Mark Meekers (Marcel Rademakers) belicht de TENTOONSTELLING VAN PETER VERDONCK
AAN DE LIJN GEHOUDEN: PETER VERDONCK, graficus-schilder
schilderen
is de kleine materie mateloos beminnen
met alle ogen jagen op licht, licht opjagen
lopen op zonnestralen, vinden en verliezen. (Mark
Meekers*)
Na zijn studies als grafisch
vormgever was Peter Verdonk 25 jaar werkzaam in de design en de publicitaire
sector.
Hoewel dit een koele, eerder onpersoonlijketechnische bezigheid was, bleef hij voeling houden met het écht
creatieve en het warm-menselijke. Door allerlei omstandigheden in zijn
privéleven werd hij onlangs gedwongen dieper in te gaan op essentiële zaken als
dood, liefde, maatschappelijke verhoudingen. Hierbij onderging hij een kleine
hergeboorte en knoopte terug aan bij de interesses en de impulsen uit zijn
jeugdjaren. De druk van dit mentale drijfgas werd hem te sterk zodat hij een
uitlaatklep moest zoeken. Zijn beeldend werk kan dan ook voor een stuk worden
gezien als therapeutische sessie, als louterend en bevrijdend. De kunstenaar
getuigt: Het wordt meer en meer een
passie Spontaan, zonder veel nadenken,
beredeneren of voorbereiding. Heel direct dus, momentopnames van gevoelens. Dit
artistiek project is echter geen solotocht, maar bezit voldoende beeldende
kwaliteiten om ook de medemens aan te spreken, te confronteren. Ik wil mijn werken niet opbergen maar
anderen mee laten genieten van het resultaat, laat hij zich ontvallen en
voegt eraan toe: Net zoals muzikanten,
theatermakers of stand-up comedians inkom vragen.
Verdonck is geen nieuwkomer:
Peter heeft een doorgrondende blik op de kunstgeschiedenis, de actuele
esthetische aanvoeling en neemt niet voor het eerst potlood en penseel ter
hand. Hij nam deel aan enkele groepstentoonstellingen in culturele centra, het
Jordaenshuis en cafés in het Antwerpse. Recent stelde hij tentoon in de Sint
Jozefskapel te Brasschaat, de Bistro-ruimte galerij van Campo (Antwerpen), de
showroom SITnSO (Boechout), de Foyer Vooruit (Boechout) en ook het Badhuis in
Antwerpen en het Cultuurcentrum Trancé te Ekeren staan op het programma.
De materiaalkeuze van zijn werk
is bewust eenvoudig: papier, karton, recyclagemateriaal, houtskool, potlood,
inkten, verf. Hij noemt het onbelangrijk.
Het achterliggende idee telt wel voluit mee: Geen artistieke voorschriften! Ik houd mij niet aan bepaalde stijlen,
normen, afspraken, het resultaat is niet te voorspellen. Ik wil experimenteren!
Mooi zo dit anarchistisch trekje.
Een echte kunstenaar moet niet de bestaande orde of zekerheden nogmaals
bevestigen. Hij moet exploreren, vernieuwen. Dat vereist veel meer creativiteit
en durf.Elke echte kunstenaar heeft in
wezen iets anarchistisch, zoekt naar een oprechte, eerlijke kunst, die zo
respectvol is om de toeschouwer niet te bedriegen met clichés of gevestigde
visies van het artistieke establishment.
Verdonck is geen filosoof die
mediteert over mens en kosmos of over de picturale act. Hij is meer een verteller die zijn gevoelens,
ervaringen, emoties en belevenissen wil uiten, niet met woorden, maar
plastisch, omdat ik deze vorm of ambacht het best beheers. Leven en kunst
liggen bij hem in elkaars verlengde. Hij put zijn onderwerpen uit de kleine
dagelijkse omgeving zoals die hem onder de ogen komt. Maar ook weer niet zo
letterlijk, hij levert geen kopie af: door de combinatie van uiteenlopende
elementen krijgt het resultaat een bijklank, een vreemde surreële betekenis.
Hij geeft de vrije loop aan hand en hoofd zodat elk werk experiment wordt, dat
de auteur zelf moet verrassen. Het mondt echter nooit uit in betekenisloosheid.
Een bevreemdende fascinatie, een wat bizarre magie gaat van deze werken uit.
Hij switcht van figuratie naar abstractie of beweegt zich even ongegeneerd,
ongeremd op het tussenliggend terrein.
Hij werkt met zuiver grafische en
picturale middelen. Dit is (nog) grafiek! Dit is (nog) penseelkunst! In de lijn
van de traditie maar toch actueel, van deze tijd. Zijn werk bezit uitgesproken
eigen accenten: stijl.
In zijn gestileerde figuren speelt
de lijn de hoofdrol. Met grote soepelheid laat hij ze dansen, arabesken
tekenen, strak in houding staan, meestal tegen een abstracte achtergrond. Soms
komen ze na wat kijkwerk uit het netwerk van strepen en graveringen te
voorschijn. Een aantal werken is louter textuur, die dynamisch werkt,
afwisselend zich bescheiden op de achtergrond houdt om zich dan weer op de
voorgrond te dringen.
Er is niet alleen de losse pols,
er is ook het ironisch berispende vingertje: Frivool spotten met maatschappij en kunstenaars die het te ernstig
nemen, te zakelijk! Of gewoon plezant
doen, Zotte dingen maken
(waarom Zot niet met hoofdletter?) Humor relativeert, maakt vrij. Peter heeft
spontaan de essentie van de lach gevat: een combinatie van herkenbare elementen
uit diverse situaties die met elkaar botsen en zo de logica aan het wankelen
brengen. Zie deze tekeningen als een bevrijdende gezondheidskuur: maak de
wangen los.
Het kleurgebruik is gereduceerd
tot het inkleuren van grafische vormen. Door deze ondergeschiktheid horen de
werken eerder tot de grafiek dan tot de schilderkunst. Wie zal er zich zorgen
om maken? Verdonck zeker niet: Naast of
onder de lijnen/normen werken, daar hou ik van. Zijn scala bestaat uit:
oker, rood, wit van de ondergrond en het zwart van de omtrekkende lijn (voor
zover zwart / wit kleuren zijn). Ik hou
van rood maar evengoed van grijs en zwart. Hoewel hij aan elke tint
bepaalde psychologische eigenschappen toekent past hij dit zelden bewust,
functioneel toe. Anders gezegd: ook als hij kleur gebruikt, tekent hij ermee.
Deze soberheid van palet geeft sterkte, stevigheid, werkt overtuigend,
nadrukkelijk.
Peter Verdonck liet zich ook
opmerken als gesmaakt rockartiest, die flink wat eigen composities uit zijn
gitaar sloeg. Deze muzikale gen werkt door in zijn beeldend werk: het ritmische
accent, het hoge tempo van zijn grafiek getuigt hiervan. Als weinigen slaagt
hij erin zijn tekeningen te electriseren, onder hoogspanning te brengen.
Saaiheid staat niet in zijn vocabularium.
Vergelijkingen met andere
kunstenaars zijn lichtjes denigrerend alsof Verdonck geen eigen (hand)tekening
zou hebben. Zoals aangetoond heeft hij dat beslist. Maar omdat hijzelf dit
doosje opende haal ik er ook even zijn lievelingsartiestenuit. Houden van wil niet zeggen kopiëren,
maar wel: dezelfde snaren in zich voelen trillen, dezelfde akkoorden op een
ander instrument, volgens een persoonlijke interpretatie aanslaan. Een
Alechinsky-touch vind je in de eerder abstracte bladen, Paul Klee loert over de
schouder in de figuratieve prenten,Bosch, Brueghel en Fred Bervoets knipogen mee in de mild ironiserende
platen. Dit zijn niet de minsten. Het is geen oneer met dit niveau verwantschap
te voelen.
Uit het trefzeker, dynamisch,
muzikaal, humoristisch werk van Peter Verdonck straalt de vreugde van het
creëren van het papier af, precies zoals hij het uitdrukt: Ik geniet ervan, ook van het resultaat. Wij ook Peter. En wanneer
de kunstenaar zich ontvallen laat: Kan
er niet mee stoppen fantasieën dwarrelen door mijn hoofd, moeten eruit, op
papier, houtof karton, doet er niet
toe. Kunnen we met veel plezier deze artistieke verslaving aanmoedigen!
Marcel Rademakers (Mark Meekers),
kunstrecensent
* Uit: Van binnen uit verlicht, gedichten en kunst, Demer Uitgeverij,
2010, p. 8
Is de titel van een literaire solidariteitsavond met de Liga voor
de Mensenrechten Mark Meekers (eerste dorpsdichter van Doel) - Peter Holvoet-Hanssen (stadsdichter van Antwerpen) - Paul
Vincent - Dianne Nuyts - BertBevers - Frank De Vos (huidig dorpsdichter van Doel) lezen hun gedichten
Intermezzos: Hans Gooris, dwarsfluit - Lisa Geets, altblokfluit
Op vrijdag 2 juli, 20.00 uur, in het Vrijzinnig
Ontmoetingscentrum
Lange leemstraat 57, Antwerpen,
*inkom 2 voor de Liga* Organisatie: KunstDoel vzw
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen) Tags:poëzie, literatuur, mark meekers, Liga voor de Mensenrechten
25-06-2010
MARCEL RADEMAKERS (MARK MEEKERS): TENTOONSTELLING
Op vrijdag 25 juni om 20.00 uur liep de
groepstentoonstelling
HET NIEUWE DOEL van
stapel.
Voor deze gelegenheid componeerde schilder-dichter MARCEL
RADEMAKERS / MARK MEEKERS een vijfdelige PICTURALE SUITE IN Doel-mineur. (Vijf schilderijen in gemengde techniek, acryl,
pastel, potlood, organische materie, 70 x 100 cm)
De tentoonstelling
loopt van 27 juni en 4 juli 2010 van 14 tot 17 uur
In het Vrijzinnig Ontmoetingscentrum, Lange
leemstraat 57, Antwerpen
In de
universiteitsbibliotheek, Ladeuzeplein, Leuven werd de nieuwe bundel van Guido
Cloet voorgesteld. Mark Meekers bracht voor een overtalrijk opgekomen publiek de
introductietekst.
In een
kwart eeuw schreef Guido Cloet drie dichtbundels: Na Onmogelijke Onmin
(1986) en Levend (1995) voorspelde Karel Sergen dat zijn derde
publicatie in 2004 op de markt zou komen. Maar Guido schrijft enkel wanneer hij
werkelijk iets te zeggen heeft en het werd dus 2010 voordat Mondige stilte
zijn geboorteschreeuw liet horen.
Mark Meekers concludeert als volgt: Op een onnavolgbare, eigen wijze
brengt Guido Cloet een authentieke getuigenis van de levensweg waarlangs deze homo viator is gegaan. Met Chagall kan
hij zijn kunstwerk, zijn bundel: een
doorzichtige wand tussen mijn hart en het hart van de wereld noemen: een
liefdesverklaring.
Met Cloet komt eindelijk nog eens een dichter aan het woord die
zinvolle, existentiële zaken zegt, die ons het gevoel geeft dat we niet álléén
onderweg zijn. Hij schreef een bundel die in alle opzichten rijk is. Ik heb het
hier niet over de financiële waardering van een product van de ziel, maar over
innerlijke rijkdom. De uiting van een gefundeerd leven is onbetaalbaar, overleeft
elke devaluatie.
Guido Cloet serveert ons een poëtische champagne, een mannelijke godendrank:
niet altijd doux, maar eerder brut, sec. Eindelijk iemand die het samenleven
een feest noemt en het woord geluk durft uitspreken! Ik heb de fles voor jullie
gedeeltelijk ontstopt, maak er een leesfeest van zodat de kurk er helemaal
afvliegt, want: Zo blauw is de hemel
daarboven (5, 4)!
BUNDEL VAN GILBERTE DE LEGER / INTRODUCTIE MARK MEEKERS
Op vrijdag 19 maart leidde Mark
Meekers in de grote zaal van de Bibliotheek Kris Lambert (Oostende) de bundel The Feast of
Burning Tongues / Feest van brandende tongen in. De Noord-Ierse
uitgeverij Lapwing (Belfast), publiceerde de laatste gedichten van de onlangs
overleden dichteres-schilderes Gilberte De Leger. Gedichten uit deze tweetalige
uitgave Engels-Nederlands werden gelezen door Martin Burke en Ingrid Verdonck.
De schrijfstijl van De
Legeris gekenmerkt door complexe
eenvoud, uitgezuiverd qua inhoud en woordkeus: zelden staat er een woord
teveel, je moet zoeken naar een adjectief. Haar schriftuur is beheerst, mengt
observatie en beschouwing, klinkt soms enthousiast maar ontspoort niet, is
gevoelig maar niet sentimenteel. Ze heeft alle clichés van tussen de tanden
gepoetst, spreekt met frisse adem en houdt daarbij nauwelijks rekening met
poëtische codes. Ze heeft vele aspecten van de poëzie van de jongste veertig
jaren in zich opgenomen en verwerkt tot een unieke, eigen stem. Ze aanvaard het
gebrek aan gehoor en beperkt succes. De literatuur relativerend, schrijft ze:
misschien blijft er hier en daar / een
woord van gisterenmaar het
verhaal / is meegenomen / achter de sluier / van de kim / waar zoveel verhalen
sterven. (Tekens in het zand,
85/ 10-11, 13-17)
De jury van een poëziewedstrijd
beoordeelde onlangs haar ingezonden tekst als een product van een jonge
dichteres. De zesentachtigjarige is dus niet verouderd, haar stijl en haar
pleidooi voor eerlijke maatschappij en schoonheid in natuur en kunst slaan nog
altijd aan. Is dit niet een beetje onsterfelijk zijn? Hoe kunnen we dat beter
vieren dan met de lectuur van Het Feest
van de Brandende Tongen? Ik ben er zeker van dat de lezers in vuur en vlam
zullen staan. (Mark Meekers, introductietekst)
Over Leven en overleven, de negentiende poëziebundel van Mark Meekers is na
twee maanden uitverkocht. De opbrengst van deze 1100 exemplaren werd integraal
overgemaakt aan P. Bolle in Tanzania.
De eerste reacties van de
recensenten kwamen binnen.
- Het mooiste dat ik in 2009 in handen kreeg. Wat een luxueuze
bundel! Bijna te mooi om OverLeven en Overleven in Tanzania te gaan!
Dit is geen kritiek, gewoon een opeenvolging van verwondering, bewondering, met
de mond vol tanden staan. Meekers beschikt over een indrukwekkend creatief
taalgebruik, over pakkende metaforen en vernuftig taalspel, ingrediënten die
nooit uit de stevige structuur van het gedicht ontsnappen. Meekers probeert
zijn boodschap duidelijk te maken, hij maskeert niet. Hij hoedt zich voor
hermetisch dichten, - dit vergroot de vervreemding, - hij brengt de inhoud
dichter bij de lezer via beeld, vergelijking, metafoor. De woorden hebben een
emotionele efficiëntie. Ze maken de inhoud tastbaar en aanvoelbaar. De dichter
beoogt toegankelijkheid en schrijft begrijpelijke poëzie.
(Th. Deleu)
*
- Deze bundel is een verrijking.
Een zeldzaam kleinood. Hij is te
degusteren als een doosje fijne Belgische pralines, die smaken naar de
Afrikaanse zon. Er zijn er bruine, donkerbruine, zwarte en een paar witte. Hun
vulling is crème en doet smaken naar meer. Drink er een heerlijke tas koffie
uit Tanzania bij. U zal verrukt zijn. (Dianne Nuyts)
*
Meekers komt in deze publicatie
sterk geëngageerd en betrokken naar voor met in elk gedicht wel beelden die
verrassen en wendingen waar je vaak meer dan één kant mee uit kunt. Onze
dichter heeft op een wijze die iets te maken heeft met wat Gauguin ooit ervoer
toen hij de baaierd in het thuisland ruilde voor de tropen, beslist oog voor
het paradijselijke van dit soort primitieve leven. Hij romantiseert daarbij
niet, maar registreert op de bijna wetenschappelijke wijze van de etnoloog. Je
staat te kijken van Meekers inleving in de materie. De uit Meekers pen gevloeide
metaforen mogen er zijn. Het is een
prachtboek (H. Baert)
Een gratis
exemplaar van de bundel wacht op de aanwezigen. Kom op tijd, de plaatsen zijn
beperkt.
MEER
INFO (flaptekst):
Mark
Meekers studeerde Wijsbegeerte en Letteren (KU Leuven). Hij schreef
kortverhalen, essays en visuele poëzie, publiceerde een roman
en
19 bundels gedichten. Hij richtte het dichterscollectief Mengmettaal op en is
voorzitter van de Nederlands-Vlaamse literaire Vereniging Concept.
Hij
is de eerste dorpsdichter van Doel en de meest gelauwerde Vlaamse dichter. Zijn
erelijst oogt ronduit indrukwekkend. In 2009 werd hij poëzie-ambassadeur van de
provincie Vlaams-Brabant. Onder zijn echte naam,
Marcel
Rademakers is hij eveneens actief als beeldend kunstenaar (internationale
groepen Lumen Numen en Fusion.
Mark Meekers publiceerde dit jaar
vier bundels poëzie:
Ropsiennes rond leven en werk van Félicien Rops, enige,
Belgische kunstenaar van Europees formaat uit de negentiende eeuw. (Februari
2009)
Doelgericht 55 gedichten die hij als eerste dorpsdichter van Doel
schreef bij de overlevingsstrijd van het bedreigde polderdorp. (Maart 2009 /
uitverkocht).
Over Leven en overleven, Afrika-gedichten ten voordele van het
scolarisatiewerk van pater Bolle in Tanzania, poëtische fotoboek. (November
2009 / uitverkocht)
Land van Stand, poëtische hommage aan
de provincie Vlaams-Brabant (Januari 2010)
Kunstschilderes
en dichteres Gilberte de Leger overleed onverwacht in haar woning op
woensdag 16 september 2009. Ze was de echtgenote van kunstschilder
Kari Bert.
Ik
leerde Gilberte kennen bij de internationale kunstenaarsgroep Lumen
Numen. Ze nam aan alle tentoonstellingen deel. Zoals Marcel
Rademakers (Mark Meekers) en Wannes Van de Velde zocht ze naar het
optische licht via een pointillistische techniek.
In mijn
traphal hangt een van je grotere werken. Telkens ik die bomen op een
zomerse dag bekeek, beste Gilberte, moest ik aan je denken. Je hebt
je laatste stip gezet. Je kleuren blijven echter bewegen en
suggereren dat er meer is dan de ogen zien. Een kunstenaar gaat heen
maar sterft niet.
Toen ik
onlangs de bundel Licht in alle staten (Concept, 2009)
samenstelde, selecteerde ik een gedicht, dat je levensvisie prachtig
in het zonnetje zette:
ALLEEN MET HET LICHT
Ik zit
te
midden van de kleuren
die ik
spon
om
aardegrijs
de
klank van de dood
te
verbannen
naar
verreweg.
Ik zit
te
midden van het licht
dat ik
weefde omdat adem leven is
dichtbij.
Ik zit
de eredame
van
mijn doeken
te
zijn,
de
gastvrouw van het kunstsalon
te
zijn,
mijn
blik de danser op mijn regenboog
de
danser die mij toeknikt
als ik
een aardegrijs bezoeker groet
de
klank van een dode proficiat vang
waarmee
ik weer alleen
met het
licht
zit te
zijn.
Ik hoop
Gilberte, dat je nu nader kennis maakt met het Numen,
het licht, het Lumen dat we samen zochten.
Dank om een
eind van de weg mee en vóór te zijn gegaan.
(Stekene,
1929). Schilder, graficus, beeldhouwer, dichter, auteur. Leerling van
W. Kreitz, A. Andries en A. Servaes. Werkte enige tijd te
Sint-Martens-Latem.
Zo staat het in de Piron (P. Piron, De
Belgische beeldende kunstenaars uit de 19de en 20ste eeuw,
uitg.: Art in Belgium, Brussel 1999, dl. II, p. 553).
Chris
heeft vele Oost-Vlaamse en Zeeuwse gemeenten met een standbeeld
gemarkeerd. Zijn keramieken zijn zilver- of bronskleurig. Hij bewerkt
diverse steensoorten en componeert beelden die uit twee componenten
bestaan, een combinatie van steen en brons. Hij munt uit in de (soms
komische) weergave van dierenfiguren en vooral de figuur van Reinaart
de Vos fascineert hem. Wie kent niet het monument in Eernegem ter ere
van de stichter van Concept, Roger Wastijn?
Chris
had ook meer dan literaire aanleg en was een boeiend causeur, vandaar
zijn belangstelling voor de Vlaams-Nederlandse Literaire en Culturele
Concept-kring.
Jarenlang
werkte hij met zijn ploeg beeldhouwers mee aan het lukken van
de jaarlijkse Poëzieprijs en de Concept-ontmoetigsdagen.
--
FERKET,
CHRIS (Stekene 1929)
Peintre,
artiste graphique, sculpteur, poète, auteur. Elève de
W. Kreitz, A. Andries et A. Servaes. A travaillé pendant
quelques temps à Laethem-Saint-Martin. (P. Piron,
Dictionnaire des artistes plasticiens de Belgique des XIXe et XXe
siècles, éd.: Art in Belgium, Ohain-Lasne 2003, tome
II, p. 567)
Uit het ROUWREGISTER CHRIS
FERKET (06/09/1929 - 18/06/2009)
Dag Chris, De woorden waarmee
ik je vol lof op de jongste Conceptdag in Ichtegem-Eernegem aan het
publiek voorstelde zijn nauwelijks koud. De warmte van je handdruk
hangt nog in mijn hand, ik voel nog de zachte duw van je schouder
tegen mijn schouder (voor een volle zaal), zo van "het is al
goed". Ondanks je naam en je faam bleef je eenvoudig en kende je
de kunst om veel te relativeren. Je was vriend aan huis bij onze
Literaire Culturele Concept-kring. Jij en je beeldhouwerscollectief
bedachten elke jaar weer de laureaten van de poëzieprijs met een
kunstwerk: een unieke situatie van samenwerking in de wereld van
literatuur en beeldende kunst. Wij konden op je rekenen als op
graniet. Weet je nog die keer dat wij elkaar totaal onverwacht
hierboven tegenkwamen in een lijnvliegtuig naar Spanje? En onverwacht
trek je er nu alleen op uit, laat je ons stom-verbaasd achter. Het
ligt natuurlijk in de lijn van je Reinaert-natuur, maar als frats
vind ik het te verregaand. Een kunstenaar gaat heen, maar sterft
niet: je beelden schrijven poëzie in steen, die voor duizenden
nog lang leesbaar zal zijn. Dank voor de samenwerking en de
waardering, die ik van je mocht ontvangen. Groet onze goede vriend
Roger Wastijn. Ik ben er zeker van dat jullie met al je diplomatie
ervoor zullen zorgen dat Concept hierboven in een goed blaadje zal
staan. // Mark Meekers, voorzitter Concept
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!