwel, wat meer geluk en schoonheid mag. De natuur is op een enkele eik of schelp na schaars aanwezig in de gedichten. Als we Shelley mogen geloven is ‘een dichter een nachtegaal die in het donker zit en zingt om zijn eigen eenzaamheid op te vrolijken met aangename geluiden’ (p. 255). Dit moet zoet klinken in Limburgse oren… Waar blijven de -desnoods rappende- nachtegalen?

    Mark Meekers (Marcel Rademakers)


    25-02-2013, 18:25 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (8 Stemmen)
    Tags:Pennenvruchten 2012, Provinciale Hogeschool Limburg, Universiteit Hasselt, Xios, Limburg, actualiteit, literatuur, poëziewedstrijd, gedichten, Mark Meekers, Marcel Rademakers, vilt, Mengmettaal, cultuur@phl.be, MAD-faculty, Blervak Yannick
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PENNENVRUCHTEN-poëzieprijs 2012
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    verzamelbundel


    JURYRAPPORT

    Voor de zesde maal werd de poëziewedstrijd “Kruip in je Pen” uitgeschreven voor studenten van de Universiteit Hasselt, Xios, Hogeschool Limburg en de Provinciale Hogeschool Limburg. De jury was samengesteld uit Greet Hendrix, Ria Snellinx, André Janssens, Jee Kast en Mark Meekers (Marcel Rademakers) (voorzitter). Ze kwam samen op dinsdag 5 februari in de PHL. Greet Roosen fungeerde als niet-stemgerechtigd secretaris.

    De jury hield rekening met poëtische zeggingskracht, originaliteit, inhoud en verwoording. Ze stelde met genoegen vast dat niet alleen het aantal deelnemers maar ook de kwaliteit van de aangeboden gedichten in stijgende lijn gaat (op één smakeloze inzender na, die eerder op een gratis maaltijd aasde dan op een zinvolle tekst). Geen enkel gedicht blonk echt uit zodat de beoordeling er niet gemakkelijker om werd.

    De tweede eervolle vermelding is voor ‘Route de l’amitié’, een gedicht van Lore ALDERS, studente BEW aan de U Hasselt. Het is een gaaf, actueel liefdesgedicht waarin het rijmwerk heel natuurlijk klinkt. Het laat zich zonder ‘nutteloze complimenten’ kritisch en humoristisch uit in bewoordingen die we terugvinden in avontuurlijke realitysoaps als ‘Koh-lanta’ of ‘Expeditie Robinson’.

    De eerste eervolle vermelding valt Alexandra SCHOUTEN, studente van de Madfaculty, te beurt met ‘Palliatief’. In dit gedicht zijn de woorden doordacht geplaatst. Een sombere tekst die je bij je nekvel grijpt, hoewel het hier en daar inboet aan kracht door vaak voorkomende beelden. De volharding in de bewoording en de nauwgezette interpunctie houden de tekst wel recht. Een innerlijke strijd die heel gelaten wordt weergegeven. Met een sterk einde, alsof je door de ziekte uit je eigen lichaam wordt geduwd. Een mooi beeld. Het gedicht is meeslepend in al zijn somberheid en nodigt uit om herlezen te worden. Puik werk.

    In het gedicht ‘Compact Disc’ zit voldoende muziek om de derde prijs te verdienen. Het werd geschreven door Didier LUYTEN, eveneens student aan de PHL (Healthcare). Dat zelfs een dagdagelijks gebruiksvoorwerp gevoelens kan oproepen, bewijst dit gedicht. De jury apprecieerde de bijzonder originele en consequent volgehouden beeldspraak. De twee zijden van een dun cd-schijfje - spiegelend aan de voorzijde, een te beschrijven blad daaronder – weerspiegelen mooi de emoties van de dichter: de vraag om ontcijferd te worden is de vraag om verliefd te mogen worden en te kunnen zingen. Als geen ander is hij erin geslaagd een poëtische tekst te brengen met twee lagen die elkaar perfect overlappen.

    De tweede prijs gaat naar ‘Wat ik zei’ van Elien VALKENEERS, studente Business aan de PHL. Het gedicht is een lappendeken waar begin- en eindwoord de naad is die alles aan elkaar naait. Soms is de naad wat dunnetjes, maar de tekst kabbelt als een 'train of thought' voorbij. Een vlotte tekst die verwarring en liefde tegen elkaar uitspeelt. Elke zin is een nieuwe vol twijfel en onverwachte wendingen, verwondering en terwijl je in dit spel van woorden verder leest vraag je je af, waar dit naartoe gaat en het eindigt met ik weet het niet meer. En heel het gedicht lost op in het niets. Sterk. Een toegankelijke tekst, hoezee, die we ook heel graag op het podium zien. 

    Na urenlang wikken en wegen besloot de jury unisono de eerste prijs, de Pennenvruchten Poëzieprijs 2013 toe te kennen aan het gedicht ‘Liefde in net geen lente’ van Yannick BLERVACQ, student Education aan de PHL. Hoe vat je een trauma in woorden, wanneer enkel stilte op zijn plaats is? ‘Liefde in net geen lente’ omschrijft op een serene wijze, in ritmisch afgewogen, klanktechnisch zuivere versregels hoe immens verdriet kan zijn, hoe mooi en oprecht inleving kan klinken. De jury looft de dichter voor de sobere maar krachtige beelden die een beklemmende realiteit respectvol weergeven. Zou de golf van emoties die Vlaanderen overspoelde, treffender verwoord kunnen worden? ‘Liefde in net geen lente’: een getuigenis van persoonlijke betrokkenheid, een meer dan terechte winnaar van deze zesde editie.

    Mark Meekers (Marcel Rademakers)



    25-02-2013, 18:17 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Tags:Pennenvruchten 2012, Provinciale Hogeschool Limburg, Universiteit Hasselt, Xios, Limburg, actualiteit, literatuur, poëziewedstrijd, gedichten, Mark Meekers, Marcel Rademakers, vilt, Mengmettaal, cultuur@phl.be, MAD-faculty, Blervak Yannick
    Archief per week
  • 28/01-03/02 2019
  • 08/02-14/02 2016
  • 02/06-08/06 2014
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 28/11-04/12 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 15/06-21/06 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs