2-daagse rond Loch-Ness fietsen met een overnachting in
Inverness
De 1ste dag tegen 10 u vertrokken, de fiets goed
gepakt, met als doel tegen de namiddag aan te komen in Inverness. Inverness is
de jongste stad van Schotland en word gezien als de hoofdstad van het Noorden.
Het 1ste uur fietsen was zeer steep. Mezelf constant aanmoedigend
het ik deze opeenvolging van steile bergen kunnen overwinnen, ze hadden me
ervoor gewaarschuwd. Wetende dat dit maar een paar kilometer was van mijn
traject van 60 km
ben ik vanaf dan voorzichtig omgesprongen met mijn krachten. Na 4u bergop en af
ben ik heelhuids in Inverness aangekomen. Hoewel het de hoofdstad is van Het
Noorden heeft het meer de sfeer van een dorp.
Ik ben even langst het Inverness Castle, een Victoriaans
gebouw met rode zandsteen, gereden en het Inverness Museum and art Gallerydie
een vaste en wisselende exposities heeft. Dit vooraleer ik op zoek ben gegaan
naar een Hostel. Er was in de Art Gallery een tijdelijke tentoonstelling van
Robert Mapplethorpe. Deze tentoonstelling heeft vooral de focus gelegd op zijn
portretten die hij maakte. Er waren naast een paar zelfportretten ook
portretten van zeer invloedbare kunstenaars, schrijvers en muzikanten van zijn
tijd zoals bvb. Andy Warhol, Truman Capote en Patti Smith. Na de sluiting ben
ik naar een redelijk moderne hostel gereden waar ik na het inchecken niet kon
wachten om eindelijk nog eens een lange verdiende douche te nemen. Genieten
genieten genieten. Ik heb na lang twijfelen de schaar eens door mijn baard
gehaald, het was nodig. Mijn kamergenoten waren oudere mannen die bij een fietsclub
behoorden en die dagelijks zon 60
a80
miles in de benen hebben. Die mannen rijden dan ook met
hypermoderne racefietsen waar mijn mountainbikeniet tegenop kan. Ik heb nog iets lekkers gekookt en mijn boek heeft me
in slaap gewiegd.
Dag 2: Die mannen waren vroeg uit de veren en ik ben ze
gevolgd in hun vogeltijd. Alles terug in de fietszakken proppen en deze
achtergelaten in één van de lokkers van de hal van de hostel, zodat ik de stad
nog even verder kon verkennen voor mijn vertrek. Ik ben een lekker Schots
ontbijt gaan eten en door de stad gefietst richting zee om te zien waar Loch
Ness via een smaller riviertje in de zee verdwijnt. Tegen 11u mijn tocht ingang
getrokken richting Fort Augustus maar nu langst de andere kant van Loch Ness. In
Inverness nog even getwijfeld om een American Football met amateuristisch gehalte bij
te wonen maar heb hiervoor gepast. Bleek dat ze nog een uur moesten warmdraaien
en ik was net ook aan het warmdraaien dus of i went. Tegen 1 u ben ik gestopt aan het Loch Ness Centrum.
In dit gebouw was er een multimedia tentoonstelling over Nessy en de verhalen,
Mythes die in de wijde wereld bekend zijn. Deze tentoonstelling was zeer wetenschappelijk
onderbouwt en wat ik te zien kreeg waren
telkens wetenschappelijke verklaringen voor de fotos en de getuigenissen van
de mensen die het Monster of Loch Ness ooit gezien hadden .
Grappig is te weten dat een straat verder een
gelijkendetentoonstelling loopt maar
dan the other way around, met als sub we believe in de story of Loch Ness
and his Monster
Van hieruit ben ik verder gefietst naar Urquhart Castle. Dit
kasteel is qua ligging alleen al prachtig. Het licht gesitueerd vlak naastde Loch zo ongeveer in het midden van zijn
lengte. Ik heb hier nog een paar jongeren tegengekomen die herkende van de Hostel,
die ook een toer rond europa doen maar dan meer met focus op het zuiden. De mannen
kwamen van Brazilië, ja, die zouden sterven van de koude in het Noorden. De
laatste kilometers waren de langste en mijn knie heeft de tocht zonder teveel
problemen overleeft. Morgen gun ik mezelf een rustdag en ga men blog nog een
beetje verder bekladden met mijn dagelijkse belevenissen. Daarnet gevraagd aan
Chris en Felicity of het mogelijk is mijne vuile was om te toveren tot verse,
no problem. Enige doel is eindelijk mijn boek, on the road, uitlezen.
Verkenning van het idyllisch dorpje Fort Augustus. Mijn
planning opgesteld voor de komende dagen. Vandaag heb ik een wandeltocht van
zon ten miles gedaan om en langs Loch Ness. Een zalige wandeling door bossen
en bergen. Ik ben der nog maar eens in geslaagd verkeerd te lopen maar dit
brachtde avonturier weer in me boven en
ik had alle tijd van de wereld dus no worries ai. Na een drie uur wandelen een paar plaatselijke Crafts Shops bezocht
waaronder een glasblazer en een winkeltje waar je een complete set van
traditionele schotse klederdracht kon kopen. Morgenvroeg zal ik gepakt naar
Inverness fietsen en daar een nacht verblijven in een jeugdhostel. De dag erna
de stad verkennen en in de vroege namiddag terugfietsen naar Fort Augustus.
Deze morgen ben ik gewekt geweest door Karen om 9u. Ik heb
een Camio & Breakfeast gekregen, bestaande uit een lekker Engels ontbijt
met een verse koffie en dit allemaal geserveerd in de Camio, een soort van dejeuner
au lit, zalig.
Ik heb de Camio nog eens grondig onder handen genomen en
beslist om de boot niet verder mee te nemen op reis, hij is veel te zwaar en
neemt te veel plaats in. De boot heeft een nieuwe eigenaar nu. Karen heeft een
redelijk grote vijver en wil het wel proberen om hem te maken en anders
container. Een dikke merci en voor ik ging gaf ze me nog een adres mee van een
koppel waarmee ze goed bevriend is en die in Fort Augustus aan Loch Ness in een
Old Convent wonen wat vroeger een klein oud nonnen klooster was. Ze zei dat
deze mensen me met dezelfde vriendelijkheid en gastvrijheid zouden ontvangen.
Ik ben van Dufftown naar Aldesier gereden, zo een 100 km naar het Westen. In
dit dorp licht Fort George en ligt pal aan de zee. Op deze plaats zijn er
normaal rond dit seizoen dolfijnen te spotten maar me aint seen nothing. Van
Fort George ben ik naar Culloden gereden. Hier heeft, op 16 april 1746, de
laatste battle of Culloden plaatsgevonden dat is uitgevochten op Engels
grondgebied. Het feitelijke gevecht duurde slechts een uur en het dodental lag
rond de 1200. Dat moet daar een zeer bloederige confrontatie geweest zijn. Ze
hadden op deze site juist een nieuw museum geopend. Nadien kon er gewandeld
worden op the battlefield.
Tegen 6u ben ik daar vertokken en koers gezet richting Fort
augustus, Loch ness. Fort Augustus is een klein dorpje aan de onderkant van
Loch Ness en is vooral een kalm dorpje. Ik kan van hieruit fietsen naar
Inverness dat zon 60 km
verwijderd is en naar Fort William.
Ik heb tegen 20u, na een paar buren te hebben lastig
gevallen, uiteindelijk de mensen gevonden waarover Karen me had gesproken.
Chris en Felicity zijn sinds 20 jaar een koppel en wonen in een prachtig
historisch gebouw dat ze systematisch aan het renoveren zijn. Felicity heeft
lang geleden nog onder Karen gewerkt toen ze nog uitbater was van een hotel in Engeland
en zijn sindsdien goede vrienden gebleven. Ik heb een plaats toegewezen
gekregen en voel me hier goed op mijn gemak. Hier recht tegenover is er een
Car/Caravan Park waar ze 7,50
pond vragen voor een nacht te kamperen so Lucky me
nietwaar.
Vandaag nog eens 2 distilleerderijen bezocht, eentje in
Dufftown zelf, de Glenlivet distilleerderij en eentje in Keith, een dorp op 16 km, waar de Strathisla
Distilleerderij is gelegen. Na 3 distilleerderijen kan ik duidelijker verbanden
leggen en begin ik meer en meer te verstaan van het proces dat gebruikt word
voor het tot stand brengen van whisky.
Eenvoudig in uitvoering, kleine variaties, complexe en zeer
verschillende eindproducten.
Na vandaag een goede 50 km te hebben gefietst heb ik weer last van
mijn rechter knie en zijn kruisbanden. Inbinden en rust zou hiervoor volgens de
dokter de oplossing zijn. Omdat het intussen al een week geleden is na die zware
inspanning aan de Adrians Wall maak ik me toch een beetje zorgen. Afwachten
Terug aangekomen in Dufftown ben ik even langst de whisky
shop gegaan. Karen werkte voor het moment en heeft me vele verschillende single
malts laten proeven en heb uiteindelijk voor 3 flessen 40 pond betaald. Hiermee
zal ik nog wel even toekomen om mijn nachtelijke slaapmuts gewoonte te
onderhouden. Ik heb Karen toen voorgesteld of ik iets kon doen voor haar omdat
ze zo gastvrij is geweest. Na aandringen zei ze me dat ik wat vers versneden
hout van een heuvel naar haar achtertuin kon verplaatsen. Eens het hout verplaatst
heb ik het in stukken verhakt met een bijl. Ze bedankte me met een lekker
whiskybier. Ik ben nog een toer gaan doen met haar hond en ze heeft me nog even
binnen uitgenodigd om op te warmen voor het slapen gaan.
Deze morgen voor het eerst mijn fiets zwaar beladen met de Vaude
Karikulim fietszakken die ik speciaal voor deze reis heb gekocht. Alles gepakt
om 2 dagen de whisky trail af te
fietsen. Toen ik samen met Karen, de lieve vrouw die de B&B uitbaat en die
me een plaats op haar parking heeft aangeboden, een koffie aan het drinken was begon
het zwaar te regenen. Ze zei me dat ze het geen probleem zou vinden als ik elke
avond hier terug kom om te slapen moest het zo blijven regenen. We shall see.
De fiets was vertrekkenklaar en was al aan het afzien zonder
mij erbij. Hij heeft het zonder problemen gehaald dus alrighty. Karen heeft me
aangeraden om de Aberlour Distillery te bezoeken omdat deze de beste tour
aanbied en ook zeer gekwalificeerde en wat later zal blijken grappige gidsen
heeft. De deal tussen haar en de plaatselijke distilleerderijen is dat ze een
fles whisky krijgt telkens ze 30 klanten aanbrengt, goede deal. Onderweg ben ik
even gestopt aan de Speyside Cooperage waar ze de houten vaten maken om de
whisky in te bewaren. Dit bedrijf maakt zon 100.000 houten vaten per jaar. Als
ik daar aankwam was er net een jonge man bezig met het verbranden van de
deksels die de onder- en bovenkant van de vaten afsluiten. Dit gebeurt ook met
de binnenkant van de vaten. Dit licht verkolen van het hout zou tijdens het
rijpen van de whisky de smaak alleen maar ten goede komen.
Tijdens het fietsenheb ik de natuurlijke I Pod shuffle ervaren die door de hevige wind zeer
interessante geluiden tot stand brengt. Benodigdheden: fiets, wind, een paar
oren.
De Whisky Trail is bezaaid met whisky destilleerderijen en
tijdens het fietsen was er een steeds terugkerende sterke geur die er rondhing.
Deze geur is het best te vergelijken met deze van de Stella Artois brouwerij in
Leuven. Het proces van whisky is dan ook tot een bepaald moment zeer gelijkend
met dat van bier.
Het bezoek van de Aberlour Distilleerderij was echt de
moeite. De whiskykenner heeft ons meesterlijk rondgeleid inde wereld van
whisky. Hij legde ons de gehele geschiedenis uit van whisky in het algemeen en
specifieker deze van de distilleerderij . Deze Aberlour Distilleerderij behoort
tot de Chivan Brothers Cooperation en is de op één na grootste groep van
distilleerderijen van de wereld. Tot deze groep behoren naast vooral bekende
Single Malts ook bvb. Rums, Gins, Vodkas (ABSOLUT),
Het gehele proces werd ons
minutieus uitgelegd. Nadien hebben we een degustatie gehouden waar we zes verschillende
soorten single malts voorgeschoteld kregen. De gids was een echte grappenmaker
en we hebben goed gelachen en genoten van de uitleg die hij ons toevertrouwde. Smekke, if jou are reading this, jou
would have liked it.
Ik ben van hieruit dan verder naar de Speybridge gefietst.
James Fleming, de stichter van de Aberlour Distillery, heeft deze brug laten
bouwen nadat er een jong meisje was verdronken tijdens het oversteken van de
rivier met een kleine verboot. Deze brug loopt over de rivier Spey deze zeer
belangrijk is voor de Distilleerderijen in de buurt. Machtig om te zien dat
deze brug met 2 dikke stalen kabels een overspanning maakt van een 50m.
Vandaag tegen 6u30 opgestaan om met Katie, voor ze ging
werken, nog samen een ontbijt te hebben. Nog maar eens afscheid genomen en nog
snel even naar het toeristische bureau voor ik mijn traject naar het Noorden
vervolg.
Pitlochry ligt op zo een 100 km. van Sterling en is
vooral bekend voor zijn grote dam, Powerstation Dam, waar er jaarlijks in mei
de grote zalmtrek voorbij komt. Aan het begin van de zomer zwemt de wilde zalm
omhoog langs een ingenieus bedachte zalmtrap. Na mijn bezoek heb ik me naast
een oude man gezet die langst de rivier op een bank zat. Hi, my name is Luke
and im from Belgium. De man was negentig jaar en had de 2de WO als
18 jarige soldaat meegemaakt en kende ondermeer onze Ardennen. Deze man,
genaamd Robert O Scott is een schrijver/ dichter en had me veel te vertellen
over de oorlog en de rol die België hier ingespeeld heeft. Hij haalde dan
plotszijn laatste boek boven, foul is
fair: A novel about the greatest unsung Britisch Heroes of the Second World
War. Ik was best geïntrigeerd door deze man en heb zijn boek gekocht na een
goede onderhandelingsessie of
course.
Dufftown was mijn volgende stop. Dit kleine dorpje ligt 250 km ten Noorden van
Sterling. Hier begint en eindigt de bekende Whisky Trail. Dit dorpje
afficheert zich als de Malt Whisky Capital of the World.
Rome was built on seven
hills,
Dufftown was
built on seven stills
In het dorp aangekomen was het me al snel duidelijk dat de vrouw
in het plaatselijk informatiecentrum me
niet echt veel informatie te verschaffen had. Ik ben dan het plaatselijk whisky
winkeltje binnengestapt, waar elke whisky liefhebber ter plaatse een plas bijeen
kwijlt. Bij prik en tik in Huldenberg heb je al een ruime keuze kwa whiskys maar
hier kan je werkelijk alles verkrijgen. Later zal blijken dat er de mogelijkheid is om al deze whiskys ook te
proeven. De vrouw die er werkte kon me zeggen dat er een campingsite was op
zon 5 mile.
Ik zei haar dat ik juist een plaats zoek voor mijn Camio veilig te laten staan
om van daaruit met de fiets een paar dagen rond te trekken en dat hiervoor
camping betalen duur zou uitkomen, weggesmeten geld. Ze heeft zelf een Bed
& Breakfast en zei me dat ikdaar
mijn Camio kon achterlaten.
Een klein glas whisky voor het slapen gaan is bijna een
verplichting geworden in Schotland.
Vandaag ben ik Sterling Castle gaan bezoeken. Dit is een
enorm complex van oude gebouwen, omringd door een hoge muur en gelegen op een nog
hogere berg in het centrum van Sterling. Ik had hier de mogelijkheid om een
gids te volgen. In Engeland vond ik het soms al wat moeilijk om alles te
verstaan maar kon gemakkelijk een verstaanbaar geheel vormen en zeker als de
persoon waarmee ik praattezijn best
deed om proper English
te spreken. De gratis gids deed dit dus niet en heb ik hier uiteindelijk niet
veel aangehad wat ik verstond er geen bal van. Het mooiste aan dit kasteel is
zijn enorme feestzaal, The Great Hall, deze gemaakt was om elke gast te
imponeren en te overwelmen met rijkdom en luxe. Deze hal heeft prachtige houten gewelven die opgebouwd zijn
uit enkel pen en gat verbindingen, gewoonweg prachtig. Hier kan je vandaag de
dag in trouwen, maar dan vrees ik dat nadien een huis bouwen niet meer zal
lukken, laat staan op huwelijksreis gaan.
In de namiddag hebben we afgesproken om samen een
bergwandeling te doen. Mijn vroege ochtendactiviteit was niet echt weggelegd
voor Katie, ze moet dan ook vanaf morgen 9 dagen aan een stuk travaggen. Geeft
altijd een goed gevoel om op de top van een berg te staan. Makes jou feelalmighty. We zijn terug in
die goedkope Italiaan gaan eten en nadien voor het eerst op mijn reiseen filmke gezien in één van de vele livings,
plaats in overvloed. Je kan hier bvb. elke dag van de week in een andere keuken
koken.
Deze morgen hebben ik, Katie en een collega, Jamie genaamd,
ontbeten in een van de vele keukens. Gisteren was al ter sprake gekomen dat
Katie haar portefeuille moet gaan ophalen in Glasgow in de Lost and Founds
van het Glasgow Police Station. Glasgow is de grootste stad van Schotland. Ik
wou deze sowieso aandoen dus hebben we samen de trein genomen en eens
aangekomen is ze naar het politiebureau gegaan terwijl ik het plaatselijke
museum voor Modern Art heb bezocht. Nadien hebben we wat rondgekuierd in de
stad. Onderweg zijn we naar een Modern peace of architecture
gaan kijken dat door de lokale bevolking als ARMEDILLO gekend is. In dit gebouw
worden concerten gegeven maar het bleek gesloten te zijn. Het gebouw ernaast is
een enorm complex van zalen waar grote concerten plaatsvinden zoals dat van de
Prodigi. Voor het moment staat er Cirque de Soleil opde affiche. Ze vertelt me dat ze dat altijd
al had willen zien en ik zeg haar dat ik hiervoor ook nog niet kans heb gehad.
Ineens uit het niets, stelt ze voor om te gaan zien of er nog beschikbare
tickets zijn. Ik dacht eerst dat ze dit voor te lachen zei, maar ze meende het
en kocht twee ticketen voor ons. De uitleg van deze traktatie heeft te maken
met haar werk. Bij het sterven van een patiënt moeten er formulieren ingevuld
worden en dit gebeurt meestal door Junior Doctors. Op deze formulieren staat de
tijd van de dood van de patiënt en hoe deze gestorven is. Bijkomend moet ze
weten of de patiënt een pacemaker had en eventuele aanwezige radioactieve
stoffen, deze zouden kunnen ontploffen als de dode zou gecremeerd worden. Door
het werk en de verantwoordelijkheid dat hiermee gepaard gaat krijgt ze hiervoor
70 pond.
Ze vond dat ze deze keer met dat geld iets anders wou doen en dat deden we dan.
Het was een prachtige en minutieus gechoreografeerde
opvoering, een mix van straffe stoten, zeer interessante stand-up comedie met
interactie met het publiek, een volle twee uur genieten.
Nadien zijn we nog iets gaan eten in de buurt waar ze binnen
een paar maand gaat werken en wonen. Vanaf dan heeft Katie haar moeslag
gekregen en hebben wede trein terug
genomen naar Sterling. Het was echt een interessante dag met onverwachte
wendingen.
Vandaagtegen 9u de
Camio vertrekkenklaar gemaakt en nog even een ontbijt verorberd in het cafe
just across the road. Ik heb hier tot 14u mijn blog verder aangevuld en e-mailsrondgestuurd met de meldingdat mijn blog www.bloggen.be/lukhubecht/ vanaf
nu online staat. Tot nog toe vind ik het dagelijks schrijven een goede manier
om de dag af te sluiten en even tot rust te komen.
Tegen 14u koers gezet richting Sterling. Dit kleine dorpje
ligt zon 220 km
verder naar het Noorden. Ik ben er tegen 18u aangekomen en ben meteen naar het
Wallace Monument gereden. The
National WallaceMonument of Stirling is
there for keeping the spirit of William Wallace alive. Dit monument is
van mijlen afstand al zichtbaar en is zeer dominant in het landschap van
Sterling. De parking ligt beneden aan de berg en het laatste stuk moet zelf
beklommen worden vooraleer aan het monument te komen. Het kasteel lijkt op een
enorm lang zwaard en lijkt te waken over Sterling, misschien zelf heel
Schotland.
Ik was te laat om het monument van binnen te bezoeken. Bij
het wondering around ben ik Katie ONeill tegengekomen. Een jonge vrouwdie sinds 7 maanden in het Sterling Royal Infirmary werkt als Junior
Doctor. Ze heeft sinds haar jeugd veel rondgereisd omdat haar vader een
zakenman is en hierdoor heeft ze tweemaal drie jaar in België gewoond. Bij de
vraag waar ze toen had gewoond kwam Overijse ter sprake. Dit is een dorp verder
van waar ik ben opgegroeid. Bleek dat ze na 7 maanden in Sterling nog nooit
naar het Wallace Monument was komen kijken, shame on jou Katie. Ze verblijft gratis
naast het hospitaal in een oud gebouw waar al de Junior Doctors samen kotten/wonen.
Het gebouw heeft vele lege kamers en ze stelde me voor dat ik hier de nacht kon
doorbrengen. Ik kon eens een goed bed en een lekker warm bad gebruiken. Ze
heeft nog even de goedkeuring gevraagd aan haar collegas en dit bleek geen
probleem te zijn. We zijn nog ergens een goedkope Italiaan gaan eten en A
Pint gaan drinken in het centrum van Sterling. Lawaaierig volk die
Schotsejeugd en agressief in hun doen.
Katie, die zelf van origine Iers is, was hier niet al te trots op en bleek zich
zelf te generen over de situatie. Eens aangekomenaan het ziekenhuis/hotel heb ik mezelf een
lang warm bad gegund. Lay
back and enjoy.
Na al een paar u geknord te hebben hoor ik 2 mannen praten
in de gang. Ze hebben het over een kamer en wensen elkaar een goede nacht toe.
Ik hoor de WC flushen en plots opent er iemand mijn kamer, doet het licht aan,
staat al bijna aan mijn bed en keek me recht in de ogen, die man is zwaar verschoten
en weggelopen. Bleek een andere bewoner niet te zijn verwittigd en hij had deze
kamer ook al aan een kameraad belooft. Is allemaal goed gekomen, wel best
grappig.
Gisteren geïnformeerd waar ik op internet zou kunnen. De
straat oversteken, daar is een cafe waar er van 9 tot 16u kan worden ontbeten.
Het was de ideale plaats om heel de dag te werken aan mijn blog. Een café hier
in Engeland is wat wij een taverne noemen. Je kan hier eten en drinken, maar
dan alles zonder alcohol. Een pub is meer een plaats waar enkel drank word
geserveerd en geen eten word opgediend. Wat opvallend is, is dat in elke pub,
cafe, niet mag gerookt worden. Als sociale roker is dat een zeer goede
oplossing voor te stoppen met roken. Een paar sigaretten per dag kan plots een
pak worden als ik een avond / nacht op café zit. Nog een voordeel is de stank,
ok de alcohol is nog steeds een stinkend goedje, tanden poetsen en dat is gefikst.
Het is eigenlijk best frappant dat als ik van de Raté kom, ik best al mijn
kleren integraal in de wasmachine smijt en een goede douche kan dan eigenlijk
ook geen kwaad. Hopelijk heeft Tom tegen mijn terugkomst een hypermodern afzuigsysteem
geïnstalleerd, zo één dat met u meerookt. hehe
Morgen nog de rest van de blog aanvullen en hopelijk tegen
de middag koers maken naar Schotland. Stirling is mijn volgend doel. Dit is het
dorp dat grotendeels gebruikt als setting voor de film Bravehaert. Het is een
goede uitvalsbasis om de grootste steden van Schotland, Glasgow en Edinburgh,
te verkennen.
Opstaan blijft moeilijk als ik zo terugkijk naar mijn 26 jaar
op onze mother earth. Wel
makkelijker als er gereisd word, dat wel. Todays planning is de bus van 10u06
van Gilsland naar Chester Roamn Fort te nemen, zon goeie 40 kilometer naar het
Oosten richting Newcastle.Na zon 50
min. op deze bus te hebben gezeten heb ik een uur genomen om de site en het
museum te bezoeken. Mijn plan was van daaruit terug naar de plaats te lopen en
wandelen waar mijn Camio staat, in Gilsland dus. Wat ik toen nog niet wist was
dat het veel verder zou zijn dan ik initieel dacht, maar dan veel verder.
Gisteren tijdens mijn verkenning was ikeen koppel tegen gekomen waar ik aan vroeg wat AD betekent. Ze legde hun manier om de
muur te doen. Ze namensmorgens de bus tot aan een bepaald punt en dan van daar stapten
ze terug naar de plaats waar hun auto staat. Lijk me een ideale manier om nooit
twee maal hetzelfde deel van de muur te moeten doen. De man had een speciale
wandelboek waarop te zien was hoeveel miles er tussen elk stuk van de muur is.
Bij het omrekenen naar kilometers bleek het stuk dat ik wou doen iets van een
dertig kilometer te zijn. Perfect haalbaar. Ik dacht, het eerste stuk lopen en
eens de benen niet meer mee willen de rest wandelen.
Ik ben om 12u beginnen lopen aan het Chesters Roman fort en zag dat ik tegen 15u nog maar 1/3 van het
geplande stuk had gedaan. Vanaf dan begonnen mijn rechtse kruisbanden al wat
tegen te stribbelen. Mij bewust wordend
van het stuk dat ik nog diende af te leggen heb ik een rustpauze van een
halfuur ingelast. Ideaal om het Housesteads Roman Fort te bezoeken. Vanaf dan
is het een race against darkness
geworden. Ik vreesde voor het niet halen van het uitgestippelde traject voor
zonsondergang. Wandelen, lopen, dan weer iets tussenin. Tegen 6u was er niemand
meer te bespeuren onderweg en de tekens die de wandelroute aanduiden en tot dan
duidelijk te volgen waren, waren plots zoek. Door de mist was er geen mogelijk
tot verzichten en dat bemoeilijkte de zaak alleen maar. Ik ben er uiteindelijk
tegen 20u doorgekomen en zonder al te veel kleerscheuren vanaf gekomen. En het was eigenlijk een tof avontuur,
zo mijn limieten aftasten, de drang voelen om een doel te bereiken, dat het
anders zou aanvoelen als een soort van falen. Met als gevolg dat ik morgen, vrees ik, tot
niets in staat zal zijn.
Eens aangekomen in Gilsland ben ik een plaatselijke pub binnengestapt,
The Bridge Inn. Ik vroeg of ik hier te eten kon krijgen. Nee. Dan maar een
pintje besteld. Een klant vraagt de voetbal op te zetten en het was de
Champions Leaque, Manchester United tegen
Porto. Lekker relaxen. Tijdens de time heb ik mijn Camio verzet van de eenzame
parking naast het schooltje naar de parking van de pub. Normaal is dit niet
zonder kosten maar omdat ik aan het consumeren was werd er niet over geld
gesproken. Het was een toffe avond met de plaatselijke bevolking. De pijn was helemaal vergeten.
Ocharme men
benen. IF MY LEGS COULD SPEAK, they would say, oh why
Today naar het toeristisch bureau van Carlisle met een
handvol vragen. Fietsroute, wandel route, camping, waar te beginnen aan de
Adrians wall, veilige parkeerplaats, enz.
Er was een parking in de stad maar dat bleek een dure
bedoeling te worden wetende dat deze 8 pond per dag zou kosten. Me not crazy, wel
paranoia. Dus ander alternatief dat ervoor zorgt dat ik met een goed geweten
mijn Camio, met al mijn hebben en laten erin, veilig kan achterlaten. Ik dacht,
waarom rijd ik niet naar het midden van muur zoals ik het reeds voordien dacht
te doen. Ik doe dan wel niet de coast to coast route, maar ja, water bij mijne
wijn doen.Ik vroeg achter een klein
dorpje waar het kalm was en ik kreeg te horen dat het gehele stuk in het midden
van de muur enkel uit kleine dorpen bestaat. Toen ik later een winkel
binnenstapte waar ze fresh handmade cosmetics verkochten,waar ik een blok kocht dat als alternatief
kon gebruikt worden in de plaats van deo, werk echt goed, vroeg ik aan de
verkoopster of zij mij kon zeggen waar ik het best zou parkeren en zei dat ik
in Gilsland moest zijn. Er zou daar een klein schooltje zijn met daarnaast een
parking waar ik savonds zonder probleem kon camperen.
Ik ben nog even een galerie binnengestapt met werk van een plaatselijke
kunstenaar en daarna nog even het Carlistle Castle en het Broder Regiment
Museum bezocht. Nadien heb ik nog een stevige fietsketting gekocht van één
meter 85cm. die mijn thule fietsdrager verbind met een haak aan de achterkant
van mijn Camio. Merci pa voor de gezamenlijke brainstorm hieromtrent.
Eens aangekomen in Gilsland heb ik me in mijn loopkleren
gestopt en ben ik op verkenning langst de muur tot aan het Birdoswald Roman
Fort gelopen. Deze site was gelegen op een heuvel met prachtige verzichten. De
muur en de Forten zijn gepositioneerd op
een heuvel of een plaats waar het landschap een natuurlijke gracht vormt. Deze
tactische posities maakten het verdedigen van de muur makkelijker. De muur is
op vele plaatsen afgebroken, onderbroken. Dit heeft te maken met de tands des
tijds maar ook voor de bouw van huizen die zich in de loop dereeuwen hebben volbracht.
Laatste dag
Windemere, Lake District.
Time to move one to my next adventure. Ik ben met Roy nog een laatste
toer gaan doen op het meer. Hij heeft me eenlate English Breakfeast gemaakt. Spek, bonen in tomatensaus, een paar
spiegelende eieren en dit alles op een boterham met Belgische kaas, van een bi-
internationaal gerecht gesproken.
De kapotte boot bleek niet te willen gemaakt worden. Delijm van mijn repair kit was niet geschikt voor dit
soort werk. Ik moest volgens Roy in een supermarktenketen B&Q serieus glue
kopen. Bon alles inpakken, Camio eens goed uitkuisen en alles een plaats geven.
A Place for everything,
everything at his place.
Ik heb eindelijk ook eens mijn dubbele sleutels verstopt in
de carrosserie van mijn Camio zodat ik bij verlies nog altijd mijn huis in kan.
Vaarwel.
Nog een frisse Fanta gekocht, mijn kameraden TOM-TOM
ingesteld en weg was ik.
De Camio loste niet teveel noodsignalen dus dat was dik in
orde. Wat ik niet wist was dat mijn 2 kameraden mij langst een bergpas, Lake
District uit wilde sturen; Tegen dat ik dat door had was het al te laat. De
grap van die twee zotten die na de 90ste
muur die ze overklommen van de honderd die ze te doen hadden moe werden enbeslisten om rechtsomkeer te maken. Ik dacht
echt dat mijn Camio ging sterven. Voor degenen die de Smijsberg kennen, het was
een afwisseling van deze berg met af en toe een Koksbergske ertussen. Soms tot
wel 20°. Zo stijl man/vrouw, echt niet normaal. Ik heb hem dus regelmatig in 1ste
moeten laten staan, pas bien du tout, maar ja ik kon mijn geluk niet op als ik
boven kwam. Eens Lake District uitgereden was het nog een uurtje tot Carlisle,
de stad die het uiterste links van Adrians wall ligt.
Daar aangekomen ben ik de Lidl binnengestapt en een beetje
verse groenten gekocht en niet te vergeten een crème voor mijn kreeftekop in te
wrijven. Ik was daar de enige in die enorm grote winkel, echt beklijvend. Einde
van het Bankweekend was de uitleg hiervoor. Ik vroeg de manager waar ikmijn Camio veilig kon parkeren en of er
ergens een camping in de buurt was waar ik terecht kon. Hij vertelde me dat ik
me kon parkeren voor de nacht achter de winkel met zijn permissie. Het was daar
een beetje enen donkere hoek met veel gebroken glas, ma soit, ik had maar weer
eens een slaapplaats.
Zondag rustdag. Leek me goed om deze dag te respecteren op
mijn trip. Deze morgen opgestaan om 7u om samen met Roy nog een koffie te
drinken. Ik zette de koffie terwijl hij
een douche nam. Bij zijn vertrek kwam ter sprake dat hij vanavond misschien nog
terugkomt, omdat de plaats waar hij heen gaat, zon 30 km hiervandaan, nog altijd
in Lake Distrikt, geen camping is. Ik vroeg hem om, als dat het geval zou zijn,
wat melk en brood mee te brengen. No probs. Ok, ik dus terug mijn bed in. Het
had hard gevroren deze nacht en had hierdoor niet echt goed geslapen dus gunde
ik mezelf nog een paar uurtjes slaap.
Nadien heb ik tot een uur oféén mijn reis verder zitten plannen. Ik wil morgen vertrekken naar
Adrians wall. Deze ligt op mijn pad naar Schotland en lijkt me een interessant
culturele werelderfgoed. Het omvat een muur die van het westen van Engeland in
Carlisle tot aan het oosten in Newcastle reikt. Dit is een muur die de Ierse
zee verbind met de Noordzee en dateert uit de tijd van de Romeinen. De naam
Adrian is die van een Romeinse keizer die de muur liet bouwen in AD 122 (Anno
Domini is Latijns voor het jaar van onze heer). De bouw van de muur heeft meer
als een eeuw in beslag genomen. Verspreid over de lengte van de muur, die in
totaal zon 120 km
is, zijn vele overblijfselen van wachttorens en Romeinse bouwwerken te
bezichtigen. Beslissing is gemaakt, ik treker morgen naartoe en doe de nodige informatie in om er een fietstocht of
wandeltocht te maken.
Tegen een uur of één heb ik me in een zomerse outfit
gestoken om me ergens neer te palmen met als enige doel, het lezen van On the
road van Jack Kerouac. Dat verhaal is zeer passend bij mijn reis. Onderweg naar het neerpalmen
kom ik Henry en Terry tegen met hun hond Tom. Het moet nu lukken dat Henry me voorstelt
om, moest ik goesting hebben, zijn Kano kon nemen voor een solo op het meer. Na
een halve seconde twijfelzei ik jaen stak mijn zak in een waterdichte en weg
was ik. Na een goed uur peddelen heb ik mijn boek bovengehaald en ben ik
beginnen lezen. Echt de max zo wiebelend op een bootje een boek lezen. Nadien
hartelijk bedankt voor het lenen van hun kano.
Toen ik naar mijn huis stapte zag ik een tafereel dat ik
nogal eens gezien had. Twee gasten die nogal bedenkelijk staan de kijken naar
een opblaasbare boot/kano. Het cliché van de gemeentewerkers natuurlijk. Ik
vroeg of ik kon helpen, we have got a leak. I can fix that, zeg ik. Zal ik
het repareren ja of nee? Twijfel langst hunne kant, jes but we are leavingtomorrow. Na een tijdje
zeggen die mannen, if jou can fix it jou can have it. OK dan. Een opblaasbare
boot van enkele meters lang, een pomp, twee pedels. Het geheel leg ik langs mijn
Camio en ik zal morgen proberen het lek te maken met mijn equipement voor het
maken van een fietsband. . Hoe het allemaal toch lopen kan Nog even gebabbeld
over mijn reis enhet leven . Na enkele
raadgevingen hebben onze paden zich hier verlaten.
Tegen dan was Roy terug. We hebben nog samen iets gegeten en
vroeg onze nest in. We hebben afgesproken om int vroeg nog een toer te gaan
varen. In de namiddag wil ik vetrekken met als bestemming Adrians wall.
Vandaag was MY DAY, Faith day. Ik ben tegen 8u30 opgestaan, een goede
stevige kop koffie gezet, een paar bokes met choco gesmeerd en ben mijn
zoektocht gestart naar Mister Roy met mijn ontbijt in mijn handen. Blauwe ford Gallaxy met een canoe, easy
to find, no. De camping bestaat uit verschillende delen en kwam snel Roy
zijn Gear tegen. hij lag nog lekker te knorren, no problem, even aan het meer
gaan zitten en op het duizendste gemak mijn ontbijt verorberd en een beetje
gelezen. Na een drie kwartier was het een blij weerzien met deze man. Roy is
zelf vader van 2 kinderen, dentelspecialist en sinds 5 jaar gegrepen door de
Kano microbe. We hebben samen nog een koffietje gedronken en besproken hoe we
de dag zouden doorbrengen. TAKE
JOUR TIME? WE ARE NOT IN A RUSH was zijn Motto. Hij stelde me voor om
mijn Camio te gaan halen en deze naast de zijne te plaatsten zodat ik niet
telkens naar de nadere kant van de camping hoefde te lopen. We hebben de dingen
nodig om de dag te overleven, spearcloting, and some food in waterdichte zakken
gestoken. Ik ben nog ergens een 'live jacket' gaan lenen. Roy heeft al zijn
special equipement ingeladen in zijn kano, een echte Magaiver die man. And off
we went. De kano te water gelegd, nog enkele richtlijnen meegekregen van de
dingen die ik zeker niets moest doen, zijnde dat als er golven op ons afkomen
ik in geen geval rare dingen mocht doen met pedel of lichaam, gewoon hands up,
this is a robbery en
verder peddelen. (i will execute every F one of jou, ai). Na een paar uur
cruisen over het water hebben we een welverdiende and verry famous 'thee time'
ingelast. Een grasveld badend in de zon opgezocht en ons vaartuig langs een
riviertje geparkeerd met als wachters een paar ganzen, no need for a ticket. Na
een goede maaltijd en interessante gesprekken hebben we een lekkere koffie
gedronken. CAPPOECINO met een lekkere scheut JACK DANIELS. And off we
went again. Het was echt genieten tot dan toe, zon in ons aangezicht,
enkel mijn thermisch ondergoed aan, en veel aan het bijleren over allerhande
interessante weetjes en NOW HHOW voor het bevaren van een kano. Tot we plots in
de verte een rookwolk zien en dat Roy tegen me zegt, 'hey there are not suppose the make fier by the
lake. Let's take a look. Bij een recente vraag waar ik naartoe wilden zei ik
naar een boothuis te willen gaan waar ik gisteren met de fiets was gepasseerd.
Die rookwolk bleek juist op die plek te zijn. Een boathouse is een soort van parking
langst het meer waar boten na het varen in worden geparkeerd en onderhouden.
Daar aangekomen zien we dat er een oude stoomboot staat van zo'n 20 meter lang en slecht 2 meter breed, een uniek
exemplaar uit 1906 bleek later. De meneer die daar rondloopt wijst ons erop dat
dit 'private property' is waar we wilde aanmeren en verwees ons naar een plek
iets verder. De reden hiervoor was het respectloze gedrag van vele mensen die
bvb. afval achterlaten en geen respect tonen voor de natuur. Roy's kenmerk is
dat hij praatgraag is en dit mocht George, die meneer, en zijn twee
mechaniekers ondervinden. Bleek niet zonder gevolg, de man nodigde ons prompt
uit om met deze antieke boot een tour de doen rond het meer. We konden onze kano
in zijn boathouse parkeren. Tijdens de tocht werd er thee gezet en kregen we de
gehele geschiedenis van de boot voorgeschoteld. Echt verry nice. Bij de
terugkomst vroeg George, verdergaand op een gesprek op de boot of we nog even
mee wat hout konden gaan halen bij een plaatselijke boer. We hebben deze heavy weight
balken op een aanhangwagen van een tractor geladen en later afgezet aan the
boathouse. Het hout zou later dienen om een constructie te bouwen om boten ten
droge te leggen. Een heen en weer thank jou en terug de kano in. Ik was toen mentaal echt
moe, alsook Roy, we hebben nog samen iets gegeten, een biertje gedronken en
afgesproken om nog een koffie te drinken voor zijn vertrek. I HAD A VERRY NICE
DAY luidde het wederzijds.
Foto's volgen later. Roy ging ze me e-mailen.
Vandaag vroeg uit de veren. 7u om precies te zijn. Gaat altijd als je aan het
'vakanatiennen' bent. Na de lange tocht van gisteren heb ik eens al de niveaus
nagekeken van het aanwezige vocht in men Camio. Bleek al wat olie verbruikt te
hebben. Ik heb er een goede liter bijgegoten. Na het ontbijt in mijn
autodidacte halfpension, heb ik het plaatselijke toeristische bureau opgezocht
voor mijn informatiequest. Waar kan in kamperen, zeilen, kanoën,... . Voor
kamperen waren er een tiental opties en heb de dichtstbijzijnde gekozen. Ik ben
er meteen heen gereden. Onderweg stopte ik even aan een klein huisje waar ze
normaal gezien kanos zouden verhuren, bleek me toch, but nobody there. Ik ben
toch even naar het meer gestapt en aan de babbel geraakt met Roy. Hij is een
ervaren Kanovaarder en deelde me mede ook in 'Low Ray' te verblijven. Hij vroeg
me of ik zin moest hebben om morgen als passagier of mede roeier met hem te
gaan peddelen. Oh jeh off course. I'l see jou there. Ik heb hem intussen nog
niet gezien dus hoop ik hem s'morgens tegen het lijf te lopen. Ik zal goed op
tijd gaan kijken.
Vandaag heb ik de fiets van zijn sokkel gehaald, alles
geïnstalleerd, mijn eigen verkleed en den tour van het meer gedaan. Mountainbike
is iets wat ik in de toekomst wat meer wil gaan doen, we will see. Tijdens de
tocht een veerboot genomen voor auto's. Vandaag voor het eerst getuige geweest
van het wisselvallige weer van Engeland.
Als Belg zijnde was de verwondering niet zo groot en genoot ik van deze
snelle switch van weersomstandigheden. Daarjuist nog eens een lekker douche
gepakt en dat allemaal voor 9
pond voor 2 dagen, mij hoor je niet klagen. Normally21 pond omdat het hier
'Bankweekend' is. Ik was tijdens het betalen over mijn reis beginnen praten en
zijn luisterende oor heeft de prijs prompt doen dalen. ALLRIGHTY
Na een ochtendloop heb ik een koffie gezet met lekkere Belgische
koekskes, mmmercikes Sofie. Nadien heb ik de site van Stonehenge bezocht
met een audiotourguide die fout was ingesteld in het Chinees. Ben
deze uiteindelijk toch maar gaan omwisselen in één die me toesprak in het
Engels. Stonehenge is blijkbaar het markantste prehistorische monument in Groot-Brittannië,
het is dan ook het centrum van een van de oudste beschavingen ter wereld. De
site was afgebakend met koorden en er was een uitgestippeld pad die de horde
toeristen moest leiden van ingang naar uitgang. Ik moet zeggen dat de
site meer tot mijn verbeelding speelde de dag ervoor toen ik er s'avonds bij
zonsondergang arriveerde. De afwezigheid van toeristen zal hier wel in
meegespeeld hebben. Niet tegenstaande dat het een prachtig bouwwerk is die de
mogelijkheid bied voor vele interpretaties.
Ik heb me nadien een membershipcard van de 'English Heritage' aangeschaft. Deze
koste me 32 pond
waarvan ik er 6 terugvorderde die ik betaalde als ingang voor Stonehenge. Deze
kaart geeft gratis toegang tot bijna het gehele culturele erfgoed van Engeland
en gedeeltelijk Schotland. Een echte aanrader mag ik zeggen want ik heb de
kaart al dubbel en dik terugverdiend na een week reizen.
Dicht bij Stonehenge (zo'n 30
km rijden) ligt het dorpje Avebury. Daar ben ik in de
namiddag naartoe getrokken. Dit werd me aangeraden door de verkoper van de
kaart ten gevolge van een discussie over de veiligheidsperimeter die
aanwezig is op de site van Stonhenge. Ik zei hem dat ik Stonehenge mooier
vond bij avondval, de dag ervoor als ik aankwam. Het was dan wel op een
bepaalde afstand maar het sprak meer tot de verbeelding. Volgens hem is Avebury
een veel groter, gelijkende site die minder toeristisch is. Hier kon ik vrij
rondlopen op de wijden waar de steenformaties zich bevonden, de stenen voelen,
meer de sfeer opsnuiven.
Tegen 16 u ben ik mijn tocht naar Lake District begonnen. Dit is het grootste
nationale park van Engeland en bestaat uit een veelheid van meren die gelegen
zijn in Cumbria in het Noorden van Engeland. Ik heb het centrum van deze
merengroep uitgekozen, het kleine dorpje Windemere. De tocht heeft uiteindelijk
zo'n 7 u in beslag genomen. Mij hoor je niet klagen. Ik ben altijd zeer
euforisch als mijn Camio zonder teveel kleerscheuren op zijn bestemming
aankomt. Onderweg heb ik snel nog even getankt. Bleek mijn bankkaart niet te
werken. Juist daarvoor was ik de pompbediende nog aan het uitleggen dat er in België
niet meer getankt kan worden zonder vooraf te betalen. Tank maar en betaal dan.
Uiteindelijk een compromis kunnen sluiten om in euros te betalen nadat ik deze
rekenkundig had omgerekend. I even tipt the man. S'avonds uiteindelijk tegen 23
u aangekomen in het dorpje Windemere. Daar heb ik me op een betaalparking gezet
en stelde de wekker vroeg in zodat ik op ben voor de betaalparking terug
betaalparking werd. Parkeren en meteen Dodo. Nog een groepje dronkaards en
vertrekkende auto's die me wakker hielden maar verder lekker dromenland
ingedommeld.
Rond 2 u in de namiddag de boot genomen in Calais. Deze vertrok met
een goeie 2 u vertraging. No problem. Tegen 18 u Belgische tijd
aangekomen in Dover. Daar is het Zomeruur dat we er verleden week hebben
bijgekregen teruggedraaid en het was terug 17u. Nice. Juist geen getlag
aan overgehouden.
Eens in Dover aangekomen gelden dus de 'driving left rules'. Gelukkig
waarschuwt mijn vrienden Tom-Tom me telkens opnieuw voor deze regel. Ik moet
zeggen dat het wel een serieuze aanpassing is op het begin.
Het gehele verkeer is eigenlijk gewoon gespiegeld. Best wel spannend.
afritten links pakken, rotondes evenwel,... . Dat zou hier iets voor Sofie
zijn, zij rijdt ook altijd links, maar dan wel in België, en misschien erbij
zeggen, niet omdat ze snel rijdt.
Van Dover ben ik dan meteen doorgereden richting Amesbury, gelegen in het
Zuid-Westen van Engeland en ik ben daar uiteindelijk tegen 21u aangekomen. Amesbury
is de stad waar Stonehenge gelegen is. Ik heb me daar geparkeerd naast een
paar andere Vans en genoten van Stonehenge bij zonsondergang. Nog even het
thuisfront geruststellen en mijn Camio (aka volkswagen multivan) herschikt en
klaargemaakt voor de nacht. Juist nog een single malt ingeschonken (dank u Els
en Jean-Pierre) en mijne nest in.
Plan voor morgen is vroeg opstaan, een toer gaan lopen en de site verkennen.