MARK MEEKERS
Inhoud blog
  • KRUIP IN JE PEN Poëziewedstrijd 2016
  • MARK MEEKERS publiceert 'SALTO VITALE'
  • MARK MEEKERS en de RED STAR LINE
  • MARK MEEKERS OP HET "WOORDFEES" IN NAMIBIË

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    POEZIE IS SOFTWARE VOOR DE ZIEL
    11-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TWINTIG JAAR MENGMETTAAL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen









    Mark Meekers en Lieve Devijver

    In oktober 2012 viert het dichterscollectief Mengmettaal zijn twintigjarig bestaan met een tentoonstelling, een poëzieavond en een groepsbundel (Bibliotheek Tweebronnen / Leuven)


    KORTE HISTORIEK

    In 1991 verdween het Europees Poëziecentrum dat in Leuven gevestigd was en daarmee kwam ook een einde aan een mooie reeks publicaties en nooit geëvenaarde Europese Poëziefestivals (Mario Luzi, Padron, Homero Aridjis, Seamus Heaney, Desmond Egan, André Chouraqui, Casimiro de Brito  etc.) De Leuvense Schrijversaktie, die regionale poëzieavonden en publicaties uitgaf verdween eveneens van het poëtisch toneel en moest plaats maken voor het Gentse Poëziecentrum. Om dit vacuum aan te vullen en te voorkomen dat Vlaams-Brabant een poëtisch niemandsland zou worden, besliste Mark Meekers (Marcel Rademakers) om een aantal ex-medewerkers en aankomende talenten bij hem thuis uit te nodigen. Hij had reeds een tweetal internationale groepen opgericht voor schilders en beeldhouwers en wist dat je in groep meer invloed hebt en luider kunt roepen dan uit één mond.

    Tijdens deze eerste vergadering in Heverlee, betreurde iedereen het heengaan van Eugène Van Itterbeek, de bezieler van het poëziecentrum, maar werd de situatie ook kritisch geëvalueerd. De ter ziele gegane organisatie was te elitair, had te weinig aandacht besteed aan eigen, Vlaamse auteurs en was er nauwelijks in gelukt om een geïnteresseerd kliënteel op te bouwen.

    Op Meekers' voorstel werd besloten (door o.a. Karel Sergen, Johan van Cauwenberge, Guido Cloet, Lieve Devijver, Paul Loeckx, Anne Wiering) om een dichterscollectief op te richten. Mijn voorstel om het “Heavymettaal” te noemen (met een wat revolterende verwijzing naar de rockgroep “Heavy metal”) werd door Karel Sergen omgeturnd tot “Mengmettaal”. Mark Meekers werd tot voorzitter gekozen, Lieve Devijver tot secretaris.

    We zouden een losse structuur hanteren, waarbij elk lid als creatief artiest in zijn eigenzinnigheid werd gerespecteerd en voorstellen kon doen en initiatief kon nemen. Dank zij deze vrijheid bestaat de groep na achttien jaren nog steeds. Politiek engagement kan, maar geen partijpolitiek (hoe voor de hand liggend ook voor sommige leden). Voor Mengmettaal activiteiten worden altijd alle leden uitgenodigd tot deelname en inbreng. Nieuwe leden worden met instemming van de meerderheid gecoöpteerd.

    Met de tijd breidde het collectief zich uit tot maximaal dertig gelijkgestemden. Gerda De Preter, Cyriel Gladines, Mark Naessens, Alfred Warrinnier, Reine Wellens, Wim Menheer, Bernard de Coen, Ann van Dessel vervoegden de groep. Mark Meekers merkte hen op als juryvoorzitter of succesvol deelnemer aan poëziewedstrijden. Hij koos beloftevolle, getalenteerde dichters, die in de actualliteit stonden. Hoewel onze auteurs bij verschillende uitgeverijen aan het woord komen (Uitgeverij P, Lannoo, Davidsfonds, Querido, Kramat, Ellessy e.a.) bestaat de nood voor Mengmettaal om ook eigen (ambachtelijke) publicaties, flyers, verzamelbundels, bloemlezingen en een ledenblad (“Mengmettaaltje” op 800 exemplaren) uit te geven.

    Mengmettaal had / heeft een eigen poëtica die in grote lijnen geformuleerd werd in een “Poëtisch Credo”. We zouden reageren tegen de high brown, hermetische dichtkunst, die modieus postmodernistisch was en waarvoor universitaire studies en een biliotheek binnen handbereik onmisbaar waren om er grip op te krijgen. We wilden ons afzetten tegen de ivorentoren-, loftgedichten, canapé-poëzie.

    In de Mengmettaal-poëtica primeert de inhoud, vent komt voor vorm. Scherp werd dit geformuleerd in de oneliner: “Poëzie is software voor de ziel.” We zijn niet weg van het experiment om het experiment, maar zeker niet wars van vernieuwing als ze poëtisch functioneel is. Een groep is een middel om een poëtische visie scherp te stellen. We wensten een poëzie die niet levensvreemd is en durfden tegen de verbale l'art pour l'art- acrobatiek in, de sociale functie van poëzie beklemtonen. We wilden een ruim publiek uit alle bevolkingslagen bereiken. Goede poëzie moet niet per se frusterend onleesbaar zijn (de moeilijheidsgraad is geen literair criterium). Daarom lazen we in ziekenhuizen, bejaardentehuizen, hogescholen, op trein en bus. We organiseerden als pluralistische, multiculturele organisatie lezingen en avonden met allochtone dichters, steunden de Koerden, schakelden Afrikaanse auteurs in, ijverden met straatoptredens voor meer verkeersveiligheid, autoloze zondagen, klaagden verkeersagressie aan, schreven gedichten voor nieuw in te richten begraafplaatsen, leidden tal van literaire wandelingen. We hielden stands open, traden op markten en tuinbeurzen op, gaven workshops, schrijfcursussen, poëzielessen in scholen en vormingswerk.

    We wilden poëtisch leven in de Oost-Brabantse brouwerij brengen. Daarom organiseerden we poëzieavonden met indivduele dichters, historici, filosofen, dichtersgroepen en tijdschriften. We gingen ervan uit geen establishmentpoëten te brengen, maar wel auteurs die wij origineel, authentiek en kwalitatief hoogstaaand(er) vonden. Ook jonge beloftevolle elementen lieten we graag aan het woord. We organiseerden voor hen een tweejaarlijkse poëziewedstrijd, in samenwerkig met Galerie Hannah, die telkens een ruime landelijke en internationale respons kent. Bij elke gelegenheid schakelden we eigen auteurs in om podiumervaring op te doen. Muziek kreeg altijd een plaats, van rock over klassiek tot liederen van een Russische operadiva.

    Zoals de naam “Mengmettaal” het zegt sloten we ons niet op in een dichterlijk sprookjeskasteel, maar wilden we poëzie buiten het boekje brengen, door het te mengen met andere kunstvormen: Muziek was er altijd bij, we vertaalden Pierrot Lunaire uit het Frans / Duits en brachten opvoeringen tijdens het Festival van Vlaanderen. We lieten danseressen (zelfs buik-) parallel evolueren met poëzie, brachten gedichten tijdens muzikale evenementen van fanfares en harmonieën, schreven bij tentoonstellingen van individuele kunstenaars, voor exposities in de Kruidtuin of in het beeldenpark Spaas.

    Onze natuurgedichten klonken in de modeltuinen van Geerts (Herent) of Hoegaarden. Wij plantten onze poëziepanelen en spandoeken op straten, pleinen en hovingen van kastelen. We werken samen met het Leuvens museum en schreven gedichten bij de collectie kunstwerken. In het filmmuseum projecteerden we films van Jos Jacobs, die zestig jaar voor Oosterhoff gelijkaardige experimenten met gedichten van Van Ostaijen realiseerde. We exposeerden beroepsfotografen die we met poëtische foto's de blikken lieten innemen.

    De Mengmettaal-auteurs gingen in grote lijnen akkoord met de gestelde doelen en vulden die op een persoolijke manier in. We steunen elkaar, lezen elkanders werk, geven raad, altijd met de bedoeling het eigen karakter, de eigen stijl van elke dichter te ontbolsteren. De bekommermis voor elkanders werk is voor verschillende auteurs heilzaam geweest. Ze durfden publiceren, optreden en de kwaliteit van hun gedichten ging er zodanig op vooruit dat de Mengmettaal-auteurs het gros van de literaire wedstrijden binnenhaalden, bij degelijke uitgeverijen konden aankloppen en in tijdschriften konden publiceren. Ze wonnen proviciale poëzieprijzen (Anwerpen / Limburg), werden genomineerd in de internationale poëzieprijzen, bemanden de jury van heel wat literaire wedstrijden. Ondanks de diametraal tegengestelde poëtica van een bloemlezer als Van Bastelaere werden een vijftal dichters opgenomen in zijn “Hotel New Flandres, 60 jaar Vlaamse poëzie.” Belangrijk is dat we een fijner oog voor kwaliteit gekregen hebben, kameraadschappelijk op elkander kunnen steunen en er blijven in geloven dat we een bijdrage leveren tot cultureel en geestelijk welzijn.   

    Mark Meekers (Marcel Rademakers), voorzitter (1991-2006)



    11-06-2012, 00:00 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    Tags:literatuur, Mark Meekers, Marcel Rademakers, poëzie, Mengmettaal
    01-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."CONCEPT 1986-2011" MEMORABILIA 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen









    MEMORABILIA 3:


    HET CONCEPT VAN CONCEPT


    Openheid was een van de kenmerken van Concept: “Concept (is) een culturele vereniging die zich het bevorderen van de literatuur en de kunst tot doel stelt; in het bijzonder de Vlaamse en Nederlandse literatuurliefhebbers met elkaar in contact poogt te brengen; relaties tracht te onderhouden met auteurs uit alle Nederlandssprekende taalgebieden.”

    Nadien werd het voorvoegsel “multi” eraan toegevoegd en werd Concept een “Multiculturele Literaire Vereniging”. Vanaf 1992 werd ook uitdrukkelijk Zuid-Afrika bij het project betrokken en wilde men: “In het bijzonder de Nederlandse, Vlaamse en Zuid-Afrikaanse literatuurliefhebbers met elkaar in contact brengen.”

    Op diezelfde website van Concept is te lezen dat “de vereniging… geen onderscheid (maakt) tussen auteurs van het eerste, tweede en derde circuit.”

     

    Concept was een Vereniging Zonder Winstoogmerk, die haar onkosten dekte met de contributies van leden, abonnees en donateurs. De gedegen boekhoudkundige kennis van Suzanne Gossé zorgde ervoor dat de vereniging een gezond bestaan kon leiden. “Neen, we hebben er nog nooit een frank, een cent of eurocent aan overgehouden. Laat staan dat Roger of ik of iemand anders, bijvoorbeeld de schilder Hans Hogendoorn, die elk jaar een schilderij of collage maakt voor een nieuw omslag, enige vergoeding heeft gehad.” Ook de redacteurs werkten Pro Deo, voor de mooie ogen van de literatuur. “Voor cultuur is er nooit geld, maar voor kanonnen is er geen enkel probleem”, mopperde Wastijn aforistisch.

    De vereniging en het tijdschrift hebben het zonder overheidssteun gerooid. “… Een pluspunt, want daardoor verkeert het in de luxueuze positie dat het niemand naar de mond moet schrijven, geen ideologische of partijlidkaart moet voorleggen, niet als speelplaats fungeert voor universitaire faculteiten, zich niet verlaagt tot onwelvoeglijke ons-kent-ons-strijkages.” Aldus Mark Meekers. Concept ging prat op zijn ongebondenheid, die slechts aan het lidmaatschap geknoopt was. In een interview voor Meander omschrijft Meekers het als “… een project, dat ook in Vlaanderen vrij uniek is.”

     

    Mark Meekers (Marcel Rademakers)




    01-03-2012, 00:00 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    29-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen




    MEMORABILIA 2:


    CONCEPT, EEN LITERAIR-CULTURELE VERENIGING

     

    Uit de ontmoeting van Roger Wastijn (Eernegem) en Ton Luiting (Hilversum) ontstond de kiem van wat later de “Literaire multiculturele Vereniging Concept” zou worden. Roger Wastijn was bankbediende en succesvol zakenman, die op een bepaald ogenblik zijn winstgevend biobedrijf verkocht om terug te keren tot zijn oude liefde, de poëzie, die hij reeds vanaf zijn middelbare studies het hof maakte.

    Ton Luiting (1936) was een veelkleurige vogel, pianostemmer, technicus, nu eens met het linker- dan weer met het rechterbeen in de politiek, radioproducer, televisieregisseur en cultureel journalist en had reeds enkele bundels gepubliceerd.

    Roger Wastijn (1928-1998) ging aan boord van het Vlaamse jongerentijdschrift “ ’t Kofschip” (een geheugensteuntje om de stemloze medeklinkers te onthouden, die bepalend zijn voor de schrijfwijze van de voltooide deelwoorden). Toen Raoul-Maria Depuydt zijn boot ook  richting Holland stuurde, monsterde hij Luiting aan als redacteur. Roger en Ton konden het uitstekend met elkaar vinden (2): “Er moet een lichtflits van herkenning zijn geweest”, citeert K. Koopman: “Wij zijn broeders. Soortgenoten. Lotgenoten. Vrienden voor het leven. Dichters, maar ook wegbereiders voor andere Nederlandstalige dichters.” 

    In 1986 ontstond echter muiterij op de schuit en L. & W. sprongen overboord om een eigen tijdschrift op te richten: “De Koofschep”. Roger Wastijn omschreef het doel als volgt: “Over de steeds meer zonder betekenis wordende staatsgrens, die het Nederlandstalige cultuurgebied scheidt, nauwe contacten te leggen en te onderhouden… zodat uiteindelijk de kloof tussen Noord en Zuid naar de vergeethoek wordt geschreven.” Wanneer de kracht van die ironische allusie uitgewerkt was werd de naam veranderd in het postmodernistisch aandoende: “Concept”. Na een maidentrip van twee jaar was het in 1988 duidelijk “dat we samen met een eigen tijdschrift en de uitgave van een jaarlijkse poëziebundel zouden doorgaan. We wisten toen dat ons tijdschrift levensvatbaar was.”

    Tot aan zijn overlijden was Roger Wastijn voorzitter van de “Multiculturele literaire vereniging Concept”. Hoewel Roger wars was van elke verering gingen er stemmen op om een monument voor hem op te richten. Het kreeg de titel: “Wij zijn reizigers” naar een van zijn gedichten. Beeldhouwer Chris Ferket nam die taak ter harte. Het monument kreeg een plaats op het marktplein in Eernegem. Het werd in 1999 onder grote belangstelling ingehuldigd.

    Ton Luiting volgde hem op en zette met bravoure de traditie verder. In 2008 haakte hij af wegens gezondheidsredenen en nam Mark Meekers zijn plaats in. Meekers was winnaar van de Concept Poëzieprijs, had de correcties van tijdschrift en publicaties op zich genomen, als kernredacteur de ingezonden kopijen beoordeeld en talrijke gedichten, essays en recensies geschreven, waarvoor hij de Roger Wastijnprijs ontving. Met vernieuwd enthousiasme ging de equipe bestaande uit Riet De Bakker, Helma Michielsen, Atze Van Wieren en Eke Veenbrand ermee door tot aan het jubileum van vijfentwintig jaar Concept. De ploeg oordeelde dat de vereniging haar doel grotendeels bereikt had, haar bijdrage aan de literatuur en de maatschappij geleverd had en de jonge garde het woord “idealisme” nauwelijks nog kende zodat een eventuele aflossing van de wacht niet in het verschiet lag.

    Mark Meekers (Marcel Rademakers)


    Bijlagen:
    concept20113.jpg (166.7 KB)   

    29-02-2012, 12:14 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    28-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen









    MEMORABILIA 1:


    EEN VERBARIUM 1986-2011

    Indien “Verba volant, scripta manent”, “Woorden vervliegen, geschriften blijven” op waarheid berust heeft Concept voor een uitgebreid en waardevol legaat gezorgd, dat in 5580 bladzijden van het tijdschrift, 3939 pagina’s van de thematische verzamelbundels en 1051vellen van occasionele uitgaven opgeslagen ligt. De Franse dichter Jacques Prévert tempert echter onze verwachtingen want: “Les feuilles mortes se ramassent à la pelle” (“Dode bladeren worden met de schop opgeschept” ). Slechts enkele bladeren zullen opgenomen worden in een herbarium, enkele bladen in een anthologie.

    Een historisch overzicht en een bloemlezing van de gedichten werd gebundeld in:

    Mark Meekers (Marcel Rademakers), VERBARIUM. De mooiste gedichten uit 25 jaar CONCEPT,  uitg.: Concept, Brugge - Nuenen, 2011, 96 p. , kaftontwerp: Marcel Rademakers ( ISBN/EAN 9789081679312)

    -

    "Mark Meekers, de laatste voorzitter van de club, de bundel Verbarium uit met een selectie van 75 gedichten uit de 4642 gedichten die in totaal voor al die jaarlijkse poëziewedstrijden werden ingezonden. Uiteraard zijn daarbij alle prijswinnaars vertegenwoordigd en Concept had daarbij het statusverhogende geluk dat de laatste prijs gewonnen werd door de dichter die ook de Turingprijs won, Henk van Loenen, alias Juliën Holtrigter.
    De bundel bevat trouwens meer bekende namen, zoals Ina Stabergh, Fernand Florizoone, Mark Meekers zelf, Hannie Rouweler, Karel Wasch, Patricia Lasoen, Jan Van Meenen, Jos Steegstra, Inge Boulonois en de momenteel zeer succesvolle Sylvie Marie. Het zijn misschien (nog) niet de allergrootsten uit dichtersland, maar ze bewijzen wel dat Concept niet als marginaal kan worden weggezet." (Joop Leibbrand)

    *

    Wanneer je helemaal niets van Concept weet en alleen deze verzamelbundel leest, zul je daar volmondig mee instemmen, want het door Mark Meekers samengestelde Verbarium, de mooiste gedichten uit vijfentwintig jaar Concept is een mooie bloemlezing, een prachtige verzameling van goede tot uitstekende gedichten, ingeleid door een uitstekende inleiding, waarin Meekers terugblikt en het verschijnsel Concept een historische samenvatting geeft die, op een enkel detail na, zo de geschiedenisboeken in kan. (Paul van Leeuwenkamp)



    28-02-2012, 00:00 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    14-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PENNENVRUCHTEN 2012


    Ter gelegenheid van de vijfde editie van de poëziewedstrijd "Kruip in je pen", uitgeschreven voor studenten van de Universiteit Hasselt, de Xios Hogeschool Limburg en de Provinciale Hogeschool Limburg, schreef Mark Meekers (Marcel Rademakers) de inleiding bij de verzamelbundel "Pennenvruchten. Poëzieprijs 2012". Hierin verduidelijkt hij de visie van de jury.

    -
    KRUIP IN JE PEN

    Voor de vijfde editie van de poëziewedstrijd “Kruip in je pen” werden 64 gedichten ingezonden. Dit succes staat in contrast met de ademnood waarin de poëzie in Vlaanderen verkeert. Er blijven nog maar twee poëzie-uitgeverijen over en de verkoop halveerde op vijf jaar tijd. Het past in de algemene trend waarbij cultuur gedevalueerd wordt tot amusement, de infantilisering van de media en het analfabetisme toenemen.

    Gedichten zijn een geschikt middel om gedachten en emoties vorm te geven, te verwoorden. Dit contact met de taal draait soms uit op een botsing, een kortsluiting, maar voor de meeste poëten is het een diepsnijdende ontmoeting. Ze bieden ons een inkijk in een caleidoscoop van thema’s, stijlen en genres.

    Naast enkele surrealistische uitschieters komen de individuele, erg ego-betrokken “dingen des levens” aan bod: sterfgeval, ziekte, een misgelopen liefde. Vrolijke, gelukkig getinte gebeurtenissen krijgen zelden een plaats. In talrijke verzen zoekt de auteur naar zijn coördinaten in deze wereld, in deze tijd.Soms vergeet de auteur in spe dat de lezer meeleest en pas door zijn aandacht het gedicht tot leven komt. Een tekst wordt maar gedicht door de gehanteerde taal. Een gedicht moet daarom in feilloos Nederlands gesteld zijn. De invloed van gsm- en twittertaal is nefast en er moet nog heel wat bijgeschaafd worden.

    De verwoording is vrij conventioneel, zelden hermetisch met amper een spoor van experiment. Er wordt te weinig rekening mee gehouden dat poëzie de dagelijkse, conventionele taal te buiten gaat, een vrijplaats is waar de woorden anders dan logisch mogen worden gebruikt. De verzen zijn meestal te letterlijk, zelden via metaforen in een andere toonaard gezet. Lyriek wordt teveel verward met emoties, wat tot een tsunami van tranen leidt. Rijmwerk en cliché schaden de authenticiteit.

    Talrijke inzenders hebben getracht de taalalchemie tot een goed einde te brengen, ontdekten misschien een eigen stem, in de keuze van hun onderwerp, hun visie of hun persoonlijke verwoording. Allen stonden ze een moment stil om even naar het ritselen, het fluisteren, het kermen, het juichen van hun binnenste te luisteren, om even meer individu, persoon te worden.Een gedicht moet boven de woorden uitgroeien, contact leggen door zijn evocatieve kracht, zodat er een boventoon klinkt. Waar die wonderlijke magie opduikt ontstaat een echt kunstwerk in taal. We feliciteren de enkele inzenders die met Baudelaire kunnen zeggen: “Jullie gaven me modder en ik heb er goud van gemaakt.”

    Mark Meekers (Marcel Rademakers)


    14-02-2012, 17:55 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Tags:literatuur, poëzie, poëziewedstrijd, Mark Meekers, Universiteit Haselt, Provinciale Hogeschool Limburg, Chios Hogeschool Limburg, Mark Meekers, Marcel Rademakers
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE PENNENVRUCHTEN POEZIEPRIJS 2012


    Voor de vijfde maal werd de poëziewedstrijd “Kruip in je Pen” uitgeschreven voor studenten van de Universiteit Hasselt, Xios, Hogeschool Limburg en de Provinciale Hogeschool Limburg. De jury, samengesteld uit Greet Hendrix, Ria Snellinx, André Janssens en Mark Meekers (Marcel Rademakers), vergaderde in de Universiteit Hasselt. Mark Meekers (Marcel Rademakers) fungeerde als voorzitter, Alain Vranken als niet- stemgerechtigd secretaris.

    Juryverslag

    1ste prijs
    “Up and downs” –  Jessie De Laender (studente UHasselt)

    Een aangrijpend, helder, kort en krachtig geformuleerd gedicht, dramatisch maar beheerst en sober, dat in een actuele taal een kankercasus schetst. Een emotioneel spel dat aarzelt tussen genezing en fatale afloop, angst en hoop, met een prachtige, prangende slotzin die dan toch weer het ergste laat vermoeden.

    2de prijs
    “Maandans” – Nathalie Lievens (studente PHL)

    Een door en door romantisch liefdesgedicht over hunkering en toenadering, met enkele opvallend nieuwe woorden, prettig geformuleerd en afgerond met een zacht ironische sneer.

    3de prijs
    “Nooit zag ik iemand” – Yannick Blervacq (student PHL)

    Na een vertwijfeld afscheid volgt de hoopvolle start van een nieuwe relatie. Dit gedicht is een sensitieve weergave van een zoektocht naar de persoon “die je bijstuurt en ommuurt als het even niet meer gaat”. Een sterk zintuiglijk verhaal met soms originele beelden, veelal zeer krachtig verwoord, spontaan en klankrijk.

    1ste eervolle vermelding
    “Stijf van ’t dansen” – Jo Pieck (student PHL)

    Zeer zegbare poëzie, fris, onstuimig, exuberant-spontaan, ontembaar, zonder zorgen. Maar ook, en vooral: zichzelf gevonden, het harnas overboord, na een lange onbegrepen zoektocht. Een wervelwind van klank, en – soms onconventionele – beelden, een gevecht tussen conventie en vernieuwing.

    2de eervolle vermelding
    “Zelfs als ik wandelen kon” – Eline Ordies (studente UHasselt)

    Een verrassende combinatie van wandelen en taal, met een mooie metafoor in ‘woorden die ik over het pad der stilte had  gestrooid’. Het  onvermogen tot communicatie wordt  geuit met de paradox ‘mijn lippen vormden een woordloze spraakwaterval’.
    Hersenschade  door bv. een infarct in het spraakcentrum van Broca,  heeft tot gevolg  dat je moeilijk woorden  vindt,   dat je geen verstaanbare taal meer  kan uitspreken.  Alleen een gewiekste wandelaar kan hieruit wijs geraken, tenminste zo interpreteerde de jury de laatste verzen.


    14-02-2012, 17:28 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Tags:literatuur, poëzie, poëziewedstrijd, Mark Meekers, Universiteit Haselt, Provinciale Hogeschool Limburg, Chios Hogeschool Limburg
    27-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MARK MEEKERS EN "FRIT NEPAL" (SINT-TRUIDEN)


    Dichter Herman Rohaert had het briljante idee om een project op te zetten, waarbij tien Vlaamse en tien Nepalese dichters elkaars verzen vertaalden. Het resulteerde in drie poëzievoorstellingen (op 26 januari 2012) in de Academiezaal te Sint-Truiden. Video, dans en muziek kleedden de teksten in. De drie uitverkochte vertoningen van "Frit Nepal" werden door meer dan 1000 luisteraars gesmaakt. Wie doet beter op Gedichtendag?

    Mark Meekers (Marcel Rademakers) was samen met o.a. Karel Sergen, Luc Vandeborght, Martin Carette, Cyriel Gladines en Ann Van Dessel een van de gegadigde dichters. Hij schreef:


    ANDERZIJDS


    vanaf welk punt op de kleurschaal word je

    vreemd, sta je op de zwarte lijst? als je geel

    pist van nijd, het bruin bakt bij de burger?

    moet er boerenkool met worst op tafel?


    wij nemen toetelhondjes in de krultang,

    zij hoeden onze kinderen. wij stofzuigen

    het strand, geven de zee water. zij vegen

    onze peuken en schaduwen, blaffen als



    de hond verkouden is. worden zíj ooit wíj?

    zij penetreren onze dochters, terwijl wij

    in vitro fertiliseren. wij stoven tahin onder

    kroonluchters, zij wassen onze incontinente



    moeders. wordt hun voorbeeld te aanstoot-

    gevend, doorzeven we hen met blikken,

    hebben we nog wetten en vliegenmeppers.

    je zou het hier voor minder koud hebben.



    Mark Meekers (Marcel Rademakers)



    27-01-2012, 00:00 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    26-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MARK MEEKERS OP GEDICHTENDAG KORTENBERG (2012)


    Het gedicht “Bij stem” van Mark Meekers (Marcel Rademakers) werd ten gehore gebracht tijdens de poëzieavond, georganiseerd door de Bibliotheek van Kortenberg (Vlaams-Brabant) op Gedichtendag.

     

    BIJ STEM

     

    van Kortenberg tot Tian an men, van Winter-

    paleis tot Libische lente dezelfde roep om

    een stem. oude denkbeelden verbrijzeld.

    geen gebogen hoofd, geen geknielde angst

     

    meer, maar met mondjesmaat het woord.

    vrijheid is een open huis, waar elk van ons

    een steen aandraagt, woning zonder wanden

    waar elke vogel juweliert met eigen wijze

     

    bek. alle licht mag er schijnen uit oost en

    west uit sterren manen en kruisen. elke

    dag de andere zien als in je eigen spiegel,

    de kleine Bastille van onverschilligheid

     

    bestormen, veren en pek afzweren want

    haat maakt scherven, de blinde vlek deint

    snel uit. vrijheid danst op broze enkels en

    wetten zijn zo met de zweep geschreven.

     

    Mark Meekers (Marcel Rademakers)



    26-01-2012, 00:00 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    28-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STEDELIJK MUSEUM SINT-NIKLAAS: POEZIEAVOND


    Mark Meekers (Marcel Rademakers)


    De organisatie Opdonder 4, partner van het Stedelijk Museum Sint-Niklaas, organiseerde op donderdag 24 november 2011 in het Stedelijk Museum Sint-Niklaas, (Zwijgershoek 14, aanvang 20.00 uur), een druk bijgewoonde poëzieavond “DOELSE DICHTERS”.

    Nelly Maes leidde in. De dichters Mark Meekers, Frank Devos, Hilde Van Cauteren lazen hun composities. Herman Van Puyenbroeck bespeelde de cello en blonk uit in een stuk van Pergolesi. Michael De Meirleir illustreerde inventief met film en foto.

    Op initiatief van Hilde Van Cauteren (derde dorpsdichter van Doel) kwamen op zondag 13 november (2011) Daniel Billiet en de vorige dorpsdichters Frank De Vos en Mark Meekers (Marcel Rademakers) samen in Doel om opnames te maken in het kader van het Poëtisch Adoptieproject Doel.

    Ze kozen een locatie uit en lazen het daarbij passend gedicht. Gido VanGent haalde zijn beste vingers boven en zorgde voor een sfeervolle muzikale begeleiding. De nevel legde een koude sluier over het dorp, maar warme tomatensoep bracht het gezelschap terug op temperatuur.

    Mark Meekers (Marcel Rademakers) adopteerde een huis dat ooit op de hoek van de Vissersstraat en de Pastorijstraat stond. De leegte is overwoekerd met onkruid en woorden:

     -

    KADASTRAAL INKOMEN: NIHIL

     

    geen erfgoed of paleis, wel erg goed: eigen

    haard was goud waard. noem het een nest

    van steen. er werd warmte gebakken. onze

    schaduwen kusten elkaar op de zwarte mond.

     

    kinderen luisterden zich in slaap bij het

    xylofoonspel van stortbuien op de pannen.

    de toekomst was er thuis. wij stonden als

    een heilige familie onder een glazen stolp.

     

    tot een tik van Hogerhand ons kraakte,

    scherven maakte. wat konden wij, lagere

    dieren meer dan opspringen, grommen tegen

    de graafmachines? ik bel aan de deur van

     

    het huis dat er stond. ze verloor haar stem.

    ik klop bij de leegte aan, die ik doorslik en

    herkauw, herkauw. mijn toekomst is over-

    woekerd met kommer en judaspenningen.

     

    Mark Meekers

    13-11-2011, 00:00 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    10-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MARK MEEKERS GEDENKT ELF NOVEMBER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    11 November: mijn vader was een knaap. Hij was in een boom geklommen om over de heide uit te kijken. Een Duitse soldaat dacht dat hij met een spion te maken had en schoot de hoofdvogel ei zo na af. Mijn moeder speelde met haar poppen verpleegstertje. Jacques, de broer van mijn vader had het seminarie verlaten en ruilde uit vaderlandsliefde zijn soetane tegen een legeruniform. Mijn grootvader lag in de loopgraven te verkommeren. Mijn tante Johanna smokkelde berichten van België naar Nederland over de "electrische draad", een omheining onder hoogspanning die elk grensverkeer onmogelijk maakte. (Mark Meekers/Marcel Rademakers)

    -

    GEILE MOORDENAAR

                     voor Otto Dix


    verschrikte gezichten op elkaar gestoten.

    wit geweekt broodkruim. pupillen roterend

    als zonnen. de wilde bajonet door jong

    vlees voelen glijden. suprême sensualiteit.

     

    een rode slang gulpt uit de mond. de stank

    van de ziel. vingers als vochtige sigaretten

    lossen hun greep. de embryonale larf terug-

    gegeven aan de wormen. een afschuwelijk

     

    mooie soldatengisant in schaterlachend

    groen. bombardons schetteren een nawoord.

    na al die bombarie, het geweten schoon

    geschrobd, zich vergeten onder de hang-

     

    borsten van een martiale matrone. weer

    steken laten vallen. de bajonet afspoelen

    en opbergen in het foedraal van de haat.

    charmant voorspel van nog hondser oorlog.


    Mark Meekers

    10-11-2011, 11:59 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    09-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ANTWERPEN: MARK MEEKERS OP DE BOEKENBEURS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Boekenbeurs: kookboeken, strips, kinderboeken, biografieën van politici, detectiveromans, detectiveromans, strips, kinderboeken, politici, kookboeken, kookboeken... amusement dat voor literatuur moet doorgaan, poëzie... Even langs Poëziekrant, Uitgeverij P en Point-edities gestapt: marginaal.

    “… 18 Auteurs zullen hun medewerking verlenen aan dit literaire festijn en voorlezen uit eigen werk. De voorgelezen teksten worden gepubliceerd in een brochure die op de Dag van de Auteur, 3 december, gratis aan 600 auteurs wordt toegezonden.” (Vereniging van Vlaamse Letterkundigen) (Knack Focus, Boekenbeurs 2011, p. 15)

    Tot de geselecteerde auteurs (romanciers en dichters) behoorden o.a. Clara Haesaert, Gust Van Brussel, Marleen de Crée en Mark Meekers (Marcel Rademakers).
    Mark Meekers las zijn gedichten op donderdag 3 november tijdens de LITERAIRE ESTAFETTE van 16 tot 18 uur in de Oranje Zaal van de Boekenbeurs.
    -

    INSULAIR


    ik spit de zee om en om, ben kasteelheer

    van tien torens strandzand. het water sist

    als slangen. vóór het mij wurgt redt vaders

    takelarm, legt mij op een vliegende bad-


    handdoek. ik zweef langs roltrappen naar

    het warenhuis vol springende knikkers en

    meccano’s. de wereld werd nog aan elkaar

    geschroefd. dan zon uit de kleren geschud,


    huistoe, drie hoog, waar moeder oorlogs-

    karamellen smelt, de kachel voorleest uit

    de magere kolen. tot duister het raam af-

    plakt, rauw geluid verschrompelt tot asse.


    met oren als koptelefoon luisteren wij leidingen

    af, hoe water badkuipen vult, porseleinen

    lichamen aait, achter dunne kamerwanden

    slaap de geliefden in hun paradijs onthoofdt.




    09-11-2011, 00:00 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    13-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CONCEPT POEZIEPRIJS 2011
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    De jury onder voorzitterschap van Mark Meekers (Marcel Rademakers) besliste de vijfentwintigste Concept Poëzieprijs toe te kennen aan Juliën Holtrigter (Henk van Loenen) voor zijn gedicht "Het laatste huis".
    Hij ontving de bronzen sculptuur "Finale" van Jeffrie Devriese en dankte:

    "Wat ben ik blij dat ik hier in Vlaanderen een prijs in ontvangst mag nemen. Ik houd van dit land en de mensen. Ik ben het aan een van mijn leermeesters in de poëzie verplicht om hier in Vlaanderen zijn naam te noemen: Paul Snoek. Deze grote dichter heeft mij veel geleerd (zonder het te weten), vermaakt, aan het denken gezet, geïnspireerd en wat al niet. Ik blijf hem lezen.
    Mijn bewondering voor een andere Vlaming (die helaas ook niet meer leeft) en die over de mooiste dictie beschikte in ons taalgebied heb ik in mijn pseudoniem uitgedrukt: Julien Schoenaerts.
    En dan heb ik het nog niet gehad over James Ensor. En ook niet over mijn recente ontdekking: Gustave Van de Woestyne wiens werk nog springlevend is en war de spirituele kracht van af spat.
    Echt een schilder voor dichters!"


    Het winnnende gedicht en een selectie van de ingezonden gedichten is te vinden in de verzamelbundel:
    Mark Meekers - Atze van Wieren, Finale, uitg.: Concept, Brugge-Nuenen, 2011, 160 p., (ISBN/EAN 9789081679305)

    13-06-2011, 00:00 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    01-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUWE PUBLICATIES van MARK MEEKERS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mark Meekers (Marcel Rademakers) publiceerde twee nieuwe uitgaven:

    - Finale, uitgave van Concept, Brugge-Nuenen, 2011, 160 p., omslagontwerp H. Hogendoorn (ISBN/EAN 9789081679305).
    Mark Meekers leidt het thema van deze bloemlezing in: einde, ondergang in mineur en majeur, nieuw begin.
    Samen met Atze van Wieren selecteerde hij 142 gedichten, o.a. Juliën Holtrigter, Stefan Heulot, Ann Van Dessel, Karel Wasch, Gert J. Peelen, Deen Engels, Christina Guirlande, Martin Carrette, Achilles Cools e.a.

    - Verbarium, de mooiste gedichten uit 25 jaar Concept, uitgave van Concept, Brugge-Nuenen, 2011,
      96 p., omslagontwerp Marcel Rademakers (ISBN/EAN 9789081679312).
    Mark Meekers schetst een uitgebreid historisch overzicht van de Vlaams-Nederlandse literair-culturele vereniging Concept (1986-2011) en maakt een selectie uit de 4642 gedichten, die voor de jaarlijkse poëziewedstrijd werden ingezonden. Met o.a. Fernand Florizoone, Johan Van Oers, Mark Meekers (Marcel Rademakers), Patricia Lasoen, Gerda De Preter, Sylvie Marie, Juliën Holtrigter e.a.

    De publicatie kan besteld worden tegen de prijs van 12,50 euro plus verzendingskosten op het secretariaat van Concept: Suzanne Gossé, Kerkhofstraat 2, 8480 Ichtegem-Eernegem, (gossesu@hotmail.com).

    01-06-2011, 00:00 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Tags:literatuur, poëzie, Mark Meekers
    28-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JURYVERSLAG VAN DE 25-ste CONCEPT POEZIERIJS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op zondag 13 maart 2011vergaderde de jury van de CONCEPT POËZIEPRIJS, bestaande uit Riet De Bakker, Eke Veenbrand, Helma Michielsen, Atze van Wieren en Mark Meekers (Marcel Rademakers, voorzitter) te Eernegem. Suzanne Gossé nam het secretariaat waar. De jury verheugde zich over de grote belangstelling en de hoge kwaliteit van de ingezonden teksten. Ze beoordeelde 130 gedichten die aan de reglementaire voorschriften voldeden en anoniem waren ingezonden uit België en Nederland. Ze hield rekening met originaliteit, adequate verwoording van het thema "finale" en poëtische zeggingskracht.

    De eerste prijs gaat naar Juliën Holtrigter (Vianen) voor het gedicht "Het laatste huis". Het beschrijft magisch, gedreven en indringend de ondergang van onze wereld. Hij ontvangt een bronzen sculptuur van Jeffrie Devriese.
    De tweede prijs is voor Stefaan Heulot (Antwerpen) voor "Slotstuk". Het vers valt op door sober woordgebruik en het spel met klank, ritme en repetitieve elementen, met een slot dat teruggrijpt naar het begin zodat het gedicht in een ander daglicht komt te staan.
    De derde prijs wordt toegekend aan Ann Van Dessel (Wespelaar) voor "Zonder einde". Een gaaf, goed geconstrueerd gedicht dat helder en verhalend realiteit en verlangen mengt.

    Nog twee gedichten mochten op de waardering van de jury rekenen.
    De eerste eervolle vermelding val Karel Wasch (Amsterdam) ten deel voor "Finale".
    De tweede eervolle vermelding komt Gert J. Peelen (Amsterdam) toe voor het gedicht "Icarus".
    Alle laureaten ontvingen een kunstwerk als prijs.

    Mark Meekers (Marcel Rademakers), voorzitter van de Vlaams-Nederlandse literair-culturele vereniging Concept

    Bijlagen:
    concept20114.jpg (194.2 KB)   

    28-05-2011, 00:00 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Tags:actualiteit, poëzie, literatuur, Mark Meekers, Concept, Atze van Wieren
    26-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25-STE CONCEPTDAG 2011
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Zaterdag 28 mei, om 13.00 uur start de 25-ste CONCEPTDAG onder voorzitterschap van Mark Meekers (Marcel Rademakers).

    Deze samenkomst van Vlaamse en Nederlandse dichters zet in met een academische zitting
    waarop de voorzitter, de burgemeester en de schepen van cultuur het woord voeren.

    Daarop volgt de proclamatie van de 25-ste Concept Poëzieprijs. Een gekend Nederlands dichter wint,
    de tweede prijs gaat naar een aanstormend Vlaams talent.
    Na de pauze volgt een uitgebreid vrij podium, waarna een bezoek wordt gebracht aan de poëzietuin
    ('De Buzestove') in Eernegem.
    De dag wordt afgesloten met een dichtersdiner.

    Naast de obligate bloemlezing ontvangen de deelnemer gratis een publicatie
    met een historisch overzicht van 25 jaar Concept en een bloemlezing uit de poëzieprijzen.

    publicaties:
    - Mark Meekers - Atze Van Wieren, Finale, uitg.: Concept, Brugge-Nuenen, 2011, 160 p.
    - Mark Meekers, Verbarium, uitg.: Concept, Brugge-Nuenen, 2011, 96 p.




    Bijlagen:
    concept20113.jpg (166.7 KB)   
    concept20118.jpg (166.7 KB)   

    26-05-2011, 00:00 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:poëzie, actualiteit, Atze Van Wieren, Mark Meekers, Concept, cultuur
    22-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EEN NIEUWE DORPSDICHTER VOOR DOEL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Op zondag 20 maart presenteerden Annemarie Sauer en Mark Meekers (Marcel Rademakers) in het literair café "De Hopsack" de poëzienamiddag waarop de nieuwe dorpsdichter van Doel werd aangesteld. Mark Meekers las het juryrapport.

    JURYVERSLAG VAN DE DORPSDICHTERDOEL PRIJS 2011
    De juryleden Bert Bevers, Hilde Coolen, Paul Vincent en Mark Meekers (Marcel Rademakers) kwamen op dinsdag 11 januari 2011 samen te Antwerpen.
    Dianne Nuyts en Willem Persoon waren wegens ziekte verhinderd en maakten hun evaluatie schriftelijk over. Frank De Vos fungeerde als (niet stemgerechtigd) secretaris.
    De jury hield rekening met poëtische zeggingskracht, originaliteit en thematische verwoording. Nadat ze het evenwicht gevonden had tussen de beoordelingscriteria van "vorm" en "vent", was ze aangenaam verrast te kunnen vaststellen dat vier van de vijf nominaties naar dames gingen. "Wat een weelde!" riep een van de (zieke) juryleden uit, "je zou daarvoor aan de baxters willen gaan liggen. Driewerf uitroepteken!!!"

    Walter Simons viel op met het gedicht "Ruïnes", dat in een zeer barokke stijl blijkt geeft van een onstuimige doch eerlijke en onbevangen verontwaardiging.
    Het gedicht "Plan B" van Marie-Thérèse Van Aerdebrugge beschrijft op indringende wijze de eenzaamheid van de inwoners en het dorp en laat ondanks de sloop een raam open op uitzicht.
    In "Het huis is leeg" komt een dichteres aan het woord die rijkelijk de metafoor hanteert. Lies Van Gasse weet daarmee de sfeer van verlatenheid doelgericht te suggereren.
    Ann Van Dessel was manifest aanwezig met twee krachtige gedichten. Vooral "Kraakland" werd geprezen: de kordate neorealistische toon, scherpe observaties, een kritische blik en een sterke metaforiek maken er een beklijvend geheel van.
    Ook Hilde Van Cauteren schreef twee homogene gedichten. de jury verkoos "Voor D." boven "In D." Ze apprecieerde de sterke harmonische structuur, de directe taal en de rake tekening van het lege, doch levensvatbare dorp. Inhoudelijk sterk, met vlotte ritmiek, gedreven geschreven. helderheid en toegankelijkheid zijn een extra troef. Wie kan niet akkoord gaan met de slotzin: "Want hoe zot moet de zijn om een dorp te slopen / dat een haven was, voor mensen?" Een ontroerende klassieker in de DOEL-literatuur.

    In opvolging van Mark Meekers (Marcel Rademakers) (2007-2009) en Frank De Vos (2009-2011) wordt Hilde Van Cauteren voor de twee volgende jaren de nieuwe dorpsdichter van Doel. De jury wenst dat zij het mismeesterde dorp nog lang op de kaart kan houden.

    Mark Meekers (Marcel Rademakers), juryvoorzitter.

    22-03-2011, 00:00 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    Tags:Doel, Mark Meekers, Literatuur, Actualiteit
    18-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SHOCK WAVE

    SHOCK WAVE

    one wrinkle in the fur changed the sea
    into roaring tigers. fire-spitting
    reactors. roads off the orbit, the houses
    drifting on the foundations of water.

    classrooms become a morgue. the writing
    is in black chalk. no snowman fills
    the empty mirrors. from this no man's land
    only the splinters of cries stick out.

    tracks of runaway horses, the horse-
    men of the apocalypse thrown off. what
    cherry tree will ever dare to blossom here
    again? who can live in hollow words?

    and yet there is bier and birth.
    between debris and breaking earth's crusts
    a child is searching the sky for souls.
    airlifted, they sink back as flakes.

    Mark Meekers


    18-03-2011, 11:31 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Tags:Japan, poetry, Mark Meekers, earthquake, tsunami
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SCHOKGOLF

    SCHOKGOLF

    één rimpel in de pels veranderde de zee
    in brullende tijgers, vlammenspuwende
    reactoren. wegen van de baan, de huizen
    afgedreven op fundamenten van water.

    scholen worden lijkenhuis. er wordt met
    zwart krijt geschreven. geen sneeuwman
    vult de spiegels. uit dit niemandsland
    steken enkel nog de kreten als splinters.

    sporen van op hol geslagen paarden,
    de ruiters van de Apocalyps afgeworpen
    welke kersenbloesem durft hier nog
    bloeien? hoe in holle woorden wonen?

    en toch wordt er opgebaard en gebaard,
    zoekt een kind tussen steenbrokken en bre-
    kende aardkorsten de hemel af naar zielen.
    opgevlogen dalen ze weer als vlokken.

    Mark Meekers


    18-03-2011, 11:17 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Tags:actualiteit, Japan, tsunami, Mark Meekers, poëzie
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EINDFACTUUR


    EINDFACTUUR


    het hoofd verloren. enkel de ogen niet
    meegespoeld. hij weent zijn haren grijs.
    daar stond het huis. een flard behang
    of een hemdsmouw wuift uit de wand.

    een bankautomaat waar slechts angst uit
    af te halen is. zijn toyota geen blik meer
    waard. boeddha's, bacteriën, pianotoetsen,
    maar geen foto, geen schaduw of silhouet.

    alles van alles verloren. kamer na kamer,
    cabine na cabine opengebroken, breekijzers
    op wanhoop, om slechts dood te begroeten.
    hoe geliefde lijven onderscheiden van die

    rottende ravage, geest van slijk? alles in
    lijkenzak en as. koude vriest het tafereel
    voor altijd in. krijgt hij ooit nog vaste grond
    onder de voet, een haiku door de keel?

    Mark Meekers


    18-03-2011, 11:09 geschreven door Mark Meekers  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Tags:Mark Meekers, poëzie, Japan, aardbeving, tsunami, actualiteit
    Archief per week
  • 28/01-03/02 2019
  • 08/02-14/02 2016
  • 02/06-08/06 2014
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 28/11-04/12 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 15/06-21/06 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs