Zondag rustdag. Leek me goed om deze dag te respecteren op
mijn trip. Deze morgen opgestaan om 7u om samen met Roy nog een koffie te
drinken. Ik zette de koffie terwijl hij
een douche nam. Bij zijn vertrek kwam ter sprake dat hij vanavond misschien nog
terugkomt, omdat de plaats waar hij heen gaat, zon 30 km hiervandaan, nog altijd
in Lake Distrikt, geen camping is. Ik vroeg hem om, als dat het geval zou zijn,
wat melk en brood mee te brengen. No probs. Ok, ik dus terug mijn bed in. Het
had hard gevroren deze nacht en had hierdoor niet echt goed geslapen dus gunde
ik mezelf nog een paar uurtjes slaap.
Nadien heb ik tot een uur oféén mijn reis verder zitten plannen. Ik wil morgen vertrekken naar
Adrians wall. Deze ligt op mijn pad naar Schotland en lijkt me een interessant
culturele werelderfgoed. Het omvat een muur die van het westen van Engeland in
Carlisle tot aan het oosten in Newcastle reikt. Dit is een muur die de Ierse
zee verbind met de Noordzee en dateert uit de tijd van de Romeinen. De naam
Adrian is die van een Romeinse keizer die de muur liet bouwen in AD 122 (Anno
Domini is Latijns voor het jaar van onze heer). De bouw van de muur heeft meer
als een eeuw in beslag genomen. Verspreid over de lengte van de muur, die in
totaal zon 120 km
is, zijn vele overblijfselen van wachttorens en Romeinse bouwwerken te
bezichtigen. Beslissing is gemaakt, ik treker morgen naartoe en doe de nodige informatie in om er een fietstocht of
wandeltocht te maken.
Tegen een uur of één heb ik me in een zomerse outfit
gestoken om me ergens neer te palmen met als enige doel, het lezen van On the
road van Jack Kerouac. Dat verhaal is zeer passend bij mijn reis. Onderweg naar het neerpalmen
kom ik Henry en Terry tegen met hun hond Tom. Het moet nu lukken dat Henry me voorstelt
om, moest ik goesting hebben, zijn Kano kon nemen voor een solo op het meer. Na
een halve seconde twijfelzei ik jaen stak mijn zak in een waterdichte en weg
was ik. Na een goed uur peddelen heb ik mijn boek bovengehaald en ben ik
beginnen lezen. Echt de max zo wiebelend op een bootje een boek lezen. Nadien
hartelijk bedankt voor het lenen van hun kano.
Toen ik naar mijn huis stapte zag ik een tafereel dat ik
nogal eens gezien had. Twee gasten die nogal bedenkelijk staan de kijken naar
een opblaasbare boot/kano. Het cliché van de gemeentewerkers natuurlijk. Ik
vroeg of ik kon helpen, we have got a leak. I can fix that, zeg ik. Zal ik
het repareren ja of nee? Twijfel langst hunne kant, jes but we are leavingtomorrow. Na een tijdje
zeggen die mannen, if jou can fix it jou can have it. OK dan. Een opblaasbare
boot van enkele meters lang, een pomp, twee pedels. Het geheel leg ik langs mijn
Camio en ik zal morgen proberen het lek te maken met mijn equipement voor het
maken van een fietsband. . Hoe het allemaal toch lopen kan Nog even gebabbeld
over mijn reis enhet leven . Na enkele
raadgevingen hebben onze paden zich hier verlaten.
Tegen dan was Roy terug. We hebben nog samen iets gegeten en
vroeg onze nest in. We hebben afgesproken om int vroeg nog een toer te gaan
varen. In de namiddag wil ik vetrekken met als bestemming Adrians wall.
Vandaag was MY DAY, Faith day. Ik ben tegen 8u30 opgestaan, een goede
stevige kop koffie gezet, een paar bokes met choco gesmeerd en ben mijn
zoektocht gestart naar Mister Roy met mijn ontbijt in mijn handen. Blauwe ford Gallaxy met een canoe, easy
to find, no. De camping bestaat uit verschillende delen en kwam snel Roy
zijn Gear tegen. hij lag nog lekker te knorren, no problem, even aan het meer
gaan zitten en op het duizendste gemak mijn ontbijt verorberd en een beetje
gelezen. Na een drie kwartier was het een blij weerzien met deze man. Roy is
zelf vader van 2 kinderen, dentelspecialist en sinds 5 jaar gegrepen door de
Kano microbe. We hebben samen nog een koffietje gedronken en besproken hoe we
de dag zouden doorbrengen. TAKE
JOUR TIME? WE ARE NOT IN A RUSH was zijn Motto. Hij stelde me voor om
mijn Camio te gaan halen en deze naast de zijne te plaatsten zodat ik niet
telkens naar de nadere kant van de camping hoefde te lopen. We hebben de dingen
nodig om de dag te overleven, spearcloting, and some food in waterdichte zakken
gestoken. Ik ben nog ergens een 'live jacket' gaan lenen. Roy heeft al zijn
special equipement ingeladen in zijn kano, een echte Magaiver die man. And off
we went. De kano te water gelegd, nog enkele richtlijnen meegekregen van de
dingen die ik zeker niets moest doen, zijnde dat als er golven op ons afkomen
ik in geen geval rare dingen mocht doen met pedel of lichaam, gewoon hands up,
this is a robbery en
verder peddelen. (i will execute every F one of jou, ai). Na een paar uur
cruisen over het water hebben we een welverdiende and verry famous 'thee time'
ingelast. Een grasveld badend in de zon opgezocht en ons vaartuig langs een
riviertje geparkeerd met als wachters een paar ganzen, no need for a ticket. Na
een goede maaltijd en interessante gesprekken hebben we een lekkere koffie
gedronken. CAPPOECINO met een lekkere scheut JACK DANIELS. And off we
went again. Het was echt genieten tot dan toe, zon in ons aangezicht,
enkel mijn thermisch ondergoed aan, en veel aan het bijleren over allerhande
interessante weetjes en NOW HHOW voor het bevaren van een kano. Tot we plots in
de verte een rookwolk zien en dat Roy tegen me zegt, 'hey there are not suppose the make fier by the
lake. Let's take a look. Bij een recente vraag waar ik naartoe wilden zei ik
naar een boothuis te willen gaan waar ik gisteren met de fiets was gepasseerd.
Die rookwolk bleek juist op die plek te zijn. Een boathouse is een soort van parking
langst het meer waar boten na het varen in worden geparkeerd en onderhouden.
Daar aangekomen zien we dat er een oude stoomboot staat van zo'n 20 meter lang en slecht 2 meter breed, een uniek
exemplaar uit 1906 bleek later. De meneer die daar rondloopt wijst ons erop dat
dit 'private property' is waar we wilde aanmeren en verwees ons naar een plek
iets verder. De reden hiervoor was het respectloze gedrag van vele mensen die
bvb. afval achterlaten en geen respect tonen voor de natuur. Roy's kenmerk is
dat hij praatgraag is en dit mocht George, die meneer, en zijn twee
mechaniekers ondervinden. Bleek niet zonder gevolg, de man nodigde ons prompt
uit om met deze antieke boot een tour de doen rond het meer. We konden onze kano
in zijn boathouse parkeren. Tijdens de tocht werd er thee gezet en kregen we de
gehele geschiedenis van de boot voorgeschoteld. Echt verry nice. Bij de
terugkomst vroeg George, verdergaand op een gesprek op de boot of we nog even
mee wat hout konden gaan halen bij een plaatselijke boer. We hebben deze heavy weight
balken op een aanhangwagen van een tractor geladen en later afgezet aan the
boathouse. Het hout zou later dienen om een constructie te bouwen om boten ten
droge te leggen. Een heen en weer thank jou en terug de kano in. Ik was toen mentaal echt
moe, alsook Roy, we hebben nog samen iets gegeten, een biertje gedronken en
afgesproken om nog een koffie te drinken voor zijn vertrek. I HAD A VERRY NICE
DAY luidde het wederzijds.
Foto's volgen later. Roy ging ze me e-mailen.
Vandaag vroeg uit de veren. 7u om precies te zijn. Gaat altijd als je aan het
'vakanatiennen' bent. Na de lange tocht van gisteren heb ik eens al de niveaus
nagekeken van het aanwezige vocht in men Camio. Bleek al wat olie verbruikt te
hebben. Ik heb er een goede liter bijgegoten. Na het ontbijt in mijn
autodidacte halfpension, heb ik het plaatselijke toeristische bureau opgezocht
voor mijn informatiequest. Waar kan in kamperen, zeilen, kanoën,... . Voor
kamperen waren er een tiental opties en heb de dichtstbijzijnde gekozen. Ik ben
er meteen heen gereden. Onderweg stopte ik even aan een klein huisje waar ze
normaal gezien kanos zouden verhuren, bleek me toch, but nobody there. Ik ben
toch even naar het meer gestapt en aan de babbel geraakt met Roy. Hij is een
ervaren Kanovaarder en deelde me mede ook in 'Low Ray' te verblijven. Hij vroeg
me of ik zin moest hebben om morgen als passagier of mede roeier met hem te
gaan peddelen. Oh jeh off course. I'l see jou there. Ik heb hem intussen nog
niet gezien dus hoop ik hem s'morgens tegen het lijf te lopen. Ik zal goed op
tijd gaan kijken.
Vandaag heb ik de fiets van zijn sokkel gehaald, alles
geïnstalleerd, mijn eigen verkleed en den tour van het meer gedaan. Mountainbike
is iets wat ik in de toekomst wat meer wil gaan doen, we will see. Tijdens de
tocht een veerboot genomen voor auto's. Vandaag voor het eerst getuige geweest
van het wisselvallige weer van Engeland.
Als Belg zijnde was de verwondering niet zo groot en genoot ik van deze
snelle switch van weersomstandigheden. Daarjuist nog eens een lekker douche
gepakt en dat allemaal voor 9
pond voor 2 dagen, mij hoor je niet klagen. Normally21 pond omdat het hier
'Bankweekend' is. Ik was tijdens het betalen over mijn reis beginnen praten en
zijn luisterende oor heeft de prijs prompt doen dalen. ALLRIGHTY
Na een ochtendloop heb ik een koffie gezet met lekkere Belgische
koekskes, mmmercikes Sofie. Nadien heb ik de site van Stonehenge bezocht
met een audiotourguide die fout was ingesteld in het Chinees. Ben
deze uiteindelijk toch maar gaan omwisselen in één die me toesprak in het
Engels. Stonehenge is blijkbaar het markantste prehistorische monument in Groot-Brittannië,
het is dan ook het centrum van een van de oudste beschavingen ter wereld. De
site was afgebakend met koorden en er was een uitgestippeld pad die de horde
toeristen moest leiden van ingang naar uitgang. Ik moet zeggen dat de
site meer tot mijn verbeelding speelde de dag ervoor toen ik er s'avonds bij
zonsondergang arriveerde. De afwezigheid van toeristen zal hier wel in
meegespeeld hebben. Niet tegenstaande dat het een prachtig bouwwerk is die de
mogelijkheid bied voor vele interpretaties.
Ik heb me nadien een membershipcard van de 'English Heritage' aangeschaft. Deze
koste me 32 pond
waarvan ik er 6 terugvorderde die ik betaalde als ingang voor Stonehenge. Deze
kaart geeft gratis toegang tot bijna het gehele culturele erfgoed van Engeland
en gedeeltelijk Schotland. Een echte aanrader mag ik zeggen want ik heb de
kaart al dubbel en dik terugverdiend na een week reizen.
Dicht bij Stonehenge (zo'n 30
km rijden) ligt het dorpje Avebury. Daar ben ik in de
namiddag naartoe getrokken. Dit werd me aangeraden door de verkoper van de
kaart ten gevolge van een discussie over de veiligheidsperimeter die
aanwezig is op de site van Stonhenge. Ik zei hem dat ik Stonehenge mooier
vond bij avondval, de dag ervoor als ik aankwam. Het was dan wel op een
bepaalde afstand maar het sprak meer tot de verbeelding. Volgens hem is Avebury
een veel groter, gelijkende site die minder toeristisch is. Hier kon ik vrij
rondlopen op de wijden waar de steenformaties zich bevonden, de stenen voelen,
meer de sfeer opsnuiven.
Tegen 16 u ben ik mijn tocht naar Lake District begonnen. Dit is het grootste
nationale park van Engeland en bestaat uit een veelheid van meren die gelegen
zijn in Cumbria in het Noorden van Engeland. Ik heb het centrum van deze
merengroep uitgekozen, het kleine dorpje Windemere. De tocht heeft uiteindelijk
zo'n 7 u in beslag genomen. Mij hoor je niet klagen. Ik ben altijd zeer
euforisch als mijn Camio zonder teveel kleerscheuren op zijn bestemming
aankomt. Onderweg heb ik snel nog even getankt. Bleek mijn bankkaart niet te
werken. Juist daarvoor was ik de pompbediende nog aan het uitleggen dat er in België
niet meer getankt kan worden zonder vooraf te betalen. Tank maar en betaal dan.
Uiteindelijk een compromis kunnen sluiten om in euros te betalen nadat ik deze
rekenkundig had omgerekend. I even tipt the man. S'avonds uiteindelijk tegen 23
u aangekomen in het dorpje Windemere. Daar heb ik me op een betaalparking gezet
en stelde de wekker vroeg in zodat ik op ben voor de betaalparking terug
betaalparking werd. Parkeren en meteen Dodo. Nog een groepje dronkaards en
vertrekkende auto's die me wakker hielden maar verder lekker dromenland
ingedommeld.
Rond 2 u in de namiddag de boot genomen in Calais. Deze vertrok met
een goeie 2 u vertraging. No problem. Tegen 18 u Belgische tijd
aangekomen in Dover. Daar is het Zomeruur dat we er verleden week hebben
bijgekregen teruggedraaid en het was terug 17u. Nice. Juist geen getlag
aan overgehouden.
Eens in Dover aangekomen gelden dus de 'driving left rules'. Gelukkig
waarschuwt mijn vrienden Tom-Tom me telkens opnieuw voor deze regel. Ik moet
zeggen dat het wel een serieuze aanpassing is op het begin.
Het gehele verkeer is eigenlijk gewoon gespiegeld. Best wel spannend.
afritten links pakken, rotondes evenwel,... . Dat zou hier iets voor Sofie
zijn, zij rijdt ook altijd links, maar dan wel in België, en misschien erbij
zeggen, niet omdat ze snel rijdt.
Van Dover ben ik dan meteen doorgereden richting Amesbury, gelegen in het
Zuid-Westen van Engeland en ik ben daar uiteindelijk tegen 21u aangekomen. Amesbury
is de stad waar Stonehenge gelegen is. Ik heb me daar geparkeerd naast een
paar andere Vans en genoten van Stonehenge bij zonsondergang. Nog even het
thuisfront geruststellen en mijn Camio (aka volkswagen multivan) herschikt en
klaargemaakt voor de nacht. Juist nog een single malt ingeschonken (dank u Els
en Jean-Pierre) en mijne nest in.
Plan voor morgen is vroeg opstaan, een toer gaan lopen en de site verkennen.